24 lutego 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Henryk Oskar Kolberg

postać

dnia

Henryk Oskar

Kolberg

WITAMY

Portal Polmic.pl jest pierwszym i jak dotąd jedynym w sieci serwisem internetowym, poświęconym w całości tylko i wyłącznie polskiej muzyce poważnej. Nadrzędnym jego celem jest informowanie o bieżącej aktywności środowiska muzycznego w Polsce oraz polskich muzyków za granicą, a także dostarczanie aktualnych, kompleksowych wiadomości o polskich artystach, instytucjach muzycznych i publikacjach o muzyce. Służy temu zarówno sam portal internetowy, jak i dołączona do niego osobna aplikacja bazy danych o utworach i kompozytorach oraz Newsletter, rozsyłany do zarejestrowanych użytkowników serwisu.

Zapraszamy do częstego odwiedzania naszego portalu - bądź na bieżąco z muzyką polską!

logotyp

p

Znajdź nas na FB

 

 

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

Nowości książkowe

s

W 2016 roku ukazała się monografia, poświęcona życiu i twórczości Augustyna Blocha, czołowej postaci powojennego życzia muzycznego w Polsce.

Więcej...

Nowości płytowe

Muzyka Polska Dzisiaj - kolekcja płyt

   

Warszawska Jesień 2014 na płytach

Warner2016

o
 MundusCantat2016
Nagroda Koryfeusz 2016
aktualności
Odszedł Maestro Stanisław Skrowaczewski PDF Drukuj Email

ssZ przykrością informujemy o śmierci wybitnego dyrygenta Stanisława Skrowaczewskiego, członka honorowego Związku Kompozytorów Polskich, który zmarł 21 lutego 2017 roku w Minneapolis po drugim zawale w wieku 93 lat.

Ceniony kompozytor i jedna z największych postaci współczesnej dyrygentury był pierwszym polskim muzykiem, który w czasach komunizmu zrobił światową karierę. W trakcie swojej długiej działalności artystycznej współpracował ze wszystkimi wiodącymi orkiestrami świata i był najstarszym aktywnie pracującym dyrygentem.

Zdobył wykształcenie w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem Romana Palestra (kompozycja) i Waleriana Bierdiajewa (dyrygentura). W latach 1947-49 przebywał w Paryżu, gdzie studiował u Nadii Boulanger. Jeszcze w 1946 został dyrygentem Filharmonii Wrocławskiej, później, w latach 1949-54 był dyrektorem Filharmonii Śląskiej w Katowicach, a od 1954 do 1956 stał na czele Filharmonii Krakowskiej. Był też związany z Filharmonią Narodową w Warszawie jako stały dyrygent w latach 1956-59.

Był laureatem kilku znaczących międzynarodowych konkursów kompozytorskich. W 1956 wygrał również Międzynarodowy Konkurs Dyrygencki w Rzymie. W 1960 roku na stałe zamieszkał w Stanach Zjednoczonych. W ciągu 19 lat pełnił funkcję dyrektora artystycznego Minneapolis Symphony Orchestra (Minnesota Orchestra). Od tego czasu był częstym gościem najlepszych orkiestr na całym świecie. W latach 1984-91 zajmował stanowisko głównego dyrygenta Hallé Orchestra w Manchesterze. W latach 2007-2010 pełnił funkcję głównego dyrygenta Yomiuri Nippon Symphony Orchestra w Tokio. Był honorowym dyrygentem Minnesota Orchestra, a także dyrygentem gościnnym Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz Deutschen Radio Philharmonie.

Za wybitne zasługi dla polskiej kultury, za osiągnięcia w pracy artystycznej i twórczej światowej sławy kompozytor i dyrygent był wielokrotnie nagradzany. Największy polski dyrygent ostatniego półwiecza po raz ostatni wystąpił w kraju ojczystym wiosną 2016 roku w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.

Share on Facebook
 
Filharmonia kameralnie PDF Drukuj Email

f28 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce koncert, podczas którego zabrzmią dzieła Wojciecha Kilara, Benedykta Konowalskiego, Waldemara Kazaneckiego i Henryka Kuźniaka.

Filharmonia Łódzka zaprasza na koncert kameralny, wyróżniający się bogatym programem i różnorodnością wykonawców. W koncercie wezmą udział Duet Kontrabasowy, Duet Clarigotto, Trio stroikowe, Trio Andare, Antidotum Quartet, Apertus Quartet, Kwartet smyczkowy, Kwintet smyczkowy, el-Men Brass – Kwintet dęty blaszany, Kwintet Dęty, a także Grohman Orchestra. W skład zespołów wchodzą członkowie i członkinie Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej. Kilka kameralnych ensambli łódzkich filharmoników wystąpiło w ubiegłym sezonie na zakończenie jubileuszu stulecia Orkiestry, podbijając serca publiczności. Także tym razem różnorodne będą i składy, i zestawy instrumentów, i program tego koncertu, który ułożyli sami muzycy.

W programie koncertu oprócz utworów G. Bottesiniego, N. Blake’a, P. Hope’a, A. Piazzoli, N.Hallmama, wybranych standardów jazzowych oraz hitów muzyki rozrywkowej znalazły się Koncert na puzon Benedykta Konowalskiego, Walc z filmu Ziemia obiecana Wojciecha Kilara, Walc Waldemara Kazaneckiego i Taniec Henryka Kuźniaka.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl

Share on Facebook
 
The Metropolitan Opera – live in HD: „Rusałka” Antonína Dvořáka PDF Drukuj Email

2m5 lutego 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera spektaklu Rusałka Antonína Dvořáka.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć operę Rusałka Antonína Dvořáka pod dyrekcją Sir Marka Eldera. Premiera niniejszej inscenizacji w reżyserii Mary Zimmerman odbyła się w The Metropolitan Opera 2 lutego 2017 roku.

W Rusałce połączyły się motywy zapożyczone z legendy o Ondynie, baśni Andersena o małej syrence, a także ludowe podania słowiańskie rojące się od wiedźm, wodników i rusałek. Antonín Dvořák, który wcześniej skomponował cztery poematy symfoniczne na motywach ludowych, nasycił partyturę Rusałki dramatyzmem, ale i przejmującą nostalgią, tak charakterystyczną dla słowiańskiej duszy. Rusałka, córka Wodnika zakochuje się w Księciu, który przychodzi kąpać się w leśnym jeziorze. Aby stać się człowiekiem i zyskać miłość Księcia wodnica poddaje się czarom wiedźmy Ježibaby, oddając w zamian swój głos. Jednak początkowo oczarowany Książę odtrąca zimną i niemą Rusałkę skłaniając się ku Obcej Księżnej… W tytułowej partii usłyszymy Kristine Opolais, w ubiegłym sezonie kreującą partie Manon Lesaut i Madame Butterfly. W pozostałych rolach wystąpią: Katarina Dalayman (Obca Księżna), Jamie Barton (Ježibaba), Brandon Jovanovich (Książę), Eric Owens (Wodnik).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Share on Facebook
Więcej…
 
IV Krakowska Wiosna Wiolonczelowa PDF Drukuj Email

kwwW dniach 23 – 26 lutego 2017 roku krakowska Akademia Muzyczna zaprasza na czwartą odsłonę Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej.

Czwarta edycja Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej, pomimo iż przypada w tym roku jeszcze na kalendarzowy zimowy czas, poprzez swój program zwiastuje już tę wyczekiwaną chyba przez większość z nas porę roku. Rozpocznie się koncertem „Only Cello!” 23 lutego o godz. 19:00 w Auli Florianka. W pierwszej części koncertu znajdą się utwory Astora Piazzolli, a w drugiej 16 wiolonczel pod dyrekcją Larsa Hoefsa wykona Bachianas brasileiras Heitora Villa-Lobosa. Koncert piątkowy (24 lutego o godz. 19:00 w Auli Florianka) „Polska vs. Brazylia. Nurty i tendencje” to zestawienie utworów solowych i na dwie wiolonczele kompozytorów polskich i brazylijskich, natomiast w sobotę w Sali koncertowej krakowskiej Akademii Muzycznej o godz. 18:00 można będzie wysłuchać niezwykły koncert z muzyką filmową w roli głównej: Luca Pincini i Gilda Buttà wykonają najsłynniejsze fragmenty utworów Ennio Morricone, z którym współpracują już od wielu lat, nagrywając ścieżki dźwiękowe do filmów. Wstęp na te koncerty jest wolny.

Zwieńczeniem IV Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej będzie koncert 26 lutego o godz. 18.00 w Sali Filharmonii Krakowskiej. Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie poprowadzi wirtuoz wiolonczeli i mistrz batuty Ivan Monighetti, który jest tegorocznym laureatem zaszczytnego tytułu Doktora honoris causa krakowskiej uczelni muzycznej. Zabrzmi wielka symfonika znakomitych kompozytorów: Michaiła Glinki, Piotra Czajkowskiego, Franza von Suppe.

Program jest dostępny na stronie: www.amuz.krakow.pl

Share on Facebook
 
Muzyka filmowa Wojciecha Kilara. Andrzej Wajda in memoriam PDF Drukuj Email

pfbKoncert symfoniczny w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej (24 lutego 2017 roku o godz. 19:00) będzie prawdziwą ucztą dla miłośników charakterystycznych filmowych tematów z filmów Zanussiego, Konwickiego, Wajdy czy Polańskiego.

Podczas koncertu „Muzyka filmowa Wojciecha Kilara. Andrzej Wajda in memoriam” zabrzmią dzieła wybitnego polskiego kompozytora. Pełna rozmachu szlachetna symfonika, delikatne motywy i niezwykłe napięcie dramatyczne stanowią podstawy nieprzemijającego oddziaływania kompozycji Kilara na kolejne pokolenia amatorów kina. W repertuarze znajdą się także utwory wywodzące się z drugiego nurtu twórczości kompozytora, oparte na melodiach ludowych Ukrainy. Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej wykona Mazur z filmu Zemsta, Walc z filmu Ziemia obiecana, muzykę z filmu Kronika wypadków miłosnych, muzykę rejsu z filmu Smuga cienia, Walc z filmu Trędowata, temat do filmu Drakula, Allegro z September Symphony, Kościelec, Orawę, Polonez z filmu Pan Tadeusz.

Orkiestrę poprowadzi Jerzy Maksymiuk, który na swym koncie ma koncerty z tak znanymi orkiestrami, jak London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Orchestre National de France, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra. Maksymiuk zawsze propagował muzykę współczesną. Jest jednym z założycieli Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Przez wiele lat współtworzył festiwal „Warszawska Jesień” jako członek komisji repertuarowej. Zdobył dwie Nagrody Krytyków Muzycznych Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków (SPAM) „Orfeusz”. W różnych krajach dokonał prawykonań około 200 współczesnych utworów. Z inicjatywy Maksymiuka powstało wiele kompozycji dla Polskiej Orkiestry Kameralnej.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmonia.gda.pl

Share on Facebook
 
Z litewskim akcentem PDF Drukuj Email

f24 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej odbędzie się koncert symfoniczny, podczas którego Orkiestra Symfoniczna Filharmonii pod batutą Modestasa Pitrėnasa wykona IV Symfonię Karola Szymanowskiego.

Tego wieczoru estrada Filharmonii Pomorskiej będzie gościć dwóch wielkich artystów z sąsiedniej Litwy. Modestas Pitrėnas, dyrektor artystyczny i główny dyrygent Litewskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej, zaliczany jest do najwybitniejszych litewskich dyrygentów swego pokolenia. Studiował w Mozarteum w Salzburgu, Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru (LAMT). Ukończył dyrygenturę chóralną oraz symfoniczną (u maestro Juozasa Domarkasa). W 2003 w VII Konkursie Dyrygenckim im. G. Fitelberga w Katowicach zdobył I nagrodę, złoty medal i nagrodę specjalną Filharmonii Śląskiej. Po konkursie występował z największymi orkiestrami symfonicznymi w wielu krajach Europy, USA i Chinach. Wykłada obecnie w Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru.

Petras Geniušas jest przedstawicielem dynastii muzycznej i ojcem Lukasa Geniušasa. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych, wszechstronnych i poszukujących litewskich wykonawców pełni funkcję profesora Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru. Na swym artystycznym koncie ma wiele nagród prestiżowych konkursów. Oprócz regularnych występów na Litwie, Petras Geniušas koncertował w ponad 20 krajach świata. Nagrał kilka entuzjastycznie przyjętych przez krytykę albumów w Niemczech, Japonii i na Litwie. W uznaniu dla jego wszechstronnej aktywności koncertowej oraz dorobku artystycznego został laureatem Litewskiej Nagrody Narodowej w 1992 oraz Nagrody WIPO za Kreatywność w 2004. W 2011 otrzymał od Ministra Kultury medal, w 2015 został odznaczony Orderem Wielkiego Księcia Giedymina.

Litewski charakter koncertu podkreśli wykonanie dzieła Raminty Šerkšnytė (*1975) Iceberg Symphony. Kolejne punkty programu to IV Symphonie concertante K.Szymanowskiego na fortepian i orkiestrę (1932) zadedykowana Arturowi Rubinsteinowi, która jest właściwie koncertem fortepianowym, oraz IV Symfonia C.Francka.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl

Share on Facebook
 
Koncert Symfoniczny w Filharmonii Sudeckiej PDF Drukuj Email

2fs4 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Sudeckiej wystąpi Tomasz Strahl, który wykona Elegię na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego.

Elegia Góreckiego rozpoczyna się mrocznym wstępem, po czym następują dwie pierwsze wariacje o charakterze wirtuozowskim, dramatycznym. „Partia wiolonczeli opracowana jest znakomicie: są tu zdwojenia, dwudźwięki, wirtuozowska faktura szesnastkowa. Wariacja trzecia jest natomiast niczym promień słońca: na chwilę pojawia się tu nadzieja. Osobiście widzę tu analogię do Elegii Gabriela Fauré – kantylena wiolonczeli jest wspaniała, można wręcz powiedzieć: boska. Następnie znów pojawia się wirtuozowski zwrot akcji i na koniec całość zapada się w mroku, łkaniu wiolonczeli, które jakby dąży do niebytu”, - mówi Tomasz Strahl, który prawykonał utwór 19 kwietnia 2015 roku na Festiwalu Prawykonań „Polska Muzyka Najnowsza” w Katowicach.

Znany wirtuoz wykona także Koncert wiolonczelowy C-dur Haydna. Skomponował on utwór dla swego wieloletniego przyjaciela Josepha Fraza Weigl’a, głównego wiolonczelisty na dworze księcia Mikołaja Esterházy.

Ponadto tego wieczoru w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Sudeckiej pod batutą Krzysztofa Kozakiewicza zabrzmią Uwertura do opery La clemenza di Tito Mozarta oraz II Symfonia D-dur Beethovena.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Share on Facebook
 
Classical: NEXT – otwarty nabór. Polscy muzycy, menedżerowie i promotorzy na najważniejszych targach muzyki klasycznej w Europie PDF Drukuj Email

iamInstytut Adama Mickiewicza ogłasza otwarty nabór na targi Classical: NEXT. W terminie 17-20 maja 2017 roku zaprasza profesjonalistów muzyki poważnej do Rotterdamu.

Instytut Adama Mickiewicza, świadomy potrzeby rozwoju polskiego rynku muzyki klasycznej oraz promocji jego potencjału za granicą, wychodzi naprzeciw potrzebom menedżerów, promotorów oraz wydawców. Nabór adresowany jest do tych organizatorów życia muzycznego, którzy mają w swoim katalogu polskich artystów, a także do dyrektorów programowych polskich festiwali, zapraszających do swojego programu polskich artystów. Wyłonione osoby zostaną zaproszone do uczestnictwa w prestiżowych targach jako członkowie polskiej delegacji. Wsparcie przez IAM obejmie koszty akredytacji oraz noclegu podczas targów Classical: NEXT (szczegóły w regulaminie na www.iam.pl ).

Targi Classical: NEXT to przede wszystkim przestrzeń dla branżowego sieciowania oraz prezentacji najnowszych trendów w muzyce. Targi oferują uczestnictwo w licznych konferencjach o różnorodnej tematyce (od programowania i produkcji przez funkcjonowanie na rynku po nowe technologie w muzyce), a także udział w koncertach muzyki na żywo w cyklach showcase’owych. W 2016 roku wydarzenie zgromadziło około 1200 delegatów oraz 700 firm i instytucji z 46 krajów, w tym: artystów, agentów koncertowych, przedstawicieli wytwórni płytowych, wydawców, agencje muzyczne, dystrybutorów, producentów, biznesmenów, prasę, instytucje artystyczne i dziennikarzy. Więcej informacji o targach można znaleźć na stronie www.classicalnext.com

Procedura zgłoszenia jest prosta: należy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.iam.pl i wysłać go na adres: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. do dnia 24 lutego 2017 roku (do końca dnia). Wszystkie otrzymane aplikacje zostaną poddane ocenie merytorycznej przez eksperta muzyki poważnej IAM oraz zewnętrznych konsultantów. Wyniki naboru zostaną ogłoszone 28 lutego 2017 roku na stronie www.iam.pl .

ZOBACZ: Regulamin Classical: NEXT

Share on Facebook
 
„NOSPR kameralnie” PDF Drukuj Email

n23 lutego 2017 roku o godz. 19.30 odbędzie się kolejny koncert z cyklu „NOSPR kameralnie”, podczas którego zabrzmi Partita Witolda Lutosławskiego.

Wystąpią soliści NOSPR – koncertmistrz Rafał Zambrzycki-Payne i pierwszy waltornista Krzysztof Tomczyk, a towarzyszyć im będzie ceniony pianista akademicki Piotr Sałajczyk.

Czwartkowy wieczór rozpocznie Sonata F-dur op. 17, którą Ludwig van Beethoven skomponował z myślą o Giovannim Punto, jednym z najwybitniejszych waltornistów swoich czasów. Sonata przeznaczona została na naturalny róg (róg francuski), dlatego też przeważają w jego partii motywy fanfarowe, oparte na szeregu alikwotowym, które dopiero uzupełnione partią fortepianu tworzą myśl muzyczną.

Partita należy do najwybitniejszych dzieł Lutosławskiego. Powstała w 1984 roku na zamówienie skrzypka Pinchasa Zukermana, wówczas dyrektora St. Paul Chamber Orchestra. Tytuł utworu i jego budowa nawiązuje do tradycji barokowej. Dzieło w krótkim czasie zasiliło podstawowy repertuar skrzypcowy, a kiedy 4 lata później kompozytor usłyszał swoją kompozycję w znakomitym wykonaniu Anne-Sophie Mutter, sporządził z myślą o niej wersję Partity na skrzypce i orkiestrę. Na obu instrumentach, a zwłaszcza na fortepianie, grywał aż do pierwszych lat powojennych, na oba też wcześniej komponował. Teraz jednak dla wyrażenia różnorodnych emocji i nastrojów posłużył się bardziej nowoczesnym językiem dźwiękowym (ruch półtonowy z pominięciem zasad tonalnych, pochody ćwierćtonowe, wieloplanowość rytmiczna, częste zmiany metrum, upodobanie do dźwięków repetowanych i do glissand), a w partii skrzypiec zasadnicze części oddzielił od siebie fragmentami ad libitum (improwizowanymi kadencjami).

Niecodziennym wydarzeniem będzie z pewnością wykonanie Tria György Ligetiego (na skrzypce, waltornię i fortepian), które poświęcone zostało pamięci Johannesa Brahmsa (finał o charakterze lamentu w nawiązaniu do Tria op. 40 niemieckiego twórcy). W utworze tym Ligeti realizuje koncepcję wielowarstwowości rytmu, a przewodni motyw kompozycji przypomina początek Sonaty Les Adieux Beethovena, co w pewnym sensie zamyka, niczym klamrą, program koncertu.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.nospr.org.pl

Share on Facebook
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 111

ZKP

 Archiwum Cyfrowe Muzyki Polskiej

 

POLMIC poleca

www.sikorski.polmic.pl
www.panufnik.polmic.pl
www.serocki.polmic.pl
www.baird.polmic.pl
www.palester.polmic.pl
7+7

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012

kliknij i posłuchaj muzyki!

włącz radio RMF Classic

W dniach 31 marca – 8 kwietnia 2017 roku odbędzie się kolejna edycja Gdańskiego Festiwalu Muzycznego, który uświetnią swoim udziałem Mischa Maisky i Maxim Vengerov

Więcej...

„Dni klarnetu 2017” – Katowice, 18–19 marca 2017

W dniach 18 – 19 marca 2017 roku w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach odbędą się „Dni klarnetu”, obejmujące warsztaty, wykłady, czynny udział w chórze klarnetowym, koncerty, recitale mistrzowskie oraz zwiedzanie Serwisu Instrumentów Dętych Piotra Śmietany

Więcej...

II Ogólnopolski Konkurs Indywidualności Muzycznych ATMA – 2017

II Ogólnopolski Konkurs Indywidualności Muzycznych ATMA – 2017 to wydarzenie mające na celu znalezienie wybijających się indywidualności wśród młodych instrumentalistów, specjalizujących się w grze na fortepianie, gitarze, skrzypcach, altówce oraz wiolonczeli

Więcej...
Zaprenumeruj nasz Newsletter!

Partnerzy POLMIC

IAMIC

Projekty POLMIC

IAMIC 2011

ArtMusFair - Warsaw 2010

DMET
 

Raport 2008

Mecenasi POLMIC

MKIDN
IMIT
ZAiKS
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
 
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information