polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

aktualności

Prawykonanie utworu Piotra Mossa w Katowicach

Prawykonanie utworu Piotra Mossa w KatowicachW piątek, 25 września 2015 roku symfonicy Filharmonii Śląskiej pod batutą Wojciecha Michniewskiego, z Łukaszem Długoszem w roli solisty wykonają dwa przeboje klasyki i po raz pierwszy nową kompozycję Piotra MossaTenebroso – koncert na flet i orkiestrę (prawykonanie w ramach priorytetu „Zamówienia kompozytorskie”).

Wieczór otworzy Popołudnie fauna Claude’a Debussy’ego – dzieło, które przyniosło kompozytorowi pierwszy wielki sukces i stało się zwiastunem nowego prądu w muzyce – impresjonizmu, zakończy zaś Symfonia fantastyczna Hectora Berlioza, która była z kolei zapowiedzią nowej epoki w muzyce – romantyzmu. Pomiędzy nimi zabrzmi nowy utwór Piotra Mossa – Tenebroso, koncert na flet i orkiestrę, zamówiony przez Filharmonię Śląską, a dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca programu Kolekcje (priorytet: Zamówienia kompozytorskie). To zamówienie to kontynuacja dotychczasowych owocnych związków FŚl z Piotrem Mossem, urodzonym (1949) w Bydgoszczy, dziś dzielącym czas pomiędzy Polskę i Francję, wychowankiem Piotra Perkowskiego i warszawskiej PWSM oraz legendarnej Nadii Boulanger w Paryżu, gdzie zdobył nagrodę Stowarzyszenia Przyjaciół Lili Boulanger za całokształt twórczości. Dzieła laureata wielu krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich, charakteryzujące się wyrazistym i różnorodnym językiem dźwiękowym, spotykają się z dużym uznaniem publiczności. Skład instrumentalny zamówionego utworu gwarantuje oryginalne zestawienie instrumentacyjne oraz kolorystyczne, bowiem uwzględnia obecność fortepianu, harfy, a nawet saksofonu. Planowany utwór ma mieć również dodatkowo walory edukacyjne, ukazując m.in. wielopłaszczyznowość muzyki najnowszej.

Pasje serca i duszy czyli Szalone Dni Muzyki

Szalone Dni Muzyki 2015Idea przybliżenia szerokiej publiczności pozornie trudnej w odbiorze muzyki klasycznej przyświecała René Martin, gdy ponad 20 lat temu organizował po raz pierwszy La Folle Journée. Dziś ten międzynarodowy festiwal zaraża pasją do muzyki i przyciąga do sal koncertowych rzesze słuchaczy we Francji, Japonii, Hiszpanii oraz w Polsce. W dniach 25-27 września 2015 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie już po raz szósty zagości polska edycja La Folle Journée – Szalone Dni Muzyki.

Po edycjach poświęconych twórczości Chopina oraz Tytanów kompozycji, a także muzyce różnych zakątków świata: Francji i Hiszpanii, Rosji, Ameryki, szósta odsłona festiwalu zapowiada się równie pasjonująco. Tegorocznym tematem Szalonych Dni są Pasje serca i duszy, a bogaty program, obejmujący blisko 60 wydarzeń udowodni, w jak odmienny sposób muzyka różnych epok i regionów może wyrażać emocje – zarówno ludzkie namiętności, jak i wzniosłe uczucia religijne.

Podczas festiwalu, na który zapraszają Orkiestra Sinfonia Varsovia i Fundacja Ogrody Muzyczne, będzie można wsłuchać się m.in. w romantyczne frazy Koncertu fortepianowego Beethovena, który zabrzmi pod palcami laureata II nagrody ostatniego Konkursu Chopinowskiego, Lucasa Geniušasa. Taneczny klimat wprowadzą gorące rytmy tanga w aranżacji sekstetu Richarda Galliano, znakomitego francuskiego wirtuoza akordeonu i kompozytora. Po muzykę Astora Piazzolli sięgnie również gitarzysta Krzysztof Meisinger, który kompozycje argentyńskiego twórcy zagra z towarzyszeniem Orkiestry Sinfonia Varsovia. Nie zabraknie też barokowej teorii afektów, czyli swoistego kodu przekazywania uczuć w muzyce, a to za sprawą Arte dei Suonatori, zespołu specjalizującego się w muzyce dawnej. W jego wykonaniu zabrzmią fragmenty z oper Henry’ego Purcella. Recital arii operowych zaprezentuje także norweska sopranistka, MaritaSølberg. Organizatorzy włączyli do programu również dwie monumentalne kompozycje, należące już do klasyki muzyki XX wieku – „kultową” Symfonię pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego oraz świętującego we wrześniu 80. urodziny, ArvoPärta, Pasję wg Św. Jana. Tę ostatnią kompozycję usłyszymy w wykonaniu estońskiego zespołu Vox Clamantis pod dyrekcją Jaana - EikaTulve.

Czytaj więcej: Pasje serca i duszy czyli Szalone Dni Muzyki

Znamy nominowanych do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2015

Koryfeusz Muzyki Polskiej 21514 września 2015 roku odbyło się posiedzenie Rady programowej ds. muzyki Instytutu Muzyki i Tańca, na którym wybrano nominowanych do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2015 w kategoriach: Osobowość Roku, Wydarzenie Roku i Nagroda Honorowa.

Zgłoszonych zostało łącznie 115 kandydatur, spośród których Rada programowa wybrała po 5 nominowanych w każdej kategorii:

Osobowość Roku
Paweł Gusnar
Nikola Kołodziejczyk
Paweł Mykietyn
Marcin Stańczyk

Anna Szostak-Myrczek

Wydarzenie Roku
Koncert i album Requiem ludowe w wykonaniu Adama Struga i zespołu Kwadrofonik, zrealizowane przez Program 2 Polskiego Radia
Otwarcie nowej siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz Festiwal Otwarcia
Spektakl Agrippina G.F. Haendla w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich w Warszawie, zrealizowany przez Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej „Dramma per musica”
• Spektakle Teatru Wielkiego – Opery Narodowej Jolanta Piotra Czajkowskiego i Zamek Sinobrodego Beli Bartóka w reżyserii Mariusza Trelińskiego w Metropolitan Opera w Nowym Jorku
Zwycięstwo Viktorii Nowak w konkursie Eurovision Young Dancers 2015 – Eurowizji dla Młodych Tancerzy w Teatrze Nowym w Pilznie

Nominacje zostaną teraz poddane pod głosowanie przez Kolegium Elektorów, które tworzą rektorzy uczelni muzycznych, dyrektorzy instytutów muzykologii, prezesi związków twórczych, krytycy, dziennikarze oraz laureaci poprzednich edycji Nagrody. Ze względu na charakter Nagrody Honorowej, nazwisko laureata zostanie ogłoszone dopiero podczas Gali wręczenia nagród.

Gala wręczenia nagród odbędzie się 11 listopada 2015 roku o godz. 19.30 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Więcej informacji – na stronie: www.koryfeusz.org.pl
 

Muzyczne Pory Roku - Jesień

Koncert z cyklu Muzyczne Pory Roku - Jesień 2015, zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, odbędzie się we wtorek, 22 września 2015 roku o godz. 16.00 w Sali koncertowej PWM przy ul. Fredry 8 w Warszawie.

W programie kompozycje Alicji Gronau - Lapidaria I na saksofon sopranowy i altowy oraz skrzypce (2007) [wybór], Miłosza Bembinowa - Cantus Harmonicus na akordeon solo (2014), Benedykta Konowalskiego - Zaginiona Atlantyda - Ballada na saksofon altowy solo (2015) – prawykonanie, Dariusza Przybylskiego - Elleipsis na saksofon i akordeon (2011), Bartosza Kowalskiego - In affecto na skrzypce solo (2015), Krzysztofa Baculewskiego - Suite de cheminée na 2 akordeony (1984), Rafała Stradomskiego - Capriccio na skrzypce solo (1993), Jerzego Bauera - Trzy stylizacje na 2 akordeony (2008), Zbigniewa Bagińskiego - Accor-dance na saksofon i akordeon (2009) i Edwarda Sielickiego - Rapido na skrzypce i akordeon (2011). Wystąpią: Paweł Janas – akordeon, Iwo Jedynecki – akordeon, Karolina Mikołajczyk – skrzypce i Wojciech Psiuk – saksofon. Koncepcja artystyczna koncertu - Anna Ignatowicz-Glińska i Edward Sielicki, organizacja - Marta Skotnicka-Karska.

Wstęp wolny.

Koncert dofinansowany ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Wydarzenia artystyczne” oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Lutosławski w zapiskach

Lutosławski w zapiskachDom Spotkań z Historią zaprasza na spotkanie poświęcone Witoldowi Lutosławskiemu organizowane w ramach festiwalu „Warszawska Jesień”, które odbędzie się 23 września 2015 roku o godz. 18 w Austriackim Forum Kultury w Warszawie (ul. Próżna 7/9).

Gośćmi spotkania będą: Zbigniew Skowron (Instytut Muzykologii UW) - autor zbioru Witold Lutosławski. Zapiski (wyd. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego) i Marcin Bogusławski - architekt, pasierb Witolda Lutosławskiego. Prowadzący: Jerzy Kisielewski.

Rozmówcy pochylą się nad pytaniami dotyczącymi życia i twórczości kompozytora. Jak wyglądała codzienność Witolda Lutosławskiego? Jak planował swój czas? Skąd czerpał inspiracje? Czy jego muzyka powinna być traktowana przez wykonawców czysto intelektualnie, czy wymaga dużej ekspresji?

Spotkaniu będzie towarzyszyć pokaz materiałów filmowych o życiu i twórczości Witolda Lutosławskiego oraz animacji, które powstały w czasie zajęć dla dzieci "Słucham i animuję”, prowadzonych przez fundację Osiem Życzeń w ramach organizowanego wówczas przez Dom Spotkań z Historią projektu „POSZUKIWANIE. Lutosławski 2013” związanego z 100. urodzinami kompozytora.

Organizatorzy: Dom Spotkań z Historią i Austriackie Forum Kultury
Partnerzy: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Nagrody Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz pojadą do Hiszpanii, Kanady i Wielkiej Brytanii

V Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Grażyny Bacewicz 2015W sobotę, 12 września 2015 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi zakończyły się obrady jury V Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz. Jurorzy wyłonili laureatów spośród 94 uczestników, którzy przysłali do Łodzi konkursowe prace z niemal całego świata – z wielu krajów Europy, Azji, obu Ameryk i Australii. Nagrodzone utwory usłyszymy na koncercie finałowym w Filharmonii Łódzkiej w listopadzie br.

I nagrodę (26000 zł) zdobył hiszpański kompozytor Manuel Martinez Burgos za utwór pt. Dung-Chen na trąbkę i orkiestrę smyczkową. To już druga edycja łódzkiego konkursu, której Hiszpan jest laureatem – trzy lata temu zajął II miejsce. W bieżącym konkursie II nagrodę (17000 zł) otrzymała kompozytorka Farangis Nurulla-Khoja z Kanady za utwór pt. Daidu na skrzypce i orkiestrę smyczkową. III nagroda (9000 zł) trafiła do Johna Weeksa z Wielkiej Brytanii za utwór zatytułowany ...in to that good night na obój d’amore i orkiestrę smyczkową. Wszystkie nagrodzone kompozycje zabrzmią podczas koncertu finałowego konkursu, który odbędzie się w Filharmonii Łódzkiej 27 listopada 2015 roku. Prawykonań utworów dokona Orkiestra Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Wtedy też będzie można bliżej poznać laureatów, ponieważ organizatorzy starają się, aby wszyscy nagrodzeni kompozytorzy przyjechali do Łodzi odebrać nagrody i usłyszeć swoje utwory.

– Cieszy nas bardzo światowy zasięg konkursu: 20 partytur przysłali kompozytorzy z Polski, pozostałe nadesłano z różnych części świata – podsumowuje prof. dr hab. Sławomir Kaczorowski, Kierownik Katedry Kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi, która wspólnie z Filharmonia Łódzką zorganizowała imprezę. – Dużym atutem naszego konkursu jest na pewno mocny międzynarodowy skład jury, a dodatkową motywacją dla uczestników – szansa na prawykonanie utworu przez uznaną filharmoniczną orkiestrę.

Czytaj więcej: Nagrody Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz pojadą do Hiszpanii, Kanady i Wielkiej...

Jubileusz 80-lecia urodzin Tadeusza Strugały na 50. MF Wratislavia Cantans

Tadeusz StrugałaKoncert specjalny z okazji jubileuszu 80-lecia urodzin Tadeusza Strugały odbędzie się 16 września 2015 roku o godz. 19:00 w ramach 50. „Wratislavii Cantans”.

Kto pamięta festiwal na przestrzeni dekad, dobrze wspomina lata 80. i 90. Może zwłaszcza te ostatnie – gdy potransformacyjny kryzys zderzył się z myśleniem z dawnej epoki, wskutek czego na rynku muzycznym panowała z rzadka przerywana posucha. Z jednym wyjątkiem: festiwalu „Wratislavia Cantans”, kierowanego wówczas przez Tadeusza Strugałę. To właśnie „Wratislavia” pokazywała najsławniejsze zespoły muzyki dawnej, wprowadzając nawet na polskie estrady dyskusyjne wówczas (a czasami nawet i dzisiaj) hipotezy (jak solowa obsada w dziełach Bacha). To „Wratislavia” prezentowała największe osiągnięcia muzyki współczesnej, jak Siedem bram Jerozolimy Pendereckiego czy ostatni wrocławski występ Witolda Lutosławskiego. Na „Wratislavii” bywały wielkie orkiestry, nie sposób też znaleźć podobnie wstrząsającego Ewangelisty w Pasji Bacha, jak śpiewający tę partię w kościele św. Marii Magdaleny Nico van der Meel. Na „Wratislavii” odkryliśmy talent Andreasa Scholla, gdy wygrał turniej kontratenorów na Zamku w Brzegu. Dzięki „Wratislavii” wrocławianie poznali teatr kabuki i obrzędy wirujących derwiszy. Wszystko to zawdzięczaliśmy wizji Tadeusza Strugały – o czym przekonać się można było po jego odejściu, gdy czekać trzeba było długie lata, by festiwal zyskał ponownie siłę płynącą z wyrazistej, świadomej koncepcji.

Na pożegnanie, w koncercie zamykającym jego wieloletnie kierownictwo festiwalu, Tadeusz Strugała – przecież jeden z najlepszych polskich dyrygentów – poprowadził Missę Solemnis Beethovena. Dzieło jakby napisane dla potrzeb „Wratislavii Cantans”: monumentalne, złożone, wielowarstwowe. 16 września 2015 roku Tadeusz Strugała powróci na festiwal. W nowej sali NFM poprowadzi sławną III Symfonię Henryka Mikołaja Góreckiego z Ewą Vesin w roli solistki (poprzedzoną jego quasi-chorałową fanfarą Wratislaviae gloria – Chwała Wrocławiowi) oraz I Symfonię Brahmsa.

Dynamistatyczna "Warszawska Jesień" 2015

Warszawska Jesień 2015Słowem określającym program 58. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, który odbędzie się w dniach 18-26 września 2015 roku, jest DYNAMISTATYKA.

- Ten neologizm wskazuje na niejednoznaczność tak istotnego dla muzyki pojęcia, jakim jest dynamika. Nie da się z muzyki wypreparować czystej dynamiczności bądź statyczności: jedno płynnie może przechodzić w drugie i odwrotnie, muzyka może być statyczna i dynamiczna zarazem. – podkreślaTadeusz Wielecki, Dyrektor Festiwalu. - Dobrym przykładem będzie tu górski strumień z jego nieustającą zmiennością akustycznych zdarzeń. Można patrzeć i słuchać, i oto za chwilę – jest się zapatrzonym i zasłuchanym. Dźwięki i rytmy nurtu wody, w ciągłym ruchu – są wciąż inne, a jednocześnie te same. Zmieniają się nieustająco, niezmiennie. Zmieniają się niezmiennie?! Właśnie tak – niezmienna zmiana. A więc – DYNAMISTATYKA! Pozostaje się lekko oszołomionym, w niezdefiniowanym stanie, w niewiedzy, czego właściwie doświadczamy: ruchu czy spoczynku? Ta dziwna i tajemnicza sytuacja jest zjawiskiem dla muzyki immanentnym, ale szczególnie w muzyce współczesnej dochodzi do głosu jako przedmiot zabiegów kompozytora, jego świadomej gry z czasem i percepcją słuchacza.

Paradoks dynamistatyki ilustrują utwory składające się na program 58. Festiwalu. W skrajnych przejawach jest to z jednej strony muzyka „czasu zatrzymanego”, z drugiej – muzyka „akcji”: pełna różnorodnych form ruchu, błyskawicznych zmian, gęsta od zdarzeń dźwiękowych. Do pierwszej kategorii należy przeznaczona na 8 trąbek, trwająca 70 minut, kompozycja The Second Dream of the High-Tension Line Stepdown Transformer słynnego przedstawiciela awangardy lat powojennych, La Monte Younga – prekursora amerykańskiej minimal music. Ta klasyczna już, pochodząca z 1962 roku (wersja harmoniczna) kompozycja, nigdy dotąd w Polsce nie była grana. Usłyszymy ją w przestronnej hali Praskiej Drukarni, w wykonaniu The Theatre of Eternal Music Brass Ensemble pod artystycznym kierownictwem i z udziałem Marco Blaauwa (20 września). Inne spektakularne kompozycje „czasu zatrzymanego” to Slices na wiolonczelę i orkiestrę Alvina Luciera (18 września) oraz Baobab na samą orkiestrę Philla Niblocka (20 września).

Czytaj więcej: Dynamistatyczna "Warszawska Jesień" 2015

Premiera opery Michała Kleofasa Ogińskiego

13 września 2015 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert inaugurujący sezon artystyczny Polskiej Orkiestry Radiowej. Program 2 Polskiego Radia oraz POR zapraszają na premierę jednoaktowej opery Michała Kleofasa Ogińskiego pt. Zelis et Valcourou Bonaparte au Caire.

Tradycją stało się, że Polska Orkiestra Radiowa rozpoczyna sezon koncertowy prezentacją zapomnianych lub mało znanych polskich oper. W ubiegłych latach były to m.in.: Legenda Bałtyku Nowowiejskiego, Monbar czyli flibustierowie Dobrzyńskiego, Maria Statkowskiego i Zemsta za mur graniczny Noskowskiego. W tym roku przyszła kolej na jedyną operę w dorobku Michała Kleofasa Ogińskiego, w 150-lecie śmierci kompozytora.

Wśród wykonawców: Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran) – Zelis, David Beucher (tenor) – Valcour, Stanislav Kuflyuk (baryton) – Aboubokir, Jan Jakub Monowid (kontratenor) – Mendes, Szymon Komasa (baryton) – Bonaparte, Mateusz Zajdel (tenor) – Sułkowski oraz Andrzej Seweryn jako Hassem (rola mówiona), który podjął się także opieki artystycznej i językowej, ponieważ opera zostanie wykonana w oryginalnej, francuskiej wersji językowej. Solistom towarzyszyć będzie Chór Polskiego Radia w Krakowie oraz Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Michała Klauzy.

Michał Kleofas Ogiński, dziś najbardziej znany jako autor Poloneza a-moll „Pożegnanie Ojczyzny”, komponował polonezy fortepianowe, romanse, pieśni, kadryle, menueta, walce. Jedyna opera kompozytora Zelis i Valcour, czyli Napoleon w Egipcie nigdy nie doczekała się wystawienia. Rękopis znajduje się w Bibliotece Jagiellońskiej, a rekonstrukcji partytury, redakcji i przygotowania nut podjął się Bogusław Tabaka.

Bilety do kupienia na stronie: sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.