polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

aktualności

Zmarł Adam Walaciński

Adam Walaciński3 sierpnia 2015 roku wieczorem zmarł nagle prof. Adam Walaciński, wybitny kompozytor i krytyk muzyczny, emerytowany profesor i prorektor (1993-96) Akademii Muzycznej w Krakowie, muzyk i erudyta. Miał 87 lat.

Adam Walaciński urodził się 18 września 1928 roku w Krakowie. Studiował w klasie skrzypiec Eugenii Umińskiej w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, a następnie przeniósł się do klasy kompozycji Artura Malawskiego. Wkrótce jednak przerwał studia i został prywatnym uczniem Stefana Kisielewskiego. Dyplom z kompozycji (z wyróżnieniem) uzyskał na krakowskiej uczelni dopiero w roku 1974, w klasie Bogusława Schaeffera. Od 1956 roku należał do Związku Kompozytorów Polskich (w latach 1971-87 pełnił funkcję prezesa Oddziału Krakowskiego ZKP, w latach 1989-97 był członkiem Zarządu Głównego) oraz do Stowarzyszenia Artystycznego „Grupa Krakowska”. Od 1957 współpracował z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, w którym pełnił funkcję m.in. redaktora naukowego Działu Kompozytorzy XX wieku w Encyklopedii Muzycznej PWM. Jako wykładowca od 1972 roku związany był z macierzystą uczelnią (w 1992 otrzymał tytuł profesora), w latach 1993-96 pełnił funkcję prorektora. Jako kompozytor początkowo poświęcał się pisaniu głównie muzyki filmowej i teatralnej – jest autorem ilustracji muzycznych do takich filmów, jak Faraon i Matka Joanna od Aniołów w reżyserii Jerzego Kawalerowicza (1965), czy serial telewizyjny Czterej pancerni i pies w reżyserii Konrada Nałęckiego (1965-70). Za swoją działalność kompozytorską i pedagogiczną otrzymał wiele nagród, m.in. w 1966 – Nagrodę Państwową I stopnia za muzykę do filmu Faraon, w 1976 – Nagrodę miasta Krakowa, w 1981 – Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za działalność pedagogiczną, a w 2003 – Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich.

Jubileuszowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju

Jubileuszowy, 70. Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju Jubileuszowy, 70. Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju odbędzie się w dniach 7-15 sierpnia 2015 roku.

- Z dumą wspominamy wspaniałą historię tego najstarszego na świecie festiwalu pianistycznego, jednocześnie patrząc z nadzieją w przyszłość tego wielkiego święta pianistyki – podkreśla dyrektor artystyczny Festiwalu, prof. Piotr Paleczny. - Jubileuszowe edycje Festiwalu zawsze łączą się z kolejnymi Międzynarodowymi Konkursami Pianistycznymi im. Fryderyka Chopina. Tylko 8 tygodni dzieli nas od rozpoczęcia następnego, 17. Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. W związku z tym wielkim wydarzeniem, tegoroczna edycja Festiwalu da nam możliwość ponownego spotkania z wieloma zwycięzcami i laureatami poprzednich Konkursów. Poznamy również polskich uczestników tegorocznej jego edycji, którym życzymy wielu sukcesów. Usłyszymy tym razem znacznie szerszy niż zwykle repertuar chopinowski wraz z koncertami, utworami kameralnymi i pieśniami. Jestem głęboko przekonany, iż program tegorocznego Festiwalu będzie godnym uczczeniem tego wyjątkowego Jubileuszu!

Festiwal zainauguruje koncert w wykonaniu Kevina Kennera i Philippe’a Giusiano oraz Orkiestry Kameralnej Polskiego radia „Amadeus” pod batutą Agnieszki Duczmal. Podczas kolejnych festiwalowych dni odbędą się recitale tak znakomitych pianistów, jak Takashi Yamamoto i Yulianna Avdeeva (8 sierpnia), Lukas Geniušas i Dang Thai Son (9 sierpnia), Ewa Pobłocka (10 sierpnia), Andrzej Wierciński – laureat I Nagrody Konkursu w Budapeszcie 2014 i I Nagrody NIFC 2015 i Eric Lu – laureat I Nagrody US National Chopin Piano Competition 2015 (11 sierpnia), Evgeni Bozhanov i Alexander Kobrin (12 sierpnia), Miroslav Kultyshev (13 sierpnia), Ingolf Wunder i Krzysztof Jabłoński (14 sierpnia) oraz Alexander Gavrylyuk (15 sierpnia).

Towarzyszące koncertom zajęcia Master Class w tym roku poprowadzą prof. Mikhail Voskresennsky i prof. Andrzej Jasiński.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.chopin.festival.pl

Inauguracja Narodowego Forum Muzyki już 4 września

Narodowe Forum Muzyki  Narodowe Forum Muzyki zainauguruje swoją działalność 4 września 2015 roku koncertem z udziałem wybitnego pianisty Piotra Anderszewskiego oraz zespołów NFM: Chóru, kierowanego przez Agnieszkę Franków-Żelazny, Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod kierownictwem Jarosława Thiela, Orkiestry Kameralnej Leopoldinum pod dyrekcją Hartmuta Rohde i Orkiestry Symfonicznej pod batutą Jacka Kaspszyka i Benjamina Shwartza.

W nowej sali koncertowej, która od sezonu artystycznego 2015/16 będzie wrocławską przestrzenią dla muzyki, zabrzmią kompozycje Johanna Sebastiana Bacha (Contrapunctus 4 z Kunst der Fuge BWV 1080), Krzysztofa Pendereckiego (O gloriosa Virginum), Josepha Haydna (Te Deum C-dur Hob. XXIIIc:2), Wojciecha Kilara (Orawa), Witolda Lutosławskiego (Mi-parti) i Pawła Mykietyna (Hommage à Oskar Dawicki - wersja skrócona) oraz Karola Szymanowskiego (IV Symfonia koncertująca op. 60).

Zgodnie z nazwą Forum będzie miejscem spotkania rozmaitych gatunków muzycznych, dziedzin sztuki (tańca, filmu, sztuk wizualnych), twórców i wykonawców wielu pokoleń. Będzie miejscem spotkania i dialogu, ale też konfrontacji oraz sporu.

Więcej o wydarzeniach artystycznych odbywających się w Narodowym Forum Muzyki - na stronie: www.nfm.wroclaw.pl

OBEJRZYJ: spot promujący otwarcie Narodowego Forum Muzyki – YOUTUBE

Złoty Orfeusz - Orphee D’or 2015 dla Ewy Podleś

Ewa Podleś Ewa Podleś, wybitna polska śpiewaczka, została uhonorowana Złotym Orfeuszem - Prix Prestige Lyrique l’Orphée d’Or 2015 – nagrodą przyznawaną przez Academie du Disque Lyrique w Paryżu, w uznaniu wybitnych zasług dyskograficznych.

Artystka nagrodzona została za dwa nagrania, dokonane „na żywo”: 4 grudnia 2011 roku w Warszawie - recital pieśni Modesta Musorgskiego z pianistą Garrickiem Ohlssonem (DVD, wyd. DUX) oraz 6 czerwca 2014 roku w Poznaniu - recital arii operowych (wieńczący cykl koncertów jubileuszowych Warszawa – Wrocław – Katowice – Poznań) z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza (CD, wyd. DUX).

Uroczystość wręczenia nagrody miała miejsce 24 czerwca 2015 roku w Teatrze Châtelet w Paryżu. W imieniu Ewy Podleś odebrała ją Brigitte Cormier, biografka artystki, autorka książki Ewa Podleś – Contralto assoluto (wydanie francuskie Edition Symétrie, wydanie polskie PWM).

Koncert z okazji 71. rocznicy Powstania Warszawskiego

Koncert z okazji 71. rocznicy Powstania WarszawskiegoPoetycka opowieść o losach Polaków podczas II Wojny Światowej oprawiona muzyką z jednego z najsłynniejszych seriali historycznych Telewizji Polskiej ostatnich lat - Czas Honoru. 31 lipca 2015 roku – w przeddzień 71. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego – Stołeczna Estrada zaprasza na wielkie muzyczne widowisko, które jest hołdem dla bohaterów tamtych dni.

Udajmy się na szlak bojowy wyjątkowego oddziału młodych ludzi z rozmaitych warszawskich środowisk, którzy opowiedzą o odwadze i sile honoru słowami z poematów i wierszy Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Zbigniewa Herberta, czy Leszka Aleksandra Moczulskiego.

Pomysłodawcą projektu jest Bartosz Chajdecki, polski kompozytor, twórca muzyki filmowej i teatralnej. Za muzykę do serialu Czas Honoru otrzymał nominację do nagrody IFMCA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Muzyki Filmowej). Wydarzenie realizowane jest z udziałem Orkiestry Symfonicznej ArtBel Enesemble, Chóru Uniwersytetu Wrocławskiego „Gaudium” oraz Chóru Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Orkiestrze oraz chórowi towarzyszyć będą odtwórcy głównych ról: Antoni Pawlicki i Olga Bołądź oraz soliści Katarzyna Sawczuk, Paulina Walendziak, Anna Witczak, Krzysztof Iwaneczko. Całością zadyryguje Alan Urbanek. Kierownictwo artystyczne Halina Jarczyk.

Czytaj więcej: Koncert z okazji 71. rocznicy Powstania Warszawskiego

Aneks do Raportu o Andrzeju Panufniku

Instytut Muzyki i Tańca Instytut Muzyki i Tańca udostępnił na swojej stronie internetowej Aneks do Raportu o obecności muzyki Andrzeja Panufnika w Polsce i na świecie autorstwa Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej.

Raport pomyślany jest jako uzupełnienie danych zawartych w Raporcie o obecności muzyki Andrzeja Panufnika w latach 1991–2013 i ma na celu wykazanie, jak rok jubileuszowy wpłynął na obecność utworów kompozytora w życiu muzycznym Polski i świata. Publikacja podzielona jest na sekcje analogicznie do raportu obejmującego poprzednie lata. Zachowanie tego samego podziału pozwala w prosty sposób dokonać porównań w kolejnych działach dotyczących promocji i obecności utworów Andrzeja Panufnika w życiu muzycznym, refleksji naukowej oraz innych wydarzeniach czy inicjatywach związanych z postacią i twórczością kompozytora.

Dane dotyczące wszystkich analizowanych wykonań utworów Andrzeja Panufnika (również większości kompozycji kameralnych) pochodzą przede wszystkim od jego wydawcy – londyńskiego Boosey & Hawkes. Częściowo uzupełniają je informacje od polskiego ZAiKSu, jak również od rodziny kompozytora, w szczególności jego żony Lady Camilli Panufnik, która aktywnie uczestniczyła w większości jubileuszowych koncertów i wydarzeń.

Do Raportu dołączone zostały aneksy, w których podano szczegółowy wykaz wykonań utworów orkiestrowych oraz kameralnych Andrzeja Panufnika na świecie, z uwzględnieniem podziału na Polskę, Wielką Brytanię, Stany Zjednoczone i inne kraje świata.

100. rocznica urodzin Sir Andrzeja Panufnika (1914-1991) obchodzona była w 2014 roku pod auspicjami UNESCO.

Aneks do Raportu o obecności muzyki Andrzeja Panufnika w Polsce i na świecie w formacie PDF dostępny jest do pobrania na stronie www.imit.org.pl w zakładce materiały.

„Jeszcze polska muzyka...” w Krakowie

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej i Jacek KaspszykKoncert fletowy Krzysztofa Pendereckiego, prezentowana po raz pierwszy w Krakowie IV Symfonia Mieczysława Weinberga, a także Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego – 23 lipca 2015 roku Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zaprasza na kolejną odsłonę cyklu „Jeszcze polska muzyka...”

Prezentacja najbardziej wartościowych, choć niejednokrotnie zapomnianych utworów polskiej muzyki symfonicznej, w zderzeniu z arcydziełami muzyki europejskiej – to idee programu „Jeszcze polska muzyka...”, którego celem jest zachowanie polskiego dziedzictwa kulturowego jako wyznacznika kształtowania tożsamości narodowej. W programie krakowskiego koncertu znajdzie się uwertura/fantazja Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego, Koncert fletowy Krzysztofa Pendereckiego, a także krakowskie prawykonanie IV Symfonii a-moll op. 61 Mieczysława Weinberga.

- Muzyka Weinberga stała się ostatnio niezwykle popularna, wręcz modna. Trudno się temu dziwić, gdyż na tle współczesnej twórczości kompozytorskiej okazuje się niezwykle przystępna. Jego utwory są wyjątkowo melodyjne, stosunkowo zwięzłe, proporcjonalne i świetnie napisane, przy tym nie rażą anachronizmem, choć stylistycznie nie wychodzą poza ekspresywny neoklasycyzm, bliski muzyce Szostakowicza, za pośrednictwem której Weinberg przejął wiele elementów rosyjskiej tradycji symfonicznej – podkreśla muzykolog Maciej Negrey.

Solistą wieczoru będzie znakomity flecista Łukasz Długosz. Zespołem dyrygować będzie maestro Jacek Kaspszyk. Koncert odbędzie się 23 lipca 2015 roku o godz. 20:00 w Filharmonii Krakowskiej.

Zainaugurowany przed sześcioma laty cykl „Jeszcze polska muzyka...” to autorskie przedsięwzięcie Orkiestry Akademii Beethovenowskiej – jednego z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia. Projekt realizowany jest pod patronatem Województwa Małopolskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dni Muzyki Karola Szymanowskiego

XXXVIII Dni Muzyki Karola Szymanowskiego Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego zaprasza do Zakopanego na 38. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego, które potrwają od 25 lipca do 2 sierpnia 2015 roku.

Karol Szymanowski – największy polski kompozytor I połowy XX wieku, Kresowiak z Ukrainy zakochany w Tatrach i muzyce góralskiej, mieszkaniec Zakopanego w latach 1930-36. Mottem tegorocznego festiwalu jest cytat z wywiadu z kompozytorem z roku 1933: "... nieraz brak mi Ukrainy, jej słońca, jej dalekich przestrzeni, (...) kochałem jej dobroczynny klimat, jej bujność i słodycz. (...) Przepłynąłem ponad piękną Ukrainą a dobiłem do portu w Tatrach."

W programie festiwalu znajdą się zatem wątki ukraińskie i góralskie. Zabrzmi muzyka góralska, którą tak zachwycił się Karol Szymanowski, w wykonaniu zespołów kultywujących tradycje (młodzieżowy zespół „Zornica”, kapela dud podhalańskich), pieśni ukraińskie, które Szymanowski słyszał w Tymoszówce w czasach dzieciństwa prezentowane wraz z fragmentami obrzędów ludowych oraz muzyka klasyczna w wykonaniu znakomitych artystów polskich i zagranicznych.

9 koncertów festiwalowych odbędzie się w różnych wnętrzach związanych z historią Zakopanego, stanowiąc dodatkową atrakcję dla słuchaczy. Będą to: Willa Atma, Willa Koliba, Willa Oksza, Jutrzenka, Galeria Orskiego, Teatr im. Witkacego, Kościół pw. Św. Krzyża. Do udziału w festiwalu zostali zaproszeni goście zagraniczni: z Ukrainy - zespół folklorystyczny „Młyneczek” i Aleksander Polaczok, dyrektor Muzeum im. K. Szymanowskiego w Kirowogradzie, z Kanady – pianista polskiego pochodzenia Mikołaj Warszyński, z Czech – Sedlaček Quartet – laureat I nagrody Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych im. K. Szymanowskiego w Katowicach (2014), z Włoch – dyrygent Massimiliano Caldi, który poprowadzi koncert finałowy festiwalu. Udział wezmą także znakomici artyści polscy m.in.: zespół Trebunie-Tutki, flecista Łukasz Długosz, klarnecista Roman Widaszek, orkiestra kameralna Sinfonietta Cracovia.

W ramach festiwalu odbędą się dwa prawykonania: Kwartetu skrzypcowego Mater Dei Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej oraz Trio Concerto na klarnet, róg , fortepian i smyczki Mikołaja Góreckiego.

Czytaj więcej: Dni Muzyki Karola Szymanowskiego

Muzyczny szlak na Żuławach

Muzyka polska na Żuławach po raz drugiW dniach 17-22 lipca 2015 roku odbędzie się II edycja Festiwalu „Muzyka polska na Żuławach”, którego pomysłodawcą i organizatorem jest Elbląska Orkiestra Kameralna. Ideą przewodnią Festiwalu jest prezentacja miejsc związanych z turystycznym szlakiem gotyckich kościołów na Żuławach w swoistym dialogu z muzyką polską. Kameraliści pod dyrekcją Maestro Marka Mosia zagrają koncerty z udziałem znakomitych solistów: Iwony Sobotki (sopran) oraz Szymona Komasy(baryton).

Artyści zaprezentują publiczności cenione dzieła polskich twórców. Wśród nich nie zabraknie muzyki najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina, która kojarzy się głównie z pięknym brzmieniem fortepianu. Ciekawym doświadczeniem będzie zatem prezentacja utworów naszego mistrza w opracowaniu na orkiestrę smyczkową - Etiudy C-dur czy Preludium e-moll oraz pieśni Życzenie, Czary, Smutna rzeka i Narzeczony w wersji z solistami i orkiestrą. Muzycy wykonają utwory Stanisława Moniuszki – twórcy polskiej opery narodowej, który często sięgał do chlubnych momentów historii, aby podtrzymać rodaków na duchu. Na festiwalu usłyszymy pieśni, m.in.: Nakaż niech ożywcze słonko oraz fragmenty opery Halka, pierwszego i najbardziej znanego scenicznego utworu Moniuszki. W programie festiwalu znajdą się również kompozycje Karola Szymanowskiego, zaliczanego do grona największych twórców europejskich XX wieku. Usłyszymy niezwykle melodyjne i liryczne Pieśni kurpiowskie, np.: Uwoz, mamo czy Lecioły zórazie. Są niezrównanym fenomenem, a w muzyce niełatwo jest znaleźć podobne do nich dzieła. Pojawią się również fragmenty baletu-pantomimy Harnasie przeniknięte energią podhalańskich „nut”. Artyści zaprezentują publiczności wybrane utwory Mieczysława Karłowicza - najwybitniejszego polskiego symfonika. Podczas festiwalowych koncertów zabrzmi lekka i mistrzowsko opracowana Serenada na orkiestrę smyczkową, pierwszy orkiestrowy utwór kompozytora, a także niezwykle emocjonalne pieśni np. Pamiętam, ciche, jasne, złote dnie – pełna uczuć pieśń, napisana do tekstu Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Na spokojnym, ciemnym morzu oraz Śpi w blaskach nocy. Muzykę współczesną reprezentować będzie twórczość Tadeusza Bairda – artysty, który obficie czerpie z tradycji muzycznej innych epok. W tym roku Elbląska Orkiestra Kameralna zaprezentuje fragmenty jego suity Colas Breugnon, odwołującej się do czasów baroku, oraz Sonety miłosne.

Czytaj więcej: Muzyczny szlak na Żuławach