25 maja 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Anna Ignatowicz-Glińska

postać

dnia

Anna

Ignatowicz-Glińska

Miłosz Bembinow, Bartosz Kowalski, Edward Sielicki, Paweł Łukaszewski, Anna Ignatowicz-Glińska, Marian Sawa, Jacek Grudzień Le Clavecin Moderne – współczesna polska muzyka na klawesyn solo

płyta

dnia

Miłosz Bembinow, Bartosz Kowalski, Edward Sielicki, Paweł Łukaszewski, Anna Ignatowicz-Glińska, Marian Sawa, Jacek Grudzień

Le Clavecin Moderne – współczesna polska muzyka na klawesyn solo

WITAMY

Portal Polmic.pl jest pierwszym i jak dotąd jedynym w sieci serwisem internetowym, poświęconym w całości tylko i wyłącznie polskiej muzyce poważnej. Nadrzędnym jego celem jest informowanie o bieżącej aktywności środowiska muzycznego w Polsce oraz polskich muzyków za granicą, a także dostarczanie aktualnych, kompleksowych wiadomości o polskich artystach, instytucjach muzycznych i publikacjach o muzyce. Służy temu zarówno sam portal internetowy, jak i dołączona do niego osobna aplikacja bazy danych o utworach i kompozytorach oraz Newsletter, rozsyłany do zarejestrowanych użytkowników serwisu.

Zapraszamy do częstego odwiedzania naszego portalu - bądź na bieżąco z muzyką polską!

logotyp

p

Znajdź nas na FB

 

 

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

Nowości książkowe

s

W 2017 roku przyznano Doroczną Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich Andrzejowi Tuchowskiemu – za twórczość muzykologiczną o szerokim spektrum problemów, a zwłaszcza za podjęcie niezwykłej tematyki w książce Nacjonalizm, szowinizm, rasizm a europejska refleksja o muzyce i twórczość kompozytorska okresu międzywojennego

Więcej...

Nowości płytowe

Muzyka Polska Dzisiaj - kolekcja płyt

   

pfb

 

Warszawska Jesień 2014 na płytach

Warner2016

VI Muzyka Klawesynowa
12. Mózg Festival
aktualności
Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina PDF Drukuj Email

Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina 201542 polskich pianistów będzie rywalizowało w Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, który potrwa od 31 stycznia do 8 lutego 2015 roku w Warszawie. Tegoroczna, 46. edycja organizowanego od 1968 roku konkursu jest wyjątkowa, bo gra rozegra się o najwyższą stawkę. Zdobywcy pierwszych dwóch nagród zagwarantują sobie udział (z pominięciem etapu eliminacji) w 17. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, który rozpocznie się 1 października 2015 roku.

Start nie tylko daje szansę na zakwalifikowanie się do wielkiego konkursu, ale także na oswojenie się z miejscem, gdzie będzie się on rozgrywał. Wszystkie przesłuchania Ogólnopolskiego Konkursu odbędą się w Filharmonii Narodowej, a finaliści wykonają jeden z koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka – z tym zespołem i dyrygentem będą też występować finaliści październikowego, międzynarodowego konkursu.

Ogólnopolski Konkurs odbywa się w 3 etapach, uczestników oceniać będzie jury pod przewodnictwem Piotra Palecznego w składzie: Andrzej Jasiński, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłocka, Katarzyna Popowa-Zydroń, Wojciech Świtała, Stefan Wojtas. Znakomita większość jurorów będzie też oceniać uczestników 17. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w październiku.

Przesłuchania I i II etapu odbędą się w dniach 31 stycznia – 4 lutego w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej. Są otwarte dla publiczności, a wstęp na nie będzie bezpłatny. 6 i 7 lutego Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej odbędą się finały z orkiestrą, a 8 lutego o godz. 18.00 Koncert laureatów, podczas którego będzie można usłyszeć dwóch polskich uczestników 17. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

Więcej informacji – na stronie: http://piano-competition.nifc.pl/pl/edition/xvii/press/3632
Share on Facebook
 
Koncert jubileuszowy Filharmonii w Krakowie w 70. rocznica pierwszego koncertu po II wojnie światowej PDF Drukuj Email

Koncert jubileuszowy 1945-2015Od pierwszego koncertu, jaki odbył się w Filharmonii Krakowskiej po drugiej wojnie światowej, minęło siedemdziesiąt lat.

W sobotę, 3 lutego 1945 roku o godzinie 15.30, w Sali Kinoteatru „Świt”, wykonano pod batutą dra Zygmunta Latoszewskiego Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza, II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina – z solistą prof. Zbigniewem Drzewieckim – oraz VI Symfonię Patetyczną op. 74 Piotra Czajkowskiego. W kilka dni po faktycznym jubileuszu, w sobotę 7 lutego 2015 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się nadzwyczajny koncert z udziałem Orkiestry, Chóru oraz Chóru Chłopięcego Filharmonii pod batutą Dyrektora Artystycznego Instytucji – Michała Dworzyńskiego. Program koncertu nawiązuje do repertuaru prezentowanego podczas pamiętnego pierwszego koncertu. Krzysztof Jabłoński, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej pianistyki, wykona Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina. Podczas wieczoru zabrzmi także Polonez Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz – utwór, który przejął w świadomości Polaków miejsce zajmowane dotąd przez Pożegnanie Ojczyzny Michała Ogińskiego - oraz Jubilatio Andrzeja Koszewskiego i III Symfonia Pieśń o nocy Karola Szymanowskiego.

Filharmonia Krakowska była pierwszą w Polsce utworzoną po okupacji niemieckiej instytucją muzyczną. Przez siedem dekad wraz z Orkiestrą i Chórami wystąpili najwspanialsi dyrygenci i soliści świata. Na krakowskiej estradzie wykonano tysiące utworów, w tym wiele prawykonań, które dla melomanów były podstawą wychowania muzycznego, a "Filharmonia Krakowska stała się pierwszym ambasadorem muzyki polskiej w świecie, propagując czołowe dzieła muzyki współczesnej, od Szymanowskiego do Pendereckiego", jak napisał w 1995 roku Zygmunt Latoszewski, pierwszy dyrektor Filharmonii. Przez Orkiestrę i Chóry przewinęli się wspaniali artyści, którzy weszli do historii polskiej muzyki, wspierani przez rzeszę oddanych pracowników administracji.
Share on Facebook
 
Prawykonanie Uwertury Zbigniewa Bagińskiego - w Kielcach PDF Drukuj Email

Zbigniew BagińskiPrawykonanie Uwertury na orkiestrę symfoniczną Zbigniewa Bagińskiego odbędzie się podczas koncertu w Filharmonii w Kielcach 6 lutego 2015 roku o godz. 19.00.

Filharmonia Świętokrzyska zamówiła nowy utwór u Zbigniewa Bagińskiego (na zdjęciu) w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jak podkreśla autor Uwertury – „jest to kolejne dzieło, w którym tradycja spotyka się z nowoczesnością, zadawalając gusty stałych bywalców koncertów filharmonicznych”.

W programie koncertu znajdą się także kompozycje: Koncert d-moll na dwa fortepiany i orkiestrę Francisa Poulenca, z Zuzanną Šimurdową i Mikołajem Warszyńskim w roli solistów, oraz Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza – jeden z najznakomitszych utworów przedwcześnie zmarłego kompozytora, przedstawiciela późnego romantyzmu, ale i taternika z zamiłowania, fotografika, publicysty.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi jej szef – Jacek Rogala.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Share on Facebook
 
Koncert na stulecie urodzin Karola Stryji PDF Drukuj Email

Koncert na stulecie urodzin Karola Stryji2 lutego 2015 roku minie setna rocznica urodzin prof. Karola Stryji (2 lutego 1915 – 31 stycznia 1998), spośród dyrektorów Filharmonii Śląskiej uważanego za najbardziej dla niej zasłużonego. To dlatego 25 stycznia 2002 roku filharmoniczną salę koncertową nazwano Jego imieniem.

W bezprecedensowej 37-letniej kadencji kierownika artystycznego i dyrektora zbudował prof. Karola Stryja markę Filharmonii Śląskiej jako jednej z najlepszych w kraju i Europie. W 1973 roku utworzył profesjonalny filharmoniczny chór, a w 1981 roku dzisiejszą Śląską Orkiestrę Kameralną. Z Filharmonii Śląskiej uczynił cenioną propagatorkę muzyki naszego czasu. Był Karol Stryja cenionym promotorem nowych utworów Bolesława Szabelskiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego. Po zorganizowaniu dwóch krajowych, w roku 1979 zainicjował Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach i prowadził kolejne aż do śmierci. Dziesiąty odbędzie się w 2017 roku.

Od szesnastu lat na przełomie stycznia i lutego pamięć o Profesorze Śląska Filharmonia wyraża koncertami „Karol Stryja in Memoriam”. Na tegoroczny koncert katowicki, który odbędzie się w piątek, 30 stycznia 2015 roku, przygotowana została wystawa poświęcona osobie i dokonaniom Karola Stryji. Programem koncertu wychowanek Profesora, Mirosław Jacek Błaszczyk tradycyjnie już nawiąże do idei Karola Stryji prezentowania słuchaczom największych muzycznych dokonań klasyki światowej i polskiej oraz dzieł naszych czasów. Muzyka Hectora Berlioza (Te Deum) i Karola Szymanowskiego (II Koncert skrzypcowy op. 61) oraz z Filharmonią Śląską zaprzyjaźnionego Piotra Mossa (Fresque) spełnia ów idiom Karola Stryji. W roli solisty wystąpi skrzypek Roman Lasocki. Artystę usłyszymy w utworze, który niegdyś pod batutą Karola Stryji nagrał na płytę.
Share on Facebook
 
Rycerskość wieśniacza i Pajace - premiera w Poznaniu PDF Drukuj Email

Cavalleria rusticana Premiera spektaklu, na który złożą się dwie opery - Cavalleria Rusticana (Rycerskość wieśniacza) Pietro Mascagni’ego i Pagliacci (Pajace) Ruggiero Leoncavallo odbędzie się 31 stycznia 2015 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu.

Po sukcesie Cavalleria rusticana, pierwszej opery werystycznej, Leoncavallo postanowił pójść w ślady jej twórcy. Rozpuścił plotkę, jakoby libretto jego Pajaców zainspirowała historia prawdziwego morderstwa, i napisał dwuaktówkę, która wprawdzie nie dorównuje kompozycji Mascagniego, ale świetnie się z nią dopełnia. Wkrótce potem impresariowie nowojorskiej MET związali te krótkie opowieści o zdradzie i zemście w nierozerwalny tandem operowy. Jego popularność okazała się z czasem przekleństwem dla twórców: ambitny Mascagni nigdy już nie powtórzył swego pierwszego triumfu, rozgoryczony późniejszymi niepowodzeniami Leoncavallo sam próbował zdyskredytować swe dzieło. Na próżno. Ta komedia wciąż nie jest skończona, dziś znów zabiją Turiddu.

Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Gabriel Chmura.

Share on Facebook
Więcej…
 
Finał projektu "Wielokulturowość nie działa?" - Kraków/Trondheim PDF Drukuj Email

Wielokulturowość nie działa?Uroczystymi koncertami w Krakowie i Trondheim zakończy się trwający od 2013 roku projekt "Wielokulturowość nie działa?". 23 stycznia 2015 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków wystąpi znakomita Trondheim Symphony Orchestra pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. Kilka dni później, 29 stycznia 2015 roku w Olavshallen Concert Hall w Trondheim zagra Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. W programie m.in. premiery utworów nagrodzonych w międzynarodowych konkursach (muzycznym i filmowym), odbywających się w ramach projektu.

Organizowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena projekt „Wielokulturowość nie działa?” zainaugurowała odbywająca się półtora roku temu na Uniwersytecie Jagiellońskim konferencja, podczas której przedstawiciele świata nauki, kultury i sztuki podjęli ten ważny temat współczesnej Europy. Europy i jej wielokulturowego społeczeństwa, w którym w wyniku otwarcia granic narastają akty nietolerancji, homofobii i dyskryminacji, gdzie coraz bardziej zagrożony jest dialog międzykulturowy. Głos w tych niezwykle trudnych sprawach zabiorą artyści, zwycięzcy międzynarodowych konkursów (muzycznego i filmowego), wpisanych w program tego właśnie przedsięwzięcia. Ogłoszone w styczniu 2014 roku konkursy postawiły przed uczestnikami zadanie skomponowania krótkich utworów, odwołujących się do tematu przewodniego projektu – hasła „Wielokulturowość nie działa?". W jury konkursu muzycznego zasiadły wybitne postaci świata kultury: prof. Krzysztof Penderecki i Joanna Wnuk-Nazarowa oraz norweski kompozytor Stale Kleiberg. Nadesłane do konkursu wideo-art prace oceniało zaś jury pod przewodnictwem Hanny Wróblewskiej – dyrektor Narodowej Galerii Sztuki Zachęta.

Share on Facebook
Więcej…
 
Zmarł prof. Antoni Zoła PDF Drukuj Email

W dniu 22 stycznia 2015 roku zmarł prof. Antoni Zoła, muzykolog, specjalista w zakresie etnomuzykologii i hymnologii, wieloletni pracownik naukowy Instytutu Muzykologii KUL, którego w latach 2005-2012 był dyrektorem.

Antoni Zoła urodził się 15 grudnia 1948 roku w Załężu koło Jasła. Studiował w Instytucie Muzyki Kościelnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W tym czasie uczestniczył w akcjach zbierania ludowych śpiewów religijnych na terenie Polski. Po ukończeniu studiów, w 1977 roku został zatrudniony w macierzystym Instytucie. W roku 1980 został sekretarzem redakcji opracowującej na zlecenie Episkopatu Polski Śpiewnika Liturgicznego. Był także asystentem przy Katedrze Etnomuzykologii i Hymnologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W roku 1992 obronił rozprawę doktorską, a w 1997 został adiunktem w Instytucie Muzykologii KUL. W 2004 otrzymał stopień doktora habilitowanego i został kierownikiem Katedry Etnomuzykologii i Hymnologii. W latach 2005-2012 pełnił funkcję dyrektora Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Efektem jego badań nad historią, żywą tradycją i praktyką wykonawczą śpiewów religijnych jest zbiór ponad 22 000 pieśni zebranych w całej Polsce, a także edycje kilku śpiewników i zbiorów pieśni oraz innych opracowań.

Pogrzeb prof. Antoniego Zoły odbędzie się w poniedziałek, 26 stycznia w Pilszczynie koło Lublina.

Share on Facebook
 
Holender tułacz - premiera w Łodzi PDF Drukuj Email

 Holender tułacz - premiera w ŁodziTeatr Wielki w Łodzi zaprasza na premierowe spektakle Holendra tułacza Richarda Wagnera - 24 i 25 stycznia 2015 roku o godz. 19.00 oraz 27 stycznia 2015 roku o godz. 18.30 (premiera z EXPRESSEM).

W głównych rolach wystąpią gwiazdy wokalistyki światowej: Jukka Rasilainen, Astrid Weber, Clemens Bieber, Wioletta Chodowicz i Stanisław Kierner. Chór i Orkiestrę poprowadzi Eraldo Salmieri.

Opera autobiograficzna, opera filozoficzna czy opera "życiowa"? W każdym z tych określeń jest po trosze prawdy. W starej opowieści o mitycznym żeglarzu poszukującym pośród życiowych burz spokoju i spełnienia znalazł Wagner wątki, które - może nie dosłownie - mógł odnieść do własnej podróży przez życie. A nie była ona łatwa i prosta, i może właśnie dlatego włożył w Holendra tułacza całe swoje serce i talent. Ogromne wyczucie teatru i geniusz muzyczny zaowocowały dziełem, które nie tylko zachwyca, ale i intryguje, skłania do refleksji i sprawia, że długo po wyjściu z teatru wiele obrazów ze sceny jawi nam się jako wspomnienie własnych doświadczeń i wydarzeń, mogących stać się naszym udziałem.

Holender tułacz to pierwsze dzieło kompozytora, które on sam w pełni zaakceptował i które upewniło go o słuszności tworzenia "nowej opery" zmierzającej ku wielkiemu dramatowi muzycznemu, którego stał się niedoścignionym Mistrzem.

Kierownictwo muzyczne - Eraldo Salmieri, reżyseria - Herbert Adler, dekoracje i kostiumy - Dietmar Solt. Dekoracje i kostiumy do spektaklu pochodzą z oryginalnej produkcji Richard Wagner Festival Wels (Austria).

Share on Facebook
 
Prawykonanie utworu Marusza Dubaja - w Lublinie PDF Drukuj Email

mariusz DubajW dniu 23 stycznia 2015 roku o godz. 19 w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie (Collegium Maius Uniwersytetu Medycznego) odbędzie się prawykonanie utworu Largo for large orchestra (1999/2001) Mariusza Dubaja (na zdjęciu).

Kompozycja dedykowana została Ofiarom międzynarodowego terroryzmu w Nowym Jorku, Waszyngtonie i Pensylwanii, 11 września 2001 roku.

Podczas koncertu wykonane zostaną także utwory W. A. Mozarta (Posthorn – Serenada D-dur) i P. Czajkowskiego (Koncert skrzypcowy D-dur). Solistą będzie Konstanty Andrzej Kulka.

Share on Facebook
 
<< pierwsza < poprzednia 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 następna > ostatnia >>

Strona 117 z 124

ZKP

 Archiwum Cyfrowe Muzyki Polskiej

 

POLMIC poleca

www.sikorski.polmic.pl
www.panufnik.polmic.pl
www.serocki.polmic.pl
www.baird.polmic.pl
www.palester.polmic.pl
7+7

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012

kliknij i posłuchaj muzyki!

włącz radio RMF Classic

W dniach 20 maja – 27 sierpnia 2017 roku odbędzie się VII edycja cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej

Więcej...

XI Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej – Warszawa, 24.VI–1.VII 2017

W dniach 24 czerwca – 1 lipca 2017 roku w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie odbędą się Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej.

Od dziesięciu lat Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej kształtują świadomość estetyki i praktyki wykonawczej muzyki przedromantycznej w polskiej edukacji. Kursy łączą w sobie zarówno seminaria

Więcej...

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Sinfonietta per Sinfonietta” – Kraków, 19.06.2017

Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia zaprasza do udziału w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Sinfonietta per Sinfonietta” pod honorowym Patronatem Krzysztofa Pendereckiego

Więcej...
Zaprenumeruj nasz Newsletter!

Partnerzy POLMIC

IAMIC

Projekty POLMIC

IAMIC 2011

ArtMusFair - Warsaw 2010

DMET
 

Raport 2008

Mecenasi POLMIC

MKIDN
IMIT
ZAiKS
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
 
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information