Polmic - FB

aktualności

Młody Muzyk Roku 2022 w kwietniu na antenie TVP Kultura

NIMiT10 młodych adeptów sztuki muzycznej zakwalifikowało się do półfinału konkursu Młody Muzyk Roku 2022. Półfinałowe zmagania młodych artystów będzie można śledzić na antenie TVP Kultura 17 i 24 kwietnia. Finał konkursu odbędzie się 2 maja w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Bilety na uroczystą galę pojawią się w sprzedaży 6 kwietnia.

Jury złożone z autorytetów w dziedzinie muzyki poważnej wyłoni spośród nich pięcioro finalistów. Zwycięzca konkursu będzie reprezentować Polskę na Konkursie Eurowizji dla Młodych Muzyków w Montpellier.

Celem ogólnopolskiego konkursu na najlepszego młodego muzyka grającego na jednym z instrumentów klasycznych jest promocja młodych talentów – uczniów średnich szkół muzycznych i jednocześnie zachęcenie do doskonalenia umiejętności w grze na instrumencie.

Współorganizatorami tegorocznej edycji konkursu Młody Muzyk Roku jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wraz z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca oraz TVP Kultura.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://nimit.pl/aktualnosci/mlody-muzyk-roku-2022-w-kwietniu-na-antenie-tvp-kultura/ 

Uczelnie muzyczne w Ameryce Północnej prezentują wirtualny koncert na rzecz Ukrainy

POLMICCleveland Institute of Music, Colburn School, Curtis Institute of Music, Manhattan School of Music, New England Conservatory, New World Symphony, Royal Conservatory of Music i San Francisco Conservatory of Music udostępnią w Internecie koncert z udziałem swoich utalentowanych młodych artystów na The Violin Channel 16 kwietnia 2022 o godz. 15.00 ET (12:00 czasu PST). Zabrzmi m. in. muzyka Mieczysława Wajnberga.

Grupa czołowych niezależnych wyższych uczelni muzycznych i instytucji organizujących kursy mistrzowskie w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie zaprezentuje bezpłatny wirtualny koncert charytatywny by wesprzeć w trudnych chwilach naród ukraiński. Młodzi artyści z ośmiu instytucji wezmą udział w internetowym koncercie, autorem koncepcji którego jest znany skrzypek i pedagog Midori.

Podczas koncertu widzowie będą mogli przekazać darowizny na rzecz organizacji niosących pomoc humanitarną oraz organizujących opiekę medyczną dla Ukraińców.

W programie m.in. występy Improvisation Klezmer Ensemble, zespołów San Francisco Conservatory of Music's Roots, Jazz and American Music (RJAM) oraz Colburn School's Ziering-Conlon Initative for Recovered Voices, poświęcone prezentacji dzieł kompozytorów prześladowanych przez reżim nazistowski. Zabrzmi m. in. Concertino na skrzypce i smyczki Mieczysława Wajnberga. Usłyszymy ponadto utwory Schuberta, Bartóka, Taffanela, Skoryka i Poppera wykonane przez studentów Cleveland Institute of Music, Curtis Institute of Music, Manhattan School of Music, New World Symphony oraz Glenn Gould School The Royal Conservatory.

Oprac. Wiktoria Antonczyk

Źródło: https://theviolinchannel.com/north-american-conservatories-to-host-benefit-concert-for-ukraine/ 

Zwycięzcy II Ogólnopolskiego Konkursu Duetów z Fortepianem w Gdańsku

POLMIC13 kwietnia 2022 podczas Koncertu Laureatów II Ogólnopolskiego Konkursu Duetów z Fortepianem zostały ogłoszone wyniki oraz wręczone nagrody. Koncert Laureatów dostępny jest na kanale YouTube organizatora.

W grupie I: I nagrodę (w wysokości 4000 PLN) otrzymał duet Hanna Pozorska i Kacper Kukliński. II nagrody – nie przyznano. III nagrodę (w wysokości 1000 PLN) otrzymał duet Julian Weilandt i Jakub Drabiński. Wyróżnienie (w wysokości 500 PLN) ufundowane przez Fundację Lotos otrzymał duet Alicja Rydel i Alicja Leczkowska.

W grupie II: I nagrodę (w wysokości 10000 PLN) otrzymał duet Jan Lewandowski i Piotr Pawlak. II nagrodę (w wysokości 6000 PLN) ufundowaną przez Prezydenta Miasta Gdyni otrzymał duet Piotr Thieu-Quang i Paweł Popko. Podczas II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki muzycy otrzymali wyróżnienie, a także dwie nagrody specjalne: za wykonanie utworu powstałego po 1945 roku oraz roczną opiekę medialną (nagrody Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC). III nagrodę (w wysokości 3000 PLN) ufundowaną przez Prezydenta Miasta Gdyni otrzymał duet Justyna Bujak i Jan-Kanty Mikosz. Wyróżnienie I stopnia w wysokości 2000 PLN ufundowane przez Fundację Lotos otrzymał duet Sylwia Ziółkowska i Jacek Bies. Wyróżnienia II stopnia w wysokości 1000 PLN otrzymały duety: Alicja Olekszak i Tomasz Białynicki-Birula, Emilia Maria Jarocka i Julia Łozowska, Oliwia Filipczak i Michalina Zasada, Jakub Wydrzyński i Szymon Orliński.

Nagrodę Specjalną w wysokości 2000 PLN ufundowaną przez Fundację Lotos za najlepsze wykonanie obowiązkowego utworu z epoki baroku lub klasycyzmu otrzymał również duet Piotr Thieu-Quang i Paweł Popko. Fundatorem pozostałych nagród i wyróżnień jest JM Rektor prof. dr. hab. Ryszard Minkiewicz.

Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje: https://amuz.gda.pl/wydarzenia/ii-ogolnopolski-konkurs-duetow-z-fortepianem,674 

Ukazał się 18. tom czasopisma „Musicology Today”!

MTTak jak kulinarne pasticcio w XVII i XVIII wieku czyniło arystokratyczne spotkania atrakcyjniejszymi, oddziałując równie mocno na zmysły smaku i wzroku, tak operowe pasticcio i ogólnie praktyka pasticciowania ożywiają współczesne badania muzykologiczne. Zapraszamy do zapoznania się z 18. tomem anglojęzycznego czasopisma „Musicology Today”, wydawanego przez Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i Związek Kompozytorów Polskich, który w całości poświęcony jest zagadnieniu pasticcia.

Prezentowany tom jest częścią projektu badawczego Pasticcio. Ways of Arranging Attractive Operas (program Beethoven 2) współfinansowanego przez Narodowe Centrum Nauki i Deutsche Forschungsgemeinschaft. Obejmuje 14 artykułów na podstawie referatów wygłoszonych podczas podsumowującej projekt konferencji Operatic Pasticcio in Eighteenth-Century Opera: Work Concept, Performance Practice, Digital Humanities, która odbyła się na Uniwersytecie Warszawskim w maju 2021 roku.

Publikowane teksty analizują pasticcia w odniesieniu do koncepcji dzieła operowego z bardzo różnych perspektyw – praktyki teatralnej (Giovanni Polin); publiczności (Ina Knoth), kulinarnych analogii (Berthold Over), przyjemności (Aneta Markuszewska). Anne Desler w swoim artykule prezentuje dramaturgiczne wybory śpiewaków i ich twórczy udział w prezentowaniu pasticciów. Z kolei Raffaelle Mellace pokazuje jak zmieniła się strategia kompozytorska J. A. Hassego w przeciągu 30 lat, które dzieliły jego Siroe (Bolonia 1733) z self-pasticcio o tym samym tytule (Drezno 1763). Emilia Pellicia i Sonia Rzepka obierając za punkt wyjścia recytatyw accompagnato Laodicei, w którą wcieliła się Elisabeth Teyber analizują nie tylko wpływ tej śpiewaczki na muzyczny kształt prezentowanego dzieła i proces twórczy Hassego, ale także możliwości przygotowywanej przez grupę projektową bazy danych.

Artykuł Reinharda Strohma na przykładzie pasticcia Scipione (1730) G. F. Handla porusza zarówno zagadnienie osiemnastowiecznej praktyki teatralnej, ale też wskazuje na problemy związane ze współczesnym edytorstwem pasticciów. Trzy kolejne teksty prezentują specyfikę pasticciów w wybranych ośrodkach europejskich takich jak Hamburg, Praga, Brno i Neapol (w kolejności artykuły Gesy zur Nieden, Jany Spacilovej, Paologiovanni Maione). Migracja i kształt librett to niezwykle ważny i trudny element badań nad pasticciem, który w swoim artykule podejmuje Anna Ryszka-Komarnicka. Zainteresowanie pasticciem dostrzegamy też we współczesnym życiu operowym. O trudnościach i pytaniach, na jakie muszą odpowiedzieć, o decyzjach jakie muszą podjąć muzykolodzy i organizatorzy życia muzycznego, aby zaprezentować dzisiaj pasticcia traktują dwa artykuły: Bruno Formenta i Clemensa Birnbauma.

Czasopismo dostępne w wersji elektronicznej na platformie Sciendo:

https://sciendo.com/issue/MUSO/18/1 

Szczegółowe informacje o projekcie: https://www.pasticcio-project.eu/ 

Albéniz Trio najlepszym zespołem Konkursu im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi!

POLMICPo sześciu dniach przesłuchań XXI Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi jury wyłoniło zwycięskie zespoły. Wręczenie nagród i Koncert Laureatów odbyły się 10 kwietnia 2022 w Sali Koncertowej łódzkiej Akademii Muzycznej. Zwyciężyło „Albéniz Trio”. Koncert Laureatów i wszystkie przesłuchania Konkursu są dostępne na kanale YouTube organizatora.

Hiszpańsko-holenderskie „Albéniz Trio”, czyli Javier Rameix (fortepian), Luis María Suárez (skrzypce) i Paula Brizuela (wiolonczela), zachwyciło interpretacjami Tria Es-dur nr 2 D. 929 Franza Schuberta w pierwszym etapie (dwie części) oraz Tria a-moll Maurice’a Ravela w drugim etapie. Na Konkursie im. Kiejstuta Bacewicza zdobyli – poza pierwszą nagrodą (8 000 zł dla każdego członka zespołu) – również nagrodę pozaregulaminową w postaci koncertu kameralnego ufundowanego przez Filharmonię Łódzką.

Kolejne konkursowe laury zdobyli polscy muzycy. II nagrodę otrzymało skrzypcowo-fortepianowe trio w składzie: Marcin Koziak (fortepian), Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak (skrzypce). Temu triu przypadła w udziale również pozaregulaminowa nagroda – recital dla najlepszego polskiego zespołu ufundowany przez Fundację Ars Iuventutis.

Przyznano również dwie III nagrody ex aequo. Ich laureatami zostali: „Upbeat Piano Trio” w składzie Mateusz Krzyżowski (fortepian), Adam Suska (skrzypce) i Maria Leszczyńska-Thieu (wiolonczela) oraz „Capaltome Duo”, które tworzą Tomasz Białynicki-Birula (fortepian) i Alicja Olekszak (klarnet).

Zdobywczynie wyróżnienia – Rozalia Kierc i Maria Moliszewska z „Romarie Piano Duo” – uhonorowano dodatkowo nagrodą w postaci koncertu z Radomską Orkiestrą Kameralną oraz nagrodą za najlepsze wykonanie utworu polskiego – Pearl of Wisdom Pawła Łukaszewskiego.

Kolejny laur za najlepsze wykonanie polskiej muzyki przypadł w udziale duetowi, w którym grają pianista Paweł Popko i klarnecista Piotr Thieu-Quang. Nagrodzono ich za wykonanie kompozycji Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego (Duo op. 47). Podczas II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki muzycy otrzymali wyróżnienie, a także dwie nagrody specjalne: za wykonanie utworu powstałego po 1945 roku oraz roczną opiekę medialną (nagrody Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC).

Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Czytaj więcej: Albéniz Trio najlepszym zespołem Konkursu im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi!

Opole | „Treny Katyńskie”. Koncert upamiętniający rocznicę zbrodni katyńskiej

POLMICDzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej – święto narodowe obchodzone 13 kwietnia, w rocznicę opublikowania informacji o odkryciu w ZSRS masowych grobów oficerów Wojska Polskiego. Wydarzenie, organizowane 11 kwietnia 2022 o godz. 11.00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera przez IPN, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku oraz Centralne Muzeum Jeńców Wojennych w Opolu, wpisuje się w program tegorocznych wydarzeń towarzyszących Dniu Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej.

Przedsięwzięcie będzie nie tylko symbolem naszej pamięci, ale i społecznej więzi z rodzinami zamordowanych Polaków. Treny Katyńskie są utworem kameralnym dr. Adama Tańskiego na sekstet instrumentów smyczkowych i dętych oraz głos solowy (alt). Ideą dzieła jest pogłębione kontemplowanie ofiary, jaką złożyli nasi Bohaterowie rozstrzelani przez NKWD wiosną 1940 roku. Mimo oczywistego martyrologicznego kontekstu tego okresu polskiej historii, kompozytor odchodzi od pompatycznego dramatycznego stylu, a pragnie skupić się na przeżyciach subtelnych, dotykających sferę osobistej refleksji.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński.

Zespołem instrumentalistów podczas koncertu pokieruje Tomasz Chyła, a w roli solisty wystąpi kontratenor Sławomir Bronk. Interdyscyplinarny charakter przedsięwzięcia dopełnią tekst poezji Władysława Sebyły, choreografia w wykonaniu Pawła Kozłowskiego oraz wizualizacje multimedialne Pauli Jaszczyk.

Koncert jest bezpłatny, adresowany do wszystkich chętnych, którzy potwierdzą swój udział do 8 kwietnia w sekretariacie Delegatury Instytutu Pamięci Narodowej w Opolu (e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel.: 77 406 83 20.

Materiały prasowe organizatorów

Dodatkowe informacje: https://www.cmjw.pl/ 

Gdańsk | II Ogólnopolski Konkurs Duetów z Fortepianem

POLMICW dniach 11-13 kwietnia 2022 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się II Ogólnopolski Konkurs Duetów z Fortepianem organizowany przez Międzywydziałową Katedrę Akompaniamentu uczelni.

Konkurs jest dedykowany uczniom szkół muzycznych II stopnia oraz studentom i absolwentom uczelni muzycznych w Polsce. Jest to trzecia edycja tego wydarzenia. Konkurs został zorganizowany po raz pierwszy w 2016 roku jako I Gdański Konkurs Pianistów Kameralistów. Kolejny odbył się w 2018 roku już pod obecną nazwą. Następna edycja, planowana w roku 2020, nie została zorganizowana z uwagi na pandemię SARS–CoV–2.

Konkurs jest jednoetapowy, przeprowadzany w dwóch kategoriach wiekowych. Daje szansę prezentacji duetów, w których składzie musi być pianista wraz z innym instrumentalistą (wyłącza się udział duetów fortepianowych na cztery ręce lub dwa fortepiany) lub wokalistą. Przesłuchania konkursowe są otwarte dla publiczności, a na zakończenie wydarzenia odbędzie się Koncert Laureatów dla laureatów pierwszych nagród.

Przewidziane są nagrody pieniężne dla zdobywców I, II i III miejsca w obu grupach wiekowych. Pula nagród wynosi 26 500 PLN. Sześcioosobowe Jury oceniające składa się z wybitnych artystów i pedagogów polskich uczelni muzycznych. Są nimi: prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk – przewodnicząca, prof. dr hab. Maria Szwajger-Kułakowska, prof. dr hab. Ryszard Minkiewicz, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Hanna Holeksa i dr hab. Urszula Janik. Dla transparentności wyników, w Konkursie nie mogą brać udziału uczniowie i studenci jurorów.

Wstęp na przesłuchania oraz koncert laureatów jest wolny!

Konkurs odbędzie się pod patronatem honorowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Gdańska Aleksandry Dulkiewicz, Prezydenta Miasta Gdyni Wojciecha Szczurka oraz JM Rektora Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku prof. dr. hab. Ryszarda Minkiewicza. Partnerem wydarzenia jest Yamaha Europe. Wsparcia sponsorskiego udzieliła firma ARPI Reklamy.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje: https://amuz.gda.pl/wydarzenia/ii-ogolnopolski-konkurs-duetow-z-fortepianem,674 

Warszawa | 26. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

POLMIC„Beethoven – ojciec wielkiego symfonizmu" – to hasło przewodnie 26. edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, który odbędzie się w dniach 3–15 kwietnia 2022. W trakcie 13 festiwalowych dni zaplanowanych zostało 11 koncertów symfonicznych i 2 recitale fortepianowe.

Zaproszenie Elżbiety Pendereckiej, dyrektora generalnego Festiwalu, przyjęła plejada znakomitych solistów i zespołów, wśród których pojawią się laureaci znanych konkursów pianistycznych: Yekwon Sunwoo – złoty medalista Konkursu im. van Cliburna z 2017 roku, Juan Pérez Floristán – zwycięzca Konkursu im. A. Rubinsteina w 2021 roku, Jonathan Fournel – tegoroczny triumfator Konkursu im. Królowej Elżbiety Belgijskiej oraz Martin James Bartlett – zwycięzca konkursu Virtualoso w Cleveland w 2020.

Hasło przewodnie Festiwalu wyznaczyło program koncertów, w których usłyszymy dzieła symfoniczne od Beethovena przez Hectora Berlioza, Franza Liszta, Gabriela Fauré i Césara Francka po Charlesa Ivesa, Einojuhaniego Rautavaarę i Krzysztofa Pendereckiego. Zabrzmią ponadto dzieła takich polskich twórców, jak Karol Szymanowski i Mieczysław Karłowicz.

Specjalny charakter będzie miał koncert dedykowany Polskiej Misji Medycznej i jej pomocy na Ukrainie z udziałem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją ukraińskiego i polskiego dyrygenta, kierownika artystycznego Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej, Yaroslava Shemeta, który obok utworów Dvořáka i Karłowicza poprowadzi Modlitwę za Ukrainę Valentyna Silvestrova, utwór z 2014 roku napisany jako reakcja na wydarzenia Euromajdanu.

Zgodnie z tradycją główny nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia towarzyszące: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe.

Materiały prasowe organizatorów

Szczegółowy program: http://beethoven.org.pl/ 

Wielkanoc 2022

POLMIC