polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

aktualności

„HornWeek” Kraków 2015

HornWeek Kraków 2015W dniach 10-16 lutego 2015 roku Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na Międzynarodowy Festiwal Waltorniowy „HornWeek” Kraków 2015.

Cieszący się światową renomą International Horn Festival „HornWeek” jest festiwalem organizowanym corocznie od 2004 roku w Niemczech i Holandii, zaś w lutym dołączy do niego klasa waltorni Akademii Muzycznej w Krakowie. Czynny udział w projekcie „HornWeek” weźmie 41 młodych waltornistów – studentów z Akademii Muzycznych w Krakowie, Karlsruhe, Maastricht i Rio de Janeiro.

W programie Festiwalu znajdą się trzy wieczory recitali (11-13 lutego 2015), zaś w sobotę 14 lutego o godz. 19:00 w Auli „Florianka” recital mistrzowski wykona Szabolcs Zempleni. Towarzyszyć mu będzie pianistka Wioletta Fluda, zaś innym wydarzeniem wieczoru będzie występ znakomitego kwartetu waltorniowego Trompas de Brasil – laureatów I Nagrody brazylijskiego Narodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. H. Villi-Lobosa w 2014 roku.

Niezwykłe będzie miejsce jednego z koncertów (niedziela 15 lutego, godz. 16:00): 212 metrów pod ziemią, w Komorze Ważyn w zabytkowej Kopalni Soli w Bochni, wpisanej na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO.

Koncert finałowy Festiwalu odbędzie się w poniedziałek 16 lutego o godz. 19:00 w Sali Koncertowej przy ul. św. Tomasza 43. Poprowadzą go prof. Will Sanders, prof. Willy Bessems i dr Wojciech Kamionka. Na estradzie pojawi się 45 wykonawców, przedstawicieli krajów: Polska, Niemcy, Holandia, Brazylia, Hiszpania, Wenezuela, Australia, Węgry, Łotwa, Kostaryka, Włochy, Kolumbia. W programie koncertów 15 i 16 lutego znajdzie się muzyka z filmów: Star Trek, Dzień Niepodległości, West Side Story, James Bond, Aleksander Newski, Piraci z Karaibów – w opracowaniu na zespoły waltorniowe liczące 12-24 waltornistów i perkusję.

Na wszystkie wydarzenia Festiwalu (oprócz koncertu w Bochni) wstęp wolny.

Program Festiwalu – na stronie: www.amuz.krakow.pl

Festiwal Wirtuozerii i Żartu Muzycznego w Nowym Sączu

XIV Festiwal Wirtuozerii i Żartu Muzycznego „Fun & Classic”XIV Festiwal Wirtuozerii i Żartu Muzycznego „Fun & Classic” odbędzie się w dniach 12-17 lutego 2015 roku w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu.

Podczas festiwalowych koncertów wystąpią trzy znakomite zespoły: Ukulele Orchestra of Great Britain, The ThreeX, Concerto Tricolore: Stenzel, Kivits&Menders. Nie zabraknie również wielkiego pojedynku dwóch wirtuozów: Ary Malikiana oraz Waldemara Malickiego.

Festiwal Wirtuozerii i Żartu Muzycznego „Fun & Classic”jest wydarzeniem cyklicznym realizowanym od 2001 roku przez MCK Sokół. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest pianista Waldemar Malicki. Popularyzacja muzyki tzw. poważnej w ramach Festiwalu odbywa się w niestereotypowy sposób. Prezentowane są zarówno utwory – żarty muzyczne, w których zamysł rozbawienia słuchaczy był punktem wyjścia dla samej kompozycji, jak również zabawne interpretacje i improwizacje na temat klasyki muzycznej, wreszcie pastisze i groteskowe sceny rodem z wyrafinowanego kabaretu. „Fun & Classic” dzięki swojej niebanalnej, przystępnej i bezpretensjonalnej formule ma szansę zainteresować muzyką klasyczną liczne grono słuchaczy.

ZOBACZ: program Festiwalu

Koncert jubileuszowy Filharmonii w Krakowie w 70. rocznica pierwszego koncertu po II wojnie światowej

Koncert jubileuszowy 1945-2015Od pierwszego koncertu, jaki odbył się w Filharmonii Krakowskiej po drugiej wojnie światowej, minęło siedemdziesiąt lat.

W sobotę, 3 lutego 1945 roku o godzinie 15.30, w Sali Kinoteatru „Świt”, wykonano pod batutą dra Zygmunta Latoszewskiego Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza, II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina – z solistą prof. Zbigniewem Drzewieckim – oraz VI Symfonię Patetyczną op. 74 Piotra Czajkowskiego. W kilka dni po faktycznym jubileuszu, w sobotę 7 lutego 2015 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się nadzwyczajny koncert z udziałem Orkiestry, Chóru oraz Chóru Chłopięcego Filharmonii pod batutą Dyrektora Artystycznego Instytucji – Michała Dworzyńskiego. Program koncertu nawiązuje do repertuaru prezentowanego podczas pamiętnego pierwszego koncertu. Krzysztof Jabłoński, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej pianistyki, wykona Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina. Podczas wieczoru zabrzmi także Polonez Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz – utwór, który przejął w świadomości Polaków miejsce zajmowane dotąd przez Pożegnanie Ojczyzny Michała Ogińskiego - oraz Jubilatio Andrzeja Koszewskiego i III Symfonia Pieśń o nocy Karola Szymanowskiego.

Filharmonia Krakowska była pierwszą w Polsce utworzoną po okupacji niemieckiej instytucją muzyczną. Przez siedem dekad wraz z Orkiestrą i Chórami wystąpili najwspanialsi dyrygenci i soliści świata. Na krakowskiej estradzie wykonano tysiące utworów, w tym wiele prawykonań, które dla melomanów były podstawą wychowania muzycznego, a "Filharmonia Krakowska stała się pierwszym ambasadorem muzyki polskiej w świecie, propagując czołowe dzieła muzyki współczesnej, od Szymanowskiego do Pendereckiego", jak napisał w 1995 roku Zygmunt Latoszewski, pierwszy dyrektor Filharmonii. Przez Orkiestrę i Chóry przewinęli się wspaniali artyści, którzy weszli do historii polskiej muzyki, wspierani przez rzeszę oddanych pracowników administracji.

Premiera "Oniegina" - we Wrocławiu

Eugeiusz OnieginPremierowe spektakle opery Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego odbędą się w dniach 7 i 8 lutego 2015 roku w Operze Wrocławskiej.

Eugeniusz Oniegin - sceny liryczne w trzech aktach Piotra Czajkowskiego powstały w latach 1877-1878, oparte na poemacie dygresyjnym Aleksandra Puszkina. Po raz pierwszy zaprezentowane zostały w Moskwie w marcu 1879 roku. Libretto według wybitnego pierwowzoru literackiego opracowywał sam kompozytor. W efekcie powstała natchniona i mistrzowska opera, jedna z najpiękniejszych w epoce romantyzmu, utwór należący dziś do światowego kanonu.

W inscenizacji wrocławskiej kierownictwo muzyczne objął Marcin Nałęcz-Niesiołowski, reżyseruje Yuri Alexandrov. W tytułowej roli wystąpią: Mariusz Godlewski, Jacek Jaskuła i Artur Ruciński.

Prawykonanie Uwertury Zbigniewa Bagińskiego - w Kielcach

Zbigniew BagińskiPrawykonanie Uwertury na orkiestrę symfoniczną Zbigniewa Bagińskiego odbędzie się podczas koncertu w Filharmonii w Kielcach 6 lutego 2015 roku o godz. 19.00.

Filharmonia Świętokrzyska zamówiła nowy utwór u Zbigniewa Bagińskiego (na zdjęciu) w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jak podkreśla autor Uwertury – „jest to kolejne dzieło, w którym tradycja spotyka się z nowoczesnością, zadawalając gusty stałych bywalców koncertów filharmonicznych”.

W programie koncertu znajdą się także kompozycje: Koncert d-moll na dwa fortepiany i orkiestrę Francisa Poulenca, z Zuzanną Šimurdową i Mikołajem Warszyńskim w roli solistów, oraz Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza – jeden z najznakomitszych utworów przedwcześnie zmarłego kompozytora, przedstawiciela późnego romantyzmu, ale i taternika z zamiłowania, fotografika, publicysty.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi jej szef – Jacek Rogala.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Akademia Händlowska we Wrocławiu

Akademia Händlowska we WrocławiuW dniach od 7 do 15 lutego 2015 roku we Wrocławiu odbędzie się Akademia Händlowska. Przedsięwzięcie to, organizowane przez Narodowe Forum Muzyki oraz Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego, stanowi drugą edycję festiwalu, który każdorazowo poświęcony jest interpretacji muzyki wybranego kompozytora. Bohaterem nadchodzącej Akademii jest Georg Friedrich Händel, a impreza, podobnie jak podczas pierwszej edycji, obejmuje zarówno część festiwalowo-koncertową, jak i edukacyjną.

Gwiazdą jednego z koncertów będzie doskonale znany we Wrocławiu, wybitny interpretator muzyki Händla, Paul McCreesh. Z recitalem poświęconym wczesnym dziełom Saksończyka wystąpi fenomenalna Julia Lezhneva, zaś za serię kursów mistrzowskich przeznaczonych dla studentów odpowiedzialni będą znakomici brytyjscy artyści: Robert Hollingworth, Rachel Podger wraz z członkami zespołu Brecon Baroque, Peter Harvey i Gillian Webster.

Händel, niemiecki muzyk, który kompozytorskie szlify zdobył we Włoszech, apogeum swojej kariery przeżywał w Londynie, stając się dla wielu Brytyjczyków postacią pomnikową, wręcz twórcą narodowego stylu. Nic dziwnego, że interpretacje muzyki Händla prezentowane przez „historyczne” orkiestry angielskie noszą wszelkie cechy wzorcowości i największej wiarygodności stylistycznej, zachowując przy tym wciąż atrakcyjną świeżość – chociaż niejednokrotnie recenzenci wieszczyli już koniec epoki wielkich angielskich zespołów muzyki dawnej.

W trakcie imprezy nie zabraknie możliwości wejścia w świat muzyki Händla „od kuchni”, w czym pomogą prelekcje, spotkania z artystami, otwarte próby. Program koncertów i kursów przeprowadzi słuchaczy przez główne etapy życia i zarazem stylistyki twórczości Händla: przypominając jego poprzedników (Purcella – w wykonaniu Brecon Baroque), prezentując młodzieńczy styl z lat włoskich (podczas występu Lezhnevej i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej) oraz przybliżając dzieła współczesnych mu kolegów (Geminianiego, Pisendla – w trakcie koncertówBrecon Baroque i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej) czy w końcu przedstawiając dojrzałe oratoria z okresu londyńskiego: Acisa i Galateę HWV 49 (w interpretacji Roberta Hollingwortha, Brecon Baroque, Chóru i Orkiestry Festiwalowych) oraz Salomona HWV67 (w wykonaniu Chóru Narodowego Forum Muzyki i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod kierunkiem Paula McCreesha).

ZOBACZ: program

Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina

Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina 201542 polskich pianistów będzie rywalizowało w Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, który potrwa od 31 stycznia do 8 lutego 2015 roku w Warszawie. Tegoroczna, 46. edycja organizowanego od 1968 roku konkursu jest wyjątkowa, bo gra rozegra się o najwyższą stawkę. Zdobywcy pierwszych dwóch nagród zagwarantują sobie udział (z pominięciem etapu eliminacji) w 17. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, który rozpocznie się 1 października 2015 roku.

Start nie tylko daje szansę na zakwalifikowanie się do wielkiego konkursu, ale także na oswojenie się z miejscem, gdzie będzie się on rozgrywał. Wszystkie przesłuchania Ogólnopolskiego Konkursu odbędą się w Filharmonii Narodowej, a finaliści wykonają jeden z koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka – z tym zespołem i dyrygentem będą też występować finaliści październikowego, międzynarodowego konkursu.

Ogólnopolski Konkurs odbywa się w 3 etapach, uczestników oceniać będzie jury pod przewodnictwem Piotra Palecznego w składzie: Andrzej Jasiński, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłocka, Katarzyna Popowa-Zydroń, Wojciech Świtała, Stefan Wojtas. Znakomita większość jurorów będzie też oceniać uczestników 17. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w październiku.

Przesłuchania I i II etapu odbędą się w dniach 31 stycznia – 4 lutego w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej. Są otwarte dla publiczności, a wstęp na nie będzie bezpłatny. 6 i 7 lutego Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej odbędą się finały z orkiestrą, a 8 lutego o godz. 18.00 Koncert laureatów, podczas którego będzie można usłyszeć dwóch polskich uczestników 17. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

Więcej informacji – na stronie: http://piano-competition.nifc.pl/pl/edition/xvii/press/3632

Koncert na stulecie urodzin Karola Stryji

Koncert na stulecie urodzin Karola Stryji2 lutego 2015 roku minie setna rocznica urodzin prof. Karola Stryji (2 lutego 1915 – 31 stycznia 1998), spośród dyrektorów Filharmonii Śląskiej uważanego za najbardziej dla niej zasłużonego. To dlatego 25 stycznia 2002 roku filharmoniczną salę koncertową nazwano Jego imieniem.

W bezprecedensowej 37-letniej kadencji kierownika artystycznego i dyrektora zbudował prof. Karola Stryja markę Filharmonii Śląskiej jako jednej z najlepszych w kraju i Europie. W 1973 roku utworzył profesjonalny filharmoniczny chór, a w 1981 roku dzisiejszą Śląską Orkiestrę Kameralną. Z Filharmonii Śląskiej uczynił cenioną propagatorkę muzyki naszego czasu. Był Karol Stryja cenionym promotorem nowych utworów Bolesława Szabelskiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego. Po zorganizowaniu dwóch krajowych, w roku 1979 zainicjował Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach i prowadził kolejne aż do śmierci. Dziesiąty odbędzie się w 2017 roku.

Od szesnastu lat na przełomie stycznia i lutego pamięć o Profesorze Śląska Filharmonia wyraża koncertami „Karol Stryja in Memoriam”. Na tegoroczny koncert katowicki, który odbędzie się w piątek, 30 stycznia 2015 roku, przygotowana została wystawa poświęcona osobie i dokonaniom Karola Stryji. Programem koncertu wychowanek Profesora, Mirosław Jacek Błaszczyk tradycyjnie już nawiąże do idei Karola Stryji prezentowania słuchaczom największych muzycznych dokonań klasyki światowej i polskiej oraz dzieł naszych czasów. Muzyka Hectora Berlioza (Te Deum) i Karola Szymanowskiego (II Koncert skrzypcowy op. 61) oraz z Filharmonią Śląską zaprzyjaźnionego Piotra Mossa (Fresque) spełnia ów idiom Karola Stryji. W roli solisty wystąpi skrzypek Roman Lasocki. Artystę usłyszymy w utworze, który niegdyś pod batutą Karola Stryji nagrał na płytę.

Rycerskość wieśniacza i Pajace - premiera w Poznaniu

Cavalleria rusticana Premiera spektaklu, na który złożą się dwie opery - Cavalleria Rusticana (Rycerskość wieśniacza) Pietro Mascagni’ego i Pagliacci (Pajace) Ruggiero Leoncavallo odbędzie się 31 stycznia 2015 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu.

Po sukcesie Cavalleria rusticana, pierwszej opery werystycznej, Leoncavallo postanowił pójść w ślady jej twórcy. Rozpuścił plotkę, jakoby libretto jego Pajaców zainspirowała historia prawdziwego morderstwa, i napisał dwuaktówkę, która wprawdzie nie dorównuje kompozycji Mascagniego, ale świetnie się z nią dopełnia. Wkrótce potem impresariowie nowojorskiej MET związali te krótkie opowieści o zdradzie i zemście w nierozerwalny tandem operowy. Jego popularność okazała się z czasem przekleństwem dla twórców: ambitny Mascagni nigdy już nie powtórzył swego pierwszego triumfu, rozgoryczony późniejszymi niepowodzeniami Leoncavallo sam próbował zdyskredytować swe dzieło. Na próżno. Ta komedia wciąż nie jest skończona, dziś znów zabiją Turiddu.

Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Gabriel Chmura.

Czytaj więcej: Rycerskość wieśniacza i Pajace - premiera w Poznaniu