polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

aktualności

Zmarł prof. Antoni Zoła

W dniu 22 stycznia 2015 roku zmarł prof. Antoni Zoła, muzykolog, specjalista w zakresie etnomuzykologii i hymnologii, wieloletni pracownik naukowy Instytutu Muzykologii KUL, którego w latach 2005-2012 był dyrektorem.

Antoni Zoła urodził się 15 grudnia 1948 roku w Załężu koło Jasła. Studiował w Instytucie Muzyki Kościelnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W tym czasie uczestniczył w akcjach zbierania ludowych śpiewów religijnych na terenie Polski. Po ukończeniu studiów, w 1977 roku został zatrudniony w macierzystym Instytucie. W roku 1980 został sekretarzem redakcji opracowującej na zlecenie Episkopatu Polski Śpiewnika Liturgicznego. Był także asystentem przy Katedrze Etnomuzykologii i Hymnologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W roku 1992 obronił rozprawę doktorską, a w 1997 został adiunktem w Instytucie Muzykologii KUL. W 2004 otrzymał stopień doktora habilitowanego i został kierownikiem Katedry Etnomuzykologii i Hymnologii. W latach 2005-2012 pełnił funkcję dyrektora Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Efektem jego badań nad historią, żywą tradycją i praktyką wykonawczą śpiewów religijnych jest zbiór ponad 22 000 pieśni zebranych w całej Polsce, a także edycje kilku śpiewników i zbiorów pieśni oraz innych opracowań.

Pogrzeb prof. Antoniego Zoły odbędzie się w poniedziałek, 26 stycznia w Pilszczynie koło Lublina.

Prawykonanie utworu Marusza Dubaja - w Lublinie

mariusz DubajW dniu 23 stycznia 2015 roku o godz. 19 w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie (Collegium Maius Uniwersytetu Medycznego) odbędzie się prawykonanie utworu Largo for large orchestra (1999/2001) Mariusza Dubaja (na zdjęciu).

Kompozycja dedykowana została Ofiarom międzynarodowego terroryzmu w Nowym Jorku, Waszyngtonie i Pensylwanii, 11 września 2001 roku.

Podczas koncertu wykonane zostaną także utwory W. A. Mozarta (Posthorn – Serenada D-dur) i P. Czajkowskiego (Koncert skrzypcowy D-dur). Solistą będzie Konstanty Andrzej Kulka.

Koncert kolęd z okazji 80. urodzin Prof. Mariana Borkowskiego

Koncert Kolęd pt. Do Stajenki Polski Chór Kameralny zaprasza na koncert kolęd pt. Do Stajenki zorganizowany z okazji 80. urodzin Prof. Mariana Borkowskiego, który odbędzie się 24 stycznia 2015 roku o godz. 19:30 w Archikatedrze Oliwskiej w Gdańsku. W programie kolędy oraz kompozycje bożonarodzeniowe profesorów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie: Mariana Borkowskiego oraz Pawła Łukaszewskiego.

Trzon muzycznego repertuaru stanowić będą utwory z płyty Polskiego Chóru Kameralnego Marian Borkowski - Choral Works, nagrodzonej statuetką Fryderyka w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej 2014 przyznanej przez Akademię Fonograficzną w kwietniu 2014 roku: Kołysanka I, Kołysanka II, Adoramus, Gloria II, Kolęda I, Kolęda II. Ponadto program wzbogacą kolędy i pastorałki skomponowane przez jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów młodego pokolenia – Pawła Łukaszewskiego, któremu Polski Chór Kameralny zawdzięcza dwie Nagrody Fryderyk za płyty: Paweł Łukaszewski Sacred Music(2007) i New Polish Music for Choir (2010) oraz nominację do Nagrody Fryderyk 2009 za płytę Polski Chór Kameralny (2008). Usłyszymy Trzy kolędy na chór mieszany do słów Bożeny Fabiani: Do stajenki, Niebo Cię zesłało, Serce me jest jak Betlejem; Pan Jezus drży w kolebce do słów Kazimiery Iłłakowiczówny, Bóg Człowiek do słów Katarzyny Karczmarczyk, Trzy kolędy na chór mieszany: Oj Maluśki, Mędrcy Świata, Gdy śliczna Panna. Podczas koncertu odbędzie się także światowe prawykonanie utworu Szczęśliwa noc Pawła Łukaszewskiego.

Polski Chór Kameralny wystąpi pod batutą Jana Łukaszewskiego. Słowo o koncercie wygłosi Emilia Dudkiewicz z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Holender tułacz - premiera w Łodzi

 Holender tułacz - premiera w ŁodziTeatr Wielki w Łodzi zaprasza na premierowe spektakle Holendra tułacza Richarda Wagnera - 24 i 25 stycznia 2015 roku o godz. 19.00 oraz 27 stycznia 2015 roku o godz. 18.30 (premiera z EXPRESSEM).

W głównych rolach wystąpią gwiazdy wokalistyki światowej: Jukka Rasilainen, Astrid Weber, Clemens Bieber, Wioletta Chodowicz i Stanisław Kierner. Chór i Orkiestrę poprowadzi Eraldo Salmieri.

Opera autobiograficzna, opera filozoficzna czy opera "życiowa"? W każdym z tych określeń jest po trosze prawdy. W starej opowieści o mitycznym żeglarzu poszukującym pośród życiowych burz spokoju i spełnienia znalazł Wagner wątki, które - może nie dosłownie - mógł odnieść do własnej podróży przez życie. A nie była ona łatwa i prosta, i może właśnie dlatego włożył w Holendra tułacza całe swoje serce i talent. Ogromne wyczucie teatru i geniusz muzyczny zaowocowały dziełem, które nie tylko zachwyca, ale i intryguje, skłania do refleksji i sprawia, że długo po wyjściu z teatru wiele obrazów ze sceny jawi nam się jako wspomnienie własnych doświadczeń i wydarzeń, mogących stać się naszym udziałem.

Holender tułacz to pierwsze dzieło kompozytora, które on sam w pełni zaakceptował i które upewniło go o słuszności tworzenia "nowej opery" zmierzającej ku wielkiemu dramatowi muzycznemu, którego stał się niedoścignionym Mistrzem.

Kierownictwo muzyczne - Eraldo Salmieri, reżyseria - Herbert Adler, dekoracje i kostiumy - Dietmar Solt. Dekoracje i kostiumy do spektaklu pochodzą z oryginalnej produkcji Richard Wagner Festival Wels (Austria).

Łańcuch XII - Festiwal Witolda Lutosławskiego

Łańcuch XIIFestiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XII” odbędzie się w dniach 25 stycznia – 7 lutego 2015 roku.

Ideą festiwali „Łańcuch” było i jest ukazanie muzyki Witolda Lutosławskiego w interesującym a istotnym dla niej kontekście. Ogniwa dwunastego „Łańcucha” to pięć koncertów, które odbędą się w Warszawie w Filharmonii Narodowej i Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Kolejne wieczory ukażą twórczość kompozytora na tle arcydzieł kameralnych Béli Bartóka i Ludwiga Beethovena (25 stycznia), muzyki skandynawskiej (31 stycznia), dzieł powiązanych z tragedią II wojny światowej (1 lutego) oraz w kontekście barokowej polifonii (7 lutego). Te nie całkiem oczywiste zestawienia pozwolą, być może, usłyszeć muzykę Lutosławskiego na nowo: jako zakorzenioną głębiej w wielkiej tradycji, a zatem – bardziej współczesną.

Jako osobne wydarzenie zaplanowano koncert, który zainauguruje X Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego oraz działalność grupy Chain Ensemble, a zakończy kursy mistrzowskie dla młodych wykonawców (4 lutego). Na uwagę zasługuje również „Łańcuszek”: cykl koncertów dla dzieci, organizowany przy okazji „Łańcucha” już po raz czwarty.

ZOBACZ: program Festiwalu

Finał projektu "Wielokulturowość nie działa?" - Kraków/Trondheim

Wielokulturowość nie działa?Uroczystymi koncertami w Krakowie i Trondheim zakończy się trwający od 2013 roku projekt "Wielokulturowość nie działa?". 23 stycznia 2015 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków wystąpi znakomita Trondheim Symphony Orchestra pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. Kilka dni później, 29 stycznia 2015 roku w Olavshallen Concert Hall w Trondheim zagra Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. W programie m.in. premiery utworów nagrodzonych w międzynarodowych konkursach (muzycznym i filmowym), odbywających się w ramach projektu.

Organizowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena projekt „Wielokulturowość nie działa?” zainaugurowała odbywająca się półtora roku temu na Uniwersytecie Jagiellońskim konferencja, podczas której przedstawiciele świata nauki, kultury i sztuki podjęli ten ważny temat współczesnej Europy. Europy i jej wielokulturowego społeczeństwa, w którym w wyniku otwarcia granic narastają akty nietolerancji, homofobii i dyskryminacji, gdzie coraz bardziej zagrożony jest dialog międzykulturowy. Głos w tych niezwykle trudnych sprawach zabiorą artyści, zwycięzcy międzynarodowych konkursów (muzycznego i filmowego), wpisanych w program tego właśnie przedsięwzięcia. Ogłoszone w styczniu 2014 roku konkursy postawiły przed uczestnikami zadanie skomponowania krótkich utworów, odwołujących się do tematu przewodniego projektu – hasła „Wielokulturowość nie działa?". W jury konkursu muzycznego zasiadły wybitne postaci świata kultury: prof. Krzysztof Penderecki i Joanna Wnuk-Nazarowa oraz norweski kompozytor Stale Kleiberg. Nadesłane do konkursu wideo-art prace oceniało zaś jury pod przewodnictwem Hanny Wróblewskiej – dyrektor Narodowej Galerii Sztuki Zachęta.

Czytaj więcej: Finał projektu "Wielokulturowość nie działa?" - Kraków/Trondheim

Wyniki I etapu 56. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

Tadeusz bairdDnia 16 stycznia 2015 roku rozstrzygnięty został I etap 56. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Jury w składzie: Jerzy Bauer (przewodniczący), Zbigniew Bagiński (sekretarz), Krzysztof Baculewski i Sławomir Czarnecki wybrało do II etapu następujące utwory:

1. Smugi cienia, godło Marlowe
2. Goliady, godło CFK2001
3. Tick! – Time (time is ticking), godło justdifferent
4. Trzy jedności, godło VERAMIN90

5. Ménilmontant Fluctuations, godło 00007

Koncert prezentujący wybrane utwory, po którym zostanie rozstrzygnięty II etap Konkursu i ogłoszone wyniki, odbędzie się 16 czerwca 2015 roku o godz. 18.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury przy ul. Elektoralnej 12 w Warszawie.

Edward Boniecki Laureatem Nagrody Fundacji im. Karola Szymanowskiego

Ja niegdyś Roger… studia i szkice literackie o Karolu SzymanowskimJury dorocznej Nagrody Fundacji im Karola Szymanowskiego obradujące w dniu 3 stycznia 2015 roku w Warszawie, w składzie: Teresa Chylińska (przewodnicząca) Agnieszka Chwiłek, Zofia Helman, Witold Karol Juchniewicz, Helena Łazarska i Zdzisław Szakiewicz postanowiło Nagrodę im. Karola Szymanowskiego za 2014 rok przyznać Edwardowi Bonieckiemu za książkę Ja niegdyś Roger… studia i szkice literackie o Karolu Szymanowskim. Z esejów wyłania się portret genialnego kompozytora, który jak żaden może inny muzyk żył literaturą.

Fundacja istnieje od 1996 roku. W poprzednich latach Nagrodę otrzymali: muzykolog Teresa Chylińska, skrzypaczka Wanda Wiłkomirska, pianista Jerzy Godziszewski, śpiewaczka Stefania Woytowicz, brytyjski dyrygent Simon Rattle, pianista Piotr Anderszewski, reżyser Mariusz Treliński, muzykolog Zofia Helman, dyrygent Jerzy Katlewicz, dyrygent Jan Krenz, muzykolog Elżbieta Markowska, śpiewaczka Zofia Kilanowicz, holenderska pianistka i muzykolog Reilnild Mees, Kwartet Szymanowskiego, śpiewaczka Urszula Kryger, kustosz „Atmy”- muzeum Karola Szymanowskiego - Maciej Pinkwart, reżyser Józef Opalski, reżyser Wojciech Graniczewski, skrzypek Frank Peter Zimmermann, dyrygent Antoni Wit, muzykolog Didier van Moere, dyrygent Pierre Boulez, śpiewaczka Elżbieta Szmytka, dyrygent Walerij Giergijew.

Laureaci Paszportów Polityki 2014

KwadrofonikUroczysta Gala dwudziestej drugiej edycji Paszportów Polityki miała miejsce 13 stycznia 2015 roku w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie. Nagrody przyznane zostały w sześciu dziedzinach: film, teatr, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna, literatura. W kategorii muzyki poważnej Paszportem Polityki uhonorowany został zespół Kwadrofonik (na zdjęcie) - za wirtuozerię, wyobraźnię, wrażliwość i poczucie humoru, które sprawiają, że ich wykonania i opracowania muzyki z różnych światów – klasyki, folku, piosenek dziecięcych – są tak wyrafinowane i zarazem ujmujące.

Nadany został również honorowy tytuł Kreatora Kultury, który trafił w ręce Agnieszki Holland - wybitnej osobowości świata artystycznego, za szczególne osiągnięcia w krzewieniu polskiej kultury. W tym roku dodatkowo wręczono Nagrodę Specjalną. Przyznana ona została inicjatorom budowy Muzeum Historii Żydów Polskich i jego współtwórcom – Stowarzyszeniu Żydowski Instytut Historyczny.

Paszporty Polityki co roku udowadniają, że hasło porozumienia ponad podziałami (w tym wypadku redakcyjnymi) jest możliwe, przynajmniej, jeśli chodzi o kulturę. Krytycy z różnych redakcji i instytucji kultury wytypowali trzech twórców w każdej kategorii, których osiągnięcia wydały im się ważne, a Kapituła wybrała Laureata w każdej kategorii.

Kwadrofonik powstał z połączenia dwóch duetów o ugruntowanej już wcześniej pozycji: Lutosławski Piano Duo (Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik) i perkusyjnego Hob-Beats Duo (Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala). Inspiracją była Sonata na dwa fortepiany i perkusję Béli Bartóka, ale kariera kwartetu rozpoczęła się zwycięstwem w 2006 r. na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia Nowa Tradycja. Członkowie zespołu sami efektownie i dowcipnie zaaranżowali melodie ludowe. Za ten program otrzymali też nagrodę specjalną III Konkursu Europejskiej Unii Radiowej „Svetozar Stracina” w Bratysławie, a w 2008 roku nagrali ten repertuar na płytę Folklove. Koncertują w Europie, obu Amerykach, na Bliskim i Dalekim Wschodzie. Zamawiają utwory u polskich kompozytorów współczesnych, m.in. Wojciecha Ziemowita Zycha, Wojciecha Blecharza, Macieja Jabłońskiego. Jednak dużą część repertuaru tworzą z własnych aranżacji. W 2010 roku zaprezentowali program „Byłem tu. Fryderyk” – kolaż zainspirowany muzyką Chopina oraz tradycyjną i współczesną. W Roku Lutosławskiego 2013 nagrali z wokalistką jazzową Dorotą Miśkiewicz płytę Piosenki nie tylko dla dzieci, czyli opracowania piosenek Lutosławskiego do słów Juliana Tuwima. Opracowali też dzieła Karola Szymanowskiego (Mazurki, Harnasie). W tym roku powrócili do muzyki tradycyjnej, pokazując Requiem ludowe z udziałem śpiewaka Adama Struga.