Polmic - FB

aktualności

Katowice | „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”: Kwartet Śląski i Piotr Sałajczyk

NOSPR„Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”: kolejnym gościem NOSPR w ramach tego cyklu koncertowego będzie wirtuoz fortepianu dr hab. Piotr Sałajczyk, wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. 19 lutego 2022 o godz. 18.00 wraz z Kwartetem Śląskim zaprezentuje dzieła Eugeniusza Knapika, Gustava Mahlera i Henryka Mikołaja Góreckiego.

II Kwartet smyczkowy Eugeniusza Knapika ma dedykację: „Kwartetowi Śląskiemu z okazji Jubileuszu 40-lecia działalności koncertowej”. Jak podkreśla prymariusz zespołu, Arkadiusz Kubica: „Rozmiar i waga tego dzieła usprawiedliwiają czas oczekiwania na nie. Już na 25-lecie naszej działalności prosiliśmy prof. Knapika o nowy kwartet, ale ciągle coś stało na drodze, a to „rektorowanie”, a to kolejne opery, ale pytając o nowy kwartet zawsze dostawaliśmy odpowiedź: „pomysł już mam i wiem, że będzie trudne”. Pomysł doczekał się swojej realizacji w 2019 roku i miał swoją premierę w NOSPR 25 maja tegoż roku i mogę tylko dodać: nie było łatwo. Utwór zakrojony jest na ok. 35–40 minut, jest bardzo wymagający pod każdym względem – zarówno technicznym, jak i emocjonalnym. Wszystkie właściwości języka kompozytorskiego Knapika z roku 1980 są w nim rozbudowane i spotęgowane, a do tego umiejętność operowania różnorodnymi technikami przez kompozytora wzbudza szacunek i podziw”.

Po Kwartecie Knapika usłyszymy niedokończony Kwartet fortepianowy 18-letniego Gustava Mahlera i I Kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha” op. 62 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/kwartet-slaski-michal-szymanowski 

Warszawa | Sinfonia Iuventus pod batutą Marka Pijarowskiego: Weber, Mozart i Dvořák

POSI19 lutego 2022 o godz. 19.00 Sinfonia Iuventus wystąpi na estradzie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie pod batutą Marka Pijarowskiego, prezentując utwory Carla Marii von Webera, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Antonína Dvořáka. Znakomita polska skrzypaczka Aleksandra Kuls – laureatka VI Międzynarodowego Konkursu im. Tadeusza Wrońskiego – została też uhonorowana specjalną nagrodą Dyrektora Sinfonii Iuventus, którą jest udział w omawianym koncercie, w partii solowej utworu Mozarta. Partnerką laureatki będzie w nim ceniona solistka i kameralistka, altowiolistka Katarzyna Budnik.

Sinfonia concertante Es-dur na skrzypce i altówkę Mozarta powstała pod koniec młodzieńczego, salzburskiego okresu działalności kompozytora, opromienionego już europejską sławą. Sam tytuł wskazuje na gatunek łączący cechy symfonii i koncertu, tu jednak z przewagą elementów tego drugiego. Dwa instrumenty żywo ze sobą dialogują, a całe dzieło przepełnia nastrój pogody i beztroski.

Opera (a właściwie rozbudowany singspiel z mówionymi dialogami) Wolny strzelec Carla Marii von Webera z roku 1821 stać się miała jednym z kamieni milowych w dziejach muzyki, dając teatralno-muzyczny wyraz wielu cechom młodego romantyzmu. Jednym z jego emblematów stała się szybko efektowna i barwnie orkiestrowana uwertura, antycypująca motywy oraz tajemniczy nastrój opery.

Antonín Dvořák krótko po swych pięćdziesiątych urodzinach przyjął zaproszenie z USA, by poprowadził konserwatorium w Nowym Jorku. Reminiscencje muzyki przedstawicieli różnych narodowości Ameryki Północnej pojawiły się w kompozycjach „nowojorskich”, do których należy też IX Symfonia e‑moll op. 95. Autor przyznawał, że unikał cytatów. Nawet dodany w ostatniej chwili przed premierą tytuł „Z Nowego Świata” wskazuje raczej na to, że symfonia była „pisana w Ameryce”, niż że „przedstawia Amerykę”.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Katowice | Filharmonia Śląska: Turski, Gershwin i Strawiński

POLMICOrkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej 18 lutego 2022 o godz. 19.00 zaprasza na koncert muzyki Igora Strawińskiego, George’a Gershwina i Zbigniewa Turskiego. Podczas wieczoru przepełnionego bogactwem brzmienia oraz ukazującego rozmaite oblicza symfoniki filharmoników poprowadzi Jacek Rogala. W jazzującym Koncercie fortepianowym Gershwina wraz z nimi na estradzie pojawi się znakomity solista, Paweł Kowalski.

Twórczości Zbigniewa Turskiego nie sposób zamknąć w ramy jednego kręgu estetycznego. Kompozytor ten wypracował własny styl, stojąc na uboczu obowiązujących nurtów XX wieku. Jego utwory charakteryzuje czytelna konstrukcja i ścisła forma, a przy tym interesujące rozwiązania harmoniczne i melodyczne. 18 lutego wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej zabrzmi jego Mała uwertura.

W Koncercie fortepianowym F-dur George’a Gershwina usłyszymy połączenie elementów jazzu, muzyki amerykańskiej czasów neoklasycyzmu, a nawet wpływy europejskiego późnego romantyzmu. Ukoronowaniem wieczoru będzie I Symfonia Es-dur Igora Strawińskiego. Powstała ona podczas praktyk kompozytora u Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w latach 1905–1907, we wczesnym okresie twórczości kompozytora „tysiąca i jednego stylu”, a więc usłyszymy w Symfonii tej wpływy muzyki późnego romantyzmu.

Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/gershwin-strawinski-kowalski-rogala-orkiestra-symfoniczna/ 

Nowy Jork | Amerykańska premiera Sinfonietty Macieja Bałenkowskiego

Balenkowski17 lutego 2022 o godz. 19.30 w Carnegie Hall Orkiestra Kameralna Nowego Jorku prawykona I Sinfoniettę „Time is ticking" Macieja Bałenkowskiego na orkiestrę smyczkową.

Wykonanie jest powiązane z przyznaniem polskiemu kompozytorowi w 2018 roku nagrody „Respighi Prize" przez Orkiestrę Kameralną Nowego Jorku. Patronat honorowy nad The Respighi Prize obejmuje rodzina wybitnego włoskiego kompozytora Ottorina Respighiego – Elsa i Gloria Pizzoli, a także Potito Pedarra – muzykolog, znawca twórczości kompozytora. Nagroda przyznawana jest co w roku w 4 kategoriach: kategoria solowa, fortepian, kompozycja i dyrygentura. W roku 2018 została przyznana po raz siódmy – po raz pierwszy w historii Polakowi. Celem nagrody jest umożliwienie młodym kompozytorom oraz wykonawcom zaistnienia na deskach jednej z najbardziej prestiżowych sal koncertowych na świecie – Carnegie Hall w Nowym Jorku. Udział w konkursie był dofinansowany przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu „Kultura polska na świecie”.

Koncert był pierwotnie zaplanowany na 2020 rok, ale z powodu pandemii odbędzie właśnie w lutym 2022 roku.

Chamber Orchestra of New York pod dyrekcją Salvatore'a di Vittoria zaprezentuje również Lullaby for strings George'a Gershwina, Ancient Airs i Dances No. 3 Ottorina Respighiego oraz The Four Seasons of Buenos Aires Astora Piazzolli. W roli solisty w utworze Piazzolli zaprezentuje się amerykańska skrzypaczka Elena Urioste.

Dodatkowe informacje - na stronie https://www.carnegiehall.org/Calendar/2022/02/17/Chamber-Orchestra-of-New-York-0730PM 

Wyniki I etapu 63. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

polmic14 lutego 2022 został rozstrzygnięty I etap 63. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda: do konkursowego finału zakwalifikowano pięć kompozycji.

Jury w składzie: Agata Zubel (przewodnicząca), Krzysztof Baculewski, Katarzyna Kwiecień-Długosz, Jadwiga Rappé i Wojciech Ziemowit Zych, wybrało do II etapu następujące utwory:

  • Hidden monologues (godło: Andromeda)
  • 16087 (godło: Geralimos)
  • Augmented. Diminished (godło: Heterolepsis)
  • Opiewaj (godło: Palimpsest5991)
  • SHAKESPEARE-MONOLOGUES (godło: Tnemnorivne)

Koncert prezentujący wybrane utwory, po którym zostanie rozstrzygnięty II etap Konkursu i ogłoszone wyniki, odbędzie się w czerwcu br. O terminie i artystach wykonawcach koncertu poinformujemy osobno.

Przedmiotem Konkursu była pieśń (lub cykl pieśni) na głos i kwartet smyczkowy do poezji polskiej lub Williama Szekspira (w oryginale lub w przekładzie polskim).

Dodatkowe informacje - na stronie https://www.zkp.org.pl/ 

Znamy laureatów I Konkursu Kompozytorskiego na Duet Instrumentalny z Harfą!

GdańskJury I Konkursu Kompozytorskiego na Duet Instrumentalny z Harfą, organizowanego przez Katedrę Kompozycji oraz Katedrę Organów, Klawesynu, Akordeonu, Gitary i Harfy Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, ogłosiło wyniki!

Do udziału w Konkursie zgłoszono 16 kompozycji. Podczas posiedzenia w dniu 13 lutego 2022 Jury Konkursu Kompozytorskiego na Duet Instrumentalny z Harfą w składzie: prof. Elżbieta Sikora – przewodnicząca, prof. Aleksander Lasoń i dr Anna Sikorzak-Olek, postanowiło przyznać następujące nagrody.

I nagrody nie przyznano.

II nagrodę w wysokości 500 zł brutto każda zdobyło dwoje kompozytorów: Piotr Kasiłowski za utwór Rozstanie z Rzymem (godło: Tasso) oraz Anna Stolarczyk za utwór Nie-boskie szkice (godło: kroksWędrowiec).

III nagrodę przyznano Sylwestrowi Kukułce za utwór Event horizon (godło: 54327), Szymonowi Kusiorowi za utwór Night Landscapes (godło: XARDAS) oraz Wojciechowi Laskowskiemu za utwór Choral Fantasy (godło: A52F).

Wyróżnienie otrzymała Magdalena Białecka za utwór Pulsar (godło: unidentified).

Wszystkim Laureatom serdecznie gratulujemy!

Wręczenie nagród odbędzie się podczas koncertu finałowego 22 kwietnia 2022 w siedzibie Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: https://www.amuz.gda.pl/wydarzenia/konkurs-kompozytorski-na-duet-instrumentalny-z-harfa,699 

Wrocław | Źródło Aretuzy

NFMW programie koncertu kameralnego 17 lutego 2022 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki w wykonaniu Christiana Danowicza i Roberta Morawskiego znalazły się dzieła niezwykle barwne, pełne intrygujących efektów brzmieniowych. Uzupełnieniem znanych, lubianych i cenionych kompozycji Claude’a Debussy’ego, Maurice’a Ravela i Karola Szymanowskiego będzie dzieło Józefa Elsnera.

Elsner uważany był za jednego z najwybitniejszych polskich twórców pierwszej połowy XIX wieku. Cieszył się wielkim autorytetem nie tylko jako kompozytor, ale także jako pedagog i organizator życia muzycznego oraz założyciel i rektor Szkoły Głównej Muzyki. Pomimo tych licznych osiągnięć przez wiele lat pamiętano o nim głównie jako nauczycielu Fryderyka Chopina. Dorobek kompozytorski Elsnera wraca do łask dopiero w obecnych czasach. Doceniono na przykład przebojową, pełną energii Sonatę D-dur na skrzypce i fortepian op. 10 nr 2, która opublikowana została w 1805 roku.

Z kolei Sonata skrzypcowa d-moll op. 9 jest wczesnym dziełem Szymanowskiego, jeszcze późnoromantycznym i pozbawionym uderzającej oryginalności jego późniejszych kompozycji. Jednak dar melodyczny tego autora, połączony z umiejętnością budowania przejmującej i angażującej słuchacza narracji, sprawił, że utwór ten w zasadzie od zawsze cieszył się dużym zainteresowaniem publiczności. Źródło Aretuzy, pierwszy z trzech poematów na skrzypce i fortepian z cyklu Mity, to już Szymanowski poszukujący nowych środków wyrazu, odważny i radykalny eksperymentator przekraczający kolejne granice. Niezwykle bogata jest tu paleta środków kompozytorskich: skrzypce grają momentami sul ponticello, czyli przy podstawku, co daje dźwięk ostry i jaskrawy, są tu długo trzymane migotliwe tryle i tremolanda, eteryczne flażolety czy zmysłowe glissanda. Wszystkie te środki znakomicie oddają migotanie i szemranie tytułowego źródła, a całości dopełnia giętka, arabeskowa melodyka.

Informacje prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Łomża | „Scena Muzyki Polskiej”: Polish Violin Duo

POLMIC17 lutego 2022 o godz. 18.30 w Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży wystąpi Polish Violin Duo w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, którego współorganizatorami są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Filharmonie w całej Polsce. Celem wykonawców, oprócz popularyzacji muzyki polskiej, jest przybliżenie odbiorcom literatury muzycznej przeznaczonej na duet skrzypcowy, który na tle innych konfiguracji kameralnych został częściowo zapomniany.

Skrzypkowie Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak zaprezentują utwory z epoki klasycyzmu, romantyzmu, jak również muzyki XX wieku, które bezapelacyjnie są godne docenienia nie tylko na tle muzyki polskiej, ale także światowej.

Zabrzmią lekki Duet B-dur op. 16 na dwoje skrzypiec autorstwa Joachima Kaczkowskiego, przejmujące oraz wirtuozowskie i zawrotne Kaprysy op. 18 na dwoje skrzypiec Henryka Wieniawskiego, podkreślające polskie bogactwo kulturowe Duety na tematy ludowe Grażyny Bacewicz, a także brawurowe, efektowne i zaskakujące – Sonatina na dwoje skrzypiec Tadeusza Paciorkiewicza oraz Sonata na dwoje skrzypiec Mieczysława Wajnberga.

Dzieło Kaczkowskiego, które mimo tego, iż powstało w epoce klasycyzmu, zostało prawykonane dopiero w 2021 roku przez Polish Violin Duo. W lutym 2021 roku ukazała się płyta zespołu, wydana przez wytwórnię płytową DUX, ze wszystkimi duetami skrzypcowymi tego kompozytora.

Wstęp na koncert jest wolny: wejściówki do pobrania w biurze Filharmonii oraz w filharmonicznej kasie biletowej na godzinę przed koncertem.

Materiały prasowe organizatorów

Szczegółowy program: https://nimit.pl/wydarzenia/polish-violin-duo-scena-muzyki-polskiej-2/ 

Katowice | „PGE – HoloGramy”: Walentynki z Marcinem Wyrostkiem

POLMICŚwięto Zakochanych w towarzystwie najpiękniejszych piosenek o miłości w wykonaniu i opracowaniu Marcina Wyrostka oraz Śląskiej Orkiestry Kameralnej to tegoroczna propozycja Filharmonii Śląskiej na 14 lutego 2022. Doskonała atmosfera, muzyka i wspólnie spędzony czas to idealny pomysł na prezent dla bliskiej osoby.

Podczas dwóch koncertów 14 lutego (o godz. 18.00 i 20.30) w filharmonicznej sali koncertowej zabrzmią utwory takich kompozytorów, jak m.in. Astor Piazzolla, Consuelo Velázquez, Władysław Szpilman, czy Marek Grechuta. O fantastyczną atmosferę zadbają wspólnie artyści, którzy nie raz współpracowali już ze sobą i dowiedli, że doskonale rozumieją się na estradzie. Idealna harmonia między solistą a orkiestrą to przepis na wielkie emocje i wspaniałe doznania – w sam raz na Walentynki!

Kolejnym zgranym związkiem, poza relacją między muzykami, będzie wysmakowany mariaż nowoczesnej technologii z muzyką. Koncerty te będą trzecią już odsłoną cyklu „PGE – HoloGramy”, podczas którego wraz z artystami na scenie „występuje” hologram, emitowany na ekranie mgłowym. Filharmonia Śląska to jedyna w Europie instytucja posiadająca salę koncertową wyposażoną w tego typu sprzęt. Walentynki 2022 będą więc okazją nie tylko do zachwytu nad pięknem muzyki, ale również do doświadczenia tego, jak wspaniale najnowsze zdobycze techniki mogą uzupełniać koncert na żywo.

Materiały promocyjne organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/walentynki-z-marcinem-wyrostkiem-pge-hologramy/