polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

aktualności

Marianowi Borkowskiemu - w 80. rocznicę Jego urodzin

Marian BorkowskiW ramach obchodzonego w roku 2014 jubileuszu osiemdziesięciolecia urodzin Profesora Mariana Borkowskiego odbyło się dotychczas prawie 30 koncertów - w wielu krajach i na kilku kontynentach, m.in. w: Chile (Viña del Mar), Korei Południowej (Seul), Łotwie (Ryga), Niemczech (Berlin, Brauweiler), Polsce (Warszawa, Bydgoszcz, Legnica, Lubostroń, Łańcut, Polkowice), Turcji (Antalya), Rosji (Krasnojarsk), Rumunii (Bukareszt), Stanach Zjednoczonych (Princeton — New Jersey, Irvine — California) i Wielkiej Brytanii (St Albans). Wykonywano podczas nich utwory Jubilata przeznaczone na instrumenty solowe, duety i zespoły kameralne, kompozycje chóralne, utwory wokalno-instrumentalne i na orkiestrę smyczkową. Niektóre z dzieł prezentowano wielokrotnie, częstokroć w interpretacji różnych artystów, zespołów kameralnych i wokalnych, chórów i orkiestr.

Ostatnie dwa koncerty jubileuszowe odbędą się w Warszawie w Salach Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – uczelni, z którą prof. Marian Borkowski związany jest od kilkudziesięciu lat – początkowo jako student, a od 1968 roku jako wykładowca. 9 grudnia 2014 roku w ramach koncertu pt. Współczesna muzyka wiolonczelowa w wykonaniu wiolonczelisty Friedricha Gauwerky’a usłyszymy solowe Visions I i Images II, a dzień później podczas koncertu zatytułowanego Rektorzy Warszawskiej Uczelni Muzycznej zabrzmią kompozycje chóralne Jubilata: Hosanna II na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną, Lux na chór mieszany a cappella, Libera Me I na chór mieszany a cappella oraz Hymnus na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną. Chór Mieszany i Orkiestrę Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina poprowadzi Piotr Borkowski - dyrygent.

Katedra Teorii Muzyki UMFC zaprasza także na dwa panele poświęcone Marianowi Borkowskiemu z cyklu "Rozumienie muzyki", które odbędą się w środę, 10 grudnia 2014 roku w godz. 12-14 i 15-17 w sali senatu warszawskiej uczelni. Dyskusję moderować będą: Marcin Łukaszewski oraz Alicja Gronau.
W dyskusji uczestnicy będą chcieli wspólnie zrozumieć tajemnicę pedagogiki sztuki w wykonaniu Mariana Borkowskiego, osobowość twórcy współczesnego - modernisty i romantyka, walory człowieka skupiającego wokół siebie ludzi różnych poglądów estetycznych, pokoleń, profesji, dzieł zawierających charakterystyczne i jedyne w swoim rodzaju sposoby przemawiania do odbiorcy, dzieł bezkompromisowo ujmujących przesłanie, trafiających do słuchacza z ekspresją silną i wyrazistą, dzieł dysponujących swoistą ekonomią: maksimum ekspresji przy minimum środków wyrazu.
Spotkanie będzie miało charakter burzy mózgów. Każdy uczestnik będzie mógł wypowiedzieć się i skomentować wypowiedź innego panelisty. Do dyspozycji będą: rzutnik i odtwarzacz CD.

„Dyrygent – rezydent” – nabór wniosków do rozszerzonej edycji program IMiT

Instytut Muzyki i TańcaUruchomiony został nabór wniosków do III edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca - „Dyrygent - rezydent”. W sezonie 2015/16 program został rozszerzony o rezydencje w teatrach operowych i muzycznych.

Program „Dyrygent – rezydent” adresowany jest do polskich instytucji muzycznych oraz do młodych polskich dyrygentów – absolwentów lub osoby posiadające licencjat na wydziale dyrygentury symfoniczno-operowej do dwóch lat od ukończenia studiów magisterskich lub otrzymania stopnia licencjata.

Od III edycji realizacja programu odbywa się poprzez rezydencje dyrygenckie w zawodowych zespołach orkiestrowych (priorytet I) oraz w teatrach operowych i muzycznych (priorytet II).
Priorytet I – program polega na czynnym udziale dyrygenta-rezydenta w przygotowaniach co najmniej czterech programów koncertowych w sezonie artystycznym instytucji koncertowej – filharmonii lub orkiestry, w tym na samodzielnym przygotowaniu i poprowadzeniu minimum jednego koncertu z udziałem orkiestry w danym sezonie artystycznym z zastrzeżeniem, że musi to być koncert abonamentowy lub koncert ze stałej działalności statutowej instytucji.

Priorytet II – program polega na czynnym udziale dyrygenta-rezydenta w przygotowaniach co najmniej dwóch premier lub dwóch wznowień (lub jednej premiery i jednego wznowienia) dzieł scenicznych w teatrach operowych lub muzycznych (z gatunku: opera, operetka, balet, przedstawienie dla dzieci). W ramach rezydencji dyrygent-rezydent powinien samodzielnie poprowadzić co najmniej trzy spektakle w ramach jednego z przygotowywanych tytułów.

W ramach programu Instytut Muzyki i Tańca dofinansuje koszy związane z rezydencją, czyli honorarium dyrygenta-rezydenta oraz dodatkowe koszty poniesione przez instytucję w związku z organizacją rezydencji. Chęć przystąpienia do uczestnictwa w programie zgłaszają do Instytutu łącznie dyrygent i instytucja muzyczna. III edycja programu obejmuje sezon 2015/2016.

Termin nadsyłania zgłoszeń upływa w dniu 31 stycznia 2015 roku, zaś termin wyboru projektów przeznaczonych do realizacji 28 lutego 2015 roku.

Regulamin wraz z przewodnikiem po programie, w którym opisane są również dotychczasowe efekty jego realizacji, dostępny jest na stronie www.imit.org.pl w zakładce programy.

Oblicza folkloryzmu w muzyce polskiej

Oblicza folkloryzmu w muzyce polskiejKoncert towarzyszący Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów i Doktorantów pt. Oblicza folkloryzmu w muzyce polskiej, organizowanej przez Akademię Muzyczną w Krakowie, odbędzie się 2 grudnia 2014 roku o godzinie 19:00 w Sali koncertowej przy ul. św. Tomasza 43.

Trwający właśnie rok Oskara Kolberga stwarza okazję do refleksji nad aktualnym stanem tradycji ludowej oraz jej rolą w kulturze współczesnej. Czy ludowość, w kształcie takim, w jakim 200 lat temu zastał ją Kolberg, dziś jeszcze istnieje? A może wszystko, co zwykliśmy nazywać „folklorem”, stanowi jedynie imitację zjawisk bezpowrotnie straconych? W tym kontekście na plan pierwszy wysuwa się fenomen folkloryzmu, który w swoim podstawowym znaczeniu stanowi twórcze przekształcenie tekstów kultury ludowej. W muzyce polskiej folkloryzm przyjmował rozmaite kształty: od naśladowania rytmiki polskich tańców w muzyce XVI i XVII wieku, poprzez romantyczną manifestację tożsamości narodowej za pomocą „podnoszenia ludowego do ludzkości”, aż po nowoczesne odczytanie ludowości, zapoczątkowane przez Karola Szymanowskiego i kontynuowane przez jego duchowych spadkobierców.

W programie koncertu znajdą się kompozycje: Już się zmierzcha, muzyka na kwartet smyczkowy op. 62 (I Kwartet smyczkowy) Henryka Mikołaja Góreckiego, Dwanaście pieśni kurpiowskich na głos i fortepian op. 58 (wybór: Lecioły zórazie, Wysła burzycka, Uwoz mamo, U jeziorecka) Karola Szymanowskiego, prawykonanie Łapanowskich piosnek (2011): Tam na górze gołąbki gruchają, Jedną dolinecką, Przez tę grabską wieś, Moja mamo jado goście, Tam pod Krakowem Michała Jakuba Papary oraz kompozycje Zbigniewa Namysłowskiego inspirowane polskim folklorem.

Czytaj więcej: Oblicza folkloryzmu w muzyce polskiej

Brand-New Music 2014

BRAND-NEW MUSIC 2014Festiwal „Brand-New Music” odbędzie się w Katowicach w dniach 2-5 grudnia 2014 roku. Gościem Specjalnym będzie Helmut Lachenmann, zaś autorami zamówionych kompozycji Krzysztof Gawlas, Joanna Szymala i Sławomir Wojciechowski.

Festiwal, organizowany przez Instytut Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Katowicki Oddział Związku Kompozytorów Polskich istnieje ze zmienną regularnością od roku 2001. Jego ideą jest prezentacja najnowszej twórczości muzycznej, spotkanie z jej twórcami i rozmowa o jej problematyce i kondycji. Tradycją Festiwalu jest zapraszanie do udziału Gościa Specjalnego, wybitnego kompozytora o międzynarodowej renomie oraz zamawianie i prawykonania nowych utworów młodych polskich kompozytorów. W ubiegłych latach na Festiwalu gościli Louis Andriessen i Per Norgard, a nowe kompozycje pisali Dobromiła Jaskot, Sławomir Kupczak, Karol Nepelski, Adrian Robak, Marcin Stańczyk i Krzysztof Wołek.

Tegoroczna edycja organizowana jest przy wsparciu ze strony: Centrum Badawczo-Rozwojowego Pro Novum, Urzędu Miasta Katowice oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

ZOBACZ: program Festiwalu

65. Musica Moderna

65. Musica ModernaWspółczesna muzyka orkiestrowa, organowa, kameralna i elektroniczna wypełni 65. sesję „Musica Moderna” organizowaną przez łódzką Akademię Muzyczną w dniach 26 listopada – 17 grudnia 2014 roku.

Program imprezy to: koncert z udziałem solistów i orkiestry w Sali Koncertowej przy ul. Żubardzkiej, dwa koncerty kameralne i koncert muzyki elektronicznej w nowym budynku przy al. 1 Maja 4, ponadto koncert organowy, który po raz pierwszy odbędzie się w ramach sesji w Archikatedrze Łódzkiej. Najmłodszych melomanów organizatorzy zapraszają w Mikołajki na koncert „mm” do Szkoły Muzycznej przy ul. Sosnowej. Dopełnieniem programu są imprezy towarzyszące w postaci wykładów i prezentacji gości z zagranicy: Debory Bradley-Kramer z Columbia University w Nowym Jorku, rosyjskiego kompozytora Alexandra Raskatova i śpiewaczki Eleny Wassilievej (sopran). Gościnnie wystąpią również: kompozytor Jarosław Płonka z Akademii Muzycznej w Krakowie z wykładem ilustrowanym oraz warszawski zespół Integro.

Inauguracja artystyczna 65. sesji „Musica Moderna” odbędzie się podczas koncertu 29 listopada (godz. 18.00), który jest jednocześnie finałem drugiej edycji AŻ Festiwalu. Będzie to koncert w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Łodzi pod dyrekcją Jerzego Swobody z udziałem solistów: Dominika Połońskiego (wiolonczela) i Roberta Stefańskiego (klarnet). Usłyszymy m.in. prawykonanie utworu młodej kompozytorki Marty Śniady - aer na klarnet i orkiestrę kameralną, Rapsod Zygmunta Krauzego oraz Koncert na wiolonczelę i orkiestrę kameralną Sławomira Kaczorowskiego. Ostatnim punktem koncertu jest Symfonia kameralna op. 110a Dymitra Szostakowicza.

Czytaj więcej: 65. Musica Moderna

„Nowa twarz muzyki” – nabór wniosków do nowego programu IMiT

Instytut Muzyki i Tańca Instytut Muzyki i Tańca oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej zapraszają do programu „Nowa twarz muzyki”. Nabór wniosków trwa do 12 grudnia 2014 roku.

Program adresowany jest do młodych polskich kompozytorów, artystów-wykonawców (instrumentalistów, śpiewaków, dyrygentów) oraz do zespołów muzycznych (kameralnych, wokalnych, mieszanych), którzy chcieliby wzbogacić swoje portfolio o  profesjonalnie wykonane zdjęcia. Program ma na celu pomoc w debiucie i starcie na rynku muzycznym i stanowi uzupełnienie programów rezydencyjnych IMiT.

O udział w programie mogą aplikować artyści indywidualni i zespoły muzyczne do 9 osób. Aplikujący muszą wykazać się co najmniej roczną aktywnością artystyczną i w najbliższych 12 miesiącach planować dalszą aktywną działalność. W programie mogą wziąć udział osoby, które nie przekroczyły 35. roku życia na dzień 31 grudnia 2014. W przypadku zespołów liczy się wiek każdego członka zespołu. Dopuszcza się udział w zespole muzycznym członków posiadających zagraniczne obywatelstwo, pod warunkiem nie przekroczenia 1/3 składu zespołu. Zgłoszenie udziału w programie składa do Instytutu bezpośrednio kompozytor, artysta-wykonawca lub przedstawiciel zespołu.

W ramach programu Instytut Muzyki i Tańca zapewnia angaż profesjonalnego fotografa. Pokryje koszty najmu studia, wykonania serwisu zdjęciowego i obróbki zdjęć.

Realizacja programu trwa od 15 do 30 grudnia 2014 roku. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa w dniu 12 grudnia 2014 roku, zaś termin wyboru zgłoszeń w dniu 15 grudnia 2014 roku.

Zapraszamy do zapoznania się z regulaminem programu i formularzem aplikacyjnym na stronie www.imit.org.pl w zakładce programy.

Penderecki - Greenwood, Lutosławski - Dessner, Górecki - Gibbons

Penderecki - Greenwood, Lutosławski - Dessner, Górecki - Gibbons29 listopada 2014 roku  godz. 19.00 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, w związku z przypadającą w ubiegłym roku 100. rocznicą urodzin Witolda Lutosławskiego i okrągłymi, osiemdziesiątymi rocznicami urodzin dwóch wybitnych polskich kompozytorów: zmarłego w 2010 roku, Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Krzysztofa Pendereckiego, odbędzie się wyjątkowy koncert dedykowany twórczości Trzech Wielkich Kompozytorów.

Beth Gibbons, wokalistka, autorka tekstów, producentka i współzałożycielka (razem z Geoffem Barrowem i Adrianem Utley’em) zespołu Portishead, wykona partię solową w III Symfonii „Symfonii pieśni żałosnych” op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego. Artystka wystąpi z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, którą poprowadzi Krzysztof Penderecki i Bassem Akiki. To kolejna - po wspólnych projektach z Aphex Twinem i Jonnym Greenwoodem - współpraca polskiego kompozytora z artystami ze świata muzyki współczesnej.

Usłyszymy także Polymorphia Pendereckiego i Muzykę żałobną, interpretowane i twórczo reinterpretowane przez młodsze pokolenie muzyków kojarzonych ze sceną alternatywną. Podczas koncertu zabrzmi także zapowiadane wcześniej prawykonanie utworu inspirowanego muzyką Witolda Lutosławskiego, skomponowanego na specjalne zamówienie Narodowego Instytutu Audiowizualnego przez Bryce’a Dessnera, nowojorskiego kompozytora i gitarzystę o polskich korzeniach, znanego szerszej publiczności przede wszystkim jako członek indierockowej grupy The National. Publiczność będzie też miała okazję usłyszeć, zaprezentowany po raz pierwszy podczas Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu, bezprecedensowy muzyczny dialog Krzysztofa Pendereckiego i Jonny’ego Greenwooda, kompozytora i instrumentalisty, znanego gitarzysty zespołu Radiohead, od wielu lat w swoich kompozycjach nawiązującego do twórczości Mistrza.

Pomysłodawcą i organizatorem koncertu jest Narodowy Instytut Audiowizualny.

Paweł Łukaszewski laureatem Nagrody im. Kurczewskiego

Paweł Łukaszewski Paweł Łukaszewski - znany kompozytor, dyrygent i chórmistrz został tegorocznym laureatem Nagrody im. Jerzego Kurczewskiego.

Artysta uhonorowany został za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości chóralnej. Jego utwory, zwłaszcza przeznaczone na chór, były prezentowane na 100 festiwalach w kraju i za granicą, zostały zarejestrowane na 70 płytach. Wręczenie nagrody nastąpi w 2015 roku.

Nagroda jest przeznaczona dla osób udzielających się w dziedzinach, w których był aktywny Jerzy Kurczewski, czyli dyrygentura i kompozycja, ze szczególnym uwzględnieniem chóru lub szeroko pojętej wokalistyki. Kurczewski założył w 1945 roku jeden z najsłynniejszych polskich chórów - Poznański Chór Chłopięcy "Polskie Słowiki". Nagroda jest przyznawana od 1999 roku. Dotychczas otrzymali ją m.in.: Henryk Mikołaj Górecki, Stefan Stuligrosz, Andrzej Koszewski, Wojciech Kilar i Krzysztof Penderecki. W 2013 roku nagrodzono dyrektora Chóru Kameralnego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Krzysztofa Szydzisza. Jej patronami są: marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak oraz kompozytor Krzysztof Penderecki.

„Kompozytor – rezydent” – nabór wniosków do V edycji programu IMiT

Instytut Muzyki i TańcaUruchomiony został naboór wniosków do kolejnej edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca - „Kompozytor – rezydent”. Termin składania wniosków upływa w dniu 31 stycznia 2015 roku.

Program „Kompozytor – rezydent” przeznaczony jest dla kompozytorów do 40. roku życia oraz do zawodowych zespołów orkiestrowych i chóralnych w Polsce. Nawiązuje do rozpowszechnionej na świecie praktyki łączenia twórców z profesjonalnymi instytucjami muzycznymi i polega na zamówieniu i prawykonaniu co najmniej jednego utworu kompozytora-rezydenta oraz wykonaniu innych jego kompozycji w trakcie sezonu artystycznego wnioskującej instytucji.

W ramach programu IMiT dofinansuje honorarium kompozytora za zamówione utwory oraz dodatkowe koszty związane z prawykonaniem lub wykonaniem jego kompozycji.

Program ma na celu promocję współczesnych polskich kompozytorów, którzy poprzez systematyczną prezentację swoich dzieł mają szansę zaistnieć i utrwalić się w świadomości słuchaczy. Dzięki realizacji programu zwiększa się także udział muzyki współczesnej w repertuarze rodzimych instytucji koncertowych, a wsparcie finansowe oferowane przez IMiT pozwala ograniczyć koszty związane z prezentacją najnowszej muzyki.

V edycja programu obejmuje sezon 2015/2016. Termin nadsyłania wniosków upływa w dniu 31 stycznia 2015 roku, zaś termin wyboru projektów przeznaczonych do realizacji 28 lutego 2015 roku. Chęć przystąpienia do uczestnictwa w programie składają łącznie kompozytor i zespół orkiestrowy lub chóralny.

Szczegółowe informacje wraz z regulaminem i przewodnikiem po programie, w którym opisane są również efekty jego dotychczasowych edycji, dostępne są na stronie internetowej Instytutu Muzyki i Tańca www.imit.org.pl w zakładce programy.