polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

news

Otwórz uszy. Tu i teraz.

ou17 listopada 2017 roku wykonawcy krakowskiego zespołu Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble rozpoczynają nowatorski projekt, celem którego jest prezentacja twórczości wybitnych kompozytorów XX wieku osobom niezwiązanym ze środowiskiem muzycznym.

Comiesięczne spotkania organizowane we współpracy z krakowskimi instytucjami kultury łączą w sobie profesjonalizm muzyków, którzy brali udział w największych festiwalach muzyki nowej w Polsce i za granicą („Warszawska Jesień”, Sacrum Profanum, Internationale Ferienkurse fur Neue Musik w Darmstadt) z przystępną formą prezentacji, która sprawia, że wydawać by się mogło niezrozumiała twórczość nagle zaczyna do nas przemawiać „ludzkim głosem”.

Choć wybór najważniejszych twórców XX wieku nie jest łatwym zadaniem członkowie zespołu zdecydowali się na nazwiska, które wydają się być najbardziej kluczowe dla odbiorców chcących by bliżej muzyki tworzonej w naszych czasach. Wśród nich znaleźli się George Crumb, Luciano Berio, Helmut Lachenmann, Paweł Mykietyn, Kazimierz Serocki.

Każde spotkanie ma trwać 60 minut i angażować od trzech do pięciu wykonawców zespołu. Punktem wyjścia zawsze jest muzyka: wykonane zostaną utwory lub fragmenty utworów idiomatycznych dla danego twórcy czy kierunku. Ponadto wykonawcy postarają się przybliżyć zainteresowanym muzyczne style i sensy słowem, zachęcając do dyskusji.

W obecnej formie projekt „Otwórz uszy. Tu i teraz” organizowany jest pro bono, tzn. muzycy oraz organizatorzy nie pobierają wynagrodzenia za przygotowanie oraz realizację omawianych spotkań.

Najbliższe spotkania odbędą się 17 i 21 listopada, 14 i 15 grudnia w Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki, Ośrodku Kultury Norwida i Integracyjnym Klubie Kultury Olsza.

Więcej – na stronie: https://www.spoldzielniamuzyczna.com

Rozpoczyna się III Festiwal Polska Muzyka Odnaleziona

pmoW dniach 17 listopada i 9 grudnia 2017 roku Narodowe Centrum Kultury zaprasza na 3. edycję festiwalu Polska Muzyka Odnaleziona, podczas którego zostaną zaprezentowane utwory polskich kompozytorów – zapomniane, mniej znane lub dopiero odnalezione, czy nawet grane po raz pierwszy.

Współorganizatorem tegorocznej edycji jest Polskie Radio. Festiwal realizowany jest w ramach programu „Historia Muzyki Polskiej”. Na tegoroczną edycję złożą się dwa koncerty, oba w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego o godz. 19:00.

Podczas pierwszego z nich Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Michała Klauzy wykona utwory czterech kompozytorów żyjących na przełomie XVIII i XIX wieku. Obok znanego wszystkim melomanom Karola Kurpińskiego usłyszymy też trzech autorów zapomnianych, dopiero teraz przywracanych zbiorowej pamięci Polaków – Wojciecha Dankowskiego, Macieja Radziwiłła i Jana Wańskiego starszego.

Drugi koncert można nazwać koncertem monograficznym. Złożą się na niego w całości utwory Witolda Maliszewskiego, wykonane przez Polską Orkiestrę Radiową pod batutą Tomasza Bugaja. Przy fortepianie zasiądzie Piotr Sałajczyk. Początki kariery Witolda Maliszewskiego, Polaka urodzonego na Podolu, związane były z carską Rosją – studiował w Petersburgu u N. Rimskiego-Korsakowa, założył i prowadził konserwatorium w Odessie. Jednak po przewrocie bolszewickim związał dalszą część życia z Warszawą, gdzie pełnił liczne ważne funkcje edukacyjne, społeczne i rządowe, związane z organizacją życia muzycznego międzywojennej Polski. W prowadzonej przez niego klasie kompozycji w Warszawskim Konserwatorium Państwowym studiował Witold Lutosławski.

Szczegóły – na stronie: http://www.nck.pl

50 młodych dyrygentów zawalczy o Złotą Batutę w Katowicach

k17 listopada 2017 roku w Katowicach rozpocznie się X Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, to jeden z najważniejszych polskich konkursów muzycznych na świecie, który został przyjęty do ekskluzywnego grona Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych obok Pianistycznego im. Fryderyka Chopina oraz Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego.

50 młodych dyrygentów z 21 krajów zawalczy o Złotą Batutę, towarzyszyć im będzie 100 muzyków Filharmonii Śląskiej oraz wybitni soliści: Piotr Pławner, Jakub Jakowicz, Tomasz Strahl, Marcin Zdunik i Piotr Sałajczyk. Tegoroczna łączna pula wszystkich nagród w Konkursie wynosi 82 000 euro. Konkurs potrwa do 26 listopada, organizatorzy zapraszają do oglądania codziennych transmisji na żywo w internecie.

Wagę i znaczenie katowickiego konkursu podkreśla wysoki zakres wymagań. W I etapie to uwertury klasyczno-romantyczne oraz symfonie Józefa Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Ludwiga van Beethovena. Drugi etap to akompaniamenty i wielka symfonika romantyczna, zaś trzeci to klasyka muzyki XX wieku i polska twórczość współczesna. Międzynarodowy Konkurs dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga zaliczany jest z tego względu do najtrudniejszych – rozległy repertuar i odmienny stylistycznie każdy z etapów wymaga od młodych dyrygentów najwyższych umiejętności. Mimo to każdorazowo zgłasza się do niego kilkaset uczestników, w tym roku – 270 z całego świata. Po wstępnej kwalifikacji do udziału w X MKD im. G. Fitelberga dopuszczono 50 uczestników z 21 krajów.

Dotąd w Katowicach zwyciężali: Claus Peter Flor (Niemcy, 1979), Chikara Imamura (Japonia, 1984), Michael Zilm (Niemcy, 1987), Makoto Suehiro (Japonia, 1991), Victoria Żadko (Ukraina, 1995), Massimiliano Caldi (Włochy, 1999), Aleksandar Markovic (Serbia) ex aequo Modestas Pitrenas (Litwa, 2003), Eugene Tzigane (USA, 2007) i Daniel Smith (Australia, 2012).

Podczas Koncertu inaugurującego 17 listopada o g. 19.00 w Filharmonii Śląskiej zabrzmią dzieła polskich twórców: Przystępuję do ciebie Eugeniusza Knapika i II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego. Koncert laureatów X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga będzie miał miejsce w Filharmonii Narodowej 27 listopada o g. 19.00.

Organizatorzy zapraszają do oglądania codziennych transmisji z przebiegu Konkursu na stronie www.fitelbergcompetition.com/pl 

5. Młoda Filharmonia AUKSO

aW dniach 10–15 grudnia 2017 roku odbędzie się 5. edycja warsztatów „Młoda Filharmonia AUKSO”, której organizatorem jest Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO oraz Stowarzyszenie Gorczycki.pl. Projekt dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu „Muzyka i taniec – Interwencje 2017”.

Organizatorzy zapraszają do koncertowania z Orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia i z wybitnym skrzypkiem Jakubem Jakowiczem młodych muzyków wszelkiej narodowości (od 16 do 30 roku życia), grających na takich instrumentach orkiestrowych, jak: skrzypce, altówka, wiolonczela i kontrabas.

Organizatorzy pokrywają wszystkie koszty uczestnictwa: noclegi; pełne wyżywienie (śniadanie, obiad, kolacja); przejazdy (na warsztaty i z powrotem, przejazdy kolejowe i autobusowe); warsztaty orkiestrowe z Orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia oraz warsztaty solistyczne z Jakubem Jakowiczem. Program artystyczny obejmuje następujące utwory: Suita G-dur na orkiestrę smyczkową I. J. Paderewskiego, Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową A. Panufnika oraz Serenada E-dur op. 22 na orkiestrę smyczkową A. Dvořáka.

Zgłoszenia na warsztaty należy dokonać do 24 listopada 2017 roku za pośrednictwem Internetowej Karty Zgłoszenia (IKZ) dostępnej na stronie www.gorczycki.pl. Do karty zgłoszeniowej należy dołączyć krótkie nagranie audio od 2 do 4 minut, które nie musi być nagraniem studyjnym (profesjonalnym). Dopuszcza się nagranie z telefonu (audio). Należy przesłać dowolny fragment utworu z epoki baroku lub klasycyzmu na adres e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. (dopuszcza się możliwość przesłania nagrania poprzez WeTransfer).

Wybór kandydatów zostanie potwierdzony do dnia 26 listopada 2017 roku.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły - na stronie: www.gorczycki.pl

XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego

fgggDwunasty Festiwal – dwanaście miast, dwadzieścia koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej. Duża dawka muzyki polskiej oraz, jubileuszowo, arcydzieła Gorczyckiego (350. rocznica urodzin), Telemanna (250. rocznica śmierci), Haydna (285. rocznica urodzin) i Nowowiejskiego (140. rocznica urodzin). Tegoroczny Festiwal zostanie oficjalnie zainaugurowany 17 listopada w Bytomiu (miejscu urodzin Gorczyckiego) i potrwa do 3 grudnia 2017 roku.

Międzynarodowy Festiwal im. Gorczyckiego jest wydarzeniem, które już na stałe wpisało się w artystyczny kalendarz Śląska. Od wielu lat konsekwentnie buduje swój wizerunek poprzez unikatowy repertuar i udział znakomitych artystów. 12. edycja zapowiada się wyjątkowo spektakularnie. W ciągu dwóch tygodni na 20 koncertach w 12 miastach wystąpi plejada znakomitych artystów z kraju i ze świata, wśród których znaleźli się m. in. Piotr Anderszewski, Joseph Tawadros – gwiazda ostatniej edycji BBC Proms Dubai, Valeriy Sokolov, Franz Raml, Szymon Nehring, Yeyoung Sohn, Łukasz Długosz, Andrzej Lampert, Kasia Moś, Davide Fior, Katarzyna Myćka, Diego Godoy-Gutiérrez, Jiří Miroslav Procházka, oraz zespoły: Hassler Consort, Morphing Chamber Orchestra Vienna, Wiener Kammersymphonie, Extempore, Cracow Royal Singers, Octava Ensemble, Mozarteum, Baroque Collegium 1685, a także stali bywalcy, a zarazem ulubieńcy festiwalowej publiczności – Capella Cracoviensis, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra AUKSO czy Camerata Silesia.

Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości zaprezentuje muzykę polską, na czele z dziełami G. G. Gorczyckiego oraz drugiego jubilata F. Nowowiejskiego. Kompozytorzy w swojej twórczości inspirowali się podobną tematyką oraz są autorami muzyki do dwóch niezwykle istotnych w historii Polski hymnów: Gorczycki – Gaude Mater Polonia, Nowowiejski – Rota. Nie zabraknie przy tym jednak arcydzieł literatury światowej na czele z kompozycjami J. Haydna i G. P. Telemanna oraz wielkich arcydzieł mistrzów – J. S. Bacha i W. A. Mozarta, a to wszystko w specjalnie zamówionych projektach na Festiwal.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

Śląska Trybuna Kompozytorów 2017

stkW dniach 30 października – 13 listopada 2017 roku w Katowicach odbędzie się kolejna odsłona festiwalu „Śląska Trybuna Kompozytorów”.

„Śląskie Trybuny Kompozytorów” to katowicki festiwal o długiej (44-letniej) tradycji i dużym znaczeniu dla śląskiej kultury muzycznej. Zadaniem organizatorów koncertów jest prezentowanie znacznego dorobku muzyków śląskich oraz zapoznanie odbiorców z twórczością wybitnych kompozytorów muzyki XX i XXI wieku. Tegoroczna edycja obejmuje wydarzenia odbywające się w trzy kolejne poniedziałki, a każde z nich poświęcone będzie innej tematyce.

30 października to dzień muzyki chóralnej i organowej. Odbędą się warsztaty kompozytorskie o tematyce organowej prowadzone przez Michała Duźniaka, a wieczorem (19:30, Aula im. B. Szabelskiego AM w Katowicach) będzie można wysłuchać koncertu w wykonaniu Duźniaka i zespołu wokalnego Contento Core pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej. Zabrzmią utwory śląskich kompozytorów: M. Schäfera, P. Szczotki, M. Strządały, R. Czury, W. Szymańskiego, jak i gości festiwalu (A. Chmielewskiej, A. Słotwińskiego i Ł. Urbaniaka).

Dzień 6 listopada poświęcony będzie śląskiej szkole akordeonowej. Najpierw Piotr Chołołowicz poprowadzi warsztaty, a następnie podczas koncertu o godz. 19:00 w Auli im. B. Szabelskiego AM w Katowicach prezentowana będzie muzyka solowa i kameralna z wykorzystaniem akordeonu autorstwa śląskich kompozytorów: A. Krzanowskiego, G. Jurczyka, P. Schellera, E. Bogusławskiego oraz E. Warzechy.

Tematyką wydarzeń 13 listopada będzie muzyka elektroniczna i taniec. Tego dnia Aleksandra Dziurosz i Aleksandra Bilińska poprowadzą wykład p.t. Kompozytor wobec dzieła choreograficznego.  Następnie (19:00, Sala otwarta katowickiej Akademii Sztuk Pięknych) odbędzie się koncert muzyki elektronicznej, elektroakustycznej z towarzyszeniem tancerzy, podczas którego zabrzmią kompozycje J. Mamczarskiego, S. Bromboszcza, A. Bilińskiej, M. Grucki oraz J.-B. Sosa'y.

Wstęp na wszystkie wydarzenia wolny.

Więcej szczegółowych informacji na stronie Facebookowej Festiwalu.

Symfonie „królewskie” Josepha Haydna

si28 października 2017 roku o godz. 19.00 w Zamku Królewskim odbędzie się koncert Symfonie „królewskie” Josepha Haydna w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W roli dyrygentki i koncertmistrza wystąpi Martyna Pastuszka, skrzypaczka i członkini wielu międzynarodowych zespołów muzyki dawnej.

Praca Josepha Haydna ze znakomitą orkiestrą księcia Miklósa Esterházy’ego przyniosła prawdziwą eksplozję nowych dzieł symfonicznych i nowatorskich idei, które całkowicie przeobraziły dość skromną późnobarokową sinfonię w dojrzałą klasyczną symfonię – większość z ponad 100 utworów Haydna tego gatunku powstała właśnie w Esterházie. Za dzieło reprezentatywne dla tego okresu można uznać pełną brzmieniowego splendoru 48. Symfonię C-dur, być może wykonaną (ale nie skomponowaną – powstała 4 lata wcześniej) w Esterházie z okazji wizyty tam cesarzowej Marii Teresy w 1773 i nazywanej odtąd jej imieniem. Kilka lat późniejsza 53. Symfonia D-dur także nosi cesarski przydomek „L’Imperiale”, lecz w tym przypadku pochodzi on (jak wiele innych – był to element dawnego „marketingu”) od dziewiętnastowiecznych wydawców. Jedna z hipotez głosi, iż kanwą dla części II – wdzięcznego Andante – była lubiana przez habsburską monarchinię francuska piosenka. Jej sukces zainspirował impresariów z Paryża do zamówienia nowych symfonii specjalnie dla tamtejszych koncertów abonamentowych i stąd określanych mianem Symfonii paryskich. Podczas ich premier na widowni zasiadała m.in. królowa Maria Antonina, która podobno szczególnym upodobaniem darzyła 85. Symfonię B-dur. Skwapliwie wykorzystał to paryski wydawca tych dzieł, Imbault, nadając jej przydomek „La Reine de France”. Haydn w swym dziele złożył ukłon wobec francuskiej publiczności, za kanwę wariacji w uroczej części II, Romancy, biorąc popularną piosenkę La gentille et jeune Lisette.

Te właśnie starannie dobrane symfonie Haydna, tworzące swoisty „monarszy” cykl, zabrzmią w miejscu najbardziej dla nich stosownym – przepięknej rokokowej Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie. Koncert poprowadzi – zgodnie z osiemnastowiecznym zwyczajem – od koncertmistrzowskiego pulpitu Martyna Pastuszka.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: www.sinfoniaiuventus.pl

Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

omb28 października 2017 roku zapraszamy na kontynuację warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które organizuje Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej we współpracy z Centrum Kultury Wilanów.

Połączenie muzyki, książek, improwizacji i zabawy to idea zajęć, przeznaczonych dla dwóch grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz 6-8 lat. Uczestnicy słuchają muzyki nowej, poznają podstawy improwizacji oraz układają własne bajki na podstawie ilustracji z książek graficznych. Opowiadania te są następnie „przekładane” na język muzyczny przez zaproszonych gości. Wspólnie bawiąc się, dzieci odkrywają świat muzyki współczesnej, różne instrumenty i ich niezwykłe brzmienia, a także wspaniałe książki.

28 października gośćmi warsztatów będą Aleksandra Żakiewicz (sopran) i Jarosław Siwiński (instrumenty klawiszowe), a zajęcia poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Podczas zajęć dzieciom aktywnie towarzyszą ich opiekunowie. Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą i są bezpłatne. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego obowiązuje wcześniejsza rejestracja uczestników pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Read more: Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

Fortepianissimo

f27 października 2017 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Kaliskiej odbędzie się prawykonanie światowe Koncertu na fortepian i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej.

Kompozytorka tak opisała pracę nad nowym utworem: „Przed rozpoczęciem pracy nad Koncertem długo zastanawiałam się nad formą i strukturą tego utworu. Ostatecznie postanowiłam napisać koncert, który oscylowałby między wybitnie wirtuozowskimi i błyskotliwymi koncertami fortepianowymi Prokofiewa a przebogatą kolorystyką dźwiękową muzyki fortepianowej Messiaena. Koncert napisany jest również w taki sposób, aby mógł być wykonywany nie tylko przez wybitnych wirtuozów tego instrumentu, ale przez cala rzeszę pianistów, począwszy od średnich i wyższych szkół muzycznych. Utwór ma „klasyczne” trzy części: 1.Allegretto affettuoso; 2.Lento mistico misterioso; 3.Moderato sostenuto – Presto appasionato. Pierwsza część, wirtuozowska i motoryczna, najbardziej nawiązuje do gestów muzycznych koncertów Prokofiewa. Natomiast druga część to pokaz rozmigotanych barw i błyskotliwych kolorów dźwiękowych zarówno w partii solowej, jak i w orkiestrze. Trzecia część to wirtuozowski dialog fortepianu i orkiestry, wiodący do błyskotliwej Cody”.

Koncert na fortepian i orkiestrę napisany został na zamówienie Fundacji Piąta Esencja i dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Utwór wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod batutą Natalii Ponomarchuk. Solistką koncertu jest Clare Hamond, znana już polskiej publiczności pianistka o niezwykłej energii i polocie, ceniona za wirtuozerię i pewność swoich interpretacji. W jej wykonaniu usłyszymy również Concertino na fortepian i orkiestrę Romana Palestra.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmoniakaliska.pl