Polmic - FB

aktualności

Scena Muzyki Polskiej sezon 2024/25 – startuje nabór wniosków!

"Scena Muzyki Polskiej" - logotypNarodowy Instytut Muzyki i Tańca, we współpracy z Filharmonią Narodową, rozpoczyna nabór wniosków do kolejnej edycji programu „Scena Muzyki Polskiej”. Program przeznaczony jest dla polskich artystów wykonawców, a jego głównym celem jest promocja polskiej twórczości kompozytorskiej, szczególnie utworów mniej dziś znanych i rzadziej wykonywanych. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 12 kwietnia 2024 roku.

Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską będą prezentowane w Sali Kameralnej Filharmonii oraz w siedzibach dwóch innych partnerów danej edycji programu. Partnerzy edycji w sezonie 2024/25 zostaną ogłoszeni wraz z wynikami naboru.

Wniosek aplikacyjny (w formie podpisanego skanu oraz w wersji edytowalnej) należy przysłać wyłącznie w wersji elektronicznej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. wraz z linkiem do miejsca, w którym zamieszczony jest wymagany materiał audio-video.

Czytaj więcej: Scena Muzyki Polskiej sezon 2024/25 – startuje nabór wniosków!

Kompozytorka Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej!

Sikora Elzbieta 2024Elżbieta Sikora zostanie uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzyma nagrodę za całokształt twórczości 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.

Francuska Académie Charles Cros od 1947 roku przyznaje prestiżowe nagrody za najlepsze nagrania muzyczne oraz specjalną Nagrodę Prezydenta Francji za całokształt twórczości. W ostatnich latach nagrodę tę otrzymali m.in. Kaija Saariaho czy Bernard Cavanna. Académie Charles Cros doceniła również płytę Concertos, będącą podsumowaniem dorobku Elżbiety Sikory w tym gatunku, przyznając jej nagrodę Coup de Coeur.

Czytaj więcej: Kompozytorka Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej!

Informacja o planach likwidacji Polskiego Radia Chopin jest nieprawdziwa

Logotyp Radia ChopinNawiązując do „Listu otwartego Związku Kompozytorów Polskich w sprawie przyszłości Radia Chopin”, nowy wicedyrektor Programu 2 Polskiego Radia i mianowany równocześnie dyrektorem Radia Chopin Piotr Matwiejczuk, w rozmowie z PAP zaznaczył, że „planowana jest zmiana miejsca Polskiego Radia Chopin w strukturze Polskiego Radia, czego pierwszym przejawem jest objęcie przeze mnie dwóch stanowisk. […] Jednak zmiany nie będą dotyczyły emisji.” Dwójka i Radio Chopin „jako oddzielne programy mają pozostać”.

Oświadczenie Piotra Matwiejczuka przyjmujemy z zadowoleniem.

Mieczysław Kominek
Prezes Związku Kompozytorów Polskich

Stypendium im. Witolda Lutosławskiego 2024

Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zaprasza do składania wniosków o stypendium artystyczne ufundowane przez spadkobierców kompozytora. Stypendia przeznaczone są na studia podyplomowe realizowane za granicą, przede wszystkim dla kompozytorów oraz dla instrumentalistów chcących profilować się w wykonawstwie muzyki najnowszej. O stypendium mogą się ubiegać osoby posiadające dyplom ukończenia artystycznych studiów wyższych w polskich uczelniach państwowych, minimum na poziomie licencjatu. Termin składania podań w roku 2024 upływa 30 maja.

O stypendium mogą się ubiegać osoby posiadające dyplom ukończenia artystycznych studiów wyższych w polskich uczelniach państwowych, minimum na poziomie licencjatu. Limit wieku dla osób ubiegających się o stypendium to 35 lat.

Czytaj więcej: Stypendium im. Witolda Lutosławskiego 2024

Warszawa | Wystawa i Koncert „Kto tańczy za mnie?”

KtoTanczy 20 3 2024Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert improwizacji Żanety Rydzewskiej, towarzyszący wystawie Agnieszki Mastalerz „Kto tańczy za mnie?”, odbędzie się w Sali koncertowej Muzeum Chopina 20 marca 2024 roku o godz. 17.00.

Instalację video Agnieszki Mastalerz, na którą składają się dwa niezależne obrazy, dopełnia ambientowa ścieżka dźwiękowa Żanety Rydzewskiej. Improwizacja oparta będzie na przetwarzaniu i zapętlaniu dźwięków, które nagrane zostały w przestrzeniach pokazywanych na video.

Przed koncertem odbędzie się rozmowa z obiema twórczyniami o źródłach inspiracji i wzajemnym przenikaniu się sztuk.

Obowiązuje rezerwacja bezpłatnych wejściówek w kasach lub na stronie https://bilety.nifc.pl/rezerwacja/termin.html?id=643&date=2024-03-20 

Warszawa | Cybulski x Zemiter w Hashtag Labie

HashtagLab 19 3 24Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

19 marca 2024 roku o godz. 19.00 na scenie Hashtag Lab odbędzie się premiera nowej płyty duetu Zemiter STUDIOLO oraz zostanie zaprezentowany elektroniczny projekt AAAA (augmented acoustic actuated autonomous) Krzysztofa Cybulskiego - niezwykłe połączenie brzmienia zbudowanych przez Cybulskiego instrumentów - Post-Digital Sax, Autoviola i Aeromembranophone - algorytmów częściowo nimi sterujących oraz improwizacji.

Zaprojektowane przez Cybulskiego instrumenty pozwalają na cyfrową kontrolę wysokości granych dźwięków, dzięki czemu podczas wykonania muzycy będą mogli stosować zapętlanie fraz, improwizować eliminując najczęściej lub najrzadziej występujące dźwięki, a nawet wykonywać melodie wygenerowane cyfrowo przez instrumenty.

Album Marcina Dymitera i Huberta Zemlera STUDIOLO to muzyka nagrana dzięki dwóm zestawom urządzeń elektronicznych połączonych w jeden organizm. Podczas koncertu odbędzie się premiera płyty, która ukazała się nakładem Antenna Non Grata.

Czytaj więcej: Warszawa | Cybulski x Zemiter w Hashtag Labie

„Dźwięki Różnorodności" - nowy projekt koncertowy łączący artystów z Republiki Czeskiej, Słowacji i Polski

Sounds of DiversityCzechy, Polska, Słowacja: trzy sąsiadujące ze sobą kraje, trzy różnorodne sceny sztuki współczesnej. Połączy je nowy projekt "Sounds of Diversity", podczas którego prawykonane zostaną dzieła Markéty Dvořákovej, Petry Šuško, Mateja Slobody, Przemysława Schellera i Daniela Skáli. Mini-trasa po trzech krajach Czwórki Wyszehradzkiej zaprezentuje nową muzykę, nowy projekt i nowy zespół stworzony specjalnie na tę okazję. Koncerty odbędą się w Ostrawie (18 marca), Katowicach (19 marca) i Żylinie (20 marca).

Partnerami przedsięwzięcia są: festiwal Hudební Současnost Ostrava, Ensemble Spectrum i Katowicki Oddział Związku Kompozytorów Polskich.

Nowy projekt koncertowy jest prezentowany przez Creative Centre Ostrava, stowarzyszenie, które działa od pięciu dekad i zostało założone w celu zjednoczenia kompozytorów, artystów i amatorów sztuki współczesnej, zwłaszcza z Ostrawy i okolic. Pomysł realizacji międzynarodowego projektu łączącego kraje V4 zrodził się ze współpracy TCO w szczególności z polskimi artystami.

Czytaj więcej: „Dźwięki Różnorodności" - nowy projekt koncertowy łączący artystów z Republiki Czeskiej, Słowacji...

List otwarty Związku Kompozytorów Polskich w sprawie przyszłości Radia Chopin

logo PolskieRadioChopinZwiązek Kompozytorów Polskich przyjmuje z niedowierzaniem informacje o planowanej likwidacji „Radia Chopin”. Nie wyobrażamy sobie, żeby władze instytucji tak ważnej dla kultury polskiej mogły zrezygnować z programu prowadzonego pod egidą jednego z najbardziej wyrazistych symboli polskiej kultury.

W ciągu ponad sześciu lat swojego istnienia Radio Chopin zdobyło opinię wyjątkowego miejsca kultu Fryderyka Chopina. Towarzyszące informacjom o planach likwidacji tego miejsca zapowiedzi „zlania” Radia Chopin z Programem 2 Polskiego Radia w najmniejszym nawet stopniu nie redukują niepokoju o losy muzyki Chopina w Polskim Radiu. Program 2 ma swoje zasługi na tym polu, ale nie przejmie szczególnego dbania o ten skarb, bo ma wiele innych zadań. Trudno zresztą „zlać” dwa 24-godzinne programy w jeden, doba się nie rozciągnie.

Czytaj więcej: List otwarty Związku Kompozytorów Polskich w sprawie przyszłości Radia Chopin

Rezygnacja Jerzego Kornowicza z funkcji kuratora Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY w Lublinie

logo KODYW dniu 14 marca 2024 na ręce Prezydenta Lublina p. Krzysztofa Żuka złożyłem rezygnację z funkcji Kuratora Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY organizowanego przez Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych ROZDROŻA w Lublinie.

Zarówno ROZDROŻA jak i KODY to wielki kapitał Lublina, oryginalna myśl i jej artystyczny wyraz, cenna inicjatywa wobec starań Lublina o Europejską Stolicę Kultury.

Cieszy opinia o KODACH w Polsce i za granicą, jako festiwalu tyleż sztuki muzycznej, co myśli i idei. Popartego kreatywnością: z dziesiątkami zamówień, kulturowymi spotkaniami międzygatunkowymi, obecnością wielu środowisk muzycznych zazwyczaj działających osobno, w swoich artystycznych branżach. KODY to nie tylko „gwiazdy”, ale kreowanie ruchu kulturowego. Jedno nie wyklucza drugiego. Byli tu: Jan Garbarek, John Zorn, Laurie Anderson, Jan Gaca, Kronos Quartet, Bang on a Can, Polish Radical Ansamble, Glenn Branca, Tomasz Stańko, Iva Bittova, Leszek Możdżer, Andrzej Bauer i Cellonet, Szábolcs Esztényi, Marcin Masecki, Zespół Europejskiej Szkoły Śpiewu Tradycyjnego, Tęgie Chłopy, Olga Pasiecznik, Grain de la Voix, Laibach, Theatre of Voices, Evelyn Gleni, Marek Moś i Aukso, Orchestre de Ereprijs, Phonos ek Machanes, Hashtag Ensemble, Tadeusz Wierzbicki i Laboratorium Zjawisk, Jacek Kochan, Spółdzielnia Muzyczna, Kawalerowie Błotni, Kwartludium, ProMODERN, Filharmonia Lubelska i Orkiestra Juventus, kompozytorzy piszący specjalnie na KODY: Zygmunt Krauze, Piotr Tabakiernik, Aleksander Kościów, Rafał Ryterski, Cezary Duchnowski, Lidia Zielińska, Artur Zagajewski, Krzysztof Knittel, Pierre Jodlowski, Wojciech Błażejczyk, Jagoda Szmytka i dziesiątki kolejnych z prawykonaniami – wśród nich Arvo Paart, Philip Glass i Kaija Saariaho. Oraz tuziny zespołów różnych tradycji.

Czytaj więcej: Rezygnacja Jerzego Kornowicza z funkcji kuratora Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY w...