polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

news

Prawykonanie światowe opery sakralnej „Mojżesz” Antona Rubinsteina

mPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na współczesne prawykonanie światowe opery sakralnej Mojżesz op. 112 Antona Rubinsteina, które będzie miało miejsce 15 października 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej. Patronat honorowy nad przedsięwzięciem objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polski Komitet do spraw UNESCO.

Nieczęsto publiczność ma okazję być świadkiem współczesnego prawykonania kompozycji wybitnego twórcy pochodzącej sprzed ponad stulecia. Takie właśnie sensacyjne wydarzenie będzie mieć miejsce w Warszawie! Dzięki staraniom rosyjskiego artysty o wielkiej międzynarodowej renomie Maestro Michaiła Jurowskiego, pierwszego dyrygenta gościnnego Orkiestry Sinfonia Iuventus, udało się odnaleźć zapomnianą partyturę, opracować ją i przygotować wykonanie opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina (1829–1894). Wraz z bratem Mikołajem należał on do najbardziej prominentnych postaci rosyjskiej i międzynarodowej sceny muzycznej XIX wieku. Jego opera biblijna Mojżesz powstawała w latach 1885–1891 do libretta Salomona Hermanna Mosenthala. Opowiada w ośmiu sugestywnych obrazach całą historię proroka, wykorzystując ogromny aparat wykonawczy: aż 20 partii solowych, chór, wielka orkiestra. Utrzymane w ekspresyjnym, neoromantycznym stylu, zawiera wiele wspaniałych arii i ansambli, zwłaszcza zaś – olśniewających scen zbiorowych z chórami ilustrujących pełne dramatyzmu epizody opisane w biblijnym Pięcioksięgu. Dzieło nigdy nie zostało publicznie wykonane w całości na scenie.

Wyczekiwana premiera koncertowej wersji opery pod batutą Michaiła Jurowskiego odbędzie się w Filharmonii Narodowej, zostanie również utrwalona w nagraniu. W partii tytułowej wystąpi baryton Stanisław Kuflyuk, podziwiany na wielu światowych estradach. W rolę jego matki, Jokebed, wcieli się sławna Małgorzata Walewska – gwiazda MET, Royal Opera House i wielu innych najbardziej prestiżowych scen. Podziwiać też będziemy Evelinę Dobračevą (Asnath, córka Mojżesza), gwiazdę m.in. Teatru Bolszoj w Moskwie, oraz Torstena Kerla (Faraon; użyczy też głosu samemu Bogu), niemieckiego tenora, występującego często w rolach wagnerowskich i straussowkich. To tylko część ogromnej obsady dzieła – oprócz plejady innych znakomitych solistów eksponowane partie zbiorowe wykona Chór Filharmonii Narodowej oraz chór dziecięcy Artos.

Bilety dostępne są na www.eBilet.pl, www.bilety24.pl, www.eventim.pl oraz w kasach Filharmonii Narodowej.

Koncerty MagDuś Duo w ramach programu „Artysta-rezydent”

mZespołem objętym rezydencją artystyczną przez Instytucję Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” w sezonie 2017/2018 jest MagDuś Duo. Koncerty zespołu odbędą się 14 października, 26 listopada i 3 grudnia 2017 roku.

MagDuś Duo tworzą wybitni młodzi artyści, absolwenci Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Bartłomiej Duś studiował również w Konserwatorium Paryskim w klasie prof. Claude'a Delangle'a, a obecnie prowadzi klasę saksofonu w macierzystej uczelni jako asystent w katedrze instrumentów dętych i perkusji. Jest laureatem I Nagrody i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2009). Stanowisko asystenta katowickiej Akademii Muzycznej pełni również pianistka Magdalena Duś – laureatka wielu konkursów pianistycznych. W 2013 roku Magduś Duo zdobyło II nagrodę podczas XVIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi, a rok później nagrodę publiczności oraz II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej „Salieri-Zinetti” w Weronie we Włoszech. W 2012 nakładem wydawnictwa Classic Clips ukazała się debiutancka płyta Malinconico zawierająca utwory kompozytorów francuskich XX wieku.

W 2017 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zorganizowała w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „ Artysta-rezydent” 3 koncerty z udziałem MagDuś Duo. Koncert w Willi Goldsteinów 14 października rozpoczyna rezydencję artystyczną zespołu w Katowicach. Na kolejne zaprosimy melomanów w listopadzie i w grudniu do Auli im. Bolesława Szabelskiego w Akademii Muzycznej i Miejskiego Domu Kultury „Koszutka”.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl

The Met: live in HD. „Czarodziejski flet” Wolfganga Amadeusa Mozarta

mBaśniowy Czarodziejski flet Mozarta w inscenizacji Julie Taymor i w obsadzie młodych utalentowanych śpiewaków 14 października 2017 roku na żywo z The Metropolitan Opera. Transmisja HD live Czarodziejskiego fletu będzie miała miejsce w Kinie Praha o godz. 18:35.

Nowojorska scena stawia na młodość i wdzięk śpiewaków z całego świata. Takich zgromadziła w obsadzie arcydzieła Mozarta. Paminą będzie południowoafrykański sopran Golda Schultz. Partnerują jej Amerykanin Charles Castronovo jako Tamino i Austriak Markus Werba jako Papageno. Wymagającą partię Królowej Nocy wykona Kathryn Lewek, a Sarastrem będzie niemiecki bas René Pape. Dyryguje honorowy dyrektor muzyczny Met James Levine.

Różne drogi prowadzą do operowego świata. Julie Taymor na początku lat 90. wyreżyserowała filmową wersję opery-oratorium Król Edyp Strawińskiego, wykorzystując wielkie ruchome lalki; producentem przedsięwzięcia był Peter Gelb, obecny dyrektor Met. Taymor ma na swoim koncie także reżyserię Fridy z Salmą Hayek czy musicalu Król Lew. Jej wersja Czarodziejskiego fletu Mozarta to prawdziwe przedstawienie familijne z barwnymi kostiumami, bajkowym światem, akcentami komediowymi i wielkimi animowanymi lalkami, poruszanymi m.in. za pomocą powietrza (flet to przecież instrument dęty). Książę Tamino i jego przyjaciel, zabawny ptasznik Papageno, muszą przejść próby, by zyskać wtajemniczenie i nagrodę: miłość idealnej dziewczyny. Na księcia czeka Pamina – córka Królowej Nocy, na ptasznika – podobna do niego, kolorowo „opierzona” Papagena.

Przedstawienie opery w języku oryginału (niemieckim) z polskimi napisami odbędzie się po raz pierwszy w HD.

Patronem medialnym cyklu transmisji jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Mistrzowskie interpretacje. Od Vivaldiego do Widłaka – koncert kameralny

r14 października 2017 roku scena Pałacu w Radziejowicach należeć będzie do uznanych artystów. Trio w składzie: Łukasz Długosz (flet), Agata Kielar-Długosz (flety) oraz Andrzej Jungiewicz (fortepian), prawykona utwory Rafała Augustyna i Wojciecha Widłaka.

Koncert będzie współorganizowany przez Fundację Piąta Esencja. Prawykonanie Matrimonium Rafała Augustyna oraz kompozycji Widnokręgi Wojciecha Widłaka odbędzie się w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”, którego operatorem jest Instytut Muzyki i Tańca. Oto, co sami kompozytorzy napisali o swych dziełach.

Rafał Augustyn: „Matrimonium. Utwór cykliczny nr 6 na dwa flety i fortepian – nie opisuje żadnego konkretnego małżeństwa, a zwłaszcza państwa Długoszów, choć z myślą o Nich jest pisane. Jest to raczej abstrakt (abstrakcja?) pewnej trajektorii „stosunków międzyludzkich“ w ich dołach i górach, podobieństwach i różnicach, wielkości i małości i wszystkim co pomiędzy. „Cykliczność“ w porównaniu z poprzednimi pięcioma utworami w serii ma stosunkowo niewielkie znaczenie, choć podział czasu na odcinki jest istotny. Utwór pragnę dedykować Agacie i Łukaszowi Długoszom. Niech mi zatem Andrzej Jungiewicz wybaczy pominięcie: nie chodziło mi tutaj o ménage à trois w jakiejkolwiek postaci, nawet artystycznej. Fortepian jest bowiem nie tyle osobą, ile, by tak rzec, personifikacją „elementu obiektywnego“, w tym czasu, a jakże – cyklicznego.”

Wojciech Widłak: „Widnokręgi na dwa flety i fortepian to utwór skomponowany latem 2017 roku na zamówienie Fundacji Piąta Esencja specjalnie dla duetu flecistów: Łukasza Długosza i Agaty Kielar-Długosz. Pisząc, inspirowałem się przede wszystkim specyficznym zestawieniem dwóch jednobrzmiących instrumentów, ściśle ze sobą powiązanych, podejmujących muzyczny dialog między sobą oraz tworzących – w duecie – przeciwwagę dla partii fortepianu, w której kluczowe znaczenie mają rezonans i wybrzmienie. Dźwiękowe linie, kręgi, spirale tworzą wieloodcinkową narrację o zróżnicowanej ekspresji.”

Ponadto podczas koncertu usłyszymy utwory Antonio Vivaldiego, Franza Dopplera, Feruccio Busoniego i Julesa Demerssemana. 

Dodatkowe informacje – na stronie: http://palacradziejowice.pl

46. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich „Muzyka i miasto”

mmW dniach 12-14 października 2017 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi odbędzie się 46. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich, której tematyką będą związki muzyki i miasta.

Tytuł konferencji – Muzyka i miasto – wskazuje na relację, jaka zachodzi pomiędzy twórczością i życiem muzycznym a instytucjami i elementami funkcjonalnymi miasta. Ten związek analizowany będzie z różnych perspektyw i w rozmaitych kontekstach, dzięki udziałowi etnologów, historyków, muzykologów i socjologów.

Otwarcie konferencji, podczas którego wręczone zostaną nagrody im. ks. prof. Hieronima Feichta, przewidziane jest na 12 października o godz. 11:00. W ramach konferencji odbędzie się również spotkanie pt. Między wsią a miastem z poetką i śpiewaczką ludową Zuzanną Bujok z Wisły, które poprowadzi Arleta Nawrocka-Wysocka (12 października, godz. 17.00).

Program trzydniowych obrad w budynku Regionalnego Ośrodka Kultury, Edukacji i Dokumentacji Akademii Muzycznej przy al. 1 Maja 4 dopełnią dwa koncerty. blokhaus D to najnowsza część cyklicznego projektu łodzianina Artura Zagajewskiego (12 października, godz. 19.30). Jest rodzajem przestrzennej instalacji dźwiękowej zakomponowanej dla konkretnego pomieszczenia. Prezentacja poprzednich części cyklu odbywała się już w krakowskiej Cricotece i Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a w łódzkiej Akademii zabrzmi w przestrzeni foyer budynku ROKEiDM przy al. 1 Maja. Cechą wspólną cyklu instalacji kompozytora jest nietypowe egzotyczne instrumentarium oraz przeznaczenie dla wykonawców zarówno wykształconych muzycznie, jak i amatorów. Podczas konferencji blokhaus D wykonają m.in. prelegenci i uczestnicy konferencji.

Koncert W 80 minut dookoła świata (13 października, godz. 12.00) zawierać będzie różnorodny program wokalno-instrumentalny, w tym utwory Włodzimierza Korcza oraz Jana Ptaszyna-Wróblewskiego w wykonaniu pedagogów i studentów Akademii.

Więcej informacji o programie sesji: http://www.amuz.lodz.pl

POBIERZ: Program Konferencji.

Koncerty Jubileuszowe – Sławomir Czarnecki „Msza Jasnogórska”

cz8 października 2017 roku o godz. 16:00 w warszawskiej Bazylice archikatedralnej im. Jana Chrzciciela oraz 12 października o godz. 18:00 w częstochowskiej Bazylice Jasnogórskiej będą miały miejsce koncerty z okazji 50-lecia pracy twórczej prof. Sławomira Czarneckiego.

Kompozytor, pedagog i organizator życia muzycznego Sławomir Czarnecki (*1949) jest uczniem Piotra Perkowskiego, Romualda Twardowskiego i Oliviera Messiaena, absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). Został laureatem wielu nagród i wyróżnień na konkursach kompozytorskich. Kompozytora uhonorowano państwowymi odznaczeniami,  Srebrnym Krzyżem Zasługi (1996), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2004) oraz Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2009). Sławomir Czarnecki pełni funkcję prezesa Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich (od 2011) i sekretarza Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego. Dzięki jego staraniom przy Oddziale Warszawskim ZKP utworzono Fundację Spotkania Muzyczne (2014). Oprócz pracy kompozytorskiej prowadzi również działalność dydaktyczną: pracuje na Wydziale Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, obecnie na stanowisku profesora zwyczajnego.

Podczas koncertów jubileuszowych Sławomira Czarneckiego w znanych polskich świątyniach zabrzmi jego utwór Msza Jasnogórska. Dzieło wykonają:  Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski Pueri Claromontani, Chór Kameralny Instytutu Muzyki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie i Orkiestra Symfoniczna ZPSM nr 1 pod dyrekcją Radosława Labahua. W roli solistów wystąpią: Gabriela Gołaszewska (sopran) i Michał Przygoński (baryton).

Spotkanie z improwizacją – Szabolcs Esztényi zaprasza

u9 października 2017 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert z inicjatywy Zakładu Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej: „Spotkanie z Improwizacją”.

Na koncercie zaprezentowane będą kompozycje Szabolcs’a Esztényiego, wybitnego pianisty, pedagoga i improwizatora pochodzenia węgierskiego. Szabolcs Esztényi występował na wielu estradach koncertowych w kraju i za granicą, jako kompozytor i wykonawca własnych utworów. Na Uniwersytecie Muzycznym usłyszymy jego twórczość w wykonaniu samego kompozytora oraz innych zaproszonych artystów. Wystąpią: pianiści Mária Apagyi, Tomasz Januchta, Wojciech Kaleta, Iwona Mironiuk, Jakub Sokołowski, Julia Tołwińska, Agnieszka Widlarz, Marta Bogusławska, śpiewaczka Hanna Śleszyńska oraz perkusista Hubert Zemler. Koordynatorem wydarzenia jest dr hab. Magdalena Stępień, prof. UMFC.

Bezpłatne karty wstępu na koncert dostępne będą w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00 – 19.00).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

The Met: Live in HD 2017-18 ǀ „Norma” Belliniego na żywo w kinach 7 października

kNorma Vincenzo Belliniego w nowej inscenizacji Sir Davida McVicara i w gwiazdorskiej obsadzie na żywo z nowojorskiej The Metropolitan Opera otwiera sezon 2017–18 transmisji HD Live. 7 października transmisję można będzie obejrzeć o godz. 18:35 w Kinie Praha.

 Dwie amerykańskie śpiewaczki, sopranistka Sondra Radvanovsky i mezzosopranistka Joyce DiDonato w rolach Normy i Adalgisy, będą rywalizować o serce maltańskiego tenora Josepha Calleji wcielającego się w postać rzymskiego wodza Polliona. Tłem dla ich miłosnych perypetii będzie starożytna Galia rządzona przez druidów. W roli jednego z nich, Orowista, wystąpi bas Matthew Rose. Dyryguje Carlo Rizzi. 

Gdy inne opery Belliniego uległy zapomnieniu i dopiero dziś są przywracane światowym scenom, Norma święci nieprzerwane tryumfy. Mimo nieudanej prapremiery stała się przebojem, a pochodząca z niej aria „Casta diva” – jedną z najbardziej znanych arii w całej literaturze operowej. Popularność Norma zawdzięcza wyrazistemu konfliktowi dramatycznemu, opartemu na tradycyjnym trójkącie miłosnym, w którym dodatkową rolę odgrywa wierność nie tylko ojczyźnie, ale i bogom, którym służy tytułowa kapłanka Norma. Rola kapłanki to jedna z najbardziej popisowych partii sopranowych bel canto. Błyszczały w niej takie gwiazdy, jak Giuditta Pasta (pierwsza jej wykonawczyni), a później Maria Callas, Montserrat Caballé czy Edita Gruberová.

Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami trwa około 3 godzin 30 minut (w tym 1 przerwa).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Koncert „Songs & Fantasmagories. Ludomir Michał Rogowski”

r8 października 2017 roku o godz. 18:00 w Zamku Królewskim odbędzie się światowa premiera płyty Songs & Fantasmagories. Ludomir Michał Rogowski (DUX) z kompozycjami Ludomira Michała Rogowskiego w wykonaniu Izabeli Kopeć.

Płytę z kompozycjami Rogowskiego Izabela Kopeć nagrała z towarzyszeniem Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej. To pierwszy monograficzny album z muzyką wokalno-instrumentalną w historii kompozytora. Mezzosopranistka poświęciła cztery lata na skompletowanie repertuaru, studiowanie twórczości Rogowskiego oraz znalezienie właściwych środków interpretacyjnych, by tę nieznaną muzykę zaprezentować publiczności jak najlepiej i zgodnie z intencjami jej twórcy.

Na płycie zostały zamieszczone nagrania kompozycji wokalno-instrumentalnych Rogowskiego, które powstawały na przestrzeni 50 lat jego kariery w Polsce, we Francji i w Chorwacji. Koncert w Zamku Królewskim z udziałem Izabeli Kopeć  (mezzosopran), Ewy Pelweckiej (fortepian), Michała Lisiewicza (skrzypce) i Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza będzie stanowił repertuar płyty Songs & Fantasmagories. Na jej zawartość składa się 18 pieśni polskich, francuskich i chorwackich na mezzosopran, skrzypce i fortepian oraz pięcioczęściowy utwór  Fantasmagories na głos z towarzyszeniem orkiestry. Album Izabeli Kopeć ma przywrócić pamięć o geniuszu Ludomira Michała Rogowskiego.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.zamek-krolewski.pl