polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Tak idzie się do Boga” – dramat muzyczny o św. Wojciechu
4 listopada 2017, Gdańsk
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017 roku

news

Konferencja Festiwali Muzyki Nowej

k16 września 2017 roku o godz. 11:00 w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego (ul. Dobra 56/66) odbędzie się Konferencja Festiwali Muzyki Nowej.

W roku jubileuszowym 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” Prezes Związku Kompozytorów Polskich Mieczysław Kominek, Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Jerzy Kornowicz i Dyrektor Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego prof. dr hab. Zbigniew Skowron zapraszają na Konferencję Festiwali Muzyki Nowej, która będzie miała miejsce w Sali im. Bogumiła Lindego BUW.

Podczas Konferencji odbędzie się spotkanie przedstawicieli europejskich festiwali muzyki współczesnej, którzy zaprezentują swoje przedsięwzięcia. Ponadto po dyskusji panelowej podpiszą wspólnie „Proklamację Warszawską”, wyrażającą stanowisko festiwali nowej muzyki wobec zmieniającego się świata.

Udział w wydarzeniu wezmą: Cecilia Balestra (dyrektor „Milano Musica” – Associazione per la musica contemporanea), Juriy Bulka (koordynator lwowskiego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Contrasts”), Björn Gottstein (dyrektor artystyczny Donaueschinger Musiktage), Henk Heuvelmans (Gaudeamus Muziekweek z Utrechtu), Anna Huuskonen (producent Musica Nova, Helsinki), Kristýna Konczyna (menadżer Ostrava Center for New Music, Ostrava Days, NODO Festival), Jerzy Kornowicz (dyrektor Festiwalu „Warszawska Jesień”), Martin Q Larsson (dyrektor zarządzający Nordic Music Days 2017, London), Graham McKenzie (dyrektor artystyczny Huddersfield Contemporary Music Festival), Remigijus Merkelys (dyrektor artystyczny i wykonawczy International Contemporary Music Festival GAIDA, Wilno), Oleksandr Perepelytsia i Karmella Tsepkolenko (dyrektorzy International Festival of Modern Art Two Days and Two Nights of New Music), Krzysztof Pietraszewski (kurator Sacrum Profanum Festival), Miroslav Pudlák (dyrektor Contempuls – Prague Contemporary Music Festival), Krešimir Seletković (dyrektor artystyczny Music Biennale Zagreb), Oľga Smetanová (sekretarz generalny ISCM World New Music Days 2017, Vancouver), Vladimir Tarnopolski (dyrektor artystyczny Moscow Forum – International Festival of Contemporary Music) oraz Joanna Wnuk-Nazarowa (dyrektor naczelny i programowy NOSPR, Festiwal Prawykonań).

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Organizatorami wydarzenia są: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Narodowe Centrum Kultury oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Organizatorzy zapewniają tłumaczenie symultaniczne: język polski / język angielski.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

„Opowiedz mi bajkę” – II Dolnośląskie warsztaty improwizacji dla dzieci 2017

omb9 września 2017 roku w Kłodzku i Międzylesiu rozpoczną się tegoroczne dolnośląskie warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, organizowane przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Warsztaty „Opowiedz mi bajkę” będą kontynuacją zajęć, które od 2015 roku są realizowane w Warszawie, a od 2016 również na terenie Ziemi Kłodzkiej. W tym roku zajęcia będą odbywać się w ramach dwóch projektów w Wilanowie, Kłodzku, Domaszkowie i Międzylesiu od września do listopada br. dla 25-osobowych grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz dla dzieci w wieku 6-8 lat. Łącznie odbędzie się 25 warsztatów. Główną ideą projektu jest nauka improwizacji oraz rozwijanie wyobraźni i kreatywności dzieci. Warsztaty pomogą w odkrywaniu przez dzieci świata muzyki współczesnej oraz instrumentów i uwrażliwią je na różne aspekty muzyki oraz otoczenia dźwiękowego w nowatorskiej, atrakcyjnej formie. Profesjonalni artyści i wykonawcy zachęcą dzieci do tworzenia własnych opowiadań na podstawie ilustracji z książek. Zajęcia te będą połączeniem improwizacji dziecięcej i improwizacji muzycznych gości.

9 września gośćmi warsztatów będą: flecistka Karina Maria Kamizela oraz kompozytor i pianista Jarosław Siwiński. Warsztaty poprowadzi pochodząca z Kłodzka kontrabasistka Małgorzata Kołcz (absolwentka tutejszej PSM) i aktor Grzegorz Ociepka. Podczas pierwszych zajęć prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach. Zajęcia trwają 90 minut z krótką przerwą; uczestnikom aktywnie towarzyszą ich opiekunowie.

Kolejne warsztaty odbędą się 7 października i 4 listopada br.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona, dlatego uczestnicy proszeni są o wcześniejszą rejestrację na zajęcia pod numerem telefonu 790 395 228 oraz e-mailem This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: warsztaty w Kłodzku

                 warsztaty w Międzylesiu

Read more: „Opowiedz mi bajkę” – II Dolnośląskie warsztaty improwizacji dla dzieci 2017

XXV Śląski Festiwal im. Ludwiga van Beethovena w Głogówku

gMiędzy 2 a 9 września 2017 roku odbędzie się XXV Śląski Festiwal im. Ludwiga van Beethovena w Głogówku.

Tradycje muzyczne Głogówka sięgają czasów średniowiecza. Z miastem związani byli Mikołaj z Koźla, Bartłomiej Pękiel, Georg Brikner, Johannes Sedlatzek, Gerhard Strecke, Carl Zuschneid i Ludwig van Beethoven. Niemiecki kompozytor występował w Głogówku jesienią 1806 roku. Stało się to za sprawą Franza Joachima Wenzla Oppersdorffa, VIII ordynata rodu władającego głogóweckim zamkiem, któremu Beethoven dedykował IV Symfonię B-dur op. 60.

Wydarzenia tych historycznych już czasów upamiętniane są poprzez coroczne organizowanie Śląskiego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Pomysłodawcą i głównym organizatorem pierwszych imprez poświęconych pamięci kompozytora był znany muzykolog Zbigniew Pawlicki oraz Towarzystwo Śpiewacze „Harfa” z Warszawy. Od 2008 roku dyrektorem Festiwalu jest dziennikarz muzyczny Jacek Woleński.

W programie tegorocznego wydarzenia znalazły się koncerty iście uroczyste, a dobrany repertuar świadczy o nieprzeciętności tego wydarzenia. Oprócz dzieł Beethovena i kompozytorów zachodnioeuropejskich zabrzmią utwory Mieczysława Karłowicza, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Mikołaja Góreckiego i Roxanny Panufnik. Utwory zaprezentują Aleksandra Bugaj, Jakub Kuszlik, Anna Malesza, Julianna Petzuch, Adam Tomaszewski, Trio 134 K ze Słowenii, NFM Trio Smyczkowe Leopoldinum, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna, NFM Orkiestra Kameralna Leopoldinum pod dyrekcją Tomasza Tomaszewskiego oraz Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Więcej – na stronie: http://muzeum.glogowek.pl

Nowe utwory z krajów Grupy Wyszehradzkiej

p15 września 2017 roku o godz. 16.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się koncert „Nowe utwory z krajów Grupy Wyszehradzkiej”, organizowany przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Central European Music Forum i Narodowe Centrum Kultury.

W roku jubileuszowym 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” Mieczysław Kominek, Prezes Związku Kompozytorów Polskich, oraz Jerzy Kornowicz, Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, zapraszają na koncert, podczas którego odbędą się prawykonania utworów zamówionych u kompozytorów z krajów Grupy V4.

Honorowy patronat nad koncertem objęli Ambasadorzy Republiki Słowackiej, Republiki Czeskiej i Węgier oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.

Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca zaprezentuje Gesichtsstudien słowackiej kompozytorki Jany Kmiťovej (2017), Raindrops on Plastic Rooftops czeskiego autora Martina Wiesnera (2017), Metamorphosis węgierskiego kompozytora Andrása Gábora Virágha (2017) oraz Karpaty Jakuba Szafrańskiego (2017). Utwór Jakuba Szafrańskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Utwór Jany Kmiťovej został zamówiony przez Central European Music Forum i Waves Bratislava i dofinansowany przez Fond pre umenie (Slovak Arts Council).

Wstęp na koncert jest wolny.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Koncerty Europejskiej Akademii Młodych Wirtuozów

a26 sierpnia 2017 roku w Pułtusku odbędą się koncerty finałowe warsztatów muzycznych Europejskiej Akademii Młodych Wirtuozów, organizowanych przez Polsko-Ukraińską Fundację imienia Ignacego Jana Paderewskiego.

W dniach 21–27 sierpnia 2017 na Zamku w Pułtusku odbywają się polsko-ukraińskie warsztaty muzyczne. Blisko 30 młodych artystów w wieku od 10 do 24 lat ćwiczy pod okiem wybitnych specjalistów z Polski i Ukrainy: wiolonczelistów Andrzeja Bauera i Yuriego Lanyuka, skrzypaczki Marii Machowskiej, pianistki Marianny Humetskiej oraz kompozytorki Lubawy Sydorenko. Artyści zaznajamiają się z twórczością Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego i Karola Szymanowskiego, wymieniają się doświadczeniami, pracują nad wspólną płytą i publikacją.

Muzycy wejdą też w skład nowopowstałej Młodzieżowej Orkiestry Kameralnej „Paderewski”. Efekty tych działań zostaną zaprezentowane podczas dwóch koncertów, które odbędą się na zakończenie warsztatów 26 sierpnia 2017 roku. Pierwszy z nich będzie mieć miejsce w Amfiteatrze im. K. Klenczona o godz. 12:00, drugi – w kościele pw. św. Apostołów Piotra i Pawła o godz. 18:30. Młodzieżowa Orkiestra Kameralna „Paderewski” pod batutą Andrzeja Bauera wykona dzieła Albinioniego, Vivaldiego, Liszta, Bartóka, Paderewskiego, Chopina i Schumanna. W roli solistów wystąpią Maria Machowska i Marianna Humetska. Na obydwa koncerty wstęp jest wolny.

Informacje o warsztatach – na stronie: http://www.wirtuozi.eu/ 

Muzyka Chopina jako kształt miłości

w26 sierpnia 2017 roku o godz. 19:00 na wawelskim Dziedzińcu Arkadowym będzie miał miejsce koncert finałowy X Letniego Festiwalu Muzycznego „Wawel o zmierzchu”.

„Wawel o zmierzchu” to jedyny w Krakowie letni festiwal plenerowy: miejscem koncertów są rozświetlone dziedzińce Zamku Królewskiego na Wawelu: Arkadowy i Batorego. Muzyka ukazywana jest w dialogu tradycji i nowoczesności. Artyści występują w różnych składach wykonawczych: od solowego recitalu fortepianowego, poprzez zróżnicowane składy kameralne, do obsady symfonicznej. Program jest ukierunkowany na kulturę narodową (Chopin, Wieniawski, Szymanowski) ukazaną w szerokim kontekście znanych, europejskich kompozytorów.

Dziesiątą jubileuszową edycję Festiwalu, organizowanego przez Zamek Królewski na Wawelu i Grupę Twórczą Castello, zwieńczy występ Julianny Awdiejewej. Zwyciężczyni XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina wystąpi wraz z orkiestrą CORda Cracovia pod batutą Łukasza Borowicza. W programie znajdą się utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, Józefa Elsnera i Fryderyka Chopina. Dla Chopina muzyka Mozarta była wcieleniem ideału. Rosyjska pianistka wykona Koncert fortepianowy B-dur (KV 595), ukończony w roku 1791, ostatni z Mozartowskich koncertów. Józef Elsner, wspaniały nauczyciel Chopina, stał się też, jako kompozytor, jednym z twórców stylu narodowego, czego świetnym przykładem jest uwertura do jego opery Król Łokietek czyli Wiśliczanki. Zabrzmi ona w wykonaniu orkiestry CORda Cracovia. Ostatnim akordem tegorocznego festiwalu stanie się wykonanie Koncertu fortepianowego f-moll autorstwa Fryderyka Chopina, o którym pisano, iż „Cały jest oddany geniuszowi muzyki, którym tchnie i oddycha...”

Dodatkowe informacje – na stronie: http://wawel.krakow.pl/pl/ 

XIV Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Sacrum non Profanum”

pW dniach 17–26 sierpnia 2017 roku odbędzie się XIV Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Sacrum non Profanum”, którego tematem jest twórczość Andrzeja Panufnika.

Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Sacrum Non Profanum od roku 2012 odbywa się pod hasłem „Muzyka naszych czasów”. Do tej pory została zaprezentowana muzyka Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego. Tegoroczny Festiwal, poświęcony twórczości Andrzeja Panufnika, rozpocznie się w Szczecinie, a następnie przeniesie się do Berlina i Trzęsacza.

W programie znajdą się ponadto utwory muzyki współczesnej przeplatane z należącymi do kanonu światowej klasyki dziełami minionych epok, mi. in. dzieła Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Witolda Lutosławskiego, Mieczysława Surzyńskiego, Krzysztofa Pebdereckiego, Wojciecha Kilara, Mariana Sawy, Andrzeja Zielińskiego, Roxanny Panufnik, Mikołaja Góreckiego, Michała Dobrzyńskiego, Szymona Godziemba-Trytka i Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej. Utwory zabrzmią w interpretacji znanych oraz cenionych artystów, a także debiutujących, zdolnych i dobrze zapowiadających się muzyków. Wystąpią takie zespoły, jak Kwartet Smyczkowy Ba-Rock, Feelharmony Quintet, High Five Brass, Kwartet wokalny Befour, Orkiestra Filharmonii Lwowskiej i Orkiestra Kameralna Academia pod dyrekcją Bohdana Boguszewskiego i Volodymyra Syvokhipa.

Więcej – na stronie Festiwalu: http://sacrumnonprofanum.eu 

Duo Accosphere – koncert duetu akordeonowego

e25 sierpnia 2017 roku o godz. 19:00 w sali im. Romana Sichrawy MCK Sokół odbędzie się koncert duetu Duo Accosphere w ramach V Festiwalu muzyki Lusławice „Emanacje”. Festiwal jest organizowany przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Duo Accosphere jest międzynarodowym duetem akordeonowym, łączącym w swej działalności dwa różnorodne oblicza współczesnego akordeonu koncertowego. Zespół został założony w 2011 roku z inicjatywy dwojga wybitnych akordeonistów młodego pokolenia - Aleny Budziňákovej (Słowacja) i Grzegorza Palusa (Polska) - których muzyczne zamiłowanie i pasja do instrumentu skierowały do stworzenia wspólnego artystycznego przedsięwzięcia. Duo Accosphere wystąpił podczas prestiżowych festiwali muzycznych w Polsce i za granicą (Austria, Dania, Litwa, Niemcy, Słowacja, Ukraina), a w 2014 roku zadebiutował w roli solistów z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Artyści są laureatami pierwszych nagród krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych. W obszarze zainteresowań repertuarowych duetu znajduje się muzyka barokowa, ale także muzyka współczesna. Wyrazem tego jest współpraca z kompozytorami, prawykonania nowych utworów, a także autorskie aranżacje dzieł wywodzących się z literatury fortepianowej, organowej, kameralnej i orkiestrowej.

Podczas koncertu 25 sierpnia artyści wykonają między innymi Scherzo-Tarantellę Henryka Wieniawskiego i Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.mcksokol.pl

52. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego

wcW dniach 7–17 września 2017 roku we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku odbędzie się 52. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego pod tytułem „Recitar cantando”, który symbolizuje rozszerzenie formuły programowej.

Programowe ramy 52. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans są niezwykle szerokie, można wyznaczać je na wiele sposobów. Najważniejszymi punktami tej programowej triangulacji są: 450. rocznica urodzin Claudio Monteverdiego i 250. śmierci Georga Philippa Telemanna; 500 lat od początków reformacji, z całym sztafażem muzycznych rozbieżności i punktów wspólnych, które zaistniały w kulturze i sztuce; dzieje ważnej średniowiecznej sekwencji (Stabat Mater) versus XX-wieczna refleksja nad ostatecznymi prawdami wiary albo romantyzm z jego fantastyczną duchowością. Wreszcie problem dla sztuki odwieczny i nierozwiązywalny, czyli konfrontacja emocjonalności z racjonalizmem. To osnowa festiwalu, z którą splecie się wiele wątków pobocznych, drobniejszych, ale nie mniej ważnych. Zabrzmi również polska muzyka XIX–XXI wieku. Et exspecto… jednego z największych kompozytorów XX wieku Oliviera Messiaena zostanie wykonane obok potężnej partytury Uru-Anna (Światło Nieba) z 1999 roku – fragmentu monumentalnego cyklu Freski Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Także zabrzmi repertuarowy rarytas – kantata Widma Stanisława Moniuszki, oparta na II części Mickiewiczowskich Dziadów. Ważnym efektem programu edukacyjnego towarzyszącego festiwalowi Wratislavia Cantans (42. Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej) będzie koncert „Młodzi mistrzowie”, podczas którego uczestnicy wykonają m. in. Sonety miłosne Tadeusza Bairda.

Do Wrocławia przyjadą renomowani artyści. Gośćmi Festiwalu będzie cała plejada muzyków i grup specjalizujących się w wykonawstwie historycznym. Nie zabraknie zespołów Narodowego Forum Muzyki. We wrześniu we Wrocławiu będziemy mogli podziwiać niezwykłych śpiewaków: Tomáša Krála, Karinę Gauvin, Hanę Blažikovą, Furia Zanasiego, Willarda White’a czy Zacharego Wildera.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/wratislavia-cantans-2017