Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Hashtag Ensemble: Phantom of Peace

Hashtag 6.5.23Patronat medialny nad koncertami Hashtag Ensemble sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W programie koncertu Hashtag Ensemble 6 maja 2023 o godz. 16.00 w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN usłyszymy cztery utwory: amerykańskiego kompozytora Judda Greensteina, ukraińskiej kompozytorki Victorii Polevy, izraelskiej kompozytorki Aviy Kopelman i polskiego kompozytora Wojciecha Błażejczyka.

Tematem Angels of Peace Wojciecha Błażejczyka jest horror wojny w Donbasie. Tytuł odnosi się do medalu, tradycyjnego prezentu wręczanego w Watykanie przywódcom państw. W 2015 roku z rąk papieża przyjął go Władimir Putin. W tym utworze Błażejczyk w prześmiewczym geście recytuje w trąbkę fragmenty "pokojowych" przemówień Putina ("Zawsze będziemy po stronie sił pokoju z tymi, którzy wybierają drogę równego partnerstwa, którzy negują wojnę jako sprzeczną z samą istotą życia i ludzkiej natury"), prowadząc utwór do przejmującego finału.

Czytaj więcej: Warszawa | Hashtag Ensemble: Phantom of Peace

Meccore String Quartet "Penderecki" - premiera płyty

Meccore Penderecki 5.5.23Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Najnowsze wydawnictwo Meccore String Quartet poświęcone jest twórczości kameralnej Krzysztofa Pendereckiego. Płyta ukazuje się w 90. rocznicę urodzin kompozytora, pod szyldem austriackiej wytwórni Capriccio (C 5493). Od 5 maja 2023 dostępna jest w serwisach streamingowych.

Meccore String Quartet miał zaszczyt wielokrotnie współpracować z Krzysztofem Pendereckim przy okazji wykonywania jego utworów. Nie bez znaczenia jest również przestrzeń, w której zrealizowano nagranie nowego albumu. Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, opus magnum Mistrza, stało się integralną częścią projektu, będącego hołdem złożonym światowej sławy artyście.

To zapis jego najwybitniejszych dzieł przeznaczonych na kwartet, trio i smyczkowy ensemble z towarzyszeniem klarnetu, którego partię realizuje Jan Jakub Bokun. Na płycie znalazły się takie dzieła, jak I, II, IV Kwartety smyczkowe, Kwartet klarnetowy, Der unterbrochene Gedanke oraz Trio smyczkowe.

Dystrybucją płyty zajmuje się Naxos i polski przedstawiciel Capriccio: https://www.cmd.pl/produkt/30895 

Dodatkowe informacje: https://meccorequartet.com/ 

Powołanie dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca

Fot. Danuta Matloch

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński powołał Paulę Lis-Sołoduchę - waltornistkę i menedżera kultury - na stanowisko dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. Siedmioletnia kadencja rozpoczęła się 1 maja 2023.

Paula Lis-Sołoducha  studiowała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. W latach 2015-2016 odbyła staż artystyczny na Universität der Künste w Berlinie w klasie prof. Christiana Friedricha Dallmanna. Ukończyła także studia podyplomowe w Szkole Głównej Handlowej na kierunku Menedżer kultury.

Od listopada 2018 roku była specjalistą ds. programów ministra w Instytucie Muzyki i Tańca. W 2019 roku rozpoczęła współpracę z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, gdzie od 2021 roku sprawowała funkcję zastępcy dyrektora Departamentu Narodowych Instytucji Kultury. Odpowiadała za nadzór nad instytucjami z obszaru muzyki i tańca oraz działania resortu w zakresie wspierania środowisk artystycznych. Brała udział w pracach zespołu odpowiadającego za przygotowanie projektu ustawy o artystach zawodowych oraz wsparcia środowisk artystycznych podczas pandemii.

Od 2022 roku jest przedstawicielem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Rządowym Programie „Polski Inkubator Rzemiosła”.

Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Joanna Wnuk-Nazarowa uhonorowana Orderem Orła Białego

Wnuk-Nazarowa3 maja 2023 na Zamku Królewskim w Warszawie wybitni Polacy odebrali z rąk prezydenta RP najwyższe odznaczenia państwowe. Orderem Orła Białego w uznaniu znamienitych zasług dla chwały i pożytku Rzeczypospolitej uhonorowana została kompozytorka Joanna Wnuk–Nazarowa.

Joanna Wnuk-Nazarowa studiowała dyrygenturę i kompozycję w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończyła w 1974 pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego. Studia uzupełniała w latach 1971-72 na mistrzowskich kursach dyrygentury u Hansa Swarowsky’ego w Austrii. Praktykę operową odbyła w Operze Śląskiej w Bytomiu w 1973. W ciągu swojej wieloletniej kariery pełniła funkcje kierownika muzycznego w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie i w Teatrze Starym w Krakowie, dyrektora naczelnego Państwowej Filharmonii w Krakowie, konsultanta Rady Programowej Festiwalu Kraków 2000, Ministra Kultury i Sztuki, dyrektora naczelnego i programowego Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, wykładowczyni w Akademii Muzycznej w Krakowie. Właśnie za jej dyrektury powstała nowa siedziba NOSPR z salą na 1800 miejsc, o unikatowej akustyce. Obecnie jest członkiem Komitetu Honorowego Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego.

Czytaj więcej: Joanna Wnuk-Nazarowa uhonorowana Orderem Orła Białego

Mycielski w sieci. Prezentacja portalu internetowego www.mycielski.polmic.pl

Mycielski 16.5.23Związek Kompozytorów Polskich i Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zapraszają 16 maja 2023 o godz. 18.00 na prezentację portalu internetowego www.mycielski.polmic.pl, poświęconego kompozytorowi i pisarzowi Zygmuntowi Mycielskiemu (1907–1987). Wydarzenie odbędzie się w ramach festiwalu 37. Warszawskie Spotkania Muzyczne w Sali Koncertowej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie. Wstęp wolny!

Jest to kolejny z portali dedykowanych wybranym kompozytorom i muzykologom, zrealizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich i udostępnianych na stronie polmic.pl. Na portalu można znaleźć teksty, fotografie i nagrania, związane z postacią Mycielskiego oraz jego twórczością kompozytorską i pisarską. Strona dostępna jest również w języku angielskim.

Podczas spotkania twórcy portalu: Beata Bolesławska-Lewandowska, Barbara Mielcarek-Krzyżanowska i Marek Zagańczyk przedstawią zawartość portalu, omówią wybrane teksty Mycielskiego, nagrania jego utworów muzycznych oraz fragmenty poświęconych mu audycji radiowych.

Czytaj więcej: Mycielski w sieci. Prezentacja portalu internetowego www.mycielski.polmic.pl

Doroczne Nagrody ZKP przyznane!

zkp8 maja 2023 Jury w składzie: Teresa Malecka (przewodnicząca), Marcel Chyrzyński, Jerzy Kornowicz, Mieczysław Kominek oraz Stanisław Krupowicz, przyznało Doroczne Nagrody Związku Kompozytorów Polskich na rok 2023.

Laureatami Nagród zostali:

Marek Chołoniewski – za wyrazistą twórczość kompozytorską z nutą szaleństwa oraz wytrwałą działalność promującą polską muzykę elektroakustyczną w kraju i na świecie

Jerzy Stankiewicz – za prace badawcze nad życiem i twórczością Oliviera Messiaena, za przywrócenie do życia twórczości Konstantego i Konstantego Kazimierza Regameyów oraz za wytrwałe działania na rzecz umacnianiu muzycznych relacji polsko-ukraińskich.

Czytaj więcej: Doroczne Nagrody ZKP przyznane!

Renewable Music: Otwarty konkurs dla kompozytorów!

Renewable call 23Związek Kompozytorów Polskich we współpracy z Berg Orchestra, Waves Bratislava oraz UMZE Association zaprasza kompozytorów z krajów Grupy Wyszehradzkiej do udziału w otwartym konkursie w ramach projektu „Renewable Music. V4 Composers for Sustainability”. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 15 czerwca 2023.

Konkurs jest otwarty dla kompozytorów do 35 roku życia, reprezentujących kraje Grupy Wyszehradzkiej (obywatele Polski, Czech, Słowacji i Węgier, mieszkający w kraju i za granicą).

U wybranych w drodze konkursu kompozytorów zamówione zostaną nowe utwory na zespół kameralny złożony z 7 do 10 instrumentów (do wyboru: Fl Ob Cl Bn / Cor Tpt Tbn / Perc / Vn Vla Vc Cb / Elec). Przewidywany czas trwania ok. 15-20 minut, termin składania partytur i głosów to 31 marca 2024.

Kompozytorzy zostaną zaproszeni do udziału w cyklu warsztatów z ekspertami w dziedzinie muzyki i ekologii, będą mieli okazję zapoznania się z miejscami koncertów we wszystkich krajach partnerskich oraz spotkania z przedstawicielami lokalnych zespołów. Utwory zostaną prawykonane w lecie 2024 roku.

Wynagrodzenie: 4000,00 EUR

Czytaj więcej: Renewable Music: Otwarty konkurs dla kompozytorów!

Białowieża, Ciechanowiec, Siemiatycze | „Z klasyką przez Polskę": Urszula Kryger, Łukasz Kuropaczewski

Z klasyka 4.5.23

Światowej sławy artyści - Urszula Kryger i Łukasz Kuropaczewski - dzięki programowi „Z klasyką przez Polskę", realizowanemu przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, wystąpią po raz pierwszy w Białowieskim Ośrodku Kultury (4 maja 2023 o godz. 18.00), w Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu (5 maja o 14.00) oraz w dawnej synagodze w Siemiatyczach (6 maja o 19.00).

Urszula Kryger, profesor Akademii Muzycznej w Łodzi, dokonała wielu nagrań dla rozgłośni radiowych i firm fonograficznych. Sześć z nich zostało nagrodzonych "Fryderykiem". Szczególną uwagą obdarza muzykę kameralną – jej sztuka interpretacji pieśni łączy w sobie perfekcyjność z niezwykłą naturalnością. Łukasz Kuropaczewski był wykładowcą University of Pennsylvania w Filadelfii, od 2008 roku jest profesorem Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz (od 2018) również Kunstuniversität Graz. Występował z recitalami w wielu krajach europejskich, a także w Japonii, Chinach, Kanadzie, USA, Meksyku i Panamie.

Czytaj więcej: Białowieża, Ciechanowiec, Siemiatycze | „Z klasyką przez Polskę": Urszula Kryger, Łukasz...

Pianino Joanny Bruzdowicz-Tittel przekazane do Radziejowic

PianinoBruzdowiczZabytkowe pianino, które było własnością kompozytorki Joanny Bruzdowicz-Tittel, wielkiej propagatorki polskiej kultury, zostało przekazane przez jej spadkobierców do Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach.

Ze słonecznego południa Francji, instrument z warszawskiej wytwórni pianin i fortepianów Jan Kerntopf i Syn, sygnowany na 1901 rok, zawitał do polskiej instytucji kultury. Przekazanie instrumentu odbyło się z udziałem Konsula Generalnego RP w Lyonie, Huberta Czerniaka.

Fabryka Fortepianów Jan Kerntopf i Syn, działająca od 1839 roku, w 1872 skonstruowała swój pierwszy fortepian koncertowy systemu amerykańskiego i odtąd zrezygnowała ze stosowanej dotychczas mechaniki wiedeńskiej. W 1887 Fabryka uzyskała tytuł dostawcy warszawskiego Instytutu Muzycznego, a po 1900 również kijowskiego oddziału Cesarskiego Towarzystwa Muzycznego i Teatrów Rządowych Warszawskich. Fabryka działała jeszcze kilka lat po II wojnie światowej, po czym zakończyła działalność.

Zdjęcie: z materiałów Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach