polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Tak idzie się do Boga” – dramat muzyczny o św. Wojciechu
4 listopada 2017, Gdańsk
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017 roku

news

I Festiwal Artystyczny Młodzieży Polsko-Chińskiej w Krakowie

fW dniach 23–25 lipca 2017 roku w Filharmonii Krakowskiej i Małopolskim Ogrodzie Sztuki będzie miał miejsce I Festiwal Artystyczny Młodzieży Polsko-Chińskiej, organizowany przez Polską Fundację Wymiany Kulturowej „Chopin”.

Polska Fundacja Wymiany Kulturowej „Chopin” powstała w roku 2013 w ramach krakowskiego Stowarzyszenia Wymiany Kulturowej Chopin. Przedstawiciele Fundacji – muzycy koncertujący i pedagodzy – współpracują z wieloma instytucjami kulturalnymi w Europie, Chinach, Korei Południowej oraz na Tajwanie. Fundacja organizuje również co cztery lata mistrzowskie kursy muzyczne (letnie i zimowe) dla młodzieży z całego świata.

Jednym z najważniejszych celów I Festiwalu Artystycznego Młodzieży Polsko-Chińskiej jest wymiana kulturowa wśród młodzieży polskiej i chińskiej. Podczas Festiwalu odbędzie się konkurs dla młodych wykonawców, grających na fortepianie, instrumentach smyczkowych, dętych, perkusyjnych, a także dla orkiestr symfonicznych, zespołów kameralnych, chórów, zespołów pieśni i tańca. Występy konkursowe oceniać będzie jury w składzie: Guangming Zhang (Prezes zarządu Polskiej Fundacji Wymiany Kulturowej „Chopin”), prof. Mieczysław Szlezer, prof. Danuta Mroczek-Szlezer, Jacek Kociuban, Igor Czuchraj i Dawid Wei Zhang, którzy w werdykcie ustalą podział nagród z puli o łącznej wysokości 3 000 euro. Uczestnicy Festiwalu zaprezentują utwory chińskich i polskich kompozytorów. W wykonaniu Orkiestry ZPSM im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie pod dyrekcją Tomasza Chmiela zabrzmi Orawa Wojciecha Kilara i Canzona di barocco Henryka Czyża. W gronie wykonawców zaproszonych do udziału w Festiwalu znalazł się także kielecki 60-osobowy zespół taneczny Rewanż, który specjalnie z myślą o występie w Krakowie przygotował etiudę baletową „Chopin” do muzyki czwartego wieszcza.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://chopinpolska.com 

V Międzynarodowy Festiwal „Emanacje” – światowe prawykonanie utworu Jerzego Bauera

e21 lipca 2017 roku w ramach V Międzynarodowego Festiwalu „Emanacje” odbędzie się światowe prawykonanie nowej kompozycji Jerzego Bauera.

Festiwal „Emanacje” jest największym w regionie wydarzeniem artystycznym, przez całe lato ożywiającym Małopolskę. Nazwa festiwalu nawiązuje do młodzieńczego utworu Krzysztofa Pendereckiego. Pierwsza edycja festiwalu „Emanacje” miała miejsce w 2013 roku – roku jubileuszu 80. urodzin maestro. W miesiącach letnich festiwalowe wydarzenia odbywają się w każdy weekend, oferując małopolskiej publiczności i gościom regionu bogaty program w wykonaniu najlepszych muzyków młodego pokolenia oraz ich mistrzów.

W koncercie 21 lipca o godz. 18.00, który będzie miał miejsce na Zamku w Suchej Beskidzkiej, wezmą udział Łukasz Długosz (flet) i Marcin Zdunik (wiolonczela). To artyści powszechnie doceniani przez krytykę i melomanów, mimo wciąż młodego wieku mający na koncie szereg nagród i regularnie koncertujący na scenach całego świata. Podczas koncertów duo Długosz / Zdunik na Festiwalu zabrzmi przekrojowy repertuar, mieszczący zarówno dzieła J. S. Bacha, czy L. van Beethovena, jak i światową premierę kompozycji Jerzego Bauera z 2017 roku zatytułowanej Akwarela dla dwóch. Na flet, wiolonczelę i dla żartu, która powstała na specjalne zamówienie artystów. Utwór zostanie powtórzony następnego dnia, 22 lipca, podczas koncertu w tynieckim Opactwie Benedyktynów. Prawykonanie kompozycji dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – Priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu: www.emanacje.pl 

Prawykonanie „Red on Maroon. Hommage à Mark Rothko” Dariusza Przybylskiego

p16 lipca 2017 roku o godz. 12.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” w ramach XIII Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie odbędzie się prawykonanie kompozycji Dariusza Przybylskiego.

XIII edycja Festiwalu Muzyki Polskiej trwać będzie do 16 lipca 2017 roku, a koncerty odbędą się w najpiękniejszych i najciekawszych salach Krakowa. Podczas przedostatniego koncertu Festiwalu wystąpią uznani soliści i kameraliści: Maciej Frąckiewicz, Marek Bracha, Aleksandra Lelek oraz Maria Sławek. W ich interpretacji usłyszymy takie utwory, jak Wiatr echo niesie po polanie Andrzeja Krzanowskiego, Etiuda H-dur op. 12 Karola Mikulego, WAM-iationen Piotra Tabakiernika, Mazurki Aleksandra Tansmana i Rapsodia Józefa Brzowskiego.

Ponadto odbędą się dwa prawykonania: nowego utworu Dariusza Przybylskiego Red on Maroon. Hommage à Mark Rothko op. 84 oraz prawykonanie nowej wersji One night of Passion Mikołaja Majkusiaka.

Jest to program o niezwykle ciekawym zestawieniu neoklasycznych utworów współczesnych z niemalże niewykonywanymi utworami romantycznymi Karola Mikulego i Józefa Brzowskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.fmp.org.pl/ 

Premiera „Body-Opera” Wojtka Blecharza

bW dniach 16–17 lipca 2017 roku w warszawskim Nowym Teatrze będzie miała miejsce polska premiera opery-instalacji Wojtka Blecharza Body-Opera.

Po Transcryptum (2013) oraz Park-Operze (2016) Body-Opera jest trzecią operą-instalacją, która kontynuuje strategię artystyczną Blecharza i umiejscawia widza w zupełnie nowej sytuacji muzyczno-teatralnej. Kompozytor jest również reżyserem spektaklu.

Body-Opera jest poniekąd krytyką instytucji, które od stuleci oferują nam ten sam model odbioru muzyki, opartego na siedzeniu, słuchaniu i oglądaniu. W dzisiejszych czasach wiemy, że percepcja jest ucieleśniona, w związku z czym doświadczanie muzyki nie może być zredukowane do abstrakcyjnego procesu, w którym uczestniczy tylko mózg, uszy i oczy. Dźwięk jest częstotliwością, wibracją, dynamicznym materiałem, który potrafi dotknąć, poruszyć nasze zmysły, emocje, ale też ciała. Body-Opera dedykowana jest publiczności, bada związki między ludzkim ciałem i tym, jak dźwięk odbieramy, przypominając nam o jego fizycznej naturze.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nowyteatr.org/pl

X Letni Festiwal Nowego Miasta

fJubileuszowa X edycja Letniego Festiwalu Nowego Miasta potrwa od 21 lipca do 6 sierpnia 2017 roku.

Letni Festiwal Nowego Miasta to wydarzenie poświęcone muzyce polskiej, odbywające się od 2008 roku na przełomie lipca i sierpnia na warszawskim Nowym Mieście. Dzięki zróżnicowaniu warstwy muzycznej i tematyki poszczególnych wydarzeń Festiwal co roku stwarza możliwość zaproszenia w rejon Nowego Miasta publiczności w różnym wieku i o różnych zainteresowaniach i doświadczeniach, poszukujących zarówno utworów znanych, jak i dzieł trudniejszych.

Festiwal zdecydowanie stawia na jakość i najwyższy możliwy poziom wykonawczy. Podczas jubileuszowej X edycji wystąpią uznani artyści, zespoły kameralne i orkiestrowe: dyrygenci Jerzy Maksymiuk i Paweł Kos-Nowicki, pianista Paweł Kowalski, skrzypek Zbigniew Pilch, Royal String Quartet, Warsaw Camerata, Zespół Muzyki Dawnej „Per il Basso" pod kierownictwem Jakuba Kościukiewicza, Harmonium Duo. Program wydarzenia zawiera wyłącznie muzykę polską, zaczynając od muzyki ludowej aż po dzieła kompozytorów współczesnych. Festiwalowej publiczności zaprezentowane zostanie również nowy utwór Jerzego Wołochowicza, skomponowany specjalnie na jubileusz Letnich Festiwali Nowego Miasta.

Na wszystkie wydarzenia festiwalowe wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje - na stronie Festiwalu: www.lfnm.pl

POBIERZ: Program Festiwalu

Chopin nad wodami Motławy 2017

pW dniach 13–26 lipca 2017 roku Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza na cykl koncertów „Chopin nad wodami Motławy”.

W odbywających się codziennie między 13 a 26 lipca recitalach fortepianowych w urokliwym foyer filharmonii (zwanym Salonem Gdańskim, z którego okien widać tytułową rzekę i Długie Pobrzeże) wezmą udział laureaci konkursów pianistycznych, a także profesorowie i absolwenci Akademii Muzycznej w Gdańsku.

W przepięknym otoczeniu Salonu Gdańskiego na Ołowiance uczestnicy będą mogli wysłuchać nie tylko arcydzieł najbardziej znanego polskiego kompozytora, lecz także utworów Juliusza Zarębskiego, Karola Szymanowskiego oraz wybitnych kompozytorów zachodnioeuropejskich i rosyjskich.

Wystąpią zarówno doświadczeni, jak i dopiero zdobywający uznanie, ale niezwykle zdolni pianiści. Do tych pierwszych należą m.in. wykładowcy Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki prof. zw. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. zw. dr hab. Bogdan Czapiewski i dr Paweł Rydel oraz doktorant tejże uczelni koncertujący pianista Michał Mossakowski, laureat nagród w polskich i międzynarodowych konkursach, którego recital będzie zwieńczeniem cyklu koncertów. Z kolei do przedstawicieli młodszej generacji wykonawców należą Piotr Pawlak, Daniel Ziomko, Igor Torbicki, Mikołaj Sikała, Natalia Zaleska, Adam Piórkowski i Bartosz Skłodowski. Podczas tegorocznej edycji w koncertach wezmą udział również sopranistka Julia Iwaszkiewicz, wiolonczelista Maciej Kułakowski oraz goście zza granicy: pianista z Chin Yuting He i rosyjski pianista Evgeny Zaretsky.

Projekt dofinansowany ze środków Miasta Gdańska.

Szczegóły na www.filharmonia.gda.pl 

Rodzime talenty

r15 lipca 2017 roku o godz. 20.00 w ramach 21. Międzynarodowego Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura” w Sali Mieszczańskiej toruńskiego Ratusza Staromiejskiego odbędzie się koncert kameralny „Rodzime talenty”.

W interpretacji tria artystów, z których dwójka pochodzi z Torunia: skrzypaczki Anny Marii Staśkiewicz (laureatki III nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie im. H. Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 roku), pianisty Pawła Wakarecego (finalisty XVI Konkursu Chopinowskiego) oraz wiolonczelisty Marcina Zdunika (laureata I nagrody, Grand Prix oraz 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie), usłyszymy dwa tria fortepianowe: Andrzeja Panufnika i Franza Schuberta.

Program koncertu został skonstruowany w taki sposób, aby zaprezentować wciąż rzadko wykonywaną kompozycję Andrzeja Panufnika – wybitnego polskiego kompozytora ubiegłego wieku, w kontekście zaliczanej do kanonu repertuarowego twórczości Franza Schuberta, prekursora muzycznego romantyzmu. Krótkie, piętnastominutowe Trio Panufnika pełnić będzie w koncercie funkcję uwertury do szeroko zakrojonej formy Tria B-dur Schuberta.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.tos.art.pl 

Warsztaty kompozycji filmowej w Gdyni

altWarsztaty kompozycji filmowej odbędą się w Gdyńskiej Szkole Filmowej w dniach 9-15 października 2017 roku. Kompozytor prowadzący warsztaty – laureat Oscara Jan A.P. Kaczmarek – przekaże uczestnikom wiedzę w zakresie sposobów pracy nad ścieżką muzyczną filmu, kontaktu i znalezienia wspólnego języka z reżyserem, zdradzi też zależności, które kompozytor napotyka podczas produkcji filmowej.

Warsztaty przeznaczone są dla uczniów szkół muzycznych, studentów i absolwentów kompozycji zainteresowanych tworzeniem muzyki filmowej. Przewidywana liczba uczestników biorących czynny udział w warsztatach: 12 osób. W razie dużego zainteresowania przewidywana jest również grupa uczestników biernych.

Jednym z głównych punktów programu warsztatów będzie spotkanie ze studentami reżyserii, poznanie ich oczekiwań względem warstwy muzycznej ich filmów oraz praca nad kolejnymi etapami powstawania tej warstwy pod kierunkiem kompozytora wykładowcy. Jan A.P. Kaczmarek będzie prowadził zajęcia grupowe i indywidualne, które ułoży według własnego uznania (ok. 20 godzin pracy grupowej i ok. 60 minut dla każdego indywidualnie).

Zwieńczeniem pracy warsztatowej powinien być co najmniej jeden film studenta GSF z pełną ścieżką muzyczną (może to być dzieło kilku kompozytorów – uczestników warsztatów). Filmy studenckie GSF są wysyłane na festiwale filmowe na całym świecie. Autorstwo muzyki może być szansą na międzynarodową karierę.

Koszt: 1500 PLN dla uczestnika czynnego i 800 PLN dla uczestnika biernego.

Wybór uczestników biorących czynny udział w warsztatach zostanie dokonany na podstawie przesłanych do dnia 10 września 2017 roku dwóch partytur i/lub nagrań muzyki skomponowanej przez kandydata. Kompozycje te powinny różnić się od siebie w fakturze, stylu i charakterze.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.gsf.pl

Dźwięk odnaleziony. Michał Pepol

p5 lipca 2017 roku w warszawskim Nowym Teatrze odbędzie się koncert-monodram: performans wiolonczelisty Royal String Quartet Michała Pepola, który w dialogu z artystą wizualnym zaprezentuje utwory współczesnych kompozytorów na wiolonczelę solo.

Michał Pepol, zainspirowany współpracą z teatrem Krzysztofa Warlikowskiego, postanowił rozszerzyć i unowocześnić formułę klasycznego koncertu. Przeprowadza publiczność przez nietypowe techniki wykonawcze (porzucenie smyczka i wydobywanie dźwięku za pomocą dotyku, elektronika, uczynienie z wazonów pudeł rezonansowych) i uruchamia wyobraźnię.

Koncert jest zbiorem różnych utworów, ale tworzy jedną całość: jest spójną opowieścią, w której występują różne postacie, skrajnie odmienne, a jednak opowiadające wspólną historię. Obraz, kreowany przez artystę wizualnego Pawła Bownika, przeprowadzi słuchaczy-widzów w czasie między utworami.

Recital zacznie się od utworu The Map of Tenderness Wojtka Blecharza. W Music for Cello and One or More Ampified Vases Alvina Luciera pojawi się pradźwięk – to bardziej rodzaj performansu, niż klasycznie rozumiany utwór. Następnie zostanie wykonany Modus, czyli do bólu szczery i rozedrgany głos Tomasza Sikorskiego. Popularny Spiegel im Spiegel Arvo Pärta będzie parafilmowym momentem wieczoru, natomiast Kartka z albumu Pawła Mykietyna – najbardziej teatralnym i dramatycznym, z głosem Sary Bernhardt recytującej Fedrę. Na koniec koncertu zabrzmi piosenka Among Angels Kate Bush w aranżacji Pepola oraz Polishing George’a Brechta.

Więcej: http://www.nowyteatr.org