29 maja 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Dobromiła Jaskot

postać

dnia

Dobromiła

Jaskot

WITAMY

Portal Polmic.pl jest pierwszym i jak dotąd jedynym w sieci serwisem internetowym, poświęconym w całości tylko i wyłącznie polskiej muzyce poważnej. Nadrzędnym jego celem jest informowanie o bieżącej aktywności środowiska muzycznego w Polsce oraz polskich muzyków za granicą, a także dostarczanie aktualnych, kompleksowych wiadomości o polskich artystach, instytucjach muzycznych i publikacjach o muzyce. Służy temu zarówno sam portal internetowy, jak i dołączona do niego osobna aplikacja bazy danych o utworach i kompozytorach oraz Newsletter, rozsyłany do zarejestrowanych użytkowników serwisu.

Zapraszamy do częstego odwiedzania naszego portalu - bądź na bieżąco z muzyką polską!

logotyp

p

Znajdź nas na FB

 

 

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

Nowości książkowe

s

W 2017 roku przyznano Doroczną Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich Andrzejowi Tuchowskiemu – za twórczość muzykologiczną o szerokim spektrum problemów, a zwłaszcza za podjęcie niezwykłej tematyki w książce Nacjonalizm, szowinizm, rasizm a europejska refleksja o muzyce i twórczość kompozytorska okresu międzywojennego

Więcej...

Nowości płytowe

Muzyka Polska Dzisiaj - kolekcja płyt

   

pfb

 

Warszawska Jesień 2014 na płytach

Warner2016

VI Muzyka Klawesynowa
12. Mózg Festival
aktualności
100-lecie Andrzeja Panufnika 2014 PDF Drukuj Email

Andrzej Panufnik Centenary 2014100. rocznica urodzin Andrzeja Panufnika (1914-1991) obchodzona będzie w 2014 roku pod auspicjami UNESCO.

W uzasadnieniu wniosku o objęcie patronatem UNESCO obchodów jubileuszu podkreślono wybitne zasługi kompozytora, zarówno dla muzyki polskiej, jak i brytyjskiej XX wieku. Podobnie, jak w przypadku dzieł Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego, kompozycje Andrzeja Panufnika odegrały ogromną rolę w kształtowaniu muzycznego krajobrazu ubiegłego stulecia. Po latach spędzonych w Polsce, w wyniku nacisków na sztukę nałożonych przez reżim komunistyczny, Andrzej Panufnik opuścił ojczyznę i przeniósł się do Wielkiej Brytanii, gdzie kontynuował swoją karierę jako kompozytor i przez wiele lat był głównym dyrygentem City of Birmingham Symphony Orchestra. Jego kompozycje były i są wykonywane w całej Europie, Ameryce (m. in. pod dyrekcję Leopolda Stokowskiego) i innych częściach globu. W 1950 roku Panufnik został mianowany vice-prezydentem Międzynarodowej Rady Muzyki przy UNESCO. Jego muzyka, zakorzeniona głęboko w historii XX wieku, niesie głębokie wartości humanistyczne oraz przesłanie pokoju (Uwertura heroiczna – zwyciężczyni w przedolimpijskim konkursie muzycznym w Helsinkach, Sinfonia di Speranza, Epitafium katyńskie, Symfonia pokoju, Universal Prayer, Invocation of Peace, Procesja dla pokoju).

Różnorodny program działań koncertowych, nagraniowych, edukacyjnych, promocyjnych i wydawniczych związanych z obchodami jubileuszu Andrzeja Panufnika w 2014 roku w Polsce zrealizowany zostanie przez Instytut Muzyki i Tańca we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich, Towarzystwem im. W. Lutosławskiego, Instytutem Adama Mickiewicza, Narodowym Instytutem Audiowizualnym i Polskim Radiem. Znajdzie się w nim m.in. wykonanie utworów Panufnika podczas festiwalu „Łańcuch XI” na zamknięcie Roku Lutosławskiego, stworzenie strony internetowej poświeconej kompozytorowi, powstanie Raportu o obecności muzyki i postaci Andrzeja Panufnika w latach 1991-2013 oraz zorganizowanie konferencji muzykologicznych poświęconych kompozytorowi i innym twórcom żyjącym na emigracji.

Międzynarodowe obchody setnej rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika oficjalnie rozpoczną się 5 lutego 2014 roku koncertem w londyńskim Barbican Hall. London Symphony Orchestra pod dyrekcją Michaela Francisa wykona dwa utwory polskiego kompozytora – III Symfonię „Sinfonia Sacra” (1963) oraz Kołysankę na 29 instrumentów smyczkowych i dwie harfy (1947). Na koncercie zabrzmią także dzieła Antonina Dvoraka – IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata” oraz Koncert skrzypcowy a-moll. Partię solową koncertu wykona Anne-Sophie Mutter.

Kalendarz wydarzeń związanych z obchodami jubileuszu Andrzeja Panufnika dostępny jest na stronie www.panufnik.com/100-2
Share on Facebook
 
Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej PDF Drukuj Email

zIX edycja Gdańskiej Sztuki Interpretacji Muzyki Akordeonowej odbędzie się w dniach 2-10 grudnia 2016 roku.

Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej to jeden z nielicznych projektów w Polsce, w ramach którego prezentowane są najnowsze nurty rozwoju muzyki akordeonowej. Obok awangardowych prawykonań muzyki współczesnej prezentowana jest również klasyka literatury akordeonowej, zarówno solowej jak i kameralnej. Dotychczasowe edycje gościły wiele znakomitości muzycznych, wśród nich: NeoQuartet – zespół specjalizujący się wykonawstwie muzyki współczesnej, Hevelius Brass – kwintet dęty blaszany, Orkiestra Kameralna Progress, skrzypaczka Anna Wandtke, wiolonczelista Tadeusz Samerek, kompozytorka Grażyna Krzanowska – wdowa po wybitnym twórcy literatury akordeonowej Andrzeju Krzanowskim.

Prawykonania podczas koncertów Gdańskiej Sztuki mieli: Michael Beil, Marek Czerniewicz, Krzesimir Dębski, Anna Maria Huszcza, Paweł Kwapiński, Gabriel Mălăncioiu, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Steäbler, Paweł Sławiński czy Maciej Zimka. Niektóre z utworów ukazały się drukiem w Wydawnictwie Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Koncerty odbywają się w grudniu każdego roku w pięknych salach miast nadbałtyckich, m.in. w Ratuszu Staromiejskim, Kościele św. Jana w Gdańsku, w Centrum Kultury i Sportu w Pruszczu Gdańskim.

Na program IX edycji złożą się trzy koncerty. Organizatorzy przewidzieli prawykonania kompozycji Krzysztofa Olczaka, Edwarda Sielickiego oraz Adama Diesnera. Wśród wykonawców: Maciej Kacprzak, 69 Duo, Cappella Gedanensis, Rafał Kłoczko, Paweł Zagańczyk, Krzesimir Dębski, Grzegorz Lewandowski oraz kwartet Zagan Acoustic.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
Więcej…
 
Koncert symfoniczny w Filharmonii Łódzkiej PDF Drukuj Email

p21 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się Koncert symfoniczny, podczas którego melomani usłyszą Chantefleurs et chantefables Witolda Lutosławskiego w interpretacji Olgi Pasiecznik.

Wieczór rozpocznie uwertura do opery Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta. Następnie Chantefleurs et chantefables – 9 pieśni na sopran i orkiestrę Witolda Lutosławskiego – i Arię koncertową Bella Mia Fiamma KV 528 Mozarta wykona sopranistka Olga Pasiecznik (Pasichnyk). Śpiewaczka urodziła się na Ukrainie, studia podyplomowe odbyła w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Jest laureatką wielu konkursów. Współpracowała z takimi wybitnymi dyrygentami, jak Frans Brüggen, Trevor Pinnock, Marc Minkowski, Jerzy Maksymiuk i Krzysztof Penderecki.

W drugiej części koncertu w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod batutą Michała Nesterowicza zabrzmi VI Symfonia d-moll op. 104 Jeana Sibeliusa, o której pisano, że jest „Kopciuszkiem” wśród jego siedmiu symfonii. Dzieło to, mimo wyraźnych odniesień do tradycji (4-częściowy układ), pozostanie nierozwikłaną tajemnicą ze względu muzyczne intencje samego kompozytora. Niewątpliwie jednak odnajdziemy w niej malownicze freski inspirowane fińskimi pejzażami.

Spotkanie przedkoncertowe poprowadzi Marcin Majchrowski.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl

Share on Facebook
 
Finał 11. Festiwalu Gorczyckiego PDF Drukuj Email

gJedenasty festiwal – jedenaście miast, siedemnaście koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej. Duża dawka muzyki polskiej oraz, jubileuszowo, arcydzieła Mozarta. 4 grudnia 2016 roku odbędzie się finał najważniejszego festiwalu muzycznego na Śląsku – Międzynarodowego Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego.

Finał tegorocznego Festiwalu, zainaugurowanego 19 listopada w Chorzowie, będzie miał miejsce 4 grudnia. W ciągu dwóch tygodni podczas 17 koncertów w 11 miastach wystąpi plejada znakomitych artystów z kraju i ze świata, wśród których znaleźli się Gabrieli Players, Le Parlement de Musique, Paul McCreesh, Martin Gester, Janusz Wawrowski, Eugénie Warnier, Cracow Singers, Piotr Pławner, Paul Esswood, Marcin Wyrostek, Renata Pokupić, a także stali bywalcy, a zarazem ulubieńcy festiwalowej publiczności – Capella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, Aukso, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia czy Camerata Silesia.

Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości (Paul Esswood, Le Parlement Musique czy Martin Gester) prezentuje muzykę polską na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, która od lat – niezmiennie – stanowi trzon festiwalowego programu. Nie zabraknie przy tym jednak arcydzieł literatury światowej na czele z kompozycjami W.A. Mozarta – w 260. rocznicę urodzin i 225. rocznicę śmierci.

W przededniu 225. rocznicy śmierci W. A. Mozarta – 4 grudnia w Operze Śląskiej w Bytomiu 11. Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego dobiegnie końca. Maestro Paul McCreesh i uwielbiana przez publiczność Sinfonietta Cracovia wykonają słynną Symfonię Jowiszową Mozarta oraz Symfonię Żałobną Haydna, a gwiazdą wieczoru będzie genialna chorwacka sopranistka Renata Pokupić. W jej wykonaniu zabrzmi bodajże najwspanialsza osiemnastowieczna aria koncertowa – Scene di Berenice Haydna.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

ZOBACZ: program PDF

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
 
Premiera „Pasji wg świętego Marka” Adriana Robaka PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 

r9 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 w Katowicach odbędzie się prawykonanie Pasji wg świętego Marka na chór mieszany autorstwa Adriana Robaka.

„Crucifixus – Ukrzyżowany” to tytuł koncertu, na jaki zaprasza Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina do katowickiego Kościoła p.w. św. Józefa przy ul. Gliwickiej 76.

Programowo koncert nawiązuje do czasu nadchodzącej Wielkanocy, a swym tytułem – do chóralnej kompozycji Antonio Lottiego (1667-1740), łączącego wiedzę starej szkoły kompozytorskiej z końca XVII wieku z wdziękiem i patosem współczesnej mu muzyki preklasycznej. Przez dokonania Antona Brucknera (1824-1896) – austriackiego kompozytora i organisty, neoromantyka, przedstawiciela klasycznego romantyzmu i György’ego Deák-Bárdos (1905-1991) – kompozytora węgierskiego i chórmistrza, autora m.in. utworu Eli, Eli na chór mieszany, skomponowanego w 1933 roku z okazji 1900 rocznicy śmierci Jezusa Chrystusa, dotrą słuchacze w tym koncercie do dwóch prawykonań. Po raz pierwszy usłyszą Inter vestibulum Przemysława Kadłubka, studenta jeszcze katowickiej Akademii Muzycznej, i Pasji wg świętego Marka Adriana Robaka, którego premiery utworów już odbywały się w Filharmonii Śląskiej. Jego dzieła były prezentowane także na takich międzynarodowych festiwalach, jak Mikołowskie Dni muzyki czy Incontro Internazionale Polifonico Citta di Fano.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.filharmoniaslaska.art.pl

Share on Facebook
 
Duchowość w muzyce XX i XXI wieku PDF Drukuj Email

kW dniach 29-30 listopada 2016 roku studenci i doktoranci z całej Polski spotkają się w poznańskiej Akademii Muzycznej, aby dyskutować na temat muzyki najnowszej. To już piąta edycja Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Neofonia”, której tegorocznym tematem jest „Duchowość w muzyce XX i XXI wieku”.

W spotkaniach uczestniczyć mogą wszyscy zainteresowani, a na szczególną uwagę zasługują dwa wystąpienia - wykład otwierający ks. dr Mirosława Białkowskiego, a także wykład prof. Eugeniusza Knapika, który zakończy konferencję.

Nie sposób jednak rozważać na temat muzyki bez niej samej, dlatego co roku podczas „Neofonii” organizowany jest także Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski. 29 listopada o godzinie 19:00 w Auli Nova będzie można usłyszeć utwory młodego pokolenia twórców.

Wydarzenie cieszy się coraz większą popularnością - w tym roku Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki odebrało rekordową liczbę zgłoszeń udziału w konferencji. Ponad 35 referatów i utworów, które tworzą program wydarzenia, to szerokie spojrzenie na tematykę duchowości w muzyce.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF

Share on Facebook
 
Muzyka Naszych Czasów w poznańskiej Akademii Muzycznej PDF Drukuj Email

m 20 kwietnia 2017 roku o godz. 11.00 w sali koncertowej Aula Nova poznańskiej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego odbędzie się wyjątkowe wydarzenie – ogólnopolski koncert „Muzyka Naszych Czasów”.

Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu włączyła się w projekt „Muzyka naszych czasów”. Jest to 4-letni Program Promocji twórczości młodych kompozytorów XXI wieku. Realizatorami tego przedsięwzięcia są: Stowarzyszenie Akademia im. Krzysztofa Pendereckiego – Międzynarodowe Centrum Muzyki, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, uczelnie muzyczne w Polsce (Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Warszawa), 6 średnich szkół muzycznych (Białystok, Bydgoszcz, Konin, Kraków, Radom, Warszawa). Celem projektu jest wprowadzenie do repertuaru młodych instrumentalistów i wokalistów muzyki nowej generacji oraz prezentowanie dzieł polskich kompozytorów współczesnych młodym odbiorcom. Więź pokoleniowa ma stanowić łącznik dla tej formy promocji muzyki.

Pierwsza edycja Programu "Muzyka Naszych Czasów" otwarta została na scenie Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w dniu 11 marca 2017. Podczas koncertu w poznańskiej Akademii Muzycznej zabrzmią dzieła Dariusza Przybylskiego (Figure veneziane), Mateusza Śmigasiewicza (Wariacje), Ignacego Zalewskiego (Kaprys w formie mazurka), Kamila Kruka (Strzępy snu), Aleksandry Kacy (Smugi Cienia), Michała Dobrzyńskiego (Mgnienie III), Szymona Godziemba-Trytka (Contemplation of One’s Man Martyrdom) oraz Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej (Trzy Tańce Polskie).

Szczegółowe informacje – na stronie: http://amuz.edu.pl/

Share on Facebook
 
VI Muzyka klawesynowa w UMFC PDF Drukuj Email

UMFC20 listopada 2016 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej UMFC (ul. Okólnik 2) odbędzie się koncert „VI Muzyka klawesynowa w UMFC. Klawesyn w twórczości kompozytorów współczesnych – inspiracje, wyzwania, możliwości".

W programie koncertu znalazły się m.in. utwory polskich kompozytorów współczesnych: Zygmunt Krauze Pour El (2008), Weronika Ratusińska Nimfy (2006), Paweł Szymański Through the looking glass… III (1994). Wykonawcami koncertu będą: Urszula Kryger (mezzosopran), Iwona Glinka (flet), Paweł Gusnar (saksofon), Gośka Isphording, Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, Krzysztof Garstka, Alina Ratkowska, Małgorzata Sarbak.

Wydarzenie wieńczy sesję naukową poświęconą współczesnej muzyce klawesynowej. Podczas konferencji poruszane będą takie tematy, jak: zastosowanie środków elektronicznych w utworach klawesynowych, rozwój współczesnej muzyki klawesynowej, twórczość klawesynowa kompozytorów związanych z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, twórczość Pawła Szymańskiego. Wykładom towarzyszyć będzie seminarium prowadzone przez prof. Gośkę Isphording z Amsterdam University of the Arts.

Wstęp wolny, obowiązują bezpłatne wejściówki.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
 
MolOt w Warszawie PDF Drukuj Email

m10 kwietnia 2017 roku o godz. 20.00 w Sali im. J. Elsnera w Domu Studenckim Dziekanka (Krakowskie Przedmieście 58/60, Warszawa) odbędzie się koncert w wykonaniu rosyjskiego zespołu muzyki współczesnej MolOt-Ensemble.

MolOt-Ensemble, który powstał w Petersburgu w 2012 roku, działa w ramach Młodzieżowego Oddziału Związku Kompozytorów Rosyjskich (Молодежное Oтделение Союза Композиторов РФ) – stąd nazwa zespołu. Specjalizuje się w wykonaniu muzyki XX i XXI wieku. Utwory współczesnej klasyki i muzykę najnowszą, przede wszystkim autorstwa młodych kompozytorów rosyjskich, prezentuje na rozmaitych festiwalach międzynarodowych. Zespół prawykonał już ponad pięćdziesiąt kompozycji. W składzie zespołu występują: Alexey Isaev (flet), Alexander Zakharenko (klarnet), Artur Zobnin (skrzypce), Alexey Govorov (wiolonczela) i Alexey Glazkov (fortepian).

Podczas warszawskiego koncertu 10 kwietnia w interpretacji zespołu zabrzmią utwory młodych rosyjskich i polskich kompozytorów, w tym kompozycja przewodniczącej Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich Żanety Rydzewskiej WINDows. Organizatorami koncertu są: Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich, Rosyjski Ośrodek Nauki i Kultury, Rosyjski Związek Muzyczny i „MolOt” – Młodzieżowy Oddział Rosyjskiego Związku Kompozytorów.

Co roku Młodzieżowy Oddział Rosyjskiego Związku Kompozytorów organizuje festiwal. 7 kwietnia 2017 roku o godz. 17.00 w ramach V Międzynarodowego Festiwalu MolOt odbędzie się koncert pt. „Geo-Tranzyt” na scenie Rosyjskiego Ośrodku Nauki i Kultury w Warszawie (ul. Belwederska 25). Program obejmuje dzieła rosyjskich i polskich kompozytorów XIX – XXI wieków, w tym Sonatę wiolonczelową g-moll op. 65 Fryderyka Chopina i Cadenzę na altówkę solo Krzysztofa Pendereckiego. Kompozycje wykonają znani muzycy rosyjscy, w tym światowej sławy wirtuozi wiolonczelista Siergiej Sudziłowski i perkusista Mark Piekarski, a także przewodniczący Młodzieżowego Oddziału Rosyjskiego Związku Kompozytorów Jarosław Sudziłowski, który zaprezentuje swój utwór Święta Multuplikacja.

ZOBACZ: program koncertów.

Share on Facebook
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 9 z 124

ZKP

 Archiwum Cyfrowe Muzyki Polskiej

 

POLMIC poleca

www.sikorski.polmic.pl
www.panufnik.polmic.pl
www.serocki.polmic.pl
www.baird.polmic.pl
www.palester.polmic.pl
7+7

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012

kliknij i posłuchaj muzyki!

włącz radio RMF Classic

W dniach 20 maja – 27 sierpnia 2017 roku odbędzie się VII edycja cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej

Więcej...

XI Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej – Warszawa, 24.VI–1.VII 2017

W dniach 24 czerwca – 1 lipca 2017 roku w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie odbędą się Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej.

Od dziesięciu lat Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej kształtują świadomość estetyki i praktyki wykonawczej muzyki przedromantycznej w polskiej edukacji. Kursy łączą w sobie zarówno seminaria

Więcej...

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Sinfonietta per Sinfonietta” – Kraków, 19.06.2017

Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia zaprasza do udziału w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Sinfonietta per Sinfonietta” pod honorowym Patronatem Krzysztofa Pendereckiego

Więcej...
Zaprenumeruj nasz Newsletter!

Partnerzy POLMIC

IAMIC

Projekty POLMIC

IAMIC 2011

ArtMusFair - Warsaw 2010

DMET
 

Raport 2008

Mecenasi POLMIC

MKIDN
IMIT
ZAiKS
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
 
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information