24 marca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Stanisław Bromboszcz

postać

dnia

Stanisław

Bromboszcz

Stanisław Bromboszcz Muzyka kameralna

płyta

dnia

Stanisław Bromboszcz

Muzyka kameralna

Długosz Magdalena  Zakopane Liryki

kompozycja

dnia

Długosz Magdalena

Zakopane Liryki

WITAMY

Portal Polmic.pl jest pierwszym i jak dotąd jedynym w sieci serwisem internetowym, poświęconym w całości tylko i wyłącznie polskiej muzyce poważnej. Nadrzędnym jego celem jest informowanie o bieżącej aktywności środowiska muzycznego w Polsce oraz polskich muzyków za granicą, a także dostarczanie aktualnych, kompleksowych wiadomości o polskich artystach, instytucjach muzycznych i publikacjach o muzyce. Służy temu zarówno sam portal internetowy, jak i dołączona do niego osobna aplikacja bazy danych o utworach i kompozytorach oraz Newsletter, rozsyłany do zarejestrowanych użytkowników serwisu.

Zapraszamy do częstego odwiedzania naszego portalu - bądź na bieżąco z muzyką polską!

logotyp

p

Znajdź nas na FB

 

 

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

Nowości książkowe

s

W 2016 roku ukazała się monografia, poświęcona życiu i twórczości Augustyna Blocha, czołowej postaci powojennego życzia muzycznego w Polsce.

Więcej...

Nowości płytowe

Muzyka Polska Dzisiaj - kolekcja płyt

   

Warszawska Jesień 2014 na płytach

Warner2016

 MundusCantat2016
VI Muzyka Klawesynowa
12. Mózg Festival
aktualności
Urodzinowy Koncert Symfoniczny PDF Drukuj Email

FL17 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce Urodzinowy Koncert Symfoniczny.

W dniu 17 lutego br. mija 102. rocznica pierwszego koncertu zespołu, który wystąpił pod batutą Tadeusza Mazurkiewicza i wkrótce przyjął nazwę Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej. W „urodzinowym” programie znalazła się więc Fanfara na orkiestrę Mikołaja Góreckiego, napisana z okazji 100-lecia Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej i wykonana po raz pierwszy podczas koncertu kończącego obchody jubileuszu, 17 lutego 2016. Poemat Pieśń o nocy XIII-wiecznego poety Dżalaluddina Rumiego (w przekładzie Tadeusza Micińskiego) zainspirował Karola Szymanowskiego do stworzenia III Symfonii – wokalno-instrumentalnego dzieła na tenor, chór mieszany i wielką orkiestrę. Ten oryginalny wówczas (1916) utwór, o zupełnie nowym brzmieniu, cechuje zmysłowość, orientalny charakter melodyki i wyjątkowa barwność orkiestracji. O tym, jak daleką drogę przeszedł Szymanowski, będzie można przekonać się, słuchając Uwertury koncertowej E-dur (1904-1905) - pierwszego dzieła symfonicznego kompozytora. Odmienny nastrój wprowadzi Sinfonie concertante B-dur niemieckiego twórcy I poł. XIX w. Petera Josefa von Lindpaintnera.

Dzieła zabrzmią w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Kai Bumanna. W partiach solowych wystąpią muzycy Orkiestry Symfonicznej FŁ (Agata Piotrowska-Bartoszek – obój, Krzysztof Kamiński – fagot, Roman Pryliński – klarnet, Zbigniew Monkiewicz – waltornia, Ewelina Zawiślak – flet) i tenor Rafał Bartmiński.

Więcej informacji – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl

Share on Facebook
 
II Festiwal Muzyki Współczesnej Nowe Fale PDF Drukuj Email

NII edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej Nowe Fale, odbywająca się w Gdańsku w dniach 6-17 listopada 2016 roku, ma na celu ukazanie bieżących prac polskich kompozytorów, reprezentujących różne pokolenia i środowiska.

Program festiwalu obejmuje premierowe wykonania utworów rodzimych twórców, jak również dzieł znanych już publiczności innych ośrodków, lecz jeszcze nie granych w Gdańsku. Z muzyki zagranicznej zostaną zaprezentowane dzieła twórców z Niemiec, Skandynawii i Ukrainy. Z wyjątkiem koncertu ukraińskiego, który stanowi przekrój dorobku tamtejszej muzyki XX i XXI wieku, uwzględniający w dużej mierze dzieła twórców narodowej szkoły ukraińskiej (Barwinski, Latoszynski, Łysenko i in.), propozycje te pochodzą głównie z XXI wieku, lecz reprezentują panoramę zjawisk, którym przypisuje się pierwszorzędne znaczenie w twórczości muzycznej ostatnich kilku dekad. Są to przede wszystkim rozmaite postacie dialogu z tradycją: odkrywanie na nowo dawnych (albo dopiero co przebrzmiałych) gatunków i stylistyk, a także rozszerzanie granic twórczości poprzez sięganie po inspiracje jazzowe, etniczne czy płynące z pop-kultury.

Na określenie tych zjawisk – typowych zresztą nie tylko dla nowej muzyki, ale także literatury i sztuk plastycznych – stosuje się pojemny termin „intertekstualizm”. Jak go rozumieć? I czy słuszne jest utożsamianie technik intertekstualnych stosowanych w literaturze i muzyce? Tej problematyce będzie poświęcona towarzysząca festiwalowi konferencja naukowa przygotowana przez Instytut Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku, na którą zostali zaproszeni czołowi polscy muzykolodzy i kulturoznawcy.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF

Share on Facebook
 
Koncert Symfoniczny w Filharmonii Pomorskiej PDF Drukuj Email

1k7 lutego 2017 roku o godz. 19:00 podczas koncertu symfonicznego w Filharmonii Pomorskiej zabrzmi Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza w interpretacji znakomitego polskiego wirtuoza Konstantego Andrzeja Kulki.

Nasz wielki wirtuoz skrzypiec, maestro Kulka zagra jedyny Koncert skrzypcowy Karłowicza. Partia solowa tego dzieła jest trudna i pokonanie tych trudności jest świadectwem wysokich umiejętności technicznych skrzypka. Koncert A-dur op. 8 napisał w 1902 wówczas 26-letni Karłowicz dla swojego profesora i wybitnego mistrza skrzypiec Stanisława Barcewicza, który wykonał utwór po raz pierwszy na koncercie kompozytorskim Karłowicza w Beethoven-Saal w Berlinie 21 marca 1903. Grała Berliner Philharmonisches Orchester, dyrygował zaś sam kompozytor. Krytyka i publiczność zarówno berlińska, jak i później wiedeńska przyjęła Koncert bardzo życzliwie. W 1904 odbył się z kolei koncert kompozytorski Karłowicza w Warszawie i wówczas kompozytor usłyszał swój Koncert skrzypcowy po raz ostatni.

Drugim solistą tego koncertu będzie flecista Daniel Rybicki. Zagra on partie solowe w Popołudniu fauna Debussy’ego. Rybicki jest absolwentem klasy fletu Jadwigi Kotnowskiej w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Równocześnie w tym samym roku ukończył studia magisterskie w klasie fletu Bertena D’Hollandera w Lemmensinstituut – Hogeschool voor Wetenschap & Kunst w Leuven (Belgia), uzyskując tytuł Master of Art. Od 2012 jest I flecistą symfoników bydgoskich.

Towarzyszyć solistom będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod batutą niemieckiego dyrygenta Raoula Grüneisa. W finale koncertu w wykonaniu muzyków zabrzmi Morze Claude’a Debussy’ego.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl

Share on Facebook
 
Koncert Katedry Kompozycji UMFC PDF Drukuj Email

UMFC21 listopada 2016 roku o godz. 19.00 w ramach koncertu Katedry Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wystąpi Unplugged Orchestra pod dyrekcją Michała Śmigielskiego.

Koncerty Katedry Kompozycji odbywają się dwa razy do roku i służą prezentacji dzieł studentów, absolwentów i pedagogów związanych z Katedrą Kompozycji UMFC. W programie koncertu zabrzmią takie utwory, jak: Con sordino Zbigniewa Bagińskiego, Mała fantazja Miłosza Bembinowa, Sinfonietta – The Night of Fireworks Aleksandry Chmielewskiej, PRISMA II na fortepian i orkiestrę smyczkową Bartosza Kowalskiego, Tryptyk Michała Malca oraz Fantasie Collerica na orkiestrę smyczkową i 2 kotły Artura Słotwińskiego.

Autorzy utworów to pedagodzy w klasach kompozycji na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (Zbigniew Bagiński, Miłosz Bembinow i Bartosz Kowalski), a także studenci klasy prof. Pawła Łukaszewskiego (Aleksandra Chmielewska oraz Michał Malec). Artur Słotwiński pełni funkcję Sekretarza Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, jest absolwentem kompozycji w klasach prof. Stanisława Moryto i prof. Pawła Łukaszewskiego. Podczas koncertu wystąpi w roli solisty pianisty.

Wstęp na koncert, który będzie miał miejsce w Sali Koncertowej UMFC, jest wolny (obowiązują bezpłatne wejściówki).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
 
III Powszechna Improwizacja – Krzysztof Knittel PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 

kkW dniach 15-16 lutego 2017 roku w warszawskim klubie „Mózg” będą miały miejsce warsztaty improwizacji, prowadzone przez Krzysztofa Knittla, które zakończą się koncertem – publiczną prezentacją osiągniętych rezultatów pracy.

„Powszechna Improwizacja” to nowy projekt realizowany w czterech odsłonach wspólnie przez Mózg Foundation i Teatr Powszechny. Trzecia odsłona projektu prowadzona będzie przez wybitną postać – kompozytora, eksperymentatora, improwizatora i wykładowcę w jednym Krzysztofa Knittla.

Knittel jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, wykładał także w akademiach muzycznych w Krakowie i Łodzi, pracował w The Center of the Creative and Performing Arts w Buffalo (USA). Współtworzył festiwal „Audio-Art”, był dyrektorem festiwalu „Warszawska Jesień”, utworzył festiwal Ad Libitum. Był prezesem Związku Kompozytorów Polskich w latach 1999-2003. Jest współtwórcą wielu grup muzyki improwizowanej: Grupy Kompozytorskiej KEW (1974-76), Niezależnego Studia Muzyki Elektroakustycznej (1982-84), Pociągu Towarowego (od 1986), European Improvisation Orchestra (1996-98), tria CH&K&K (od 1999), Kawalerowie błotni (od 2003). Jako kompozytor i wykonawca swojej muzyki koncertował w większości krajów europejskich, w Azji, w Ameryce Północnej i Południowej.

Prowadzone przez Knittla warsztaty poświęcone będą aktowi twórczemu, odbywającemu się w tym samym czasie co akt wykonawczy, najczystszej formie przekazu artystycznego i intelektualnego. Na zakończenie usłyszymy rozmowę z Krzysztofem Knittlem prowadzoną przez Sławka Janickiego, a następnie koncert „Wieczór Muzyki Improwizowanej” w wykonaniu uczestników warsztatów oraz muzyków warszawskich 16 lutego 2017 o godz. 20:00.

Szczegółowe informacje - na stronie: http://mozg.pl

Share on Facebook
 
12. Festiwal Kwartesencja PDF Drukuj Email

KwartesencjaFestiwal Kwartesencja to od 12 lat nie tylko esencja najpiękniejszego, bo kameralnie intymnego muzykowania, lecz także odpowiedź na pytania o to, jak brzmi współczesny świat. W dniach 22 – 23 października 2016 roku nadarzy się znakomita okazja przejrzenia się w dźwiękowym zwierciadle, które stawiają przed nami muzycy najlepszego polskiego kwartetu smyczkowego Royal String Quartet i zaproszeni przez nich goście.

Royal String Quartet zawsze dowodził, że muzykę powinno dzielić wyłącznie na dobrą i złą, a wykonywać tylko tę pierwszą. Ich współpraca z czołówką polskich jazzmanów, Kayah, DJ Lenarem, Kapelą Ze Wsi Warszawa czy Stanisławą Celińską przyniosła zespołowi popularność nie tylko w kręgach filharmonicznych. Choć artyści mają w repertuarze całą klasyczną literaturę kwartetową, to podczas Kwartesencji najchętniej grają dzieła XX wieku oraz utwory nowe, często pisane specjalnie dla nich.

Podczas 12. Kwartesencji w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego odbędzie się prawykonanie zamówionego przez RSQ Kwartetu smyczkowego Zygmunta Koniecznego, żywej legendy Piwnicy pod Baranami. Obok jego delikatnie melodyjnej muzyki zabrzmi intrygujący i mocny w wyrazie Kwintet fortepianowy Mieczysława Weinberga, odkrywanego od kilku lat w Polsce i na świecie polsko-żydowsko-rosyjskiego kompozytora połowy minionego stulecia. Nie zabraknie wielkich klasyków XX wieku: niegdysiejszego czołowego awangardzisty Europy Krzysztofa Pendereckiego (słynna klasycyzująca Sinfonietta w wersji na akordeon solo) oraz buntownika Wolfganga Rihma (cykl intensywnie emocjonalnych, niepokojących miniatur Fetzen na akordeon i kwartet). Wyjątkowo ciekawie zapowiada się wykonanie Musica da camera per quartetto d’archi Jana Krenza, obchodzącego dziewięćdziesiąte urodziny artysty, którego muzyka wciąż pozostaje w cieniu jego wybitnej działalności dyrygenckiej. RSQ zaprosił w tym roku charyzmatycznego Macieja Frąckiewicza, najlepszego polskiego akordeonistę młodego pokolenia, oraz pianistę Mischę Kozłowskiego, cenionego solistę i wybitnego kameralistę.

Royalsi i ich goście przekonują swoją publiczność, że słuchanie muzyki współczesnej – nawet jeśli wymaga od odbiorcy otwartości, skupienia i odrobiny wysiłku – daje ogromną satysfakcję i potrafi odmienić. Pokazują też niezwykłą różnorodność brzmień i stylów kameralistyki. Dowodzą, że Wolfgang Rihm miał rację, gdy twierdził, że muzyka jest wolnością.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Share on Facebook
Więcej…
 
Kameralny poemat PDF Drukuj Email

l16 lutego 2017 roku o godz. 19:00 w Sali Czerwonej NFM będzie miał miejsce koncert „Kameralny poemat”, podczas którego zabrzmią dzieła Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego i Dymitra Szostakowicza.

Podczas koncertu wystąpi Lutosławski Quartet w składzie: Bartosz Woroch – I skrzypce, Marcin Markowicz – II skrzypce, Artur Rozmysłowicz – altówka, Maciej Młodawski – wiolonczela. Zespół odwołujący się swoją nazwą do wielkiego kompozytora XX wieku – Witolda Lutosławskiego – jest jednym z wiodących polskich kwartetów. Od momentu powstania w 2007 roku Lutosławski Quartet szybko ugruntował swoją pozycję, występując na wielu prestiżowych festiwalach: „Warszawska Jesień”, Wratislavia Cantans, Klarafestival w Brukseli, Ankara Music Festival w Turcji, Hong Kong Arts Festival, Tongyeong International Music Festival w Korei Południowej, World Music Days, Jazztopad. Wystąpił w renomowanych salach koncertowych: Kioi Hall w Tokio, YST Conservatory w Singapurze, Hangzhou Theatre w Hangzhou, Forbidden City Concert Hall w Pekinie, Megaron w Atenach, Konzerthaus w Berlinie, Bozar oraz Operze Brukselskiej, a także w salach SESC w São Paulo, Filharmonii Narodowej oraz Studiu S1 w Warszawie. Zespół współpracował z paryskim IRCAM – Centre Pompidou.

Kwartet wykonuje głównie muzykę XX i XXI wieku, skupia się przy tym na popularyzacji muzyki polskiej, m.in. Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna, a także Marcina Markowicza – jednego z członków kwartetu. Lutosławski Quartet działa jako jeden z zespołów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Podczas koncertu 16 lutego wykonają II Kwartet smyczkowy op. 56 K. Szymanowskiego, II Kwartet smyczkowy F-dur S. Moniuszki oraz X Kwartet smyczkowy As-dur op. 118 D. Szostakowicza.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl

Share on Facebook
 
Koncert prawykonań IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966 PDF Drukuj Email

v5 listopada 2016 roku o godz. 19:30 w kościele franciszkanów na Wzgórzu Przemysła w Poznaniu odbędzie się ogłoszenie wyników, wręczenie nagród i koncert prawykonań Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966.

Opus 966 to ogólnopolski konkurs dla młodych kompozytorów, organizowany przez Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Vis Artis w Poznaniu z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski. Przed młodymi twórcami stawiane jest wyjątkowe zadanie – skomponowanie utworu nawiązującego do Chrztu Polski i tradycji muzyki chrześcijańskiej, składającego się z... 966 znaków muzycznych. Ich prace ocenia Jury pod przewodnictwem wybitnego polskiego kompozytora Pawła Łukaszewskiego. Podczas ogłoszenia wyników nagrodzone utwory są wykonywane przez Poznański Chór Kameralny. Efektem edycji 2013, 2014, 2015 i 2016 jest prawie 100 nowych utworów chóralnych, z których wiele zostało włączonych do repertuarów chórów w Polsce i za granicą.

5 listopada ujawnione zostaną nazwiska sześciorga laureatów IV Konkursu ukrywających się do tej pory pod wybranymi przez siebie godłami. Po raz pierwszy zabrzmią też nagrodzone utwory. Wyniki konkursu ogłosi przewodniczący jury Opus 966 Paweł Łukaszewski. Wykonawcą koncertu będzie jeden z najlepszych polskich zespołów wokalnych - Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o Opus 966 – na stronie: www.opus966.pl

Share on Facebook
 
Walentynki z ATOMową energią PDF Drukuj Email

w14 lutego 2017 roku Elbląska Orkiestra Kameralna zaprasza do Sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu o godz. 19:00 na Walentynki z ATOMową energią.

Wyróżnikiem tego koncertu walentynkowego są znakomici artyści i nietuzinkowe wykorzystanie instrumentów smyczkowych. Na scenie zagoszczą wybitny Krzysztof Herdzin oraz jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych Atom String Quartet.

Krzysztof Herdzin – pianista jazzowy, kompozytor, aranżer, dyrygent, producent, wykładowca akademicki. Jest przykładem wszechstronnego artysty, spełniającego się równolegle w wielu dziedzinach, z tym samym, bardzo dobrym skutkiem. Na swym koncie ma udział w ponad 200 albumach, jest posiadaczem 17 Złotych i 3 Platynowych Płyt dla aranżera. Zorkiestrował nagrodzoną Oscarem 2005 muzykę Jana A.P. Kaczmarka do filmu Finding Neverland. Jako pierwszy polski kompozytor nagrał dla londyńskiej wytwórni DECCA monograficzną płytę z jedną z najsłynniejszych orkiestr świata - Academy of St Martin in the Fields. Atom String Quartet jest marką samą w sobie. Muzycy są laureatami licznych nagród, występowali na największych festiwalach w kraju i za granicą, współpracując z wieloma cenionymi na światowej estradzie muzykami. Co więcej, mają na swoim koncie już cztery płyty, w tym dwie uhonorowane nagrodą Fryderyk.

Podczas koncertu w wykonaniu znakomitego pianisty, Atom String Quartet i Elbląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Herdzina zabrzmią m. in. Trzy tańce (cz. III) Henryka Mikołaja Góreckiego i Suita na tematy polskie Krzysztofa Herdzina.

Z racji, iż koncert odbywać się będzie w najromantyczniejszym dniu w roku, przygotowano specjalną niespodziankę. Osoby, które wypełnią kupon, dodawany do każdego biletu, wezmą udział w konkursie. Przed koncertem 14 lutego br. przeprowadzone zostanie losowanie. Podczas losowania będzie wybrana para lub osoba, której artyści zadedykują koncert.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.eok.elblag.eu

Share on Facebook
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 10 z 115

ZKP

 Archiwum Cyfrowe Muzyki Polskiej

 

POLMIC poleca

www.sikorski.polmic.pl
www.panufnik.polmic.pl
www.serocki.polmic.pl
www.baird.polmic.pl
www.palester.polmic.pl
7+7

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012

kliknij i posłuchaj muzyki!

włącz radio RMF Classic

W dniach 31 marca – 8 kwietnia 2017 roku odbędzie się kolejna edycja Gdańskiego Festiwalu Muzycznego, który uświetnią swoim udziałem Mischa Maisky i Maxim Vengerov

Więcej...

„Dni klarnetu 2017” – Katowice, 18–19 marca 2017

W dniach 18 – 19 marca 2017 roku w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach odbędą się „Dni klarnetu”, obejmujące warsztaty, wykłady, czynny udział w chórze klarnetowym, koncerty, recitale mistrzowskie oraz zwiedzanie Serwisu Instrumentów Dętych Piotra Śmietany

Więcej...

Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski „...kiedy myślę Ryszard Bukowski..." - Wrocław, 31.03.2017

Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu zaprasza do udziału w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „... kiedy myślę Ryszard Bukowski...”.

Celem Konkursu jest upamiętnienie setnej rocznicy urodzin nestora wrocławskiej kompozycji

Więcej...
Zaprenumeruj nasz Newsletter!

Partnerzy POLMIC

IAMIC

Projekty POLMIC

IAMIC 2011

ArtMusFair - Warsaw 2010

DMET
 

Raport 2008

Mecenasi POLMIC

MKIDN
IMIT
ZAiKS
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
 
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information