polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
II Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców
16 grudnia 2017, Wrocław
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

news

SuperSam +1: Rabih Beaini / Mikołaj Trzaska

ss14 grudnia 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 14 grudnia na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Rabih Beaini i Mikołaj Trzaska.

Rabih Beaini to samotny głos w świecie muzyki elektronicznej. Niewiele osób potrafi zagrać tak wymagający i intrygujący koncert, podczas którego dark wave, krautrock, post wszystko i techno funkcjonują obok siebie jako jedna nawiedzona harmonia hardware’u. Jego wytwórnia Morphine jest dźwiękowo nieprzewidywalna, zarówno jak jego własne remiksy czy zdumiewające płyty długogrające, takie jak ponadczasowe dzieło What We Have Learned.

Mikołaj Trzaska to ikona jazzowej awangardy w Polsce. Na stałe związany z Gdańskiem, odbywa bliskie i dalekie podróże muzyczne w poszukiwaniu wspólnego mianownika pomiędzy muzyką chasydzką i współczesną muzyką improwizowaną. Jest saksofonistą, klarnecistą basowym i kompozytorem, wyrósł na gruncie yassu – artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego jazzowego środowiska. Wraz z grupą przyjaciół muzyków zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu – Miłości, oraz równie kreatywnego Łoskotu.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.supersam.mozg.pl 

Benefis Profesor Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil

gpnAkademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Związek Kompozytorów Polskich Oddział we Wrocławiu zapraszają na Benefis Profesor Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Benefis odbędzie się 10 grudnia 2017 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej wrocławskiej Akademii Muzycznej.

Benefis rozpocznie spotkanie z Kompozytorką, zatytułowane „...pomiędzy dźwiękami...”. Następnie odbędzie się koncert utworów dedykowanych Benefisantce w wykonaniu pedagogów, absolwentów i studentów Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Zostanie wykonanych blisko 40 jednominutowych utworów specjalnie skomponowanych z okazji Benefisu. Przedsięwzięciu towarzyszyć będzie wystawa Profesor Grażyna Pstrokońska-Nawratil – artysta, pedagog, pionier, przygotowana przez Bibliotekę Główną Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu ze zbiorów prywatnych Kompozytorki.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. Miejsca gwarantowane dla posiadaczy bezpłatnych kart wstępu. Po odbiór kart zapraszamy do recepcji budynku E od 6 grudnia.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.amuz.wroc.pl

Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej

gW dniach 6 i 11 grudnia 2017 roku w Sali Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku i Instytucie Kultury Miejskiej odbędzie się po raz dziesiąty cykl koncertów „Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej”.

Zgodnie z ideą pomysłodawcy przedsięwzięcia Pawła Zagańczyka, założeniem koncertów jest prezentowanie możliwości akordeonu. Podczas koncertów zestawiane są awangardowe utwory współczesnych twórców z klasyką literatury oraz transkrypcjami. Akordeon prezentowany jest zarówno jako instrument solowy, jak i w połączeniu z innym instrumentarium. Dotychczasowe edycje gościły wiele muzycznych znakomitości, wśród nich NeoQuartet, Orkiestra Kameralna Progress pod batutą Szymona Morusa, Cappella Gedanensis. Począwszy od 2008 roku na zamówienie GSIMA utwory komponowali: Marek Czerniewicz, Anna Maria Huszcza, Paweł Kwapiński, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Steäbler, Edward Sielicki i Paweł Sławiński.

Podczas tegorocznej edycji 6 grudnia prawykonane zostaną koncerty na akordeon autorstwa Krzesimira Dębskiego oraz Macieja Zimki. Wykonawcami koncertu prawykonań będą akordeonista Paweł Zagańczyk i zespół złożony ze studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku. Oprócz nich na estradzie Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku zaprezentuje się duet: Julianna An (skrzypce) oraz Martyna Podolska (akordeon) – laureatki I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Pradze (2017).

11 grudnia wystąpią młodzi adepci gry na akordeonie: uczniowie z klasy akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka (Błażej Reiter, Marta Stanzecka, Albert Woelke), uczący się w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku, oraz uczeń mgr. Tomasza Kwiatkowskiego (Paweł Wiśniewski) z Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Grudziądzu. W repertuarze artystów znajdą się zarówno kompozycje oryginalnie skomponowane na akordeon, jak i transkrypcje. Publiczność będzie miała również okazję wysłuchać gry studenta II roku Akademii Muzycznej w Gdańsku Pawła Ratajka.

Na wszystkie wydarzenia wstęp jest wolny. Tegoroczną jubileuszową edycję zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska. Koncert „Głos młodych akordeonistów” dofinansowano w ramach programu „Otwarty IKM”. Organizatorem cyklu koncertów jest Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Legenda Bałtyku” na zwieńczenie obchodów 140. rocznicy urodzin Feliksa Nowowiejskiego

l8 grudnia 2017 roku, niemal sto lat od światowej premiery, Legenda Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego powróci na deski Teatru Wielkiego w Poznaniu. Premiera będzie uroczystym zwieńczeniem obchodów 140. rocznicy urodzin kompozytora, która przypada w 2017 roku.

Partie solowe wykonają Pavlo Tolstoy (Doman), Wioletta Chodowicz (Bogna), Aleksander Teliga (Mestwin), Szymon Komasa (Tomir), Magdalena Wilczyńska-Goś (Swatawa), Robert Gierlach (Lubor), Karol Bochański (Sambor) i Tomasz Mazur (głos Peruna). Chór, orkiestrę i balet Teatru Wielkiego w Poznaniu poprowadzi Tadeusz Kozłowski.

Legenda Bałtyku, z entuzjazmem przyjęta przez publiczność po poznańskim prawykonaniu 24 listopada 1924 roku (ponad 50 spektakli w ciągu jednego sezonu), szybko zyskała miano polskiej opery narodowej. Wyróżnia się doskonałym opracowaniem monumentalnych scen zespołowych. Nowowiejski nawiązał w niej do tradycji romantycznej opery włoskiej i niemieckiej, wprowadził elementy polskiego folkloru i prasłowiańskich legend oraz z powodzeniem zastosował zabiegi archaizujące.

Opera oparta jest na starosłowiańskim micie o zatopionym mieście Wineta. Jej akcja rozgrywa się na słowiańskim wybrzeżu Bałtyku w czasach przedhistorycznych. Dwóch rywali, rybak Doman i kupiec Lubor, stara się o rękę Bogny. Jej ojciec, sprzyjający bogatemu Luborowi, wysyła Domana po koronę Juraty, legendarnej władczyni zatopionego miasta, i ma nadzieję nigdy więcej już go nie zobaczyć…

Teatr Wielki w Poznaniu przeprowadzi transmisję live ze spektaklu 10 grudnia o godz. 18.00.

Więcej – na stronie Teatru Wielkiego w Poznaniu.

27. Portrety Kompozytorów

p4 i 5 grudnia 2017 roku o godz. 18.00 w Centrum „Łowicka” (ul. Łowicka 21, Warszawa) odbędą się koncerty 27. Portretów Kompozytorów. Bohaterami tegorocznej edycji są Carlos Malcolm i Agnieszka Stulgińska.

Doprawdy, trudno wyobrazić sobie większy kontrast pomiędzy dwojgiem kompozytorów niż ten, który zaistnieje na tegorocznych „Portretach”. Z jednej strony – łagodna neoklasyka o iberyjskim zabarwieniu, z dalekimi echami muzyki Gabriela Fauré i Claude’a Debussy’ego. Dzień później – nowa awangarda, szukająca metafizycznego uzasadnienia w psychologii, biologii i fizyce cząstek elementarnych. W poniedziałek Carlos Malcolm, Kubańczyk w zacnym wieku, rozpieszczać nas będzie poezją karaibskich poetów, używając do tego skromnej, klasycznej obsady. We wtorek – młodsza o połowę Agnieszka Stulgińska pokaże teatr instrumentalny, amplifikowane dary ziemi i fizyczną niemal walkę na scenie.

Podczas koncertu odbędą się dwa prawykonania utworów, które powstały na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich dzięki wsparciu przez Fundację PZU. Momento musical na fortepian na 4 ręce (2017) Carlosa E. Malcolma jest owocem jego najnowszych doświadczeń kompozytorskich okresu pobytu w Polsce. Utwór wykona sam kompozytor i pianistka Kyeong-Yeon Seo. Trzy kobiety na trzy kobiety i 10 instrumentów (2017) Agnieszki Stulgińskiej to utwór o kobiecości, macierzyństwie, trudnym surowym życiu, podróży, przestrzeni, tęsknocie, bliskości, sile i pokoleniach – wszystkim tym czego nie da się zawrzeć w ograniczonej przestrzeni i zapisie… Punktem wyjścia dla poszukiwania barw miały być białoruskie kresy, skąd pochodzi tata kompozytorki, oraz głos starej kobiety, ziemi. Kompozycję prawykonają znakomite śpiewaczki Maniucha Bikont i Marta Grzywacz oraz  Hashtag Ensemble.

Czy cokolwiek łączy te dwa światy, odległe od siebie o lata świetlne? Na pewno przyjemność/konieczność myślenia o muzyce. Przyjemność wysłuchania obu „Portretów” jest oczywista.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Read more: 27. Portrety Kompozytorów

Koncert kameralny z okazji 110. rocznicy urodzin Romana Palestra

p5 grudnia 2017 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce Koncert kameralny z okazji 110. rocznicy urodzin Romana Palestra.

Podczas koncertu zabrzmią zarówno utwory Palestra, jak i współczesnych mu twórców w wykonaniu pianisty Jakuba Tchorzewskiego i Duo Viennese (skrzypkowie Paweł Zalejski i Monika Hager-Zalejski).

Na początku koncertu artyści wykonają neoklasyczną w formie i treści Sonatę Bohuslava Martinů (1932), która operuje dość typowym kontrastem lekkości i gęstej faktury ogniwa środkowego. Następnie w opracowaniu na skrzypce i fortepian zabrzmi Pieśń Roksany z opery Król Roger Karola Szymanowskiego. Duety na dwoje skrzypiec Romana Palestra ukazują brzmieniowe możliwości dwóch na pozór tylko identycznie potraktowanych instrumentów. Kończona już podczas okupacji Sonata Palestra (1939) pozornie jedynie jest dziełem niezaangażowanym. Cienia katastroficznego fatum zupełnie ukryć się bowiem Palestrowi nie udało. Na luksus komponowania utworów oderwanych od pozamuzycznych skojarzeń mógł sobie pozwolić dopiero 25 lat później, na emigracji. W finale koncertu zostaną zaprezentowane Pięć utworów na dwoje skrzypiec i fortepian Dymitra Szostakowicza; nie są one oryginalnym dziełem. Stworzył je długoletni dobry znajomy kompozytora, Lev Atovmian, któremu Szostakowicz powierzał sporządzanie najróżniejszych opracowań swoich utworów, m.in. wyciągów fortepianowych z monumentalnych symfonii. Bardzo barwną suitę ułożył Atovmian z fragmentów incydentalnej muzyki teatralnej (Komedia ludzka, 1934), baletowej (Jasny strumień, 1934/35) oraz tematów filmowych (Szerszeń, 1955) Szostakowicza. Głęboka melancholia przeplata się tutaj z niemal kompletnie beztroskimi nastrojami, w końcu ich autor był doskonałym psychologiem postaci, dał niejeden przykład niezwykłego wyczucia teatralnej czy filmowej dramaturgii.

Szczegółowe informacje – na stronie Filharmonii: http://filharmonia.pl

„Cyganeria” Giacomo Pucciniego

si4 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w warszawskim Teatrze Polskim im. A. Szyfmana będzie miało miejsce wykonanie półsceniczne Cyganerii Giacomo Pucciniego w inscenizacji Adama Zdunikowskiego. Wystąpią m.in. Irina Papenbrock, Katarzyna Trylnik, Tomasz Kuk, Stanisław Kuflyuk, Chór Politechniki Warszawskiej, Chór dziecięcy ARTOS oraz Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją wybitnego dyrygenta Tadeusza Kozłowskiego.

Cyganeria – historia uczucia ubogiej, cierpiącej na gruźlicę hafciarki Mimi i poety Rudolfa na tle tragikomicznych przygód grupy młodych przyjaciół-artystów dziewiętnastowiecznej paryskiej bohemy nieodmiennie wzrusza kolejne pokolenia słuchaczy, należąc do głównych pozycji operowego kanonu. Przebogate są dzieje scenicznej i fonograficznej recepcji tej opery, lecz zawsze jest podziwiana z takim samym zainteresowaniem i entuzjazmem, bo piękne jest w niej wszystko: dramaturgiczne spójnie, literacko wartościowe, nacechowane realizmem libretto, wyraziste role, nade wszystko zaś – cudowna, poruszająca, mieniąca się bogactwem brzmieniowych barw i zmiennych nastrojów muzyka Giacomo Pucciniego.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, po sukcesie koncertowej prezentacji Toski w ramach cyklu „Wielka Muzyka w Małej Auli” realizowanego w jednym z interesujących architektonicznie i akustycznie wnętrz Politechniki Warszawskiej, powraca do tej idei w kolejnym arcydziele Pucciniego, tym razem wykonywanym w bardzo dla niego adekwatnej sali Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana – pozwoli to na prezentację częściowo inscenizowaną, którą wyreżyseruje Adam Zdunikowski. Także tym razem wystąpi plejada znakomitych solistów: w rolę Mimi wcieli się Irina Papenbrock, pochodząca z Rosji sopranistka, która rozwija wspaniałą karierę na międzynarodowych, zwłaszcza niemieckich scenach; jej partnerem w partii Rudolfa będzie Tomasz Kuk, ceniony solista Opery Krakowskiej współpracujący też z Operą Narodową oraz wieloma ważnymi teatrami w Polsce i za granicą. Udział w spektaklu weźmie też chór Politechniki Warszawskiej, a dyrygować będzie jeden z najbardziej doświadczonych operowych specjalistów – Tadeusz Kozłowski, który tym sezonem świętuje czterdziestopięciolecie pracy artystycznej. Pełnił m.in. funkcję dyrektora artystycznego Teatru Muzycznego w Łodzi i łódzkiego Teatru Wielkiego (przygotował dla tej sceny ponad pięćdziesiąt premier!). Był również dyrektorem artystycznym Opery i Operetki w Krakowie oraz dyrektorem muzycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.

Bilety dostępne na www.bilety24.pl, www.eBilet.pl oraz w kasach Teatru Polskiego w Warszawie.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl

XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych „Interwencje 2017”

fInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na drugą część tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych „Interwencje 2017”, która odbędzie się w dniach 23 listopada – 15 grudnia 2017 roku.

Tym razem na koncerty do Katowic zostali zaproszeni laureaci głównych nagród 66. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego ARD w Monachium 2017, Estrady Młodych 51. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku oraz innych ważnych polskich i międzynarodowych konkursów dedykowanych różnym specjalnościom instrumentalnym, muzyce kameralnej i wokalnej. W estradowej prezentacji fragmentów opery Straszny dwór wezmą udział m.in. uczestnicy Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Koncerty festiwalowe odbędą się w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Sali Kameralnej NOSPR, Muzeum Archidiecezjalnym oraz katowickich domach kultury. Zabrzmią m. in. dzieła Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego.

Drugą część tegorocznego Festiwalu rozpocznie recital fortepianowy Adama Goździewskiego 23 listopada o godz.18.00 w Muzeum Archidiecezjalnym (Katowice, ul. Wita Stwosza 16). To kolejna katowicka prezentacja laureata Estrady Młodych w Słupsku. Podobnie jak Martynie Kułakowskiej, której gry mogliśmy słuchać w październikowej części Festiwalu Młodych, jury konkursowe pod przewodnictwem dyrektora artystycznego konkursu Jana Popisa przyznało Adamowi Goździewskiemu nagrodę Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia”. W tym roku ten młody utalentowany pianista oprócz wyróżnienia otrzymanego w Słupsku został laureatem III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Arthur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy. We wcześniejszych latach odnosił również liczne sukcesy, zostając laureatem prestiżowych konkursów pianistycznych w Polsce, Rosji, na Ukrainie, we Włoszech, w Słowenii, Estonii (Narva, Grand Prix, EMCY Prize, 2 nagrody specjalne, 2014), Macedonii (Ohrid, Grand Prix i Złoty Medal, 2014). Obecnie jest studentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joanny Ławrynowicz-Just oraz w klasie kameralistyki prof. Krystyny Makowskiej-Ławrynowicz.

Zorganizowanie Festiwalu stało się możliwe dzięki dofinansowaniu Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu „Muzyka i taniec – Interwencje 2017”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.silesia.art.pl

„Credo” Krzysztofa Pendereckiego w Archikatedrze Warszawskiej św. Jana Chrzciciela

okPolska Opera Królewska zaprasza 23 listopada 2017 roku o godz. 20.00 do Archikatedry Warszawskiej św. Jana Chrzciciela, gdzie zostanie wykonane Credo Krzysztofa Pendereckiego.

Credo, obok takich dzieł jak Pasja wg św. Łukasza, Siedem bram Jerozolimy czy Polskiego Requiem, reprezentuje nurt oratoryjnej muzyki religijnej wybitnego polskiego kompozytora. Pomyślane początkowo jako jedna z części cyklu mszalnego, stało się jednak samodzielnym monumentalnym utworem. Liturgiczny tekst wyznania wiary dopełniają pieśni, hymny i teksty sakralne, w oprawie fascynującej muzyki przekazując uniwersalne wartości.

Już 23 listopada Credo zabrzmi w Warszawie w dniu 84. urodzin Maestro Krzysztofa Pendereckiego. „Urodziny u Rodziny” - mowa tu oczywiście o artystycznej rodzinie Polskiej Opery Królewskiej, która właśnie w taki sposób postanowiła uczcić jubileusz Mistrza. Tego wieczoru zaprezentują się znakomici soliści Polskiej Opery Królewskiej: Olga Pasiecznik, Anna Wierzbicka, Anna Radziejewska, Wojciech Gierlach oraz gościnnie Krystian Krzeszowiak.

Śpiewakom towarzyszyć będzie Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej, Chór Filharmonii Narodowej, Warszawski Chór Chłopięcy, zaś całość od pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Maestro Maximiano Valdés.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.