polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

aktualności

50 młodych dyrygentów zawalczy o Złotą Batutę w Katowicach

k17 listopada 2017 roku w Katowicach rozpocznie się X Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, to jeden z najważniejszych polskich konkursów muzycznych na świecie, który został przyjęty do ekskluzywnego grona Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych obok Pianistycznego im. Fryderyka Chopina oraz Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego.

50 młodych dyrygentów z 21 krajów zawalczy o Złotą Batutę, towarzyszyć im będzie 100 muzyków Filharmonii Śląskiej oraz wybitni soliści: Piotr Pławner, Jakub Jakowicz, Tomasz Strahl, Marcin Zdunik i Piotr Sałajczyk. Tegoroczna łączna pula wszystkich nagród w Konkursie wynosi 82 000 euro. Konkurs potrwa do 26 listopada, organizatorzy zapraszają do oglądania codziennych transmisji na żywo w internecie.

Wagę i znaczenie katowickiego konkursu podkreśla wysoki zakres wymagań. W I etapie to uwertury klasyczno-romantyczne oraz symfonie Józefa Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Ludwiga van Beethovena. Drugi etap to akompaniamenty i wielka symfonika romantyczna, zaś trzeci to klasyka muzyki XX wieku i polska twórczość współczesna. Międzynarodowy Konkurs dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga zaliczany jest z tego względu do najtrudniejszych – rozległy repertuar i odmienny stylistycznie każdy z etapów wymaga od młodych dyrygentów najwyższych umiejętności. Mimo to każdorazowo zgłasza się do niego kilkaset uczestników, w tym roku – 270 z całego świata. Po wstępnej kwalifikacji do udziału w X MKD im. G. Fitelberga dopuszczono 50 uczestników z 21 krajów.

Dotąd w Katowicach zwyciężali: Claus Peter Flor (Niemcy, 1979), Chikara Imamura (Japonia, 1984), Michael Zilm (Niemcy, 1987), Makoto Suehiro (Japonia, 1991), Victoria Żadko (Ukraina, 1995), Massimiliano Caldi (Włochy, 1999), Aleksandar Markovic (Serbia) ex aequo Modestas Pitrenas (Litwa, 2003), Eugene Tzigane (USA, 2007) i Daniel Smith (Australia, 2012).

Podczas Koncertu inaugurującego 17 listopada o g. 19.00 w Filharmonii Śląskiej zabrzmią dzieła polskich twórców: Przystępuję do ciebie Eugeniusza Knapika i II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego. Koncert laureatów X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga będzie miał miejsce w Filharmonii Narodowej 27 listopada o g. 19.00.

Organizatorzy zapraszają do oglądania codziennych transmisji z przebiegu Konkursu na stronie www.fitelbergcompetition.com/pl 

Koncert Marcusa Hagemanna i Bengta Forsberga

w16 listopada 2017 roku w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku (Ratusz Staromiejski) o godz. 19.00 będzie miał miejsce Koncert Marcusa Hagemanna i Bengta Forsberga, którzy wykonają m. in. utwory Mieczysława Weinberga.

Marcus Hagemann (Niemcy) – wiolonczelista i animator kultury – kierował wieloma festiwalami i projektami międzynarodowymi. W latach 2009-14 był dyrektorem Nordlichter Biennale Berlin, a od 2015 roku jest dyrektorem Międzynarodowej Inicjatywy Kulturalnej i Sieci ARS BALTICA. Artysta studiował wiolonczelę z Lee Fiser i Kwartetem Lasalle (Cincinnati, USA), Ulrichem Vossem (Saarbrücken, Niemcy) oraz Williamem Pleeth i Moray Welsh (Londyn, Anglia), a także teorię i historię muzyki w Saarbrücken oraz zarządzanie kulturą w Hamburgu (Niemcy). Był laureatem wielu konkursów i otrzymywał nagrody oraz stypendia w Europie i USA. Występował w prestiżowych salach koncertowych na całym świecie, m.in. Barbican Center London, Cincinnati Music Hall, Kölner Philharmonie, Musikhalle Hamburg, Konzerthaus Berlin oraz na festiwalach Schleswig-Holstein Musikfestival, Mecklenburg-Vorpommern Musikfestival, Beethovenfest Bonn, Festival Cully Classique, Kona-Kohala Music Festival Hawaii.

Bengt Forsberg (Szwecja) ukończył studia pianistyczne w Konserwatorium Muzycznym w Göteborgu, także jako organista i kantor. Forsberg osiągnął wyjątkową pozycję w Szwecji jako pianista, kameralista i akompaniator, m.in. dzięki długoletniej współpracy z Anne Sofie von Otter. Jego repertuar jest niezwykle szeroki i obejmuje zarówno dzieła mniej znanych kompozytorów, jak i mniej rozpoznawalne utwory znanych kompozytorów. Rezultatem są wspaniałe koncerty z wieloma szwedzkimi najwybitniejszymi muzykami.

Podczas koncertu 16 listopada duet zaprezentuje utwory Alexandra Comitasa, Johannesa Brahmsa i Mieczysława Wajnberga.

Bilety do nabycia w serwisie Interticket oraz na godzinę przed koncertem.

5. Młoda Filharmonia AUKSO

aW dniach 10–15 grudnia 2017 roku odbędzie się 5. edycja warsztatów „Młoda Filharmonia AUKSO”, której organizatorem jest Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO oraz Stowarzyszenie Gorczycki.pl. Projekt dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu „Muzyka i taniec – Interwencje 2017”.

Organizatorzy zapraszają do koncertowania z Orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia i z wybitnym skrzypkiem Jakubem Jakowiczem młodych muzyków wszelkiej narodowości (od 16 do 30 roku życia), grających na takich instrumentach orkiestrowych, jak: skrzypce, altówka, wiolonczela i kontrabas.

Organizatorzy pokrywają wszystkie koszty uczestnictwa: noclegi; pełne wyżywienie (śniadanie, obiad, kolacja); przejazdy (na warsztaty i z powrotem, przejazdy kolejowe i autobusowe); warsztaty orkiestrowe z Orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia oraz warsztaty solistyczne z Jakubem Jakowiczem. Program artystyczny obejmuje następujące utwory: Suita G-dur na orkiestrę smyczkową I. J. Paderewskiego, Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową A. Panufnika oraz Serenada E-dur op. 22 na orkiestrę smyczkową A. Dvořáka.

Zgłoszenia na warsztaty należy dokonać do 24 listopada 2017 roku za pośrednictwem Internetowej Karty Zgłoszenia (IKZ) dostępnej na stronie www.gorczycki.pl. Do karty zgłoszeniowej należy dołączyć krótkie nagranie audio od 2 do 4 minut, które nie musi być nagraniem studyjnym (profesjonalnym). Dopuszcza się nagranie z telefonu (audio). Należy przesłać dowolny fragment utworu z epoki baroku lub klasycyzmu na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (dopuszcza się możliwość przesłania nagrania poprzez WeTransfer).

Wybór kandydatów zostanie potwierdzony do dnia 26 listopada 2017 roku.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły - na stronie: www.gorczycki.pl

Nie żyje Krzysztof Droba

kdZ wielkim smutkiem i żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci ŚP Krzysztofa Droby, naszego Przyjaciela i związkowego Kolegi.

Był wspaniałym Człowiekiem, wybitnym muzykologiem, wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie, znakomitym znawcą i promotorem muzyki współczesnej. Stworzył takie festiwale, jak „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu” w Stalowej Woli, „Wrzesień Muzyczny na Zamku” w Baranowie Sandomierskim i „Collectanea” w Sandomierzu. Od 1989 kierował (ze strony polskiej) Polsko-Litewskimi Konferencjami Muzykologicznymi. Prowadził wykłady w wielu uczelniach muzycznych i czynnie uczestniczył (z referatami) w licznych sympozjach/konferencjach muzykologicznych w kraju i zagranicą. Krzysztof Droba był członkiem Kolegium Redakcyjnego PWM serii „Muzyka polska w dokumentacjach i interpretacjach”, Rady Programowej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Kuratorium Buckower Kunst- und Kulturfőrderverein des Landes Brandenburg.

Za swą działalność został uhonorowany wieloma nagrodami, w tym orderem Wielkiego Księcia Litewskiego Giedymina, nagrodą Związku Kompozytorów Polskich, Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Polskiej - Gloria Artis”, Złotym Krzyżem Zasługi, odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2008). Był członkiem honorowym Związku Kompozytorów Litwy, członkiem Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich oraz Komisji Programowej MFMW „Warszawska Jesień”, a w latach 2003-2007 pełnił funkcję wiceprezesa ZKP.

Zmarł 10 listopada 2017 roku, w zbyt młodym wieku siedemdziesięciu jeden lat. Będzie nam Go bardzo brakowało.

Związek Kompozytorów Polskich

Jubileusz 70-lecia Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Warszawie

sW listopadzie 2017 roku Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie przygotował szereg przedsięwzięć z okazji jubileuszu 70-lecia uczelni.

Jubileusz, który honorowym patronatem objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, obfitował będzie w koncerty z udziałem wybitnych absolwentów szkoły. Pierwsze jubileuszowe „Święto Szkoły” z udziałem Grupy MoCarta, Doroty Miśkiewicz, Henryka Miśkiewicza, Andrzeja Jagodzińskiego, Michała Tokaja i Szymanowski Young Power Big-Band odbyło się 3 października. 9 listopada w szkolnej sali o godz. 18.00 będzie miał miejsce Wieczór Kameralny pamięci prof. Macieja Paderewskiego. Wystąpią tak znane osobistości, jak Janusz Olejniczak, Patrycja Piekutowska, Tomasz Strahl, Grzegorz Skrobiński, Trio fortepianowe w składzie: Radosław Sobczak, Jakub Jakowicz i Bartosz Koziak, a także uczniowie Szkoły (Natalia Borzuta, Jakub Capała, Karol Denkiewicz, Bartosz Kowalczyk). W programie znalazły się utwory F. Chopina, E. Elgara, M. de Falli, C. Francka, M.T. Łukaszewskiego i patrona uczelni K. Szymanowskiego. Podczas koncertu odbędzie się uroczystość nadania szkolnej Sali Kameralnej imienia prof. Macieja Paderewskiego. Wstęp na koncert jest wolny.

18 listopada w Sali Kameralnej Szkoły o godz. 16:00 będą miały miejsce uroczystości oficjalne (rozdanie odznaczeń, nagród i wyróżnień pracownikom i nauczycielom Szkoły) i koncert je uświetniający. Imprezom towarzyszyć będą wystawy poświęcone Patronowi, zabawy, gry, degustacje, zajęcia plastyczne i inne liczne atrakcje.

Ukoronowaniem jubileuszu będzie Galowy Koncert Jubileuszowy w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w dniu 19 listopada z udziałem Orkiestry Jubileuszowej ZPSM nr 4 pod dyrekcją absolwenta szkoły Łukasza Borowicza. Jako soliści wystąpią: Tomasz Ritter, Zuzanna Kuklińska i tegoroczna laureatka nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej” Marianna Żołnacz. W ich wykonaniu usłyszymy m. in. fragmenty muzyki z baletu Harnasie Karola Szymanowskiego i Polonez Wojciecha Kilara.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

IV Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego

pFundacja „Ave Atre”, organizator Międzynarodowego Festiwalu Paderewskiego, zaprasza na IV edycję przedsięwzięcia, które odbędzie się w Warszawie w dniach 4–11 listopada 2017 roku.

IV Międzynarodowy Festiwal Paderewskiego będzie celebrował 157. rocznicę urodzin Patrona Festiwalu. W programie znajdą się przede wszystkim utwory I. J. Paderewskiego i F. Chopina, ale także takich polskich kompozytorów, jak S. Barcewicz, M. Karłowicz, Z. Noskowski czy J. Zarębski. Podczas festiwalu wystąpią artyści z Francji, Hiszpanii, Polski, Stanów Zjednoczonych, Ukrainy i Włoch. W Filharmonii Narodowej, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, na Zamku Królewskim, w Muzeum „Łazienki Królewskie” i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędą się koncerty symfoniczne, kameralne i jazzowe, panele dyskusyjne, pokazy filmów oraz wystawy. Nowością 4. edycji Festiwalu będą wieczory dedykowane zaproszonym gościom: francuski, hiszpański i włoski.

Trzeciego dnia Festiwalu, w rocznicę 157. urodzin Ignacego Jana Paderewskiego, w Filharmonii Narodowej odbędzie się „Nadzwyczajny Koncert Symfoniczny”, podczas którego Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Michała Klauzy zagra Fantazję Polską I. J. Paderewskiego, Koncert K. Serockiego, Uwerturę „Polonia” R. Wagnera i Preludium symfoniczne „Polonia” E. Elgara. Zwieńczeniem Festiwalu będzie wieczorny koncert w Święto Niepodległości 11 listopada, podczas którego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Michała Klauzy wykona monumentalną Symfonię „Polonia” Paderewskiego.

Festiwalowi towarzyszyć będą wystawy „Paderewski wygrał Polskę na fortepianie” i „Historia serca Paderewskiego”, prezentowane w miejscach koncertów. Ponadto muzykolog Jan Popis poprowadzi wyjątkowy performance „Śladami Paderewskiego” – spacer po miejscach związanych z działalnością muzyka, a także, wraz z redaktor naczelną miesięcznika „Stolica” Ewą Kielak-Ciemniewską, panel dyskusyjny poświęcony kompozytorowi.

Informacje o programie Festiwalu znajdują się na stronach www.ignacyjanpaderewski.com oraz www.avearte.pl

Śląska Trybuna Kompozytorów 2017

stkW dniach 30 października – 13 listopada 2017 roku w Katowicach odbędzie się kolejna odsłona festiwalu „Śląska Trybuna Kompozytorów”.

„Śląskie Trybuny Kompozytorów” to katowicki festiwal o długiej (44-letniej) tradycji i dużym znaczeniu dla śląskiej kultury muzycznej. Zadaniem organizatorów koncertów jest prezentowanie znacznego dorobku muzyków śląskich oraz zapoznanie odbiorców z twórczością wybitnych kompozytorów muzyki XX i XXI wieku. Tegoroczna edycja obejmuje wydarzenia odbywające się w trzy kolejne poniedziałki, a każde z nich poświęcone będzie innej tematyce.

30 października to dzień muzyki chóralnej i organowej. Odbędą się warsztaty kompozytorskie o tematyce organowej prowadzone przez Michała Duźniaka, a wieczorem (19:30, Aula im. B. Szabelskiego AM w Katowicach) będzie można wysłuchać koncertu w wykonaniu Duźniaka i zespołu wokalnego Contento Core pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej. Zabrzmią utwory śląskich kompozytorów: M. Schäfera, P. Szczotki, M. Strządały, R. Czury, W. Szymańskiego, jak i gości festiwalu (A. Chmielewskiej, A. Słotwińskiego i Ł. Urbaniaka).

Dzień 6 listopada poświęcony będzie śląskiej szkole akordeonowej. Najpierw Piotr Chołołowicz poprowadzi warsztaty, a następnie podczas koncertu o godz. 19:00 w Auli im. B. Szabelskiego AM w Katowicach prezentowana będzie muzyka solowa i kameralna z wykorzystaniem akordeonu autorstwa śląskich kompozytorów: A. Krzanowskiego, G. Jurczyka, P. Schellera, E. Bogusławskiego oraz E. Warzechy.

Tematyką wydarzeń 13 listopada będzie muzyka elektroniczna i taniec. Tego dnia Aleksandra Dziurosz i Aleksandra Bilińska poprowadzą wykład p.t. Kompozytor wobec dzieła choreograficznego.  Następnie (19:00, Sala otwarta katowickiej Akademii Sztuk Pięknych) odbędzie się koncert muzyki elektronicznej, elektroakustycznej z towarzyszeniem tancerzy, podczas którego zabrzmią kompozycje J. Mamczarskiego, S. Bromboszcza, A. Bilińskiej, M. Grucki oraz J.-B. Sosa'y.

Wstęp na wszystkie wydarzenia wolny.

Więcej szczegółowych informacji na stronie Facebookowej Festiwalu.

Symfonie „królewskie” Josepha Haydna

si28 października 2017 roku o godz. 19.00 w Zamku Królewskim odbędzie się koncert Symfonie „królewskie” Josepha Haydna w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W roli dyrygentki i koncertmistrza wystąpi Martyna Pastuszka, skrzypaczka i członkini wielu międzynarodowych zespołów muzyki dawnej.

Praca Josepha Haydna ze znakomitą orkiestrą księcia Miklósa Esterházy’ego przyniosła prawdziwą eksplozję nowych dzieł symfonicznych i nowatorskich idei, które całkowicie przeobraziły dość skromną późnobarokową sinfonię w dojrzałą klasyczną symfonię – większość z ponad 100 utworów Haydna tego gatunku powstała właśnie w Esterházie. Za dzieło reprezentatywne dla tego okresu można uznać pełną brzmieniowego splendoru 48. Symfonię C-dur, być może wykonaną (ale nie skomponowaną – powstała 4 lata wcześniej) w Esterházie z okazji wizyty tam cesarzowej Marii Teresy w 1773 i nazywanej odtąd jej imieniem. Kilka lat późniejsza 53. Symfonia D-dur także nosi cesarski przydomek „L’Imperiale”, lecz w tym przypadku pochodzi on (jak wiele innych – był to element dawnego „marketingu”) od dziewiętnastowiecznych wydawców. Jedna z hipotez głosi, iż kanwą dla części II – wdzięcznego Andante – była lubiana przez habsburską monarchinię francuska piosenka. Jej sukces zainspirował impresariów z Paryża do zamówienia nowych symfonii specjalnie dla tamtejszych koncertów abonamentowych i stąd określanych mianem Symfonii paryskich. Podczas ich premier na widowni zasiadała m.in. królowa Maria Antonina, która podobno szczególnym upodobaniem darzyła 85. Symfonię B-dur. Skwapliwie wykorzystał to paryski wydawca tych dzieł, Imbault, nadając jej przydomek „La Reine de France”. Haydn w swym dziele złożył ukłon wobec francuskiej publiczności, za kanwę wariacji w uroczej części II, Romancy, biorąc popularną piosenkę La gentille et jeune Lisette.

Te właśnie starannie dobrane symfonie Haydna, tworzące swoisty „monarszy” cykl, zabrzmią w miejscu najbardziej dla nich stosownym – przepięknej rokokowej Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie. Koncert poprowadzi – zgodnie z osiemnastowiecznym zwyczajem – od koncertmistrzowskiego pulpitu Martyna Pastuszka.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: www.sinfoniaiuventus.pl

Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

omb28 października 2017 roku zapraszamy na kontynuację warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które organizuje Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej we współpracy z Centrum Kultury Wilanów.

Połączenie muzyki, książek, improwizacji i zabawy to idea zajęć, przeznaczonych dla dwóch grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz 6-8 lat. Uczestnicy słuchają muzyki nowej, poznają podstawy improwizacji oraz układają własne bajki na podstawie ilustracji z książek graficznych. Opowiadania te są następnie „przekładane” na język muzyczny przez zaproszonych gości. Wspólnie bawiąc się, dzieci odkrywają świat muzyki współczesnej, różne instrumenty i ich niezwykłe brzmienia, a także wspaniałe książki.

28 października gośćmi warsztatów będą Aleksandra Żakiewicz (sopran) i Jarosław Siwiński (instrumenty klawiszowe), a zajęcia poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Podczas zajęć dzieciom aktywnie towarzyszą ich opiekunowie. Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą i są bezpłatne. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego obowiązuje wcześniejsza rejestracja uczestników pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Czytaj więcej: Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie