POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
Katowice, 18–20 września 2017 roku

aktualności

Krakowskie Koncerty Akordeonowe 2017

smaOd 3 do 29 października 2017 roku odbędą się Krakowskie Koncerty Akordeonowe: IV Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych oraz koncerty Sceny Młodych Akordeonistów.

Scena Młodych Akordeonistów to nowy projekt, który ma za zadanie promować młodych absolwentów klas akordeonu uczelni wyższych. Koncerty w ramach tego cyklu odbędą się 15 oraz 29 października 2017 roku w Przestrzeni Ruchu i Tańca „Kontakt” (Kraków, ul. Szpitalna 40) o godz. 19:00.

W tym roku zaprezentują się Mateusz Dudek oraz Piotr Krzaczkowski, wyróżniający się absolwenci Akademii Muzycznej w Krakowie, wielokrotni laureaci konkursów instrumentalnych, którzy wykonają recitale solowe. W programie znajdą się transkrypcje muzyki klasycznej, jak i oryginalne kompozycje napisane na akordeon solo, między innymi utwory Macieja Zielińskiego, Wiesława Cienciały, Jacka Kopca i Wiaczesława Siemionowa.

smaWstęp na wydarzenia jest wolny. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki I Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego

kII Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego odbędzie się w dniach 18–20 września 2017 roku.

Inauguracja Konkursu Kwartetów będzie miała miejsce w katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego 18 września o godz. 19:00. Podczas koncertu inauguracyjnego w Auli im. B. Szabelskiego wystąpi Meccore String Quartet.

Przesłuchania I i II etapu odbędą się 19 i 20 września w godzinach 11.15–14.00. Program I etapu obejmuje wykonanie jednego z Kwartetów smyczkowych Josepha Haydna op. 33 i IV Kwartet smyczkowy Aleksandra Tansmana jako utwór obowiązkowy. Podczas II etapu uczestnicy zaprezentują jeden z dwóch Kwartetów smyczkowych Karola Szymanowskiego; jeden wybrany z grupy kwartetów Kodaly’ego, Nielsena, Janáčka, Berga, Brittena lub Bartoka oraz jeden kwartet do wyboru spośród kompozytorów z kraju pochodzenia kandydata, napisany po 1945 roku. W Jury Konkursu zasiądą: Marek Czech – Royal String Quartet, Arkadiusz Kubica – Silesian Quartet, Mats Lindstrom – Royal Academy London, Peter Schuhmayer – Artis Quatet Vienna oraz Paweł Zalejski – Apollon Musagettes Quartet.

Po ogłoszeniu wyników Konkursu 20 września o godz. 19:00 odbędzie się Koncert Laureatów.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert „Jesień 2017” z cyklu „Muzyczne Pory Roku”

m18 września 2017 roku o godz. 16.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (Warszawa, ul. Fredry 8) odbędzie się koncert „Jesień 2017” z cyklu „Muzyczne Pory Roku”.

Podczas koncertu zorganizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zostaną zaprezentowane utwory polskich kompozytorów współczesnych, takich jak Paweł Łukaszewski, Piotr Moss, Sławomir Czarnecki i Sławomir Zamuszko.

Ponadto odbędą się prawykonania Down Dariusza Przybylskiego, Ściany Płaczu (KOTEL) Jana Oleszkowicza, Tria Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko oraz Mazurków Edwarda Sielickiego. Utwór Down powstał dla Lecha Bałabana, a pomysł polega na melodii opadającej, stąd tytuł kompozycji. Ściana Płaczu na skrzypce i fortepian – burzliwy i dynamiczny – składa się z melizmatycznego fragmentu stałego (refrenu), który wpleciony jest w przewijające się kolejno po sobie wirtuozowskie fragmenty o różnych nastrojach, co sprawia, że konstrukcja utworu zbliżona jest do formy ronda. Emocjonalny charakter tych fragmentów, osadzonych w klimacie muzyki hebrajskiej, nawiązuje w sposób abstrakcyjny do uniesień religijnych, doznawanych przez modlących się pod Ścianą Płaczu w Jerozolimie. Mazurki Północnomazowieckie to cykl, który powstał w 2015 roku i doczekał się w następnych latach kilku wersji. Niektóre z nich zostały już wykonane, inne czekają na swoje prawykonanie. Na koncercie 18 września usłyszymy po raz pierwszy trzy z nich w wersji na kwartet fortepianowy. Tytuł wziął się z terenów północnego Mazowsza (Płońsk-Nasielsk-Serock), część melodii pochodzi ze zbiorów Oskara Kolberga z tego regionu. Wsie zawarte w tytułach istnieją rzeczywiście i niektóre z nich odnajdujemy w spisie Kolberga, choć melodie bezpośrednio z nich nie pochodzą.

Utwory zabrzmią w wykonaniu znakomitych kameralistów: altowiolisty Lecha Bałabana, skrzypka Jana Bałabana, wiolonczelisty Macieja Mazurka oraz pianisty Krzysztofa Sowińskiego.

Koncert dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Messages Quartet na Nowym Świecie

m14 września 2017 roku o godz. 19.30 w kawiarni Nowy Świat Muzyki Messages Quartet wykona zapomniane kwartety smyczkowe Szymona Laksa.

Spośród pięciu kwartetów smyczkowych Szymona Laksa zachowały się tylko trzy, napisane po drugiej wojnie światowej. Ich autor, utalentowany skrzypek i kompozytor, a jednocześnie płodny pisarz i tłumacz, cudem przeżył hitlerowską okupację. Jak sam przyznawał w Oświęcimiu uratowała go muzyka – podczas niemal trzyletniego pobytu w obozie zagłady pełnił funkcję kapelmistrza orkiestry męskiej. Dzięki czwórce młodych artystek z Messages Quartet możemy usłyszeć niesłusznie zapomnianą muzykę ocalonego z Zagłady. Trzy kwartety utrzymane są w stylu neoklasycznym lecz każdy posiada własną specyfikę: III nawiązuje do polskiej muzyki ludowej, IV do bluesa i jazzu, V zabarwiony jest ekspresjonizmem.

Messages Quartet, założony w 2014 roku, swą działalność skupia wokół muzyki polskiej XX i XXI wieku, propagując szczególnie tę wciąż odkrywaną i rzadko wykonywaną. Nazwa zespołu nawiązuje do słynnego II Kwartetu smyczkowego „Messages” (1980) Andrzeja Panufnika. Zespół jest laureatem stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w lutym 2016 roku został laureatem Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, dzięki któremu wydał swą debiutancką płytę z kompletem zachowanych kwartetów smyczkowych Szymona Laksa (DUX).

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

EMOTIVO w Moskwie

eW dniach 12–19 września 2017 roku warszawski zespół wokalny EMOTIVO odbędzie podróż artystyczną do Moskwy w związku z zaproszeniem na festiwal „Chor Expo”.

EMOTIVO pod kierunkiem artystycznym Iriny Bogdanovich wystąpi ponadto kilkakrotnie w różnych ważnych miejscach kulturalnych Moskwy (Dom Pomocy Społecznej – Noginsk, Biblioteka im. Turgieniewa, Muzeum Historyczne, Moskiewski Uniwersytet Pedagogiczny - MPGU) z bogatym i różnorodnym programem muzycznym a cappella – od muzyki sakralnej różnych epok (Victoria, Pękiel, Lotti, Perosi), poprzez świecką muzykę rozrywkową od renesansu po XX wiek, obejmującą również muzykę żydowską, po prawykonania współczesnej muzyki kompozytorów polskich: Anny Marii Huszczy (utwór Silence napisany w 2017 roku specjalnie z myślą o EMOTIVO) i Piotra Stawarskiego (utwór O Florens Rosa z 2013 roku).

Po powrocie EMOTIVO do Polski odbędzie się druga część projektu – na warszawskim Grochowie zespół wystąpi w ramach artystycznej współpracy z Chórem „Grochów”.

Podróż artystyczna EMOTIVO została objęta patronatem Polskiego Centrum Informacji Muzycznej i jest możliwa dzięki dofinansowaniu z programu Otwarty Konkurs Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia realizowanego we współpracy ze Stowarzyszeniem „F jak Wszyscy”.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Koncert inauguracyjny sezonu artystycznego 2017/2018

si16 września 2017 roku o godz. 19:00 Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na Koncert inauguracyjny rozpoczynający sezon artystyczny 2017/2018, który będzie miał miejsce w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

W nowy sezon, pełen bardzo atrakcyjnych propozycji repertuarowych, Sinfonia Iuventus wkroczy 16 września w Filharmonii Narodowej pod batutą swego Dyrektora artystycznego – Mirosław Jacek Błaszczyk poprowadzi wykonanie dwóch arcydzieł ukazujących dwa różne oblicza koncertu. Monumentalny i nowatorski Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 (1878) Johannesa Brahmsa to wyraz przyjaźni kompozytora i wielkiego skrzypka jego epoki, Josepha Joachima; tworząc go, intensywnie korzystał z konsultacji wirtuoza. W Warszawie wykonawcą partii solowej będzie Jakub Jakowicz, należący do najbardziej prominentnych wiolinistów polskich swojego pokolenia.

Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego swą nazwą niejako „polemizuje” z założeniami gatunku sugerującymi konfrontowanie solisty i orkiestry. To raczej nawiązanie do dawnej formy „koncertu zespołowego”, w którym jednakową, quasi-solistyczną wirtuozerią popisywali się wszyscy muzycy orkiestry. Zamówiony przez Witolda Rowickiego w 1950 roku, został ukończony po czterech latach. Kompozytorem miotały wątpliwości i rozterki – utwór „na motywach ludowych” miał się wpisywać w preferowany w ponurych czasach socrealizmu nurt folklorystyczny, ale trywialność oraz polityczny kontekst tego nurtu były Lutosławskiemu skrajnie obce. Stworzył więc dzieło niezależne od tych postulatów, rozwijające raczej najlepsze idee artystycznej sublimacji folkloru. Żywiołowe, barwne, perfekcyjne w swej konstrukcji dzieło zyskało trwałe uznanie publiczności i dyrygentów.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl

Electro | Impro night

e16 września 2017 roku o godz. 22:30 Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert „Electro | Impro night”, który odbędzie się w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Electro | impro night to koncert elektroakustyczny z sześcioma nowymi projektami kompozytorów młodego pokolenia. Głównym założeniem wydarzenia jest wykorzystanie w utworach o różnych koncepcjach elementu improwizacji. Wydarzenie odbędzie się w ramach imprez towarzyszących 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie kompozycji autorstwa Moniki Szpyrki, Żanety Rydzewskiej, Piotra Bednarczyka, Pawła Malinowskiego, Izabeli Smelczyńskiej i Mateusza Śmigasiewicza, a także Andrzeja Karałowa i Jurka Przezdzieckiego, które powstały w 2017 roku. Kompozytorzy łączą w swoich utworach organiczne brzmienie instrumentów z warstwą elektroniczną, przetworzeniami w czasie rzeczywistym (live electronics) oraz brzmieniami syntezatorowymi. W programie znalazły się także kompozycje, w których warstwa dźwiękowa została poszerzona o warstwę wizualną (wizualizacje, instalacje) autorstwa Kingi Bartniak.

Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Czytaj więcej: Electro | Impro night

XVIII Warszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia”

oW dniach 3 września – 22 października 2017 roku odbędzie się XVIII Warszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia”.

Festiwal powstał w 2000 roku z inicjatywy warszawskiego organisty Przemysława Kapituły i odbywa się corocznie w kolejne niedziele września i października w różnych kościołach znajdujących się na terenie warszawskiej Dzielnicy Śródmieście i wyposażonych w koncertowe organy. W ciągu ostatnich stuleci wzniesiono w warszawskich świątyniach kilkadziesiąt różnego typu organów piszczałkowych. W Śródmieściu Warszawy są przeróżne instrumenty, które bardzo często nadają się doskonale do działalności koncertowej. Wystarczy wymienić organy zaliczane do „ekstraklasy koncertowej” w Archikatedrze św. Jana, lub instrument zabytkowy w Katedrze Polowej, czy instrument stojący nie na chórze organowym, ale w nawie głównej kościoła św. Marcina. Niemalże każda świątynia posiada organy zwracające na siebie uwagę. Wiele zabytkowych śródmiejskich instrumentów jest doskonale wyremontowanych, budowane są też nowe organy. Warszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia” ma za zadanie ożywiać i prezentować różne organy Śródmieścia oraz ukazywać w sposób w pełni profesjonalny, całe śródmiejskie „bogactwo organowe” jako ważny element Kultury Śródmieścia i Warszawy.

W kolejne niedziele września i października w śródmiejskich kościołach odbędzie się szereg recitali organowych w wykonaniu organistów z Polski i Włoch. Program każdego recitalu dopasowany jest do specyfiki konkretnego instrumentu. W wykonaniu artystów zabrzmią między innymi dzieła Karola Szymanowksiego, Feliksa Nowowiejskiego i Mieczysława Surzyńskiego. Koncerty poprzedzi komentarz z informacją, dotyczącą historii i budowy organów.

Szczegółowy program – na stronie: www.kapitula.org 

Polska i jej historia w ramach cyklu „Co mi w duszy gra?”

c16 września 2017 roku o godz. 19.30 w Bazylice oo. Franciszkanów w Katowicach odbędzie się koncert „Polska i jej historia” w ramach cyklu „Co mi w duszy gra?”.

„Co mi w duszy gra?” to cykl koncertów, poświęconych prezentacji twórczości Feliksa Nowowiejskiego, których program został skonstruowany w oparciu o odpowiedzi na pytanie zawarte w tytule projektu. Koncerty „odpowiedzi” odnoszą się do źródeł inspiracji kompozytora. Podczas koncertu 16 września, który nosi tytuł „Polska i jej historia”, poza utworami Feliksa Nowowiejskiego usłyszymy wybrane Psalmy Mikołaja Gomółki.

Utwory wykona Poznański Chór Kameralny – obecnie jeden z najlepszych polskich chórów szczycący się wieloma sukcesami artystycznymi, m.in. Grand Prix uznanych konkursów chóralnych, zdobyciem nagrody L’Orphée d'Or 2015, przyznanej przez Académie du Disque Lyrique w Paryżu czy nominacji do nagrody "Fryderyk" 2015 za dwupłytowy album z muzyką Pasquale Anfossiego. Łączy w sobie najlepsze tradycje polskiej chóralistyki oraz pełne pasji, otwarte podejście do sztuki. Zespół powstał w 2005 roku z inicjatywy Bartosza Michałowskiego, wówczas asystenta prof. Stefana Stuligrosza, dzisiaj dyrektora Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie. Współwykonawcami wrześniowego koncertu w panewnickiej Bazylice o.o. Franciszkanów będą znakomici młodzi artyści. Baryton Radosław Góra rozwija swoje wokalne umiejętności pod kierunkiem dr. hab. Jarosława Bręka w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Jakub Pankowiak jest już koncertującym organistą i absolwentem poznańskiej uczelni oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie kształcił się pod kierunkiem prof. dr hab. Magdaleny Czajki. Artyści zaprezentują również utwory Henryka Mikołaja Góreckiego, Andrzeja Koszewskiego, Marka Raczyńskiego, Michaela McGlynna i Maurice’a Duruflé’a.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl