29 maja 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Anna Ignatowicz-Glińska

postać

dnia

Anna

Ignatowicz-Glińska

Miłosz Bembinow, Bartosz Kowalski, Edward Sielicki, Paweł Łukaszewski, Anna Ignatowicz-Glińska, Marian Sawa, Jacek Grudzień Le Clavecin Moderne – współczesna polska muzyka na klawesyn solo

płyta

dnia

Miłosz Bembinow, Bartosz Kowalski, Edward Sielicki, Paweł Łukaszewski, Anna Ignatowicz-Glińska, Marian Sawa, Jacek Grudzień

Le Clavecin Moderne – współczesna polska muzyka na klawesyn solo

WITAMY

Portal Polmic.pl jest pierwszym i jak dotąd jedynym w sieci serwisem internetowym, poświęconym w całości tylko i wyłącznie polskiej muzyce poważnej. Nadrzędnym jego celem jest informowanie o bieżącej aktywności środowiska muzycznego w Polsce oraz polskich muzyków za granicą, a także dostarczanie aktualnych, kompleksowych wiadomości o polskich artystach, instytucjach muzycznych i publikacjach o muzyce. Służy temu zarówno sam portal internetowy, jak i dołączona do niego osobna aplikacja bazy danych o utworach i kompozytorach oraz Newsletter, rozsyłany do zarejestrowanych użytkowników serwisu.

Zapraszamy do częstego odwiedzania naszego portalu - bądź na bieżąco z muzyką polską!

logotyp

p

Znajdź nas na FB

 

 

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

Nowości książkowe

s

W 2017 roku przyznano Doroczną Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich Andrzejowi Tuchowskiemu – za twórczość muzykologiczną o szerokim spektrum problemów, a zwłaszcza za podjęcie niezwykłej tematyki w książce Nacjonalizm, szowinizm, rasizm a europejska refleksja o muzyce i twórczość kompozytorska okresu międzywojennego

Więcej...

Nowości płytowe

Muzyka Polska Dzisiaj - kolekcja płyt

   

pfb

 

Warszawska Jesień 2014 na płytach

Warner2016

VI Muzyka Klawesynowa
12. Mózg Festival
aktualności
Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena PDF Drukuj Email

19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena 201522 marca 2015 roku pod hasłem „Beethoven - następcy i kontynuatorzy: Brahms, Mahler” rozpocznie się 19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, jedno z największych i najważniejszych wydarzeń muzycznych w naszym kraju. Wystąpią znakomici dyrygenci, wybitni soliści, wspaniałe orkiestry z Europy i świata, a w programie znajdzie się nie tylko dobrze znana klasyka, ale również muzyczne odkrycia i premiery.

Usłyszymy utwory Beethovena, Brahmsa i Mahlera, jak też dzieła innych twórców, które w tym okresie powstały. Trwający dwa tygodnie (do 3 kwietnia 2015 roku) festiwal stanie się w tym roku areną popisów wspaniałych dyrygentów. Podziwiać będziemy Leonarda Slatkina, czeskiego mistrza batuty Jiři Bělohlávka wraz z Filharmonią Czeską, związanego z Cincinnati Symphony Orchestra Robert Trevino, który na festiwalu poprowadzi orkiestrę Sinfonię Varsovię, a także dyrygentów młodego pokolenia, w tym występującego w Polsce po raz pierwszy Rosjanina Vasily’a Petrenko, szefa Royal Liverpool Philharmonic Orchestra. Z zespołem Filharmonii Narodowej wystąpi wysoko ceniony, a pochodzący z Armenii Sergey Smbatyan, a towarzyszyć mu będzie wybitna hiszpańska skrzypaczka Leticia Moreno. W niecodziennym programie podziwiać zaś będziemy międzynarodową Baltic Sea Youth Philharmonic, którą poprowadzi Kristjan Järvi. Zabrzmią utwory kompozytorów krajów basenu Morza Bałtyckiego, w tym Jeana Sibeliusa, Edvarda Griega, Arvo Pärta, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego, ale też młodych twórców współczesnych, jak choćby Gediminasa Gelgotasa z Litwy.

Na festiwalu usłyszymy również wirtuozów fortepianu: chińską pianistkę Zee Zee, Alexeia Volodina z Rosji oraz Simona Trpceskiego z Macedonii, a także wspaniałych polskich pianistów: Julię Kociuban i Szymona Nehringa, którzy będą reprezentantami kraju w jesiennym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Po raz pierwszy w Polsce zabrzmi nazywana operowym thrillerem psychologicznym The Turn of the Screw Benjamina Brittena (28 marca). Ukończona w 1954 roku opera po raz pierwszy wykonana została we Włoszech, wkrótce potem w Londynie, a wreszcie w Nowym Jorku. Na polskich scenach nie zagościła nigdy. Pod batutą Łukasza Borowicza i w międzynarodowej obsadzie wokalnej opera Brittena zaprezentowana zostanie w ramach realizowanego od wielu lat festiwalowego cyklu prezentacji zapomnianych lub zupełnie nieznanych dzieł operowych. Miłośników opery czeka również przekrojowa prezentacja twórczości Pietra Mascagniego (w 70. rocznicę śmierci kompozytora), w tym operowe arie i duety z Masek, Lodoletty, Iris, Isabeau, Nerone, Przyjaciela Fritza i Rycerskości wieśniaczej. Solistami będą Ewa Vesin (sopran) i David Sotgiu (tenor). Polską Orkiestrą Sinfonią Iuventus zadyryguje Massimiliano Caldi (24 marca).

Share on Facebook
Więcej…
 
Ensamble Peregrina w Dniu specjalnym Euroradia PDF Drukuj Email

Ensamble Peregrina Program 2 Polskiego Radia i Narodowy Instytut Audiowizualny zapraszają 29 marca 2015 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie na koncert Ensemble Peregrina z Bazylei (na zdjęciu). Znakomici artyści przedstawią polską muzykę średniowieczną w kontekście europejskim.

W pierwszej części koncertu, zatytułowanej Sacer Nidus – Święte Gniazdo i poświęconej początkom państwa polskiego, usłyszymy hymny i sekwencje ku czci św. Wojciecha ze źródeł gnieźnieńskich i krakowskich z XIV i XV wieku. Wiele z tych utworów to adaptacje melodii obcych z łacińskimi tekstami twórców polskich. Na szczególną uwagę zasługuje zrekonstruowany lament na śmierć Bolesława Chrobrego z Kroniki Galla Anonima oraz najwcześniejsza, bo zanotowana około roku 1001, sekwencja Annua recolamus poświęcona św. Wojciechowi, w której odnajdujemy pierwszą wzmiankę nazwy naszego państwa (Polania).

Część drugą wypełni muzyka ze źródeł paryskich i starosądeckich (XIII/XIV wiek), ukazująca ścisłe związki kompozycji rodzimych z klasztorów małopolskich klarysek z nowatorską i rewolucyjną szkołą Notre Dame.

Ensemble Peregrina wystąpi w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett - śpiew, harfa oraz kierownictwo artystyczne, Kelly Landerkin – śpiew, LorenzaDonadini – śpiew, Hanna Järveläinen – śpiew, Baptiste Romain – fidel.

Share on Facebook
 
Misteria Paschalia 2015 PDF Drukuj Email

Misteria Paschalia 2015W poniedziałek, 30 marca w 2015 roku rozpocznie się w Krakowie jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce dawnej – „Misteria Paschalia”.

Siedem dni, siedem koncertów oraz plejada gwiazd wykonawstwa historycznego. Tegoroczna odsłona festiwalu będzie prezentacją dziedzictwa europejskiej muzyki od średniowiecza, aż po klasycyzm. Obok uwielbianych przez publiczność wybitnych muzyków - Jordiego Savalla i Ottavia Dantone, powrócą do Krakowa Christophe Rousset i René Jacobs. Po raz pierwszy ze swoimi zespołami na festiwalu zaprezentują się Diego Fasolis, Alessandro de Marchi i Paul van Nevel. To wszystko w atmosferze Wielkiego Tygodnia – od 30 marca do 5 kwietnia 2015 roku.

- Główną oś tegorocznego Festiwalu „Misteria Paschalia” wyznacza prezentacja trzech oratoriów – Niccola Jommellego (Isacco, figura del Redentore), Bernarda Pasquiniego (La sete di Cristo) i George’a Friderica Handla (Jephtha) oraz dwóch pasji opartych na Ewangelii św. Jana autorstwa Cipriana de Rore i Johanna Sebastiana Bacha. Uzupełnieniem programu będzie przedstawienie XIV-wiecznych utworów zamieszczonych w tzw. „Czerwonej Księdze z Montserrat” oraz mistycznego cyklu Ciemnych Jutrzni Françoise’a Couperina. - mówi Filip Berkowicz, Dyrektor Artystyczny Festiwalu.

Koncerty festiwalowe odbędą się m.in. w Kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej, Kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce, a także po raz pierwszy w historii festiwalu w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.misteriapaschalia.com
Share on Facebook
 
Koncert Wielkopostny. Pamięci Andrzeja Koszewskiego PDF Drukuj Email

Koncert Wielkopostny Polski Chór Kameralny zaprasza na Koncert Wielkopostny. Pamięci Andrzeja Koszewskiego, który odbędzie się 28 marca 2015 roku o godz. 19:30 w Kościele św. Mikołaja w Gdańsku.

W programie koncertu poruszające utwory pasyjne, korespondujące z rozpoczynającym się Wielkim Tygodniem, pośród których usłyszymy polskie prawykonanie utworu Recordare z oratorium Dies Illa Krzysztofa Pendereckiego. Koncert dedykowany pamięci niedawno zmarłego polskiego kompozytora Andrzeja Koszewskiego zawiera wiele jego utworów m.in. napisane w 90 roku życia Stabat Mater, a także Campana, Miserere, Agnus Dei i Crux-Lux. Na koncercie obecna będzie wdowa – Krystyna Koszewska.

Polski Chór Kameralny wystąpi pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Słowo o kompozytorze wygłosi Alina Kurczewska (Radio Merkury Poznań).
Share on Facebook
 
Święto Uczelni: 70-lecie Akademii Muzycznej w Łodzi PDF Drukuj Email

Zygmunt KrauzeGłówną częścią obchodów Jubileuszu 70-lecia Akademii Muzycznej w Łodzi będzie uroczyste posiedzenie Senatu, zaplanowane na 24 marca 2015 roku, dokładnie w 70. rocznicę rozpoczęcia zajęć w powojennym konserwatorium w Łodzi. Podczas uroczystości tytuł doktora honoris causa otrzyma światowej sławy kompozytor i pianista prof. Zygmunt Krauze (na zdjęciu) od wielu lat związany z łódzką Akademią.

– To wyjątkowa okazja do świętowania, ponieważ łódzka Akademia Muzyczna była pierwszą spośród polskich uczelni muzycznych, które powstały po wyzwoleniu kraju spod okupacji hitlerowskiej – podkreśla prof. dr hab. Cezary Sanecki, Rektor Akademii Muzycznej w Łodzi. Łódzka Akademia była też pierwszą szkołą wyższą, która po wojnie rozpoczęła w Łodzi działalność dydaktyczną. Stało się to możliwe dzięki staraniom grupy łódzkich pedagogów, którzy przyczynili się do reaktywacji Konserwatorium Muzycznego Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej, działającego w Łodzi w latach 1911-39.

24 marca br. podczas jubileuszowego posiedzenia Senatu w Sali Koncertowej Akademii tytuł doktora honoris causa otrzyma charyzmatyczny artysta prof. Zygmunt Krauze – wybitny kompozytor, pianista i pedagog, od wielu lat prowadzący w łódzkiej Akademii Muzycznej klasę kompozycji. – Jest twórcą wszechstronnym, obok form tradycyjnych uprawia gatunki awangardowe: performance, instalacje i aranżacje przestrzenne – wymienia dr hab. Ewa Kowalska-Zając, dziekan Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej. – Profesor stworzył oryginalny styl muzyczny inspirowany malarstwem Strzemińskiego, a o randze jego twórczości świadczą wykonania jego kompozycji na całym niemal świecie oraz liczne nagrody i odznaczenia, m.in.: francuska Legia Honorowa i tytuł Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres. W 2012 roku Zygmunt Krauze został nagrodzony Koryfeuszem Muzyki Polskiej w kategorii osobowość roku, zaś w maju 2014 Narodowy Uniwersytet Muzyczny w Bukareszcie przyznał mu doktorat honoris causa. Na finał uroczystości zaplanowano prezentację audiowizualną pt. Unizm i sensualizm w muzyce Zygmunta Krauze oraz wykonanie jego Kwintetu fortepianowego.

Share on Facebook
Więcej…
 
Prezentacja portalu Polskie ludowe instrumenty muzyczne PDF Drukuj Email

Polskie ludowe instrumenty muzyczne Instytut Muzyki i Tańca zaprasza we wtorek, 17 marca 2015 roku o godz. 12.00 do Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie na prezentację portalu www.instrumenty.edu.pl - jedynego w Polsce wirtualnego centrum instrumentów ludowych.

Portal „Polskie ludowe instrumenty muzyczne” prezentuje instrumenty muzyczne i narzędzia dźwiękowe wykorzystywane w praktyce na terenie całej Polski od XVIII po XXI wiek. Strona ma charakter popularyzatorski i edukacyjny, spełniając jednocześnie wymagania specjalistów i naukowców. Portal jako pierwszy prezentuje tak bogaty materiał porównawczy – całkowicie nową dokumentację zdjęciową wraz z profesjonalnymi opisami, wzbogacony o nagrania dźwiękowe, materiały audiowizualne oraz projekty instrumentów. W bazie znajduje się niemal 250 obiektów – unikalnych eksponatów muzealnych, pochodzących z najważniejszych kolekcji w Polsce: Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, Państwowego Muzeum Etnograficznego, Muzeum Narodowego w Poznaniu (Muzeum Instrumentów Muzycznych i Muzeum Etnograficznego) oraz Kolekcji Jadwigi i Mariana Sobieskich. Na portalu zamieszczono prawie 1000 wysokiej jakości zdjęć. Niektóre obiekty prezentowane są w technice 360 stopni.

Share on Facebook
Więcej…
 
Powstanie Europejskie Centrum Muzyki Sinfonia Varsovia PDF Drukuj Email

Projekt Centrum Muzyki Sinfornia VarsoviaPrzed stolicą kolejna inwestycja – modernizacja zabytkowych obiektów przy ul. Grochowskiej 272 na potrzeby Orkiestry Sinfonia Varsovia oraz budowa Europejskiego Centrum Muzyki Sinfonia Varsovia. Miasto zarezerwuje środki finansowe na realizację zadania w wysokości 279 700 000 zł.

Przy Grochowskiej powstanie nowe centrum kulturalne Warszawy – skupione wokół Orkiestry Sinfonia Varsovia. Centrum będzie nie tylko atrakcyjnym miejscem dla prezentacji muzyki poważnej i innych gatunków sztuki (teatr, film, malarstwo, fotografia, rzeźba), lecz również miejscem spędzania czasu wolnego (multiteka, kawiarnie, restauracje, itp.). Siedziba Orkiestry ma się stać ważną przestrzenią dla dyskusji wokół najważniejszych wydarzeń kulturalnych. Zwycięska koncepcja architekta Thomasa Puchera, która będzie realizowana przy ul. Grochowskiej dołączy do zmian jakie zachodzą w kulturze na prawym brzegu Wisły. Powstają tu jedne z najciekawszych punktów na kulturalnej mapie miasta.

- Budowa Europejskiego Centrum Muzyki Sinfonia Varsovia wpisuje się w program rewitalizacji do 2022 roku, który jest procesem obejmującym szereg działań, na które miasto przeznaczy ponad miliard złotych. Mając na uwadze obecny stan zabytkowych budynków w ramach nieruchomości zajmowanej przez Orkiestrę za priorytetowe uznaliśmy przeprowadzenie dogłębnej i całościowej rewitalizacji najbardziej zniszczonej substancji – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent stolicy. - Zadanie to mamy nadzieję będzie współfinansowane w ramach środków europejskich, gdyż gwarantuje lepszą dostępność infrastruktury kultury i dziedzictwa kulturowego.

Miasto st. Warszawa kupiło nieruchomość przy ul. Grochowskiej 272 dla Orkiestry w 2009 roku. Głównym celem tego działania było zapewnienie przestrzeni umożliwiającej budowę sali koncertowej oraz siedziby dla samorządowej instytucji kultury. W 2010 roku został rozstrzygnięty konkurs architektoniczny na projekt sali koncertowej i zagospodarowania architektonicznego nieruchomości. Dwa lata później Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz podpisała list intencyjny ze zwycięzcą konkursu Thomasem Pucherem.

Share on Facebook
 
Dni Harfy w Krakowie PDF Drukuj Email

Dni Harfy w Krakowie Szkoła Muzyczna I i II st. im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie oraz Camac Harps France zapraszają na II Dni Harfy w Krakowie, które odbędą się w dniach 21-22 marca 2015 roku. Festiwal ten jest jedynym wydarzeniem w Małopolsce w całości dedykowanym harfie. Podczas koncertów będzie można poznać różne oblicza tego instrumentu, zarówno w repertuarze klasycznym, jak i jazzie.

II Dni Harfy w Krakowie rozpocznie o godz. 12.00 w sali koncertowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie koncert polskiej harfistki Klary Wośkowiak. Artystka jest absolwentką Royal Academy w Londynie, laureatką wielu konkursów m.in. I miejsca w Camac Harp Competition w Londynie (2014), I miejsca na III Międzynarodowym Konkursie Harfowym na Słowenii (2013), gdzie przyznana jej została również nagroda specjalna - pozycja Young Celebrity Master podczas Harp Masters Academy w 2015 roku w Szwajcarii. Klara Wośkowiak poprowadzi również w tym dniu kursy mistrzowskie dla początkujących adeptów sztuki harfowej.

Wieczorem tego samego dnia usłyszymy recital cenionej na całym świecie harfistki prof. Florence Sitruk, która jest wykładowcą w klasie harfy w Haute Ecole de Musique of Geneva oraz profesorem wizytującym w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Share on Facebook
Więcej…
 
Koncerty z okazji 330. rocznicy urodzin J.S. Bacha w Narodowym Forum Muzyki PDF Drukuj Email

Johann Sebastian Bach21 marca 2015 roku minie 330 lat od narodzin kompozytora wszechczasów – Johanna Sebastiana Bacha.

Dziś uważany za fenomen, za życia był zapracowanym organistą, chórmistrzem i nauczycielem, w pocie czoła starającym się utrzymać liczną rodzinę (dwadzieścioro dzieci). Świadomy swego talentu, postanowił realizować nieprzeciętne zdolności przede wszystkim w muzyce religijnej, rezygnując ze spektakularnej kariery. Nigdy nie napisał opery, choć w jego czasach gatunek ten był żyłą złota. Pozostawił jednak wiele świeckich utworów, które dziś są najpopularniejszym repertuarem na instrumenty klawiszowe, ulubionymi przebojami wiolonczelistów, materiałem dla wirtuozowskich popisów skrzypków.

A na jaki instrument przeznaczone było ostatnie dzieło Bacha, Kunst der Fuge? Nie wiadomo – bardzo prawdopodobne, że na żaden i jednocześnie każdy. Cykl jest jakby traktatem z teorii muzyki zapisanym nutami; dźwiękowym eksperymentem, który nagle urywa się wówczas, gdy nuty układają się w nazwisko kompozytora: B-A-C-H. Opublikowana po śmierci Bacha Sztuka fugi rozeszła się w zaledwie kilku egzemplarzach i rozgoryczony syn kompozytora sprzedał po cenie złomu miedziane płyty z wyrytym na nich dziełem. Dziś nie mamy wątpliwości, że Kunst der Fuge to przejaw geniuszu. 21 marca 2015 roku w Filharmonii we Wrocławiu arcydzieło Bacha wykona Wrocławska Orkiestra Barokowa pod batutą Andrzeja Kosendiaka.

Share on Facebook
Więcej…
 
<< pierwsza < poprzednia 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 następna > ostatnia >>

Strona 112 z 124

ZKP

 Archiwum Cyfrowe Muzyki Polskiej

 

POLMIC poleca

www.sikorski.polmic.pl
www.panufnik.polmic.pl
www.serocki.polmic.pl
www.baird.polmic.pl
www.palester.polmic.pl
7+7

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012

kliknij i posłuchaj muzyki!

włącz radio RMF Classic

W dniach 20 maja – 27 sierpnia 2017 roku odbędzie się VII edycja cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej

Więcej...

XI Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej – Warszawa, 24.VI–1.VII 2017

W dniach 24 czerwca – 1 lipca 2017 roku w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie odbędą się Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej.

Od dziesięciu lat Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej kształtują świadomość estetyki i praktyki wykonawczej muzyki przedromantycznej w polskiej edukacji. Kursy łączą w sobie zarówno seminaria

Więcej...

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Sinfonietta per Sinfonietta” – Kraków, 19.06.2017

Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia zaprasza do udziału w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Sinfonietta per Sinfonietta” pod honorowym Patronatem Krzysztofa Pendereckiego

Więcej...
Zaprenumeruj nasz Newsletter!

Partnerzy POLMIC

IAMIC

Projekty POLMIC

IAMIC 2011

ArtMusFair - Warsaw 2010

DMET
 

Raport 2008

Mecenasi POLMIC

MKIDN
IMIT
ZAiKS
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
 
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information