21 września 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Relacje


Muzyka Karola Szymanowskiego w Tokio PDF Drukuj Email

sNie jest tajemnicą, że mieszkańcy Japonii kochają Fryderyka Chopina. Po niedawnej tokijskiej prezentacji twórczości Karola Szymanowskiego można się spodziewać, że i muzyka tego kompozytora zagości pełniej w kraju kwitnącej wiśni.

Z inicjatywy polskiego pianisty Ignacego Lisieckiego w ostatnich miesiącach o twórczości Karola Szymanowskiego w Japonii było głośno. Najpierw 18 czerwca 2017 roku na antenie japońskiej telewizji Asahi, w nadawanym nieprzerwanie od 1969 roku programie dotyczącym muzyki klasycznej „Daimei no nai ongakukai”, przed 5 milionami odbiorców japoński skrzypek, rektor Tokyo University of Arts prof. Kazuki Sawa przedstawił sylwetkę Karola Szymanowskiego i wraz z Ignacym Lisieckim wykonał Sonatę d-moll op. 9 na skrzypce i fortepian.

Kolejnym ogniwem przedsięwzięcia były dwa koncerty z muzyką polskiego twórcy. Artyści zaprezentowali kameralne dzieła Szymanowskiego 17 lipca w Sayaka Hall w Osace oraz 1 września w Airef Hall w Fukuoce.

Kulminacją prezentacji muzyki Szymanowskiego w Japonii był recital Kazuki Sawy i Ignacego Lisieckiego w sali koncertowej Tokyo University of Arts 3 września 2017 roku. Zgromadzona w murach tej najstarszej i najbardziej prestiżowej wyższej uczelni muzycznej w Japonii publiczność, wysłuchała m.in. cyklu Mity op. 30, Romansu D-dur na skrzypce i fortepian op. 23, wyboru Mazurków na fortepian op. 50 i op. 62. Koncert poprzedził wykład Daniela Cichego, dyrektora i redaktora naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przybliżający sylwetkę i twórczość Karola Szymanowskiego.

Share on Facebook
 
Orkiestra Leopoldinum pod dyrekcją Reinharda Goebla w NFM PDF Drukuj Email

lReinhard Goebel to pierwszy skrzypek Musica Antiqua Köln i dyrygent. Jest uznawany za „ikonę muzyki dawnej” (Süddeutsche Zeitung). Przybliżając praktykę wykonawstwa historycznego współczesnym orkiestrom symfonicznym i kameralnym, jak również zespołom muzyki dawnej, jest on niewyczerpanym źródłem wiedzy o klejnotach repertuaru i cieszącym się międzynarodowym uznaniem specjalistą. Goebel jest tegorocznym laureatem prestiżowego Medalu Bachowskiego, przyznawanego przez Miasto Lipsk. W poprzednich latach nagrodę otrzymały takie osobistości, jak Gustav Leonhardt, Nikolaus Harnoncourt i Herbert Blomstedt. Wręczenie wyróżnienia nastąpi 17 czerwca 2017 roku.

Goebel był gościem orkiestry NFM Leopoldinum. 11 marca 2017 roku wykonał z orkiestrą dzieła przełomu baroku i klasycyzmu: „ … jestem pod ogromnym wrażeniem muzyków z NFM Leopoldinum, którzy grali świetnie. Wszystkie zaprezentowane utwory wymagały bardzo starannego frazowania i nadawania frazom wyrazistości, malowniczego charakteru. To całe dźwiękowe malarstwo, uzyskiwane wyłącznie za pomocą smyczków, było na tym koncercie rewelacyjne i odróżniało od siebie stosunkowo bliskie stylistycznie dzieła różnych kompozytorów XVIII wieku” (Jacek Tabisz). Artysta już przyjął zaproszenie na następne spotkanie z Leopoldinum.

Share on Facebook
 
Dyrygentka orkiestry Vita Activa laureatem konkursu przedsiębiorczość społeczna PDF Drukuj Email

vaMirosława Lipińska, dyrygetka orkiestry Vita Activa, otrzymała I miejsce w konkursie "Przedsiębiorczość społeczna 2017", zorganizowanym porzez Prezydenta Miasta Gdańska, Pawła Adamowicza.

W tym samym konkursie i w tej samej kategorii zajęła II miejsce w plebiscycie "Dziennika Bałtyckiego". Nagroda przyznana za stworzenie miejsca, w którym osoby z niepełnosprawnością intelektualną mogą realizować swoje potrzeby kulturalne na bardzo wysokim poziomie kompetencji artystycznych i społecznych. W dorobku społeczności osób niepełnosprawnych intelektualnie (przy wsparciu wolonatariuszy i nauczycieli) jest Orkiestra Vita Activa z dorobkiem 250 koncertów w 60 miastach Polski i Europy oraz ECEKON - Europejskie Centrum Edukacji Kulturalnej Osób Niepełnosprawnych - 60 uczniów, 6 zespołów, około 240 wydarzeń kulturalnych w ciągu 8 lat działalności. To przedsiębiorstwo społeczne, cechujące się precedensową innowacyjnością społeczną, działa przy Polskim Stowarzyszeniu na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną - Koło w Gdańsku. PSONI prowadzi liczne placówki wspierające osoby z niepełnosprawnością we wszystkich okresach życia.

Share on Facebook
 
Laureaci Konkursu o Stypendium Fundacji Yamaha 2017 PDF Drukuj Email

pietrzak zuzannaW dniach 12-13 lutego w Akademii Muzycznej w Łodzi odbył się Konkurs o Stypendium Fundacji YAMAHA 2017 w kategorii fortepianu. W konkursowe szranki stanęło ośmioro młodych pianistów reprezentujących polskie uczelnie muzyczne. Stypendia otrzymali: Andrzej Wierciński (AM Katowice), Mikołaj Sikała (AM Gdańsk), Zuzanna Pietrzak (UMFC Warszawa) i Aleksandra Dąbek (AM Kraków).

W przesłuchaniach konkursowych, które odbyły się w Sali Koncertowej Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi, wzięli udział: Aleksandra Dąbek (AM Kraków), Mateusz Mikołajczak (AM Wrocław), Zuzanna Pietrzak (UMFC Warszawa), Cyprian Sekrecki (AM Poznań), Mikołaj Sikała (AM Gdańsk), Jacek Mateusz Wendler (AM Łódź), Marcin Wieczorek (AM Bydgoszcz) oraz Andrzej Wierciński (AM Katowice). Uczestników oceniało jury w składzie: dr hab. Mariusz Drzewicki, prof. AM (przewodniczący), prof. dr hab. Mirosław Herbowski, prof. dr hab. Zbigniew Raubo, dr hab. Maciej Pabich, prof. AM oraz dr hab. Michał Szczepański.

Po kilku godzin przesłuchań jury zdecydowało o rozdziale stypendiów. Najwyższe stypendium – 1500 euro – otrzymał Andrzej Wierciński (Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach) z klasy prof. dra hab. Wojciecha Świtały, stypendium w wysokości 1000 euro zdobył Mikołaj Sikała (Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku) z klasy dra Kordiana Góry, dwa stypendia w wysokości 750 euro każde przypadły w udziale: Zuzannie Pietrzak (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie) z klasy prof. dr hab. Alicji Palety-Bugaj oraz Aleksandrze Dąbek (Akademia Muzyczna w Krakowie) z klasy prof. Ewy Bukojemskiej.

Podczas finałowego koncertu wystąpili laureaci, którzy w Konkursie zdobyli najwyższą punktację: Andrzej Wierciński zagrał VII Sonatę S. Prokofiewa, Mikołaj Sikała – Wariacje op. 41 N. Kapustina.

Więcej informacji o konkursie: www.amuz.lodz.pl

Share on Facebook
 
XXIII Jesienny Festiwal Alkagran 2016 PDF Drukuj Email

Alkagran W dniach 26 września - 1 października 2016 roku w Czechowicach-Dziedzicach i Bielsku-Białej odbył się XXIII Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran” oraz IX Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego.

Na program Festiwalu złożyło się sześć koncertów. Festiwal rozpoczął się w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Bielsku-Białej koncertem dla dzieci i młodzieży zatytułowanym Malowane dźwiękiem, podczas którego odbyło się szereg konkursów o tematyce muzycznej. Tego samego dnia w Sali Widowiskowej Miejskiego Domu Kultury w Czechowicach-Dziedzicach można było wysłuchać pieśni Mieczysława Karłowicza i Karola Szymanowskiego w znakomitym wykonaniu Rafała Majznera (tenor) i Katarzyny Rzeszutek (fortepian). Kolejny koncert miał miejsce 28 września w Sali pod Amorami Pałacu Kotulińskich w Czechowicach-Dziedzicach. Zaprezentowali się na nim akordeoniści – laureaci nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworu Andrzeja Krzanowskiego na VIII Konkursie Akordeonowym im. Andrzeja Krzanowskiego w 2014 roku – Mateusz Dudek, Bartosz Kołsut, Rafał Łuc, Konrad Merta, Mateusz Stankiewicz oraz Przemysław Wojciechowski.

29 września Centrum Handlowe Stara Kablownia stało się sceną niezwykłego wydarzenia o nazwie ARACNE / OUTBACK, na którym zostały zaprezentowane propozycje programowe dwóch kompozytorów: Jagny Krzanowskiej i Claudio Jacomucciego. Utwór Jagny Krzanowskiej (Outback) został wykonany przez Duet Zimka&Ochwat i kompozytorkę przy komputerze. Drugą z odsłon tego wydarzenia stanowił performance w wykonaniu tancerki Kathleen Delaney oraz znakomitego włoskiego akordeonisty i kompozytora Claudio Jacomucciego.

30 września w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Bielsku-Białej odbył się Koncert Laureatów IX Konkursu Akordeonowego im. Andrzeja Krzanowskiego, na którym Jury ogłosiło oficjalne wyniki oraz wręczyło nagrody zwycięzcom. Konkurs ten odbywał się w dwóch kategoriach – solistycznej i kameralnej. Po przesłuchaniu wszystkich uczestników Jury Konkursu w składzie: Grażyna Krzanowska – przewodnicząca, Marek Andrysek, Klaudiusz Baran, Marcin Bortnowski, Bogdan Dowlasz oraz Claudio Jacomucci przyznało następujące nagrody i wyróżnienia. W kategorii solistycznej I nagrodę w wysokości 10000 zł otrzymał Iwo Jedynecki, II nagrodę w wysokości 6500 zł – Paweł Janas, III nagrodę w wysokości 4000 zł – Bartosz Kołsut, a wyróżnienia w wysokości 1000 zł otrzymali Mateusz Dudek, Adam Maksymienko oraz Inga Piwowarska. W kategorii kameralnej I nagrodę w wysokości 8000 zł otrzymał zespół TWOgether DUO (Magdalena Bojanowicz i Maciej Frąckiewicz), II nagrody nie przyznano, III nagrodę ex aequo w wysokości 4000 zł otrzymały zespoły: Duet Zimka&Ochwat (Maciej Zimka i Wiesław Ochwat) oraz DUO Jedynecki/Krzyżanowski (Iwo Jedynecki i Aleksander Krzyżanowski), a wyróżnienie w wysokości 1500 zł MaxBy Duo (Nadzieja Baida i Adam Maksymienko). Ponadto Jury przyznało nagrody specjalne za najlepszą interpretację utworu Andrzeja Krzanowskiego. Otrzymali je: Paweł Janas, Iwo Jedynecki, Inga Piwowarska i Piotr Zembroń. Nagrodę Fundacji im. A. Krzanowskiego Creative Music za wybitne wykonanie utworu kameralnego otrzymali: TWOgether DUO oraz DUO Jedynecki / Krzyżanowski. 1 października, w Międzynarodowym Dniu Muzyki oraz rocznicy śmierci patrona Festiwalu - Andrzeja Krzanowskiego - tradycyjnie odbył się koncert Już się zmierzcha… Tym razem w specjalnie zaaranżowanym wnętrzu Centrum Handlowego Stara Kablownia w wybitnym wykonaniu Kwartetu Śląskiego zabrzmiały elektroakustyczne utwory Stanisława Krupowicza, Marcina Rupocińskiego i Andrzeja Krzanowskiego.

Głównymi organizatorami Festiwalu był Miejski Dom Kultury w Czechowicach-Dziedzicach oraz Mała Akademia Muzyki. Współorganizatorami: Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Fundacja im. Andrzeja Krzanowskiego, Polskie Wydawnictwo Muzyczne w Krakowie, Stowarzyszenie Akordeonistów Polskich oraz Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej. Festiwal był finansowany przez Urząd Miejski w Czechowicach-Dziedzicach, Miejski Dom Kultury w Czechowicach- Dziedzicach oraz Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej.

Partnerami Festiwalu byli: Pałac Kotulińskich w Czechowicach-Dziedzicach oraz CH Stara Kablownia.

Imprezę wspierali: Centrum Budowlane Akces, Mała Akademia Muzyki, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Czechowicach-Dziedzicach, Cukiernia-piekarnia Niedźbała, Mieszek, Restauracja Kalendarium oraz osoby prywatne.

Patronat medialny nad Festiwalem objęli: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, czecho.pl, Gazeta Czechowicka, silesiakultura.pl oraz PR Katowice.

Share on Facebook
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 21
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information