polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

archiwum

Filtr

temp’óra: Call for projects

Francuska organizacja temp’óra zaprasza do zgłaszania projektów "grantowych" na sezon 2010-2011. Propozycja skierowana jest do kompozytorów, solistów i zespołów działających w zakresie muzyki współczesnej, mieszkających w Europie.

Termin zgłaszania: 30 czerwca 2009

Szczegółowe informacje na stronie: www.tempora-site.org

Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

2nd European competition for live-electronic music projects

Termin zgłoszenia: 1 kwietnia 2009

Finał w Gothenburg: 4 października 2009 (ISCM 2009)

Zgłoszenia w trzech kategoriach:

  • Live-electronics z kompozytorem jako wykonawcą
  • Live-electronics i fortepian (pianista: Sonsoles Alonso)
  • Live-electronics I perkusja (perkusista: Jonny Axelsson)

Więcej informacji: www.ecpnm.com

Kontakt:

ECPNM, c/o Music Center the Netherlands, Contemporary Music Dept., Rokin 111, 1012 KN Amsterdam, the Netherlands
Tel.+31.20.3446060, fax +31.20.6733588
e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Nowa płyta Pawła Łukaszewskiego

Via CrucisNakładem brytyjskiej wytwórni Hyperion ukazała się kolejna autorska płytaPawła Łukaszewskiego, tym razem z misterium Via Crucis w wykonaniu wybitnych solistów i zespołów: Polyphony i Britten Sinfonia pod dyrekcją Stephena Laytona.

Amerykański krytyk muzyczny, Ronald E. Grames, w recenzji poprzedniej publikacji z muzyką Łukaszewskiego napisał: „Pełne gwałtowności budowanie kulminacji, bezbłędna prezentacja tekstu, nie standardowy sposób stosowania tonalności (‘odnowiona tonalność’ – to termin jakiego używa Łukaszewski). Ale w sferze harmonicznej Łukaszewski jest najbardziej (…) odkrywczy i, jakby unikając powielania samego siebie, w każdym z piętnastu nagranych utworów a cappella poszukuje nowych środków wyrazu. Nie mogłem wyjść z podziwu słuchając każdej subtelnej harmonicznej ‘niespodzianki’, za każdym razem – z niesłychanie trafnym zakończeniem frazy. Zanotowane przeze mnie podczas słuchania płyty uwagi są bardzo nieporządne, ponieważ wielokrotnie przerywałem pisanie – zastygając w bezruchu, wsłuchany w czyste piękno tej muzyki, jakby nie z tego świata.” (Ronald E. Grames, tłum. Michał Kubicki „Fanfare” January-February 2009)

Raport o rynku muzycznym w Polsce 2008

Raport 2008Przedstawiamy przygotowany przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej raport na temat rynku muzycznego w Polsce, opracowany przez Aleksandrę Jagiełło-Skupińską. Materiał koncentruje się na rynku fonograficznym, ze szczególnym uwzględnieniem sektora muzyki poważnej. Można w nim znaleźć również dane dotyczące muzyki cyfrowej w internecie, ściągania plików muzycznych na telefony komórkowe, nadawców radiowych i telewizyjnych, organizacji zbiorowego zarządzania, życia muzycznego i wydawców nutowych. Raport obejmuje dane z 2007 roku.

"Znaczenie polskiego rynku muzycznego dla rynku światowego czy europejskiego jest niewielkie. W porównaniu z wiodącymi rynkami światowymi, jak USA, Japonia, UK, Niemcy czy Francja, wartość polskiego rynku jest niska. W Rankingu Światowym opublikowanym przez Międzynarodową Federację Przemysłu Fonograficznego (IFPI) Polska zajmuje 24 miejsce pod względem wartości sprzedaży płyt, 36 miejsce pod względem sprzedaży muzyki cyfrowej, i 28 miejsce pod względem wartości praw wykonawczych. (…)"

Więcej...

Zwycięzcy Konkursu Wiolonczelowego im. Lutosławskiego

Sulic - HighamDnia 26 lutego 2009 roku od godziny 18.00, podczas koncertu finałowego w Filharmonii Narodowej w Warszawie, czwórka finalistów VIIMiędzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego rywalizowała o laur zwycięzcy. Około godziny 22.00 międzynarodowe Jury ogłosiło werdykt. Uroczystość wręczenia nagród poprowadził Dyrektor Konkursu – Bogdan Pałosz. Nagrody główne VII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego otrzymali:

  • I nagroda ex aequo – Philip Higham z Wielkiej Brytanii i Luka Šulić z Chorwacji
  • II nagrodaGiorgi Anichenko z Białorusi
  • III nagrodaJanina Ruh z Niemiec

Ponadto przyznano nagrody specjalne:

  • Nagroda specjalna - 1 000 Euro za najlepsze wykonanie Grave, ufundowana przez rodzinę Witolda Lutosławskiego - Miłosz Drogowski z Polski
  • Nagroda specjalna - 1000 Euro za najlepsze wykonanie Wariacji Sacherowskiej, ufundowana przez Fundację na Rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów – Luka Šulić
  • Nagroda specjalna - 600 Euro za najlepsze wykonanie Le cocou pour violoncelle, ufundowana przez profesora Kazimierza Michalika – Philip Higham

oraz nagrody w formie koncertów promocyjnych dla Laureatów I miejsca - Philipa Highama i Luki Šulica: Nagroda Filharmonii Narodowej w formie zaproszenia do wzięcia udziału w koncercie na estradzie Filharmonii Narodowej, Nagroda w formie występu z orkiestrą Sinfonia Varsovia, Nagroda Towarzystwa im. W. Lutosławskiego w formie występu z orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej na Festiwalu "Łańcuch VI" w Warszawie, Nagroda w formie występu w Centrum Kultury Dwór Artusa w Toruniu w sezonie artystycznym 2009/2010.

Najlepszy Polak w Konkursie - Miłosz Drogowski - otrzymał Nagrodę Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki oraz Nagrodę Filharmonii Łódzkiej im. A.Rubinsteina w postaci koncertów w sezonie artystycznym 2009/2010.

Warszawa: 2009-02-28

Sonata

 

Koncert inaugurujący rok obchodów jubileuszowych 25 lat działalności artystycznej Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej "Sonata" im. Bogumiła Łepeckiego odbędzie się 28 lutego 2009 roku o godz. 20.00 w kościele p.w. Matki Bożej Różańcowej w Warszawie (przy ul. Wysockiego 8). Z okazji 100-lecia śmierciMieczysława Karłowicza artyści pod batutą Stanisława Winiarczyka wykonają Jego Symfonię e-moll op. 7 „Odrodzenie”.

Zostań Międzynarodowym Młodym Przedsiębiorcą Muzycznym 2009 roku

IYME Award 2009Ruszają polskie eliminacje do międzynarodowego konkursu British Council dla młodych przedsiębiorców branży muzycznej. Do 16 marca 2009 roku młodzi polscy przedsiębiorcy działający w branży muzycznej mogą przesyłać zgłoszenia do konkursu International Young Music Entrepreneur 2009 organizowanego przez British Council. Polskie jury wyłoni w marcu najlepszego przedsiębiorcę, który w maju będzie reprezentował Polskę w międzynarodowym finale w Wielkiej Brytanii. Na najlepszych czekają nagrody: udział w warsztatach i seminariach w Wielkiej Brytanii, wstęp na festiwal Great Escape, aparat fotograficzny z funkcją You Tube i akcesoria komputerowe, a dla zwycięzcy międzynarodowego finału - dodatkowo nagroda pieniężna.

Dla kogo? Młodzi przedsiębiorcy, menedżerzy i organizatorzy, którzy tworzą polską scenę muzyczną, mogą się ubiegać o tytuł International Young Music Entrepreneur 2009, jeśli mają polskie obywatelstwo, od 25 do 35 lat, mówią biegle po angielsku i są aktywni w branży muzycznej (pełny regulamin konkursu oraz formularz zgłoszeniowy jest dostępny na http://www.britishcouncil.org/pl/poland-iyme2009.htm). Konkurs British Council jest wyjątkową inicjatywą w branży muzycznej, jako że nagradza nie talent artystyczny, ale przedsiębiorczość. Kandydaci mogą być muzykami, ale jury będzie oceniało wyłącznie ich działalność biznesową.

Złote Parnasy 2009 przyznane

Sanok 2009Fanfary, feerie świateł i finał z IV Symfonii Koncertującej Szymanowskiego rozpoczęły Galę Finałową IV Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic” w Sanoku. Najwyższym przyznawanym na Forum wyróżnieniem są trzy równorzędne Złote Parnasy 2009 połączone ze stypendium artystycznym i zaproszeniem na kolejną edycję Forum w roli gościa honorowego. Otrzymali je: Stanislav Bazik (student IV roku AM w Bańskiej Bystrzycy w klasie prof. Zuzana Štiasna-Paulechová), Jekaterina Sarajewa (studentka I roku łotewskiej AM w Rydze w klasie prof. Sergieja Osokina) oraz przedstawiciel Polski - Rafał Kowalczyk (student I roku AM w Bydgoszczy w klasie prof. Tatiany Shebanowej). Rada Programowa Forum wyróżniła także utalentowanych pianistów z Bydgoszczy (Marzenę Frankiewicz i Filipa Maciborskiego), z Warszawy (Wojciecha Chłapka, Natalię Quach, Ryszarda Alzina, Jakuba Tuszyńskiego i Karolinę Le Thu Quynch), z Lublina (Tomasza Rittera), z Wrocławia (Annę Haisig) oraz z Lwowa (Mykolę Nestera, Hannę Pankową, Julię Tałyzinę, Olenę Havyuk, Olenę Jurczenko-Seletską i Olenę Miso). Specjalne nagrody ufundowane przez Związek Kompozytorów Polskich otrzymali: pianistka-kompozytorka Maria Narodycka z Kijowa, Oksana Szymańska z Lwowa za ciekawą interpretację Etiud op. 33 Szymanowskiego oraz duet Grzegorz Nowak i Łukasz Chrzęszczyk z Kielc za brawurowe wykonanie Concertina Szostakowicza. Nagroda ZKP w postaci 10-cio płytowyej kroniki Warszawskiej Jesieni będzie dobrą inspiracją dla młodych pasjonatów współczesnego brzmienia.

Zmarła Wanda Wilk

Wanda WilkDnia 18 lutego 2009 roku, po długiej chorobie zmarła Wanda Wilk, założycielka The Polish Music Center przy the USC Thornton School of Music w Los Angeles. Dzięki jej wsparciu i dofinansowaniu amerykańskie Centrum kontynuuje misję promocji muzyki polskiej już od ponad dwudziestu lat. Bliskie przyjaźnie Wandy Wilk z najważniejszymi polskimi kompozytorami doprowadziły do stworzenia unikalnej kolekcji rękopisów, ofiarowanych Centrum w Los Angeles przez tak znanych artystów, jak Bacewicz, Baird, Laks, Lutosławski, Meyer, Penderecki, Ptaszyńska i Skrowaczewski.

Nabożeństwo żałobne odbędzie się w sobotę, 28 lutego 2009 roku o godz. 9:30 w Church of the Hills at Forest Lawn Hollywood Hills w Los Angeles, CA. Najbliższy Wiosenny koncert muzyki polskiej w dniu 28 marca 2009 roku o godz. 15.00 w Newman Recital hall w uniwersyteckim kampusie zostanie dedykowany pamięci Wandy Wilk. The Polish Music Center przygotowuje również poświęconą jej specjalną stronę internetową (przy serwisie www.usc.edu/dept/polish_music).

Call for Scores – Pilgrim’s Walk

Kalvfestivalen – International Venue for New Music Development zaprasza do zgłaszania propozycji dla solistów, które będą wykonane podczas festiwalu. Jednym z wydarzeń festiwalu w 2009 roku jest wiodąca ok. 2 km „Pilgrim’s Walk”. Będzie ona się składać z 7 stacji. Każda stacja będzie z kolei poświęcona jednemu z siedmiu haseł pielgrzyma - Slowness, Freedom, Simplicity, Silence, Light Heartedness, Sharing i Spirituality.

O muzyce:

  • - utwory solowe na przenośny (dający się przenieść w ręku) instrument, bez wzmocnień;
  • - czas trwania: ca 2-3 min.
  • - każdy utwór powinien odzwierciedlać jedno z siedmiu haseł;
  • - każdy utwór powinien być dopuszczać wykonanie na przynajmniej dwóch intrumentach (opcjonalnie).

Siedem utworów zostanie wybranych do wykonania, jeden na każdą stację.

Propozycja adresowana jest do kompozytorów piszących muzykę współczesną bez limitu wieku, każdej narodowości. Każdy kompozytor może nadesłać maksymalnie trzy utwory.

Termin zgłaszania: 1 maja 2009. Wyniki zostaną ogłoszone około 15 maja.

Propozycje należy kierować na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (każdy utwór w osobnym e-mailu).

Przesyłając złoszenie należy dołączyć do niej:

  1. partyturę w pliku pdf, z oznaczonym hasłem, czasem trwania i instrumentarium;
  2. kontakt;
  3. krótki biogram;
  4. fotografię.

Pytania należy kierować na ten sam adres e-mail. Więcej informacji na stronie: www.kalvfestival.se oraz w załączonympliku pdf.

Wszystkie utwory na skrzypce i fortepian Szymanowskiego na CD

Szymanowski - Utwory na skrzypce i fortepianPolska skrzypaczka Joanna Mądroszkiewicz wraz z austriackim pianistą Paulem Guldą nagrała dla niemieckiej firmy MDG wszystkie utwory Karola Szymanowskiego na skrzypce i fortepian. Płyta ukaże się na rynku na początku marca 2009 roku. Na krążku znalazły się interpretacje Sonaty d-moll op. 9, Romansu D-dur op. 23, Nokturnu i Tarantelli op. 28, Mitów op. 30, Le berceuse d’Aïtacho Enia op. 52 oraz Trzech kaprysów Paganiniego op. 40.

Nowy Targ: 2009-02-15

Koncert - Nowy TargBurmistrz Miasta Nowego Targu zaprasza na koncert "Pamiętam ciche, jasne, złote dnie" poświęcony muzyceMieczysława Karłowicza w setną rocznicę Jego tragicznej śmierci w lawinie, w dniu 15 lutego 2009 roku (niedziela) ogodz. 17:00 w sali widowiskowej Miejskiego Ośrodka Kultury w Nowym Targu. Wystąpią: Zofia Kilanowicz – sopran, Janusz Miryński – skrzypce oraz Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna pod batutą Agnieszki Kreiner. W programie muzyka Mieczysława Karłowicza (utwory instrumentalne, skrzypce z orkiestrą i pieśni). Fragmenty listów Mieczysława Karłowicza i wspomnień o kompozytorze recytować będą Franciszek Bachleda Księdzularz i Krzysztof Najbor. Wstęp wolny.

W czasie koncertu nastąpi wręczenie MedaluZofii Kilanowicz za szczególne Zasługi dla Miasta Nowego Targu.

Wyniki Konkursu Uczniowskiego Forum Muzycznego

UFMDnia 11 lutego 2009 roku podczas koncertu w Filharmonii Narodowej w Warszawie ogłoszone zostały wyniki X Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Festiwalu„Uczniowskie Forum Muzyczne”. Jury w składzie: prof. Zygmunt Krauze – przewodniczący, Jerzy Kornowicz, Krzysztof Knittel, Krzysztof Szwajgier, Miłosz Bembinow, Dobromiła Jaskot , Paweł Hendrich, Michał Niżyński i Mikołaj Majkusiak przyznało następujące nagrody:

  • I nagroda - ex aequo: Piotr Bukowski (godło ALEA), uczeń IV klasy OSM II st. im. Z. Brzewskiego w Warszawie, klasa prof. S. Czarneckiego, za utwór Nightmarena taśmę i 11 instrumentów oraz Ignacy Zalewski (godło Widoświat), uczeń VI klasy OSM II st. im. Z. Brzewskiego w Warszawie, klasa prof. S. Czarneckiego, za utwór Perun na orkiestrę kameralną
  • II nagroda - Piotr Bukowski (godło ALEA), uczeń IV klasy OSM II st. im. Z. Brzewskiego w Warszawie, klasa prof. S. Czarneckiego, za utwór Warstwy na orkiestrę kameralną
  • III nagroda - Artur Słotwiński (godło Sękosłój), uczeń VI klasy OSM II st. im. Z. Brzewskiego w Warszawie, klasa prof. S. Czarneckiego, za utwór Sufitofonia na orkiestrę kameralną i taśmę
  • IV nagroda - Tomasz Arnold (godło Frytki), uczeń VI klasy OSM II st. im. Fr. Chopina w Krakowie, klasa prof. K. Pyzika, za utwór Sinfonietta per archi
  • wyróżnienie - Karol Frankowski (godło Antonio Vibrato) uczeń III klasy PSM II st. im. Fr. Chopina w Warszawie, za utwór Koncert na skrzypce, fortepian i perkusistę.

Nagrodę wykonawców i nagrodę publiczności otrzymał Tomasz Arnold za Sinfoniettę per archi.

2009-02-12: Uchwała Sejmu RP

Grażyna BacewiczW czwartek, 12 lutego 2009 roku Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjął uchwałę w sprawie uczczenia pamięciGrażyny Bacewicz. W tekście uchwały czytamy:

W świecie muzycznym początek roku 2009 przebiega pod znakiem dwóch rocznic – 100-lecia urodzin i 40-lecia śmierci znamienitej kompozytorki, skrzypaczki i pedagoga – Grażyny Bacewicz. Jej twórczość, łącząca w oryginalny sposób elementy neoklasyczne i środki zaczerpnięte z awangardowych technik stanowi istotny rozdział muzyki XX wieku.

Jej muzyka – jak pisze autorka monografii poświęconej życiu i twórczości Grażyny Bacewicz – „o wyrazistych konturach, łatwo rozpoznawalnym stylu, podziwu godnej maestrii warsztatowej posiada także ową szczególną élan vital działającą jak ożywczy podmuch wiatru wśród morza apokaliptycznych przeżyć”.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej oddaje hołd pamięci jednej z niewielu światowej sławy polskich kompozytorek z nadzieją, że jej dzieła będą towarzyszyć kolejnym pokoleniom, rozsławiając imię Polski w świecie.

Sejm przyjął uchwałę dla uczczenia pamięci Grażyny Bacewicz

Grażyna BacewiczW czwartek, 12 lutego 2009 roku Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjął uchwałę w sprawie uczczenia pamięciGrażyny Bacewicz. W tekście uchwały czytamy:

W świecie muzycznym początek roku 2009 przebiega pod znakiem dwóch rocznic – 100-lecia urodzin i 40-lecia śmierci znamienitej kompozytorki, skrzypaczki i pedagoga – Grażyny Bacewicz. Jej twórczość, łącząca w oryginalny sposób elementy neoklasyczne i środki zaczerpnięte z awangardowych technik stanowi istotny rozdział muzyki XX wieku.

Jej muzyka – jak pisze autorka monografii poświęconej życiu i twórczości Grażyny Bacewicz – „o wyrazistych konturach, łatwo rozpoznawalnym stylu, podziwu godnej maestrii warsztatowej posiada także ową szczególną élan vital działającą jak ożywczy podmuch wiatru wśród morza apokaliptycznych przeżyć”.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej oddaje hołd pamięci jednej z niewielu światowej sławy polskich kompozytorek z nadzieją, że jej dzieła będą towarzyszyć kolejnym pokoleniom, rozsławiając imię Polski w świecie.

Nagrody Fryderyk 2009 przyznane!

FryderykPrzyznane zostały Nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2009”. Laureatów poznaliśmy 20 kwietnia 2009 roku podczas uroczystości w Bazylice oo. Salezjanów (kategorie muzyki poważnej i jazzu) oraz w Centrum Artystycznym "Fabryka Trzciny" (kategorie muzyki rozrywkowej) w Warszawie. Specjalną nagrodą "Złoty Fryderyk" za całokształt osiągnięć artystycznych uhonorowano Krzysztofa Pendereckiego,Henryka Mikołaja Góreckiego, Zbigniewa Namysłowskiego oraz Jerzego Połomskiego. W koncertach wzięli udział m.in. Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Marcin Wasilewski Trio, Maria Peszek, Czesław Śpiewa, Ania Dąbrowska, Mika Urbaniak i Kasia Kowalska.

Podczas tegorocznej gali triumfował Paweł Mykietyn, który uznany został przez Akademię za Najwybitniejszego Kompozytora Roku, a płyta z jego kompozycjami - Speechless Song (wyd. przez Polskie Wydawnictwo Audiowziualne) zdobyła aż dwie statuetki "Fryderyka 2009" - w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna i jako Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.

Nominacje do nagród Fryderyk 2009

FryderykW czwartek, 12 lutego 2009 roku podczas konferencji prasowej Akademii Fonograficznej, Związku Producentów Audio Video oraz Agencji STX JAMBOREE ogłoszone zostały nominacje do Nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2009”.

Fryderyk 2009 to jubileuszowa, piętnasta edycja nagród polskiego środowiska muzycznego, przyznawanych przez grono niemal tysiąca artystów, autorów, dziennikarzy i przedstawicieli branży fonograficznej, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej. Transmisja gali na żywo odbędzie się w Programie 1 TVP (muzyka rozrywkowa) oraz TVP Kultura (muzyka poważna i jazz). Laureatów nagród poznamy 20 kwietnia 2009 roku, a uroczyste wręczenie statuetek odbędzie się, podobnie jak w ubiegłych latach w Warszawie, w Centrum Artystycznym Fabryka Trzciny (kategorie muzyki rozrywkowej) oraz w położonej nieopodal Bazylice oo. Salezjanów (kategorie muzyki poważnej i jazzowej).

Nominacje do Gaudeamus Prize 2009

Jury International Gaudeamus Music Week 2009 w składzie: Huba de Graaff (Holandia), Akira Nishimura (Japonia) i Julia Wolfe (USA) nominowało 15 kompozycji do przyznania nagrody the Gaudeamus Prize 2009. Utwory te, wybrane spośród 366 zgłoszeń, zostaną wykonane podczas International Gaudeamus Music Week, który odbędzie się w Amsterdamie w dniach 7-13 września 2009 roku. Pod koniec festiwalu, organizowanego przez Music Center the Netherlands (MCN), to samo Jury ogłosi zwycięzcę Gaudeamus Prize 2009.

Wśród nominowanych kompozycji, w kategorii muzyki elektronicznej, znalazł się także utwór młodego Polaka - Untitled 3 for improvised piano and electronics (2008) Michała Pryndy.

Gdańsk: 2009-02-13

Koncert w ramach obchodów RokuMieczysława Karłowicza odbędzie się w piątek, 13 lutego 2009 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Wystąpi Orkiestra Kameralna Hanseatica pod batutą Roberta Kwiatkowskiego. W programie koncertu znajdzie się młodzieńcza Serenada na orkiestrę smyczkową op.2 Karłowicza oraz La Oracion del Torero Joaquina Turiny i Oktet Es-dur na 4 skrzypiec, 2 altówki i 2 wiolonczele op. 20 Felixa Mendelssohna-Bartholdy.

Rok Mieczysława Karłowicza jest doskonałym czasem, aby zapoznać się z najważniejszymi dziełami kompozytora-taternika. W lutym mija dokładnie 100 lat od śmierci Karłowicza pod Małym Kościelcem. Karłowiczowi, który przeżył tylko 31 lat, muzyka polska zawdzięcza bardzo wiele – wielki krok polskiej symfoniki w nurt sztuki późnoromantycznej. Serenada na orkiestrę smyczkową op.2 była pierwszy utworem symfonicznym 21-letniego Karłowicza, po którym powstały tak znakomite dzieła orkiestrowe, jak Symfonia Odrodzenie, Powracające fale, Odwieczne pieśni, Rapsodia litewska, Stanisław i Anna Oświecimowie czy Epizod na maskaradzie. Serenada to wyraz młodzieńczych poszukiwań formy i wyrazu, posiadający już silny zarys stylu kompozytora.

Poznańska Wiosna Muzyczna 2008

Polskie Centrum Informacji Muzycznej było patronem medialnym odbywającego się w dniach 6-13 kwietnia 2008 rokuFestiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”.

Podczas kilkunastu koncertów usłyszeliśmy nowe utwory kompozytorów polskich (w tym kilka prezentowanych po raz pierwszy - autorstwa Dariusza Przybylskiego, Mirosława Bukowskiego, Zbigniewa Bujarskiego, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil i Artura Kroschela), a także klasykę XX wieku – dzieła m.in. Mauricio Kagla, Albana Berga, Arnolda Schoenberga, Antona Weberna oraz Romana Maciejewskiego (Requiem), Pawła Szymańskiego (Dwie etiudy), Henryka Mikołaja Góreckiego (III Kwartet smyczkowy), Krzysztofa Pendereckiego (Przebudzenie Jakuba) i Witolda Lutosławskiego (IV Symfonia). Festiwal zakończy wykonanie trzech koncertów - Jana Astriaba, Marka Stachowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego.
Organizatorem festiwalu jest Poznański Oddział Związku Kompozytorów Polskich i Filharmonia Poznańska im. Tadeusza Szeligowskiego. Autorem koncepcji artystycznej jest Krzysztof Meyer, a dyrektorem festiwalu – Maciej Jabłoński.

Więcej...

New Music New Faces 2007

Polskie Centrum Informacji Muzycznej było patronem medialnym drugiej edycji Międzynarodowych Dni Młodych Kompozytorów i Wykonawców „New Music New Faces”, która odbyła się w Krakowie w dniach 20-24 maja 2007 roku.

Złożyło się na nią pięć wieczornych koncertów, których program wypełniły kompozycje polskich młodych twórców, w wieku 19 - 39 lat oraz zaproszonych na festiwal kompozytorów zagranicznych, m. in. chorwackich, białoruskich, chińskich, ukraińskich i słowackich. Podczas festiwalu odbyło się sześć prawykonań - po raz pierwszy usłyszeliśmy utwory Justyny Kowalskiej (Apokalipsofonix wersja na taśmę, flet i tubę), Aliny Błońskiej (Dla Almy na fortepian solo), Pawła Przezwańskiego (For my future dancer na wiolonczelę i fortepian), Aleksandry Wagner (Moment musical g-moll na wiolonczelę i fortepian), Piotra Tabakiernika (Sequentia) oraz młodego kompozytora z Pekinu - Ying Wang (Schatten, durch den Klang II na organy i perkusję).

Więcej...

Świętokrzyskich Dni Muzyki 2007

Polskie Centrum Informacji Muzycznej było patronem medialnym piętnastej edycjiŚwiętokrzyskich Dni Muzyki w dniach 30 marca – 29 kwietnia 2007 roku wFilharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach.

Jednym z nadrzędnych celów festiwalu jest prezentacja twórczości kompozytorów polskich – a w szczególności twórczości współczesnej. W 2007 roku zaplanowanych zostało 9 koncertów z udziałem wybitnych wykonawców, jak Konstanty Andrzej Kulka, Tomasz Strahl, Krzysztof Jabłoński, Wojciech Michniewski i in. W programie festiwalu znalazły się m. in. dwie kompozycje Karola Szymanowskiego, w związku z obchodami Roku Karola Szymanowskiego: na koncercie finałowym 27 kwietnia wykonana została jego Uwertura koncertowa E-dur op. 12, a na koncercie kameralnym 24 kwietnia Kwartet Śląski zaprezentował II Kwartet smyczkowy op. 56. Ponadto wykonane zostały utwory takich kompozytorów, jak: Maurycy Moszkowski, Piotr Perkowski, Witold Lutosławski, Grażyna Bacewicz, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Stanisław Moryto, Grzegorz Duchnowski. Wydarzeniem jubileuszowej edycji Dni bęło prawykonanie Koncertu na dwa fortepiany Macieja Małeckiego (dzieło powstało na zamówienie Filharmonii Świętokrzyskiej) na koncercie inauguracyjnym w dniu 30 marca.

Więcej...

Festiwal "Wszystkie koncerty organowe Jerzego Fryderyka Händla" - Warszawa 2005

Polskie Centrum Informacji Muzycznej było patronem medialnym organizowanego w okresie od 29 października do 19 listopada 2005 roku w Kościele Ewangelicko - Augsburskim (przy pl. Małachowskiego) w Warszawie Festiwalu"Wszystkie koncerty organowe Jerzego Fryderyka Händla".

Celem projektu było przedstawienie warszawskiej publiczności kompletu szesnastu koncertów organowych Jerzego Fryderyka Haendla.
Festiwalowe koncerty odbyły się w pięknym, klasycystycznym wnętrzu Kościoła Ewangelicko-Augsburskim Św.Trójcy przy pl. Małachowskiego w Warszawie, na organach firmy „Bracia Hillebrant”. Instrument ten jest darem Krajowego Kościoła Dolnej Saksonii na znak pojednania polsko-niemieckiego. Organy odznaczają się wyjątkowymi walorami brzmieniowymi i są niewątpliwie jednymi z najlepszych w Polsce. Tak jak w dawnych wiekach, do zbudowania tego instrumentu posłużyły tylko tradycyjne materiały - wysokogatunkowe drewno, metal (stop cyny i ołowiu) i skóra - żadnych tworzyw sztucznych.

Więcej...

Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch”

Od 2007 roku Polskie Centrum Informacji Muzycznej jest patronem medialnymFestiwalu Witolda Lutosławskiego "Łańcuch".

Festiwal "Łańcuch" organizowany jest od 2004 roku przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego. Dyrektorem Artystycznym dwóch pierwszych edycji był Andrzej Bauer, rolę tę w Festiwalu „Łańcuch III” w 2006 roku przejął Roman Rewakowicz.

Pomysł na realizację festiwalu monograficznego poświęconego Witoldowi Lutosławskiemu pojawił się kilka lat temu, ale dopiero 10 rocznica śmierci kompozytora – w 2004 roku i ogłoszony przez Sejm RP Rok Lutosławskiego dały szansę do jego realizacji. Powstał festiwal w formie „łańcuchowej”, jednej z ulubionych form kształtowania utworów Lutosławskiego. Jak napisał Andrzej Bauer we wstępie do programu pierwszej edycji festiwalu: W formie tej „zachodzą” na siebie epizody o różnej „gęstości”, budowane są napięcia, ale jest też miejsce na odprężenie. Chodziło mi też o próbę oderwania Dziełą od Twórcy, od Jego osobistych preferencji, komentarzy wartościujących, dystansujących się od całych nurtów i okresów twórczości....

Podczas trzech pierwszych edycji festiwalu (2004-2006) ukazany został prawie cały dorobek twórczy Witolda Lutosławskiego: od dzieł wczesnych po późne, dojrzałe, od utworów pedagogicznych i piosenek dziecinnych po szlagiery lat 50-tych i 60-tych tworzone pod pseudonimem „Derwid”, cała twórczość kameralna, a także zainteresowania artysty filmem i upodobania plastyczne.

Letnie Koncerty Organowe

Od 2005 roku Polskie Centrum Informacji Muzycznej jest patronem medialnym festiwalu Letnie Koncerty Organowe, organizowanego przez  Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki” w Krakowie.

"Letnie Koncerty Organowe" są uzupełnieniem bogatej i różnorodnej oferty muzycznej w Krakowie. Festiwal ma długą tradycję (jego początki sięgają 1991 roku) i wierne grono odbiorców, miłośników twórczości organowej najwyższej próby. We wnętrzach najpiękniejszych krakowskich kościołów (OO. Karmelitów „Na Piasku”, OO. Paulinów „Na Skałce”, XX. Salezjanów, św. Krzyża, Bazylice św. Floriana i Bazylice Mariackiej) koncertują artyści-organiści o światowej sławie, prezentujący znakomity warsztat interpretacyjny utworów organowych od klasyki po współczesność. Sięgają po utwory takich mistrzów jak m.in.: J. S. Bach, F. Mendelssohn, C. Franc, M. Dupré, C. Piutti, G. H. Handel, J. Brahms, R. Schumann, F. Liszt.

Muzyczne konfrontacje

Od 2006 roku Polskie Centrum Informacji Muzycznej jest patronem medialnym festiwalu"Muzyczne konfrontacje", oorganizowanego przez Stowarzyszenie Ogród Sztuk i Nauk w Muzeum im. A. i J. Iwaszkiewiczów w Stawisku, jednym z najbardziej znaczących miejsc, prowadzących działalność kulturalną w okolicach Warszawy.

Każda edycja festiwalu posiada inny podtytuł, inne hasło tematyczne. Pierwszy Festiwal (włączony w obchody 75-lecia Miasta Ogrodu Podkowa Leśna) odbywał się pod hasłem Bach-Vivaldi-Chopin, drugi - pod hasłem Mistrz i uczeń, trzeci - Muzyka źródeł, czwarta edycja w 2003 roku - Między kompozycją a improwizacją, piąta w 2004 roku - Piękno liryki, a szósta w 2005 roku - W Salonie i w Ogrodzie. W roku 2006 roku festiwal odbywał się pod hasłem Mozart i Chopin, w roku 2007 - Chopin - Szymanowski- Lutosławski, a w roku 2008 - Na pograniczu kultur – polskiej i ukraińskiej. Koncertom towarzyszą sympozja, spotkania literackie i wystawy.

Międzynarodowe Konferencje Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina

W latach 2006-2008 Polskie Centrum Informacji Muzycznej było patronem medialnymMiędzynarodowych Konferencji Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

 Sympozja organizowane corocznie od 2001 roku corocznie, późną jesienią, skierowane są do badaczy, specjalistów z całego świata oraz młodych reprezentantów środowisk uniwersyteckich. Zwracają uwagę na najistotniejsze zagadnienia związane z twórczością i dziedzictwem Chopina. Ich podsumowaniem będzie zaplanowany na rok 2010 III Międzynarodowy Kongres Chopinologiczny - w 200 rocznicę urodzin kompozytora.

Edycja w 2006 roku odbywała się pod hasłem Chopin w Paryżu. Lata trzydzieste, w roku 2007 - Chopin późny i ostatni. Lata czterdzieste, a w roku 2008 - Oddziaływanie muzyki Chopina na kompozytorów europejskich do pierwszej wojny światowej.

Chanterelle Festival

Od 2006 roku Polskie Centrum Informacji Muzycznej jest stałym patronem medialnymChanterelle Festival w Ostrowie Wielkopolskim.

„Chanterelle Festival” istnieje nieprzerwanie od 1993 roku, poświęcając zmaganiom z materią muzyczną rokrocznie najmniej cztery dni, zawsze w połowie czerwca. Tradycją Chanterelle jest inauguracja we wnętrzach Konkatedry w Ostrowie Wielkopolskim - pozostałe dni festiwalu przebiegają w niezwykłej scenerii „najpiękniejszego z zamków nad Loarą” - Zamku Książąt Czartoryskich i parku arboretum Ośrodka Kultury Leśnej w Gołuchowie.

Początkowo poświęcony muzyce dawnej - obserwując odbiór i oczekiwania melomanów - w 1995 roku festiwal poszerzył formułę; od renesansu do współczesności; dając możliwość dogłębniejszej edukacji muzycznej, poświęcając dużo uwagi muzyce kameralnej. Zasadą jest „zawsze w mistrzowskim wykonaniu”. Nie jest to tylko festiwal muzyczny we współczesnym znaczeniu. Jego charakter to umiłowanie muzyki, zgodne obcowanie sztuki i natury - to klub ludzi o większej wrażliwości, stąd od 2001 roku funkcjonuje nazwa Spotkania Muzyki „Chanterelle Festival”, bo wzajemne spotkania - muzyki z ludźmi i ludzi z muzyką i sobą nawzajem są istotą tego festiwalu.
Od 2000 roku jako „Nieustający Chanterelle”, włącza organizowane przez nas koncerty: jesienny „Salon Muzyczny” i zimowy cykl „W taki piękny zimowy wieczór” - uwzględniając sugestie melomanów: Chanterelle trwa cały rok.

Festiwal Laboratorium Muzyki Współczesnej

Od 2007 roku Polskie Centrum Informacji Muzycznej jest stałym patronem medialnym festiwaluLaboratorium Muzyki Współczesnej.

Festiwal Laboratorium Muzyki Współczesnej, będący członkiem międzynarodowej organizacji European Conference of Promoters of New Music iw Amsterdamie jest zjawiskiem i wydarzeniem, które daje w pewnej mierze „panoramiczny” portret muzyki dwóch ostatnich dziesięcioleci XX wieku i początku XXI wieku, zwłaszcza w obszarze muzyki kameralnej. Festiwal organizowany jest przez Stowarzyszenie "Laboratorium Muzyki Współczesnej" we współpracy z Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki.

Pierwsze pięć Laboratoriów (pierwsze datuje się na rok 1985) odbyło się w stylowych wnętrzach pałacowych miejscowości: Starawieś k. Węgrowa, Liw i Siedlce. Cztery następne edycje – w latach 1993-96 - miały miejsce w Białymstoku (Filharmonia, Aula Akademii Medycznej, Kościół św. Rocha, Sala Koncertowa Filii Akademii Muzycznej im. F. Chopina). Podczas pierwszych dziewięciu edycji festiwalu na ponad 50 koncertach wykonano w sumie około 250 utworów 130 kompozytorów (w tym 70 twórców polskich). Większą część z nich (około 160) stanowiły dzieła kompozytorów polskich. Odbyło się 35 prawykonań światowych utworów kompozytorów polskich oraz 60 pierwszych wykonań w Polsce utworów kompozytorów zagranicznych. Po siedmioletniej przerwie, począwszy od dziesiątej edycji festiwalu w 2003 roku przez cztery kolejne lata Laboratorium Muzyki Współczesnej odbywało się w Warszawie. Edycja w roku 2008 miała miejsce w Białymstoku.

Emil Bernard Wojtacki zwycięzcą Konkursu "Musica Sacra" 2009

Musica SacraW dniach 6-8 lutego 2009 roku w Częstochowie odbyło się posiedzenie Jury VMiędzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra” 2009. Na konkurs nadesłano 31 kompozycji z następujących z 10 krajów: Argentyna, Belgia, Francja, Hiszpania, Irlandia, Polska, Rosja, Słowacja, Węgry, Włochy. Wszystkie prace spełniały warunki regulaminu.

Jury w składzie: Marian Borkowski (Polska) – przewodniczący, Vaclovas Augustinas (Litwa), Stephen Layton (Wielka Brytania), Paweł Łukaszewski (Polska) i Walter Marzilli (Włochy) zadecydowało o przyznaniu następujących nagród:

I NAGRODA – Prezydenta Miasta Częstochowy - Emil Bernard Wojtacki (Polska) za De caritate (2.500 €, prawykonanie i nagranie na Festiwalu „Gaude Mater” w Częstochowie)

II NAGRODA - Arcybiskupa Metropolity Częstochowskiego - Łukasz Urbaniak (Polska) za Exaltabo te Domine (1.500 €, prawykonanie i nagranie na Festiwalu „Gaude Mater” w Częstochowie)

III NAGRODA – Marszałka Województwa Śląskiego - Adria Barbosa Torregrosa (Hiszpania) za O Magnum Mysterium (1.000 €, prawykonanie i nagranie na Festiwalu „Gaude Mater” w Częstochowie)

Gdańsk - II Ogólnopolski Konkurs Wiedzy „Grażyna Bacewicz - jej życie i muzyka”: 2009-04-27

Grażyna Bacewicz



Zespół Szkół Muzycznych w Gdańsku-Wrzeszczu informuje, że w związku z 100. rocznicą urodzin Grażyny Bacewicz, organizuje w dniu 27 kwietnia 2009 roku  Ogólnopolski Konkurs Wiedzy „Grażyna Bacewicz – jej życie i muzyka” , przeznaczony dla uczniów szkół muzycznych I stopnia. Zgłoszenia kandydatów są przyjmowane do 31 marca 2009 roku.

Więcej informacji oraz Regulamin - w dzialekonkursy.

Łódź: 2009-02-13

Poemat symfoniczny, gatunek muzyczny stworzony w XIX wieku przez Ferenca Liszta, znalazł uznanie także u polskiego kompozytora Mieczysława Karłowicza, którego setną rocznicę tragicznej śmierciobchodzimy w tym roku. Utwory obu twórców – Preludia Liszta i Odwieczne pieśni Karłowicza - usłyszymy w piątek, 13 lutego 2009 roku o godz. 19.00 w Filharmonii w Łodzi w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod batutą Mariusza Smolija. Poza tym w programie wieczoru znajdzie się wirtuozowski Koncert skrzypcowy A-dur Karłowicza w interpretacji Tomasza Liebiga i Uwertura komediowa Tadeusza Szeligowskiego.

III Kongres Chopinowski 2010

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego organizuje w dniach 25 lutego – 1 marca 2010 roku - w 200 rocznicę urodzin Fryderyka Chopina - III Międzynarodowy Kongres Chopin 1810-2010. Idee – Interpretacje – Oddziaływania.

Kongres obejmować będzie szerokie spectrum tematyczne, zagadnienia koncentrować się mają jednak przede wszystkim wokół idei, jakie stały się inspiracją dzieł Chopina, interpretacji tych dzieł, a także ich oddziaływania na muzykę innych kompozytorów oraz na inne formy wypowiedzi artystycznych i działalności intelektualnej. Najistotniejsze obszary tematyczne dotyczyć będą: osobowości, dziedzictwa i środowiska Chopina, interpretacji jego muzyki oraz oddziaływania sztuki muzycznej Chopina. Organizatorzy zachęcają do nadsyłania propozycji 30 minutowych referatów i 15 minutowych sprawozdań badawczych w podanych wyżej zakresach tematycznych. Zgłoszenia i pytania należy nadsyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  do dnia 31 marca 2009 roku.

Więcej...

To już sto lat od dnia tragedii u stóp Małego Kościelca...

Kamień KarłowiczaDnia 8 lutego 2009 roku mija setna rocznica tragicznej śmierciMieczysława Karłowicza, wybitnego kompozytora, a także pioniera polskiego taternictwa i turystyki górskiej oraz jednego z inicjatorów powołania Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, które powstało już po jego tragicznej śmierci. Młody Artysta zginął w zwałach lawiny śnieżnej w czasie samotnej wyprawy w Tatry, u stóp Małego Kościelca. Wówczas odbyła sie pierwsza, nieoficjalna jeszcze, akcja ratunkowa TOPR-u, która zakończyła się odnalezieniem ciała młodego Polaka. W setną rocznicę tego tragicznego wydarzenia, Stowarzyszenie im. Mieczysława Karłowicza zaprasza na koncert, który rozpocznie obchody Roku Karłowicza uchwalonego przez władze Zakopanego oraz 100-lecia TOPR-u. Będzie to jednocześnie zapowiedź wielkiego wydarzenia kulturalnego - Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka na szczytach – Zakopane 2009” (24 września 2009). Ponadto w dniu 8 lutego 2009 roku w Zakopanem planowany są specjalne uroczystości, m.in. o godz. 12.00 - spotkanie na Hali Gąsienicowej przy pomniku Mieczysława Karłowicza pod Małym Kościelcem.

Zobacz: jubileuszowe Kalenadrium Mieczysława Karłowicza 2009

Karłowicz i… krzyżyk niespodziany

Polscy internauci z Paryża (JAW) są autorami stworzonej na początku 2008 roku strony internetowejhttp://karlowicz.free.fr. Pomysł witryny, jak sami opisują, przyszedł do nich na tatrzańskim szlaku, a wziął się z irytacji na uporczywe i nagminne kojarzenie przez tzw. „turystów” wanty Karłowicza z „jakimś hitlerowskim grobem”. Zgłaszają zatem postulat utworzenia na drodze do Czarnego Stawu Gąsienicowego wyraźnej i pełnej informacji turystycznej. W zakładce http://karlowicz.free.fr/projekt.htm znaleźć można dokładny opis projektu.

Janina i Aleksander Woroniccy stworzyli również w styczniu tego roku krótki film wideo Ostatnim szlakiem Karłowicza z jego muzyką - http://www.youtube.com/watch?v=5weYHnGFasY&fmt=18

 

Dnia 18 marca 2009 roku w krakowskim wydaniu "Gazety Wyborczej"ukazał się artykuł Bartłomieja Kurasia pt. Skąd ta swastyka?

Warszawa: 2009-02-08

Wielkie roczniceW niedzielę, 8 lutego 2009 roku o godz. 18.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się koncert zatytułowany Wielkie rocznice.Bacewicz - 100. rocznica urodzin i 40. śmierci,Karłowicz - 100. rocznica śmierci,Moniuszko - 190. rocznica urodzin. Wystąpią: Anna Karasińska (sopran), Krystyna Borucińska (fortepian) i Kwartet Wilanów w składzie: Tadeusz Gadzina (skrzypce), Paweł Łosakiewicz (skrzypce), Ryszard Duź (altówka) i Marian Wasiółka (wiolonczela).

Warszawa: 2009-02-08

Wielkie roczniceW niedzielę, 8 lutego 2009 roku o godz. 18.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się koncert zatytułowany Wielkie rocznice.Bacewicz - 100. rocznica urodzin i 40. śmierci,Karłowicz - 100. rocznica śmierci,Moniuszko - 190. rocznica urodzin. Wystąpią: Anna Karasińska (sopran), Krystyna Borucińska (fortepian) i Kwartet Wilanów w składzie: Tadeusz Gadzina (skrzypce), Paweł Łosakiewicz (skrzypce), Ryszard Duź (altówka) i Marian Wasiółka (wiolonczela).

Konkurs Bairda – I etap rozstrzygnięty

Dnia 5 lutego 2009 roku został rozstrzygnięty I etap 50Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda 2008. Jury w składzie: Zbigniew Bargielski (przewodniczący), Jerzy Kornowicz (sekretarz) i Cezary Duchnowski wybrało do II etapu następujące utwory:

  • Summer Dreams na 14 wykonawców i taśmę – godło SULLIVAN
  • Iluminacja na zespół instrumentalny – godło ARYSTARCH
  • Liście na zespół kameralny i taśmę – godło OSOJ 2811
  • Tryptyk na kwintet dęty – godło SYRINX
  • Fuci na zespół kameralny – godło INAU

Koncert, po którym zostanie rozstrzygnięty II etap Konkursu i ogłoszone wyniki, odbędzie się 22 kwietnia 2009 roku w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Białoruś: 2009-02-15

Znak Szczególny Grażyna BacewiczDnia 15 lutego 2009 roku w Białoruskiej Filharmonii Państwowej w Mińsku odbędzie się koncert w 100-lecie urodzinGrażyny Bacewicz pod hasłem Znak Szczególny Grażyna Bacewicz (1909-1969). W interpretacji Kwartetu Akademos oraz gitarzysty Rocha Modrzejewskiego zabrzmią kwartety smyczkowe: Grażyny Bacewicz, Marka Stachowskiego, Jacka Wiktora Ajdinovića i Kanstantina Yaskou oraz utwory Aleksandra Tansmana, Witolda Lutosławskiego i Nuccio D’Angelo w wersji na gitarę solo. Organizatorem koncertu jest Instytut Polski w Mińsku i Stowarzyszenie Artystów Polskich.

Program:

  • Jacek Wiktor Ajdinović II Kwartet Smyczkowy „Futurum” (2002)
  • Kanstantin Yaskou Kwartet Smyczkowy „Witraże” (2008)
  • Witold Lutosławski Melodie Ludowe
  • Aleksander Tansman Variations sur un thème de Skriabine
  • Nuccio D'Angelo Due Canzoni Lidie
  • Grażyna Bacewicz IV Kwartet Smyczkowy
  • Marek Stachowski III Kwartet Smyczkowy

Dzień później, 16 lutego w Białoruskiej Państwowej Akademii Muzyki odbędzie się prezentacja twórczości kompozytorskiej i literackiej Grażyny Bacewicz, którą przedstawi Aleksandra Bartos – muzykolog, a całość poprowadzi Jacek Wiktor Ajdinović. Równocześnie będzie miała miejsce promocja książki Kompozytorzy polscy 1918-2000 pod. redakcją Marka Podhajskiego (wyd. Akademia Muzyczna w Warszawie i Akademia Muzyczna w Gdańsku), pierwszej tak obszernej publikacji, prezentującej dorobek polskich kompozytorów działających w XX wieku.

Minęła setna rocznica urodzin Grażyny Bacewicz

Grażyna BacewiczW dniu 5 lutego 2009 roku mija dokładnie 100 rocznica urodzin wybitnej kompozytorki i skrzypaczki –Grażyny Bacewicz. Z tej okazji wiele instytucji muzycznych poświęciło pamięci Artystki okolicznościowe koncerty i wydarzenia. Te szczególne odbędą się m.in. w Łodzi - rodzinnym mieście Bacewicz, gdzie o godz. 19.00 w Filharmonii wystąpi znany pianista Krystian Zimerman. W programie koncertu znajdzie się II Sonata fortepianowa i oba kwintety fortepianowe Grażyny Bacewicz. W kwintetach partnerami Zimermana będą Kaja Danczowska (skrzypce), Agata Szymczewska (skrzypce), Ryszard Groblewski (altówka) i Rafał Kwiatkowski (wiolonczela). Koncert ten zainauguruje, poświęcone Grażynie Bacewicz, tournée po Polsce Krystiana Zimermana.

Natomiast TVP Kultura o godz. 22.10wyemituje film dokumentalny Dla ludzi mam zawsze twarz pogodną... Grażyna Bacewicz. Zdjęcia do niego wykonano w Polsce, na Litwie i we Francji, wykorzystano bogatą ikonografię i unikatowe materiały archiwalne ze zbiorów TVP, WFD oraz prywatnego archiwum rodziny kompozytorki. O swojej niezwykle utalentowanej siostrze opowiada Wanda Bacewicz.

Zobacz: jubileuszowe Kalenadrium Grażyny Bacewicz 2009

Order świętego Grzegorza Wielkiego dla Henryka Mikołaja Góreckiego

Henryk Mikołaj GóreckiHenryk Mikołaj Górecki otrzymał Order świętego Grzegorza Wielkiego. To najwyższe odznaczenie papieskie, jakie może otrzymać osoba świecka za szczególne zasługi dla Kościoła. Kompozytorowi wręczyli go krakowscy kardynałowie - Stanisław Dziwisz i Franciszek Macharski.

Uroczystość odbyła się 2 lutego 2009 roku w Pałacu Arcybiskupów Krakowskich w Krakowie. Jak mówił w laudacji ksiądz Robert Tyrała "boża iskra, obecność Tego, Który Jest" daje o sobie znać w całej twórczości kompozytora. Nazwał on kompozytora "kapłanem dźwięku" i zaapelował, aby jego misja przekonywała świat o tym, że to, co go ocali, to kultura napełniona wiarą, nadzieją i miłością. Henryk Mikołaj Górecki obiecał kardynałowi Dziwiszowi, że dokończy pracę nad partyturą mszy świętej, którą zaczął pisać dla Jana Pawła II. Jak każdy kawaler Orderu świętego Grzegorza Wielkiego - Górecki ma prawo do noszenia wspaniałego stroju, szpady, wstęgi i kapelusza. Do największych dzieł jego muzyki sakralnej należą Pieśni Maryjne, Beatus vir, Totus Tuus, Miserere. (IAR)

Kraków: 2009-02-07

Koncert symfoniczny w 100. rocznicę śmierciMieczysława Karłowicza i 100. urodzinGrażyny Bacewicz odbędzie się w sobotę, 7 lutego 2009 roku o godz. 18:00 w Sali Filharmonii Krakowskiej. W interpretacji znanego skrzypka Krzysztofa Jakowicza oraz Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego usłyszymy cztery kompozycje: Uwerturę i III Koncert skrzypcowy Grażyny Bacewicz oraz dwa poematy symfoniczne Mieczysława Karłowicza - Smutną opowieść op. 13 i Odwieczne pieśni op. 10.

Kraków: 2009-02-07

Koncert symfoniczny w 100. rocznicę śmierciMieczysława Karłowicza i 100. urodzinGrażyny Bacewicz odbędzie się w sobotę, 7 lutego 2009 roku o godz. 18:00 w Sali Filharmonii Krakowskiej. W interpretacji znanego skrzypka Krzysztofa Jakowicza oraz Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego usłyszymy cztery kompozycje: Uwerturę i III Koncert skrzypcowy Grażyny Bacewicz oraz dwa poematy symfoniczne Mieczysława Karłowicza - Smutną opowieść op. 13 i Odwieczne pieśni op. 10.

Kamil Kosecki zwycięzcą konkursu na operę dla dzieci

Rozstrzygnięty został Konkurs Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum na operę dla dzieci organizowany przez Filharmonię im. W. Lutosławskiego. Jury pod przewodnictwem Marty Ptaszyńskiej w składzie: Marta Ptaszyńska, Grażyna Pstrokońska-Nawratil i Aleksandra Gryka - w konsultacji z Ernstem Kovacicem, przyznało dwie nagrody spośród 9 nadesłanych kompozycji. Jury nie przyznało II nagrody.

Laureatem I nagrody został Kamil Kosecki za kompozycję p.t. Nasz Las (autor libretta: Marcin Banasik). Trzecią nagrodę otrzymała Alina Kubik (także autorka libretta) za kompozycję p.t. Magiczne Kredki.

TVP Kultura - 100. Rocznica śmierci Mieczysława Karłowicza

2009-02-08:

 

07:05 - Pieśń o Wszechbycie

Film dokumentalny, 27 min, Polska, 1996
Scenariusz: Jacek Zygadło
Wykonawcy: Wanda Wiłkomirska, Tomasz Mracielnik Gąsienica, Jan Zatorski

Mieczysław Karłowicz (1876-1909), znakomity polski kompozytor, przez wiele lat przebywał za granicą, doskonaląc grę na skrzypcach m. in. w Heidelbergu u Rosenkrantza, w Pradze i Dreźnie. W warszawskim konserwatorium uczył się gry na skrzypcach i komponowania pod kierunkiem ówczesnych znakomitości, studia muzyczne uzupełnił u Heinricha Urbana w Berlinie. Po powrocie do Warszawy rozpoczął współpracę z Warszawskim Towarzystwem Muzycznym jako organizator, dyrygent i pedagog. W 1906 roku zbliżył się do grupy kompozytorów zwanych Młoda Polska. Ideały artystyczne tego nurtu znalazły wyraz w jego twórczości. Był pierwszym kompozytorem, który po okresie stagnacji w muzyce polskiej II połowy XIX wieku stworzył dzieła na miarę europejską. Linia rozwojowa jego twórczości przebiegała od utworów kameralnych, fortepianowych i pieśni do muzyki symfonicznej (m.in. "Powracające fale" op. 9, "Odwieczne pieśni" op. 10, "Rapsodia litewska" op.11). W tej właśnie dziedzinie rozwinął się w pełni jego talent, wyrażający się m. in. niezwykle bogatym warsztatem kompozytorskim, zwłaszcza w zakresie instrumentacji i harmoniki. Film, inspirowany muzyką Mieczysława Karłowicza, opowiada o ostatnich latach życia kompozytora, kiedy osiedlił się w Zakopanem i poświęcił również swej drugiej pasji - taternictwu. Zginął przysypany lawiną na stoku Małego Kościelca. Miał zaledwie 33 lata. W filmie wykorzystano listy i wspomnienia kompozytora, a także wykonane przez niego fotografie gór.

 

07:35 - Rapsodia Litewska

Koncert, 20 min, Polska, 1995
Wykonawcy: Radiowa Orkiestra Symfoniczna W Krakowie, Wojciech Michniewski

Rapsodia litewska - poemat symfoniczny op. 11 to jedno z najlepszych dzieł Mieczysława Karłowicza, kompozytora, który wciąż czeka na to, by historia go w pełni doceniła. Niektórzy muzykolodzy talent Karłowicza stawiają wyżej od talentu Szymanowskiego. Kompozytor ukończył rapsodię w roku 1906. "Starałem się zakląć w nią cały żal, smutek i niewolę wiekuistą tego ludu, którego pieśni w moim dzieciństwie brzmiały... Czy i o ile mi się udało choć z cząstka z tego, co wisi roztopione w powietrzu każdego kątka tych stron, wlać w formy utworu orkiestrowego, tego osądzić nie mogę". Słowa kompozytora wypada uzupełnić wyjaśnieniem, iż w "Rapsodii litewskiej" rozbrzmiewają nuty nie tyle muzyki litewskiej, co białoruskiej, ale dla dzieła nie ma to znaczenia...

 

13:15 - Lawina

Film fabularny telewizyjny, 59 min, Polska, 1984
Reżyseria: Piotr Studziński Aktorzy: Jolanta Niwińska, Tadeusz Chmielnicki, Andrzej Lagwa, Jerzy Schejbarl, Maria Białobrzeska, Danuta Kowalska

Film o życiu i twórczości Mieczysława Karłowicza, wybitnego kompozytora, który zginął w tatrach przysypany lawiną w lutym 1909 roku.

 

14:20 - Koncert skrzypcowy A-dur op. 8

Koncert, 30 min, Polska, 2000
Wykonawcy: Konstanty Andrzej Kulka, Kazimierz Kord

Jeden z najpopularniejszych polskich koncertów skrzypcowych napisany przez tragicznie zmarłego w Tatrach Mieczysława Karłowicza. Koncert został zadedykowany wybitnemy polskiemu skrzypkowi Stanisławowi Barcewiczowi w 1902 r. Po raz pierwszy został wykonany rok później pod dyrekcją kompozytora. Koncert A-dur wykonuje wybitny polski skrzypek Konstanty Andrzej Kulka i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Kazimierza Korda. Program poprzedza wstęp Bogusława Kaczyńskiego.

TVP Kultura - film dokumentalny

2009-02-05, g. 22:10 - 100. Rocznica urodzin Grażyny Bacewicz - Dla ludzi mam zawsze twarz pogodną... Grażyna Bacewicz

Film dokumentalny, 50 min, Polska, 1999
Reżyseria: Dariusz Pawelec
Scenariusz: Małgorzata Gąsiorowska
Wykonawcy: Grażyna Bacewicz, Wanda Bacewicz

Barwna opowieść o wybitnej polskiej kompozytorce i skrzypaczce Grażynie Bacewicz (1909-69). Film niezwykle dokładnie dokumentuje życiorys, twórczość i drogę artystyczną kompozytorki. Zdjęcia wykonano w Polsce, na Litwie i we Francji, wykorzystano bogatą ikonografię i unikatowe materiały archiwalne ze zbiorów TVP, WFD oraz prywatnego archiwum rodziny kompozytorki. O swojej niezwykle utalentowanej siostrze opowiada Wanda Bacewicz. Ponadto w filmie znajdą się fragmenty poświęconych pamięci kompozytorki koncertów rocznicowych, które odbyły się w Studiu Koncertowym PR w Warszawie.

Łódź: 2009-02-05

Dnia 5 lutego 1909 roku w Łodzi przyszła na świat najwybitniejsza polska kompozytorka XX wieku – Grażyna Bacewicz. Setną rocznicę jej urodzin postanowił uczcić Krystian Zimerman, organizując w tym dniu o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej koncert w całości poświęcony jej twórczości. W programie znajdzie się II Sonata fortepianowa i oba kwintety fortepianowe Grażyny Bacewicz. W kwintetach partnerami Zimermana będą Kaja Danczowska (skrzypce), Agata Szymczewska (skrzypce), Ryszard Groblewski (altówka) i Rafał Kwiatkowski (wiolonczela).

Koncert ten inauguruje, poświęcone Grażynie Bacewicz, tournée po Polsce Krystiana Zimermana. Światowej sławy pianista, zwycięzca Konkursu Chopinowskiego w 1975 roku, poprzednio występował w Polsce dziesięć lat temu z cyklem koncertów Polskiej Orkiestry Festiwalowej.

Wyłącznym organizatorem koncertów poświęconych Bacewiczównie jest Krystian Zimerman i Warszawski Impresariat Muzyczny. Warto podkreślić fakt, że Filharmonia Łódzka będzie jedyną filharmonią na koncertowym szlaku Zimermana w 2009 roku.

* * *

Kolejna okazja, by wysłuchać kompozycji Grażyny Bacewicz w Filharmonii w Łodzi, nadarzy się już następnego dnia – 6 lutego 2009 roku o godz. 19.00. Siódmy Koncert skrzypcowy, ostatni koncert na ten instrument w dorobku Bacewiczówny, wykona Daniel Stabrawa. Usłyszymy też Divertimento na orkiestrę smyczkową, a po przerwie zabrzmi Stabat Mater Francisa Poulenca. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Marcin Wolniewski, a partię solową Stabat Mater wykona sopranistka Anna Karasińska.

Zmarła Krystyna Kobylańska

W piątek, 30 stycznia 2009 roku w Milanówku zmarła Krystyna Kobylańska, wybitna muzykolog i znawczyni muzyki Fryderyka Chopina. Miała 84 lata.

Krystyna Kobylańska urodziła się 6 sierpnia 1925 roku w Brześciu. Studiowała grę na fortepianie w Konserwatorium w Warszawie oraz muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. W latach 1951-66 pracowała w Towarzystwie im. Fryderyka Chopina m.in. jako kierownik Muzeum. W latach 1966-67 prowadziła w Centre Nationale de Recherche Scientifique badania nad francuskimi chopinianami. Jej badania nad twórczością Chopina miały charakter dokumentacyjny i źródłoznawczy – była autorką edycji korespondencji kompozytora oraz katalogów jego twórczości. Za najważniejszą publikację w jej dorobku uznawany jest dwutomowy katalog Rękopisy utworów Chopina.

Nabożeństwo żałobne odbędzie się w środę, 4 lutego 2009 roku o godz. 13.00 w kościele pw. Karola Boromeusza na Starych Powązkach w Warszawie.