polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

archiwum

Filtr

Zmarła Danuta Idaszak

Rano w niedzielę, 27 lutego 2011 roku zmarła Danuta Idaszak- znana muzykolog, specjalizująca się w muzyce polskiej XVIII i XIX wieku, autorka katalogów rękopisów muzycznych Gniezna i Grodziska Wielkopolskiego. W latach 1955-1992 była kierownikiem Biblioteki Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1965 roku była członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Miała 81 lat.

201. urodziny Fryderyka Chopina

Fryderyk ChopinWe wtorek, 1 marca 2011 roku świat muzyczny obchodzić będzie 201. rocznicę urodzin Fryderyka Chopina. Ten szczególny dzień dla wielu stanowi nie tylko powód do świętowania jubileuszu, ale również symboliczne zamknięcie Roku Chopinowskiego - liczonego nie według kalendarza, ale dniami życia kompozytora.

godz. 12.00, w Żelazowej Woli z recitalem wystąpi Kevin Kenner, który zagra na nowo zakupionym, historycznym fortepianie. Recital będzie transmitowany przez Program 2 Polskiego Radia. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina tradycyjnie zaprasza również na Koncerty Urodzinowe Fryderyka Chopina. O godz. 19.30w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie, wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą Krzysztofa Pendereckiego zagra laureat ubiegłorocznego Konkursu Chopinowskiego - Daniil Trifonov. W jego wykonaniu usłyszymy Koncert fortepianowy e-moll op. 11Fryderyka Chopina. Ponadto w programie koncertu znajdzie się najnowsza kompozycja Krzysztofa Pendereckiego, która miała swoje prawykonanie na zakończenie obchodów Roku Chopinowskiego 2010 w styczniu 2011 roku - Powiało na mnie morze snów... Pieśni zadumy i nostalgiina sopran, mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę. Orkiestrze pod dyrekcją kompozytora towarzyszyć będą soliści: Wioletta Chodowicz – sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran i Mariusz Godlewski – baryton oraz Chór Filharmonii Narodowej pod kierownictwem Henryka Wojnarowskiego.
Tego samego dnia, o godz. 20.00 znakomity pianista austriacki, zdobywca II nagrody i dwóch nagród specjalnych XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (2010) – Ingolf Wunder – wystąpi z recitalem fortepianowym w Filharmonii w Krakowie. Artysta wykona program, złożony wyłącznie z dzieł polskiego kompozytora. Usłyszymy Nokturn H-dur op. 9 nr 3, gromko oklaskiwaną podczas ostatniego Konkursu Chopinowskiego w jego wykonaniu Sonatę h-moll op. 58, Bolero a-moll op.19, Scherzo E-dur op. 54oraz Andante Spianato et Grande Polonaise op. 22.

Zakończenie Roku Chopinowskiego - 3 dni z Chopinem

Chopin 2010W dniach od 27 lutego do 1 marca 2011 roku odbędzie się w Warszawie cykl wydarzeń oficjalnie zamykających obchody 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina. „3 dni z Chopinem” organizują wspólnie Biuro Obchodów Chopin 2010, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Teatr Wielki – Opera Narodowa. Honorowy patronat nad całością objął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, Bronisław Komorowski.

W ramach cyklu zaplanowano koncerty, spektakle, pokazy filmowe i wystawy inspirowane twórczością kompozytora lub poświęcone jego osobie. Wydarzenia odbędą się w salach Teatru Wielkiego, Filharmonii Narodowej oraz Zamku Królewskiego w Warszawie.

Szczegółowe informacjena stronie: www.chopin2010.pl

Agata Zubel na festiwalu nowej muzyki w Stanach Zjednoczonych

Agata Zubel w Stanach ZjednoczonychZnana polska kompozytorka i śpiewaczka –Agata Zubel zostanie zaprezentowana, jako jedna z dziewięciu najbardziej emocjonujących i nowatorskich kompozytorów na świecie, podczas Festiwalu „Other Minds” w San Francisco w dniach 2 i 4 marca 2011 roku.

XVI edycja festiwalu, organizowanego przy współpracy Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku i odbywająca się pod kierownictwem Charlesa Amirakhaniana, kontynuuje doroczną tradycję koncertów oraz dyskusji, w których wezmą udział najbardziej kreatywne postacie świata muzycznego. Podczas festiwalu wykonane zostaną dwie kompozycje autorstwa Agaty Zubel: Cascando(2004), w wykonaniu Seattle Chamber Players, oraz Parlandona głos i elektronikę (2000), oba z udziałem kompozytorki. W programie koncertów znajdą się również utwory Louisa Andriessena (Holandia), Wayana Balawana (Indonezja), Hana Benninka (Holandia), Kyle Gann (USA), Janice Giteck (USA), Davida A. Jaffe (USA) oraz Jasona Morana (USA).

Od 1993 roku, podczas kolejnych Festiwalu „Other Minds” przedstawiono publiczności 150 kompozytorów oraz 500 wykonawców z ponad 35 krajów, wśród nich znaleźli się tacy artyści, jak Laurie Anderson, Philip Glass, Ned Rorem, Frederic Rzewski, Dobromiła Jaskot czy Paweł Mykietyn. Festiwal promuje muzykę współczesną poprzez koncerty, światowe premiery utworów, dyskusje panelowe, warsztaty oraz wspiera wymianę kulturową i twórczy dialog poprzez odkrywanie tych obszarów muzyki, którymi rzadko zajmują się główne instytucje.

Agata Zubel wystąpi w Stanach Zjednoczonych jeszcze dwukrotnie - we wtorek, 1 marca 2011 rokuzaśpiewa w University of Chicago, a 10 marca- w Chapel Performance Space w Seattle.

(tłum. Joanna Warywoda)

Laureaci Konkursu Wokalnego im. Giulio Perottiego w Ueckermünde

Fatma SaidDnia 11 lutego 2011 rokuzakończył się Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Giulio Perottiego w Ueckermünde (Niemcy). Jego zwyciężczynią została Egipcjanka Fatma Said- sopran (na zdjęciu), zdobywając jednogłośnie Grand Prix konkursu, Nagrodę Publiczności dla Wyróżniającej się Osobowości Konkursu oraz Nagrodę Specjalną za Najlepszą Interpretację Utworu z Kraju Ojczystego za pieśń Ayadoum lana bostan al zahry S. Mohie El Din.

Zdobywcami pierwszych miejsc w poszczególnych grupach wiekowychzostali: Friederike Bieber- sopran / Niemcy (grupa 16, 17-letnich uczniów średnich szkół muzycznych), Adriana Ferfecka- sopran / Polska (wśród 18-19-letnich uczniów średnich szkół muzycznych), jednocześnie laureatka Nagrody Specjalnej za Najlepszą Interpretację Pieśni Niemieckiej za wykonanie pieśni Du bist die Ruh op. 59 nr 3 F. Schuberta oraz Ekaterina Leonova- sopran / Rosja (w grupie uczniów szkół muzycznych w wieku 20-25 lat). Rosjanka otrzymała także Nagrodę Specjalną dla Najlepszego Sopranu - urzekła cudownym głosem oraz wykonaniem arii Paminy Ach, ich fühlsz opery Czarodziejski flet W. A. Mozarta, otrzymując dodatkowo Nagrodę Specjalną za Najlepszą Interpretację Arii w Finale. Poza tym, w kolejnych dwóch grupach (licencjat i magisterium) rywalizowali studenci wydziałów wokalnych. Wśród studentów studiów licencjackich zwyciężyła Małgorzata Bartkowska- mezzosopran / Polska, której przyznano Nagrodę Specjalną dla Najlepszego Mezzosopranu, natomiast wśród studentów studiów magisterskich bezsprzecznie Ewelina Siedlecka, zdobywczyni Nagrody za Najlepszą Interpretację Utworu z XX wieku za Pieśń muezina szalonego op. 42 nr 1K. Szymanowskiego.

Ogólnie do konkursu zgłosiło się 84 uczestników z 11 krajów świata: Polski, Niemiec, Rosji, Białorusi, Chile, Austrii, Korei Południowej, Gruzji, Litwy, Łotwy i Egiptu. Poziom konkursu był bardzo wysoki. Organizatorzy zapraszają do udziału w drugiej edycji konkursu w październiku 2012 roku. Niewątpliwie atrakcją konkursu są liczne nagrody finansowe oraz podział na grupy wiekowe, co stwarza możliwość udziału w konkursie młodym śpiewakom na każdym poziomie zaawansowania wokalnego oraz promowania ich rozwoju.

(inf. nadesłana)

Więcej o konkursie i jego wynikach na stronie: http://www.internationaler-perotti-gesangswettbewerb.de

Nowy pomnik Chopina w Żelazowej Woli

Pomnik Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli - autor: Józek NowakW niedzielę, 20 lutego 2011 rokuo godz. 12.00 w Żelazowej Woli został odsłonięty kolejny, piąty pomnik Fryderyka Chopina. Drewnianą rzeźbę, której odlew z brązu znajduje sie w monachijskim Parku Poetów, wykonał Józek Nowak. Rzeźba stanęła w reprezentacyjno-gościnnym budynku „Etiuda”, który mieści się na terenie parku otaczającego Dom Urodzenia Chopina w Żelazowej Woli.

Pomnik Nowaka jest piątym, który w Żelazowej Woli upamiętnia wybitnego kompozytora. W parku znajdują się ponadto: dwa popiersia, obelisk i sylwetka Chopina. Licząca ponad dwa metry rzeźba została podarowana Narodowemu Instytutowi Fryderyka Chopina, któremu podlega Muzeum Fryderyka Chopina i jego oddział w Żelazowej Woli. Pomnik odsłonili w niedzielę jego darczyńcy, Halina i Mirosław Pieńkowscy, w towarzystwie m.in. przewodniczącego Komitetu Obchodów Chopin 2010 Waldemara Dąbrowskiego i dyrektora Instytutu Kazimierza Monkiewicza. Po uroczystym odsłonięciu pomnika, Marek Bracha, uczestnik XVI Konkursu Chopinowskiego, wykonał recital chopinowski w Domu Urodzenia kompozytora.

Pochądzący z Krakowa artysta Józek Nowak od 17 lat mieszka i pracuje Niemczech. Międzynarodowe uznanie przyniósł mu pomnik Papieża Jana Pawła II, który stanął przed Katedrą Mariacką w Hamburgu. Jego rzeźby odtwarzają naturalne rozmiary modeli. Powstają wyłącznie przy użyciu piły łańcuchowej i siekiery, co stało się znakiem rozpoznawczym rzeźbiarza.

Międzynarodowe Seminarium Gordonowskie - Szczecin 2011

Seminarium Gordonowskie 2011 Fundacja Kreatywnej Edukacji, Akademia Sztuki w Szczecinie oraz Polskie Towarzystwo Edwina E. Gordona zapraszają na Międzynarodowe Seminarium Gordonowskie Improwizacja muzyczna w każdej podstawówce i gimnazjum!, które odbędzie się w Szczecinie w dniach 16-20 kwietnia 2011 roku.

Celem projektu jest wyposażenie edukatorów muzyki, muzyków, koordynatorów muzycznych projektów w odpowiednie narzędzia do prowadzenia efektywnej, opartej na indywidualnych potrzebach uczniów edukacji. Do udziału w seminarium oraz wszystkich wydarzeniach towarzyszących organizatorzy zapraszają również naukowców, psychologów muzyki, jak i koordynatorów muzycznych projektów kulturalnych, by mogli zaobserwować proces uczenia się seminarzystów, a także uczniów stanowiących grupę beneficjentów projektu. Główną treścią seminarium są warsztaty z nauki improwizacji muzycznej, umiejętności którą można wykorzystać na każdym etapie edukacji muzycznej. Efektem zajęć będzie również stworzenie (w przygotowanie zaangażowani będą także uczniowie) formuły koncertu dot. improwizacji dla uczniów szkół podstawowych.
Wszystkie warsztaty będą tłumaczone na język polski konsekutywnie.

Miejsce: Akademia Sztuki w Szczecinie
Termin: 16-20 kwietnia 2011 roku
Zgłoszenia przyjmowane są do 10 kwietnia 2011 roku.

Patronat medialny nad Seminarium objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej...

Petycja w obronie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

Studio-Operetka im. Witolda Lutosławskiego?Zarząd Polskiego Radia postanowił od kwietnia na trzy lata wydzierżawić Studio im. Witolda Lutosławskiego (S1) Mazowieckiemu Teatrowi Muzycznemu im. Jana Kiepury, czyli Operetce. Przeciwko takiej decyzji wystąpili melomani, artyści, krytycy i wszyscy ci, którym zależy na dotychczasowej działalności radiowej sceny.

- Zarząd PR S.A. realizując ten projekt narazi radio publiczne na niepowetowane straty poprzez niezbędną w takim wypadku przeróbkę na wnętrze teatralne bezcennego obiektu, który został zbudowany w zupełnie innych celach. - czytamy w Petycji w obronie Studia. - Studio im. Witolda Lutosławskiego jest bowiem przede wszystkim najlepszym w tej części Europy studiem nagraniowym, o fantastycznej akustyce i warunkach dla dokonywania nagrań wysokiej klasy, przede wszystkim muzyki poważnej, choć nie tylko. Niejedna już z powstałych tu rejestracji została dokonana dla prestiżowych światowych firm fonograficznych. Studio im. Witolda Lutosławskiego jest również kultowym miejscem koncertowym. (...) Decyzja o wprowadzeniu do studia MTM oznaczałaby także praktyczną likwidację działającej tam Polskiej Orkiestry Radiowej, która prowadzona przez Łukasza Borowicza znalazła się w czołówce polskich zespołów. Jej specjalność to przywracanie dzieł zapomnianych z dorobku polskich kompozytorów i nagrywanie ich dla prestiżowych wytwórni. Również ta unikatowa działalność zostałaby zniweczona.

Petycję można podpisywać pod adresem:
 www.petycje.pl/petycjePodglad.php?petycjeid=6614

Bądź bardziej!

We are moreRządy i politycy Unii Europejskiej są obecnie na etapie podejmowania decyzji w sprawie następnego budżetu UE, które będą miały wpływ na następne dziesięć lat wspierania działalności kulturalnej. W związku z tym uruchomiona została ogólnoeuropejska kampania wspierająca sztukę i kulturę "we are more".

Każdy, komu nie są obojętne kwestie kultury i sztuki w Europie, może oddać swój głos i podpisać manifest, wzywający do uznania roli, jaką odgrywa kultura i sztuka w rozwoju europejskich społeczeństw poprzez zwiększenie wydatków na kulturę w następnym budżecie Unii Europejskiej.

 www.wearemore.eu/manifest

Letni Kurs Kompozycji w Chorwacji - 11-21 lipca 2011

VIII Letni Kurs Kompozycjiodbędzie się w ramach Letniej Szkoły Kompozycji „UPBEAT”, w miasteczku Milna, położonym na malowniczej adriatyckiej wyspie Brac w dniach 11-21 lipca 2011 roku.

Kurs składa się z serii spotkań z profesorem Joelem Hoffmanem, jak również obejmuje udział w wydarzeniach kulturalnych i zajęciach na świeżym powietrzu. Na zakończenie kursu odbywać się będą koncerty, podczas których wykonane zostaną utwory autorstwa uczestników kursu. W tym roku, uczestnicy komponować będą utwory przeznaczone do wykonania przez Milna Ensmble, tj. zespół składający się kompozytorów-wykonawców uczestniczących w kursie.

Termin zgłaszania: 1 kwietnia 2011 (liczy się data otrzymania przesyłki a nie data stempla pocztowego)

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.upbeat.hr 

Wyniki I etapu 52. Konkursu im. Tadeusza Bairda

Dnia 14 lutego 2011 roku został rozstrzygnięty I etap52 Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Jury w składzie: Lidia Zielińska (przewodnicząca), Michał Mendyk (sekretarz), Andrzej Brzoska, Krzysztof Knittel i Małgorzata Małaszko-Stasiewicz wybrało do II etapu następujące utwory:

  • bez tytułu– godło VAL
  • Na krawędzi księżyca – godło ID 731
  • Exhorta– godło Starci Bywają Snadziej Aniżeli Mól
  • Z listopada 2010 do fragm. tekstu J. Sito wg noweli Conrada Jutro – godło Blutuf


Zgodnie z pkt. 3 Regulaminu Konkursu Jury postanowiło, że wszystkie wyżej wymienione utwory zostaną ponownie zrealizowane w warunkach profesjonalnychwe współpracy z Programem 2 Polskiego Radia, dlatego kompozytorzy ww. utworów proszeni są o kontakt telefoniczny(22 831 17 41) z sekretariatem Związku Kompozytorów Polskich do dnia 28 lutego br.

Koncert, po którym zostanie rozstrzygnięty II etap Konkursu i ogłoszone wyniki, odbędzie się 7 czerwca 2011 roku w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki przy ul. Elektoralnej 12 w Warszawie.

International Composition Contest 2011

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski 2011, organizowany przez stowarzyszenie IVME Belgium / Flanders vzw, przeznaczony jest dla młodych ludzi, nieposiadających wyższej edukacji muzycznej, w wieku od 12 do 16 lat, będących obywatelami Unii Europejskiej. Przedmiotem konkursu jest kompozycja, łącząca w sobie osiągnięcia kompozytorskie XX wieku oraz bieżące techniki kompozytorskie, w sposób odpowiadający umiejętnościom najmłodszych kompozytorów. Kompozycje powinny tematycznie nawiązywać do utworów polifonistów niderlandzkich (1400-1600) oraz do niderlandzkich pieśni ludowych (informacje o pieśniach dostępne są na stronie: www.liederenbank.nl). Czas trwania kompozycji: 4 minuty.

Konkurs odbywać się będzie w następujących dwóch kategoriach:

Kategoria I: instrumenty dęte blaszane (kompozycja na jeden z następujących instrumentów: trąbka, kornet, róg, puzon, eufonium, tuba lub sakshorn), z towarzyszeniem fortepianu lub bez.

Kategoria II: zespoły(zespół perkusyjny składający się z 3-12 muzyków, grających na następujących instrumentach: glockenspiel, ksylofon, wibrafon, marimba, dzwony rurowe, chimes, tam-tamy, kotły, talerze, bębny, werbel, tom-tom, bęben wielki, małe instrumenty perkusyjne – dobór instrumentów jest dowolny).

Zgłoszenia: partytury należy przesłać w zaklejonej kopercie (organizatorzy nie przyjmą nut przesłanych faksem lub droga mailową). Termin nadsyłania zgłoszeń: 20 sierpnia 2011 roku

Szczegółowe informacje oraz formularze do pobrania dostępne są na stronie: www.ivme.be. Kopertę ze zgłoszeniem na konkurs, z dopiskiem: ‘Compositiewedstrijd IVME België / Vlaanderen 2011’, należy przesłać na adres: Secretariaat vzw IVME België / Vlaanderen Muggenberglei, 38 B-2100 Deurne – Antwerpen België

Nagrody:
I nagroda: 1000 Euro
II nagroda: 500 Euro
III nagroda: 250 Euro
Nagroda specjalna (przyznawana w ramach kategorii I) – 250 Euro

Wyniki konkursu ogłoszone publicznie zostaną do dnia 31 grudnia 2011 roku.

(tłum. Joanna Warywoda)

VIII Międzynarodowy Klawesynowy Konkurs Kompozytorski organizowany przez Aliénor

Celem konkursu jest zachęcanie kompozytorów do tworzenia utworów na klawesyn solo oraz na zespoły kameralne mające w swoim składzie klawesyn, przeznaczonych do wykonywania zarówno na instrumentach historycznych jak i współczesnych.

Termin konkursu: 21-25 marca 2012 roku

Organizator: Konserwatorium Muzyczne przy Uniwersytecie w Cincinnati (University of Cincinnati, College-Conservatory of Music), Ohio, Stany Zjednoczone

Nagrody Aliénor w kategorii klawesynu solowego: wybranych zostanie maksymalnie 6 finalistów, z których każdy otrzyma nagrodę w wysokości 600$ oraz nagrody dodatkowe, które przyznane zostaną podczas koncertu finałowego.

Nagrody Aliénor w kategorii zespołów kameralnych: wybrane zostaną maksymalnie 3 zespoły, z których każdy otrzyma nagrodę w kwocie 800$ oraz nagrody dodatkowe, które przyznane zostaną podczas koncertu finałowego.

Kategoria I: klawesyn solo: Mikrokosmos na klawesyn 2012
Kompozycja na klawesyn solo, przeznaczona dla uczniów (studentów) i muzyków amatorów. Kompozycja powinna zawierać trzy lub więcej części, trwających łącznie od 6 do 10 minut, inspirowanych Mikrokosmosem Bartóka. Cytując Bartóka: “Mikrokosmos może być interpretowany jako, cykl niewielkich, różniących się stylistycznie utworów, przedstawiających świat w miniaturze”. Szczególnym zainteresowaniem cieszyć się będą kompozycje odkrywające różne aspekty techniki klawesynowej, w których wykorzystane zostaną różne kombinacje faktury, metryczne i rytmiczne, lub zróżnicowane pod względem stylistycznym. Poziom trudności technicznej i muzycznej utworów powinien odpowiadać umiejętnościom muzyków amatorów oraz uczniów (studentów).

Kategoria II: Utwór kameralny na klawesyn, głos solo i jeden instrument akustyczny
Kompozycja na klawesyn, głos solo i dodatkowy instrument akustyczny (współczesny lub historyczny). Długość utworu nie może przekroczyć 10 minut (w przypadku utworu jedno lub wieloczęściowego). Poziom trudności utworu może odpowiadać umiejętnościom profesjonalnych muzyków. Jeśli w utworze użyty zostanie tekst, którego autorem nie jest jego kompozytor, należy wskazać domenę publiczną, z której pochodzi lub przedstawić pozwolenie na użycie tekstu, wystawione przez posiadacza praw autorskich do tego tekstu, poświadczające jego zgodę na użycie tekstu w druku, jak i podczas wykonania i nagrania utworu. Jeśli dana kompozycja zostanie zakwalifikowana do konkursu, kompozytor zostanie poproszony o dostarczenie takiego poświadczenia.

Dodatkowe informacje:
• Każdy z kompozytorów biorących udział w konkursie może nadesłać tylko jedno zgłoszenie w każdej z kategorii.
• Konkurs przeznaczony jest dla wszystkich kompozytorów, bez względu na ich wiek i narodowość.
• Organizatorzy nie przewidują opłaty wpisowego.
• Przesłane nuty lub płyty CD nie mogą zawierać danych osobowych kompozytora.
• Zabronione jest stosowanie urządzeń elektronicznych, wzmacniających dźwięk lub nagrań.
 

Termin nadsyłania zgłoszeń(decyduje data na stemplu pocztowym): 15 września 2011 roku

(tłum. Joanna Warywoda)

Kontakt:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
www.harpsichord-now.org

Neue Stimmen 2011 - Międzynarodowy Konkurs Wokalny, przesłuchania wstępne w Warszawie - 2 czerwca 2011

Neue Stimmen 2011

Międzynarodowy Konkurs Wokalny „Neue Stimmen 2011”odbędzie się w Gütersloh (Niemcy) w dniach 16-23 października 2011 roku. Przesłuchania wstępnebędą miały miejsce w Warszawie, 2 czerwca 2011 rokuw Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

Zgłoszenia onlineprzyjmowane są do 31 marca 2011 roku.
Limit wieku: kobiety 30 lat, mężczyźni 32 lata
Nagrody: I - 15.000 Euro, II - 10.000 Euro, III - 8.000 Euro, IV - 4.000 Euro, V - 4.000 Euro, VI - 4.000 Euro

Więcej informacjio Konkursie na stronie: www.neue-stimmen.de

Kontakt:
Beata Klatka, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Od Ravela do Mykietyna - 17 spojrzeń na muzykę współczesną

XIV Forum Lutosławskiego 2011
14.
Forum Lutosławskiego - Od Ravela do Mykietyna - 17 spojrzeń na muzykę współczesną -odbędzie się w dniach 12-18 lutego 2011 rokuw Filharmonii Narodowej w Warszawie. Program koncertów wypełni muzyka Witolda Lutosławskiego, dzieła polskiej światowej literatury muzycznej oraz twórczość kompozytorska ostatnich lat.

Podczas pierwszego koncertu, 12 lutegoo godz. 18:00, zabrzmią m.in. dzieła dwóch amerykańskichkompozytorów: The Chairman DancesJohna Adamsa oraz I SymfoniaSamuela Barbera. Za pulpitem dyrygenckim stanie Amerykanka, JoAnn Fallety, a w roli solistki wystąpi wybitna holenderska skrzypaczka i altowiolistka - Isabelle van Keulen, która podczas jednego koncertu zagra na obu instrumentach: na skrzypcach w Łańcuchu 2 Witolda Lutosławskiego, a na altówce w Koncercie altówkowymWilliama Waltona. Na drugi koncert Forum, 13 lutegoo godz. 18:00, zaprosi publiczność Paweł Mykietyn, pełniący obecnie funkcję kompozytora sezonu Filharmonii Narodowej - wzorem czołowych estrad muzycznych świata (composer-in-residence). Z jego rekomendacji skrzypaczka Anna Zielińska przedstawi utwory skrzypcowepowstałe w ostatnich latach. W programie koncertu znajdą się: Points of Arrivalna skrzypce i brzmienia elektroniczne Chin-Chin Chen (Tajwan/USA), Jazz Graffitina improwizującego skrzypka i brzmienia elektroniczne Aleksandra Litwinowskiego (Alexander Litvinovsky) (Białoruś) / Anny Zielińskiej, Shatter Conena skrzypce i brzmienia elektroniczne (pierwsze wykonanie w Polsce) Panayiotisa Kokorasa (Grecja), Postales invisiblesna skrzypce i brzmienia elektroniczne Raúla Minsburga (Argentyna), Rapsodiana skrzypce i brzmienia elektroniczne Lidii Zielińskiej oraz Scontrana skrzypce i brzmienia elektroniczne Jana Oleszkowicza.

Tomasz Daroch zwycięzcą Konkursu Lutosławskiego

Tomasz DarochW czwartek, 10 lutego 2011 rokuzakończył się VIII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Po wysłuchaniu finałowych prezentacji Jury w składzie: Mirosław Jacek Błaszczyk – Przewodniczący, Michał Dmochowski (Polska/Hiszpania), Michael Flaksman (Niemcy), Yuri Laniuk (Ukraina), Kazimierz Michalik (Polska), Csaba Onczay (Węgry), Mikołaj Pałosz (Polska), Tsuyoshi Tsutsumi (Japonia) i Daniel Veis (Czechy) przyznało następujące nagrody:
  • GRAND PRIX i I nagroda – Tomasz Daroch (Polska,na zdjęciu)
  • II nagroda - Magdalena Bojanowicz (Polska)
  • III nagroda - Hee-Young Lim (Korea)
  • IV nagroda - Lukas Stasevskij (Finlandia/Ukraina)
Przyznane zostały również Nagrody Specjalne za najlepsze wykonania:
  • Grave - Magdalena Bojanowicz (Polska)
  • Wariacji Sacherowskiej - Magdalena Bojanowicz (Polska)
  • Undertows - Tomasz Daroch (Polska)
Nagrodę European Union of Music Competitions for Youth (EMCY) za wyróżniające się wykonania artystyczne na VIII Konkursie otrzymał Benjamin Gregor-Smith (Wielka Brytania).

Nowa płyta Krystiana Zimermana z utworami Bacewicz

Nował płyta Krystiana Zimermana z utworami Grażyny BacewiczPo pięcioletniej przerwieKrystian Zimerman powrócił, by uczcić 100-lecie urodzin wybitnej polskiej kompozytorki i skrzypaczki –Grażyny Bacewicz. Muzyk sięgnął po II Sonatę fortepianową oraz oba Kwintety fortepianowe, w których towarzyszą mu czołowi polscy kameraliści: Kaja Danczowska, Agata Szymczewska, Ryszard Groblewski i Rafał Kwiatkowski. Nagrań dokonano w lutym 2009 roku, w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Punktem centralnym albumu jest „pasjonująca” (jak napisał recenzent Los Angeles Times) II Sonata fortepianowa, której wykonaniem Zimerman zelektryzował w 2008 roku publiczność Festiwalu Salzburskiego: „Trudno jest znaleźć w całej polskiej literaturze muzycznej drugi taki utwór, o tak wielkiej sile i uroku, który cechowałaby taka wytworność... W pierwszej części MaestosoZimerman po raz kolejny zachwyca słuchaczy swoją niezrównaną maestrią, pełne impetu pasaże ani przez chwile nie tracą swego napięcia.” („Die Presse”). Skomponowana w 1953 roku II Sonata fortepianowauznawana jest za jeden z najwybitniejszych utworów tego typu w całej muzyce fortepianowej XX wieku, wspaniale rozplanowana formalnie, pełna zaskakujących zwrotów dramaturgicznych i szalenie wymagająca technicznie. Inspirowany polską muzyką ludową I Kwintet fortepianowyto utwór o wyjątkowo silnej ekspresji, niezwykle przy tym spontaniczny i zróżnicowany. II Kwintet fortepianowycechuje większy liryzm. Dramatyczna kompozycja uwypukla rolę fortepianu, traktowanego tu niemal solistycznie, w sposób na wskroś romantyczny.

GRAŻYNA BACEWICZ (1909-1969) I Kwintet fortepianowy II Sonata fortepianowa II Kwintet fortepianowy
KRYSTIAN ZIMERMAN fortepian, Kaja Danczowska - I skrzypce, Agata Szymczewska - II skrzypce, Ryszard Groblewski – altówka, Rafał Kwiatkowski - wiolonczela
Premiera polska: 18 lutego 2011

Ingolf Wunder podpisał kontrakt fonograficzny z DG

Ingolf Wunder podpisuje kontrakt z Deutsche Grammophon
Ingolf Wunder, laureat II nagrody oraz nagród dodatkowych za najlepsze wykonania koncertu i Poloneza-fantazji op.61 na XVI Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w 2010 roku podpisał ekskluzywny kontrakt fonograficzny z Deutsche Grammophon
. Pierwszy album artysty zostanie wydany w czerwcu 2011 roku, a zawierać będzie utwory Fryderyka Chopina na fortepian solo.

- To niezwykle utalentowany artysta, obdarzony naturalna umiejętnością skupiania uwagi słuchaczy na muzyce i jej pieknie. To rzadki dar. - powiedział Michael Lang, Dyrektor Generalny Deutsche Grammophon. Ingolf Wunder w momencie podpisywania kontraktu nie krył swojego zadowolenia: To honor i przywilej. Nagrywanie dla Deutsche Grammophon to marzenie każdego pianisty. Mam nadzieje, ze także moje nagrania wpiszą się z powodzeniem w wielkie artystyczne dziedzictwo Deutsche Grammophon.

Austriacki artysta zdobywał już laury na konkursach w Turynie (European Music), Hamburgu (Steinway), Feldkirch („Prima la musica”), Asti (Concours Musical de France), Casarza („VI Trofeo Internazionale) i w Budapeszcie (Liszt) oraz z wielkim powodzeniem występował w wielu krajach świata, takich jak - między innymi: Argentyna, Austria, Belgia, Chiny, Czechy, Francja, Niemcy, Portugalia, Rosja, Szwajcaria, Włochy i USA. Urodzony w Klagenfurcie w 1985 roku, rozpoczął naukę muzyki w wieku czterech lat, początkowo na skrzypcach, by w wieku lat czternastu poświęcić się studiowaniu gry na fortepianie. Wkrótce potem z sukcesem zadebiutował w Schubertsaal wiedeńskiego Konzerthaus. Po studiach w konserwatoriach Klagenfurtu i Linzu oraz w wiedeńskim Universität für Musik und Darstellende Kunst Ingolf Wunder kontynuuje studia pod kierunkiem Adama Harasiewicza. Rok 2011 rozpoczął od występów w Japonii, następnie koncertował w Arezzo, Düsseldorfie, Gdańsku, Helsinkach, Krakowie, Oslo, Rzymie, Petersburgu, Vancouver, Wiedniu i w Warszawie.

Tragiczna śmierć polskiej skrzypaczki w Meksyku

Młoda, polska skrzypaczka - Monika Markiewicz - zmarła nagłą, tragiczną śmiercią 4 lutego 2011 roku, w Cozumelu, w Meksyku. Miała 32 lata.

Monika Markiewiczukończyła warszawską Akademię Muzyczną, posiadała także specjalizację w zakresie pedagogiki skrzypcowej. Uczestniczka wielu kursów mistrzowskich w kraju i za granicą, gdzie pracowała pod kierunkiem słynnych skrzypków (m. in. prof. Wandy Wiłkomirskiej, Krzysztofa Węgrzyna, Vadima Brodskiego, Roberta Szredera, Romana Totenberga). Była stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Przez szereg lat grała w założonym wraz z siostrą kwartecie smyczkowym „Grazioso”. Była koncertmistrzem wielu zespołów, m.in. „Johann Strauss Gala Orchestra”, współpracowała, także jako solistka, z wybitnymi dyrygentami, nagrywała dla radia i telewizji. Jako członek Polish Festival Orchestra pod przewodnictwem Krystiana Zimermana odbyła w 1999 roku tournée po Polsce, Europie Zachodniej i USA, uczestniczyła również w nagraniu płyty CD z koncertami F. Chopina dla Deutsche Grammophon. Brała udział w koncertach, nagraniach i wyjazdach zagranicznych Polskiej Orkiestry Radiowej i Nowej Orkiestry Kameralnej. Grała w zespołach kameralnych, uczyła młodych skrzypków, tworzyła ścieżki dźwiękowe do spektakli teatralnych, a także współpracowała z miesięcznikiem „Twoja Muza”. Ostatnio spełniała się artystycznie występując na estradach największych liniowców pasażerskich w duecie z gitarzystą oraz w Show Tanga Argentyńskiego.

Utwór Darka Przybylskiego na WMD Zagrzeb 2011

Światowe Dni Muzyki - Zagrzeb 2011W dniach 7-17 kwietnia 2011 rokuodbędą się Światowe Dni Nowej Muzyki 2011 w Zagrzebiuorganizowane przez Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej. W ramach międzynarodowego festiwalu zaprezentowane zostaną nowe kompozycje muzyczne. Wśród utworów wybranych do tegorocznego programu znalazła się polska kompozycja - Apollona baryton i perkusję (2010) Dariusza Przybylskiego, która zaprezentowana zostanie podczas koncertu w dniu 10 kwietnia 2011 rokuz Marko Mimicą (baryton) w roli solisty.

W tym samym czasie w Zagrzebiu odbędzie się równolegle 26. Music Biennale Zagreb. W jego ramach, 8 kwietnia 2011 rokuwykonane zostaną utwory Witolda LutosławskiegoTrzy poematy Henri Michaux i Koncert na orkiestrę w interpretacji Chóru Chorwackiego Radia i Telewizji oraz Orkiestry Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Tonči Bilicia. Tydzień później, 15 kwietnia 2011 roku zabrzmi również Koncert za róg i orkiestręKrzysztofa Pendereckiego z Radovanem Vlatkoviciem w roli solisty i Orkiestrą Filharmonii Zagrzebskiej pod dyrekcją kompozytora.

Więcej informacji na stronie: www.mbz.hr/eng

Paweł Mykietyn odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski

Uroczystość na Wawelu
Prezydent RP Bronisław Komorowski odznaczył Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polskiwybitnego kompozytora Pawła Mykietyna - za wybitne zasługi dla kultury narodowej oraz za promowanie polskiej sztuki w świecie. Uroczystość odbyła się 17 stycznia 2011 rokuna Wawelu. - Jestem pewien, że w ramach obchodów dwudziestolecia Polski demokratycznej, Polski niepodległej, powinno być szczególnie wiele miejsca poświęcone osobom, które funkcjonując w obszarze kultury, dawały nie tylko innym odwagę, otuchę, ale także przekonanie o tym, że świat składa się z rzeczy pięknych, z rzeczy wartościowych.  - podkreślił Bronisław Komorowski.
Podczas tej samej uroczystości Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski odznaczeni zostali również: Teresa Gerarda Żylis-Gara, Włodzimierz Andrzej Nahorny i Tomasz Ludwik Stańko.
(cyt. i zdjęcie za:www.prezydent.pl)

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Isanga Yuna 2011

Isang Yun Prize 2011Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Isanga Yuna (Isang Yun International Composition Prize 2011) organizowany jest przez Fundację Pokojową im. Isanga Yuna (Isang Yun Peace Foundation) i Międzynarodowe Stwarzyszenie im.Isanga Yuna (International Isang Yun Society), a sponsorowany przez koreańskie Ministerstwo Kultury, Sportu i Koreańską Radę ds. Sztuki. Chcąc uczcić pamięć wielkiego koreańskiego kompozytora, Isanga Yuna (1917-1995) i jego dziedzictwo artystyczne, jak również pragnąć wspierać młodych kompozytorów, Pokojowa Fundacja im. Isanga Yuna w Seulu oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie im. Isanga Yuna (International Isang Yun Society) w Berlinie zorganizowało Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Isanga Yuna 2007 w Seulu. Począwszy od 2009 roku, jego nazwa została zmieniona na Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Isanga Yuna, tak aby położyć nacisk na jego aspekt kompozytorski.

Termin nadsyłania zgłoszeń: 3 czerwca 2011 roku
Ogłoszenie listy finalistów konkursu: 15 lipca 2011 roku
Koncert finałowy i rozdanie nagród: wrzesień 2011 roku
Nagroda główna: 20.000 USD. Nagroda od sponsora: 10.000 USD

Skład jury(w kolejności alfabetycznej): Guo Wenjing(Chiny), Joseph Dubiel (USA), Robert HP Platz (Niemcy), Toshio Hosokawa (Japonia) i Younghi Pagh-Paan (Niemcy/Korea)

Konkurs przeznaczony jest dla kompozytorów urodzonych po 1 stycznia 1971 roku. Nasyłane kompozycje muszą być utworami nowymi i wcześniej nie wykonywanymi publicznie. Czas trwania: 10-15 minut (utwory powinny być jednoczęściowe). Obsada wykonawcza: orkiestra symfonicznaw pełnym składzie.

Wymagane dokumenty:
- formularz zgłoszeniowy (dostępny na stronie: www.yunmusicprize.org),
- 6 egzemplarzy pełnej partytury,
- opłata administracyjna: 45 USD.
Organizatorzy proszą o nie przesyłanie gotówki. Należy przesłać czek lub przekaz pocztowy, wystawiony na ‘Isang Yun Peace Foundation’ lub wykonać przelew na konto fundacji. Dane do przelewu zagranicznego:
Kod SWIFT: HNBNKRSE
Nazwa banku: HANA BANK Filia: KWANGHWAMUN
Adres filii banku: 128-27 Dangju-dong, Jongno-gu, Seoul
Numer konta: 137-910007-63304
Beneficjent: Isang Yun Peace Foundation
Adres: 22-38, Wolgok-dong, Sungbuk-gu, Seoul, Korea

Dodatkowe korzyści związane z udziałem w konkursie:
- Kompozycja, która uzyska nagrodę główną w konkursie będzie wykonywana podczas festiwali i koncertów.
- Fundacja pokryje koszty poniesione przez finalistów konkursu, związane z wzięciem udziału w koncercie finałowym oraz w ceremonii wręczenia nagród.

Zgłoszenianależy przesłać najpóźniej do 3 czerwca 2011 roku, na adres: Isang Yun Peace Foundation 22-38, Wolgok-dong, Sungbuk-gu, Seoul, Korea

Więc informacji na stronie www.yunmusicprize.org

(tłum. Joanna Warywoda)

Kontakt:
Isang Yun Peace Foundation
tel.: +82-2-723-0364
fax: +82-2-723-0363
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Morningside Music Bridge 2011

Morningside Music Bridge 2011W lipcu 2011 roku w Calgary w Kanadzieodbędzie się piętnasta edycja Festiwal Muzyki Klasycznej "Morningside Music Bridge". Program skierowany jest do skrzypków, altowiolistów, wiolonczelistów oraz pianistów w wieku od 12 do 18 lat.

MMB rokrocznie gromadzi imponującą grupę około 30 znakomitych wykładowców, znakomitych artystów z Kanady, Stanów Zjednoczonych, Chinoraz Polski. W ciągu 14 lat MMB stało się pozycja, którą w swoim życiorysie z dumą wymieniają uczestnicy poprzednich edycji, w tym również młode gwiazdy światowych scen muzycznych, m. in. Yuja Wang czy Agata Szymczewska.

Tegoroczne warsztatyodbędą się w dniach 3-29 lipca 2011 roku w Calgary (Kanada). Uczestnicy mają gwarantowane stypendium całkowicie pokrywające koszt udziału w kursie. Wystarczy pomyślnie przejść przesłuchania, które odbędą się w dniach 2-4 marca 2011 roku w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie.

Więcej informacjina stronie www.mtroyal.ca/musicbridge