Polmic - FB
Filter

Wratislavia Cantans - sacra i peccata

Wratislavia Cantans 2011 46. Międzynarodowy Festiwal „Wratislavia Cantans” odbędzie się w dniach 2-18 września 2011 roku. Tegoroczna edycja zaplanowana została na trzy tematyczne weekendy: Święci i grzesznicy, Media vita in morte sumus i Bohaterowie biblijni. Niepokonany, szaleńczo odważny Beowulf w eposie celtyckim, refleksja nad ludzką egzystencją w Pieśniach przemijania Pendereckiego, czy przenikliwa samotność w Symfonii pieśni żałosnych Góreckiego to tylko niektóre motywy obecne w programie tegorocznego Festiwalu.

Pierwszy z motywów, zatytułowany Święci i grzesznicy, przeniesie słuchaczy w okres średniowiecza. Schola Teatru Węgajty odtworzy średniowieczny dramat liturgiczny Ludus Danielis. Gościem Festiwalu będzie także Benjamin Bagby, który przyjmie rolę barda w swej wersji eposu Beowulf. Tradycje muzyczne dworów zaprezentuje Orlando Consort. Pierwszy weekend zakończy się spektakularnym koncertem plenerowym, podczas którego zabrzmi Carmina Burana Carla Orffa w wykonaniu orkiestry i licznych polskich chórów młodzieżowych pod batutą Paula McCreesha.

Druga, najbardziej rozbudowana część Festiwalu będzie dotyczyła tematu, który ilustruje cytat pochodzący ze średniowiecznego hymnu gregoriańskiego Media vita in morte sumus (łac. Pośrodku życia jesteśmy w śmierci). Wątek ten rozpocznie Symfonia nr 8Krzysztofa Pendereckiego Pieśni przemijania. Dzieło to zostało niedawno rozbudowane przez kompozytora i właśnie podczas 46. edycji Wratislavii Cantans odbędzie się prawykonanie nowej wersji utworu. Zabrzmi on w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Wrocławskiej pod batutą ich dyrektora artystycznego Jacka Kaspszyka. Ponadto dwa uznane chóry – Gabrieli Consort i młodszy Stile Antico wykonają programy z muzyką chóralną, która tematyką nawiązywać będzie do motywu śmierci i przemijania.
Podczas Festiwalu odbędzie się także koncert pamięci wielkiego polskiego kompozytora, który odszedł w 2010 roku –Henryka Mikołaja Góreckiego. Zaprezentowane zostanie jego najwybitniejsze dzieło - Symfonia pieśni żałosnych.
W roku 2011 minie dziesięć lat od okrutnych wydarzeń, które miały miejsce 11 września 2001 roku w Nowym Jorku. Rocznicę tragedii upamiętni koncert Wrocławskiej Orkiestry Festiwalowej, która wykona refleksyjne dzieła Herberta Howellsa, Samuela Barbera oraz Symfonię nr 1 Elgara. Ta nowa orkiestra, prowadzona przez dyrektora artystycznego Festiwalu – Paula McCreesha, składać się będzie ze świetnych polskich muzyków oraz występujących gościnnie międzynarodowych gwiazd. W rocznicę ataku na World Trade Center w Nowym Jorku odbędzie się także koncert, na którym zostanie prawykonany utwórPawła Łukaszewskiego Lamentationes. Kompozycja powstała specjalnie na zamówienie organizatorów "Wratislavii Cantans". To muzyczne opracowanie Lamentacjiproroka Jeremiasza. Trwa około 16 minut i jest hołdem oddanym ofiarom ataków na World Trade Center. Utwór wykona Chór Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny.
W programie Festiwalu zaplanowano również serię późnych koncertów wieczornych, prezentujących recitale instrumentalne w najpiękniejszych kościołach Wrocławia. Nicholas Daniel i Pieter Wispelwey wykonają dzieła Benjamina Brittena, Rachel Podger zaprezentuje utwory Jana Sebastiana Bacha, w wykonaniu Henninga Kraggeruda zabrzmi twórczość Eugène’a Ysaÿe‘a. Festiwal będzie miał również zaszczyt gościć znakomitego, legendarnego klawesynistę – Gustava Leondhardta.

Hasłem przewodnim kończącego Festiwal weekendu będą Bohaterowie biblijni. W programie znajdzie się m.in. Oratorium Jephte Giacomo Carissimiego, które zabrzmi w wykonaniu I Fagiolini, a dyrektor generalny Festiwalu Andrzej Kosendiak zadyryguje rzadko wykonywanym Oratorium La decollazione di San Giovanni Battista Antonio Marii Bononciniego. Festiwal zamknie arcydzieło Felixa Mendelssohna-Bartholdy‘ego – Eliasz. Podczas tego koncertu połączone siły uznanych solistów, Gabrieli Consort & Players oraz Chóru Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi dyrektor artystyczny Festiwalu - Paul McCreesh.

ZOBACZ: program Festiwalu

Otwarcie naboru zgłoszeń do IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga 2012

Plakat Promujący IX Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów 2012Dnia 30 sierpnia 2011 rokuFilharmonia Śląska otwiera nabór zgłoszeńdo IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. Konferencja prasowa, podczas której upubliczniony zostanie Regulamin konkursu, odbędzie się o godz. 12:30 w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Transmisję tej konferencji na żywomożna będzie oglądać w Internecie za pośrednictwem witryn: www.konkursfitelberg.pl i www.filharmoniaslaska.pl Elektroniczne wersje regulaminu zostaną umieszczone na tej samej witrynie, a także - po wydrukowaniu - rozesłane do uczelni i orkiestr.

Wydarzenie to rozpocznie serię imprez dedykowanych Konkursowi, które będą odbywały się na terenie całej Polski. Kolejna konferencja prasowa odbędzie się 23 listopada 2011 w Warszawie. Będzie ona poprzedzać uroczysty koncert dedykowany konkursowi, kiedy to maestro Mirosław Jacek Błaszczyk zadyryguje Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

IX Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga odbędzie się w dniach 16-25 listopada 2012 roku.

na zdjęciu: zwycięski projekt w Konkursie na Plakat Promujący IX Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów - autor: Józef Hołard

Lumen Kilara ku czci Heweliusza

Wojciech KilarNowa kompozycjaWojciecha Kilara zatytułowana Lumenna chór a cappella zostanie prawykonana 5 października 2011 roku w Parlamencie Europejskim w Brukseli z okazji 400-lecia urodzin Jana Heweliusza.

Kompozycja powstała na zamówienie Polskiego Chóru Kameralnego z Gdańska. Zespół ten dokona prawykonania kompozycji pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Koncert połączony będzie z otwarciem okolicznościowej wystawy. Kompozycja trwa około 5 minut, napisana jest do fragmentów Psalmu 136z polskim tekstem.

(źródło:www.pwm.com.pl)

Chór Filharmonii Wrocławskiej na Festiwalu BBC Proms

Chór Filharmonii WrocławskiejPo debiucie w roku 2009, w sierpniu 2011 roku ChórFilharmonii Wrocławskiej ponownie wystąpi na legendarnym festiwalu BBC Proms.

Zespół jest pierwszym polskim chórem, który został zaproszony do występu w Royal Albert Hall. Znakomicie przyjęte wykonanie Stworzenia Świata Haydna doprowadziło do kolejnego zaproszenia na Festiwal w roku 2011. Podczas tegorocznej edycji BBC Proms zespół ponownie połączy siły z Gabrieli Consorti przy udziale światowej sławy śpiewaków – m.in. Simona Keenleyside’a – w dniu 28 sierpnia 2011 rokuwykona pod batutą Paula McCreeshaoratorium Eliasz Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego.

Chór Filharmonii Wrocławskiej został założony w 2006 roku i od początku swego istnienia działa pod kierownictwem Agnieszki Franków-Żelazny. Dzięki swojemu dynamicznemu profilowi wykonawczemu bardzo szybko stał się czołowym zespołem na polskiej scenie muzyki chóralnej. Zdobył uznanie, zgłębiając zarówno bogaty repertuar a cappella, jak i wykonując duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. W ostatnim czasie chór realizował liczne projekty. Nawiązał m.in. współpracę z uznanymi zespołami, takimi jak Gabrieli Consort i Orkiestra NDR, z którymi wystąpił na scenach wielu sal koncertowych, w tym w Salle Pleyel w Paryżu i Barbican Centre w Londynie oraz na festiwalach Schleswig-Holstein i Flandryjskim. Chór Filharmonii Wrocławskiej współpracował z Paulem McCreeshem, Jackiem Kaspszykiem, Krzysztofem Pendereckim, Jamesem MacMillanem, Łukaszem Borowiczem, Mikiem Brewerem, Bobem Chilcottem i Christianem Curnynem; występował na antenie radiowej zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Latem 2011 roku zespół wyda swój pierwszy album a cappella, a jesienią tego samego roku premierę będzie miało nagranie monumentalnej Grande Messe des Morts H. Berlioza z udziałem Chóru pod dyrekcją Paula McCreesha. Najbliższe plany zespołu obejmują występ w Gewandhaus w Lipsku, koncerty na Varaždińskich Wieczorach Barokowych w Chorwacji oraz na Festiwalu „Wraislavia Cantans” oraz kolejne projekty nagraniowe.

Literacko-Muzyczne Konfrontacje „Miłosz - Iwaszkiewicz"

XII Festiwal Literacko-Muzyczne Konfrontacje „Miłosz - Iwaszkiewicz”XII Festiwal Literacko-Muzyczne Konfrontacje „Miłosz – Iwaszkiewicz” odbędzie się w Muzeum im. A. i J. Iwaszkiewiczów w Stawisku w dniach 25 września – 16 października 2011 roku.

Hasłem tegorocznego Festiwalu będą - w odróżnieniu od wszystkich poprzednich – konfrontacje nie tylko muzyczne, ale i literackie. Inspiracją dla tematu Literacko-muzyczne konfrontacje: Milosz – Iwaszkiewicz są dwie ważne rocznice: setna urodzin Czesława Miłosza, przypadająca w tym roku, oraz trzydziesta śmierci Jarosława Iwaszkiewicza, która minęła w roku ubiegłym. Celem przedsięwzięcia będzie: zapoznanie odbiorców z tymi aspektami twórczości i biografii Czesława Miłosza, które wiążą się ściśle z osobą Jarosława Iwaszkiewicza, a także konfrontacja strategii artystycznych, postaw politycznych i upodobań estetycznych dwóch wybitnych twórców. Temat ten ma szczególne uzasadnienie w Stawisku - Domu Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów, w którym Czesław Miłosz wielokrotnie bywał.

W części literackiejfestiwalu podjęte zostaną następujące tematy: Kresowe korzenie Czesława Miłosza i Jarosława Iwaszkiewicza, Miłosz – Iwaszkiewicz: przekraczanie granic poezji, Miłosz – Iwaszkiewicz: między krajem a emigracją, Dialog pisarzy – na podstawie korespondencji Czesława Miłosza i Jarosława Iwaszkiewicza, Miłosz i Iwaszkiewicz w oczach innych: spojrzenie na twórczość Iwaszkiewicza i Miłosza okiem innego wybitnego pisarza – Eustachego Rylskiego.

W części muzycznejodbędą się koncerty: muzyki ukraińskiej(zespół „Buttia” z Kijowa), muzyki litewskiej(zespół „Puniukai” z Puńska), utworów Haydna i Mozarta (kwartet Camerata i Tytus Wojnowicz), utworów Brahmsa i Rachmaninowa (Krzysztof Jabłoński, Konstanty A. Kulka, Tomasz Strahl).

Imprezą towarzyszącą będzie wystawa prac Tadeusza Łapińskiego– artysty tworzącego w Stanach Zjednoczonych, profesora Uniwersytetu w Maryland, któremu dane było znać i spotykać się z Czesławem Miłoszem.

Niewątpliwą atrakcją festiwalu będzie możliwość obejrzenia rękopisów listów Czesława Miłosza do Jarosława Iwaszkiewicza oraz książek z dedykacjami Noblisty dla Stawiszczanina.

(Alicja Matracka-Kościelny)

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZprogram Festiwalu

Premiera płyty Macieja Zielińskiego - Across the Milleniums

Maciej Zieliński - Across the Milleniums (CD)Dnia 12 września 2011 roku trafi do sklepów album Across the Milleniums - Muzyka z przełomu tysiącleci, prezentujący muzykę współczesnąMacieja Zielińskiego. Artysta ten znany szerszej publiczności z muzyki do wielu filmowych hitów ostatnich lat (Nigdy w życiu, Kryminalni, Tylko mnie kochaj, Nie kłam kochanie, Och Karol 2), jest także znanym i wielokrotnie nagradzanym twórcą muzyki poważnej.
Pięć utworów orkiestrowych i kameralnych znajdujących się na płycie Maciej Zieliński skomponował pomiędzy rokiem 1993 a 2010. Utwory te były nagradzane w polskich i zagranicznych konkursach kompozytorskich, a także zyskały dużą popularność wśród wykonawców w naszym kraju i na świecie. Warto tu wspomnieć choćby utwór Lutosławski in memoriam, którego premiera odbyła się w piątą rocznicę śmierci Witolda Lutosławskiego w londyńskim St. John's, Smith Square, a niedługo potem utwór został nagrodzony Alan Bush Composition Prize i włączony przez Associated Board of Royal Schools of Music do programu egzaminacyjnego uczelni brytyjskich.
Muzyka Macieja Zielińskiego to ekspresja, wysublimowane brzmienia, kontrasty, energia i emocje. Czasem jest bliżej tradycji, czasem bliżej awangardy, ale zawsze porusza szczególną muzykalnością, charakterystyczną dla tego kompozytora. Jego utwory znajdujące się na płycie trafią z pewnością nie tylko do wielbicieli muzyki współczesnej, ale także do szerokiego grona melomanów.
W nagraniach wzięli udział znakomici wykonawcy: Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Łukasza Borowicza i Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Trio Consonare per Varsavia, Duet Tytus Wojnowicz - Grzegorz Gorczyca oraz soliści - Artur Pachlewski i Tomasz Strahl.

Stroną techniczną nagrań zajął się Tadeusz Mieczkowski we współpracy z Ewą Guziołek-Tubelewicz, co samo w sobie było gwarancją najwyższej jakości rezultatów. Całość została nagrana z dużą dbałością o detale, przejrzystość i selektywność brzmienia. Wszystkie sesje nagraniowe odbyły się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (S1), co zapewniło nagraniom świetną, naturalną akustykę.

Podczas Festiwalu "Warszawska Jesień" odbędą się dwa koncerty, na których zostaną wykonane kompozycje z płyty. W poniedziałek, 19 września 2011 rokuo godz. 16.00, w Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie odbędzie się koncert z cyklu "Muzyczne Pory Roku", na którym Sebastian Aleksandrowicz i Grzegorz Gorczyca wykonają utwór Lutosławski in memoriam. Dwa dni później, w środę, 21 września 2011 rokuo godz. 16.00, zostanie zaprezentowane Shining II na orkiestrę smyczkową w wykonaniu Filharmonii Kameralnej Warszawa pod dyrekcją Stanisława Winiarczyka. Na obu koncertach będzie można już nabyć płytę.

Wydawca: Agencja Fonograficzna Polskiego Radia
Patroni medialni: Polskie Radio Program 2, TVP Kultura, Przekrój, HiFi i Muzyka, Twoja Muza, Polskie Centrum Informacji Muzycznej Polmic.pl, Machina, Magazyn Wino; współpraca: Warszawska Jesień, Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Soundflower.

Płyta dostępna od 12 września 2011 roku w sklepach i na stronie sklep.polskieradio.pl
Obejrzyj materiały zdjęciowe z nagrań płyty i film Making of "Across the Milleniums" - www.maciejzielinski.pl/across i www.facebook.com/mac.zielinski  

Inauguracja I, Culture Orchestra

I, Culture OrchestraDnia 24 sierpnia 2011 roku na festiwalu „Solidarity of Arts” w gdańskiej Filharmonii Bałtyckiej zadebiutuje I, CULTURE Orchestra. W programie koncertu znajdą się: V Symfonia d-moll op. 47 Dymitra Szostakowicza, Suita scytyjska op. 20 Siergieja Prokofiewa oraz Symfonia koncertująca op. 60Karola Szymanowskiego, w której solową partię fortepianu wykona wybitny pianista Peter Jablonski. Orkiestra zagra pod batutą Pawła Kotli.

I, CULTURE Orchestrato nowatorskie przedsięwzięcie Instytutu Adama Mickiewicza, które powstało jako jeden z najważniejszych projektów Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011. Orkiestrę tworzy ponad stu młodych muzyków z Polski i krajów Partnerstwa Wschodniego: Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy. Powołując wielonarodowy zespół orkiestrowy, składający się w dużej mierze z muzyków spoza Unii Europejskiej, Polska chce podkreślić znaczenie wschodnich i zachodnich wpływów na tożsamość kulturową Europy. Młodzi muzycy, wyłonieni podczas przesłuchań, mają szansę wziąć udział w projekcie i zagrać w najlepszych salach koncertowych Europy.

Europejską trasę koncertowąorkiestry poprzedziła trzytygodniowa rezydencja artystyczna w Gdańsku, podczas której muzycy I, CULTURE Orchestra uczestniczyli w zajęciach pod kierunkiem najwybitniejszych wykładowców z czołowych europejskich zespołów orkiestrowych, w tym London Symphony Orchestra, Opera de Lyon, Philharmonia Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra i Metropolitan Opera. Młodzi artyści pracowali m.in. z legendarnym kapelmistrzem Academy of St Martin in the Fields, Sir Nevillem Marrinerem, jedną z gwiazd pierwszej edycji Solidarity of Arts. Taki wyjątkowy sposób pracy, angażujący największe autorytety w dziedzinie kształcenia orkiestrowego, ma na celu nadanie zespołowi wysokiego poziomu artystycznego. Jesienią orkiestra wystąpi w najsłynniejszych salach koncertowych Europy w tym w Berliner Philharmonie, Conservatoire Royal de Bruxelles (Bozar), Royal Festival Hall w Londynie i Teatro Real w Madrycie.

Tournée I, CULTURE Orchestra:
• Gdańsk, Filharmonia Bałtycka, 24 sierpnia 2011
• Kraków, Filharmonia Krakowska, 27 sierpnia 2011
• Sztokholm, Berwaldhallen, 4 września 2011
• Lublin, Filharmonia Lubelska, 22 października 2011
• Kijów, Opera Kijowska, 27 października 2011
• Berlin, Berlińska Filharmonia, 2 listopada 2011
• Bruksela, Conservatoire Royal de Bruxelles, Bozar, 4 listopada 2011
• Londyn, Royal Festival Hall (Southbank Centre), 6 listopada 2011
• Madryt, Teatro Real, 8 listopada 2011
• Warszawa, Filharmonia Narodowa, 11 listopada 2011

Więcej informacji - na stronie: www.orchestra.iam.pl

Coryphaeus of Polish Music 2015


Koryfeusz Muzyki Polskiej
 

Coryphaeus of Polish Music 2015 – Awards to Be Granted for the Fifth Time

The Coryphaeus of Polish Music awards of the Polish music world are presented this year already for the fifth time. The awards are granted to distinguished persons, groups of artists and institutions active in the stylistically and historically diversified field of Polish music. Names of candidates could be submitted via the www.koryfeusz.org.pl website by 10th September 2015, and the names of the award winners will be announced at a special gala on 11th November 2015.

 

The recipients of the Coryphaeus of Polish Music awards are authors, performers, musicologists, critics, journalists, human scientists, researchers, event animators, culture promoters and managers, artistic groups, as well as institutions, artistic events and various projects related to promotion of music culture, education and community outreach. The awards are granted in three categories: Personality of the Year, Event of the Year and Honorary Award. In 2014, Włodek Pawlik was elected Personality of the Year, and Krystian Zimerman’s concert during the 56th “Warsaw Autumn” International Festival of Contemporary Music was named Event of the Year. Prof. Mieczysław Tomaszewski received the Honorary Award for his entire output. The winners received commemorative statuettes designed by Prof. Adam Myjak, while the financial rewards were funded by ZAiKS Authors’ Association (Polish Society of Authors and Composers) and by STOART Union of Performing Artists.

Names of candidates can be submitted by all those involved in Polish music life. Last year, more than 160 entries were registered. The Coryphaeus of Polish Music awards are granted by an Electoral College, consisting of vice-chancellors of music academies and universities, directors of institutes of musicology, journalists from music-related media, representatives of unions and organisations active in the Polish music world, as well as all the recipients of the Award from previous years, regardless of the category. The awards will be presented during an award ceremony held on 11th November 2015 at the Polish Radio Witold Lutosławski Concert Studio in Warsaw. The award operator is the Institute of Music and Dance. Award regulations and details can be found at this address: www.koryfeusz.org.pl.

The event takes place under the media patronage of the Polish Music Information Centre POLMIC.

Litewska konferencja dla kompozytorów - call for works

Organizatorzy konferencji Zasady komponowania muzyki: narodowy romantyzm i muzyka współczesna [Principles of Music Composing: National Romanticism and Contemporary Music], która odbędzie się w Wilnie w dniach 19-21 października 2011, zapraszają kompozytorów do wzięcia udziału w sesjach poświęconych sztuce kompozycji. Organizatorem spotkania jest Litweski Związek Kompozytorów oraz Litewska Akademia Muzyki i Tańca.

Podczas sesji kompozytorzy poproszeni zostaną o przedstawienie technicznych i kompozycyjnych aspektów swoich utworów. Czas trwania prezentacji: 45 min. Językiem konferencji będzie język angielski. Prezentacja powinna zwierać omówienie zastosowanych technik kompozytorskich, analizę kompozycji, przykłady dźwiękowe i wizualne, przygotowane w oparciu o jeden z utworów kompozytora. Treść prezentacji oraz materiał muzyczny powinny być związane z tematem przewodnim kompozycji. Organizatorzy proszą o uwzględnienie w prezentacjach następujących aspektów:
1. Kontynuacja narodowych tradycji muzycznych w muzyce współczesnej.
2. Powrót do zastosowania technik muzycznych doby romantyzmu.
3. Zachowanie oraz przekształcenie „brzmienia” romantycznego (harmonia itp.) w muzyce współczesnej.

Zgłoszenie, wraz z opisem proponowanej prezentacji, należy przesłać do koordynatora konferencji, Mariusa Baranauskasa (This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.do 4 września 2011 roku. Należy załączyć:
1. Jedną lub kilka kompozycji, które będą przedmiotem prezentacji i analizy podczas konferencji (format PDF, nagranie natomiast w postaci pliku MP3).
2. Krótki opis prezentacji (0,5-1 strony). Główne idee, aspekty, techniki, które zostaną omówione w prezentacji.
3. CV lub życiorys.

Komitet organizacyjny wybierze 2-3 kompozytorów, którzy poproszeni zostaną o zaprezentowanie swojej muzyki. Rezultaty selekcji kandydatów zostaną ogłoszone w połowie września 2011 roku.

(tłum. Joanna Warywoda)

Chopin i jego Europa - po raz siódmy

Chopin i jego Europa 2011We wtorek, 16 sierpnia 2011 roku w warszawskiejFilharmonii Narodowej koncertem dedykowanym pamięci zmarłego w tym roku wybitnego muzykologa Bohdana Pocieja zainaugurowany zostanie7. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”. Wystapi laureat 16. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego - Evgenii Bozanov, a towarzyszyć mu będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Jacka Kaspszyka. Muzycy wykonają Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina oraz X Symfonię Fis-dur Gustava Mahlera.

Tegoroczny Festiwal potrwa do 1 września. Szczególnie miejsce w jego repertuarze, obok utworów patrona, zajmie muzyka Gustawa Mahlera, w 100. rocznicę jego śmierci, i Franciszka Liszta, w 200. rocznicę jego urodzin. Po raz kolejny na Festiwalu "Chopin i jego Europa" wystąpią światowe sławy muzyki poważnej, m.in. pianiści, obok Marthy Argerich także Dina Yoffe, Alexander Lonquich, Kathia Buniatishvili, Nelson Goerner, Janusz Olejniczak i Ingrid Fliter. Zagrają laureaci i uczestnicy XVI Konkursu Chopinowskiego: Yulianna Avdeeva, Danill Trifonov, Francois Dumont, wspomniany już Evgeni Bozanov i Paweł Wakarecy oraz znane zespoły, m.in.: Collegium Vocale Gent, Accademia Chigiana Siena i brytyjska Orkiestra Wieku Oświecenia.

Więcej…

Półfinał Konkursu Wieniawskiego

Konkurs Wieniawskiego 2011Przesłuchania półfinałowe XIVMiędzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego odbędą się w poniedziałek i wtorek – 17 i 18 października 2011 roku. Do III etapu zakwalifikowanych zostało 13 uczestników: Joanna Kreft, Aleksandra Kuls, Maciej Strzelecki i Maria Włoszczowska z Polski, Kobayashi Miki i Yumi Arata z Japonii, Lee Ji-Yoon i Yoon Soyoung z Korei Południowej, Aylen Pritchin i Marianna Vasilyeva z Rosji, Erzhan Kulibaev z Kazachstanu, Emma Steele ze Stanów Zjednoczonych oraz Stefan Tarara z Niemiec.

Przesłuchania odbywają się w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. W programie III etapu każdy uczestnik zobowiązany jest wykonać pierwszą część jednego z koncertów W. A. Mozarta – do wyboru: G-durKV 216, D-durKV 218 i A-durKV 219 oraz pierwszą część Symfonii Concertante Es-durKV 364/320d. Muzykom towarzyszyć będzie Orkiestra KameralnaPolskiego Radia AMADEUS pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.

Więcej informacji o Konkursie oraz głosowanie na Nagrodę Publiczności – na stronie: www.wieniawski.pl

Patronat medialny nad Konkursem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

XIV Konkurs Wieniawskiego w Poznaniu

Konkurs Wieniawskiego 2011W dniach 8-23 października 2011 rokuodbędzie się w Poznaniu XIV edycja Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, najstarszego w świecie konkursu wiolinistycznego, nad którym honorowy patronat objął Prezydent RP Bronisław Komorowski. Zespołowi jurorów przewodniczyć będzie Maxim Vengerov, jeden z najwybitniejszych artystów-muzyków, ceniony w świecie skrzypek i dyrygent. Honorową przewodniczącą Jury będzie Ida Haendel, mieszkająca w Stanach Zjednoczonych skrzypaczka polskiego pochodzenia.

XIV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego jest wpisany w poczet wydarzeń kulturalnych krajowego programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej 2011. Organizatorzy planują otworzyć go szczególnie uroczyście: koncertem Agaty Szymczewskiej – zwyciężczyni poprzedniej edycji konkursu oraz Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Pablo Gonzaleza.

Do konkursu przystąpi 51 młodych skrzypkówpochodzących z 20 krajów Europy, Azji, Australii i obu Ameryk. Po raz pierwszy w historii Konkursów Wieniawskiego, maestro Vengerov wyłonił jego uczestników we wstępnych eliminacjach na żywo, które odbyły się w 9 miastach świata: Bergamo, Londynie, Quebecu, Jokohamie, Seulu, Moskwie, Baku, Brukseli i Poznaniu. Konkurs przebiegać będzie w czterech etapach. Pierwszy obejmuje utwory solowe Bacha, KaprysyPaganiniego i Wieniawskiego oraz utwór dowolny. W drugim kandydat prezentować będzie wybraną przez siebie sonatę z towarzyszeniem pianisty. Trzeci etap to występ kandydata w wybranym koncercie skrzypcowym W. A. Mozarta z orkiestrą. Muzykom towarzyszyć będzie Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod batutą Agnieszki Duczmal. Nowością w 76-letniej historii imprezy będzie występ skrzypka jako kameralisty w Symfonii koncertującej, także Mozarta. W finale zaplanowano wykonanie wybranego koncertu Henryka Wieniawskiego oraz wybranego koncertu z listy dziesięciu zaproponowanych przez organizatorów z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Maxima Vengerova. W IV etapie miejsce maestro Vengerova w Jury zajmie rosyjski dyrygent Yurij Simonov. Przewidziane są trzy nagrody regulaminowe – pierwsza to 30.000 Euro i Złoty Medal.

Międzynarodowy Konkurs Skrzypowy im Henryka Wieniawskiego jest członkiem założycielem Federacji Międzynarodowych Konkursów z siedzibą w Genewie i należy do jednego z najstarszych w Europie. Jego pierwsza edycja odbyła się w 1935 roku w Warszawie z inicjatywy bratanka Henryka, Adama Wieniawskiego. Od 1952 roku do dziś konkursy odbywają się w Poznaniu.

Więcej informacji o Konkursie – na stronie: www.wieniawski.pl

Patronat medialny nad Konkursem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Kulturalny Stadion w Rzeszowie

Europejski Stadion Kultury Narodowe Centrum Kultury zaprasza na Europejski Stadion Kultury, który zainaugurowany zostanie w dniach 12-14 sierpnia 2011 rokuw Rzeszowie.

Europejski Stadion Kultury to polsko-ukraiński program kulturalny w kontekście przygotowań do Euro 2012. Jego celem jest nawiązanie współpracy pomiędzy polskimi i ukraińskimi partnerami w zakresie szeroko rozumianej kultury. Na stronie internetowej projektu www.stadionkultury.eu można rejestrować projektywpisujące się w zakres programu.

Wydarzenie zainaugurujekoncert Gramy razem! – w piątek, 13 sierpnia 2011 rokuo godz. 20.00 na Rynku w Rzeszowie. W jego programie znajdzie się prawykonanie kantatyKrzesimira Dębskiego i Romana Drozda, specjalnie skomponowanej na Europejski Stadion Kultury. Ponadto zaplanowano: występ brytyjskiej gwiazdy trip-hopu - zespołu Morcheeba, perkusistów z wielu krajów, mapping 3D ukazujący magiczne miejsca Polski i Ukrainy, Flash mob angażujący całą widownię, połączone polsko-ukraińskie orkiestry i chóry, a także występy artystów muzyki folk, pop i rockowej, wykonujących najpopularniejsze przeboje stadionowe. Jednym z punktów koncertu będzie finał konkursu na „Przebój Stadionów 2012”, który wybiorą internauci i telewidzowie w drodze głosowania. Kierownictwo muzyczne nad imprezą sprawuje Krzesimir Dębski, autorami aranżacji są Krzesimir Dębski i Roman Drozd. Wystąpią m.in.: Orkiestra Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie, Lwowska Orkiestra Kameralna i Chór „Leopolis” ze Lwowa, Chór Warszawskiej Opery Kameralnej, Chóry Ogólnopolskiego Programu Rozwoju Chórów Szkolnych „Śpiewająca Polska”, Turnioki, Burdon, Grupo Puja!. Transmisja na żywo w TVP 1, Polskim Radiu, Narodowej Telewizji Ukrainy NTU i Narodowym Radiu Ukrainy NRCU.

W programie inauguracji ESK, w strefie muzykizaplanowano także m.in.: ART.BOX UA/PL (sobota, 13 sierpnia, godz. 18:00, Rynek w Rzeszowie) - to koncertowa mieszanka alternatywnej i niezależnej muzyki ukraińskiej, czerpiącej w równym stopniu ze źródeł tradycji, jak i z doświadczeń kultury cyfrowej. To unikalny, estetyczny collage muzyki skrajnie różnych twórców, wzbogacony o wyjątkowe wizualizacje i scenografie wideo. W programie m.in. Dakha Brakha, Zavoloka, Zapaska, Ruta, Karbido&Andruchowycz. Ponadto w piątek i sobotę (12-13 sierpnia, godz. 22:30, Teren przy Dworcu PKP obok Hali Obrabiarek) zabrzmi NoBorder Music – elektroniczne dźwięki i muzyka alternatywna w wykonaniu czołowych przedstawicieli europejskich scen klubowych. Wśród zaproszonych twórców miedzy innymi Pati Yang, Igor Boxx z wytwórni Ninja Tunes, T-One Dart Phunk - Ukraina, AXMusique, Rubber Dots, Bueno Bros,Last Robots oraz Bartek Szczęsny-Rebeka.

Szczegółowy program inauguracji ESK - na stronie www.stadionkultury.eu

Polska Akademia Gitary z prawykonaniem utworu Krzysztofa Meyera

Polska Akademia Gitary 2011Czwarta edycja Polskiej Akademii Gitary (Polish Guitar Academy)odbędzie się między 12 a 28 sierpnia 2011 roku. Jedyny w Europie tej rangi festiwal gitarowy stwarza niezwykły, twórczy klimat i jest miejscem spotkania dla mieszkańców Wielkopolski, turystów i miłośników muzyki z kilkunastu krajów całego świata. W tym roku odbędzie się pod hasłem „Kultura jest wszędzie”.

Festiwal jest przedsięwzięciem trans-lokalnym, realizowanym jednocześnie w kilkunastu miastach, m.in. Jarocinie, Poznaniu, Gnieźnie, Szamotułach, Pniewach, Czarnkowie, Wągrowcu, Kępnie, Wągrowcu, Pleszewie, Puszczykowie, Turku, Ostrowie Wielkopolskim, Dobrzycy, Szczecinku, Hermanowie, Mosinie i Lusowie. Koncerty festiwalowe odbywać się będą w historycznych miejscach, takich jak zamki w Kórniku czy Gołuchowie, pałac w Śmiełowie, w zabytkowych kościołach i plenerach.

Oprócz prezentowania najbardziej uzdolnionych gitarzystów klasycznych świata, Festiwal stymuluje powstawanie nowych dzieł muzycznych. W tym roku zainauguruje go światowe prawykonanie utworu na gitarę i orkiestrę kameralnąKrzysztofa Meyera. W ramach Festiwalu, począwszy każdorazowo od inauguracji z udziałem orkiestry kameralnej, realizowane są mistrzowskie recitale, koncerty kameralne, happeningi, warsztaty, koncerty dla rodzin z dziećmi, koncerty plenerowe. W tym roku program został poszerzony o prezentacje różnorodnych odcieni muzyki gitarowej: od klasycznej, poprzez flamenco i gitarę akustyczną aż po zjawiskowy rock’and’roll. Kulminacją festiwalu będzie happening gitarowyprzed poznańskim Ratuszem, podczas którego wspólnie zagra kilkuset miłośników gitary.

Festiwalowi towarzyszy szereg pokrewnych wydarzeń, tworzących łącznie wielkie letnie święto muzyki w całym regionie (m.in.: weekendowe Maratony Gitarowe, jeden z największych w Europie, Międzynarodowy Kurs Mistrzowskidla ponad120 mistrzów i adeptów gitary z kilkunastu krajów z 5 kontynentów; koncerty gitarowe organizowane przez kilkanaście samorządów lokalnych w Wielkopolsce w czasie trwania festiwalu oraz medialne koncerty gwiazd gitary zlokalizowane w największych salach).

Więcej...

Utwory Pawła Łukaszewskiego na łotewskim festiwalu

Garigais Muzikas Festival Paweł Łukaszewski będzie gościem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej w Rydze (Łotwa), gdzie w dniach 16-17 sierpnia 2011 roku w Liepaia i Rydze dwukrotnie wykonana zostanie jego II Symfonia „Festinemus amare homines” oraz Veni creator. Wykonawcami będą State Choir Latvia, Liepaia Symphony Orchestra pod dyrekcja Marisa Sirmaisa.

Veni Creatorna dwa chóry mieszane a cappella (2004) napisany został w ramach polsko-niemieckiego projektu „45/05”, z okazji 60. rocznicy zakończenia II Wojny Światowej, na zamówienie Akademie Klausenhof (Niemcy). Ten kilkunastominutowy utwór jest próbą połączenia dwóch kultur: polskiej i niemieckiej, w jedno wspólne zawołanie do Boga, którym jest prośba o odnowę oblicza ziemi. – napisał o swojej kompozycji Paweł Łukaszewski. – Pewne zamierzone odwołania do muzyki Bacha i Chopina, a także do chorału gregoriańskiego, są spojrzeniem wstecz, do wspólnych europejskich korzeni chrześcijańskich. Stąd też wstępne Komm, przechodzi w błagalne Veni. Pewną klamrą spinającą kompozycję są słowa Papieża Jana Pawła II, wygłoszone podczas I Pielgrzymki do Polski w 1979 roku: "Niech zstąpi Duch Twój..."

"Warszawska Jesień" 2011

Warszawska Jesień 2011 54. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” odbędzie się w dniach 16-24 września 2011 roku. Motywem przewodnim tegorocznej edycji będzie muzyka, która nie jest jedynie skupiona na sobie, lecz która otwiera się na otaczający świat, komentuje go, pragnie go zmieniać.

- Chodzi o rzeczywistość wokół nas i o postawy kompozytorów, którzy zabierają głos w sprawach społecznych, politycznych, dotyczących współczesnej cywilizacji. – podkreśla Tadeusz Wielecki, Dyrektor Festiwalu. - Usłyszymy szereg dzieł o charakterze dokumentalnym. Na przykład w koncercie inauguracyjnym kompozycję Strange News Rolfa Wallinaz tekstem Josse de Pauwa, przeznaczoną na orkiestrę, aktora i projekcję wideo i poruszającą problem dzieci-żołnierzy w Afryce. Tekst i warstwa wideo wykorzystują materiał reportażu telewizyjnego zrealizowanego w 2006 roku w Ugandzie i Kongu. Sopranistka Pia Freund oraz Plus Ensemble przedstawią monodram Lotty Wennäkoski λελελε Lelele. Autorką warstwy wizualnej – zdjęć i filmu wideo – jest Elina Brotherus. W warstwie słownej kompozytorka wykorzystała autentyczne wypowiedzi kobiet uprowadzonych z Europy Wschodniej i sprzedanych na Zachód w celach prostytucji. W dziele Philla Niblocka The Movement of People Workingtematem jest praca ludzkich rąk, jej powtarzalność, uporczywość, magia. Kompozycja ma formę koncertu-instalacji i wykorzystuje przestrzenną projekcję dźwięku elektronicznego oraz filmy prezentowane na trzech ekranach. W wykonaniu Neue Vocalsolisten zobaczymy Freizeitspektakel Hannesa Seidla i Daniela Koetterana głosy, elektronikę i instalację wideo, którego treścią jest zjawisko czasu wolnego we współczesnej kulturze. Zorka Wollny i Artur Zagajewski przygotowują oratorium uliczne z udziałem orkiestry i chóru mieszkańców Warszawy, rodzaj zakomponowanej manifestacji. Będzie to wielogłos obywateli, którzy czują się pomijani w społecznym dyskursie. Projekt powstaje we współpracy z Narodową Galerią Sztuki – Zachęta.

Inną relację do rzeczywistości odnajdziemy w Missa pro nobisRomana Bergera, na solistów, chór i orkiestrę – jest to dramatyczny sprzeciw wobec barbarzyństwa i cynizmu współczesnej cywilizacji. Jeszcze inną – w superprodukcji Songs of Wars I have seen, muzyczno-teatralnym dziele Heinera Goebbelsado dzienników Wars I have seen Gertrudy Stein (1945) – relacji z prozy życia codziennego, toczącego się jednak w atmosferze grozy wojny (koncert London Sinfonietty).

Podczas koncertu finałowego zabrzmi Il Canto Sospeso Luigiego Nono, które pierwszy i jedyny raz w Polsce wykonane zostało pół wieku temu (Warszawska Jesień 1961). W programie Festiwalu znajdą się także tradycyjnie dzieła wykorzystujące środki sceniczne i multimedia: hellhörig Caroli Bauckholtoraz koncert-instalacja Sandglasses Juste Janulyte, podczas którego muzycy zagrają wewnątrz „piaskowych zegarów-klepsydr”, uzyskanych za pomocą projekcji wideo. Ponadto koloński zespół musikFabrik przedstawi 5 nie granych jeszcze w naszym kraju kompozycji ze słynnego cyklu Klang Karlheinza Stockhausena. Z recitalem własnych utworów fortepianowych wystąpi Frederic Rzewski, grając między innymi De Profundis do tekstów Oscara Wilde’a. Prawykonanezostaną: skomponowana w 1975 roku monumentalna I SymfoniaAndrzeja Krzanowskiego, jednego z najważniejszych kompozytorów pokolenia stalowowolskiego, oraz utwory zamówione przez „Warszawską Jesień” u polskich kompozytorów młodszej generacji: Agaty Zubel, Pawła Hendricha i Aleksandra Nowaka. Natomiast na koncercie inauguracyjnym usłyszymy słynne orkiestrowe Scontri- to hołd dla postaci zmarłego niedawno Henryka Mikołaja Góreckiego.

- 54. edycja festiwalu w pewnym sensie będzie premierowa – mówi Tadeusz Wielecki - w tym roku ogłaszamy Małą Warszawską Jesień! Zachęceni powodzeniem ubiegłorocznych instalacji, odwiedzanych chętnie przez dzieci, zaplanowaliśmy koncert, instalację i warsztaty specjalnie z myślą o młodszych słuchaczach. Chcemy, aby Mała Warszawska Jesień była stałą częścią festiwalu.

Festiwalowym koncertom towarzyszyć będzie konferencja na temat „Muzyka i polityka”, organizowana przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu - plik pdf

Oni żyją!

Łazienki ForMusicKompozytorzy klasyki żyją! Chcesz poznać Bacha i Beethovena? Za późno! Ale na najbliższym panelu czekają na Ciebie młodzi kompozytorzy. Bez garniaka i krawata. Nowe inspiracje. Najświeższa muzyka. Cała prawda o twórcach współczesnej sztuki.

Oni żyją! czyli ostatni panel dyskusyjny z cyklu „Wieczory Czwartkowe”, organizowany przez Muzeum Łazienki Królewskie wraz z Fundacją ForMusic w ramach projektu „Łazienki ForMusic”, odbędzie się 11 sierpnia 2011 rokuo godz. 18.00 w Starej Kordegardzie w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Gośćmi spotkania będą kompozytorzy: Tomasz Opałka, Dariusz Przybylski, Ignacy Zalewski i Marcin Błażewicz.

Wieczory czwartkowe” to cykl otwartych paneli dyskusyjnych i seminariów prowadzonych przez uznanych polskich kompozytorów i muzykologów młodego i średniego pokolenia w ramach projektu „Łazienki ForMusic”. Spotkania nieprzypadkowo odbywają się w czwartek: jest to nawiązanie do obiadów czwartkowych, których uczestnicy brali udział w dyskusjach o sprawach ważnych i aktualnych.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Nagroda im. Nicolo Castiglioniego dla Młodych Kompozytorów

Fundacja Kulturalna San Fedele (Fondazione Culturale San Fedele) organizuje konkurs dla młodych kompozytorów. Aby wziąć udział w konkursie należy przesłać zgłoszenie do dnia 5 września 2011 roku.

Organizatorzy przewidują następujący tok konkursu:

Październik-grudzień 2011: wybrani kandydaci (12-16 osób) wezmą udział w 4 spotkaniach w Mediolanie, podczas których przedstawią swoje prace Fundacji Kulturalnej San Fedele. Oceniać je będą: Helmut Lachenmann, Ivan Fedele, Stefano Gervasoni, Johannes Schoellhorn, Alessandro Solbiati. Pod koniec sesji spotkań, wybranych zostanie 4-6 finalistów.

Styczeń-kwiecień 2012: każdy z finalistów skomponuje utwór na trio i klarnet, który wykonają Trio Margitte oraz Paolo Beltramini (klarnet). Czas trwania kompozycji: 7 minut.

Marzec 2012: Dwudniowe warsztatyz Johannesem Schöllhornem oraz Triem Magritte, końcowe przygotowania do koncertu.

23 maja 2012: koncert finałowyoraz nagranie płyty CD, koncert odbędzie się w Auditorium San Fedele.

Zgłoszenia:

Rejestracja online możliwa będzie poprzez następujący link: Castiglioni Prize.
Kandydaci zobowiązani są przesłać wypełniony i podpisany formularz rejestracyjny, w formacie PDF, na adres: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. do 5 września 2011. Dodatkowo, zgłoszenie powinno zawierać:
• partytury dwóch kompozycji (format PDF);
• nagranie (w formie pliku mp3 lub wma) przynajmniej jednej z dwóch przysłanych kompozycji (jeśli kandydat nie posiada nagrania jednej z kompozycji których partytury przedstawia do konkursu, może to być nagranie innej kompozycji);
• CV oraz szczegółową listę dotychczasowych kompozycji (pdf);
• fotokopię ważnego dokumentu tożsamości lub paszportu (pdf lub jpg).

(tłum. Joanna Warywoda)

Kontakt: FONDAZIONE CULTURALE SAN FEDELE Via Hoepli 3a, 20121 Milano Tel. 00 39 (0)2 86352231, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.www.centrosanfedele.net

Muzyka współczesna nie gryzie

Muzyka współczesna nie gryzie Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na cykl spotkań z kompozytorami pt.: Muzyka współczesna nie gryzie, które odbędą się w soboty: 3 września, 1 października i 5 listopada 2011 roku w Lokalu Użytkowym na warszawskiej Starówce. Goście tegorocznych spotkań to Krzysztof Knittel, Romuald Twardowski i Aleksander Kościów. Spotkania moderować będzie Małgorzata Kołcz (kontrabasistka, filolog klasyczny). Wstęp wolny.

Projekt skierowany jest do osób, które w rożny sposób uczestniczą w życiu kulturalnym stolicy, ale podchodzą nieufnie do zjawiska nazywanego „muzyką współczesną”. Jednym ze sposobów na przełamanie tej bariery jest osobisty kontakt z kompozytorem. Organizatorzy proponują jednak nową formułę spotkań: korzystając z multimediów (projekcja audio i wideo, wykorzystanie zarówno laptopa, jak i fortepianu) gospodarz spotkania będzie przewodnikiem nie tyle po własnej twórczości, ile po tych obszarach współczesnej kultury muzycznej, które osobiście go fascynują – czy to będzie improwizacja kolektywna, wykorzystanie technologicznych gadżetow czy wzajemne przenikanie się awangardy i popkultury. Dzięki temu w świadomości słuchaczy muzyka współczesna przestanie być abstrakcyjnym, zamkniętym bytem, a stanie się pełnoprawnym elementem rzeczywistości. Jak może przenikać do kultury popularnej (choćby jako muzyka filmowa), wyrastać z twórczości nieprofesjonalnej, wykorzystywać nowe, masowo dostępne technologie, uruchamiać kreatywność, czy wreszcie wiązać się z historią, polityką i ekonomią.
Spotkania z cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” należy traktować jako istotną promocję muzyki współczesnej - bardziej muzyki jako fascynującego zjawiska, niż konkretnych twórców. Dlatego dobór kompozytorów został dokonany przede wszystkim pod kątem ich komunikatywności i atrakcyjności prezentowanych tematów. Krzysztof Knittelpokaże, co można zrobić za pomocą iPhona, z którego w swojej pracy korzysta zaskakująco często, zaprezentuje też laserową harfę i metody improwizacji kolektywnej. Romuald Twardowskipostawi ważne pytanie o realny wpływ XX-wiecznych przełomów estetycznych na polskie życie muzyczne, nie poskąpi też barwnych opowieści o „złotych latach polskiej awangardy” czy o Rosji – sowieckiej i współczesnej. Zaś najmłodszy w tym gronie Aleksander Kościówzmusi do zastanowienia się, czy i kiedy muzyka jest komunikatem, jakie konsekwencje niesie ze sobą wielkie współczesne pomieszanie stylów i czy wyobraźnię można opodatkować… Nad przebiegiem każdego spotkania będzie czuwać moderator, którego zadaniem będzie realizacja zaplanowanego przebiegu spotkania, prowadzenie rozmowy z kompozytorem i moderowanie dyskusji. Funkcję tę będzie pełnić Małgorzata Kołcz – kontrabasistka i filolog klasyczny, współorganizatorka takich wydarzeń muzycznych, jak koncert prawykonań „Muzyczne pejzaże Czesława Miłosza” czy cykl Letnich Festiwali Nowego Miasta, promujących polską muzykę poważną.

Spotkania o długości ok. 90 minut odbywać się będą w soboty o godz. 17 w atrakcyjnej turystycznie dzielnicy Warszawy (Stare Miasto), wpisując się w weekendową, spacerową atmosferę stolicy.

Wydarzenie odbędzie się dzięki środkom finansowym Biura Kultury m.st. Warszawy oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Patronat medialny nad Spotkaniami objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Filmowo-muzyczny Transatlantyk

Transatlantyk 2011W dniach 5-13 sierpnia 2011 rokuw Poznaniu odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Filmu i Muzyki TRANSATLANTYK. To wybitne światowe kino i muzyka, legendarni i młodzi wszelkich zawodów filmowych i muzycznych, setki pokazów, a także liczne koncerty. Transatlantyk będzie Otwarty, Odważny i Glokalny czyli lokalny w działaniu i tożsamości, a jednocześnie globalny w rozumieniu konsekwencji i kontekstu własnego działania. Twórcą i Dyrektorem Festiwalu jest laureat Oscara - Jan A.P. Kaczmarek.

Formuła Festiwalu oparta jest na pokazach filmowych zorganizowanych w kilkunastu cyklach tematycznych, serii koncertów, jak również akcjach i wydarzeniach ekologicznych. Zawiera także specjalny program zamówień nowych dzieł muzycznych i filmowych - TRANSATLANTYK New Work Festival, który rozpocznie się w 2012 roku.
W czasie Festiwalu wyświetlonych zostanie blisko 150 filmów, przewidziane są również pokazy plenerowe. Pojawią się światowe premiery oraz najciekawsze produkcje sezonu 2010/2011, nagrodzone na najważniejszych festiwalach, kontrowersyjne dokumenty, retrospektywy. Ważną częścią Festiwalu będzie program Transatlantyk Master Classes- wykłady, seminaria, warsztaty, panele dyskusyjne.

W programie muzycznymTransatlantyk przedstawi wybitne wydarzenia reprezentujące różne gatunki muzyki - od symfonii do muzyki klubowej. Wydarzenia muzyczne odbędą się w: Auli Artis, Starej Rzeźni, Filharmonii Poznańskiej oraz Auli Akademii Muzycznej. Atrakcją będą dwa międzynarodowe konkursy: TRANSATLANTYK Film Music Competition, którego przedmiotem jest skomponowanie muzyki do dwóch krótkich filmów – fragmentu fabuły Get low w reż. Aarona Schneidera i animacji AH, stworzonej przez Simona Moreau, Bastiena Duboisa i Jorisa Bacqueta, oraz TRANSATLANTYK Instant Composition Contest – którego uczestnicy, po obejrzeniu krótkiego materiału filmowego, będą musieli na żywo, na fortepianie solo, stworzyć do niego utwór. Kompozycje konkursowe oceniać będzie międzynarodowe jury, w którym zasiądą m.in. Paul Broucek, Prezydent do Spraw Muzyki wytwórni Warner Bros. Pictures, oraz Peter Golub, Dyrektor Muzyczny Instytutu Sundance.

Dnia 10 sierpnia, tuż po światowych premierach, w poznańskiej Auli Artis WSNHiD zaprezentowane zostaną: Koncert Jankiela i Otwarte Okno Jana A.P. Kaczmarka. Wystąpią: Leszek Możdżer, białoruskie cymbalistki z zespołu Wasilinki oraz Rozbitek Symphony Orchestra pod batutą Adama Banaszaka. W pierwszej części koncertu wystąpi znakomity Kwartet Śląski, który zagra kwartety smyczkowe Jana A.P. Kaczmarka, w tym – premierowow Polsce – muzykę do amerykańsko-japońskiego filmu Leonie, w reż. Hisako Matsui. Światowe prawykonanie Koncertu Jankiela – powstałego na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza – odbyło się 3 lipca 2011 w Filharmonii Narodowej. Utwór wykonała Sinfonia Varsovia pod batutą Marca Minkowskiego oraz trzy cymbalistki z zespołu Wasilinki. Białoruskie solistki, które zachwyciły publiczność niezwykłą wirtuozerią, wezmą też udział w poznańskiej premierze dzieła. W Poznaniu towarzyszyć im będzie Rozbitek Symphony Orchestra – orkiestra złożona z młodych poznańskich artystów, powołana specjalnie z okazji festiwalu. Artyści wystąpią pod batutą Adama Banaszaka. Prawykonanie Otwartego Okna odbyło się 29 lipca 2011 w Warszawie, z okazji 67. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Utwór został napisany na fortepian, orkiestrę i DJ-a. Kompozycję po raz pierwszy wykonała Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Macieja Sztora. W Poznaniu solistą tak jak w prawykonaniu będzie Leszek Możdżer, elementy elektroniczne – ponownie DJ Oshowski (Szymon Kaczmarek) oraz Rozbitek Symphony Orchestra pod dyrekcją Adama Banaszaka. W pierwszej części koncertu wystąpią najsłynniejsi polscy kameraliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej – Kwartet Śląski. Na Festiwalu Transatlantyk przedstawią program złożony z kompozycji Jana A.P. Kaczmarka, m.in. muzykę z oscarowego Marzyciela oraz – premierowo w Polsce – kompozycje do amerykańsko-japońskiego filmu Leonie, w reż. Hisako Matsui.

Wszystkie festiwalowe wydarzenia zwieńczy gala finałowa, podczas której wręczone zostaną najważniejsze nagrody Międzynarodowego Festiwalu Filmu i Muzyki TRANSATLANTYK, w tym m.in.: Transatlantyk Glocal Hero Awarddla artysty, którego praca ma istotne znaczenie lokalne i zarazem globalne, Paderewski Awarddla indywidualności, która przekracza ramy swego zawodu, Chopin Award– dla Odkrycia Roku, a także nagrody konkursowe TRANSATLANTYK Film Music Competition – Transatlantyk Young Composer Awards i Transatlantyk Instant Composer 2011.

Więcej informacji - na stronie: www.transatlantyk.org

Projekt Mozart 2011

Projekt Mozart 2011Dnia 11 sierpnia 2011 rokurusza dziewiąta edycja Projektu Mozart- bezprecedensowego wydarzenia sakralno-muzycznego, zakładającego wykonanie wszystkich dzieł sakralnych W.A. Mozarta w przeciągu 18 lat.

Tegoroczny Projekt Mozart 2011jest dziewiątą edycją całego cyklu. Rozpocznie się warsztatamimuzycznymi w Pelplinie dla około pięćdziesięcioosobowego zespołu - chóru i orkiestry - złożonego ze starannie wybranych studentów i absolwentów najlepszych uczelni muzycznych w Polsce. Podczas warsztatów przygotowany zostanie repertuar obejmujący mszę W.A. Mozarta oraz drobne utwory sakralne, jak również kompozycję młodego polskiego kompozytora - Szymona Godzięby-Trytka, zamówioną przez stowarzyszenie i skomponowaną specjalnie na potrzeby projektu. Efekty intensywnej pracy pod opieką profesjonalnej kadry – z dyrygentem Szymonem Wyrzykowskim na czele - zaprezentowane zostaną podczas trwającej dziesięć dni ogólnopolskiej trasy koncertowej. Trasa Projektu Mozart 2011 obejmie Pelplin, Bydgoszcz, Warszawę, Radom, Sosnowiec, Częstochowę, Katowice, Suszec i Kraków.

Cykl koncertów został zainaugurowany w 2003 roku pierwszym w Polsce liturgicznym wykonaniem młodzieńczej mszy Mozarta Dominicus Messe w sześciu miastach Polski. Późniejsze edycje projektu przyczyniały się do coraz większego zainteresowania przedsięwzięciem - w tym m.in. przez media i środowisko muzyczne - co zaowocowało ciągłym zwiększaniem ilości koncertów. Oprócz kolejnych dzieł Mozarta zespół zaczął dokonywać prawykonań utworów napisanych specjalnie dla chóru, orkiestry i solistów stowarzyszenia przez młodych kompozytorów polskich. Od momentu powstania Stowarzyszenia Mozart 2003 młodzi muzycy wykonali ponad pięćdziesiąt koncertów w kilkunastu miastach Polski, gromadząc około trzydziestu tysięcy słuchaczy. Zagrali także na Ukrainie - w Łucku i we Lwowie.
Ważną cechą projektów Stowarzyszenia jest dbałość o zrozumienie tekstu i treści muzycznych przez słuchacza. Oprócz słownego komentarza przed koncertem, równolegle z muzyką jest wyświetlana prezentacja multimedialna, która pomaga w zrozumieniu łacińskich tekstów. Dzięki nowatorskiej interpretacji muzyki sakralnej, splecionej z liturgią katolickiej mszy, a także dzięki multimedialnemu tłumaczeniu dzieła, koncerty odbywające się w ramach Projektu Mozart cieszą się wielką popularnością nie tylko wśród wytrawnych melomanów, ale przyciągają również licznych słuchaczy nie mających na co dzień kontaktu z muzyką klasyczną. Dla większości z nich koncerty te są źródłem głębokich doznań artystycznych, a także duchowych. Zakończenie osiemnastoletniego cyklu jest zaplanowane na rok 2020. Stowarzyszenie zamierza wykonać wtedy słynne Requiem - ostatnią mszę Mozarta - we wszystkich europejskich stolicach.

Patronat medialny nad Projektem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: opis Projektu Mozart 2011 – plik pdf

KAMERaTON ogłasza nabór filmów na festiwal

Kameraton 2011Międzynarodowy Festiwal Filmów o Muzyce KAMERaTON, organizowany w Centrum Edukacji Artystycznej - Filharmonia Gorzowska, jest jedynym w Polsce festiwalem filmów dedykowanych muzyce. Jego pierwsza edyacja odbędzie się w dniach od 28 września do 2 października 2011 roku. Ambicją organizatorów festiwalu jest promowanie w interdyscyplinarny sposób zarówno muzyki, jak związanej z nią wartościowej twórczości filmowej.

Program festiwalu przewiduje konkursw następujących kategoriach: biografie i portrety muzyków, koncerty, recitale i spektakle, reportaże, filmowo-muzyczne impresje artystyczne oraz edukacja muzyczna. Spośród wszystkich filmów zakwalifikowanych do konkursu wyłoniony zostanie także laureat Grand Prix, Nagrody dla Najlepszego Polskiego Filmu o Tematyce Muzycznej oraz Nagrody Publiczności. Do konkursu można zgłaszać wszelkie produkcje filmowe poświęcone szeroko rozumianej muzyce, niezależnie od ich formy, daty powstania czy czasu trwania. Termin nadsyłania filmów mija 12 sierpnia 2011 roku.

Więcej informacji i Regulamin Konkursu - na stronie www.kameraton.pl

Międzynarodowy konkurs kompozytorski „ITALY 150”

Italia 150Z okazji 150 rocznicy Zjednoczenia Włoch, LAMS (Laboratorio Arte Musica Specctacolo) z Matery we Włoszech organizuje międzynarodowy konkurs kompozytorski. Konkurs odbędzie się w ramach obchodów i objęty zostanie patronatem Premiera Włoch.

Uczestników oceniać będzie juryw składzie: Azio Corghi (Włochy) – przewodniczący jury, Detlev Glanert (Niemcy), Philippe Hersant (Francja), Magnus Lindberg (Finlandia) i Jesus Villa-Rojo (Hiszpania). Nagroda główna: € 10.000. Zwycięska kompozycja zostanie ponadto opublikowana przez wydawnictwo Casa Ricordi Universal Music Publishing.

Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 15 września 2011.

Finał konkursu, transmitowany na żywo przez stację radiową Rai 3, odbędzie się 26 listopada 2011 roku.

Szczegółowe informacje - na stronie: www.lamsmatera.it lub pisząc na adres email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

(tłum. Joanna Warywoda)

Szymanowski w Korei

Joanna Domańska w Korei Joanna Domańska, pianistka i wiceprezes Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego, na zaproszenie Piano Society of Koreawygłosiła podczas 21st Piano Symposium(12 -13 lipca 2011) w Ewon Cultural Center dwa wykłady – Lecture Recitals. Pierwszy wykład na temat twórczości Karola Szymanowskiego był przekrojową prezentacją bogatej twórczości kompozytora i obejmował: 4 Etiudy op.4, Metopy op.29, Maski op.34, Mazurki op.50 nr 13-16. Tematem drugiego z wygłoszonych wykładów były trzy ostatnie polonezy Fryderyka Chopina: Polonez fis-moll op.44, Polonez As-dur op.53, Polonez-Fantazja op.61.

Ponadto, w ramach ASIA International Piano Academy 2011(15-24 lipca) Joanna Domańska wzięła udział w koncercie inauguracyjnym wykonując Maski op.34K. Szymanowskiego oraz prowadziła Master Classes ze studentami z Korei, Hong-Kongu, Wietnamu, Singapuru, Malezji i Indonezji.

Piano Society of Koreaorganizuje Piano Symposium od 1991 roku. Dotychczas, gośćmi tego najbardziej prestiżowego w Korei Sympozjum Pianistycznego byli światowej sławy pianiści, m.in.: Lazar Berman, Paul Badura-Skoda, Hans Leygraf, Dominique Merlet, Arie Vardi. Piano Society of Korea organizuje również od 6 lat letnie kursy pianistyczne dla młodzieży: ASIA International Piano Academy. Wśród zaproszonych 20 wykładowców w tym roku znaleźli się pedagodzy z Korei, Hong-Kongu, Wietnamu, Singapuru, Malezji, Filipin, Indonezji, Japonii, Rosji i Izraela.