polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

archiwum

Filtr

Konkurs kompozytorski Fitelberg 2011 rozstrzygnięty

Rozstrzygnięty został Konkurs kompozytorski towarzyszący przyszłorocznemuMiędzynarodowemu Konkursowi Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga.

Jury w składzie Eugeniusz Knapik (przewodniczący), Mirosław Jacek Błaszczyk i Jerzy Kornowicz w dniu 17 grudnia 2011 roku oceniło 37 zgłoszonych utworów. Nagrody przyznano jednogłośnie. Pierwszą nagrodę zdobyła Joanna Szymala za Continuumna orkiestrę. Drugą nagrodą uhonorowano Artura Słotwińskiego za Credona orkiestrę, a trzecią - Adama Porębskiegoza utwór Unireum.

Zwycięski utwór Joanny Szymali światowe prawykonaniemieć będzie podczas koncertu Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego Karol Stryja in memoriam 27 stycznia 2012 roku.

Premiera "Pułapki" Zygmunta Krauzego

Pułapka Zygmunta KrauzegoPremiera opery PułapkaZygmunta Krauzego, która odbędzie się 17 grudnia 2011 rokuna scenie Opery Wrocławskiej, zapowiada się jako jedno z najciekawszych wydarzeń Roku Tadeusza Różewicza, znakomitego polskiego poety, obchodzącego jubileusz 90-lecia.

Zygmunt Krauze - kompozytor, pianista i zasłużony promotor muzyki współczesnej (twórca i kierownik zespołu „Warsztat Muzyczny”) to autor wielu dzieł, w tym kilku oper, m. in. Gwiazdy oraz Iwony, księżniczki Burgunda. Tym razem kompozytora zainspirował jeden z najbardziej znanych dramatów Różewicza – Pułapka, poświęcona biografii i twórczości Franza Kafki. Bohater Pułapki, wielki pisarz żyjący w Pradze, w swoich lękach i przeczuciach zdaje się dostrzegać nadchodzące tragedie dwudziestowiecznych totalitaryzmów. Libretto opery przygotował sam kompozytor we współpracy z Grzegorzem Jarzyną.

Przejmujący i uniwersalny temat, mistrz współczesnej opery i znakomite grono realizatorów prapremiery to największe atuty wrocławskiej Pułapki, pozwalającej ujrzeć dzieło Poety w nowym świetle. Kierownictwo muzyczne - Tomasz Szreder, reżyseria, dekoracje - Ewelina Pietrowiak, kostiumy - Małgorzata Słoniowska. Występują: jako Franz - Mariusz Godlewski, Łukasz Rosiak, Ojciec - Radosław Żukowski, Wiktor Gorelikow, Matka - Elżbieta Kaczmarczyk-Janczak, Barbara Bagińska, Otla - Aleksandra Kubas, Max - Jacek Jaskuła, Felicja - Joanna Moskowicz, Iwona Handzlik, Szewc - Rafał Majzner, Edward Kulczyk, Józia - Dorota Dudkowska.

Muzyczny finał Polskiej Prezydencji

Prezydencja Polski w Radzie UE Narodowy Instytut Audiowizualny zaprasza na koncert, podczas którego wykonana zostanie III Symfoniana głos i orkiestręPawła Mykietyna - 17 grudnia 2011 rokuo godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Partie wokalne opracowane na podstawie tekstów SMS młodego aktora, Mateusza Kościukiewicza wykona Jadwiga Rappé. AUKSO Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy poprowadzi Marek Moś. Wizualizacje do utworu przygotował Denis Gauguin.

- 1 lipca Krajowy Program Kulturalny Polskiej Prezydencji otwieraliśmy tym utworem podczas koncertu w Filharmonii Narodowej – mówi dyrektor Narodowego Instytutu Audiowizualnego, Michał Merczyński. - Nie wyobrażaliśmy sobie lepszego muzycznego akcentu za zakończenie Polskiej Prezydencji. Specjalnie na nasze zamówienie Paweł Mykietyn skomponował dzieło, które znakomicie koresponduje z naczelną ideą naszego programu – Art for Social Change– kultura jako narzędzie zmiany społecznej. III Symfoniałączy muzykę poważną z tekstami SMS, z głosem młodego pokolenia, sztukę najwyższych lotów z otaczającą nas rzeczywistością. Przez sześć prezydencyjnych miesięcy w 9 miastach Polski próbowaliśmy pokazać, że twarda granica między sztuką elitarną a popularną nie istnieje oraz, że kultura ma realny wpływ na otaczającą nas rzeczywistość. Myślę, że się udało.

Zamówienie i prawykonanie III Symfonii, zrealizowane przez Narodowy Instytut Audiowizualny w warszawskiej Filharmonii Narodowej 1 lipca, zostało nominowane do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Wydarzenie roku”.

W grudniu 2011 roku Polska Prezydencja formalnie dobiega końca, jednak wiele z projektów Krajowego Programu Kulturalnego ma lub będzie miało swoją kontynuację w przyszłości, m.in. wspólny koncertKrzysztofa Pendereckiego i Jonnego Greenwooda, który we wrześniu zabrzmiał podczas Europejskiego Kongresu Kultury ponownie odbędzie się 22 marca 2012 rokuw londyńskim Barbican Centre. Po zakończeniu kulturalnych obchodów Polskiej Prezydencji pozostaną też materiały audiowizualne w postaci nagrań, fotorelacji, a także projekty kontynuowane w wirtualnej przestrzeni, dostępne szerokiej publiczności.

Nowe władze Towarzystwa im. Karola Szymanowskiego

Nowy Zarząd Towarzystwa im. Karola SzymanowskiegoDnia 3 grudnia 2011 roku w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie odbył się XI Walny Zjazd Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego. Podczas Zjazdu zostały wybrane nowe Władze Towarzystwa. Zarząd ukonstytuował się następująco:
  • Prezes - prof. Joanna Domańska (pianistka, pedagog, Katowice)
  • Wiceprezesi - prof. Eugeniusz Knapik(kompozytor, Katowice), mgr Elżbieta Jasińska-Jędrosz(muzykolog, bibliotekarz, Warszawa)
  • Skarbnik - dr hab. Sławomir Czarnecki (kompozytor, Warszawa)
  • Sekretarz - mgr Magdalena Borowiec (muzykolog, bibliotekarz, Warszawa)
  • Członkowie - Arkadiusz Kubica (skrzypek Kwartetu Śląskiego, Katowice), Józef Kolinek (skrzypek Kwartetu Prima Vista, Warszawa)

Zjazd nadał godność członka honorowego i tytuł Prezesa Honorowego dr Karolowi Bula w uznaniu jego zasług dla Towarzystwa. Dr Karol Bula piastował funkcję prezesa Towarzystwa od 1996 roku przez 5 kolejnych kadencji.

Na zdjęciu od lewej: Teresa Czarnecka, Elżbieta Jasińska - Jędrosz, Magdalena Borowiec, Joanna Domańska, Karol Bula. Teresa Chylińska, Sławomir Czarnecki i Zofia Mossakowska.

Koncert jubileuszowy Leszka Wisłockiego

Leszek WisłockiLeszek Wisłocki, wrocławski kompozytor, pianista i pedagog, kończy 15 grudnia 2011 roku 80 lat. W przeddzień jubileuszu Oddział Wrocławski Związku Kompozytorów Polskich i miasto Wrocław zapraszają na uroczysty koncert z kwartetami smyczkowymi Jubilata i ośmioma miniaturami dedykowanymi Profesorowi przez jego uczniów.

Koncert Leszek Wisłocki (Rocznik 1931) odbędzie się w środę, 14 grudnia 2011 rokuo godzinie 19 we wrocławskim Ratuszu. Wystąpi Wrocław Modern Quartet w składzie: Zuzanna Dudzic-Karkulowska, Dorota Pindur - skrzypce, Ewa Hofman – altówka i Monika Łapka – wiolonczela oraz Waldemar Maszyński – akordeon. W programie: Leszek Wisłocki I Kwartet smyczkowy, X Kwartet smyczkowy i XIV Kwartet smyczkowy(prawykonanie) oraz prawykonania dedykowanych Jubilatowi miniaturskomponowanych przez Jego uczniów:


Z Leszkiem Wisłockim rozmawiać będzie Rafał Augustyn.

"Paszporty Polityki 2011" - nominacje w kategorii muzyki poważnej

Paszporty Polityki 2011Dnia 7 grudnia 2011 roku redakcja tygodnika "Polityka" ogłosiła nominacje do nagrody "Paszport Polityki 2011".W dziedzinie muzyki poważnej uzyskali je:
  • Agnieszka Budzińska-Bennett- założycielka wokalnego zespołu żeńskiego Ensemble Peregrina, nominowana „za odważną decyzję realizowania swoich ambicji artystycznych w trudnym obszarze średniowiecznej muzyki wokalnej"
  • Aleksandra Kuls- skrzypaczka, laureatka nagrody Kapituły Krytyków na tegorocznym Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, która „pokazuje swą grą, jak ważne są w muzyce emocje"
  • Meccorre String Quartet (Wojciech Koprowski - skrzypce, Aleksandra Tomasińska - skrzypce, Michał Bryła - altówka, Karol Marianowski - wiolonczela) - gospodarz i organizator Poznańskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej Q'arto Mondi, zespół, który „śmiało łamie konwenanse i stereotypy”.


Paszporty "Polityki" przyznawane są artystom w sześciu dziedzinach: film, teatr, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka rozrywkowa, literatura. Nazwiska zwycięzców zostaną ogłoszone podczas gali, która odbędzie się 17 stycznia 2012 rokuw Operze Narodowej w Warszawie.

Więcej informacji – na stronie: www.polityka.pl/paszportypolityki  

Głosowanie zakończone! Wielki finał Warsaw Camerata à la carte!

a la carte!W niedzielę, 18 grudnia 2011 roku odbędzie się finał cyklu koncertowegoWarsaw Camerata à la carte!

Zakończenie przedsięwzięcia, w którym publiczność wybierała programy poszczególnych koncertów, będzie pełne muzycznych fajerwerków od baroku do romantyzmu. Dzięki głosom słuchaczy w programie znajdzie się: barokowa perła III Koncert brandenburskiJana Sebastiana Bacha, klasyczny Koncert obojowy C-durWolfganga Amadeusza Mozarta oraz najromantyczniejsza Serenadana orkiestrę smyczkową Piotra Czajkowskiego. Tradycyjnie à la carte będą również muzyczne niespodzianki.
Arcydzieła mistrzów brawurowo wykona orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kos-Nowickiego. Solistą w koncercie W. A. Mozarta będzie doskonale znany wszystkim melomanom - oboista Tytus Wojnowicz.

Przebojowe zakończenie tegorocznej edycji cyklu w niedzielę, 18 grudnia 2011 rokuo godz. 14:00 w Bazylice NSJ przy ul. Kawęczyńskiej 53 w Warszawie. Po muzycznej uczcie, podczas spotkania koktajlowego, będzie można spotkać artystów i porozmawiać o ulubionych utworach.

Zmarł ks. Karol Mrowiec CM

ks. Karol MrowiecW piątek rano, 9 grudnia 2011 roku w Otwocku zmarłks. Karol Mrowiec CM – wybitny muzykolog, teoretyk muzyki, kompozytor, organista, teolog i filozof. Miał 92 lata.

Ks. Karol Mrowiec urodził się 24 października 1919 w Rudzie Śląskiej. Był absolwentem gimnazjum Księży Misjonarzy w Krakowie i Seminarium Internum Misjonarzy w Wilnie. Jednocześnie uczył się gry na fortepianie u ks. Leona Świerczka w Krakowie oraz zasad muzyki i harmonii u ks. Wendelina Świerczka w Wilnie. W 1934 roku został przyjęty do Zgromadzenia Księży Misjonarzy, śluby wieczyste złożył w 1937 roku. W latach 1938-43 odbył studia teologiczne i filozoficzne w Instytucie Teologicznym Księży Misjonarzy w Krakowie. W 1943 roku przyjął święcenia kapłańskie, a w 1945 roku uzyskał stopień magistra teologii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Na przełomie 1943/44 rozpoczął prywatne studia muzykologiczne (w tym czasie Uniwersytet Jagielloński był nieczynny) pod kierunkiem Zdzisława Jachimeckiego. Po wojnie pracował przy parafii św. Rodziny w Tarnowie jako dyrygent parafialnego chóru męskiego oraz profesor śpiewu i muzyki kościelnej w Seminarium Duchownym diecezji tarnowskiej. W latach 1947-48 odbył naukę w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej w Krakowie, uzyskując w 1950 roku świadectwo jej ukończenia. W latach 1948-56 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie: grę na organach pod kierunkiem Józefa Chwedczuka, teorię muzyki pod kierunkiem Stefanii Łobaczewskiej oraz kompozycję pod kierunkiem Stanisława Wiechowicza. W 1959 roku obronił pracę doktorską, w 1968 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego, w 1979 roku tytuł naukowy profesora nadzwyczajnego, a w 1987 roku – tytuł profesora zwyczajnego. W 1986 roku został mu nadany tytuł doktora honoris causa Papieskiego Instytutu Muzyki Kościelnej.

Ruszył portal edukacyjny Muzykotekaszkolna.pl

Muzykoteka szkolnaW czwartek, 8 grudnia 2011 roku uruchomiony został portalwww.muzykotekaszkolna.pl, przygotowany przezNarodowy Instytut Audiowizualny we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.Z założenia ma być to innowacyjna platforma edukacyjna do nauki muzyki, opracowana przez zespół ekspertów: pedagogów i muzykologów. To jednocześnie pierwsze w Europie tak wszechstronne narzędzie, które pomoże odkryć świat dźwięków w niestandardowy sposób – za pomocą zabawy i samodzielnych eksperymentów.

- Mam poczucie dużej satysfakcji, że pierwszy, z prawdziwego zdarzenia e-book i to w obszarze kultury pojawia się na rynku - powiedział podczas uroczystej inauguracji projektu Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Bogdan Zdrojewski. Muzykoteka Szkolna upowszechnia wiedzę o muzyce klasycznej, uczy rozpoznawania dźwięków, pokazuje instrumenty muzyczne, zabawnie wyjaśnia najtrudniejsze definicje, prezentuje wywiady z twórcami i filmy edukacyjne, z których będzie można dowiedzieć się m.in. jak zapisywać ulubioną melodię. Portal mówi językiem dzieci i młodzieży: nowoczesnych technologii, aplikacji komputerowych, pozwalających stworzyć własny utwór muzyczny i inteligentnych gier internetowych. Ma szansę stać się nieodzownym narzędziem edukacyjnym, szczególnie w kontekście powrotu muzyki do szkół jako przedmiotu obligatoryjnego.

Muzykoteka Szkolna będzie tworzona modułowo. Jej struktura pozwala na stopniowe dodawanie nowych treści i rozszerzanie programu. I choć pierwsza część dotyczy muzyki klasycznej od jej początków aż po współczesność, w przyszłości planowane jest udostępnienie bloków związanych z jazzem, muzyką ludową czy improwizowaną, a nawet aplikacji do nauki beatboxowania. Pod koniec stycznia ruszy również część portalu przeznaczona dla nauczycieli, którzy znajdą na Muzykotece Szkolnej gotowe scenariusze lekcji oraz materiały dydaktyczne, ułatwiające prowadzenie zajęć i warsztatów w zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej. - Bardzo mi zależało na tym, aby lekcje prowadzone w oparciu o Muzykotekę Szkolną nie były nudne, ale by były narzędziem, które zbuduje zainteresowanie muzyką, poprawi wrażliwość i wprowadzi nawyk chodzenia do filharmonii. Nie będzie substytutem kontaktu z muzyką, ale będzie do kontaktu z muzyką świetnym wstępem - powiedział Minister KiDN, Bogdan Zdrojewski.

Wszystkie materiały audiowizualne na portalu pochodzą z zasobów NInA, który za pomocą tego narzędzia edukacyjnego realizuje swoją misję digitalizacji dziedzictwa kulturowego. Utwory muzyczne znajdujące się na stronie www.muzykotekaszkolna.pl dają wyobrażenie o różnorodności otaczającej nas muzyki. Znajdą się tam kompozycje zarówno kompozytorów klasycznych, jak Haydn czy Beethoven, jak i współczesnych, m.in. Pawła Mykietyna i Pawła Szymańskiego. - Podstawową wartością portalu jest przedstawienie muzyki w szerszym niż tylko dźwiękowym kontekście: jako dziedziny życia, otaczającej nas społecznej rzeczywistości. Uczą tego zarówno merytoryczne artykuły jak i aplikacje, mówiące językiem młodzieży. To sprzyja popularyzacji muzyki klasycznej i kształtowania kultury muzycznej – tłumaczy muzykolog Katarzyna Naliwajek-Mazurek, redaktor portalu. - Ta platforma pokazuje, że muzyka może uczyć kreatywnego myślenie oraz tego, że muzyka poważna możne być czasami bardzo „niepoważna” i spontaniczna – dodaje.

Uruchomieniu portalu edukacyjnego Muzykoteka Szkolna towarzyszy kampania popularyzująca muzykę klasyczną wśród młodzieży – „Muzykotersi”.

Więcej informacji – na stronie: www.muzykotekaszkolna.pl

Muzykotekaszkolna.pl - także dla nauczycieli

Muzykoteka szkolna30 stycznia 2012 roku rusza nowa, przeznaczona dla nauczycieli część serwisu Muzykoteka Szkolna. Pedagodzy i ich uczniowie będą mogli bezpłatnie korzystać z materiałów, stworzonych na specjalne zamówienie Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Nauczyciele w przeznaczonej dla nich części znajdą pomoce dydaktyczne – gotowe scenariusze lekcyjne i edukacyjne filmy.

Filmy są skierowane do różnych grup wiekowych, dostosowane do wrażliwości i wymogów edukacyjnych każdej z nich. Pokazują, jak w sposób przyjemny i często odmienny od konwencjonalnych lekcji można wprowadzić nawet niechętnych muzyce w jej świat. Każdemu z filmów towarzyszy przykładowy scenariusz lekcji. Materiały stanowią inspirację zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów, proponując wyprawy w świat sal koncertowych, muzeów, prywatnych zbiorów instrumentów oraz na ulice miasta, by i tam odnaleźć i tworzyć muzykę - na kołach rowerowych czy szklanych przedmiotach. Nie tylko poszerzają wiadomości z zakresu muzyki za pomocą nowoczesnych środków przekazu, ale także wspierają zainteresowanie kulturą poprzez zabawę i eksperymenty. Wszystkim filmom towarzyszą materiały dydaktyczne: scenariusze lekcji i prezentacje multimedialne, uzupełniające, systematyzujące i wzbogacające przekazywaną wiedzę.

 Muzykoteka Szkolna przekazuje wiedzę muzyczną w postaci multimedialnej, stymulując odbiorców poprzez aktywne narzędzia edukacyjne. Muzykotekaszkolna.plto innowacyjna platforma edukacyjna do nauki muzyki, opracowana przez zespół ekspertów: pedagogów i muzykologów. To jednocześnie pierwsze w Europie tak wszechstronne narzędzie, które pomoże odkryć świat dźwięków w niestandardowy sposób – za pomocą zabawy i samodzielnych eksperymentów. Projekt przygotował Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dostępna wyłącznie dla nauczycieli i ich uczniów platforma Muzykoteki Szkolnej jest częścią, sukcesywnie poszerzanej o nowe treści, edukacyjnej zakładki portalu NINA www.nina.gov.pl NINATEKA EDU. NINATEKA EDU to biblioteka treści audio i audiowizualnych dotyczących kultury przeznaczony dla uczniów i nauczycieli. Znajdą się w niej filmy dokumentalne, fabularne, reportaże, animacje, filmy eksperymentalne, zapisy spektakli teatralnych i operowych, relacje dokumentujące życie kulturalne i społeczne. Portal ten to jednocześnie inspirujące narzędzie poszerzające kompetencje medialne, umożliwiające wprowadzenie do szkół elementów edukacji audiowizualnej medialnej i filmowej, stwarzające możliwość uzupełnienia i urozmaicenia lekcji przedmiotów związanych z kulturą o nowe, bogate materiały.

Więcej informacji – na stronie: www.muzykotekaszkolna.pl

Stypendium im. Witolda Lutosławskiego 2012

ZarządTowarzystwa im. Witolda Lutosławskiego ogłasza konkurs na stypendium przyznawane przez RodzinęWitolda Lutosławskiego.

Stypendium w wysokości 10 000 dolarów, przeznaczone na mistrzowskie kształcenie za granicą, zostanie przyznane jednej osobie. O stypendium mogą ubiegać się polscy studenci, uczniowie i absolwenci krajowych szkół i uczelni muzycznych: kompozytorzy, dyrygenci, instrumentaliści i wokaliści. Zainteresowanych prosimy o przesyłanie podań oraz następujących dokumentów:
• życiorys z uwzględnieniem dotychczasowych osiągnięć;
• świadectwo ukończenia kształcenia szkół/uczelni lub dokument poświadczający etap zaawansowania kształcenia;
• plan kształcenia za granicą ze wskazaniem wybranego pedagoga prowadzącego;
• rekomendacja dwóch wykładowców akademickich

do 25 stycznia 2012 roku na adres:
Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego
ul. Bracka 23
00-028 Warszawa
z dopiskiem na kopercie: Stypendium im. Witolda Lutosławskiego 2012
(liczy się data stempla pocztowego).

Ostatni Gasi Światło

Ostatni Gasi ŚwiatłoKoncert finałowy projektu „Lokal Na Poważnie” zatytułowany Ostatni Gasi Światłoodbędzie się 20 grudnia 2011 rokuo godz.20:00 w Lokalu Użytkowym na warszawskiej starówce (ul. Brzozowa 27/29). Podczas koncertu odbędą się aż cztery prawykonania, dedykacje dla projektu, które napisali Bartosz Kowalski - Vice Versa,Katarzyna Dziewiątkowska-MleczkoDeli,Zofia DowgiałłoAutoportretiMaciej JabłońskiAureus. Ponadto usłyszymy utwory Iberta, Musorgskiego, Villa-Lobosa, Zgrai i Wacława z Szamotuł. Wystąpi zespół Quartescape w składzie: Ania Karpowicz – flet, Karolina Szewczyk – flet, Jagoda Sudujko – flet i Łukasz Owczynnikow – kontrabas oraz Zofia Dowgiałło – harfa i Agnieszka Sałacińska - taniec, choreografia.

Koncert będzie kwintesencją idei Lokalu Na Poważnie – taniec, wizualizacje i gra aktorska wykonawców (w utworze Vice VersaBartosza Kowalskiego) połączone zostaną z muzyką poważną - klasyczną i współczesną.

Wydarzenie będzie rejestrowane na DVD z intencją wydania płyty. Wstęp wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Stanowisko w sprawie sytuacji w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina

NIFC?1 grudnia 2011 roku Stanisław Leszczyński – zastępca dyrektora ds. artystycznychNarodowego Instytutu Fryderyka Chopina, dyrektor festiwalu „Chopin i Jego Europa”, współtwórca międzynarodowej pozycji NIFC, współautor sukcesu Roku Chopinowskiego i jedna z najbardziej kreatywnych postaci polskiej kultury muzycznej, w geście protestu złożył wypowiedzenie.

Festiwal „Chopin i Jego Europa” stworzony przez Stanisława Leszczyńskiego i w ciągu kilku zaledwie lat wykreowany na wielkie wydarzenie w dziedzinie muzyki klasycznej w Polsce, porównany został ostatnio do cieszącego się ponad 100-letnią tradycją prestiżowego londyńskiego festiwalu koncertów promenadowych BBC Proms.
„The Real Chopin” - zaprojektowana przez Stanisława Leszczyńskiego tzw. „czarna seria” płyt chopinowskich z nagraniami najlepszych na świecie pianistów, uczestników festiwalu „Chopin i jego Europa”, grającymi na dawnych, oryginalnych instrumentach z czasów Chopina, uznana została przez muzyczny świat za rewelację i otrzymała wiele prestiżowych nagród – w tym trzy nagrody „Diapason d’Or” będące najwyższym francuskim wyróżnieniem fonograficznym. Francuscy krytycy z wielkim uznaniem pisali nie tylko o samych nagraniach ale także o formie edytorskiej serii. Do „czarnej” serii Stanisław Leszczyński dodał ostatnio serię „niebieską” z nagraniami z Konkursu Chopinowskiego 2010, „białą” – Chopin grany na współczesnych fortepianach i „czerwoną” – z rejestracjami koncertów. Całość tego niebywałego w swej spójności, zamyśle artystycznym i profesjonalizmie wydawnictwa liczy już ponad 50 pozycji.

Salon Marii Szymanowskiej w Paryżu

Salon Marii SzymanowskiejDrugi Salon Marii Szymanowskiej, w dniu 222-ich urodzin tej niezwykłej w kulturze europejskiej postaci kobiecej i artystki, odbędzie się 14 grudnia 2011 rokuo godz. 19.30 w Salle des Fêtes de la Mairie du 4e (2, place Baudoyer) w Paryżu. Wystąpią: Monique Stalens – aktorka, Florence Launay – sopran, Elżbieta Zapolska – mezzosopran, Małgorzata Kluźniak-Celińska – fortepian i Jean-Pierre Armengaud – fortepian. W programie m.in. utwory Szymanowskiej, Debussy’ego i Szostakowicza oraz poezja Puszkina i Mickiewicza.

Festiwal Muzyki Nowej w Bytomiu

X Festiwal Muzyki Nowej w Bytomiu X Festiwal Muzyki Nowej odbędzie się w Bytomiu w dniach 8-10 grudnia 2011 roku.

„Jubileuszowa” dziesiąta edycja festiwalu wiąże się z przypadającymi w tym sezonie artystycznym jubileuszami „piętnastolecia” działalności artystycznej współgospodarzy festiwalu: Orkiestry Muzyki Nowej, która swój debiut koncertowy miała w Katowicach w grudniu 1996 roku, i Kwartetu Akademos założonego na przełomie 1996 i 1997 roku, który oficjalnie zadebiutował na koncercie w lutym 1997 roku, inaugurując trwające do dzisiaj cykle koncertów kameralnych w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu.

W ciągu 3 dni trwania festiwalu wystąpi 15 wykonawców, którzy zaprezentują łącznie 15 utworów. Prawie połowa z nich będzie miała swoje prawykonania. Utwory na tegoroczny festiwal zostały zamówione zarówno u najmłodszego pokolenia utalentowanych kompozytorów, jak i młodych twórców, którzy odnoszą sukcesy na arenie międzynarodowej i cieszą się już sporym uznaniem w środowisku muzycznych oraz nestorów polskiej szkoły kompozytorskiej. Obok prawykonań nie zabraknie również utworów, które weszły już do klasyki polskiej muzyki XX wieku (Górecki, Szalonek, Szymański, Mykietyn), zaś klasykę światową będą reprezentować dwa wielkie nazwiska: Toru Takemitsu i Sofii Gubaiduliny.

Koncerty w dniach: 8 grudnia 2011 (godz. 19.00) i 9 grudnia 2011 (godz. 18.00) będą mieć miejsce w Centrum Sztuki Współczesnej KRONIKA mieszczącej się w Bytomiu przy Rynku 26, zaś ostatni koncert w sobotę 10 grudnia 2011 (godz. 16.30) zagości w Biurze Promocji Miasta przy Rynku 7 rowniez w Bytomiu.
Na wszystkie koncerty wstęp wolny.

ZOBACZ: program Festiwalu

Muzyka w TVP Kultura - grudzień 2011

9 XII 2011, g. 19:00
Piotr Anderszewski gra Schumanna – reż. Bruno Monsaingeon
"Piotr Anderszewski gra Schumanna" to film muzyczny, będący rejestracją dwóch niezmiernie rzadko wykonywanych cykli fortepianowych Roberta Schumanna - "Studien für den Pedalflügel" i "Gesänge der Frühe" w wykonaniu Piotra Anderszewskiego. Reżyserem filmu jest Bruno Monsaingeon, wybitny twórca francuski, autor cenionych dokumentów o Glennie Gouldzie, Światosławie Richterze i o samym Piotrze Anderszewskim. Bruno Monsaingeon od lat współpracuje z polskim pianistą, jest autorem kilku już projektów z jego udziałem, m. in. słynnych i wielokrotnie nagradzanych Wariacji Diabellego. Po raz pierwszy jednak obaj artyści zgodzili się wziąć udział w całkowicie polskiej produkcji. Film zrealizowano w lipcu 2010 roku w Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi.

10 XII 2011, g. 8:15
Jascha Heifetz – Boski skrzypek – reż. Peter Rosen
Film dokumentalny poświęcony wirtuozowi skrzypiec. Jascha Heifetz był pierwszym wielkim skrzypkiem współczesności, człowiekiem o którym Itzhak Perlman powiedział: "Gdy z nim rozmawiałem nie mogłem uwierzyć, że rozmawiam z Bogiem". Jascha Heifetz ustalał standardy gry na skrzypcach przez prawie wiek. W filmie wykorzystano materiały wideo z jego domowego archiwum oraz zdjęcia wykonywane w latach 1903 - 1987. Heifetz był także znany kulturze masowej. Często mówił o nim Woody Allen, a jego nazwisko pojawiło się nawet w programie telewizyjnym "Muppety".

12 XII 2011, g. 18:55
Rufus Wainwright na Avo Session – reż. Rolli Barlocher (2007)
Koncert Rufusa Wainwrighta na Avo Session. Artysta wykonuje utwory ze swojego albumu Release The Stars. Od czasu kontraktu z Metropolitan Opera w Nowym Jorku, jest jednym z najsławniejszych autorów piosenek. Rufus Wainwright jest także uzdolnionym piosenkarzem i pianistą.

14 XII 2011, g. 19:05
Los kastratów – reż. Cristina Trebbi (2011)
Film dokumentalny poświęcony operze. Mezzosopran, Cecilia Bartoli prezentuje repertuar kastratów w swoim albumie Sacrificium The Art of the Castrati. Jest znawcą koloratury barokowej. W filmie prezentuje utwory największego mistrza wśród kastratów, Farinellego, przeplatane informacjami wyjaśniającymi fenomen kastratów, z medycznej, historycznej i socjologicznej strony.

14 XII 2011, g. 21:00
Śpiąca Królewna – balet Kirowa – reż. Oleg Winogradow (1989)
Cesarski Balet Sankt Petersburga został założony 200 lat temu i do dziś jest jednym z najznamienitszych zespołów baletowych świata. Nazywany jest również baletem Kirowa lub Baletem Maryjskim. Z zespołem były związane takie sławy, jak Marius Petipa i Wacław Niżyński. "Śpiąca Królewna" została zarejestrowana podczas występu zespołu w Montrealu. Doskonałe połączenie muzyki Czajkowskiego i koncepcji choreograficznej Olega Winogradowa czyni ją kwintesencją baletu romantycznego. Główne role wykonują Larissa Leznina i Faruk Ruzimatow - czołowi tancerze baletu Kirowa.

Portrety Kompozytorów

Portrety KompozytorówIlość posiedzeń nie przesądza o dobroci wytworu.
Zależnie od stanu firmy i trudności danej twarzy portret może być wykonany w jedno, dwa, trzy do pięciu posiedzeń. Przy dużych portretach z rękami lub w całej figurze liczba posiedzeń może dojść i do dwudziestu.
Portret może się klientowi nie podobać, ale firma nie może dopuścić do najskromniejszych nawet uwag, bez swego specjalnego upoważnienia. Gdyby firma pozwoliła sobie na ten luksus: wysłuchiwania zdań klientów, musiałaby już dawno zwariować.
Gwarancją klienta jest to, że firma we własnym interesie nie wypuszcza utworów mogących popsuć jej markę.
Nerwy firmy ze względu na niesłychaną trudność zawodu tejże muszą być szanowane.
Klienci są obowiązani zjawiać się punktualnie na seanse, gdyż czekanie źle wpływa na nastrój firmy i może źle wpłynąć na wykonanie wytworu.
Firma prosi o uważne przestudiowanie regulaminu. Nie mając żadnej egzekutywy liczy na delikatność i dobrą wolę klientów co do wypełnienia warunków.
fragmenty Regulaminu Firmy Portretowej „S. I. Witkiewicz” (Warszawa, 1928)

Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na kolejną edycję koncertów z cyklu: PORTRETY KOMPOZYTORÓW– w dniach 7-8 grudnia 2011 roku, o godz. 18.00 w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie.  

Portrety kompozytorów to mini-festiwal, organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich. Trwa dwa dni i prezentuje sylwetki czterech polskich kompozytorów współczesnych (po dwa koncerty monograficzne dziennie) różnych pokoleń, najczęściej „w zderzeniu” twórcy starszego pokolenia z twórcą pokolenia najmłodszego. Wykonawcami koncertów są czołowi polscy muzycy soliści i kameraliści.

Bohaterami tegorocznej edycji "Portretów" będą: Marcel Chyrzyński i Bernadetta Matuszczak (7 grudnia) oraz Mikołaj Górecki i Maria Pokrzywińska (8 grudnia). Wstęp wolny.


Penderecki a cappella - w Berlinie

RadialSystem V BerlinW ramach Polskiej Prezydencji 2011Polski Chór Kameralny wystąpi 3 grudnia 2011 roku w przestrzeni RADIALSYSTEM V w Berlinie w ramach projektu Penderecki - a cappella.

Projekt Penderecki - a cappellama na celu prezentację największych osiągnięć polskiej współczesnej chóralistyki poprzez pryzmat twórczości jednego z najznakomitszych żyjących polskich kompozytorów - Krzysztofa Pendereckiego. Podczas dyskusji otwartejdla publiczności przybliżona zostanie osoba i twórczość Krzysztofa Pendereckiego. Rozmowę z kompozytorem poprowadzi Moritz Puschke. Po panelu dyskusyjnym odbędzie się koncert dzieł chóralnych Krzysztofa Pendereckiego. Polski Chór Kameralny poprowadzi Jan Łukaszewski. Twórczość chóralna Krzysztofa Pendereckiego stanowi na tle rozlicznych form jego artystycznych wypowiedzi grupę najbardziej jednorodną, spójną pod względem wyrazowym i stylistycznie niezwykle homogeniczną.

Świąteczny prezent Filharmonii Opolskiej dla najmłodszych melomanów

Dziadek do orzechówW niedzielę, 18 grudnia 2011 rokuo godz. 14:00 w Auli Wyższego Seminarium Duchownego w Opolu, Filharmonicy Opolscy pod batutą Maestro Bogusława Dawidowa wykonają suitę baletową Dziadek do orzechówPiotra Czajkowskiego(w wersji koncertowej). Koncert ten jest świątecznym prezentem Filharmonii Opolskiej dla najmłodszych melomanów (i nie tylko).

Dziadek do orzechównależy do kanonu najsłynniejszych baletów, na którym wychowało się wiele pokoleń dzieci na całym świecie. Inspiracją do skomponowania muzyki była baśń pt. Historia dziadka do orzechówErnsta Theodora Amadeusa Hoffmanna, opowiadająca historię pewnej dziewczynki, która w Boże Narodzenie otrzymuje w prezencie zabawkę – dziadka do orzechów. W nocy, kiedy wszyscy dorośli poszli już spać, tajemnicza zabawka ożywa i przenosi dziewczynkę w niezwykły świat dziecięcej wyobraźni. Walc kwiatów, Taniec Wróżki Cukrowej … to tylko niektóre niezapomniane motywy muzyczne z tego baletu.

Mikołajki w Muzeum Chopina

Mikołajki w Muzeum ChopinaWe wtorek, 6 grudnia 2011 rokuNarodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza dzieci, młodzież i dorosłych na spotkanie ze Świętym Mikołajem i Mikołajem Chopinem wMuzeum Fryderyka Chopina.

Specjalnie na tę okazję organizatorzy przygotowali wiele atrakcji, wśród nich warsztaty plastyczne, grę edukacyjną, konkursy z nagrodami. Nie zabraknie także prezentów! Ponadto w Sali Koncertowej Muzeum odbywać się będą warsztaty muzyczne (godz.11.30, 14.00, 15.30), których scenariusz oparty jest na bazie najnowszego wydawnictwa Instytutu dla dzieci Wszystko gra. W tym dniu będzie też możliwość spotkania z autorką książki - Anną Czerwińską-Rydel, która na stałe pracuje z dziećmi, młodzieżą i studentami, prowadząc zajęcia muzyczne, pedagogiczne oraz terapeutyczne (godz.13.00, 17.00). Książka Wszystko gra wprowadza młodych czytelników w świat muzyków i ich instrumentów, relacji między nimi, pozycji w orkiestrze. Bohaterem jest zespół muzyków tworzących orkiestrę symfoniczną. Czytelnik zaproszony jest do sali prób, gdzie poznaje poszczególne instrumenty i wykonawców. Początkowy chaos dźwiękowy, trudne relacje między indywidualnościami, jakimi są wykonawcy, stopniowo przemienia się w piękną muzykę.

Wstęp wolny.

Promocja: - 20% na wydawnictwa Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina dla dzieci dostępne w punktach ChopinStore w dniach 3-6 grudnia 2011.

7. Kwartesencja Madryt 2011

Royal String QuartetFestiwal Kwartesencja Madryt - projekt popularyzujący muzykęKarola Szymanowskiego w Hiszpanii, będzie realizowany w dwóch instytucjach kulturalnych Madrytu: 2 grudnia 2011 roku – w Królewskim Wyższym Konserwatorium Muzycznym i 4 grudnia 2011 roku – w Teatros del Canal. WystąpiRoyal String Quartet. W programie koncertów znajdą się dwa kwartety smyczkowe Karola Szymanowskiego - I C-dur op. 37i II op. 56oraz Kwartet smyczkowy g-moll op. 10Claude’a Debussy’ego.

Występ Royal String Quartet zostanie włączony do serii koncertów poświęconych Karolowi Szymanowskiemu, w których wystąpi również Sinfonia Varsovia oraz madrycka orkiestra ORCAM.

Muzycy Royal String Quartet, festiwal wymyślili i od 2004 roku organizują, przełamując schematy i wychodząc ze swoją muzyką poza mury filharmonii. Z czwórką młodych entuzjastów spotkali się już na warszawskiej scenie m.in. legendarny Stephen Kovacevich, jedna z najciekawszych współczesnych pianistek Angela Hewitt, niezwykły Mark Padmore, ale także Kayah, Smolik, DJ Lenar, czy Kapela ze wsi Warszawa. Dzięki gościom z drugiej strony muzycznej "barykady" festiwal zyskuje dodatkowy wymiar i luźny, nieformalny charakter spotkania towarzyskiego. Na Kwartesencji jest zawsze miejsce na eksperymenty, a Royal String Quartet nie bez powodu okrzyknięto najbardziej twórczym i otwartym kwartetem w Polsce. W tym roku koncerty w ramach 7. Festiwalu Kwartesencja odbyły się w listopadzie w Warszawie.

Karol Szymanowski w latach 1903-1905 przebywał w Berlinie, gdzie poznał Ryszarda Straussa, który stał się jego kompozytorskim guru. Zainspirowany jego muzyką skomponował swoje pierwsze symfonie. W roku 1914 podróżując po Europie zachłysnął się impresjonizmem, a w szczególności muzyką Claude'a Debussy'ego. Jego twórczość była kolejną inspiracją wchodzącego w okres największej aktywności twórczej kompozytora. Odcisnęła znaczące piętno na stylistyce i wrażliwość dźwiękowej, z jaką operuje w obydwu kwartetach. Tremola, glissanda, sul ponticello i sul tasto są odpowiedzią Szymanowskiego na bogactwo "nowych brzmień", których zasmakował w Paryżu oraz pokłosiem lekcji udzielonych mu przez Pawła Kochańskiego przy pisaniu Mitów i I Koncertu skrzypcowego. Zestawienie dwóch kwartetów Szymanowskiego z utworem Debussyego ukazuje maestrię naszego twórcy, balansującego pomiędzy świeżym "nowym" brzmieniem a niesłabnącą fascynacją polskim folklorem ludowym. Ten dobór repertuaru stanowi dobitny dowód na uniwersalizm języka kompozytora i jego otwartość na trendy epoki, w której przyszło mu żyć.