polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

archiwum

Filtr

Szalone Dni Muzyki 2012 „Le Sacre Russe” - Orkiestra Sinfonia Varsovia w Kraju Loary

La Folle Journee 2012We Francji rozpoczyna się kolejny cykl międzynarodowego Festiwalu La Folle Journée / Szalone Dni Muzyki, który w kolejnych miesiącach zawita do Hiszpanii, Japonii i na końcu - już po raz 3 - do Polski. Francuska edycja festiwalu, organizowana już po raz 18., odbędzie się w dniach od 27 stycznia do 5 lutego 2012 roku. Stałym punktem Szalonych Dni Muzyki na całym świecie są występyOrkiestry Sinfonia Varsovia.

Polski zespół wystąpi z 5 koncertami w miastach regionu Kraj Loary (takich jak Cholet, Saumur i Laval) i z kolejnymi 10 w Nantes. Orkiestrę poprowadzą dwaj uznani dyrygenci: Jerzy Semkow i Jean-Jacques Kantorow. Wśród solistów, którym będzie towarzyszyć Sinfonia Varsovia, są skrzypkowie: Laurent Korcia i Patricia Kopatchinskaja oraz pianiści: Boris Berezovsky, Kun-Woo Paik, David Kadouch i Abdel Rahman El Bacha. W programie m.in. V Symfonia e-moll op.64i VI Symfonia h-moll op.74oraz Koncert skrzypcowy D-dur op.35Piotra Czajkowskiego, a także II Koncert fortepianowy c-moll op.18i Rapsodia na temat Paganiniego op.43Siergieja Rachmaninowa. Nie zabraknie też brawurowej uwertury do opery Rusłan i Ludmiła Michaiła Glinki. Jak łatwo zauważyć, cechą wspólną tych kompozytorów jest ich rosyjskie pochodzenie.

Tegoroczne Szalone Dni Muzyki zatytułowane „Le Sacre Russe”pozwolą słuchaczom prześledzić ewolucję muzyki rosyjskiej od czasów Glinki do dnia dzisiejszego, ze szczególnym podkreśleniem twórczości Rimskiego-Korsakowa, Czajkowskiego, Rachmaninowa, Strawińskiego, Prokofiewa i Szostakowicza. Ideą Szalonych Dni Muzyki jest przełamanie uprzedzeń do muzyki klasycznej, poprzez zachęcanie i ułatwianie udziału w koncertach, przy jednoczesnym utrzymywaniu prezentacji muzyki na możliwie najwyższym poziomie. Krótkie koncerty odbywające się od rana do wieczora w kilku salach jednocześnie, niskie ceny biletów i wyjątkowa atmosfera sprawiają, że Szalone Dni Muzyki to spotkanie z muzyką, na które zaproszony jest każdy, bez wyjątku.

Prawykonanie V Symphony Macieja Zielińskiego

Maciej ZielińskiPrawykonanie najnowszej kompozycjiMacieja Zielińskiego - V Symphony będzie wydarzeniem koncertu, który odbędzie się 29 stycznia 2012 roku o godz. 19.00 wStudiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie. W premierowym wykonaniu wystąpiPolska Orkiestra Radiowa pod dyrekcjąŁukasza Borowicza.

Utwór został napisany na zamówienie Polskiej Orkiestry Radiowej, z którą twórca współpracuje w tym roku jako Kompozytor Rezydent. Było to możliwe dzięki programowi uruchomionemu przez Instytut Muzyki i Tańca, który wspiera finansowo współpracę na linii kompozytor-orkiestra. W tym przypadku powstał duży 5 częściowy utwór symfoniczny, trwający około 40 minut. Do końca sezonu orkiestra ma w planie wykonanie dwóch innych utworów Macieja Zielińskiego (na zdjęciu).

W programie niedzielnego koncertu znajdzie się także Fantazja góralskaZygmunta Noskowskiego (współczesne prawykonanie) oraz Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza. W tym ostatnim utworze jako solista wystąpi znakomity skrzypek Bartłomiej Nizioł.

V Gdański Festiwal Muzyczny 2012

V Gdański Festiwal Muzyczny 2012Piąta edycjaGdańskiego Festiwalu Muzycznego odbędzie się między 13 a 20 kwietnia 2012 roku w Gdańsku oraz Gdańskim Obszarze Metropolitalnym.

Formuła Festiwalu jest otwarta niemniej indywidualne piętno programowe każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie oraz postać Artysty Rezydenta. W roku 2009 wystąpiła w tej roli kompozytorka - Elżbieta Sikora, w roku 2010 wybitna pianistka, laureatka m.in. X Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina - Ewa Pobłocka, a w roku 2011 jedna z największych gwiazd w historii polskiej wokalistyki - Stefania Toczyska. W 2012 roku funkcję tę przyjął wybitny skrzypek Konstanty Andrzej Kulka. Gdański Festiwal Muzyczny 2012 poświęcony będzie zatem w dużej mierze prezentacji dorobku jednego z najwybitniejszych artystów w historii polskiej wiolinistyki ostatnich kilkudziesięciu lat, a w jego programie dominować będą – z racji nazwiska Rezydenta – instrumenty smyczkowe, pokazane w najrozmaitszych konfiguracjach. Konstanty Andrzej Kulka pokaże się zarówno jako solista, jak i kameralista, występując m.in. z renomowanym Kwintetem Warszawskim, Cameratą Vistula i Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją jednego z najwybitniejszych polskich dyrygentów - Marka Pijarowskiego.

Solistą koncertu inauguracyjnego będzie pierwszy wiolonczelista Berliner Philharmoniker – Ludwig Quandt. Ponadto podczas festiwalu odbędą się koncerty laureatów XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu: laureatki I nagrody, Koreanki Soyoung Yooni finalisty, laureata Nagrody Młodych Erzhana Kulibaeva z Kazachstanu. Do grona wydarzeń należy także zaliczyć koncerty, podczas których wystąpią m.in. Collegium Marianum Praga, Orkiestra Symfoniczna Litewskiej Filharmonii Narodowej w Wilnie, Ensemble Sans Souci Berlin, Polski Chór Kameralny oraz laureatka I nagrody Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Szerynga - Dalia Kuznecovaite. Stałym elementem programu Gdańskiego Festiwalu Muzycznego są koncerty muzyki gdańskiej zarówno dawnej jak i współczesnej oraz koncerty poza obszarem Gdańska m.in. w Sopocie, Gdyni, Starogardzie Gdańskim, Elblągu, Trąbkach Wielkich i w Tczewie.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

IV Magistralia Competition for Musical Creation for Women Composers

Magistralia Competition for Women ComposersFundación Magistralia z siedzibą w Oviedo (Hiszpania) ogłosiła IV edycję Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego dla Kompozytorek 2012.

Konkurs skierowany jest do kobiet wszystkich narodowości bez limitu wieku. Każda kompozytorka może zgłosić tylko jedną kompozycję. Przedmiotem konkursu są utwory na orkiestrębez solowych instrumentów i głosów. Maksymalna liczba instrumentów w zespole: 2 flety, 2 oboje, 2 klarnety, 2 fagoty, 4 rogi, 2 trąbki, 3 puzony, 1 tuba, 1 kotły, 1 perkusja i smyczki. Czas trwania kompozycji: do 10 minut. Zgłaszane utwory nie mogą być opublikowane, wykonywane publicznie, nagrywane i nagradzane w innych konkursach.

Główna nagroda: 2 500 €

Termin zgłaszania: 30 czerwca 2012

Więcej informacji i regulamin konkursu – na stronie www.fundacionmagistralia.com/concurso

Nowa płyta Rafała Blechacza

Nowa płyta Rafała BlechaczaDnia 1 lutego 2012 roku ukaże się w sprzedaży nowa płyta Rafała Blechacza, wydana w renomowanej wytwórni Deutsche Grammophon.

Po dwóch albumach chopinowskich (Preludia, Koncerty fortepianowe) oraz sonatach klasycznych (Haydn, Mozart, Beethoven) polski pianista sięgnął po kompozycje Claude’a Debussy'ego - Pour le piano, Estampes i L'Isle joyeuseoraz Karola Szymanowskiego – Preludium i fuga cis-molli Sonata op. 8.

O nowej płycie z Rafałem Blechaczem na łamach „Gazety Wyborczej” rozmawiał Jacek Hawryluk – przeczytaj wywiad

Więcej informacji o płycie – na stronie www.deutschegrammophon.com

Talents for Europe 2012

Talents for Europe16. Międzynarodowy Konkurs im. Bohdana Warchala gry na instrumentach smyczkowych TALENTS FOR EUROPE odbędzie się w dniach 4-6 maja 2012 roku w Dolným Kubínie na Słowacji.

Konkurs adresowany jest do solistów (skrzypków, altowiolistów i wiolonczelistów) oraz zespołów kameralnych (duetów, triów i kwartetów smyczkowych). Przebiegać będzie w kilku kategoriach wiekowych:

SKRZYPCE
I kategoria – urodzeni w 2002 roku i młodsi (I etap)
II kategoria – urodzeni w 2000 roku i młodsi (II etapy)
III kategoria – urodzeni w 1998 roku i młodsi (II etapy)
IV kategoria – urodzeni w 1996 roku i młodsi (II etapy)
ALTÓWKA
jedna kategoria – urodzeni w 1992 roku i młodsi (II etapy)
WIOLONCZELA
I kategoria – urodzeni w 2002 roku i młodsi (I etap)
II kategoria – urodzeni w 1999 roku i młodsi (II etapy)
IiI kategoria – urodzeni w 1996 roku i młodsi (II etapy)
KAMERALISTYKA
I kategoria (duety, tria, kwartety) – urodzeni w 1996 roku i młodsi
II kategoria (duety i tria) – urodzeni w 1992 roku i młodsi
III kategoria (kwartety) – urodzeni w 1992 roku i młodsi

Zgłoszeniaprzyjmowane są za pośrednictwem strony internetowej www.talentsforeurope.sk do 31 marca 2012 roku. Obowiązuje wpisowe w wysokości 40 euro.
 

Sukces tria Daedalus w Norwegii

Daedalus Trio - Norwegia 2012Daedalus Trio, założone przez polską pianistkę - Aleksandrę Soboń, wygrało Norweski Konkurs Muzyki Kameralnej 2012, który odbywał się w dniach 16-18 stycznia w Norweskiej Akademii Muzycznej w Oslo.

Muzycy w nagrodę otrzymali 25 tys koron norweskich i zaproszenie na największy festiwal muzyki kameralnej w Norwegii - Oslo Chamber Music Festival 2012. Trio w finale konkursu wykonało utwór ...choć doleciał Dedal...Pawła Mykietyna.

W skład Daedalus Trio(na zdjęciu) wchodzi rosyjska wiolonczelistka - Nina Dolgintseva(absolwentka Konserwatorium w St. Petersburgu), litewski klarnecista - Karolis Kolakauskas(student Norweskiej Akademii Muzycznej) oraz polska pianistka - Aleksandra Soboń(absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina). Muzycy studiują podyplomowo w Norweskiej Akademii Muzycznej w Oslo, gdzie w listopadzie 2011 dokonali norweskiej premiery tria Mykietyna (kompozytor przyjechał na koncert organizowany przez Ambasadę RP w Oslo oraz Norweską Akademię Muzyczną z okazji obchodów polskiej prezydencji 2011).

Więcej informacji o konkursie – na stronie: www.nmh.no

Dni otwarte Domu Muzyka Seniora

Dom Muzyka SenioraW związku z zakończeniem procesu budowy Domu Muzyka Seniora, jego Fundacja zaprasza do zapoznania się z nowym obiektem służącym środowisku muzycznemu. W dniach 4 i 11 lutego 2012 rokuw godz. 11.30-14.00 organizowane są dni otwarte.

Środowiskowy dom opieki „Dom Muzyka Seniora” usytuowany jest w Kątach (ul. Brzozowa Gm. Góra Kalwaria). W budynku, stylizowanym na dawny polski dworek, znajdzie się 29 pokoi przeznaczonych dla 50 artystów-muzyków seniorów, pomieszczenia do rehabilitacji, pokój klubowy i biblioteka, która będzie stanowić jednocześnie salon muzyczny i salę koncertową.
Samotność to główna choroba wielu muzyków. Taki dom jest szansą zapewnienia im nie tylko dobrych warunków do życia, ale i przedłużenia im w sposób jak najbardziej naturalny życia zawodowego. Muzycy - mieszkańcy Domu - będą mogli oddawać się swojej pasji, będą - w miarę możliwości - prowadzili zajęcia i warsztaty muzyczne dla okolicznej ludności. Obiekt z założenia ma być także miejscem działań edukacyjnych i kulturalnych.

Szczegółowe informacje - na stronie www.dommuzykaseniora.pl

Mauricio Kagel Composition Competition 2012

Konkurs Kompozytorski im. Mauricio Kagelaskierowany jest do kompozytorów wszystkich narodowości, urodzonych po 1 września 1972 roku. Przedmiotem tegorocznej edycji są utwory na fortepian, przeznaczone dla dzieci lub młodzieży(dopuszczalne są wszystkie możliwe warianty – solo, cztery ręce, preparacja, użycie taśmy). Zgłaszane utwory nie mogą być wcześniej opublikowane i powinny być napisane w ciągu ostatnich trzech latach. Każdy kompozytor może zgłosić jedną kompozycję. Czas trwania: 6-15 minut.

Termin zgłoszenia: 1 września 2012
Nagrody: I – 5000 €, II – 3000 €, III – 2000 €

Jury:
Julian Anderson
Michael Jarrell
Isabel Mundry
Robert HP Platz
Marco Stroppa

Nagrodzone kompozycje zostaną opublikowane przez Universal Edition i wykonane w lutym 2014 roku podczas 22nd Vienna Days of Contemporary Piano Music.

Szczegółowe informacje oraz karta zgłoszenia – na stronie www.mauricio-kagel-composition-competition.com oraz w załączniku – plik pdf

Kontakt:
Universität für Musik und darstellende Kunst Wien
Institut Ludwig van Beethoven
Rennweg 8
1030 Wien
Österreich
Tel.: +43-(1)-711 55/4401
Fax: +43-(1)-711 55/4499
mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Concorso Internazionale di Composizione Giampaolo Coral - Trieste, settembre / ottobre 2012

Associazione Chamber Music we współpracy z Chromas-Associazione Musica Contemporanea i przy wsparciu Konserwatorium Muzycznego im. Giuseppe Tartiniego organizują pierwszą edycję Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na kompozycję dedykowaną kompozytorowi Giampaolo Coralowi. Celem Konkursu jest wzbogacenie współczesnego repertuaru dla triów i kwartetów fortepianowych.
Przedmiotem Konkursu są krótkie, nieopublikowane utwory przeznaczone na trio (skrzypce, wiolonczela i fortepian) lub kwartet (skrzypce, altówka, wiolonczela i fortepian)o czasie trwania 7-12 minut. Użycie elektroniki nie jest dopuszczone. Zgłaszane kompozycje nie mogą być wcześniej wykonane publicznie, ani prezentowane na stronach internetowych i w innych mediach przed ogłoszeniem wyników Konkursu, które będą miały miejsce podczas uroczystości w dniu 27 października 2012 roku.

Konkurs, który odbędzie się w dniach 25-27 października 2012 rokuw Triescie (Włochy), skierowany jest do kompozytorów wszystkich narodowości w wieku do 40 lat. Każdy uczestnik może zgłosić maksymalnie 2 kompozycje, po jednej do każdej kategorii (kategoria „A” – trio fortepianowe, kategoria „B” – kwartet fortepianowy).

Zgłoszenianależy nadsyłać do Biura Konkursu w Triescie nie później niż 15 września 2012 roku.

Prace oceniać będzie międzynarodowe Jurypod przewodnictwem Ivana Fedele (Włochy) w składzie: Rocco Abate (Włochy), Alberto Colla (Włochy), Zygmunt Krauze (Polska), Elena Mendoza (Hiszpania), Luca Pfaff (Szwajcaria) i Berislav Sipus (Chorwacja).

Pierwsza nagroda w każdej kategorii konkursu - € 5,000, druga – po € 1000.

Zwycięskie kompozycje włączone zostaną jako utwór obowiązkowy do programu XIII Międzynarodowego Konkursu „Premio Trio di Trieste” i wykonane premierowo w maju 2013 roku, podczas Koncertu Laureatów. Ponadto zostaną zaprezentowane w ramach 7 festiwali w Chorwacji, Włoszech, Słowenii i Niemczech, a także opublikowane przez Rugginenti Editore srl.

Szczegółowe informacje oraz regulamin Konkursu – na stronie www.acmtrioditrieste.it  

II Międzynarodowy Kurs Mistrzowski dla Oboistów - Zielona Góra, 27-30 kwietnia 2012

Oboe Workshop 2012

W dniach 27-30 kwietnia 2012 rokuw Zielonej Górze odbędzie się II Międzynarodowy Kurs Mistrzowski dla Oboistów. Główną ideą International Oboe Masterclasses jest budowanie i podtrzymywanie jak najlepszych stosunków polsko-niemieckich w dziedzinie kultury i sztuki. Gościem specjalnym tegorocznego kursu jest wybitny niemiecki oboista, Christoph Hartmann.

International Oboe Masterclasses to możliwość spotkania najwybitniejszych artystów z całego świata a także liczne koncerty, recitale, wykłady z zakresu psychologii motywacji. Tym razem zaproszenie na warsztaty przyjął Christoph Hartmann, oboista jednej z najbardziej prestiżowych orkiestr na świecie - Berliner Philharmoniker.

Zgłoszenia udziału w kursie przyjmowane są poprzez formularze online zamieszczone na stronie internetowej www.oboemasterclasses.eu (od 1 lutego 2012 roku).

Kursowi towarzyszą dwa koncerty - 28 i 29 kwietnia 2012 rokuw Filharmonii Zielonogórskiej. Podczas pierwszego z nich w wykonaniu Kwartetu Dętego Filharmonii Gorzowskiej usłyszymy utwory Dariusza Przybylskiego, Hitomi Kaneko i Doina Rotaru. Dzień później wystąpi prowadzący warsztaty Christoph Hartmann, a towarzyszyć mu będą muzycy: Wojciech Wieczorek- skrzypce, Krzysztof Tymendorf - altówka i Bartosz Koziak - wiolonczela. W drugiej części koncertu zagra Trio stroikowe Filharmonii Zielonogórskiej Reed Connection.

ZOBACZ: program II koncertu i notki wykonawców - plik pdf

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

1st International Alkema Composition Contest 2012

MatchingArts we współpracy z Konserwatorium w Utrechcie organizują I Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Henka Alkemy, który odbędzie się w miesiącach kwiecień – czerwiec 2012, a jego zwieńczeniem będzie XI edycja Festival het Havikconcert w Amersfoort (Holandia). Konkurs adresowany jest do kompozytorów wszystkich narodowości bez limitu wieku. Jego przedmiotem są utwory na saksofon i fortepian(z możliwością wykorzystania elektroniki), trwające od 6 do 8 minut.

Termin zgłoszenia: 27 kwietnia 2012 (decyduje data stempla pocztowego)
Zobacz: szczegółowe informacje, regulamin i karta zgłoszenia – plik pdf

Łańcuch IX

Łańcuch 2012W 2012 roku Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch IX” odbędzie się od 25 stycznia do 4 lutego, ledwie trzy miesiące po październikowej ósmej edycji Festiwalu. Ten przyspieszony cykl organizacji wydarzenia podyktowany jest chęcią związania na stałe jego terminu z datą urodzenia Witolda Lutosławskiego – IX „Łańcuch” zainaugurowany zostanie dokładnie w 99. rocznicę urodzin Patrona festiwalu.

Podczas czterech wieczorów na Zamku Królewskim i w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zaplanowano m.in. koncert dedykowany pamięci przyjaciela Kompozytora, Stefana Jarocińskiego, z okazji jubileuszu stulecia jego urodzin, a także monograficzny koncert utworówAndrzeja Krzanowskiego, zmarłego ponad dwadzieścia lat temu jednego z młodych twórców wspieranych przez Witolda Lutosławskiego. Festiwal zainauguruje recital wybitnej śpiewaczki norweskiej Solveig Kringelborn, której karierę zapoczątkowało powierzenie jej przez Lutosławskiego prawykonania jego cyklu wokalnego Chantefleurs et chantefables w 1991 roku. Z kolei koncert finałowy, podczas którego obok kompozycji Lutosławskiego zabrzmią też utwory Henriego Dutilleux i Magnusa Lindberga, wykona Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą znakomitego dyrygenta francuskiego Pierre’a-André Valade’a. Wśród artystów zaproszonych do występu w ramach dziewiątego „Łańcucha” znajdą się także m.in. Klaudiusz Baran, Zdzisław Piernik, Bartosz Koziak, Grzegorz Krawiec i kwartet Opium.

Dnia 4 lutegow Sali Edukacyjnej Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaplanowano Minifestiwal dla dzieci „Łańcuszek”. Tradycja koncertów programowanych dla dziecięcej publiczności w ramach Festiwalu Witolda Lutosławskiego „Łańcuch” narodziła się już kilka lat temu – jednak dopiero w 2011 roku po raz pierwszy dedykowane najmłodszej publiczności wydarzenia zyskały swego rodzaju autonomię i nowe znaczenie podkreślone objęciem ich osobnym tytułem. „Łańcuszek” w tym przypadku jest nie tylko zdrobnieniem „Łańcucha”, lecz także ma swe całkiem samodzielne źródło, nawiązując do tytułu skomponowanego przez Lutosławskiego w latach 50. cyklu piosenek dla dzieci pt. Słomkowy łańcuszek. Ma on charakter do pewnego stopnia edukacyjny, lecz przede wszystkim artystyczny – dzieci, zapraszane na własny Minifestiwal, traktowane są zupełnie poważnie jako pełnowartościowi słuchacze. Dlatego też organizatorzy dbają o to, by do realizacji „Łańcuszka” zapraszać wykonawców najlepszych, doświadczonych i zarazem mających dzieciom do zaoferowania coś wyjątkowo ciekawego, przybliżającego im muzykę nie tylko patrona festiwalu, Witolda Lutosławskiego, lecz muzykę w ogóle.

W 2012 dziecięcy Minisfestiwal skomponowany jest z dwóch muzycznych spektakli-warsztatówzaprojektowanych i wykonanych przez Janusza Prusinowskiego i jego współpracowników – muzyków grających w zespole Janusz Prusinowski Trio, tj. Piotra Piszczatowskiego, Michała Żaka i Piotra Zgorzelskiego, a także Kaję Prusinowską i Ewę Rdzanek. Warsztaty Kusy Janek i Podwórko z Mazurkamiskonstruowane są tak, by wciągnąć widzów do wspólnej zabawy, a także wspólnego muzykowania. Scenariusz Kusego Janka opiera się na opowieści o postaci znanej w dawnej Polsce z licznych tekstów nawiązujących do sowizdrzalskiej poetyki absurdu, a w czasie trwania spektaklu wszyscy uczą się tytułowej piosenki, uczestniczą w zabawach tanecznych i wykonują tańce takie jak oberek, chodzony i wiwat. Z kolei Podwórko z Mazurkami „to niepowtarzalna okazja dla dzieci i rodziców – jak piszą twórcy warsztatu – do zapoznania się, zachwycenia i radosnego zatracenia w mazurkach”. W trakcie wspólnej zabawy dzieci będą wyklaskiwać, wyśpiewywać, tańczyć, wytupywać, a wreszcie także – grać mazurka.

ZOBACZ: program Festiwalu

Agon. Program zamówień kompozytorsko-choreograficznych

Instytut Muzyki i TańcaInstytut Muzyki i Tańca uruchomił kolejny programu - „Agon. Program zamówień kompozytorsko-choreograficznych.”

„Agon” to pierwszy wspólny projekt departamentu muzyki i departamentu tańca IMiT. Program skierowany jest do kompozytorów, choreografów oraz mających siedzibę w Polsce festiwali muzycznych, tanecznych i interdyscyplinarnych. Polega na wspólnym zamówieniu (w ramach jednego dzieła) nowych kompozycji choreograficzno-muzycznych, prezentowanych w ramach festiwali. Program zamówień kompozytorsko-choreograficznych jest innowacją w polskim krajobrazie artystycznym. W innych krajach taki typ zamówień występuje sporadycznie i nigdy nie przyjął regularnej formy programowej. Program zamówień łączonych ma na celu przede wszystkim ożywienie współpracy pomiędzy profesjonalnym środowiskiem muzycznym i tanecznym. Finansowe i organizacyjne niedostatki często stały na przeszkodzie w zamawianiu oryginalnej muzyki do nowej choreografii. Celem programu „Agon” jest zwiększenie liczby produkcji wysokiej klasy spektakli tanecznych z muzyką oryginalną napisaną przez zawodowego kompozytora. Program umożliwia także kompozytorom nawiązanie współpracy artystycznej z choreografami i wprowadza ich w obszar współczesnych metod kompozycji choreograficznej. Wśród założeń programu „Agon” jest animacja twórczości kompozytorskiej i choreograficznej, wspieranie interdyscyplinarnej współpracy artystycznej oraz wzbogacenie repertuaru krajowych festiwali o prapremierowe wykonania.

Zgłoszenie udziału w programie składają do Instytutu łącznie festiwal oraz kompozytor i choreograf. Termin składania wniosków upływa 28 lutego 2012 roku.

Szczegółowe informacje wraz z regulaminem i formularzem aplikacyjnym - na stronie www.imit.org.pl w zakładce programy.

NEW FORUM JEUNE CRÉATION - Young composers competition 2012-2014

Grame, ensemble mosaik, Champ d’Action i Ensemble Orchestral Contemporain organizują międzynarodowy konkurs dla młodych kompozytorów i artystów  NEW FORUM  - jeune  création, który odbędzie się w kilku miastach europejskich w dniach 12 marca 2012 – 11 marca 2014 roku.
Organizatorzy zapraszają do udziału młodych kompozytorów urodzonych po 1 stycznia 1977, który chcieliby współpracować przy tworzeniu projektu z trzema różnymi zespołami. Międzynarodowe jury wybierze spośród zgłoszeń 12 kandydatów, którzy zostaną zaproszeni do przedstawienia swoich propozycji podczas Biennale Musiques en Scène w Lyonie. Sześciu wybranych laureatów będzie miało szansę objęcia rezydencji w Lyonie (Grame), Marsylii (Gmem) i Antwerpii (Champ d'action).

Aleksandra Kuls laureatką "Paszportu Polityki 2011" w kategorii muzyki poważnej

Aleksandra KulsWe wtorek, 17 stycznia 2012 roku w gmachu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie odbyła się gala wręczenia „Paszportów Polityki 2011”, prestiżowych nagród kulturalnych tygodnika "Polityka". W kategorii muzyki poważnej nagrodę otrzymała skrzypaczka Aleksandra Kuls (na zdjęciu) – „za szczerość i radość muzykowania, za naturalne emocje wyrażane w grze. Za umiejętności, jakie pokazała podczas Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego”.

Artystka odebrała nagrodę z rąk znanej dziennikarki Doroty Szwarcman oraz śpiewaczki Wioletty Chodowicz – laureatki "Paszportu" z zeszłego roku.

Aleksandra Kulsurodziła się w 1991 roku w Warszawie. Ukończyła warszawskie Państwowe Liceum Muzyczne im. Zenona Brzewskiego u prof. Magdaleny Szczepanowskiej, a obecnie studiuje na I roku Akademii Muzycznej w Krakowie u prof. Kai Danczowskiej. Jest laureatką konkursów skrzypcowych krajowych i zagranicznych. Interesuje ją także twórczość muzyczna: swoje kompozycje prezentowała w kraju i za granicą. Przez sześć lat była liderką kwartetu smyczkowego „Qualitá”, z którym zdobyła I nagrodę oraz Grand Prix na konkursie Talents for Europe na Słowacji (2008). Występuje też w duecie z Marcinem Koziakiem oraz Justyną Danczowską. Na ubiegłorocznym Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu otrzymała Nagrodę Kapituły Krytyków.

Więcej informacji o „Paszportach Polityki” – na stronie www.polityka.pl/paszportypolityki

Premiera "Dnia Świra" Hadriana Filipa Tabęckiego

altDnia 29 stycznia 2012 roku wTeatrze Wielkim – Operze Poznań odbędzie się premiera operyDzień Świra, powstałej na podstawie dzieła Marka Koterskiego. Jej twórcą jest Hadrian Filip Tabęcki. Kierownictwo muzyczne sprawować będzie Radosłw Labakhua, reżyserii widowiska podjął się Igor Gorzkowski. Spektakl zapoczątkuje cykl premier w ramach Roku Mężczyzn, który będzie trwał w Teatrze Wielkim w Poznaniu przez cały 2012 rok.

Adaś Miauczyński – ironiczny intelektualista, znerwicowany frustrat, wulgarny wariat? A może błazen, który pod pozorem głupoty jako jedyny trafnie komentuje polską rzeczywistość? Opera Dzień Świra, to przeniesienie na deski teatru operowego obrazu Marka Koterskiego, obrazu, który pokazuje polskiego mężczyznę. Operowy bohater ukryty pod postacią JA, to bohater „przechodni” wykonywany przez siedmiu artystów. Taki zamysł muzyczno-reżyserski nie jest przypadkowy, gdyż główny bohater jest numeromanem. To człowiek, dla którego wielkimi trudnościami są najzwyklejsze ludzkie czynności. Niemożność odcięcia się od natręctwa życia codziennego, doprowadza go niejednokrotnie do napadów szału i agresji. Jednocześnie marzy o wielkiej miłości, chociaż ucieka od wszystkiego, co niesie ze sobą stały związek. W ciągu jednej doby, w czasie której rozgrywa się akcja Dnia świra, skoncentrowane zostały wszelkie możliwe uciążliwości. Cała akcja została ujęta przez kompozytora Hadriana Filipa Tabęckiego w sposób szczególny, gdyż z niejako symbolicznym przekazaniem w sposób muzyczny tego, co dzieje się w głowie głównego bohatera. JA w siedmiu osobach. JA mówiące jako chór – wzmożony głos własnego wewnętrznego ja, czy może JA komentujące jako grecki chór? W librettcie nie zabraknie cytatów bezpośrednich z filmowej historii, które przeszły już do historii polskiej kinematografii. Opera Dzień Świra, chociaż wpisująca się w historię polskiej opery współczesnej niewątpliwie otwiera nowy rozdział, wyznaczając nowe kierunki myślenia o operze jako gatunku społecznie zaangażowanym.

Uruchomiono drugą edycję programu „Krytyka muzyczna 2.0”

Instytut Muzyki i TańcaDepartament muzykiInstytutu Muzyki i Tańca uruchomił drugą edycję programu „Krytyka muzyczna 2.0”. Tematem tej edycji jest „Krytyka jazzowa”.

Program, realizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Sztuka Teatr oraz Państwową Ogólnokształcącą Szkołą Muzyczną I i II st. im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej, adresowany jest do polskich muzykologów, teoretyków muzyki, recenzentów i krytyków oraz do osób reprezentujących szeroko rozumianą humanistykę, które zamierzają poznać zasady krytyki muzycznej lub podnieść jej jakość. Wydarzeniem, które będzie przedmiotem recenzji i opracowań krytycznych jest LOTOS JAZZ FSTIVAL 14. Bielska Zadymka Jazzowa (22-26 lutego 2012, Bielsko-Biała).

Udział w programie obejmuje uczestnictwo w wykładzie teoretycznym, warsztatach oraz całym festiwalu. Wykład teoretyczny w formie dyskusji poprowadzi Jan „Ptaszyn” Wróblewski, a warsztaty Maciej Karłowski. Zajęcia odbędą się w dniach 23 i 24 lutego 2012 w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej.

Termin nadsyłania zgłoszeń (formularz aplikacyjny, życiorys i list motywacyjny) upływa w dniu 6 lutego 2012, zaś termin wyboru wniosków 15 lutego 2012 roku. O udział w programie mogą aplikować także studenci od III roku studiów wyższych lub osoby posiadające licencjat.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej Instytutu www.imit.org.pl w zakładce "programy".

Q2 Music prezentuje "Muzykę Nową: Tygodniowe Święto Polskiej Muzyki Współczesnej"

Q2 Music - Muzyka NowaOd poniedziałku, 16 stycznia do niedzieli, 22 stycznia 2012 roku internetowa radiostacja współczesnej muzyki Q2 Music z Nowego Jorku, działająca w ramach WQXR, prezentować będzie specjalny program poświęcony nowej muzyce polskiej.

Inspiracją dla twórców projektu były wydarzenia organizowane w ramach obchodów I rocznicy śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego. W programie festiwalu znajdą się dzieła zarówno największych mistrzów XX wieku – Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Góreckiego, jak i mniej znanych, ale już uznanych polskich twórców - Krzysztofa Wołka, Agaty Zubel i Aleksandra Nowaka.
Wydarzeniem festiwalu będzie specjalna transmisja koncertu In Memoriam Henryk Mikołaj Górecki, który miał miejsce w listopadzie 2011 roku w (Le) Poisson Rouge w Nowym Jorku, a także dwa 24-godzinne maratony polskiej muzyki współczesnej. Zaprezentowane zostaną nagrania z festiwali „Warszawska Jesień”, „Unsound” - z Krakowa i Nowego Jorku oraz „Focus!”, a także wywiad z kompozytorem Mikołajem Góreckim – synem Henryka Mikołaja, mieszkającym obecnie w Teksasie.

WQXR to poświęcona wyłącznie muzyce klasycznej, nowojorska radiostacja, prezentująca nowe nagrania, jak również koncerty na żywo m.in. z Metropolitan Opera, Lincoln Center i New York Philharmonic. W jej ramach działa również Q2 MUSIC– 24-godzinne radio internetowe, adresowane do kompozytorów i melomanów muzyki współczesnej.

Więcej o festiwalu - na www.wqxr.org/poland i www.wqxr.org/#/series/muzyka-nowa  

Opera Rara 2012

Opera RaraDwie koncertowe wersje oper Antonia Vivaldiego: Catone in Utica i Tito Manlio, Giulio Cesare in Egitto George'a Friderica Handla oraz La fede ne' tradimenti Attilio Ariostiego - to cztery tytuły zaplanowane na czwartą edycję cyklu Opera Rara 2012. Publiczności zaprezentują się wybitne i cenione pod Wawelem gwiazdy barokowej wokalistyki, m.in.: Sonia Prina, Ann Hallenberg, Vivica Genaux, Maria Grazia Schiavo, Roberta Invernizzi, Marina de Liso, a także najwyżej cenieni dyrygenci: Fabio Biondi poprowadzi Europę Galante, Federico Maria Sardelli po raz pierwszy w Krakowie zaprezentuje legendarny zespół Modo Antiquo, a Ottavio Dantone poprowadzi Accademię Bizantinę. Po raz pierwszy w czteroletniej historii Opera Rara, w ramach cyklu zadebiutuje krakowski zespół, Capella Cracoviensis, pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa. Krakowski zespół wraz z międzynarodowym składem solistów i instrumentalistów zaprezentuje Giulio Cesare in Egitto Handla.
Wszystkim wydarzeniom koncertowym towarzyszyć będą pasma edukacyjne: dla dzieci (Opera Rara 4 Kids) oraz studentów (Opera Rara 4 Students), podczas których uczestnicy nie tylko wysłuchają wykładów specjalistów, spotkają się z artystami, ale także będą mogli wziąć udział w próbach generalnych do koncertów, aby podpatrywać tajniki wasztatu mistrzów barokowej opery.
Projekt zainauguruje 19 stycznia 2012 rokupolska premiera dzieła Catone in UticaAntonio Vivaldiego, przygotowana specjalnie dla cyklu Opera Rara i Theater an der Wien.

Szczegóły – na stronie: www.operarara.pl

ZOBACZ: program Festiwalu

Sikorski Musikverlage przedstawia polskich kompozytorów

Sikorski Magazin 2012/1
Niemieckie wydawnictwo Sikorski Musikverlage w swoim najnowszym magazynie (2012 nr 1) przedstawia sylwetki trzech wybitnych polskich kompozytorów, których okrągłe jubileusze przypadną w 2013 roku:
Witolda Lutosławskiego (1913-1994),Henryka Mikołaja Góreckiego (1933-2010) iKrzysztofa Meyera (ur. 1943).

Główny artykuł numeru, zatytułowany Polens Moderne, przybliża niemieckojęzycznym czytelnikom nie tylko życie i dorobek twórców, ale także wskazuje na pozycję polskiej twórczości na muzycznej mapie Europy.

PRZECZYTAJ: „Sikorski Magazin” 2012/1 – plik pdf

Filharmonia Wrocławska zaprasza noworocznie i karnawałowo

Filharmonia WrocławskaFilharmonia Wrocławska zaprasza w Nowym Roku na kolejne spotkania ze swoimi zespołami:Orkiestrą Symfoniczną,Wrocławską Orkiestrą Barokową,Orkiestrą Leopoldinum,Lutosławski Quartet orazChórem iChórem Chłopięcym. W styczniu i lutym odbędą się koncerty noworoczne i karnawałowe m.in. w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum oraz Neue Wiener Concert Schrammeln, które to zespoły zaprezentują m.in. tak lubiane przez melomanów walce wiedeńskie.

Koncert noworocznyzawsze utożsamiany jest z muzycznym Wiedniem. Dlatego w Filharmonii Wrocławskiej rozbrzmiewać będą strzelające korki od szampana w Champagne-Polka, tańce rumuńskie i walce typowe dla muzyki wiedeńskiej (21 i 22 stycznia 2012). Utwory Johanna Straussa (syna), Alexandra Kukelki, Beli Bartóka oraz Antonina Dvořáka usłyszymy w wykonaniu Neue Wiener Schrammeln Quartet i Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum pod dyrekcją Ernsta Kovacica. Czym jest Schrammel? To charakterystyczne dla muzyki Wiednia połączenie elementów ludowych z muzyką klasyczną. Zespół Neue Wiener Concert Schrammeln, bazując na wiedeńskiej elegancji i uroku, zachwyca interpretacją walców, polek, marszów i innych tańców. Niektórzy uważają, że tych czworo instrumentalistów wprowadza do muzyki europejskiej „powiew świeżego powietrza”.

Rozrywkowy repertuar karnawałowyprzedstawi także Chór Akademii Medycznej (28 stycznia 2012). Wystąpi on pod dyrekcją znakomitej chórmistrzyni, a także założycielki i Dyrektora Artystycznego zespołu – Agnieszki Franków-Żelazny. Od początku działalności chór reprezentuje Akademię Medyczną w kraju i poza jego granicami zyskując miano „śpiewający medycy". Wyjazdy na ogólnopolskie i międzynarodowe konkursy chóralne przyniosły zespołowi ponad 40 prestiżowych nagród. W Filharmonii Wrocławskiej Chór Akademii Medycznej wykona rozrywkowy, karnawałowy program. Będzie to słowno-muzyczny wieczór, podczas którego odbędą się liczne konkursy i quizy z nagrodami.

Pod koniec stycznia (27 stycznia 2012) wystąpi także Chór Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny z towarzyszeniem harfistki – Malwiny Lipiec. Artystka współpracuje z wieloma orkiestrami w Polsce i za granicą zarówno jako solistka, jak i kameralistka, podejmując się najtrudniejszych technicznie i artystycznie partii. Chór Filharmonii Wrocławskiej już od pięciu lat prezentuje publiczności repertuar od baroku po utwory współczesne, zbierając liczne pochlebne i entuzjastyczne recenzje krytyków. W ich wykonaniu usłyszymy dzieła chóralne kompozytorów XIX i XX wieku, w przeważającej części oparte na tematyce świątecznej.

Wrocławska Orkiestra Barokowa (22 stycznia 2012) zaprezentuje twórczość klasyków wiedeńskichw opracowaniu na skład kameralny (zabrzmi m.in. Uwertura do opery Czarodziejski fletMozarta). Czarodziejski flet Mozarta na pierwszy rzut oka wydaje się być niewinną bajką o księciu szukającym swej ukochanej i jego wesołym kompanie. To jednak tylko pozory. Kompozytor zawarł w operze ukryte treści dotyczące wartości, takich jak miłość, wierność czy poświęcenie. Z dzieła uczynił iście filozoficzną powieść będącą polemiką z ideologią masońską i związanymi z nią różnymi stopniami wtajemniczenia. Następnie ten zespół grających na instrumentach historycznych muzyków wykona pod dyrekcją światowej sławy oboisty i dyrygenta Alfreda Bernardiniego m.in. I Suitę F-durz Muzyki na wodzieHändla oraz utwory Telemanna, Bacha i Vivaldiego.

Okres karnawału zakończy przypadający dokładnie w ostatki koncert flamenco, który zabrzmi w wykonaniu zespołu wokalno-tanecznego Los Payos .

To tylko wybrane propozycje koncertów, jakie Filharmonia Wrocławska prezentuje w styczniu. W celu zapoznania się ze szczegółowym programem Filharmonii Wrocławskiej zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej: www.filharmonia.wroclaw.pl

Patronat medialny nad wydarzeniami Filharmonii Wrocławskiej w 2012 roku objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

2012 - Rok Mężczyzn w Teatrze Wielkim w Poznaniu

2012 Rok Mężczyzn w Teatrze Wielkim w PoznaniuRok 2011 w Teatrze Wielkim w Poznaniu minął pod znakiem kobiet. Za nami dziesięć spektakli premierowych – dziesięć heroin, których narracje stały się punktem wyjścia do przeprowadzenia szeregu debat, warsztatów i spotkań. W nowym sezonie poznańscy twórcy, kontynuując ową tradycję, wierzą, iż dzięki temu teatr staje się miejscem, gdzie podejmowane są nie tylko kulturowe, ale również społeczne dyskusje.

W styczniu 2012 rokuTeatr Wielki im. Stanisława Moniuszki rozpocznie nowy sezon – Rok Mężczyzn. Tym razem zaprezentowanych zostanie dziewięć spektakli premierowych, które przedstawiają historie dziewięciu mężczyzn.

Opowieści te pozwolą przełamać stereotyp mężczyzny: wojownika i władcy, wskazując na skomplikowanie męskiej natury i przedstawiając mężczyznę przede wszystkim jako człowieka, który zderza się z codziennością i własnymi słabościami. Zagadnienia te poruszane będą również podczas debat i spotkań towarzyszących premierom. Twórcy sięgną zarówno do utworów klasycznych, takich jak Hamlet, Eugeniusz Onieginczy Jezioro łabędzie, jak również dzieł na wskroś współczesnych.

Już 29 styczniaodbędzie się światowa premiera opery Dzień Świraskomponowanej przezHadriana Filipa Tabęckiego. Z kolei w lipcubędzie miała miejsce prapremiera spektaklu Slow ManNicholasa Lensaw reżyserii Mai Kleczewskiej. Na scenie pod Pegazem zobaczymy również utwory: Demetrio, Król Roger, Ożenekoraz The Angel of Odd. Wśród zaprezentowanych tytułów znajdzie się wiele międzynarodowych koprodukcji zarówno z Europy, jak i Ameryki Południowej. Wśród nich Teatro Argentino de La Plata z Buenos Aires, ABAO w Bilbao, Israeli Opera czy Teatro Amazonas Manaus.

Patronat medialny nad wydarzeniami Roku Mężczyzn w Teatrze Wielkim w Poznaniu objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej...

Prawykonanie Canzony Zygmunta Krauze w Amsterdamie

Zygmunt Krauze
Prawykonanie Canzony, nowego utworu
Zygmunta Krauze (na zdjęciu) zamówionego przez Asko/Shoenberg Ensemble, odbędzie się 12 stycznia 2012 roku w Muziekgebouw w Amsterdamie. Wystąpią: Monica Germino – skrzypce oraz Asko/Schoenberg Ensemble pod batutą Reiberta de Leeuw.

W programie koncertu, oprócz polskiej kompozycji, znajdzie się La GiròLouisa Andriessena, Double SextetSteve’a Reicha oraz mający również swoją premierę ConcertoAndriesa van Rossem.

Morningside Music Bridge 2012

Morningside Music Bridge 2012W lipcu 2012 roku w Calgary w Kanadzie odbędzie się szesnasta edycja Festiwal Muzyki Klasycznej Morningside Music Bridge. Program skierowany jest do skrzypków, altowiolistów, wiolonczelistów oraz pianistów w wieku od 12 do 18 lat.

MMB rokrocznie gromadzi imponującą grupę około 30 znakomitych wykładowców, artystów z Kanady, Stanów Zjednoczonych, Chin oraz Polski. W ciągu 15 lat MMB stało się pozycja, którą w swoim życiorysie z dumą wymieniają uczestnicy poprzednich edycji, w tym również młode gwiazdy światowych scen muzycznych, m. in. Yuja Wang czy Agata Szymczewska.

Tegoroczne warsztaty odbędą się w dniach 4 lipca - 3 sierpnia 2012 w Calgary (Kanada). Uczestnicy mają gwarantowane stypendiumcałkowicie pokrywające koszt udziału w kursie. Wystarczy pomyślnie przejść przesłuchania, które odbędą się w dniach 1-3 lutego 2011w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie.

Więcej informacji - pod adresem mailowym: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,  tel.: 22 42 10 588.

Wymagania repertuarowe przesłuchań - na www.mtroyal.ca/musicbridge

"Łańcuszek" dla dzieci

Łańcuch 2012Dnia 4 lutego 2012 roku w Sali Edukacyjnej Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski odbędzie się Minifestiwal dla dzieci „Łańcuszek”, organizowany w ramach Festiwalu Witolda Lutosławskiego „Łańcuch IX”. Tradycja koncertów programowanych dla dziecięcej publiczności w ramach Festiwalu Witolda Lutosławskiego „Łańcuch” narodziła się już kilka lat temu – jednak dopiero w 2011 roku po raz pierwszy dedykowane najmłodszej publiczności wydarzenia zyskały swego rodzaju autonomię i nowe znaczenie podkreślone objęciem ich osobnym tytułem. „Łańcuszek” w tym przypadku jest nie tylko zdrobnieniem „Łańcucha”, lecz także ma swe całkiem samodzielne źródło, nawiązując do tytułu skomponowanego przez Lutosławskiego w latach 50. cyklu piosenek dla dzieci pt. Słomkowy łańcuszek. Ma on charakter do pewnego stopnia edukacyjny, lecz przede wszystkim artystyczny – dzieci, zapraszane na własny Minifestiwal, traktowane są zupełnie poważnie jako pełnowartościowi słuchacze. Dlatego też organizatorzy dbają o to, by do realizacji „Łańcuszka” zapraszać wykonawców najlepszych, doświadczonych i zarazem mających dzieciom do zaoferowania coś wyjątkowo ciekawego, przybliżającego im muzykę nie tylko patrona festiwalu, Witolda Lutosławskiego, lecz muzykę w ogóle.
W 2012 dziecięcy Minisfestiwal skomponowany jest z dwóch muzycznych spektakli-warsztatówzaprojektowanych i wykonanych przez Janusza Prusinowskiego i jego współpracowników – muzyków grających w zespole Janusz Prusinowski Trio, tj. Piotra Piszczatowskiego, Michała Żaka i Piotra Zgorzelskiego, a także Kaję Prusinowską i Ewę Rdzanek. Warsztaty Kusy Janek i Podwórko z Mazurkamiskonstruowane są tak, by wciągnąć widzów do wspólnej zabawy, a także wspólnego muzykowania. Scenariusz Kusego Janka opiera się na opowieści o postaci znanej w dawnej Polsce z licznych tekstów nawiązujących do sowizdrzalskiej poetyki absurdu, a w czasie trwania spektaklu wszyscy uczą się tytułowej piosenki, uczestniczą w zabawach tanecznych i wykonują tańce takie jak oberek, chodzony i wiwat. Z kolei Podwórko z Mazurkami „to niepowtarzalna okazja dla dzieci i rodziców – jak piszą twórcy warsztatu – do zapoznania się, zachwycenia i radosnego zatracenia w mazurkach”. W trakcie wspólnej zabawy dzieci będą wyklaskiwać, wyśpiewywać, tańczyć, wytupywać, a wreszcie także – grać mazurka.

"Nowe interpretacje" - zakończenie I edycji programu

Instytut Muzyki i TańcaDobiegła końca realizacja pierwszej edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca - „Nowe interpretacje”, którego celem było wspieranie wykonań muzyki polskiej, zwłaszcza słabo rozpowszechnionej w krajowym życiu koncertowym, czyli -  w przypadku I edycji - dzieł Mikołaja Zieleńskiego, Antoniego Stolpego i Stefana Kisielewskiego. Na koncertach i festiwalach współorganizowanych przez IMiT w ramach programu artyści i zespoły po raz pierwszy zaprezentowali publicznie i włączyli do swojego repertuaru koncertowego łącznie 48 kompozycji wskazanych trzech twórców. Koncertów wysłuchało ogółem ok. 1800 słuchaczy.

Polski Balet Narodowy wystąpi w Sewilli

BajaderaPo premierze i serii obleganych w grudniu przez publiczność przedstawień Dziadka do orzechów i króla myszy Piotra Czajkowskiego, zespół Polskiego Baletu Narodowego pod dyrekcją Krzysztofa Pastora wyjedzie na występy gościnne do Sewilli.Organizatorem tournée jest hiszpański impresario Austin Rial Eselman, który zainteresował się promowaniem Baletu w swoim kraju.

Zaproszony przed rokiem do Teatru Wielkiego w Warszawie, po obejrzeniu kilku przedstawień zaprosił polski zespół do Sewilli z Bajaderą Minkusa, baśniowym widowiskiem baletowym w słynnej inscenizacji Natalii Makarowej, wzorowanej na klasycznej wersji choreograficznej Mariusa Petipy. Polskie spektakle Bajadery w Sewilli odbędą się w dniach 10-14 stycznia 2012 roku na scenie tamtejszego Teatro de la Maestranza. W rolach głównych wystąpią m.in. Aleksandra Liashenko, Dagmara Dryl, Maksim Woitiul i Robert Gabdulli. Miejscową orkiestrę Real Orquesta Sinfónica de Sevilla poprowadzi polski dyrygent Tadeusz Wojciechowski.

Trwają już także rozmowy na temat kolejnych wizyt Polskiego Baletu Narodowego w Hiszpanii, m.in. na scenie słynnego Gran Teatre del Liceu w Barcelonie. Tym razem przedmiotem zainteresowania hiszpańskiego partnera jest repertuar współczesny Polskiego Baletu Narodowego.

Więcej informacji- na stronie Teatro de la Maestranza

Krajowy Program Kulturalny Polskiej Prezydencji 2011 – podsumowanie

PrezydencjaMiędzy 1 lipca a 31 grudnia 2011 roku w 9 miastach Polski miała miejsce największa w historii powszechna akcja kulturalna, prezentująca dorobek kulturalny kraju, aktywizująca obywateli do podjęcia roli świadomych uczestników sztuki, znosząca sztuczne podziały między dyscyplinami artystycznymi, wreszcie będąca impulsem do nawiązywania i podtrzymywania współpracy artystycznej i intelektualnej na arenie lokalnej i międzynarodowej.Decyzją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za koncepcję i realizację Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji (KPKPP) 2011 odpowiadał Narodowy Instytut Audiowizualny.

W przeciągu 184 dni, podczas półrocznego, interdyscyplinarnego festiwalu kultury przeprowadzono ponad 1000 projektów artystycznych, realizowanych we współpracy z organizacjami lokalnymi, pozarządowymi oraz licznymi partnerami europejskimi, w tym najważniejszy punkt kulturalnego programu Prezydencji - Europejski Kongres Kultury we Wrocławiu. Na Krajowy Program Kulturalny Polskiej Prezydencji 2011 złożyły się projekty specjalne w Sopocie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Warszawie – miastach goszczących spotkania wysokiego szczebla, a także w Lublinie, Białymstoku, Katowicach i Krasnogrudzie, jak również blisko 60 projektów rekomendowanych przez Radę Programową ds. Oprawy Kulturalnej Polskiego Przewodnictwa w Radzie UE, organizowanych przez instytucje kultury podległe MKiDN. Ponadto, w KPKPP 2011 włączonych zostało około 60 najważniejszych polskich festiwali m.in. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog – Wrocław, Festiwal Sacrum Profanum, „Warszawska Jesień” czy MFF Nowe Horyzonty.

Naczelnym przesłaniem Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011 było Art for Social Change– sztuka dla zmiany społecznej. Hasło to wyraża przekonanie, że współcześnie kultura stanowi integralną część procesu społecznego, istotny element codziennego życia, a uczestnictwo w kulturze znacząco wpływa na tworzenie międzyludzkich relacji, dając poczucie tożsamości i przynależności, tak na lokalnym, krajowym, jak również między- narodowym poziomie. Tym samym program zachęcał odbiorców i twórców sztuki do przyjęcia kreatywnej postawy, podnoszącej świadomość artystyczną i społeczną oraz podejmującą krytyczną refleksję nad kulturą i cywilizacją.

Polska Prezydencja formalnie dobiega końca, jednak wiele z projektów Krajowego Programu Kulturalnego ma lub będzie miało swoją kontynuację w przyszłości. Nawiązane zostały kontakty, które już zaowocowały lub mają szansę zaowocować współpracą przy kolejnych przedsięwzięciach. Swoje dalsze życie mają również projekty muzyczne. Wspólny koncertKrzysztofa Pendereckiego i Jonnego Greenwooda, który we wrześniu zabrzmiał premierowo podczas Europejskiego Kongresu Kultury odbędzie się ponownie 22 marca 2012 rokuw londyńskim Barbican Centre. Wysłucha go również międzynarodowa publiczność kultowego festiwalu „Primavera” w Barcelonie. Również w marcu 2012 legendarna wytwórnia Nonesuch (wydała m.in. III SymfonięGóreckiego) wyda płytę rejestrującą wykonania powstałe podczas tej niezwykłej współpracy. Asi Mina (Asia Bronisławska), która wraz z czterdziestoosobową dziecięcą orkiestrą dętą wystąpiła podczas dnia Inauguracji Polskiej Prezydencji w Warszawie, ruszyła w trasę koncertową po Polsce promując album Wybiegły!, wydany na zamówienie Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Kontynuacją projektów KPKPP 2011 będzie także premierowa inscenizacja Pasji wg św. ŁukaszaKrzysztofa Pendereckiego przeniesiona na deski teatralne przez Grzegorza Jarzynę. Spektakl odbędzie się 31 marca i 1 kwietnia 2012w Alwernia Studios. Również taneczne premiery przygotowane w ramach poznańskiego Old Music New Dance zaprezentowane zostaną w 2012 roku w krajach prezydencyjnego trio: Danii i na Cyprze.

Po sześciu miesiącach Krajowego Programu Kulturalnego pozostaną także trwałe ślady w postaci Pawilonu Olafura Eliassona, książki profesora Zygmunta Baumana wraz z poświęconym mu filmem Krzysztofa Rzączyńskiego i materiałów audiowizualnych: nagrań, fotorelacji, a także projektów kontynuowanych w wirtualnej przestrzeni, dostępnych szerokiej publiczności. Wiosną 2012 roku ukaże się także wydawnictwo podsumowujące Europejski Kongres Kultury.

PRZECZYTAJ:pełny artykuł – plik pdf

Symfonie Ignacego Feliksa Dobrzynskiego

Koncert Sinfonii IuventusW czwartek, 2 lutego 2012 rokuo godz. 19.00 w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W jego programie znajdą się utwory Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego: I Symfonia B-dur op. 11oraz II Symfonia c-moll Charakterystyczna op. 15. Orkiestrę poprowadzi Mariusz Smolij.

Bilety na koncert dostępne na www.eBilet.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (ceny biletów: 30 zł, 25 zł, 15 zł).


Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Dziesiątka muzyki poważnej roku 2011 okiem/uchem Jacka Hawryluka

Jacek Hawryluk na łamach "Gazety Wyborczej" (z 31 grudnia 2011) pokusił się o wskazanie najważniejszych wydarzeń, zjawisk, objawień, sukesów roku 2011 w muzyce poważnej. Podsumowanie wypadło optymistycznie. - Słuchaliśmy baroku, Mykietyna i Reicha. Nawet nie pokłóciliśmy się o Konkurs Wieniawskiego. Za to ponownie wybuchła awantura o Chopina. Ale to i tak był dobry rok dla polskiej muzyki i polskich artystów.

Wśród wyróżnionej "Dziesiątki" znalazł się na pierwszym miejscu XIV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu jako najważniejsze wydarzeniem roku, na drugiej pozycji - festiwale muzyki dawnej: „Misteria Paschalia”, cykl "Opera rara" i „Actus Humanus” oraz „Mazovia Goes Baroque” i średniowieczne koncerty „Wratislavii Cantans”, a na trzeciej – jubileusz 75. urodzin Steve'a Reicha, zorganizowany w ramach festiwalu „Sacrum Profanum”. Dalej znajdujemy: Krzysztofa Pendereckiego z Aphexem Twinem, czyli spotkanie na szczycie w ramach Europejskiego Kongresu Kultury (miejsce 4.), Prezydencję- u nas i za granicą z prawykonaniem III SymfoniiPawła Mykietyna i premierą Marii Romana Statkowskiego na festiwalu w Wexford (miejsce 5.), Operę Matsukazejapońskiego kompozytora Toshio Hosokawy jako najpiękniejsza produkcja minionego roku, wystawioną na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej (miejsce 6.), a także działania artystyczne Łukasza Borowicza(miejsce 7.), Krystiana Zimermana (miejsce 8.) oraz Aleksandry Kurzak i Mariusza Kwietnia (miejsce 9.).

Dziesiąte "przykazanie" listy Jacka Hawryluka wytyka jednak brak umiejętności współpracy między instytucjami kultury i w nich samych. - Nie potrafimy też rozmawiać, o czym świadczy groźba likwidacji Studia im. Lutosławskiego, konflikty w zespołach w Krakowie i Białymstoku czy ostatnie rozwiązanie Chóru Polskiego Radia. - pisze krytyk. - Jeśli tak dalej pójdzie, to w pięknych budynkach filharmonii i oper, które się właśnie budują w całym kraju, nie będzie miał nam kto grać.

PRZECZYTAJ: pełny artykuł - na stronie "Gazety Wyborczej"

„Szkoła mistrzów tradycji” - zakończenie I edycji programu

Instytut Muzyki i TańcaZakończyła się I edycja programu Instytutu Muzyki i Tańca „Szkoła mistrzów tradycji”, adresowanego do artystów muzyków ludowych oraz instytucji i organizacji zajmujących się kultywowaniem polskiej muzyki tradycyjnej, mającego na celu upowszechnianie umiejętności tradycyjnej gry na instrumentach i śpiewu podczas specjalnie organizowanych warsztatów. Program zaowocował wsparciem czterech projektów warsztatowych związanych z przekazywaniem umiejętności tradycyjnych technik wykonawczych w zakresie śpiewu, gry na instrumentach ludowych i tańca:
- Warsztaty dudziarskie (dudy wielkopolskie i skrzypce podwiązane) organizowane przez Centrum Kultury i Sztuki w Lesznie; Rudawa w Kotlinie Kłodzkiej (26-29 lipca 2011)
- Warsztaty muzyki tradycyjnej z Zachodniego Roztoczaorganizowane przez Towarzystwo dla Natury i Człowieka; Lublin i Janów Lubelski (25 sierpnia -25 listopada 2011)
- Warsztaty polskiej muzyki tradycyjnej z rejonu centralnej Polskiorganizowane przez Fundację „Wszystkie Mazurki Świata”; Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie (14-16 października 2011)

- Warsztaty polskiej muzyki tradycyjnej z regionu świętokrzyskiegoorganizowane przez Stowarzyszenie "To.pole”; Fundacja Magazyn Kultury, JCC Centrum Społeczności Żydowskiej i Kawiarnia Naukowa w Krakowie (21-23 października 2011).

Warsztaty muzyki tradycyjnej poprowadzili znani artyści ludowi oraz ich uczniowie: Sławomir Czekalski (harmonia), Adam Tarnowski (bęben obręczowy), Jan Gaca (skrzypce), Tadeusz Kubiak (skrzypce), Zespół Śpiewaczy z Gałek Rusinowskich (Maria Pęzik, Maria Siwiec, Zofia Kucharczyk) (śpiew biały kobiecy), Zygmunt Jakubowski (skrzypce), Ryszard Chrabąszcz (baraban), Ewa Grochowska (śpiew), Piotr Zgorzelski i Katarzyna Staniszewska (taniec), Stanisław Głaz (skrzypce), Janina Chmiel (śpiew), Stanisław Fijałkowski (śpiew), Zbigniew Butryn (suka biłgorajska), Grzegorz Herman (dudy) i Michał Umławski (dudy). Łącznie w warsztatach wzięło udział 162 czynnych uczestników. Podczas warsztatów odbyły się także liczne imprezy towarzyszące - zabawy taneczne z udziałem tradycyjnych kapel ludowych, wystawy, muzyczno-teatralne happeningi oraz koncerty z udziałem artystów ludowych i uczestników warsztatów.

Premiera opery Edwarda Pałłasza

Ja, KainPremiera opery Ja, KainEdwarda Pałłasza odbyła się w sobotę, 7 stycznia 2012 rokuw Warszawskiej Operze Kameralnej w ramach Festiwalu Oper Kameralnych XX i XXI wieku. Reżyseria - Jitka Stokalska, kierownictwo muzyczne - Tadeusz Karolak, scenografia - Marlena Skoneczko. Wystąpią: jako Pierwszy – Jan Monowid, Drugi – Andrzej Klimczak, Ona – Aleksandra Biskot, Magdalena Smulczyńska, Ewa Puchalska, Głos – Justyna Reczeniedi oraz Orkiestra Kameralna Warszawskiej Opery Kameralnej pod dyrekcją Tadeusza Karolaka.

Utwór powstał w oparciu o libretto Joanny Kulmowej. Autor muzyki w katalogu festiwalowym dodał do tytułu znaki zapytania „Ja? Kain?” i stwierdził, że „gdyby ludzkości, po całkowitym zniszczeniu naszej cywilizacji, przyszło budować ją na nowo, pewne jest to, że nie udałoby się ominąć spotkania Abla z Kainem. Zagadką byłoby tylko to, który z nich jest (i dlaczego) Kainem, a który Ablem?…” Edward Pałłasz powiedział także: „Miło jest komponować dla śpiewaków, których się dobrze zna. To rzadka przyjemność …”. Trzeba przyznać, że zarówno niebanalna treść opery, jak i wieloletnia współpraca Edwarda Pałłasza z muzykami WOK, mogą zachęcić do spędzania czasu w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej.

Spektakl zostanie powtórzony 11 stycznia 2012 roku.