Polmic - FB
Filter

Jubileuszowy Chanterelle Festival 2012

Chanterelle 2012Dwudziesty „Chanterelle Festival 2012” odbędzie się w trzech odsłonach: wiosną - 19-20 i 25-26 maja, latem - 9-10 czerwca oraz jesienią - 1 października i 17 listopada. Mottem tegorocznej, jubileuszowej edycji są słowa Ryszarda Kapuścińskiego: “…inne światy i inne kultury, to są zwierciadła, w których przeglądamy się my i nasza kultura”. Koncerty i spotkania odbywać się będą w Ostrowie Wielkopolskim, Lewkowie i Gołuchowie.

Festiwal rozpoczęły dwa koncerty „wstępne” – Prolog Śpiewy Polskich Świątyńw wykonaniu Schola Gregoriana Pragensisi Wiosenne Preludium Opowieści instrumentów - koncert dla dzieci, rodziców i dziadków, połączony z baśniami, opowieściami, warsztatami i wierszami. Właściwa inauguracja Festiwalu miała miejsce 25 maja w Ostrowie Wielkopolskim; utwory Wacława z Szamotuł, Cypriana Bazylika, Mikołaja Gomółki, Claude’a Goudimela, Heinricha Schuetz i Jana Sebastiana Bacha wykonał Kameralny Zespół Wokalny „Il Canto”. Dzień później pieśni sefardyjskie w stylu orientalnym zaprezentowała Anna Riveiroz zespołem, a wielobarwny „misz masz” tradycji muzycznych Europy z wpływami jazzu - polsko-ukraińska grupa Čači Vorba.

Czerwcowe koncerty w Zamku Książąt Czartoryskich w Gołuchowie wypełni kameralistyka: muzyka XVII-wiecznych ulic hiszpańskich i dworów włoskich w interpretacji Juliety Gonzalez de Springer – sopran i Anny Wiktorii Swobody- lutnia, teorba, gitara barokowa, world music zespołu Vołosioraz kwartety Władysława Żeleńskiego w wykonaniu Four Strings Quartet.
Jubileuszową edycję Festiwalu zakończy koncert z okazji Światowego Dnia Muzykiw Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego (1 października) i XXX Salon Muzyczny Jadwigi Jankielewicz Z historią w tle (17 listopada).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Monbar czyli flibustierowie - na płycie Polskiego Radia

PRCD - MonbarOperaIgnacego Feliksa Dobrzyńskiego Monbar czyli flibustierowie, nagrana 19 września 2010 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w interpretacjiPolskiej Orkiestry Radiowej pod batutąŁukasza Borowicza, ukazała się na płycie nakłademPolskiego Radia SA. Dzieło - po prawie 150 latach od daty premiery - wraca do repertuaru, uzupełniając lukę w historii muzyki polskiej. Premiera płyty miała miejsce 26 marca 2012 roku.

Monbar czyli flibustierowie – pierwsza i jedyna ukończona 3-aktowa opera Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego pierwotnie nosiła tytuł Korsarzi powstawała w latach 1836-1838. Libretto osnute na noweli Der FlibustierK. F. van der Veldego napisał przyjaciel kompozytora Ludwik Paprocki. Przez wiele lat kompozytor bezskutecznie zabiegał o wystawienie dzieła najpierw w Warszawie, a potem w Prusach. W 1860 roku, po ponad dwudziestu latach starań kompozytora, wspieranego głosami krytyki, rozpoczęto przygotowania do premiery. W 1863 roku zostaje wydany drukiem, nakładem G.Geberthnera i R.Wolffa, wyciąg fortepianowy opery, opracowany przez samego kompozytora i jego syna Bronisława Dobrzyńskiego. Libretto dla potrzeb wykonania scenicznego dostosowała Seweryna z Żochowskich Pruszakowa.
Premiera Monbara w Operze Warszawskiej miała miejsce 10 stycznia 1863 roku, 25 lat po napisaniu partytury. Wśród wykonawców znaleźli się najlepsi ówcześni soliści, znani również z premierowych wykonań oper Stanisława Moniuszki – Bronisława Dowlakowska, Maria Gruszczyńska, Józefa Chodowiecka-Hess, Jan Koehler, Wilhelm Troschel, Leon Borkowski, Franciszek Cieślewski i inni. Historia wystawień opery nieuchronnie zakończyła się po kilku spektaklach. Zaledwie 12 dni po premierze wybuchło powstanie styczniowe i opera spadła z afisza, by już nigdy na deski teatru nie powrócić.

W nagraniu wzięli udział: Rafał Bartmiński (tenor) - Monbar, Pavlo Tolstoy (tenor) - Don Żuan, Ewa Biegas (sopran) - Donna Maria, Wojtek Gierlach (bas) - Don Alonzo, Agnieszka Makówka (mezzosopran) – Rozalia, Eliza Kruszczyńska (sopran) – Blanka, Dariusz Machej (bas) – Perez, Krzysztof Szmyt (tenor) - Van Best i Alvarez, Daniel Borowski (bas) - Koryfeusz i Triszar, Grzegorz Pazik (baryton) – Diego, Anna Marchwińska - przygotowanie solistów, Artur Sędzielarz - przygotowanie chóru, Chór Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa, Łukasz Borowicz - dyrygent, kierownictwo muzyczne.

Polscy artyści w Paryżu pamięci Debussy'ego

Magia OrientuAssociation des Artistes Musiciens Polonais en France zaprasza w środę, 11 kwietnia 2012 roku na koncert Magie de l'Orient (hommage à Debussy).

W wykonaniu polskich artystów - Moniki Urbaniak-Lisik – skrzypce i Teresy Janiny Czekaj – fortepian usłyszymy utwory Claude’a Debussy’ego, a także Juliusza Zarebskiego, Leopolda Godowski i Karola Szymanowskiego.

Koncert odbędzie się w Bibliotece Polskiej w Paryżu (6, quai d'Orléans). Początek o godz. 19.00. Rezerwacja miejsc - telefonicznie 01 55 42 91 87 lub pisząc na adres e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Koncert poświęcony wyjątkowej przyjaźni

Eugeniusz MorawskiNadzwyczajny koncert symfoniczny, inaugurujący projekt popularyzujący dziedzictwo kulturowe Polski i Litwy, pod Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego w wykonaniu Orkiestry Sinfonia Varsovia pod batutą Moniki Wolińskiej odbędzie się 1 kwietnia 2012 rokuo godz. 19:00 w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Artystyczne związki polsko-litewskie mają długą tradycję i są ważnym elementem naszej wspólnej historii. Koncert poświęcony jest wyjątkowej przyjaźni dwóch wielkich kompozytorów – Eugeniusza Morawskiego (na zdjęciu) i Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa. Ci wybitni twórcy wspierali się w życiu artystycznym i prywatnym. Podczas koncertu usłyszymy: poemat symfoniczny W lesieM.K. Čiurlionisa napisany w Warszawie, a dedykowany Eugeniuszowi Morawskiemu oraz NevermoreE. Morawskiego – poemat symfoniczny napisany po śmierci litewskiego przyjaciela. Odbędzie się również premiera światowautworu Marcina Błażewicza pt. Doświadczenie śmierci, dedykowanego przyjaźni bohaterów tego wieczoru. Ponadto zabrzmi Rapsodia litewskaMieczysława Karłowicza.

Koncert ten to również premiera i promocja płytyz poematami symfonicznymi Eugeniusza Morawskiego, nagranej przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia pod batutą Moniki Wolińskiej. Płyta jest pierwszym w historii albumem z muzyką tego wspaniałego kompozytora, zawierającym zachowane trzy poematy symfoniczne.

Organizatorem Koncertu jest Fundacja im. Antona Brucknera.

Wstęp za zaproszeniami i na wejściówki dostępne w dniu koncertu w kasie Studia S1.

Unsound Festival New York 2012

Unsound Festival New York 2012Fundacja Tone, Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku oraz Goethe-Institut New York zapraszają na Unsound Festival New York 2012, który odbędzie się w dniach 18-22 kwietnia.

Koncerty, dyskusje i pokazy nowojorskiej edycji Unsound Festival - międzynarodowego festiwalu muzyki postępowej i pokrewnych sztuk wizualnych - będą odbywać się w wielu prestiżowych miejscach – m.in. w BAMcinematék, (Le) Poisson Rouge, The Bunker, David Rubinstein Atrium w Lincoln Center, czy ISSUE Project Room. Wśród artystów znajdą się debiutujący w Nowym Jorku wykonawcy, jak polski zespół Baabaczy projekt Macio Morettiego i Piotra Zabrodzkiego LXMP. Po raz kolejny przed nowojorską publicznością zaprezentuje się Michał Jacaszekz utworami z nowego albumu Glimmer (Ghostly International). Jednym z największych wydarzeń tegorocznej edycji będzie zrealizowany dzięki wsparciu Królewskiego Konsulatu Norwegii w Nowym Jorku i San Francisco oraz we współpracy z festiwalem Communikey w Boulder w Colorado projekt TRINITY– owoc współpracy legendy dark ambientu Lustmorda z norweskim wykonawcą Biosphere. Inspiracją dla projektu jest historia prac nad bombą atomową i testów nuklearnych, przeprowadzanych w pustynnym miejscu zwanym Trinity w Nowym Meksyku. Koncert w ramach Unsound New York będzie światową premierą tego projektu.

Dyrektor Opery Bałtyckiej o sytuacji Warszawskiej Opery Kameralnej

Marek Weiss komentuje- Prawie wszystkim instytucjom artystycznym w Polsce obcięto w tym roku dotacje. Powoływano się na kryzys, oszczędności, restrukturyzację wydatków na kulturę itd. Jednocześnie premier Tusk ogłosił, że po raz pierwszy wydatki na kulturę osiągną w tym roku postulowany od dawna jeden procent budżetu państwa. (...) nie potrafię zrozumieć tego paradoksu. - pisze dyrektorOpery Bałtyckiej Marek Weiss na swoim blogu, komentując sytuacjęWarszawskiej Opery Kameralnej oraz obniżenie dotacji na tę Operę i na inne instytucje.

- Faktem jest, że i Ministerstwo Kultury i Urzędy Marszałkowskie tną budżety teatrów jak kraj długi i szeroki. Wiąże się to z ogólnym upadkiem kultury w gwałtownie materializującym się narodzie i powszechnym brakiem zrozumienia przepastnej różnicy pomiędzy rosnącą w siłę popkulturą opanowaną przez bufonów, celebrytów i amatorów a sztuką wysoką spychaną na margines społeczeństwa do nisz o niskiej oglądalności. Profesjonalni artyści bronią się jak mogą i robią swoje w myśl wezwania Młynarskiego, ale niektóre akty wandalizmu wobec zasłużonych placówek artystycznych przekraczają granice odporności na ciosy i wpędzają w rozpacz. Tak stało się ostatnio w Warszawie, gdzie w trakcie sezonu, który w poważnych teatrach planuje się starannie na co najmniej rok do przodu, powiadomiono dyrektora Sutkowskiego, że nastąpią kolejne cięcia w dotacji i będzie ona mniejsza o jedna czwartą od planowanej. Znaczy to, że Opera Kameralna nie tylko nie może zapewnić kolejnej edycji Festiwalu Mozartowskiego, który jest chlubą na skalę światową naszego środowiska muzycznego i jedną z najważniejszych wizytówek Warszawy, ale raczej w ogóle nie zagra żadnego spektaklu, a środków na utrzymanie zespołu i gmachu nie wystarczy do końca roku.

Apel OPEM - komentarz sygnatariuszy na odpowiedź MKiDN

SygnatariuszeApelu OPEM wystosowali w dniu 27 marca 2012 roku komentarz do stanowiska MKiDN przedstawionego w odpowiedzi na petycję w sprawie powszechnej edukacji muzycznej.

W piśmie adresowanym do ministrów EN i KiDN czytamy:
"Dziękujemy za przypomnienie znanych nam dobrze z najlepszej strony inicjatyw resortu kultury na rzecz upowszechnienia muzyki wśród dzieci i młodzieży, zarazem pragniemy podkreślić, że naszym dążeniem jest nie tyle popularyzacja, co edukacja muzyczna, to znaczy kształcenie muzycznych umiejętności praktycznych. Tylko taka edukacja może „doprowadzić do powstania kompetentnych grup twórców i odbiorców muzyki”. Działania popularyzatorskie, nawet zakrojone na najszerszą skalę, do tak sformułowanego celu nie doprowadzą, co wykazuje dotychczasowa praktyka pedagogiczna również w innych krajach europejskich.
Dla nas, sygnatariuszy apelu, jest oczywiste, że bez zaangażowania się we współpracę Ministerstwa Edukacji, stan muzykalności polskiego społeczeństwa będzie się pogarszał. Rozwiązanie tej kwestii leży naszym zdaniem w objęciu wszystkich dzieci praktycznym nauczaniem muzyki, w tym gry na instrumencie solowym. Rozwiązanie takie z powodzeniem wdrożone przed paru laty np. w Norwegii, wymaga stworzenia odpowiednich warunków, do których należą:
1. Organizacja bazy - sal i instrumentów - wiele szkół mogłoby rozwijać taką bazę wspólnie z innymi placówkami oświatowymi lub we współpracy z domami kultury.
2. Powierzenie prowadzenia zajęć muzycznych wykształconym muzykom, tzn. nauczycielom posiadającym właściwe kompetencje muzyczne (analogicznie do wymogu kompetencji językowych stosowanego w nauczaniu języka obcego).
Apel OPEM został entuzjastycznie poparty tak przez najwybitniejszych twórców i dziennikarzy muzycznych, jak i liczną rzeszę artystów i pedagogów muzyki, na czele z rektorem Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, prezesem Związku Kompozytorów Polskich oraz profesorami akademii muzycznych z całej Polski. Aktualnie podpisało go ponad sześćset osób. Świadczy to o rzeczywistym i głębokim zatroskaniu środowiska muzyków polskich stanem powszechnej edukacji muzycznej w naszym kraju. Komentarze wpisywane wraz z poparciem http://www.spimr.pl/index.php/aktualnosci/125-apel-o-powszechn-edukacj-muzyczn-komentarze dostarczają niezliczonych merytorycznych argumentów przemawiających za powszechnym kształceniem muzycznym. Poniżej cytat z wpisu prof. Barbary Przybyszewskiej-Jarmińskiej, która w bezpośredni sposób formułuje to, o czym doskonale wiedzą wszyscy, którzy kiedykolwiek mieli okazje uczyć się gry na jakimś instrumencie: „Czas poświęcony w szkole na muzykowanie zaowocuje lepszymi wynikami w innych przedmiotach i przyjemniejszym życiem” oraz jakże wymowne słowa zanotowane przez prof. Barbarę Gruberne-Bernacką: „Zaniedbania w edukacji artystycznej skutkują analfabetyzmem emocjonalnym!”
Podtrzymujemy nasz apel! Oczekujemy na podjęcie przez oba ministerstwa działań zmierzających do rozpatrzenia i wcielenia w życie naszych postulatów."

PRZECZYTAJ: komentarz sygnatariuszy na odpowiedź MKiDN - plik pdf

Program "Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych"

IMiT Instytut Muzyki i Tańca uruchomił I edycję nowego programu – „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych”.

Program skierowany jest do organizacji zajmujących się kultywowaniem rodzimych tradycji muzycznych, animatorów-regionalistów oraz do polskich artystów: mistrzów - twórców ludowych i młodych artystów zainteresowanych nauką budowy instrumentów ludowych. Celem programu jest nauka i upowszechnianie praktycznych umiejętności budowy polskich instrumentów ludowych oraz wiedzy o ich roli w kulturze Polski metodą bezpośredniego przekazu mistrz-uczeń. Zadaniem programu jest stworzenie podstaw do twórczości zaspokajającej potrzeby krajowego rynku muzyków oraz kapel na instrumenty związane z danym regionem, wykreowania swoistego „produktu regionalnego” jako elementu tożsamości oraz zainteresowanie młodego pokolenia tradycyjnymi technikami budowy instrumentów upowszechnianie fachu twórców instrumentów.

Możliwe są dwie formy zgłoszenia udziałui uczestnictwa w programie – poprzez organizowanie przez instytucje i organizacje społeczne warsztatów, w trakcie których mistrzowie-twórcy ludowi i moderatorzy przekazują umiejętności praktyczne i wiedzę w zakresie budowy instrumentów, albo poprzez indywidualne kursy nauki budowy instrumentów ludowych metodą bezpośredniego przekazu mistrz-uczeń.

Pierwsza edycja programu obejmuje warsztatyodbywające się w terminie od 31 maja do 15 grudnia 2012 roku. Termin nadsyłania zgłoszeńw I edycji upływa 30 kwietnia 2012 roku, zaś termin wyboru projektów 15 maja 2012 roku. Chęć przystąpienia do uczestnictwa w programie zgłaszają do IMiT łącznie organizator warsztatów i mistrz-artysta ludowy (priorytet I) lub uczeń-artysta i mistrz-twórca ludowy (priorytet II).

Szczegółowe informacje - na stronie: www.imit.org.pl

Tu Szymanowski!

Tu Szymanowski!Uniwersytet Warszawski iTowarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego zapraszają na kolejny koncert TU SZYMANOWSKI! w ramach cyklu kultura.uw.

Okazją to zaprezentowania muzyki Karola Szymanowskiego będzie 75. rocznica jego śmierci, przypadająca 29 marca. Usłyszymy m.in. Etiudę b-moll op. 4 nr 3, jeden z najbardziej znanych utworów z pierwszego okresu twórczości kompozytora. Zabrzmią też kompozycje Tadeusza Bairda, zwanego „ostatnim polskim romantykiem” – będą to I i II Sonatina oraz Mała suita dziecięca. Za przyczyną zainteresowań naukowych wykonawcy recitalu – pianisty Piotra Banasika, wykładowcy katowickiej Akademii Muzycznej – będziemy też mogli poznać dzieła Xavera Scharwenki, urodzonego w wielkopolskich Szamotułach niemieckiego kompozytora przełomu XIX i XX wieku, cenionego w swoich czasach interpretatora dzieł Fryderyka Chopina, wydawcy i pedagoga.

Wprowadzenie do koncertu będzie udziałem Piotra Maculewicza, kierownika Gabinetu Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Istniejące od ponad 50 lat w BUW Archiwum Kompozytorów Polskich XX Wieku jest największą skarbnicą pamiątek po Szymanowskim, posiada także niemal całą spuściznę kompozytorską Tadeusza Bairda.

Wykonanie utworów Tadeusza Bairda odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Nowe interpretacje”.

Koncert, organizowany przez Biuro Promocji UW, Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie i Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego odbędzie się 29 marca 2012 roku(czwartek) o godz. 18:30 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów UW (Krakowskie Przedmieście 32).

Bezpłatne wejściówki dostępne będą na godzinę przed koncertem; liczba miejsc ograniczona.

Dwie „Złote Maski” dla Opery Śląskiej

2 "Złote Maski" dla spektaklu "Don Carlos"W poniedziałek, 26 marca 2012 rokupodczas uroczystej gali w Teatrze Śląskim im. Wyspiańskiego w Katowicach twórcy teatralni z województw śląskiego i opolskiego odebrali "Złote Maski", nagrody przyznawane co roku za szczególne osiągnięcia artystyczne w dziedzinie sztuki teatralnej.

Nagrodę w kategorii „przedstawienie roku” przyznano spektaklowi Don CarlosGiuseppe Verdiego, którego premiera w Operze Śląskiej odbyła się w maju 2011 roku. Uhonorowany został także reżyser spektaklu - Waldemar Zawodzińskiza reżyserię. Operę Don Carloszobaczyć będzie można w Operze Śląskiej 15 kwietniaoraz 10 czerwca 2012 rokuo godz. 18.00.

„Złote Maski” przyznawane są z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru za szczególne osiągnięcia artystyczne w dziedzinie sztuki teatralnej. Do edycji za 2011 rok kandydowały przedstawienia, które miały swoją premierę w teatrach w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 roku.

III. International Chamber Music Festival “Q’arto Mondi”

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Q’artoMondi” 2012The III. International Chamber Music Festival “Q’arto Mondi” under the honorary patronage of Maestro Maxim Vengerov will take place in Poznan at the end of April 2012.

The Festival’s ideology is to introduce a string quartet to the audience of Poznan and present this chamber music formation in a variety of styles and genres. Previous editions featured among others Turtle Island Quartet, Cuarteto Casals, Camerata Quartet, Silesian Quartet, MaciejGrzybowski, Andrzej Bauer and Mieczysław Szcześniak. Diversity of this event’s calendar derives from interesting repertoire proposals and marvelous artists invited by festival’s directors and organizers, the Meccorre String Quartet.

This year’s edition will be held between 21 – 27 Apriland will feature truemasters of classical and jazz stage, among others Leipziger Streichquartett, a true legend of the classical music world, which discography consists of over 70 cd recordings. Another recital will belong to one of the top quartets of the young generation – Bennewitz Quartet form Prague. Meccorre String Quartet will sharestage with exquisite guests as Friedemann Weigleand Eckart Rungefrom the Artemis Quartett will join them to perform J. Brahms’ Sextett. Eckart Runge will also perfom with Jacques Ammon their famous „Jazz, Tango Nuevo” Project, which promises unforgettable evening no one should miss. The final concert will introduce Atom String Quartet– a young, polish jazz string quartet, which recently conquered the polish jazz stage.

The Festival’s venues are Aula Nova of the I. J. Paderewski Academy of Music and “Zamek” Culture Centre. Admission is free for all concerts.

 More information about the Festival - on the website http://qartomondi.com

Warsztaty orkiestrowe i kameralne „Muzyka naszych czasów” - Inowrocław, 5-15 lipca 2012

Warsztaty orkiestrowe i kameralne „Muzyka naszych czasów” - Inowrocław, 5-15 lipca 2012MUZYKA NASZYCH CZASÓWto warsztaty orkiestrowe i kameralne, na których będzie można pracować wyłącznie nad repertuarem muzyki XX i XXI wieku. Podczas kursu uczestnicy nie tylko będą ćwiczyć swój warsztat, ale także kształtować muzyczną świadomość i budzić artystyczną wrażliwość. Orkiestrę symfoniczną i smyczkową poprowadzi Marek Moś, który przez cały czas trwania warsztatów będzie pracował z uczestnikami nad kompozycjami współczesnych polskich kompozytorów.

Warsztaty będą także okazją do spotkania ze znakomitymi polskimi kompozytorami - Pawłem Szymańskim i Pawłem Mykietynem. Bezpośrednia rozmowa z autorytetami dla wielu uczestników okaże się być może największym natchnieniem do podjęcia własnych poszukiwań w wykonawstwie muzycznym.

Warsztaty odbędą się w dniach 5-15 lipca 2012 roku w Inowrocławiu, jednym z największych miast województwa kujawsko-pomorskiego, tytularnej stolicy Kujaw Zachodnich, położonym na Szlaku Piastowskim na Równinie Inowrocławskiej w pobliżu szlaków wodnych. W południowej części miasta płynie Noteć, która łączy Inowrocław z rzekami dorzeczy Odry i Wisły. Inowrocław stara się łączyć dwie funkcje: ośrodka uzdrowiskowego z rozbudowaną siecią sanatoriów i ośrodka gospodarczego, wykorzystującego leżące pod miastem i na jego obrzeżach bogate pokłady surowca.

SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE – na stronie:www.mnc.cultura.org.pl

Patronat medialny nad Warsztatami objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

SOS (od) Warszawskiej Opery Kameralnej

SOS (od) Warszawskiej Opery KameralnejDyrekcjaWarszawskiej Opery Kameralnej poinformowała, że obniżenie dotacji podmiotowej dla Opery na rok 2012 przez Sejmik Województwa Mazowieckiego (uchwała z dnia 12 marca 2012 roku) sprawi, że odwołane zostaną nawet wszystkie kolejne zaplanowane przedstawienia i koncerty, w tym XXII Festiwal Mozartowski. Na utrzymanie działalności Opery zabraknie 1 194 577 złotych.

Sprzeciwwobec zaistniałej sytuacji w Warszawskiej Operze Kameralnej i działań władz miasta można wyrazić podpisując petycję– na stronie: http://www.petycje.pl/petycja/8554/sos_dla_warszawskiej_opery_kameralnej.html

Wyróżnienie magazynu "Pianiste" dla płyty Piotra Sałajczyka

Sonaty Beethovena i Schuberta w wykonaniu Piotra Sałajczyka (DUX 0838)Debiut fonograficzny pianistyPiotra Sałajczyka - płyta z ostatnimi sonatami Ludwiga van Beethovena (Sonatą c-moll op. 111) oraz Franza Schuberta (Sonatą B-dur D 960), wydana przez firmęDUX w listopadzie 2011 roku - został wyróżniony tytułem „Maestro” francuskiego miesięcznika „Pianiste” (nr 72, styczeń-luty 2012).

W recenzji pióra Stephane‘a Friedericha czytamy: „SonataBeethovena wzrusza mocą i przekonaniem, zagrana w pełni skupienia, bez śladu zbytniej teatralności. Przychodzi na myśl Serkin ze swoim darem odkrywania kolejnych płaszczyzn dźwiękowych. Prostota Ariettywibruje i nabrzmiewa od podskórnej ekspresji. Słychać delikatny odgłos rodzącego się świata, choć Beethoven wie, że ten świat wkrótce opuści. Z wrażeniami tymi nie rozstajemy się słuchając ostatniej sonaty Schuberta ukończonej przez kompozytora niecałe dwa miesiące przed śmiercią. Piotr Sałajczyk w pełni oddaje tę niesamowitą lirykę nagłych uniesień oraz ciszy; muzyki, która tańczy pozornie niewinnie, tworząc oddaloną i odrealnioną poetykę dzieła. Pierwszy solowy album Piotra Sałajczyka ma wymiar mistrzowski.”

Wielka Noc w skorupce

Wielka Noc w skorupceNakładem Agnecji Muzycznej Polskiego Radia ukazała się płyta dla dzieci o tematyce świątecznej Wielka Noc w skorupce. Swoją premierę miała 12 marca 2012 roku.

Płyta jest zapisem koncertu dla dzieci z cyklu Kasia i Pippi na tropie, który odbył się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w kwietniu 2011 roku. Podczas słuchania płyty dzieci wędrują wspólnie z Pippi i Kasią w poszukiwaniu Ktosia, który mieszka w skorupce jajka. Towarzyszy im Wielka Noc, która od czasu do czasu zasypia zmęczona w skorupce, a także przepiękna muzyka rodem z Afryki, Ameryki Południowej, Wysp Indonezyjskich i Starego Kontynentu. Muzycy z Miasteczka Pippi i Muzycy Klasycy wiernie podążają tropem mlecznej drogi i najjaśniejszej spośród gwiazd roziskrzonego nieba - Syriusza.

Scenariusz koncertu napisała Katarzyna Stoparczyk, która poprowadziła koncert wspólnie z Dominiką Kluźniak - Pippi Pończoszanką. Wśród wykonawców znaleźli się także: Ewelina Siedlecka – sopran, Klaudiusz Baran – akordeonista, Muzycy Klasycy, Sambor Dudziński oraz Muzycy z Miasteczka Pippi: Ygor Przebindowski, Wojtek Król, Fryderyk Młynarski.

Festiwal Beethovenowski - Wojna i pokój

16. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena 2012 16. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovenaodbędzie się w dniach 25 marca – 6 kwietnia 2012 roku. Tematem przewodnim tegorocznej edycji będzie wojna i pokój. Zmierzch bogów, słynna VII Symfonia „Leningradzka”, czy Aleksander Newski– to tylko część programu Festiwalu.

Festiwal zainauguruje koncert laureatów 14. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Piotra Czajkowskiego. Wystąpi Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod batutą Clemensa Schuldta, laureata Konkursu Dyrygenckiego Donatella Flick w Londynie oraz zwycięzcy moskiewskiej imprezy: pianista Daniil Trifonov, skrzypek Sergei Dogadin i wiolonczelista Narek Hakhnazaryan, którzy wykonają Koncert potrójnyBeethovena. W Beethovenowskim repertuarze usłyszymy również Orkiestrę Düsseldorfer Symphoniker pod dyrekcją Andreya Boreyki (III Symfonia „Eroica”), Orkiestrę i Chór Filharmonii Narodowej pod batutą Jerzego Semkowa, Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzoną przez Miguela Gómeza Martíneza (muzyka sceniczna do tragedii Egmont).

Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Zoltána Kodály’a

XV Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Zoltána Kodály’aW roku 2012 obchodzimy 130. rocznicę urodzin oraz 75. rocznicę śmierciKarola Szymanowskiego – jest to również rok "małego" jubileuszu festiwalu„Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego”. W dniach 25-28 marca 2012 rokuodbędzie się jego 15. edycja.

1882 to rok urodzin Karola Szymanowskiego, ale również Igora Strawińskiego i Zoltana Kodaly’a. Ponieważ formuła festiwalu pozwala na przedstawienie twórczości jednego tylko kompozytora obok utworów Karola Szymanowskiego, zatem Wieczory 2012 poświęcone będą kompozytorowi węgierskiemu. Program czterech festiwalowych koncertów został zaplanowany tak, by przedstawić mało znaną u nas twórczość Zoltana Kodalyw możliwie najpełniejszym oświetleniu. Przewidziany został koncert chóralny z towarzyszeniem organów oraz trzy koncerty kameralne ze znakomitą obsadą artystów, m.in.: Sławomir Tomasik (nagroda Fryderyk 2011 za nagranie kompletu dzieł na skrzypce i fortepian K. Szymanowskiego), Magdalena Lisak, Kwartet Śląski. Niewątpliwą atrakcją będzie koncert utworów fortepianowych Kodaly’a w wykonaniu węgierskiego pianisty Balazsa Reti, który przedstawi również swoją interpretację Szymanowskiego.

Festiwal organizują Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego oraz Śląskie Towarzystwo Muzyczne.

ZOBACZ: program Festiwalu

Ulica Marka Stachowskiego w Krakowie

Ulica Marka Stachowskiego w KrakowieW środę, 21 marca 2012 roku Rada Miasta Krakowa jednogłośnie przyjęła uchwałę nadającą jednej z krakowskich ulic imięMarka Stachowskiego. Szczęśliwym zbiegiem okoliczności stało się to dokładnie w 67. rocznicę urodzin kompozytora.

Starania o nadanie nazwy ulicy lub innemu miejscu w przestrzeni publicznej Krakowa imienia Marka Stachowskiego podejmowane były od 2008 roku przez Stowarzyszenie Artystów Polskich. W 2011 roku władze Województwa Małopolskiego, po przeanalizowaniu ponad dziesięciu lokalizacji, wybrały okolice Bulwaru Kurlandzkiego, na Grzegórzkach jako najlepsze miejsce na budowę nowego gmachu Filharmonii Krakowskiej, a docelowo także Akademii Muzycznej. Stowarzyszenie Artystów Polskich zaproponowało, aby Filharmonia Krakowska stanęła przy ulicy nazwanej imieniem wybitnego współczesnego kompozytora, związanego z Krakowem, jednego z najbardziej lubianych i szanowanych profesorów Akademii Muzycznej, cenionego pedagoga, który wykształcił całą generację kompozytorów młodego i średniego pokolenia. Inicjatywę poparli: Związek Artystów Scen Polskich, Oddział Krakowski, Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, Zarząd Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Koło Młodych ZKP oraz poseł RP Łukasz Gibała.
Decyzją Rady Miasta imieniem Marka Stachowskiego nazwano ulicę poprzeczną do ulicy Wandy nad Wisłą. Dodatkowym argumentem przemawiającym za nazwaniem ulicy imieniem kompozytora był fakt, że artysta mieszkał i tworzył przez ostatnie 20 lat swego życia nieopodal tego miejsca, na terenie Grzegórzek.

5th International Jorma Panula Conducting Competition 2012

5th International Jorma Panula Conducting Competition 2012V Międzynarodowy Konkurs Dyrygencki im. Jormala Panuli odbędzie się w Vaasa w Finlandii w dniach 13-16 listopada 2012 roku.

Konkurs, zaliczany do jednych z najważniejszych tego typu wydarzeń w Europie, organizowany jest od 1999 roku co trzy lata. Fiński dyrygent, kompozytor i pedagog Jorma Panula od pierwszej edycji sam pełni rolę dyrektora artystycznego konkursu i przewodniczącego Jury. Zwycięzcami poprzednich czterech konkursów zostali: Olari Elts, Eva Ollikainen, Vytautas Lukocius i Yordan Kamdzhalov.

Nagrody:
I nagroda – 11 000 euro
II nagroda – 8 000 euro

III nagroda – 6 000 euro

Termin zgłaszania: 31 marca 2012

Rejestracja online: na stronie www.panulacompetition.fi

Jury obradować będzie w składzie: Jorma Panula (Przewodniczący, Finlandia), Olari Elts (Estonia), Alun Francis (Niemcy), Andrew Bennett (Portugalia), Jin Wang (Austria), Maano Männi (Vaasa City Orchestra) i Juha Markkanen (Sinfonia Finlandia Jyväskylä).
 

Konkursowymi orkiestrami będą wiodące, profesjonalne orkiestry swoich regionów: Vaasa City Orchestra i Sinfonia Finlandia Jyväskylä. Solowe partie skrzypiec wykonają: Kreeta-Julia Heikkilä (w półfinale) i Alina Pogostkina (w finale).

Miejscem konkursu będzie jedna z najpiękniejszych sal koncertowych w Finlandii - Vaasa City Hall.

Kontakt:
Laura Käpyaho - Producent
Miasto Vaasa
Kulttuurikeskus
P.O.Box 3, FI-65101 Vaasa, Finlandia
Tel. +358 (0)6 325 3755

10th International Composition Competition “Romualdo Marenco” 2012

Miasto Novi Ligure we Włoszech będzie gospodarzem dziesiątej edycji Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego “Romualdo Marenco”, organizowanego w celu promowania utworów na zespół muzyczny i wzbogacenia współczesnego repertuaru. Konkurs odbędzie się w dwóch kategoriach: kompozycji na zespół oraz kompozycji na kwartet saksofonowy. Każdy kompozytor może zgłosić jeden utwór w jednej lub obu kategoriach. Konkurs otwarty jest dla kompozytorów wszystkich narodowości bez limitu wieku. Zgłaszane utwory nie mogą być opublikowane, wykonywane publicznie, emitowane w radiu lub telewizji oraz nagrodzone w innym konkursie.

KOMPOZYCJA NA ZESPÓŁ
Przedmiotem konkursu jest kompozycja przeznaczona w oryginale na zespół muzyczny o czasie trwania nie mniejszym niż 10 minut i nie dłuższym niż 20 minut.
Wpisowe: € 70,00
Nagroda: € 5.000,00

KOMPOZYCJA NA KWARTET SAKSOFONOWY
Przedmiotem konkursu jest kompozycja przeznaczona w oryginale na kwartet saksofonowy (sopranowy, kontraltowy, tenorowy, barytonowy) o czasie trwania nie dłuższym niż 10 minut.
Wpisowe: € 40,00
Nagroda: € 2.000,00

Termin zgłaszania: 31 lipca 2012

Zgłoszenia są przyjmowane na adres:
Centro Comunale di Cultura “G. Capurro”- Biblioteca Civica
Via Marconi, 66 - 15067 Novi Ligure (AL) - Italia
Tel +39 0143 76246 - Fax +39 0143 72592
www.comune.noviligure.al.it
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Dyrektor artystyczny - Maurizio Billi

Kwiatowy portret Chopina w ogrodach Keukenhof w Holandii

KeukenhofW środę, 21 marca 2012 roku po południu Anna Komorowska - pierwsza dama Polski - dokona otwarcia Międzynarodowej Wystawy Kwiatów Keukenhof w Lisse (Holandia), wspólnie z Jej Królewską Mością, księżniczką Holandii Margriet. „Polska – Sercem Europy” to temat przewodni tegorocznej ekspozycji. Największą jej atrakcją będzie prezentacja Fryderyka Chopina i jego muzyki. Portret kompozytora przedstawi mozaika z cebulek kwiatowych. Popołudniową rozrywkę zapewni występ „Grupy MoCarta”, która wyjątkowo przerywa swoją europejską trasę koncertową, aby wystąpić podczas uroczystego otwarcia.

Od kilku lat, co roku główna wystawa w Keukenhof podporządkowana jest innemu tematowi przewodniemu związanemu z kolejnym krajem, zapewniając mu spory rozgłos. W 2012 roku park zwraca się ku Europie Wschodniej. Od 22 marca do 20 majajego uwaga skupiona będzie na Polsce, jako Sercu Europy. Keukenhof w kolorowy sposób złoży hołd Polsce, która nie tylko jest znaczącym importerem cebulek kwiatowych, ale również rozwijającym się rynkiem turystyki przyjazdowej do Holandii.
Najbardziej popularną atrakcją w Keukenhof w 2012 roku będzie z pewnością mozaika z kwiatów cebulowych przedstawiająca portret Chopina. Do jego ułożenia zużyto 50 000 cebulek, a w ich sadzeniu w dniu 13 października 2011 r. wziął udział Janusz Stańczyk Ambasador RP w Królestwie Niderlandów. Mozaika ma wymiary 12 x 20 m.

PWM na targach Musikmesse we Frankfurcie

Wojciech Kilar - Film Music for Piano (PWM)W dniach 21-24 marca 2012 roku we Frankfurcie nad Menem odbędą się największe na świecie targi muzyczne Musikmesse. Jednym z wystawców będziePolskie Wydawnictwo Muzyczne.

W tym roku stoisko PWM będzie poświęcone przede wszystkim 80. rocznicy urodzinWojciecha Kilara. We Frankfurcie po raz pierwszy zostanie zaprezentowana Muzyka filmowa na fortepian. To dwuzeszytowe wydanie zawiera proste transkrypcje na fortepian najpopularniejszych tematów i utworów z filmów, do których Wojciech Kilar napisał muzykę. Dzięki łatwym opracowaniom, przygotowanym przez polskiego kompozytora młodego pokolenia - Michała Jakuba Paparę - tematy z takich filmów, jak: Dracula, Pianista czy Dziewiąte wrota mogą rozbrzmiewać w domu każdego z nas.

Rezonanse i niuanse czyli Poznańska Wiosna Muzyczna

Poznańska Wiosna Muzyczna 2012W dniach 23-28 marca 2012 rokuodbędzie się 41. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” Rezonanse…, Niuanse…. Podczas 14 wydarzeń artystycznych usłyszymy 13 światowych prawykonań utworów, w tym 4 kompozycji pisanych na zamówienie Filharmonii Poznańskiej oraz Festiwalu, a także kilka pierwszych wykonań w Polsce.
W ramach festiwalu zaplanowano także „Wiosnę Młodych” - nowy cykl imprez, których głównymi wykonawcami, twórcami oraz odbiorcami będą dzieci, młodzież i studenci. Festiwal ma być czasem i miejscem pierwszych prezentacji młodego pokolenia ludzi, którzy interesują się i powoli wchodzą w piękną przygodę z muzyką współczesną. Młodzi artyści zaprezentują swoje kompozycje, pasję wykonawczą, a dla dzieci zaplanowane zostały dwa pokazy spektaklu Pan SatieTeatru Atofri.
Na wszystkich festiwalach muzyki współczesnej bardzo ważny aspekt stanowią prawykonania. Podczas „Poznańskiej Wiosny” 2012 będzie ich aż 13 – od utworów na orkiestrę, poprzez dzieła kameralne, do utworów elektronicznych. Na zamówienie Filharmonii Poznańskiej nowy utwór skomponował Artur Cieślak, a zamówienia Festiwalu przyjęli Katarzyna Taborowska, Janusz Stalmierskii Jarosław Kozłowski.
Festiwal obok prezentacji twórczości poznańskich kompozytorów, promuje także poznańskich wykonawców. Są wśród nich soliści (Anna Zielińska, Blanka Dembosz, Tomasz Kandulski), zespoły kameralne (Poznańskie Trio Fortepianowe i Wieniawski Kwartet), a także Poznański Chór Kameralny, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej i Orkiestra Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Koncerty będą odbywać się w Auli UAM, Auli Nova, Auli i Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Poznaniu.

ZOBACZ: program Festiwalu

Zmarła Jadwiga Kaliszewska

Jadwiga KaliszewskaSkrzypaczka i wybitny pedagog prof. Jadwiga Kaliszewska zmarła 18 marca 2012 roku po krótkiej chorobie. Miała 75 lat.

Jadwiga Kaliszewska - Doktor Honoris Causa Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, Odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Polskiej Gloria Artis była wieloletnim Kierownikiem Katedry Instrumentów Smyczkowych i Katedry Zespołowej Instrumentów Smyczkowych i Kameralistyki oraz wychowawczynią wielu pokoleń skrzypków polskich.

Żałobne otwarte posiedzenie Senatu Uczelni odbędzie się w piątek, 23 marca 2012 roku o godz. 10.00 w Auli poznańskiej Akademii. Ceremonia pogrzebowa odbędzie się na Cmentarzu Junikowskim tego samego dnia o godz. 14.30, poprzedzona mszą św. o godz. 12.00 w kościele św. Wojciecha w Poznaniu.

Filharmonicy śląscy koncertują w Japonii

Koncert Filharmoników Śląskich w JaponiiNa zaproszenie tokijskiej IMC Music Publisher ltd. część muzykówFilharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego po dwóch latach ponownie koncertuje w Japonii. Wylecieli 13 marca 2012 z Krakowa, powrócą do Wrocławia 16 kwietnia 2012. Podczas tegorocznego tournée po kraju kwitnącej wiśni pod batutąMirosława Jacka Błaszczyka dadzą ponad 20 koncertów w kilkunastu miastach, m.in. w Fukuoce i Nagasaki na wyspie Kiusiu, w Kobe, Osace, Kanagawie i Tokio na Honsiu oraz w Tokushimie, Ehime i Kochi na Sikoku.

W koncertowych programach tego tournée znajdzie się prawie sto (!) utworów, m.in. fortepianowe koncerty F. Chopina (oba), W.A. Mozarta, L. van Beethovena, R. Schumana, E. Griega, P. Czajkowskiego, G. Gershwina i S. Rachmaninowa, koncerty wiolonczelowy A. Dvořáka, skrzypcowe J.S. Bacha, P. Czajkowskiego i S. Prokofiewa. Filharmonikom śląskim przyjdzie je interpretować z kilkudziesięcioma solistami – znanymi artystami japońskimi, ale również z najbardziej utalentowaną młodzieżą w zróżnicowanym wieku, a wyłonioną do tych występów drogą konkursu. Poza muzyką symfoniczną jest w programach japońskich koncertów również operowa i oratoryjno-kantatowa. Z polskiej muzyki, poza Fryderykiem Chopinem, Japończycy poznają również utwory Mikołaja Góreckiego, Macieja Małeckiego i Zenona Kowalowskiego.

IMC Music Publisher jest znaną agencją, organizującą Chopin International Piano Competition in Asia (Azjatycki Międzynardowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina). Współpracuje z tej klasy zespołami, co Filharmonia Narodowa w Warszawie i NOSPR, Sinfonia Varsovia, a także Real Orquesta Sinfonica de Sevilla i Barcelona Symphony, czy Moscow City Ballet oraz z takimi artystami, jak m.in. pianiści – Anna Górecka, Ewa Pobłocka, Joanna Domańska, Adam Harasiewicz, Andrzej Jasiński, Józef Stompel, Piotr Paleczny, Krzysztof Jabłoński i Rafał Blechacz, dyrygenci Jan Krenz, Kazimierz Kord i Antoni Wit. Spółka sporo uwagi poświęca muzycznej edukacji i promocji muzyki wśród najmłodszych.

Koncert laureatów Symphony Space Chopin Competition 2010

Chaoyin Cai i Drew PetersenThe Polish Cultural Institute New York i Symphony Space prezentują Stars of the Future Piano- laureatów Symphony Space Chopin Competition 20120 - zwyciężczynię Chaoyin Cai i zdobywcę II nagrody Drew Petersena. Utalentowani, młodzi pianiści wystąpią 22 marca 2012 roku o godz. 19.30 w Leonard Nimoy Thalia Theater w Nowym Jorku.

W wykonaniu Petersenausłyszymy kompozycje Fryderyka Chopina – Scherzo cis-moll, Ravela – Pavane pour une Infante Défuntei Liszta - Rhapsodie Espagnole. Artysta, będący stypendystą The Chopin Foundation of the United States, ceniony jest szczególnie za swoje interpretacje utworów polskiego kompozytora.

Chaoyin Cai, występująca z licznymi koncertami w Europie i Azji, wykona również utwory Chopina - Scherzo E-duri Ravela - Gaspard de la nuit oraz Granadosa - Goyescas-Los requiebros. Pianistkę będzie można również usłyszeć w Polsce – 22 lipca 2012 rokuwystąpi w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli. Koncert organizowany jest we współpracy z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina.

Wyniki I edycji konkursu „Agon” - programu zamówień kompozytorsko-choreograficznych

Instytut Muzyki i TańcaW dniu 15 marca 2012 roku w siedzibieInstytutu Muzyki i Tańca odbyło się posiedzenie komisji konkursowej wybierającej projekty przeznaczone do realizacji w ramach I edycji programu zamówień kompozytorsko-choreograficznych „Agon”.

W skład komisji weszli eksperci rekomendowani przez Otwarte Forum Środowisk Tańca (Ilona Trybuła), Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków (Aleksandra Dziurosz), Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej (Jarosław Siwiński) oraz przedstawiciel IMiT (Brygida Błaszczyk). Spośród sześciu złożonych projektów komisja wybrała do dofinansowania ze strony IMiT projekty złożone przez następujących wnioskodawców:

  • Stowarzyszenie Artystyczne „Muzyka Centrum”- spektakl DZOĒ(AUDIO ART FESTIVAL) – muzyka: Aleksandra Gryka, choreografia: Dominika Knapik
  • Stowarzyszenie Teatralne Chorea – spektakl ISLA CISNEROS(Międzynarodowy Festiwal Teatralny RETRO/PER/SPEKTYWY 2012) – muzyka: Artur Zagajewski, choreografia: Iga Załęczna

Komisja przy wyborze projektów przeznaczonych do dofinansowania zwróciła szczególną uwagę na sformułowane we wniosku zasady i przebieg planowanej współpracy kompozytora i choreografa podczas całego procesu powstawania dzieła. Istotnym kryterium wyboru dofinansowanych wniosków były także spójność i klarowność koncepcji oraz jej zgodność z założeniami programu. Komisja brała też pod uwagę dotychczasowy dorobek artystyczny kompozytora, choreografa i innych artystów zaangażowanych w projekt oraz profil festiwalu będącego producentem spektaklu, kompatybilny z zaplanowanym do wykonania dziełem. Komisja zarekomendowała do realizacji w ramach programu projekty, jej zdaniem, najpełniej łączące wartość artystyczną i walory poznawcze.

Muzyka Joanny Bruzdowicz w Los Angeles

Joanna BruzdowiczTrio per TrioJoanny Bruzdowicz (na zdjęciu) znajdzie się w programie koncertu zespołu TEMPO, który odbędzie się w niedzielę, 18 marca 2012 roku o godz. 15.00 w Cypress Music Recital Hall w California State University, Northridge (Los Angeles).

Oprócz utworu polskiej kompozytorki usłyszymy także kompozycje Josepha Eidsona, Hee Yun Kim, Roshanne Etezady i Daniela Kessnera. Zespół The Epicenter Music Performance Organization (TEMPO), specjalizujący się w interpretacji muzyki współczesnej, wystąpi w składzie: David Shostac – flet, piccolo, Julia Heinen – klarnet, klarnet basowy, Nancy Roth – skrzypce, Matthew Cooker – wiolonczela, Françoise Régnat – fortepian, Dolly Eugenio Kessner – fortepian, Aaron T. Smith – perkusja, Daniel Kessner – dyrygent.

Więcej informacji o zespole – na stronie http://daniel.kessnerfamily.org/recent/tempo

Śpiewaj mi mamo!

Śpiewaj mi mamoW sobotę, 17 marca 2012 roku, w ramach znanego i lubianego cyklu Smykofonia– sezonu koncertowego dla melomaluszków, ruszy nowy projekt Fundacji Muzyka jest dla wszystkich Śpiewaj mi mamo - śpiewnik internetowy i akcja animacyjna, skoncentrowana wokół śpiewania jako zjawiska społecznego.

Dlaczego śpiewamy? Może warto śpiewać więcej i razem z bliskimi? Czy w naszym zapędzonym życiu jest jeszcze miejsce na śpiew? Czy zdarza się nam podśpiewywać cokolwiek? W domu, wśród znajomych, spontanicznie? Chyba każdemu z nas pod wpływem emocji wyrywa się jakaś melodia, przypomniana piosenka, którą zbyt często urywamy w poczuciu niezręczności.

Śpiewaj mi mamo – internetowy śpiewnik i akcja animacyjna dla wolontariuszy i rodzin z małymi dziećmi to projekt, polegający na realizacji wartościowych piosenek (wraz z wersjami karaoke i zabawami), udostępnionych powszechnie i bez ograniczeń, na licencji Creativ Commons, w ramach portalu www.spiewajmimamo.pl Akcja animacyjna zachęca do śpiewania i propagowania idei codziennego śpiewania wśród znajomych, kolegów, przyjaciół, rodziców, dziadków i członków rodzin. Projekt skłoni do zastanowienia, czy Polacy śpiewają dzieciom, czy śpiewają na co dzień i dla siebie. A jeśli tak, to jak, kiedy i dlaczego. Uczestnicy projektu będą mogli przesłać organizatorom własną piosenkę lub tę ulubioną, którą wspólnie śpiewają w gronie rodzinnym. Chętni będą mogli tworzyć i nadsyłać własne piosenki lub nagrania (pliki audio, filmiki) z piosenką, wykonaną do zaproponowanego przez organizatora akcji - Fundację Muzyka jest dla wszystkich – krótkiego tekstu, który znajdzie się na stronie Śpiewaj mi mamo.

Akcja odpowie na pytanie, czy istnieje współcześnie tradycja śpiewania domowego, śpiewania w gronie bliskich osób. Śpiewania do snu lub zabawy małemu dziecku, śpiewania mu w celu nawiązania kontaktu emocjonalnego lub dla wspólnej zabawy. Uświadomi znaczenie takiego śpiewania dla rozwoju najmłodszych pokoleń. Spośród nadesłanych piosenek, najciekawsze prezentacje zostaną umieszczone na stronie www.spiewajmimamo.pl, a wybrani uczestnicy włączą się w tworzenie wspólnego teledysku kampanii Śpiewaj mi mamo.

Dostępny dla wszystkich śpiewnik internetowy zawiera na dobry początek 20 nowych i tradycyjnych piosenek w lekko jazzowych aranżacjach dla dzieci i dla rodziców (wesje pełne i karaoke).

Konkurs „Młody Muzyk Roku 2012” na antenie TVP Kultura

Mlody Muzyk Roku 2012W środę, 4 kwietnia 2012 roku poznamy zwycięzcę konkursu Młody Muzyk Roku 2012, organizowanego przezTVP Kultura, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego iNarodowe Centrum Kultury.

Młody Muzyk Roku to ogólnopolski konkurs na najlepszego młodego muzyka grającego na jednym z instrumentów klasycznych, a zarazem realizowane z rozmachem nowoczesne show telewizyjne. Widzowie TVP Kultura będą mogli „na żywo” śledzić zmagania finalistów, a także oddać za pośrednictwem systemu audiotele oddać głos na swojego faworyta.

- Lejtmotywem tegorocznej edycji jest superbohater, czyli ktoś kto uosabia siłę, energię, pasję, idzie na przód, jest pewny siebie - podkreśla Robert Kamy, kierownik redakcji muzyki TVP Kultura. - Zależało nam na tym, żeby tym młodym ludziom dać zastrzyk energii i pewności siebie. Oni są niesamowicie zdolni. Dziś jednak nie wystarczy świetnie grać, by zaistnieć w społecznej świadomości. Od artystów wymaga się, aby potrafili eksponować swoją osobowość, aby odpowiednio wyglądali, aby potrafili zaprezentować się w mediach i na scenie, udzielić wywiadu, wystąpić przed kamerą. Jednym z naszych celów było więc wesprzeć w tym zakresie naszych finalistów. To przecież właśnie Ci młodzi ludzie już niebawem będą reprezentować Polskę na światowych scenach, staną się wizytówką naszego kraju w najlepszym tego słowa znaczeniu. Dlatego właśnie nikt bardziej niż oni nie zasługuje, by inwestować w ich talent, by ich promować i oferować jak najszersze wsparcie.

Wychodząc z tych założeń TVP Kultura zadbała, by zapewnić siedmiorgu finalistom pakiet szkoleń z zakresu autoprezentacji scenicznej i wystąpień w mediach. Młodzi muzycy wzięli udział w warsztatach udzielania wywiadu telewizyjnego z Maciejem Orłosiem, spotkali się też z dziennikarką muzyczną Anną S. Dębowską, która radziła im, jak zachować się w sytuacji wywiadu prasowego. O wizerunek sceniczny finalistów zadbał wybitny polski stylista, Sławomir Blaszewski. Młodzi muzycy stanęli także przed obiektywem Szymona Rogińsiego, by wcielić się w role współczesnych superbohaterów. Końcowy efekt będzie można zobaczyć już w najbliższą środę podczas finału. Jak na talent show przystało, wszystko odbędzie się w świetle kamer, a widzowie TVP Kultura będą mogli na żywo śledzić finałowe zmagania. Występy uczestników będzie na bieżąco komentować i oceniać jury w składzie: Krzesimir Dębski (przewodniczący jury), Alicja Paleta-Bugaj, Tadeusz Gadzina i Tytus Wojnowicz. Piątym głosem będzie głos telewidzów. Siódemka najzdolniejszych muzyków młodego pokolenia wystąpi z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza.

Zwycięzca otrzyma zaproszenie do reprezentowania Polski na Konkursie Eurowizji dla Młodych Muzyków w Wiedniu.

ZOBACZ: sylwetki finalistów konkursu Młody Muzyk Roku 2012 - plik pdf

MKiDN odpowiada na apel w sprawie edukacji muzycznej

W piątek, 15 marca 2012 roku Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w odpowiedzi na apel w sprawie powszechnej edukacji muzycznej (wystosowany 5 marca 2012 roku przez reprezentantów środowisk muzycznych) przekazało informacje na temat polityki w zakresie edukacji muzycznej.

- Troska o powszechną edukację kulturalną i jej znaczenie w realizacji celów ministerstwa podkreślona została już w 2008 roku podpisaniem przez ministra kultury Bogdana Zdrojewskiego i minister edukacji Katarzynę Hall listu intencyjnego dotyczącego współpracy w tym zakresie. – czytamy w piśmie. - W myśl tego porozumienia MEN zwiększyło ofertę zajęd związanych z edukacją kulturalną w ramach nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, natomiast MKiDN ogłosiło program kształcenia przyszłych nauczycieli muzyki i plastyki. Muzyka i plastyka po kilkunastu latach powróciła do szkół podstawowych! Te zmiany systemowe w perspektywie wielu lat mają doprowadzid do powstania kompetentnych grup odbiorców i twórców muzyki. (...) MKiDN nie tylko dostrzega ważną rolę, jaką edukacja kulturalna i artystyczna w zakresie muzyki odgrywa w życiu odbiorców kultury, ale od lat konsekwentnie dąży do nadrobienia wieloletnich zaległości w tym zakresie. Działania inicjowane i realizowane przez resort kultury obejmują wiele obszarów i tworzą spójny system, często wykraczający poza zakres odpowiedzialności ministerstwa. Warto pamiętad, że nadrabianie zaniedbao i zaległości w edukacji kulturalnej i artystycznej jest procesem długotrwałym i wymagającym zaangażowania wszystkich podmiotów uczestniczących w tym procesie, a efekty możliwe będą do zmierzenia dopiero po wielu latach.

PRZECZYTAJ: Odpowiedź na apel w sprawie powszechnej edukacji muzycznej – plik pdf

Polskie utwory na kalifornijskim Festiwalu Premier

The Polish Music Center przy USC Thornton School of Music w Los Angeles (USA) zaprasza w dniach 23-24 marca 2012 roku na Festiwal Premier.

Podczas pierwszego z dwu koncertów w Alfred Newman Recital Hall odbędą się prawykonaniaświatowe polskich i litewskich kompozycji: UN-intermezzi(2012) na fortepian Veroniki Krausas i Five Piano Preludes (2000) Marka Żebrowskiego, a także kalifornijska premiera PasakaVykintasa Baltakasa. Utwory wykona pianista Aron Kallay. Następnego dnia z koncertem zatytułowanym “Imaginary Variations & Beyond” wystąpi skrzypaczka Janet Packer i pianista Anthony Padilla. W programie znajdzie się m.in. kalifornijskie prawykonanie Imaginary Variations Krzysztofa Meyera. Wstęp wolny.

Więcej informacji– na stronie: www.usc.edu/dept/polish_music/Events/2012festofpremieres.html

Nagroda Generalnego Gubernatora Kanady dla Janiny Fiałkowskiej

Janina FiałkowskaPianistka Janina Fiałkowska została laureatką prestiżowej Nagrody Generalnego Gubernatora Kanady za osiągnięcia w dziedzinie muzyki klasycznej.

Nagroda Generalnego Gubernatora Kanady to jedna z najbardziej prestiżowych nagród artystycznych, przyznawana artystom za ich życiowe osiągnięcia, dorównująca znaczeniem nagrodzie przyznawanej w Stanach Zjednoczonych przez Centrum Kennedy’ego. Co roku nagrody wręczane są w następujących kategoriach: teatr, taniec, muzyka klasyczna, muzyka popularna, film i radiofonia. Laureatami tych nagród są osoby mające największy wkład w kulturalne życie Kanady, nominowane przez szeroką publiczność. Do tej pory, wśród nagrodzonych muzyków znaleźli się wybitni śpiewacy m in. Jon Vickers, Teresa Stratas i Maureen Forrester.

W historii przyznawania nagród, Janina Fiałkowska (na zdjęciu) jest dopiero drugą instrumentalistką (jak i za razem pierwszą kobietą), która otrzymała nagrodę za swoje życiowe osiągnięcia w dziedzinie muzyki klasycznej. Trzydniowe obchody związane z przyznaniem nagród odbędą się w Ottawie, w dniach 3-5 maja 2012 rokui obejmować będą: oficjalną prezentację laureatów w Izbie Gmin Kanadyjskiego Parlamentu, ceremonię wręczenia nagród w Rideau Hall (siedziba Generalnego Gubernatora Kanady) oraz galę z udziałem nagrodzonych, w National Arts Centre, gdzie pokazany zostanie krótki film przedstawiający sylwetkę Janiny Fijałkowskiej, wyprodukowany przez Kanadyjską Narodową Radę Filmu.

(tłum. Joanna Warywoda)

International Composer Pyramid 2012 - Call for Scores

Pyramid 2012International Composers Pyramid, Sounds New Contemporary Music Festival oraz Coup de Vents organizują wspólnie konkurs kompozytorski, w którym jedną z nagród będzie publikacja zwycięskiej kompozycji przez Wydawnictwo Muzyczne Petersa.

W konkursie mogą wziąć udział kompozytorzy urodzeni po 1 stycznia 1974 roku.

SELEKCJA WSTĘPNA: Wstępna selekcja kandydatów odbędzie się na podstawie przysłanych przez nich kompozycji. Każda osoba, chętna do wzięcia udziału w konkursie, proszona jest o przysłanie partytur trzech kompozycji. Na tym etapie, czas trwania kompozycji jak oraz aparat wykonawczy są dowolne, przy czym jedna z kompozycji musi być przeznaczona na zespół składający się z nie mniej niż 4 wykonawców.
Nuty, wraz z dokumentami aplikacyjnymi, należy przesłać do 30 marca 2012 roku, na adres:

ICP c/o Sounds New Contemporary Music Festival
Orange Street Canterbury, Kent CT1 2JA

KONKURS: Jury, którego skład określony zostanie przez ICP, wybierze zwycięzców konkursu, których nazwiska ogłoszone zostaną podczas Sounds New Contemporary Music Festival, 4 maja 2012 roku, w obecności Sir Petera Maxwella Daviesa.
Wybrani przez jury uczestnicy konkursu zostaną zaproszeni do wzięcia udziału w warsztatach oraz lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych kompozytorów z Wielkiej Brytanii i Francji i pod ich kierunkiem pracować będą nad utworem na zespół instrumentów wchodzących w skład ICP Ensemble. Przygotowane w ten sposób kompozycje wykonane zostaną przez ICP Ensemble, podczas specjalnie zorganizowanych koncertów premierowych, które odbywać się będą we Francji oraz w Wielkiej Brytanii, w grudniu 2012 roku.

(tłum. Joanna Warywoda)

Więcej informacji- na stronie: www.internationalcomposerpyramid.org

Rodzinne Matinée w Katowicach

Rodzinne MatineeMuzyczna Scena Edukacyjna zaprasza na nowy cykl spotkań w Centrum Kultury Katowice zatytułowany Rodzinne Matinée.

W sobotę, 17 marca 2012 rokuo godzinie 13.00 w Centrum Kultury Katowice rusza cykl koncertów, w czasie których najmłodsi nie tylko posłuchają muzyki i poznają historię instrumentów, ale przede wszystkim nie będą do niczego zmuszani. Muzyka klasyczna jest zbyt dynamiczna aby więzić dzieci w fotelach. Wysoki poziom artystyczny sprawia, że jest to interesujące wydarzenie także dla dorosłych.

Rodzinne Matinée to po prostu zaproszenie do spędzenia przedpołudnia z muzyką klasyczną i rozrywkową, wzbogaconego o komentarze z zakresu historii muzyki i instrumentarium. Cykl wymyśliła Izabela Kosowska, dyrektor Centrum Kultury Katowice - Muzyka klasyczna jest pełna ekspresji. W czasie naszych spotkań pozwolimy dzieciom tę ekspresję wyrażać. Nie będziemy ich zmuszać do pozostania na krzesłach - zapowiada dyrektor.

Sobotnie spotkania będą organizowane raz w miesiącu. W koncercie inauguracyjnym 17 marca wystąpią Marcin Świątkiewicz (pianoforte) i Martyna Pastuszka (skrzypce). W programie znajdą się dzieła takich kompozytorów, jak Rodolphe Kreutzer (Sonata g-moll op. 2 nr 2), Carl Philipp Emanuel (CPE Bach's Empfindungen) oraz Ludwig van Beethoven (V Sonata F-dur Wiosenna op. 24). Sobotni koncert to unikalna okazja do posłuchania XVIII-wiecznego repertuaru w oryginalnej szacie brzmieniowej. Artyści zagrają na pianoforte - historycznym fortepianie, będącym kopią instrumentu Andreasa Steina z końca XVIII wieku, oraz na skrzypcach ze strunami jelitowymi.

Wstęp wolny. Informacje i zapisy: Biuro Organizacji Widowni, 32 609 03 31/ 32, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Kolejny koncert zatytułowany Bajka o Mozarcie odbędzie się 21 kwietnia 2012 rokuo godz. 11.00.

Sinfonia Iuventus zagra utwory Grażyny Bacewicz

Sinfonia Iuventus zagra utwory Grażyny BacewiczW niedzielę, 15 kwietnia 2012 rokuo godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą wybitnego gruzińskiego dyrygenta młodego pokolenia George'a Tchitchinadze. Honorowy Patronat nad koncertem objęła Ambasada Gruzji w Rzeczypospolitej Polskiej.

W programie koncertu znajdą się utwory poskiej kompozytorki Grażyny Bacewicz - Uwertura(1943) oraz I Koncert wiolonczelowy(1951), w którym solową partię wykona Adam Krzeszowiec. Ponadto Orkiestra wykona II Symfonię e-moll op. 27Siergieja Rachmaninowa.

Bilety dostępne są na www.eBilet.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Seminarium kontrabasowe dla uczniów i amatorów w Niemczech

Bassini 2012Bassini 2012 - Seminarium kontrabasowe dla uczniów i amatorów wszystkich stopni zaawansowania odbędzie się w dniach 26-29 kwietnia 2012 roku w Zamku Trebnitz (Niemcy,www.schloss-trebnitz.de). W programie oprócz wykładów zaplanowano koncerty, konsultacje, prezentacje.

Wykładowcy: Angelika Starke (Berlin), Prof. Gottfried Engels (Köln), Christoph Staemmler (Jena), Joanna Krempeć-Kaczor, Robert Starke, Klavier (Berlin).

Zgłoszenia: do 30 marca 2012 roku, przyjmowane poprzez stronę internetową www.bassini.de lub pocztą na adres:

Landesmusikrat Brandenburg e.V.
Wilhelm-Staab-Str. 10/11
D - 14467 Potsdam

Nagrody Splendor Gedanensis dla Elżbiety Sikory, Kaia Bumanna i Olo Walickiego

Elżbieta SikoraKompozytorka Elżbieta Sikora, dyrygent Kai Bumann oraz muzyk jazzowy Olo Walicki zostali laureatami Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury "Splendor Gedanensis" za rok 2011. Wyróżnienia wręczono 9 marca 2012 roku podczas uroczystej gali w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku.

Elżbieta Sikora (na zdjęciu) została nagrodzona za stworzenie opery Madame Curieo życiu Marii Skłodowskiej-Curie. Inscenizację przygotowała Opera Bałtycka, a światowa prapremiera widowiska w inscenizacji Marka Weissa odbyła się w Paryżu. Dyrektor artystyczny Filharmonii Bałtyckiej Kai Bumann został doceniony za organizację cyklu "Poezja na Ołowiance" i „Rok Miłosza”. Jazzmana Olo Walickiegonagrodzono między innymi za płytę z muzyką do filmu EwaAdama Sikory i Ingmara Villqista oraz muzykę do spektakli teatralnych.

Nagroda Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury przyznana została pod raz dwudziesty dziewiąty. Wśród laureatów jej poprzedniej edycji znaleźli się m. in. Marian Kołodziej, Hugon Lasecki, Paweł Huelle, Stefan Chwin, Leszek Możdżer, Maria Janion, Janina Jarzynówna-Sobczak, Dorota Kolak czy Stanisława Fleszerowa-Muskat. "Splendor Gedanensis" wręcza się trzem osobom za "wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i upowszechniania kultury za rok poprzedzający rok przyznania Nagrody". Zwycięzcy, prócz dyplomu i statuetki, otrzymali 10 tys. zł.

Andrzej Kwieciński wśród nominowanych do Gaudeamus Prize 2012

Gaudeamus Muziekweek 2012Utwór Umbrae B for string orchestra polskiego kompozytora Andrzeja Kwiecińskiego znalazł się wśród trzynastu kompozycji nominowanych do Gaudeamus Prize 2012.

Międzynarodowe Jury w składzie: Martijn Padding (Holandia), Annie Gosfield (USA) i Christopher Butterfield (Kanada) dokonało wyboru spośród prawie 300 zgłoszonych utworów z całego świata. Wszystkie nominowane kompozycje zostaną wykonane podczas Gaudeamus Muziekweek, który w 2012 roku odbędzie się w Utrechcie w dniach 2-9 września. Pod koniec festiwalu Jury wybierze zwycięzcę Gaudeamus Prize.

Gaudeamus Prize (w wysokości € 4,550) przyznawana jest w formie zamówienia na nowy utwór, który zostanie wykonany podczas kolejnej edycji Gaudeamus Muziekweek.

Łotewski Festiwal Gwiazd Fortepianu świętuje 20. rocznicę powstania

Piano Stars Festival 201220th International Piano Stars Festival, organizowany przez Liepaja Symphony Amber Sound Orchestra we współpracy z wytwórniami fortepianów “Fazioli” i “Schimmel”, odbędzie się na Łotwie w dniach 9-18 marca 2012 roku. Złoży się na niego dziewięć koncertów – w Lipawie, Rydze i Windawie. Z okazji jubileuszowej edycji przed publicznością wystąpią muzycy najwyższej klasy.

Specjalnymi gośćmi tegorocznej, jubileuszowej edycji Festiwalu będzie francuska pianistka Brigitte Engerer, Litwini Petras i Lukas Geniušas oraz Rosjanin Anton Lyakhovsky. Po raz pierwszy na Łotwie z koncertami wystąpią wybitnie utalentowane „cudowne dzieci”: 11-letnia Umi Garrett z USA oraz Cathy Krier z Luksemburga. Festiwalowa publiczność będzie miała również okazję wysłuchać premierowego wykonania Liepaja Concerto No.3 łotewskiego kompozytora Rihardsa Dubra (18 marca 2012) oraz – prezentowanego po raz pierwszy na Łotwie - Koncertu fortepianowego nr 2Wojciecha Kilara - w interpretacji Beaty Bilińskiej i orkiestry pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego (16 marca 2012). Dzień później polska pianistka wystąpi również z recitalem fortepianowym.

Festiwal organizowany jest od 1993 roku i szybko zyskał status jednego z najlepszych i prestiżowych muzycznych festiwali na Łotwie. Dotychczas wzięło w nim udział ponad 150 pianistów z około 30 krajów.

Więcej informacji – na stronie www.lso.lv w zakładce “festivals”

Wyniki I Ogólnopolskiego Konkursu Duetów z Fortepianem

W dniach 1-7 lutego 2012 rokuna Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie z inicjatywy Katedry Kameralistyki Fortepianowej odbył się I Ogólnopolski Konkurs Duetów z Fortepianem.

Konkurs przeznaczony był dla wszystkich możliwych instrumentów oraz głosu - z fortepianem. Ideą przewodnią konkursu była sztuka partnerstwa - pozostająca w opozycji do wciąż rozpowszechnionego schematu myślowego traktującego duet, jako "solistę z akompaniatorem".

Laureatami Konkursu zostali: Łukasz Chrzęszczyk - fortepian i Marta Kowalczyk - skrzypce - I nagroda, Mischa Kozłowski - fortepian i Magdalena Bojanowicz – wiolonczela - II nagroda oraz Łukasz Chrzęszczyk - fortepian i Aleksandra Mańkowska – saksofon – III nagroda. Wyróżniono również duety: Anna Gburek - fortepian i Adam Krzeszowiec - wiolonczela, Mischa Kozłowski - fortepian i Maxima Sitarz - skrzypce oraz Paweł Cłapiński - fortepian i Maja Syrnicka – skrzypce.

Więcej informacji- na stronie: www.konkursduetow.pl

Krzysztof Penderecki i Jonny Greenwood w londyńskim Barbican Hall

Koncert "Penderecki & Greenwood" - Europejski Kongres Kultury 2011Dnia 22 marca 2012 roku o godz. 20.00 w Barbican Hall w Londynie dojdzie do muzycznego spotkaniaKrzysztofa Pendereckiego i zainspirowanego jego twórczością Jonny’ego Greenwooda, gitarzysty zespołu Radiohead.

Kompozycje obu artystów wykona AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Pendereckiego oraz Marka Mosia. Efekty świetlne i wizualizacje przygotują: Grzegorz Barszczewski, Marcin Bania oraz Maciej Malinowski. Koncert zakończy 10. edycję Festiwalu Polskich Filmów KINOTEKA (8-22 marca 2012), organizowanego przez Instytut Kultury Polskiej (IKP) w Londynie.

Koncert Penderecki&Greenwoodprzygotowany był specjalnie na Europejski Kongres Kultury w ramach Polskiej Prezydencji, ale niezmiernie zależało nam, by rezultat tego niezwykłego spotkania mogła poznać szersza publiczność, także za granicą. – mówi Michał Merczyński, dyrektor Narodowego Instytutu Audiowizualnego.

Greenwood od lat manifestuje swoje przywiązanie do muzyki Pendereckiego, komponując utwory inspirowane jego twórczością. Podczas Europejskiego Kongresu Kultury we wrześniu 2011 roku wielotysięczna publiczność wysłuchała m.in. światowego prawykonania 48 Responses to Polymorphia, utworu nawiązującego do PolymorphiaPendereckiego oraz Popcorn Superhet Receiverinspirowanego Trenem "Ofiarom Hiroszimy". Utwory te znalazły się także na płycie Krzysztof Penderecki/Jonny Greenwood, wydanej nakładem wytwórni Nonesuch Records.

Spotkanie obu twórców okazało się niezwykle inspirujące nie tylko dla Jonny’ego Greenwooda, ale także dla Mistrza Pendereckiego. - W przyszłym roku skończę 80 lat. Zajęty swoją muzyką i dyrygowaniem nawet nie miałem czasu obserwować tego, co robią młodzi artyści. Na nowo odczytałem moją muzykę. - powiedział kompozytor w wywiadzie dla PAP.

Komentarz po „Kongresie Wolności w Internecie”

W czwartek, 8 marca 2012 roku przedstawiciele stowarzyszeń artystycznych i zawodowych oraz producentów audiowizualnych wystosowali do Michała Boni - Ministra Administracji i Cyfryzacji list w sprawie „Kongresu Wolności w Internecie”.

Wyrażono w nim niezadowolenie z przebiegu spotkania, wskazując m.in. tak rażące jego uchybienia, jak przedstawianie prawa autorskiego jako szkodliwego dla wolności. - Na Kongresie nie chodziło zatem o nieuzasadnioną inwigilację obywateli, nieadekwatność przewidzianych kar za nadużycia w internecie czy szkodliwe skutki walki z podróbkami. – czytamy w liście. - Chodziło tylko o to, aby nie płacić za ściąganie plików i za obracanie nimi w internecie. Nie zawahano się przy tym napiętnować autorów, producentów i wydawców, czyniąc z ich przeciwników wolności.

Apel w sprawie powszechnej edukacji muzycznej

Potrzeba muzyki tkwi w każdym z nas. Mylne jest żywione w niektórych środowiskach przekonanie o jej marginalnej roli tak w życiu każdego, zwłaszcza młodego, człowieka, jak i w życiu społeczności. Jej oddziaływanie daleko wykracza poza terapeutyczne, estetyczne, patriotyczne czy społeczne funkcje, do których bywa redukowana.
MŁODZIEŻ CHCE MUZYKOWAĆ!
Media i internet umożliwiły dostęp do muzyki na niespotykaną dotąd skalę powodując lawinowy wzrost zainteresowania samodzielnym muzykowaniem. Tymczasem liczna rzesza wykształconych absolwentów kilkuset szkół i uczelni muzycznych nie kwapi się do pracy z dziećmi i młodzieżą w „zwykłych” szkołach, zaś władze oświatowe od lat nie tworzą warunków dla zatrudniania zawodowych muzyków w podległych sobie placówkach. Trudno wyobrazić sobie nauczanie języka obcego w szkole, przez nauczyciela bez certyfikatu potwierdzającego jego kompetencje językowe, ale w odniesieniu do muzyki analogiczny wymóg nie został postawiony.

APELUJEMY, ABY EDUKACJA MUZYCZNA NIE OGRANICZAŁA SIĘ DO BRZDĄKANIA, NUCENIA, CZY PLĄSANIA…
Zajęcia muzyczne w powszechnej edukacji powinny spełniać dwa warunki. Po pierwsze - uczeń od najmłodszych lat musi muzykować: grać na instrumencie, śpiewać, uczestniczyć w zajęciach muzyczno–ruchowych. Po drugie - nauczyciel powinien posiadać odpowiednie przygotowanie muzyczne oraz pedagogiczne. Wówczas każdy młody człowiek otrzyma szansę skorzystania z dobrodziejstw płynących z edukacji muzycznej, w tym rozwoju na miarę indywidualnych predyspozycji i aspiracji.

APELUJEMY DO RESORTÓW KULTURY I EDUKACJI O WSPÓLNE PODJĘCIE DZIAŁAŃ SYSTEMOWYCH NA RZECZ ZMIANY STANU POWSZECHNEJ EDUKACJI MUZYCZNEJ W POLSCE!
Współpraca międzyresortowa nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych, wręcz przeciwnie, powinna doprowadzić do uruchomienia rezerw w istniejącym systemie i wyzwolić efekt synergii.

DZIECI NA TO ZASŁUGUJĄ!

Artyści-muzycy, kompozytorzy, muzykolodzy, pedagodzy muzyki różnych specjalności

Apel OPEM stworzony został przez reprezentantów środowisk muzycznych w nawiązaniu do dyskusji zapoczątkowanej na łamach Ruchu Muzycznego w lipcu 2011 roku - http://www.ruchmuzyczny.pl/PelnyArtykul.php?Id=1802. Opracowała go grupa artystów-muzyków wspólnie z przedstawicielami kompozytorów zrzeszonych w Związku Kompozytorów Polskich.
Jako petycja adresowana do ministrów EN i KiDN jest rozpowszechniany za pośrednictwem internetu od 14 lutego pod adresami:
http://spimr.pl/index.php/petycja?tmpl=component  i na stronie SPIMRhttp://www.spimr.pl/index.php/petycja, gdzie można sprawdzić aktualny stan poparcia.

Koncert pamięci Mariana Sawy

Koncert pamięci Mariana SawyBiblioteka Uniwersytecka w Warszawie oraz Towarzystwo im. Mariana Sawy zapraszają 5 marca 2012 roku(poniedziałek) o godz. 18:00 na koncert z okazji przekazania do Archiwum Kompozytorów Polskich BUW spuścizny kompozytorskiejMariana Sawy (1937-2005).

Wystąpią: Dorota Całek – sopran, Urszula Świerczyńska – fortepian, chór Camerata Varsovia i Warszawski Chór Międzyuczelniany pod dyrekcją Elżbiety Siczek. W programie utwory Mariana Sawy: Trzy mazurki (2003), Ave Maria (1992), Adoramus Te (1991), Preludium (2003), Bliskość ukochanego do sł. J.W. Goethego (1962), Krakowiak (2003), Ballada o białych koniach do sł. E. Szeptyńskiej (1991), Wyjrzałam na ulicę do sł. W. Chotomskiej (2004), Alma Redemptoris Mater (1981), Veni Sancte Spiritus (1993) i Regina Caeli (1981).

Uroczystości towarzyszyć będzie wykład Julity Kosińskiej na temat twórczości Mariana Sawy oraz wystawa autografów Kompozytora.

Koncert odbędzie się w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie, ul. Dobra 56/66. Wstęp wolny.

Nowe publikacje o muzyce w księgozbiorze POLMIC przekazane przez wydawnictwo POLIHYMNIA

PolihymniaLubelskie wydawnictwoPOLIHYMNIA przekazało w marcu 2012 roku do zbiorów bibliotecznych Polskiego Centrum Informacji Muzycznej 11 nowych publikacji o muzyce:

75-lecie Programu 2 Polskiego Radia

Jubileusz Programu 2 PR1 marca 2012 roku radiowa Dwójka obchodzi 75. urodziny. Z tej okazji na antenie Programu zaplanowanych zostało wiele wyjątkowych audycji, koncertów oraz niespodzianek. Ponadto w dniach od 1 do 4 marca odbędzie się aż osiem Koncertów Urodzinowych. Ich zróżnicowanie spowoduje, że z pewnością każdy wielbiciel dobrej muzyki znajdzie coś dla siebie – oczywiście wszystkie będą transmitowane w Programie 2.

Pierwszy z koncertów rozpocznie się 1 marca 2012 rokuo godz. 12.00 w Żelazowej Woli, gdzie z okazji 202. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina Magdalena Lisak (Laureatka XIII Konkursu Chopinowskiego) zaprezentuje dzieła kompozytora, a o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej z recitalem, również upamiętniającym rocznicę urodzin Chopina, wystąpi Lukas Geniušas (Laureat XVI Konkursu Chopinowskiego). O godzinie 18:00 w Studiu im. Władysława Szpilmana zagra zespół Bester Quartet. Suchacze ponownie przeniosą się do Studia im. W. Szpilmana o godz. 22.00 na koncert Kwintetu Wojtka Mazolewskiego. Zaraz po nim, o północy, DJ Lenar zaprezentuje własne aranżacje utworów Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, w którym narodziła się polska muzyka elektroniczna.

W piątek, 2 marcao godz. 19.00 w Studiu im. W. Lutosławskiego wystąpi skrzypek Krzysztof Jakowicz i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Jerzego Maksymiuka. Natomiast o godz. 22.00 w Studiu im. W. Szpilmana jazzowo dla Dwójki zagra zespół Levity.

W sobotę, 3 marca o godz. 17.00 Program 2 zaprosi słuchaczy na specjalne wydanie "Five o’clock", którego gośćmi będą znakomici śpiewacy: Urszula Kryger, Anna Radziejewska i Jerzy Artysz, a przy fortepianie towarzyszyć im będzie Katarzyna Jankowska.

Urodzinowe obchody zwieńczy 4 marcawystęp Polskiej Orkiestry Radiowej, która pod dyrekcją Szymona Bywalca zagra o godz. 19.00 koncert "Generacje XV – młodzi kompozytorzy na 75-lecie Dwójki". Wspólnie z Orkiestrą w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego wystąpią: Katarzyna Duda – skrzypce, Leszek Lorent – perkusja oraz Kamil Walasek – altówka.

Szczegółowe informacje o Jubileuszu Programu 2 PR - na stronie www.polskieradio.pl/8,Dwojka/1922,Jubileusz-Dwojki
PRZECZYTAJ: wywiad z Małgorzatą Małaszko-Stasiewicz, szefową Programu 2 PR- na stronie Gazeta.pl

Tomasz Jakub Opałka zdobywcą stypendium im. Witolda Lutosławskiego

Tomasz Jakub OpałkaGabriela i Marcin Bogusławscy przyznali stypendium im. Witolda Lutosławskiego na rok 2012 Tomaszowi Jakubowi Opałce.

Decyzja została podjęta na wniosek Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego na podstawie rekomendacji jury w składzie: Elżbieta Markowska, Łukasz Borowicz , Krzysztof Jakowicz, Eugeniusz Knapik oraz Jerzy Kornowicz.

Tomasz Jakub Opałka (na zdjęciu), kompozytor urodzony w 1983 roku w Ostrowcu Świętokrzyskim, ukończył kompozycję w klasie prof. Krzysztofa Baculewskiego, którego obecnie jest asystentem w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Stypendium będzie wykorzystane na sfinansowanie dwuletnich studiów kompozytorskich w The Juilliard School w Nowym Yorku pod kierunkiem Johna Corigliano.

Orkiestra Sinfonia Varsovia w Hiszpanii na Festiwalu La Folle Journée

La Folle Journee 2012 w Bilbao Orkiestra Sinfonia Varsovia w dniach 2-4 marca 2012 roku weźmie udział w międzynarodowym festiwalu La Folle Journée / Szalone Dni Muzyki w Bilbao, który w tym roku odbywa się pod hasłem Musika-Música Errusiako Distira El Esplendor Ruso.

Pierwsza tegoroczna odsłona Festiwalu tradycyjnie miała miejsce we Francji na przełomie stycznia i lutego. W Hiszpanii La Folle Journée odbywają sie już po raz jedenasty. Jak co roku, od samego początku istnienia Festiwalu, koncertuje tam także Orkiestra Sinfonia Varsovia.Podczas hiszpańskiej edycji polski zespół wystąpi z 7 koncertami. W repertuarze znajdą się dzieła m.in. Czajkowskiego, Rachmaninowa, Bałakiriewa i Musorgskiego. Muzycy wystąpią pod batutą Jean-Jacques Kantorowa. Wśród solistów, którym będzie towarzyszyć Sinfonia Varsovia, znajdą się m.in. Andreï Korobeinikov, Luis Fernando Pérez i Dmitri Makhtin.

Nowy program IMiT „Jazzowy debiut fonograficzny”

IMITDepartament muzykiInstytutu Muzyki i Tańca uruchomił nowy program „Jazzowy debiut fonograficzny”, skierowany do polskich muzyków jazzowych oraz do mających siedzibę w Polsce firm fonograficznych.

Program polega na zrealizowaniu nagrania płytowego debiutujących wykonawców muzyki jazzowej (prowadzących działalność indywidualną lub zespołową) w formie płyty CD z równoczesnym wprowadzeniem plików do sprzedaży w formacie cyfrowym. Ważnym elementem programu jest, aby nagranie płyty było pierwszym nagranym albumem w życiu artystycznym wykonawcy lub przynajmniej połowy wszystkich członków zespołu. Maksymalny wiek uczestnika programu to 28 lat(w przypadku zespołu wylicza się średnią arytmetyczną).
Program „Jazzowy debiut fonograficzny” ma na celu zwiększenie liczby debiutów i nagrań muzyki jazzowej, ułatwienie wejścia na rynek muzyczny nowym zespołom i solistom, a także animację jazzowej twórczości kompozytorskiej (przynajmniej 25% czasu trwania nagrania musi zostać poświęcone muzyce polskiej z obligatoryjnym nagraniem przynajmniej 1 nowego utworu polskiego kompozytora).

Termin nadsyłania zgłoszeń (formularz aplikacyjny wraz z załącznikami) upływa w dniu 30 kwietnia 2012 roku, zaś termin wyboru wniosków 15 maja 2012 roku.

Szczegółowe informacje oraz regulamin programu - na stronie www.imit.org.pl