polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

archiwum

Filtr

Muzyka współczesna nie gryzie - spotkanie z Alicją Gronau

Alicja GronauRozmowa o partyturach graficznych, zawartości ciała w muzyce oraz o tym jak ugryźć operę współczesną i jak nie zostać pogryzionym zAlicją Gronau podczas czwartego spotkania warszawskiego cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”.

W niedzielę, 4 listopada 2012 rokuPTMW zaprasza na drugą część tegorocznej odsłony cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”, podczas którego polscy kompozytorzy dzielą się swoją muzyką, fascynacjami, widzeniem świata i miejsca, jakie w tym świecie zajmuje ich twórczość.

Gościem czwartego już spotkania będzie kompozytorka Alicja Gronau(na zdjęciu). Studiowała teorię muzyki u Witolda Rudzińskiego oraz kompozycję u Mariana Borkowskiego w Warszawie. W latach 1974-1986 uczestniczyła w pracach Eksperymentalnego Warsztatu Rytmiki. Od 1983 roku prowadzi działalność pedagogiczną, wykładając w Polsce i za granicą. Jest laureatką wielu nagród kompozytorskich oraz autorką licznych artykułów, referatów i pokazów poświęconych nauczaniu kreatywnemu i technikom tańca w muzyce. Alicja Gronau jest członkiem Rady Naukowej czasopisma „Musica Sacra Nova”, a także Kapituły Nagrody Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk”.

Rozmowa z kompozytorką będzie w dużej części dotyczyła współczesnych form interdyscyplinarnych, gdzie muzyka pełni zasadniczą rolę, czyli głównie opery (tradycyjnej i współczesnej), prób zapisu ruchu w partyturach graficznych oraz oczywiście tańca.

Spotkanie, moderowane przez Małgorzatę Kołcz, odbędzie się w niedzielę 4 listopada 2012 rokuo godz. 17:00 w Lokalu Użytkowym (ul. Brzozowa 27/29) przy Rynku Starego Miasta w Warszawie. Wstęp wolny.

Więcej...

Jubileuszowy festiwal Kwartetu Śląskiego

XX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście” 2012W dniach 1-16 grudnia 2012 roku odbędzie sięXX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”. Tytuł tegorocznego, jubileuszowego spotkania z muzyką kameralną to: STARE i NOWE.

Podczas festiwalu zaprezentowane zostaną utwory, które pojawiały się już w programach poprzednich edycji, ale obok nich także kompozycje w repertuarze Kwartetu Śląskiego zupełnie nowe, w Polsce nigdy jeszcze nie wykonywane, jak choćby KwintetyJoachima Mendelsona, Jeana Sibeliusa czy Osvalda Golijowa. Rzadkością na polskich estradach jest ujęty w tegorocznym programie Kwintet smyczkowy F-durAntona Brucknera, jedyny utwór tego twórcy przeznaczony na kameralny zespół smyczkowy. Nowością będzie również powołanie kompozytora „in residence”. Na poprzednich festiwalach kompozytorzy zaszczycali wykonawców i słuchaczy swoją obecnością, nie zdarzyło się jednak, aby jeden „królował” w całej edycji. Funkcję tę zgodził się pełnić w tym roku prof. Zbigniew Bargielski. Na każdym z koncertów festiwalowych wykonany zostanie jeden jego utwór, w tym Kwintet fortepianowyzamówiony specjalnie na tegoroczny festiwal.

Z muzykami Kwartetu Śląskiego zagrają zarówno soliści, którzy od lat z zespołem tym współpracują: pianistka Ewa Pobłocka, klarnecista Roman Widaszek czy akordeonista Marek Andrysek, jak i młodzi, wybitnie utalentowani i chętnie podejmujący nowe wyzwania, jak pianista Roman Rabinovich(USA), oboistka Karolina Stelmachowska, klarnecista Bartosz Pacan, gitarzysta Marcin Dylla. Wystąpią także dwaj doświadczeni kameraliści skandynawscy – pianista Niklas Sivelöv(Szwecja) oraz altowiolista Tim Frederiksen (Dania).

Wszystkie koncerty odbędą się w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, w soboty 1, 8 i 15 grudnia o godz. 19.00 oraz niedziele 2, 9 i 16 grudnia o godz. 17.00. Koncertom towarzyszyć będzie wystawa plakatówpoprzednich dziewiętnastu edycji Festiwalu.

Wstęp na koncerty za okazaniem bezpłatnych wejściówekdo pobrania w Informacji Akademii Muzycznej, tel. 32 7792100.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Konkurs kompozytorski London Ear Festival 2013

London Ear 2013London Ear Festival of Contemporary Music to nowe międzynarodowe wydarzenie i jedyny w Londynie festiwal dedykowany wyłącznie współczesnej muzyce klasycznej. Pierwsza jego edycja odbędzie się w dniach 21-24 marca 2013 rokui zaprezentuje nową muzykę kompozytorów z kilku krajów.

Festiwalowi towarzyszy konkurs kompozytorski, przebiegający w dwóch kategoriach: utworów na zespół i na fortepian solo. Skierowany jest do twórców bez limitu wieku i narodowości. Główną nagrodą w każdej z dwóch kategorii jest 1000 £ i wykonanie nagrodzonej kompozycji podczas festiwalu oraz jej publikacja przez Verlag Neue Musik, Berlin. Zwycięskie utwory wykona zespół Uroboros Ensemble i pianista Ian Pace. Zgłaszane utwory oceniać będą dwa międzynarodowe jury: pierwsze pod przewodnictwem Michaela Finnissy(kategoria kameralna), a drugie kierowane przez Iana Pace(kategoria solowa).
Termin zgłaszania: 7 stycznia 2013

Szczegółowe informacje o konkursie, formularz zgłoszenia i regulamin – na stronie London Ear Festival: www.londonearfestival.co.uk

Rok 2013 rokiem Witolda Lutosławskiego

Witold LutosławskiW środę, 24 października 2012 roku Sejmowa Komisja Kultury i Środków Przekazu jednogłośnie poparła wniosek Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o uchwalenie roku 2013 RokiemWitolda Lutosławskiego w związku z 100. rocznicą urodzin wybitnego kompozytora.

Spośród dziesięciu wniosków o patronat nad rokiem 2013, zgłoszonych przez różne instytucje, Komisja zdecydowała także o podjęciu inicjatywy uchwałodawczej w sprawie ustanowienia roku 2013 Rokiem Juliana Tuwimaoraz Rokiem Hipolita Cegielskiego.

Głosowanie w Sejmie RP uchwał o patronach roku 2013 planowane jest na 30 listopada.

OPERA B/O - premiera

OPERA B/ODnia 30 października 2012 roku o godz. 11.00Opera Krakowska zaprasza młodych widzów na premierę „Opery B/O” - spektaklu edukacyjnego, przybliżającego tajniki zarówno opery jako gatunku, jak i teatru jako instytucji.

Soliści i orkiestra pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka zaprezentują fragmenty największych dzieł operowych, operetkowych, musicalowych i baletowych. Opowiadać będą o tym, w jaki sposób powstaje spektakl teatralny, przybliżą nazwisk a najwybitniejszych twórców i odtwórców tych dzieł poprzez pokaz, komentarz, anegdotę. Widzowie poznają „operę od kuchni”, dowiedzą się, w jaki sposób artyści przygotowują się do występów i przeniosą się do wnętrza opery La Scala. Gospodarzem spektaklu będzie Marek Pacuła - znany krakowski satyryk i prezenter, przez lata związany z Piwnicą pod Baranami. W roli asystenta będzie mu towarzyszyć Stanisław Knapik. Na scenie wystąpią także soliści Opery Krakowskiej: Magdalena Barylak, Krzysztof Dekański, Monika Korybalska, Volodymyr Pankiv, Adam Sobierajsk i, Karolina Wieczorek, Krzysztof Witkowski. Artyści wykonają arie m.in. ze Strasznego dworu, Carmen, Madamy Butterfly, Wesołej wdówki i Don Giovanniego. Balet Opery Krakowskiej zaprezentuje m.in. Medytację z opery Thais i fragmenty Śpiącej Królewny.

„Opera B/O” kierowana jest głównie do młodzieży w wieku 12-15 lat. Kierownictwo artystyczne: Laco Adamik, Grzegorz Brajner, Elena Korpusenko, Bogusław Nowak, Marek Pacuła, Bożena Pędziwiatr.

Kultura 2.0 STATUS:obywatel 26 i 27 października w siedzibie NInA

Kultura 2.0W dniach 26 i 27 października 2012 roku w siedzibieNarodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) w Warszawie odbędzie się interdyscyplinarny festiwal Kultura 2.0. Hasłem przewodnim tegorocznej, szóstej edycji wydarzenia będzie obywatel sieci i obywatelski wymiar kultury. Kultura 2.0 każdego roku stanowi centralny punkt polskich obchodów przypadającego 27 października, a ustanowionego przez UNESCO, Światowego Dnia Dziedzictwa Audiowizualnego. Gościem specjalnym festiwalu będzie Mathieu Gallet, Dyrektor francuskiego Institut National de l’Audiovisuel (INA).

Tegoroczna edycja festiwalu Kultura 2.0 obejmie zagadnienia związane z obywatelskim wymiarem kulturyi obywatelem sieci, tzw. obywatelem 2.0. Jak kultura zapośredniczona przez technologię może działać na rzecz obywatelskości? Jak społeczności mogą włączać się w tworzenie i twórcze przekształcenie swoich zasobów kulturowych? Jak obywatelskość sprawdza się w sztuce? Jakie prawo do treści kultury ma obywatel? – odpowiedzi na te i inne pytania znajdą uczestnicy festiwalu, który będzie częścią polskich obchodów Światowego Dnia Dziedzictwa Audiowizualnego. Program wydarzenia kształtuje się wokół trzech ścieżek tematycznych: Obywatel 2.0 w kulturze, Archiwa społeczne oraz Sztuka dla obywatelskości. Każdą z nich poprzedzi wprowadzenie w formie wykładu, transmitowane również w portalu nina.gov.pl. Część teoretyczna festiwalu dopełniona będzie przez wydarzenia zapraszające uczestników do aktywnego udziału i interakcji, m.in. warsztaty, gry, koncert czy prace i instalacje artystycznej przestrzeni wystawienniczej Wejdź na Poziom 2.0.

W ścieżce Sztuka dla obywatelskościznalazł się m.in. warsztat Muzykoteki Szkolnej Zbiory muzyczne – jak się do nich legalnie dostać i dlaczego to nie takie łatwe? prowadzony przez Iwonę Lindstedt. Jego uczestnicy będą mogli dowiedzieć się, jak docierać do bezpłatnych materiałów muzycznych, a także jak znaleźć sposób na legalne korzystanie z przepastnych audiotek dużych wytwórni płytowych i muzycznych organizacji. Warsztatowicze zostaną wciągnięci w fascynujący proces nieprzerwanego pobierania muzyki z Internetu, nie łamiąc przy tym praw autorskich, nie tracąc również dobrego humoru, a wszystko na tle historii prawa autorskiego w muzyce – jego narodzin, rozwoju i koniecznych granic.

I Am The Sound - w Łodzi

Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych „Soundedit” 2012Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych „Soundedit”, organizowany pod hasłem I Am The Sound, odbędzie się w dniach 26-28 października 2012 roku w klubie Wytwórnia i Toya Studios w Łodzi.

Na festiwal zawitają najwybitniejsi artyści konsolety z całego świata. Na łodzkiej scenie pojawią się m.in.: The Eden House, David J. oraz Gavin Friday. Warsztaty i spotkania poprowadzą m.in.: Haydn Bendall, Youth, Andy Jackson, Maciej Polak, Wojtek Pilichowski, Steve Osborne, Łukasz Kruszewski. Swoje produkty zaprezentują dystrybutorzy firm: Meyer Sound, Digico, Sennheiser, Shure, Avid.

Podczas festiwalu odbędzie się także spotkanie z twórcą Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia - Eugeniuszem Rudnikiem oraz ze świętującą 30-lecie „Czarnego Albumu” Brygadą Kryzys. Dnia 27 października, podczas Gali w łódzkim klubie Wytwórnia Eugeniusz Rudnik oraz basista zespołu Killing Joke – Martin „Youth” Glover odbiorą Nagrodę „Człowiek ze Złotym Uchem”.

Na spotkaniach z przedstawicielami Stowarzyszenia Twórców ZAIKS będzie można również poszerzyć swoją wiedzę na temat prawa autorskiego.

Festiwal organizowany jest przez Fundację Art Industry, Urząd Miasta Łodzi oraz Narodowe Centrum Kultury.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.soundedit.pl

Organowo-klawesynowo w Krakowie

Dni Muzyki Organowo-Klawesynowej w Krakowie Dni Muzyki Organowo-Klawesynowej odbędą się wFilharmonii Krakowskiejod 23 do 27 października 2012 roku.

W ramach festiwalu zaplanowano cztery koncerty: kameralny w wykonaniu Gábora Boldoczki- węgierskiego wirtuoza trąbki uznawanego za jednego z najwybitniejszych trębaczy świata i niemieckiej organistki Hedwig Bilgram (23 października), maraton organowy, podczas którego odbędzie się prawykonanie światowe utworu Fa caldoskomponowanego na zamówienie przez Wojciecha Widłaka (25 października), koncert oratoryjny (26 października) i finałowy, symfoniczny z okazji 30-lecia pracy artystycznej Andrzeja Białki (27 października).

ZOBACZ: program Festiwalu

Muzyka Zieleńskiego w Wenecji

Opera omnia Mikołaja Zieleńskiego (DUX)W Bazylice św. Marka w Wenecji, 30 października 2012 roku o godz. 20.30 będzie miała miejsce pierwsza w historii prezentacja twórczościMikołaja Zieleńskiego, uważanego za największego polskiego kompozytora przed Chopinem.

Mikołaj Zieleński – równy G. Gabrielemu, H. Schützowi czy C. Monteverdiemu jest przedstawicielem tzw. szkoły weneckiej. Jego wielkie dzieło, liczące 120 utworów Offertoria totius annii Communiones totius annizostało wydane w 1611 roku w Wenecji w oficynie J. Vincentiusa. W Polsce twórczość Zieleńskiego znana jest fragmentarycznie, za granicą znikomo. „Odkrycia” tego wybitnego kompozytora podjął się Stanisław Gałoński ze stworzonym specjalnie zespołem Collegium Zieleński. Wspólnie z zaproszonymi wybitnymi solistami – Emmą Kirkby i Joelem Frederiksenem nagrano na 6 CD w wydawnictwie DUXOpera omniaMikołaja Zieleńskiego. Nagranie to uzyskało: 3 nominacje i 2 nagrody Fryderyk, nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej, 3 nagrody Orphée d’Or przyznane przez Académie du Disque Lyrique, wręczone 3 maja 2011 roku i 14 maja 2012 roku w Opéra Bastille w Paryżu.

Obecnie na zaproszenie władz Patriarchatu Wenecji, odbędzie się uroczysty koncert będący dowodem wysokiego poziomu staropolskiej kultury, jak też jej bliskich związków z kulturą Rzymu i ówczesnej Europy.

Wszystkie działania, mające na celu spopularyzowanie twórczości wybitnego polskiego kompozytora są możliwe dzięki dotacjom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Miasta Krakowa, Instytutu Adama Mickiewicza, Instytutu Muzyki i Tańca. Udział finansowy i organizacyjny w realizacji koncertu w Wenecji mają Instytut Polski w Rzymie i Bazylika di San Marco.

Jubileusz czas zacząć...

Koncert „Jubileusz czas zacząć…” Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia AmadeusKoncert „Jubileusz czas zacząć…” Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod batutą Anny Mróz odbędzie się 21 października 2012 rokuo godz. 18:00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Z polskim zespołem wystąpi wybitna solistka Soyoung Yoon (na zdjęciu)- Zwyciężczyni XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego.

Koncert rozpocznie III Kwartet smyczkowy Szymona Laksa. Oparty na popularnych polskich motywach, należy do najbardziej znanych spośród jego pięciu dzieł tego typu. 21 października wykonana zostanie jego prapremiera w wersji zaaranżowanej przez Agnieszkę Duczmal. W świat motorycznych brzmień przeniesie nas następny utwór Metro Chabacano autorstwa jednego z najbardziej intrygujących współczesnych meksykańskich kompozytorów – Javiera Alvareza. Po przerwie odbędzie się prawykonanie utworu Recytatywpoznańskiej kompozytorki Barbary Kaszuby. Jako ostatni zostanie zaprezentowany Koncert skrzypcowy G-durKV 216 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Utwór ten jest wyjątkowy pod względem formalnym: zwykle przeciwstawiany orkiestrze solista tutaj prowadzi z nią dialog. W tej „muzycznej rozmowie” z Orkiestrą udział weźmie SoYoung Yoon.

Zmarł Tadeusz Chmielewski

Tadeusz Chmielewski (1941-2012)W środę, 17 października 2012 roku zmarł w WarszawieTadeusz Chmielewski - wybitny pianista i kameralista, profesor Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Miał 71 lat.

Łodzianin, urodzony się w Wilnie, występował w największych salach koncertowych Europy, USA, Kanady, Ameryki Południowej i Japonii, koncertując solo i kameralnie z Wandą Wiłkomirską, Romanem Totenbergiem, Aaronem Rosandem, Vadimem Brodskim, Kają Danczowską i wieloma innymi artystami.

W związku ze śmiercią prof. Tadeusza Chmielewskiego odwołano dwa ostatnie koncerty odbywającej się w łódzkiej Akademii Konferencji artystyczno-naukowej w 150. rocznicę urodzin Claude'a Debussy'ego, zorganizowaną przez Katedrę Fortepianu. Pianiści (pedagodzy i studenci Akademii) spontanicznie zebrali się w sali koncertowej AM, aby wspominać Profesora jako wspaniałego pedagoga, pasjonata muzyki, niezwykłego artystę, który miał absolutny słuch i fantastycznie czytał nuty a vista.
- Żył muzyką - mówił podczas spotkania prof. Cezary Sanecki, rektor Akademii Muzycznej w Łodzi i wychowanek Tadeusza Chmielewskiego, a prof. Maria Korecka-Soszkowska (Kierownik Katedry Fortepianu AM) zapewniała: - Będziemy głęboko i szczerze opłakiwać Profesora i jednocześnie wspominać Go jako wspaniałego i dowcipnego człowieka w jego najpiękniejszych i radosnych chwilach.

Święto Muzyki Nowej

Święto Muzyki NowejMuzyka, światło i słowo – w tych przestrzeniach rozegra się projekt artystyczny, organizowany przez młodych, ambitnych twórców, działających przy Stowarzyszeniu „Varsoviae Regii Cantores”. Tematem przewodnim koncertu jest wiara, a właściwie sposób jej postrzegania w ostatnich wiekach, a nawet tysiącleciach, oraz w różnych tradycjach: rzymskokatolickiej, protestanckiej oraz w prastarej kulturze azteckiej. Koncert odbędzie się w sobotę, 20 października 2012 roku o godzinie 19:00, w Kościele Ewangelicko Augsburskim Świętej Trójcy w Warszawie, Plac Małachowskiego 1. Wstęp wolny.

Jesień jest porą roku sprzyjającą zadumie i refleksji. W ten nastrój wkomponowany został program koncertu muzyki wokalno-instrumentalnej, napisanej przez obiecujących warszawskich kompozytorów młodego pokolenia. Wybrane utwory łączy obszar wiary i dialogu z „Tym, który jest przyczyną wszystkiego”. Wieczór rozpocznie prawykonanie Stojąc z dalekaIgnacego Zalewskiego – kompozycji powstałej na zamówienie Stowarzyszenia i Chóru Varsoviae Regii Cantores. W konstrukcji utworu na pierwszy plan wysuwa się dialog między chórem mieszanym i chórem dziecięcym. Chór mieszany reprezentuje w tym dialogu stronę wątpiącą, natomiast chór dziecięcy obrazuje czystą, prostą i naiwną wiarę. W warstwie chóru dziecięcego odnajdziemy pierwsze takty melodii znanej pieśni luterańskiej O wspaniały Królu chwały.

Ele Mele Nutki

Ele Mele Nutki Warsztaty Kultury - Filia Centrum Kultury w Lublinie zaprasza na spotkania słowno-muzyczne dla najmłodszych w ramach nowego cyklu Ele Mele Nutki. Projekt rozpocznie się w niedzielę, 21 października 2012 roku od wyjątkowej podróży przez Europę pt. "Jak wędrowała muzyka".

Ele Mele Nutki to cykl wydarzeń łączących elementy muzyki, teatru i opowieści... Spotkania i warsztaty adresowane są zarówno do dzieci, jak i ich rodziców. Muzyka i opowieści poprowadzą nas przez różne kraje, kultury i tradycje. Kapela Bosa Nóżka przybliży polskie gry, zabawy i melodie oraz wprowadzi w świąteczny nastrój dzięki kolędowaniu przy dźwiękach tradycyjnych instrumentów - skrzypiec, suki biłgorajskiej i bębenka. Opowiadacze zabiorą nas w podróż do egzotycznych kultur z najdalszych zakątków Afryki i Azji, gdzie rytm bębnów i innych instrumentów rozbudzi nasze zmysły i wyobraźnię. Podczas interaktywnego performensu muzycznego Kulu-lu-lu odkryjemy tajemnice kulistych przedmiotów, a na spotkaniu z teatrzykiem Słuchaj Uchem i wierszami Joanny Papuzińskiej powędrujemy do krainy snów.

Leipziger Chopin-Tage

Leipziger Chopin-Tage 2012XXII Lipskie Dni Chopinowskie trwać będą od 17 do 21 października 2012 roku. W programie koncert, projekcja filmu i warsztaty.

Dni Chopinowskie w Lipsku tradycyjnie odbywają się w bliskości rocznicy śmierci ich patrona. Edycja w 2012 roku dodatkowo zbiegnie się z jubileuszem 20-lecia istnienia Lipskiego Towarzystwa Chopinowskiego, a wydarzeniom towarzyszy motto „Chopin i Lipsk”.

Leipziger Chopin-Tage zainauguruje koncert “Klang SO Chopin?” – 17 października 2012 rokuo godz. 19.30 w Alte Handelsbörse. Utwory Fryderyka Chopina i współczesnego mu lipszczanina – Roberta Schumanna na fortepianie Pleyel z 1846 roku zagra Zvi Meniker. Dzień później o godz. 20.00 organizatorzy zapraszają do Instytutu Polskiego w Lipsku na projekcję znanego filmu Chopin. Pragnienie miłościz Piotrem Adamczykiem w roli tytułowej. W sobotę, 20 październikaod godz. 10.00 do 12.00 w Hochschule für Musik und Theater Leipzig odbędą się warsztatyinterpretacji muzyki Chopina, skierowane do pianistów i kameralistów. Zakończy je (o godz. 14.00) uroczystość wręczenia Nagród Chopinowskich 2012.

Więcej informacji – na stronie: www.neue-leipziger-chopin-gesellschaft.de

XV Śląskie Dni Muzyki Współczesnej

15 Śląskie Dni Muzyki WspółczesnejW czwartek, 18 października 2012 roku o godz. 19.30Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zainaugurujeXV Śląskie Dni Muzyki Współczesnej.

W programie koncertu znalajdą się cztery kompozycje: Ripetizioni(1967) na orkiestrę symfoniczną Piotra Warzechy, I Symfonia(1975) Aleksandra Lasonia, Sonety(2008) na kontratenor i orkiestrę Marca-André Dalbaviegooraz San Francisco Polyphony(1974) György’ego Ligetiego. NOSPR poprowadzi José Maria Florêncio, a w roli solisty wystąpi kontratenor Jan Jakub Monowid.

Festiwal Śląskie Dni Muzyki Współczesnej organizowany jest przez katowicki oddział Związku Kompozytorów Polskich od 1984 roku. Ideą festiwalu jest prezentacja nowej muzyki śląskiej na tle twórczości światowej XX i XXI wieku. Zgodnie z tym zamysłem został również zaprojektowany program czwartkowego koncertu. Kompozycje twórców związanych ze Śląskiem – Piotra Warzechy (ur. 1941 w Bytomiu) oraz Aleksandra Lasonia (ur. 1951 w Siemianowicach Śląskich) zostaną zestawione z dziełami kompozytorów zagranicznych - Marca-André Dalbaviego, György’ego Ligetiego. Zgodnie z koncepcją festiwalu w programie pojawi się również dzieło, reprezentujące twórczość najnowszą - Sonetyna kontratenor i orkiestrę Marca-André Dalbaviego, które katowicka publiczność będzie miała okazję usłyszeć jako pierwsza w Polsce. Utwór Dalbaviego został skomponowany na zamówienie orkiestr zrzeszonych w ramach projektu Symphonet, którego uczestnikiem jest również NOSPR.

Sinfonia Varsovia w Moskwie

Sinfonia VarsoviaOrkiestraSinfonia Varsovia wystąpi we wtorek, 16 października 2012 roku w słynnej Sali Koncertowej im. P.I. Czajkowskiego w Moskwie.

Koncert będzie miał szczególny charakter, podkreślony doborem programu i artystów. W pierwszej części koncertu zostanie zaprezentowana Symfonia klasycznaProkofiewa iII Koncert skrzypcowySzymanowskiego w interpretacji Jakuba Jakowicza. Za pulpitem dyrygenckim stanie Maestro Jerzy Maksymiuk. Druga część będzie poświęcona mało znanemu RequiemJózefa Kozłowskiego - kompozytora polskiego pochodzenia z przełomu XVIII i XIX wieku, który większość życia spędził w Rosji. Utwór został skomponowany w 1798 roku na pogrzeb Króla Stanisława Augusta i od tamtej pory był tylko kilkakrotnie wykonywany.

W obsadzie, poza orkiestrą symfoniczną, solistami (16 października w Moskwie będą to: Olga Pudova - sopran, Olesya Petrova - mezzosopran, Sergey Semishkur - tenor, Edem Umerov - bas), chórem (Yurlov Russian State Academic Choir), są organy oraz Rosyjska Orkiestra Rogów, która kilka tygodni temu z olbrzymim powodzeniem raz pierwszy wystąpiła w Polsce w ramach trzeciej warszawskiej edycji festiwalu Szalone Dni Muzyki. 16 października, podczas moskiewskiej premiery RequiemKozłowskiego, muzyków poprowadzi Sergei Polyanichko, który po latach na nowo odkrył partyturę Requiemi doprowadził do jej wykonania 10 kwietnia 2011 roku w Kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Petersburgu - miejscu prawykonania dzieła w 1798 roku.

Trzeci koncert cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”

Trzeci koncert cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”W niedzielę, 21 października 2012 rokuFundacja Nowa Orkiestra Kameralna zaprasza na trzeci już koncert cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”.

Tym razem publiczność zdecydowała, że zabrzmi: Suita „Don Kichot” G. Ph. Telemanna, Symfonia G-durC. Ph. E. Bacha i Serenada na smyczki e-moll E. Elgara, które wykona orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kos-Nowickiego. W menu wydarzenia jak zawsze należy spodziewać się muzycznych niespodzianek, z których słuchacze wybiorą jedną na finał.

Realizowany drugi sezon cykl „Warsaw Camerata à la carte!”jest nowatorskim projektem, w którym to publiczność wybiera program poszczególnych koncertów, głosując bezpośrednio lub przez stronę internetową www.warsawcamerata.pl 

Koncert odbędzie się w niedzielę 21 października o godz. 14:00 w Bazylice NSJ przy ul. Kawęczyńskiej 53 w Warszawie. Po nim organizatorzy zapraszają na tradycyjne spotkanie koktajlowe z wykonawcami i rozmowami o muzyce i ulubionych kompozycjach. Znów będzie można oddać swój głos na utwory, które znajdą się w programie kolejnego koncertu. Wstęp jest wolny.

Czwarty koncert cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”

Trzeci koncert cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”W niedzielę, 18 listopada 2012 rokuFundacja Nowa Orkiestra Kameralna zaprasza na kolejny koncert cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”.

Tym razem publiczność wybrała Serenadę B-dur „Gran Partita”W. A. Mozarta, którą wykona orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kos-Nowickiego. Kompozycja ta należy do czołówki utworów kompozytora na instrumenty dęte. Obok serenad Es-dur KV 375 i c-moll KV 388 stanowi zwieńczenie tego rodzaju utworów W. A. Mozarta.

Jak zawsze podczas koncertu publiczność zagłosuje na muzyczne niespodzianki, które znajdą się w menu à la carte.

Realizowany drugi sezon cykl „Warsaw Camerata à la carte!”jest nowatorskim projektem, w którym to publiczność wybiera program poszczególnych koncertów, głosując bezpośrednio lub przez stronę internetową www.warsawcamerata.pl

Koncert odbędzie się w niedzielę 18 listopada o godz. 14:00 w Bazylice NSJ przy ul. Kawęczyńskiej 53 w Warszawie. Po nim organizatorzy zapraszają na tradycyjne spotkanie koktajlowe z wykonawcami i rozmowami o muzyce i ulubionych kompozycjach. Wstęp jest wolny.

Prawykonanie "Koncertu podwójngo" Olgi Hans

Olga HansDnia 16 października 2012 roku w ramachVIII Festiwalu Wiolinistycznego im. Bronisława Hubermana w Częstochowie odbędzie się prawykonanie Koncertu podwójnego na perkusję, wiolonczelę i orkiestręOlgi Hans (na zdjęciu). Utwór zadedykowany jest Dame Evelyn Glennie iDominikowi Połońskiemu, którzy wykonają go po raz pierwszy we wtorek, a towarzyszyć im będzieOrkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej pod batutąAdama Klocka.

Olga Hans o swoim utworze: "Koncert podwójny na perkusję, wiolonczelę i orkiestręnapisałam w 2012 roku specjalnie dla dwojga wspaniałych solistów: Dame Evelyn Glennie i Dominika Połońskiego, którzy już od pewnego czasu planowali wspólny występ. Myślę, że chyba rzadko stosowane połączenie w partii solistycznej instrumentów perkusyjnych i wiolonczeli tworzy zupełnie nowe jakości brzmieniowe tym bardziej, że wiolonczela dość często jest tu traktowana również jak instrument perkusyjny, gdzie partie obojga solistów korespondują ze sobą, a niekiedy następuje nawet odwrócenie ról: perkusyjna wiolonczela – melodyczna perkusja. Utwór składa się z trzech odmiennych, lecz połączonych wspólnym motywem rytmicznym części granych attacca."

Hanna Kulenty gościem trzeciego spotkania cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”

Hanna Kulenty gościem cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” Rozmowa o dźwięku, płótnie, scenie, ekranie, obsesji czasu i nie tylko z kompozytorkąHanną Kulenty podczas trzeciego spotkania warszawskiego cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”.

W niedzielę, 21 października 2012 rokuPTMW zaprasza na trzecie już spotkanie cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”, podczas którego polscy kompozytorzy dzielą się swoją muzyką, fascynacjami, widzeniem świata i miejsca, jakie w tym świecie zajmuje ich twórczość.

Hanna Kulenty (na zdjęciu) studiowała kompozycję w Warszawie u Włodzimierza Kotońskiego i w Amsterdamie u Louisa Andriessena. Jest laureatką wielu nagród kompozytorskich. Od 1989 roku pracuje jako wolny kompozytor w Polsce i w Holandii, realizując liczne zamówienia i korzystając ze stypendiów twórczych. Wykłada kompozycję w Europie i USA, jest jurorem wielu konkursów i festiwali muzycznych. Od lat konsekwentnie rozwija swoją teorię czasu w muzyce. Jest jednym z najszerzej znanych na świecie twórców polskiej muzyki współczesnej.

Wiodącymi tematami rozmowy z kompozytorką będą: teoria czasu w muzyce, interdyscyplinarne powiązania w sztuce i analiza różnych postaw twórczych. Odbędzie się również premiera tryptyku animowanego zrealizowanego do muzyki Hanny Kulenty w reżyserii Andrzeja Wąsika, wyprodukowanego przez Agnieszkę Kowalską (pracownia filmowa am2).

Spotkanie, moderowane przez Małgorzatę Kołcz, odbędzie się w niedzielę 21 październikao godz. 17:00 w Lokalu Użytkowym (ul. Brzozowa 27/29) przy Rynku Starego Miasta w Warszawie. Wstęp wolny.

Więcej...

Tournée Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej w Stanach Zjednoczonych

Tournée Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej w Stanach ZjednoczonychW październiku 2012 rokuOrkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej uda się na swoje 138. tournée koncertowe, a zarazem 14. w Stanach Zjednoczonych. Zespół, pod batutąAntoniego Wita, wystąpi na 17 koncertach w 16 miastach. Pierwszy koncert zagra w Mechanics Hall w Worcester 19 października, a trasę koncertową zamknie dwoma koncertami w Davies Symphony Hall w San Francisco 11 i 12 listopada. Orkiestrę usłyszy także publiczność takich miast jak m.in. New Brunswick, Annapolis, Atlanta, Charleston.

Z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej wystąpi triumfatorka ostatniego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010) - Yulianna Avdeeva.

Artyści przygotowali na tournée dwa programy złożone z arcydzieł muzyki XIX wieku oraz - w przededniu Roku Lutosławskiego- dzieło tego wybitnego polskiego kompozytora. W repertuarze pierwszego programu znajdą się: Mała suitaWitolda Lutosławskiego, II Koncert fortepianowy f-mollFryderyka Chopina oraz VIII Symfonia G-durAntonína Dvořáka. Drugi wypełnią: V Koncert fortepianowy Es-durLudwiga van Beethovena i VI Symfonia h-moll „Patetyczna" Piotra Czajkowskiego.

Pierwszy raz Filharmonicy Warszawscy wystąpili w Stanach Zjednoczonych w 1961, ostatni raz przed czterema laty.

Harmonogram tournée - na stronie: www.polishculture-nyc.org

Dni Muzyki Ukraińskiej w Warszawie

4. Dni Muzyki Ukraińskiej w Warszawie Od 15 do 21 października 2012 roku ponownie w Warszawie rozbrzmiewać będzie muzyka ukraińska- od chóralnej klasyki w wykonaniu Chóru "Kijów", poprzez lirykę wokalną Olgi Pasiecznik, muzykę kameralną Lwowskiego Tria Fortepianowego, głos najmłodszego pokolenia kompozytorskiego Ukrainy w postaci Ensemble Nostri Temporis po finałowy koncert z udziałem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Ukrainypod dyrekcją Wołodymyra Sirenki. W ramach 4. Dni Muzyki Ukraińskiej w Warszawie dla tej prezentacji gościnnie otworzy swoje sale Filharmonia Narodowa. Koncert z udziałem Chóru "Kijów" odbędzie się w Kościele Św. Krzyża na Krakowskim Przedmieściu.

W ramach festiwalu zaplanowane zostały także spotkania: we wtorek, 16 października 2012 rokuo godz. 12.00 z kompozytorem Igorem Szczerbakowem– Prezesem Związku Kompozytorów Ukrainy, a w piątek, 19 października 2012 rokuo godz. 12.00 z Walentynem Sylwestrowem– najbardziej dziś znanym w świecie kompozytorem ukraińskim. Spotkania odbędą się w siedzibie Związku Kompozytorów Polskich przy Rynku Starego Miasta 27.

ZOBACZ: program Festiwalu

„Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych” - nabór wniosków do II edycji programu IMiT

Instytut Muzyki i Tańca Instytutu Muzyki i Tańca uruchomił drugą edycję programu „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych”.

Program skierowany jest do organizacji zajmujących się kultywowaniem rodzimych tradycji muzycznych, animatorów-regionalistów oraz do polskich artystów: mistrzów - twórców ludowych i młodych artystów zainteresowanych nauką budowy instrumentów ludowych. Celem programu jest nauka i upowszechnianie praktycznych umiejętności budowy polskich instrumentów ludowych oraz wiedzy o ich roli w kulturze Polski metodą bezpośredniego przekazu mistrz-uczeń.

Możliwe są dwie formy zgłoszenia udziału i uczestnictwa w programie – poprzez organizowanie przez instytucje i organizacje społeczne warsztatów, w trakcie których mistrzowie-twórcy ludowi i moderatorzy przekazują wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie budowy instrumentów lub poprzez indywidualne kursy nauki budowy instrumentów ludowych metodą bezpośredniego przekazu mistrz-uczeń. W ramach programu IMiT dofinansowuje honorarium mistrza-artysty ludowego prowadzącego warsztaty i część kosztów organizacyjnych warsztatów lub honorarium mistrza prowadzącego warsztaty indywidualne i honorarium artysty-ucznia za wykonanie projektu zbudowanego podczas warsztatów instrumentu.

Druga edycja programu trwa od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 roku. Termin nadsyłania wniosków upływa w dniu 30 listopada 2012 roku, zaś termin wyboru projektów przeznaczonych do dofinansowania 31 grudnia 2012 roku.

Szczegóły programu - na stronie: www.imit.org.pl

Rap z Neptunem. W Filharmonii Bałtyckiej ruszają koncerty dla dzieci

Rap z NeptunemW nowym sezonieFilharmonia Bałtycka wzbogaciła swoją ofertę o większą liczbę koncertów edukacyjnych, skierowanych do najmłodszych słuchaczy. Pierwsze koncerty, z tego cieszącego się niezwykła popularnością w ubiegłych latach cyklu, zaplanowano 16 i 17 pażdziernika 2012 roku. To pierwsze w nowym sezonie artystycznym, ale z pewnością nie ostatnie wydarzenia artystyczne, przygotowane specjalnie dla dzieci.

Koncerty edukacyjne skierowane są do starszych grup przedszkoli i uczniów szkół podstawowych. Charakter i tematyka koncertów, przystosowana jest do odbioru przez te grupy wiekowe. Koncerty są bowiem krótsze, niż te skierowane do dorosłych; trwają od 45 minut do godziny . Przebiegają również w mniej formalnej, przyjaznej dzieciom atmosferze, a ich nadrzędnym celem jest nauka i dobra zabawa.

Dzieci mogą klaskać, w rytm wykonywanych utworów i zachowywać się swobodniej, niż podczas koncertów dla dorosłych. Najważniejsze jest jednak to, że zgodnie z założeniem koncertów edukacyjnych, wydarzenia te uczą odbioru muzyki, nie tylko klasycznej, od najmłodszych lat. Ponadto, przybliżają sylwetki kompozytorów i ich dzieła w przystępny sposób, a także przekazują wiedzę, związaną z konkretnym zagadnieniem. Każdy z koncertów, ma swój temat przewodni, a widowisko mobilizuje nie tylko słuch, ale i wzrok najmłodszych słuchaczy. Zawsze jest kolorowo i przede wszystkim wesoło.

Podczas pierwszego, wtorkowego koncertu, organizowanego pod hasłem „Rap z Neptunem” będzie królował Gdańsk i jego zabytki. Na scenie pojawi się aż 100 wykonawców w stylowych strojach dawnych mieszczan, by udać się w wędrówkę przez wszystkie epoki od czasów Heweliusza aż po współczesny Gdańsk. Wystąpi także Gdański Zespół Piosenki i Tańca „Don – Don” pod kierownictwem Zofii i Anny Korneluk, wykonujący także piosenki opowiadające o naszym mieście. Kwintet Dęty „Amber” doskonale podkreśli muzyką czasy wielkiej świetności Gdańska. Ci, którzy nie dotrą, by porapować z Neptunem we wtorkowy poranek, będą mogli przyjść do filharmonii na koncerty w środę o godz. 9:00 i 11:00.

Kolejne koncerty z cyklu to październikowe Andrzejkowe Wróżby – usłyszymy tu utwory z opery Straszny DwórStanisława Moniuszki - oraz przewidziany na luty 2013 roku - bardzo kolorowy, taneczny i typowo karnawałowy Flamenco show.

Akademia Muzyki i Plastyki w Lublinie

Akademia Muzyki i Plastyki w Lublinie Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie zaprasza młodzież do udziału w koncertach edukacyjnych AKADEMIA MUZYKI I PLASTYKI.

Ich wysoki poziom artystyczny gwarantują znakomici polscy artyści, najlepsze zespoły kameralne oraz muzycy – soliści Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie. Muzyczne spotkania obejmują repertuar klasyczny, współczesny, poważny i rozrywkowy; są ciekawym uzupełnieniem lekcji wychowania muzycznego i plastyki. Uczą koncertowych zachowań: uważnego słuchania i obserwacji, pobudzają wyobraźnię.

Pierwszy koncert z cyklu - 21 września 2012, kolejne: 23 listopada 2012, 5 lutego 2013 i 25 marca 2013.

Szczegółowy program i informacje o biletach - na stronie: http://filharmonialubelska.pl/492-as-akademia_muzyki_i_plastyki.html

Gergiev z Brahmsem i Szymanowskim w Londynie

Gergiev z Brahmsem i Szymanowskim w LondynieOd września 2012 do marca 2013 roku, w ramach specjalnej serii koncertów, London Symphony Orchestra pod batutą Valerego Gergieva zaprezentuje niecodzienny program - połączenie znanych szerokiej widowni utworów Johannesa Brahmsa oraz muzykiKarola Szymanowskiego - kompozytora poza Polską wciąż nie dość docenianego.

W programie znajdą się wszystkie symfonie Szymanowskiego i Brahmsa oraz inne utwory tych kompozytorów, w tym m.in. Stabat Mater i Requiem Niemieckie. Koncerty odbywają się w londyńskim Barbican Centre. Pierwsze miały już miejsce 22 i 22 września, 11 i 13 października, 11, 12, 18 i 19 grudnia 2012 roku, a ostatni finałowy cykl zaplanowany został na 30 i 31 marca 2013 roku. Na zakończenie tej wyjątkowej serii koncertów usłyszymy słynne Stabat Mater Szymanowskiego i Niemieckie Requiem Brahmsa. W roli solistów wystąpią: Sally Matthews - sopran i Gerald Finley - bas.

Bilety na koncerty można rezerwować telefonicznie (Barbican Box Office +44 20 7638 8891) oraz online: http://lso.co.uk/143/Whats-On. Organizatorzy przewidzieli zniżkę na zakup biletów dla miłośników muzyki Szymanowskiego - na hasło „Polish Offer” przy rezerwacji telefonicznej oraz po wpisaniu kodu 19742 w trakcie rezerwacji internetowej, można uzyskać 20 % rabatu!

ZOBACZ: folder projektu – plik pdf

OBEJRZYJ: Gergiev o Szymanowskim - YOUTUBE

POSŁUCHAJ: Discover Szymanowski - blog i podcast

Celebrating Szymanowski

2012 Paderewski Lecture-Recital - Celebrating SzymanowskiKoncert z okazji 75. rocznicy śmierciKarola Szymanowskiego, organizowany w ramach cyklu “Paderewski Lecture-Recital”, odbędzie się w niedzielę, 14 października 2012 rokuw Newman Recital Hall na Uniwersytecie Południowej Kalifornii w Los Angeles (CA). W programie koncertu znajdzie się pięć utworów polskiego kompozytora: Preludia op. 1, Metopy op. 29, Pieśni muezina szalonego op. 42, Mazurki op. 50(wybór) i Maski op. 34. Wystąpią: Mark Robson – fortepian i Timur Bekbosunov – tenor.

Wykładomawiający muzykę skrzypcową Szymanowskiego wygłosi znany polski dyrygent Grzegorz Nowak, obecnie główny dyrygent współpracujący Royal Philharmonic Orchestra w Londynie.

Wstęp wolny.

„Szkoła mistrzów tradycji” - nabór wniosków do III edycji programu IMiT

Instytut Muzyki i TańcaUruchomiona została trzecia edycja programuInstytutu Muzyki i Tańca „Szkoła mistrzów tradycji”.

Program „Szkoła mistrzów tradycji” nawiązuje do rozpowszechnionej w wielu krajach idei podtrzymywania lokalnych tradycji muzycznych, technik wykonawczych oraz unikalnych sposobów myślenia muzycznego i komunikacji. Skierowany jest do polskich instytucji i organizacji zajmujących się kultywowaniem rodzimej muzyki tradycyjnej, oraz do polskich artystów muzyków ludowych – mistrzów tradycji i ich uczniów – kontynuatorów. Celem programu jest upowszechnienie, podczas specjalnie organizowanych warsztatów, tradycyjnych technik gry na instrumentach oraz śpiewu i tańca. W ramach programu IMiT dofinansowuje honoraria artystów prowadzących warsztaty oraz część kosztów organizacyjnych związanych z ich realizacją.

Trzecia edycja programu trwa od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 roku. Termin nadsyłania wniosków upływa w dniu 30 listopada 2012 roku, zaś termin wyboru projektów przeznaczonych do dofinansowania 31 grudnia 2012 roku. Chęć przystąpienia do uczestnictwa w programie zgłaszają łącznie organizator warsztatów muzyki tradycyjnej oraz artysta lub grupa artystów prowadzących warsztaty.

Szczegółowe informacje i regulamin - na stronie: www.imit.org.pl

„Nowe interpretacje” - nabór wniosków do III edycji programu IMiT

Instytut Muzyki i TańcaUruchomiona została trzecia edycja programuInstytutu Muzyki i Tańca „Nowe interpretacje”.

Program skierowany jest do polskich artystów muzyków prowadzących indywidualną działalność artystyczną oraz zespołów pozainstytucjonalnych. Służy wspieraniu wykonań polskiej muzyki, zwłaszcza tej niedostatecznie rozpowszechnionej w polskim życiu koncertowym. W ramach programu IMiT dofinansowuje honoraria artystów, którzy po raz pierwszy prezentują publicznie dzieła polskich kompozytorów wskazanych w danej edycji programu.

Przedmiotem III edycji programu "Nowe interpretacje" trwającej od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 rokusą utwory Józefa Wieniawskiego i Witolda Maliszewskiego oraz muzyka jasnogórska - kompozytorzy polscy [zestaw utworów polskich kompozytorów wymienionych w Katalogu tematycznym rękopisów i druków muzycznych kapeli wokalno-instrumentalnej na Jasnej Górze, Paweł Podejko, Kraków 1992, Wydawnictwo OO. Paulinów, Musica Claromontana t. 12].

Termin nadsyłania wniosków upływa w dniu 30 listopada 2012 roku, zaś termin wyboru projektów przeznaczonych do dofinansowania 31 grudnia 2012 roku. Chęć przystąpienia do uczestnictwa w programie zgłaszają do IMiT łącznie artysta wykonawca lub zespół artystów wraz z organizatorem koncertu, festiwalu lub innej publicznej i otwartej dla słuchaczy imprezy muzycznej.

Szczegółowe informacje i regulamin - na stronie: www.imit.org.pl

NeoArte - Spektrum Muzyki Nowej

NeoArte 2012NeoArte-Spektrum Muzyki Nowej odbędzie się w dniach 27 i 28 października 2012 roku w Zatoce Sztuki w Sopocie.

To cykl koncertów poświęconych muzyce kompozytorów XX i XXI wieku, takich jak Steve Reich czy Paweł Szymański. Inicjatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest zespół NeoQuartet, który specjalizuje się w wykonawstwie muzyki najnowszej.

Celem wydarzenia jest propagowanie współczesnej muzyki kameralnej (przede wszystkim polskiej) oraz zdobywanie dla tej twórczości jak najszerszej rzeszy odbiorców. Połączenie w jednym czasie i miejscu wybitnych osobowości muzycznych oraz uzdolnionych muzyków młodego pokolenia daje pewien wgląd w muzykę trzech ostatnich dziesięcioleci, będących nie tylko przełomem wieków, ale również przełomem w sztuce.

Projekt NeoArte-Spektrum Muzyki Nowejma zainicjować cykliczną imprezę, która będzie promowała przede wszystkich polskie dziedzictwo kulturalne XX i XXI wieku, artystów sztuki współczesnej, jej wykonawców oraz miejsca, które promują i kreują sztukę XXI wieku. Gościem specjalnym pierwszej edycji będzie kompozytor Paweł Szymański.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program koncertów

Znamy laureatów Classic BRIT Awards 2012

Vasily PetrenkoPrzyznane zostały Classical Brit Award 2012, najważniejsze brytyjskie nagrody związane z muzyką klasyczną.

Artystką Rokuuznano Nicolę Benedetti, szkocką skrzypaczką znana polskim melomanom z kreacji utworów Karola Szymnowskiego, m.in. z London Symphony Orchestra pod dyrekcją Valerego Gergieva podczas tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu w Edynburgu (I Koncertw jej nagraniu dotarł do pierwszego miejsca na liście sprzedaży w Wielkiej Brytanii). Artystą Roku został rosyjski dyrygent Vasily Petrenko(na zdjęciu), doceniono go za album z muzyką Rachmaninova wydany w EMI Classics. Nagrodę Krytykówprzyznano młodemu, brytyjskiemu pianiście Benjaminowi Grosvenorowiza album, na którym znalazły się nagrania utworów Chopina, Liszta i Ravel (Decca). Za Międzynarodowego Artystę Rokuuznano Andrea Bocelliego, a nagrodę za całokształt twórczości przyznano kompozytorowi Johnowi Williamsowi.

Uroczysta gala odbyła się 7 października 2012 rokuw Royal Albert Hall w Londynie.

Więcej informacji – n stronie: www.classicbrits.co.uk

Przyznano Gramophone Awards 2012

Gramophone Awards 2012Dwie płyty z utworami Fryderyka Chopina wyróżnione zostały prestiżowymi nagrodami Gramophone Awards 2012.

W kategorii nagrań historycznych wyróżniono płytę Maurizio Polliniego z 1960 roku, na której znalazły się oba cykle etiud polskiego kompozytora (wyd. Testament SBT1473). Natomiast w kategorii muzyki instrumentalnej nagrodę zdobyła płyta młodego, brytyjskiego pianisty – Benjamina Grosvenora, który wyróżniony został również tytułem Młodego Artysty Roku. Oprócz kompozycji Chopina znalazły się na niej także utwory Liszta i Ravela (Decca 478 3206DH).

Magazyn “Gramophone” wybrał Artystą Roku tenora Josepha Calleja, nagrodę za życiowy dorobek przyznano dyrygentowi Claudio Abbado, The Piano Award odebrał Murray Perahia, a za Wytwórnię Roku uznano Naïve.

Przyznawane co roku Gramophone Awards, stanowią jedne z najważniejszych wyróżnień tego typu na świecie. Nagrody ustanowiono w 1977 roku przez prestiżowy magazyn "Gramophone".

Pełna lista nagrodzonych płyt – na stronie: www.gramophone.co.uk/awards/2012

Utwór Dominika Karskiego na płycie Anny Petrini

Anna Petrini (CD)Nakładem szwedzkiej wytwórni dB Productions ukazała się we wrześniu solowa płyta Anny Petrini zatytułowana Crepuscoloz utworami na kontrabasowy flet prosty, tzw. Paetzold. Program płyty zawiera utwory Fausta Romitellego, Malin Bång, Oscara Bianchi, Mattiasa Peterssona i polskiego kompozytora -Dominika Karskiego.

Utwór Karskiego zatytułowany Superb Imposition to kompozycja napisana na zamówienie Anny Petrini, podobnie jak utwory Malin Bång i Mattiasa Peterssona, przy wsparciu Nordic Culture Point i Concerts Sweden; premiera Superb Impositionodbyła się we Wrocławiu na festiwalu Musica Electronica Nova w 2011 r. Flet Paetzold to instrument wynaleziony w latach 70-tych przez Joachima Paetzolda. Pomimo, że należy do rodziny fletów prostych, charakteryzuje się on nieco innymi właściwościami brzmieniowymi i zyskuje coraz większą popularność wśród współczesnych kompozytorów.

O współpracy z kompozytorami i pracy nad swoją płytą Anna Petrini mówi: „Collaborating with composers has been a comprehensive and inspiring part of the process of making this disc. Seeing the instrument through the eyes of the composer makes it constantly new, since different minds put different light on different aspects when writing for the instrument. The opportunity to rediscover the instrument is very refreshing and gives me a feeling that each meeting of this kind adds a new layer of my instrument.”

Partytura utworu Dominika Karskiego dostępna jest darmowo na stronie: www.dominikkarski.musicaneo.com

Ad Libitum 2012 z Anthonym Braxtonem

Ad Libitum 2012 AD LIBITUM 2012. Festiwal muzyki improwizowanej odbędzie się w dniach 10-16 października 2012 rokuw Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski w Warszawie. W tym roku do współpracy z improwizującymi muzykami zaproszeni zostali artyści wideo, vje, artyści nowych mediów elektronicznych.

Rewelacyjna norweska wokalistka Maja Ratkjewystąpi z Aleksandrem Janickim, Pierre Jodlowskiz Anną Zaradnyi Cezarym Duchnowskim, zespół Kwartludium z Robinem Rimbaud „Scannerem”, który stworzy też duet z Mirosławem Bałką. Ponadto w programie performance Daito Manabe, rzeźba dźwiękowa czeskiego zespołu Marijan, znakomity dj Ignaz Schickwraz z Michałem Brzezińskim, Mats Lindström, kizzy dinetics, Alexey Kruglov, Yuri Yaremchuki inni.

Cztery maratony wspólnych działań artystów w Laboratorium CSW Zamek Ujazdowski zamknie wielki finał (16 października): kwartet legendarnego Anthony’ego Braxtonaw radiowym Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego.

ZOBACZ: program Festiwalu

Dlaczego muzyka współczesna rozwija wrażliwość dzieci i młodzieży?

Dlaczego muzyka współczesna rozwija wrażliwość dzieci i młodzieży? - debataRedaktorzy „najmłodszego” muzycznego polskiego medium – Młodzieżowej Gazety Muzycznej (www.mlodziezowagazeta.pl) pod opieką Anny S. Dębowskiej ("Gazeta Wyborcza", "Beethoven Magazine") zapraszają na specjalną debatę, dotyczącą wpływu muzyki współczesnej na uwrażliwianie dzieci. Debata odbędzie się w środę 10 października 2012 roku o godzinie 12.00 w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie (przy Elektoralnej 12).

Dyskusja dotyczyć będzie rozwijania ogólnej wrażliwości i zaangażowania dzieci poprzez muzykę, w szczególności muzykę współczesną. Punktem wyjścia rozmowy będzie tegoroczny cykl Mała Warszawska Jesień (21-30 września 2012), a poprowadzą ją Grzegorz Dąbrowski i Damian Kułakowski – redaktorzy Młodzieżowej Gazety Muzycznej. Udział w debacie potwierdzili: Violetta Łabanow Jastrząb – Prezeska Fundacji Muzyka jest dla wszystkich, Tadeusz Wielecki – Dyrektor festiwalu „Warszawska Jesień”, Paulina Celińska – koordynator projektu „Mała Warszawska Jesień’, Dagna Sadkowska – skrzypaczka, znana edukatorka muzyczna, Olga Fibak – prowadząca videoblog Warszawskiej Jesieni w TVP Kultura oraz Kamil Antosiewicz – redaktor naczelny Muzykoteki Szkolnej. Wezmą w niej udział również przedstawiciele katedry Psychologii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
Debata będzie otwarta dla publiczności. Organizatorzy liczą na indywidualną obecność warszawskich nauczycieli oraz przedstawicieli placówek edukacyjnych, a także ich podopiecznych, a szczególnie na ich głos w dyskusji.

Wokół Beethovena - konkurs muzyczny i plastyczny

Konkurs Muzyki Kameralnej dla młodzieży szkół muzycznych II st. WOKÓŁ BEETHOVENAOgólnopolski Konkurs Muzyki Kameralnej dla młodzieży szkół muzycznych II st. Wokół Beethovena (w 185. rocznicę śmierci kompozytora) odbędzie się w Krakowie w dniach 17-18 listopada 2012 roku.

Konkurs "Wokół Beethovena" adresowany jest do młodych muzyków - kameralistów wszelkich specjalności instrumentalnych. Pragnieniem organizatorów jest wzbudzenie zainteresowania muzykowaniem kameralnym, a w szczególności związanym z twórczością klasyków wiedeńskich oraz propagowanie twórczości Ludwiga van Beethovena w związku z przypadającą 185. rocznicą śmierci kompozytora.

W trakcie konkursu odbędą się warsztaty i wykłady poświęcone historii instrumentów klawiszowych skierowane zarówno do uczniów, jak i pedagogów. Poprowadzą je m. in.: prof. B. Gizbert-Studnicka, K. Drogosz, K. Górka, A. Śliwa.

Konkursowi muzycznemu towarzyszy Małopolski Konkurs Plastyczny dla Dzieci "Wokół Beethovena-Symfonia Radości".

Termin zgłoszeń konkursu muzycznego: 21 października 2012 r.
Termin zgłoszeń konkursu plastycznego: 31 października 2012 r.

Organizatorami wydarzenia są: Młodzieżowy Dom Kultury im. J. Korczaka w Krakowie, Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka w Krakowie, Centrum Edukacji Artystycznej Region Krakowski, Stowarzyszenie Promujące Młodych Artystów w Krakowie, Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. M. Karłowicza w Krakowie.

Regulaminy oraz karty zgłoszeń na: www.mdkkorczak.pl/aktualnosci.html

ZOBACZ: Regulamin konkursu muzycznego - plik pdf
ZOBACZ: Regulamin konkursu plastycznego - plik pdf

Bydgoska złota jesień szemrze muzyką u źródeł…

Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka u Źródeł” 2012W piątek, 2 listopada 2012 roku rozpocznie się czwarta edycjaFestiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka u Źródeł”. W listopadowe wieczory będzie jak zawsze – muzycznie, nastrojowo i klimatycznie.

Tegoroczny program pokaże różne możliwości repertuarowe i stylistyczne muzyki kameralnej, a nazwiska doskonałych artystów, zachęcą zapewne do udziału publiczność. W programie festiwalu znajdą się znakomite nazwiska: Filip Wojciechowski - pianista, aranżer i kompozytor, realizujący się zarówno w muzyce klasycznej, jak i jazzowej, wybitny polski wirtuoz Jan Stanienda oraz fenomenalny zespół KROKE. Jak zwykle w festiwalu wezmą udział młodzi, odnoszący sukcesy na międzynarodowych estradach artyści – Atom String Quartet, a także soliści Ingrida Gapowai Karol Bartosiński. Gospodarzem festiwalu będzie jak zwykle bydgoski Barock Quartet.

Ideą festiwalu, nawiązującą do samej jego nazwy, jest powrót muzyki kameralnej do źródeł, czyli do salonów, komnat zamożnych mieszczan (z wł. „da camera”– komnata). Organizatorom zależy na ściągnięciu muzyki z wyżyn estrad koncertowych, bliżej ludzi. Twórcy festiwalu udowadniają, że muzyka kameralna, niewymagająca wielu instrumentów i wykonawców, może być grana wszędzie, gdzie ludzie jej słuchają i tak samo różnorodna i atrakcyjna jak ta, grana w dużych składach orkiestrowych.

W tym roku powrót do źródeł ma też wymiar bardziej dosłowny – festiwal powraca do miejsca skąd pochodzi, czyli do zabytkowej hali pomp wodociągowych, znajdującej się tuż przy Lesie Gdańskim, w otoczeniu ujęć źródlanej wody. Ta wyjątkowa sala przeszła w ciągu ostatnich dwóch lat gruntowną modernizację m.in. wynikającą z potrzeb odbywających się tam koncertów. Festiwalowe spotkania będą pierwszą okazją dla publiczności do podziwiania tego wyjątkowego obiektu po remoncie.

Koncerty odbywają się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Piotra Całbeckiego oraz Prezydenta Bydgoszczy – Rafała Bruskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu
OBEJRZYJ: film o Festiwalu - YOUTUBE

Festiwal Kompozytorów Polskich - z okazji urodzin Karola Szymanowskiego i Wojciecha Kilara

Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego XVII Festiwal Kompozytorów Polskich im. Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się w Bielsku-Białej w dniach 9-14 października 2012 roku. Tegoroczna edycja poświęcona została dwóm rocznicom. Z okazji 130. rocznicy urodzinKarola Szymanowskiego na festiwalu będzie rozbrzmiewała polska muzyka inspirowana górami. Słuchacze festiwalu będą także mogli usłyszeć muzykę Wojciecha Kilara, który w roku 2012 obchodzi 80. rocznicę urodzin.

Festiwal otworzy 9 października recital skrzypcowy ubiegłorocznej zwyciężczyni Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego - Soyoung Yoon. Na koncercie zabrzmią m.in. Wariacje na temat własny op.15oraz Capriccio Valse in E major op. 7 Henryka Wieniawskiego, SubitoWitolda Lutosławskiego oraz Nocturn i TarantellaKarola Szymanowskiego.
W ramach obchodów 130. rocznicy urodzin Karola Szymanowskiego na koncercie 11 października w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczaka usłyszymy Trzy tańce symfoniczneHenryka Mikołaja Góreckiego oraz Symfonię koncertującąi HarnasieKarola Szymanowskiego. Partię fortepianu wykona Anna Górecka, zaś partię wokalną – Wiesław Ochman.
Dzień później Orkiestra Symfoniczna Szkoły Muzycznej w Bielsku-Białej pod dyrekcją Andrzeja Kucybały zagra Preludium chorałowei OrawęWojciecha Kilara, Trzy utwory w dawnym styluHenryka Mikołaja Góreckiego oraz Etiudę b-moll Karola Szymanowskiego.
Z okazji 80. urodzin Wojciecha Kilara podczas koncertu 13 października utwory Jubilata: Kościelec 1909, II koncert fortepianowy, Siwa mgłai Krzesanywykona Orkiestra Symfonii Narodowej pod batutą Antoniego Wita. Partie solowe wykonają Beata Bilińska (fortepian) i Jarosław Bręk (śpiew).

ZOBACZ: program Festiwalu

Fenomen Karola Szymanowskiego

Karol SzymanowskiZ okazji 130. rocznicy urodzinwybitnego polskiego kompozytora, pianisty, pedagoga i krytyka muzycznego – Karola Szymanowskiego, Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze przygotowała dwa koncerty symfoniczne pt. Fenomen Karola Szymanowskiego.

Pierwszy, który odbędzie się 5 października 2012 rokuo godz. 19.00, rozpoczną oczywiście dzieła Karola Szymanowskiego. Etiuda b-moll op. 4 nr 3 w opracowaniu Grzegorza Fitelberga oraz II Koncert skrzypcowy op. 61– poświęcony przyjacielowi kompozytora, Pawłowi Kochańskiemu. Drugą część koncertu wypełnią utwory Claude Debussy’ego. Popołudnie fauna, najsłynniejsza i najczęściej wykonywana kompozycja orkiestrowa Debussy’ego oraz Morze, na który to utwór składają się trzy połączone w całość szkice symfoniczne. Wystąpią: znany skrzypek Piotr Pławner oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka.

Drugi z koncertów – 12 października 2012 rokuo godz. 19.00 - rozpocznie Uwertura koncertowa E-dur op. 12Karola Szymanowskiego. Następnie usłyszymy Antonína Dvořáka Pieśni biblijne op. 99w wokalnym wykonaniu Rafała Pawnuka, laureata Nagrody Publiczności w Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w ramach 3. Letniej Akademii Śpiewu w Gdańsku. Na zakończenie zabrzmi jedno z najwybitniejszych dzieł Karola Szymanowskiego - balet Harnasie. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Dolnośląskiej poprowadzi Jerzy Swoboda.

W dniach 7-11 października 2012 rokuna koncerty z cyklu Wszystkie dzieła fortepianoweKarola Szymanowskiego w 130. rocznicę urodzin Kompozytorazaprasza także Katedra Fortepianu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wykonawcami utworów będą studenci i absolwenci klasy prof. Bronisławy Kawalla przy współpracy wykł. Lucjana Benisza i dr Joanny Świtlik.

W niedzielę, 7 października 2012 roku o godz. 17.00 wystąpią: Misato Tokuda, Żaneta Pniewska, Wojciech Pyrć, Justyna Lechman i Miho Tokuda. W ich wykonaniu usłyszymy: Preludium cis-moll, Mazurki op. 50, Fantazję C-dur op. 14, Metopy op. 29, Walc romantyczny oraz I Sonatę c-moll op. 8. Słowo wprowadzające wygłosi prof. dr hab. Zofia Helman (UW). Tego samego dnia o godz. 16.30 w Foyer Sali Koncertowej nastąpi również otwarcie wystawypt. Karol Szymanowski. Źródła i inspiracje.

W poniedziełek, 8 października 2012 rokuo godz. 19.00 w interpretacji Shoko Miyake, Andrzeja Karałowa, Justyny Lechman i Pawła Filkazabrzmią Preludia op. 1, Etiudy op. 4, Maski op. 34, Etiudy op. 33, Mazurki op. 50 nr 9–12oraz II Sonata A-dur op. 21.

Trzy dni później, 11 października 2012 roku o godz. 19.00 Piotr Fidelus, Miho Tokuda, Maciej Piszek, Justyna Lechman, Andrzej Karałow i Paweł Filekwykonają Preludium i fugę cis-moll, Mazurki op. 50 nr 17–20, Wariacje b-moll op. 3, Tańce polskie, Wariacje h-moll na polski temat ludowy op. 10, Mazurki op. 62, III Sonatę op. 36oraz IV Symfonię (Symphonie Concertante) op. 60.

Jazzowy Chopin w Meksyku

Festival International Cervantino 2012Polski koncert „Rock Jazz Chopin” otworzy Cervantino - największy festiwal Ameryki Łacińskiej. Leszek Możdżer, Anna Serafińska i inni artyści wystąpią w Meksyku 3 października 2012 roku. Chopinowskie widowisko przygotowane przez Stołeczną Estradę rozpocznie trwającą trzy tygodnie międzynarodową prezentację sztuki.

Koncert „Rock Jazz Chopin”, czyli klasyczne, rockowe i jazzowe interpretacje utworów Fryderyka Chopina w spektakularnej oprawie świetlnej, zainauguruje jubileuszową 40. edycję Festival International Cervantino. Polska jest gościem honorowym festiwalu, a program chopinowski został wybrany spośród wielu zgłoszeń i uroczyście otworzy największe wydarzenie kulturalne w Ameryce Łacińskiej.

- Wiele polskich instytucji przedstawiło oferty artystyczne na festiwal Cervantino. Ku naszemu zaskoczeniu strona meksykańska wskazała właśnie nasz projekt. To dla Stołecznej Estrady niezwykłe wyróżnienie, ponieważ w Meksyku wystąpi blisko trzy tysiące artystów z 35 państw. Bardzo się cieszę, że po udanych prezentacjach w Azji i Afryce, nasze nietypowe spojrzenie na dorobek Chopina pozna również publiczność w Ameryce Łacińskiej. Z żywych reakcji meksykańskiej prasy wiem, że koncert jest szczególnie oczekiwanym wydarzeniem – mówi Andrzej Matusiak, dyrektor Stołecznej Estrady, autor scenariusza i reżyser „Rock Jazz Chopin”.

Festival International Cervantinoodbywa się od 60 lat w meksykańskim miasteczku Guanajuato. Dotychczas gościli tam m.in.: nowojorscy filharmonicy, Marcedes Sosa, Joan Baez czy zespół Teatru Bolszoj. Tegoroczny festiwal potrwa trzy tygodnie; w tym czasie niewielkie Guanajuato przeistoczy się w globalną scenę muzyki, opery, teatru i tańca. Wystąpią m.in.: Beijing Dance Theatre, Royal Shekspeare Company, Shanghai Chinese Orchestra, a także orkiestry i zespoły baletowe m.in. z Chicago, Genewy, Salzburga, Kolonii. Polskę reprezentować będą także m.in. Mariusz Patyra, Royal String Quartet, który wykona utwory Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz, Pawła Szymańskiego i Krzysztofa Pendereckiego, Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej, Anna Maria Jopekoraz Teatr Pieśń Kozła.

Młoda Filharmonia Śląska

Młoda Filharmonia ŚląskaW sezonie 2012/13 bywalcy koncertów Młodej Filharmoniistały adres odnajdą przy ul. H. Sienkiewicza 3 w Chorzowie. Chorzowskie Centrum Kultury udziela gościny temu stałemu cyklowi koncertowemu Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w związku z jej remontem.

Pierwsze dwa koncerty odbędą się w środę, 3 października 2012 roku, a kolejne dwa zaplanowano na piątek, 5 października 2012 roku. Na inaugurację cyklu w nowym sezonie wybrano muzykę polską – twórcy narodowej opery Stanisława Moniuszki i najwybitniejszego po Fryderyku Chopinie, Karola Szymanowskiego. Orkiestrę Symfoniczna w tych koncertach prowadzi Jan Wincenty Hawel, Moniuszkowe arie zaśpiewa bas Paweł Konik. Słowem po muzyce oprowadza Regina Gowarzewska.

W następny wtorek i środę, 9 i 10 października 2012 roku – muzyczne propozycje dla młodszych. W Katowicach i także spod znaku Stanisława Moniuszki, ale z jego Śpiewnikiem domowym. We wtorek – na dwóch (godz. 10 i 12) koncertach Radiowej Filharmonii dla Dzieci w studiu Polskiego Radia Katowice, a w środę o godz. 10 w starym budynku Biblioteki Śląskiej przy ul. Francuskiej 12. Radiowa Filharmonia takim cieszy się powodzeniem, że trzeba jej było znaleźć jeszcze jedno miejsce. Przy okazji dzieci będą mogły zobaczyć czym w polskiej architekturze był modernizm. Tym razem w zetknięciu z pieśniami polskiego kompozytora narodowego, które zaśpiewają Agnieszka Zabrzeska i Roksana Wardenga przy fortepianowym akompaniamencie Marty Wójcik i Jakuba Sikory. Ciocią oprowadzająca dzieci po muzyce tych koncertów będzie Regina Gowarzewska.

Dariusz Przybylski stypendystą Internationale Ensemble Modern Akademie

Dariusz PrzybylskiDariusz Przybylski (na zdjęciu) otrzymał prestiżowe stypendium Internationale Ensemble Modern Akademie na rok 2012/13.

Program Internationale Ensemble Modern Akademie założony został w 2003 roku przez członków zespołu Ensemble Modern, a od 2006 roku działa we współpracy z Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main (HfMDK) jako jednoroczne studia "muzyki współczesnej" dla wykonawców, kompozytorów, dyrygentów i reżyserów dźwięku. Dzięki wsparciu Federalnej Fundacji Kultury, Fundacji Sztuki Nadrenii Północnej-Westfalii oraz Funduszu dla młodych artystów FrankfurtRheinMain, młodzi artyści mają szansę pracować nad swoim warsztatem z członkami zespołu Ensemble Modern.

Dzięki współpracy IEMA z m. in. ZKM Karlsruhe, Ircam w Paryżu czy Instytutem Stosowanych Nauk Teatralnych w Giessen (ATW) artyści mają szansę na realizację interdyscyplinarnych projektów. Zespół IEMA wykonuje około 20 koncertów rocznie, w tym utwory kompozytorów zaproszonych do programu.

W roku 2012/13 są nimi Dariusz Przybylski oraz Brigitta Muntendorf.

Więcej informacji o Akademii – na stronie: www.internationale-em-akademie.de

Kompozytor Sławomir Czarnecki gościem drugiego spotkania cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”

Sławomir Czarnecki gościem spotkania cyklu Muzyka współczesna nie gryzieW niedzielę, 7 października 2012 rokuPTMW zaprasza na drugie spotkanie cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”, podczas którego polscy kompozytorzy dzielą się swoją muzyką, fascynacjami, widzeniem świata i miejsca, jakie w tym świecie zajmuje ich twórczość.

Drugi gość cyklu Sławomir Czarnecki – urodził się w 1949 roku w Jeleniej Górze. Kompozytor i pedagog. Studiował kompozycję w Warszawie u Piotra Perkowskiego i Romualda Twardowskiego oraz w Paryżu u Oliviera Messiaena. Jest laureatem 17 nagród kompozytorskich. Bliska jest mu estetyka pomodernistyczna, lubi nawiązywać do muzyki dawnej i folkloru. Jest prezesem Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich. Jako jeden z niewielu pedagogów w Polsce uczy improwizacji i kompozycji na etapie szkoły średniej. W Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie stworzył klasę propedeutyki kompozycji.

Rozmowa o muzyce współczesnej dotknie takich tematów jak: piękno w sztuce, inspiracje, tradycjonalizm a modernizm, kreatywność dzisiejszych „młodych”, rola kompozytora dzisiaj oraz jak rozmawiać ze słuchaczem przy pomocy muzyki.

Drugie spotkanie ilustrowane muzyką i wideo, moderowane przez Małgorzatę Kołcz, odbędzie się w niedzielę 7 październikao godz. 17:00 tuż przy Rynku Starego Miasta w Warszawie w Lokalu Użytkowym (ul. Brzozowa 27/29). Wstęp wolny.

Więcej…

Laureaci IV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz

Konkurs Kompozytorski im. Grażyny Bacewicz 2012Rozstrzygnięty zostałIV Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Grażyny Bacewicz 2012.

Jury, obradujące w składzie: Zygmunt Krauze (Polska) – Przewodniczący, Agustin Charles (Hiszpania), Paul Patterson (Wielka Brytania) i Chen Yi (Chiny, USA) przyznało następujące nagrody:

  • I nagrodę (27000 PLN) – Isabel Urrutia (Hiszpania) za utwór Haizearen nahiak Concert for Clarinet in Bb and String Orchestra
  • II nagrodę (18000 PLN) – Manuelowi Martinezowi Burgos (Hiszpania)za utwór Generations for Violin Solo, String Orchestra and Percussion
  • III nagrodę (9000 PLN) –Grzegorzowi Duchnowskiemu (Polska) za utwór Oxygen for Alto Saxophone, Strings and Percussion.


Prawykonanie
nagrodzonych kompozycji nastąpi podczas koncertu, który odbędzie się 7 grudnia 2012 rokuw Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

Grzech Piotrowski World Orchestra na festiwalu dla mediów PRIX EUROPA w Berlinie

Grzech Piotrowski World Orchestra World Orchestra, stworzona przez polskiego saksofonistę i kompozytora Grzecha Piotrowskiego, będzie celebrować swoją premierę w Berlinie, 23 października 2012 roku, podczas festiwalu dla mediów PRIX EUROPA. Koncert organizowany przez EBU (European BroadcasFng Union) będzie transmitowany poprzez satelity na cały świat.

Zespół tworzą wybitni soliści, miedzy innymi znany na całym świecie bułgarski kawalista Theodosii Spassov, rosyjski wokalista Sergej Starostin śpiewający “białym głosem”, jak również twórca trendu w muzyce “Ice Music” i “Norwegian Ice Instrument Festival”, Terje Isungset (zagra na instrumentach perkusyjnych z kamieni i drewna). Z Norwegii przylecą również: Ruth Wilhelmine Meyer – wokalistka o zadziwiającym talencie lawirowania między ekstremalnie wysokimi skandynawskimi tradycjami wokalnymi a niskimi technikami śpiewu szamańskiego, doskonale znany międzynarodowym festiwalom jazzowym współtwórca Nu-Jazzu gitarzysta Eivind Aarset, oraz akordeonista Espen Leite Skarpengland. Po raz pierwszy zagrają z World Orchestrą: urodzony w Iranie grający na daf i tombaku Mohammed Reza Mortazavi, Taner Akyol z Turcji (balgama), światowej sławy Wu Wei z Chin grający na shengu oraz Adam Strug z Polski (wokalista folkowy). Na berliński koncert przyjadą również Marcel Comendant z Mołdawi (mołdawskie cymbały), Vladiswar Nadishana z Syberii (multiiinstrumentalista). Polskę reprezentować będą również członkowie Alchemik Orchestra prowadzoną przez Atom String Quartet oraz Michał Barański, Sebastian Wypych, Paweł Kaczmarczyk i Robert Luty.

Nominacja dla "Kisielewskiego"

Kisielewski - Małgorzata Gąsiorowska KsiążkaMałgorzaty Gąsiorowskiej pt. Kisielewski została nominowana do Nagrody im. Jana Długosza. Wyniki konkursu poznamy 25 październik 2012 roku podczas uroczystej gali w Teatrze im. J. Słowackiego, która będzie towarzyszyć Targom Książki w Krakowie.

Konkurs o Nagrodę im. Jana Długosza ma na celu promocję dzieł z dziedziny szeroko rozumianej humanistyki. O nagrodę pieniężną i statuetkę autorstwa Bronisława Chromego ubiega się 10 autorów książek, które wnoszą ważny wkład w rozwój światowej nauki i kultury. W Jury Konkursu zasiadają profesorowie: Władysław Stróżewski, Ryszard Nycz, Jan Ostrowski, Leszek Polony, Piotr Sztompka i Jerzy Wyrozumski.

W książce Kisielewski Małgorzata Gąsiorowska - znakomity teoretyk muzyki, skrupulatny badacz i uważny obserwator - pokazuje losy wyjątkowego człowieka, jakim niewątpliwie był Stefan Kisielewski. Autorka dzieli się swoimi obserwacjami i poglądami, nie szczędząc przy tym dużej dawki humoru, ale i refleksji. W publikacji tej można znaleźć wnikliwe spojrzenie na życie kompozytora na tle historii Polski, na jego pracę jako redaktora, nauczyciela, posła, kompozytora, która to nieustannie splatała się z pełnionymi rolami męża, ojca i przyjaciela. Małgorzata Gąsiorowska nie tylko analizuje utwory Kisiela, ale również przedstawia jego prywatne poglądy, literacko-muzyczne upodobania, nastawienie do świata i ludzi, a także publicznie okazywany stosunek do ówczesnej władzy i polityki kraju. Dużym walorem tej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego są fotografie kompozytora zarówno te znane, jak i prywatne, pochodzące z rodzinnego albumu.