Polmic - FB
Filter

10. Kwartesencja. Progresja

10. Kwartesencja. ProgresjaJuż po raz dziesiątyRoyal String Quartet zaprasza w dniach 14-16 listopada 2014 roku naKwartesencję: spotkanie młodych artystów wkraczających na światową scenę. Muzyków, którzy lubią grać razem. Kompozytorów, którzy tworzą gorącą, współczesną sztukę.

Royalsi to muzycy, którym nowość, zmiana, postęp – są zawsze bliskie. Ciągle poszukują nowych dróg i zaskakujących połączeń. Grając muzykę najnowszą, nie zapominają jednak o historii kwartetu. Ewoluują: kiedyś specjalizowali się w Haydnie, Mozarcie, Beethovenie – dzisiaj zamawiają nowe utwory i przekraczają granice estetyk.

Progresja = powtórzenie w przesunięciu. W muzyce progresja oznacza przesunięcie tej samej struktury. Kojarzy się ze zmianą, jednak nie musi oznaczać postępu. W tej postaci bliższa jest konserwatyście Johannesowi Brahmsowi – a jednak właśnie w jego kwartetach guru dwudziestowiecznej awangardy Arnold Schoenberg odnalazł zalążki nadchodzącej rewolucji. Jeden z tych utworów RSQ przypomni w ramach Kwartesencji 14 listopada.

Metamorfozy (= przemiany)– to tytuł kompozycji Ryszarda Straussa, którą Royal String Quartet wykonał niedawno na najsłynniejszym festiwalu muzyki klasycznej, londyńskich BBC Proms. W koncercie wzięli też udział: Katarzyna Budnik-Gałązka, Marcin Zdunik i Tomasz Januchta, czyli czołówka młodych polskich muzyków. W tym samym składzie wykonają oni Metamorfozypodczas pierwszego wieczoru Kwartesencji.

Philip Glass, ze swoim upodobaniem do powtórzeń i przesunięć, drobnymi krokami przemienił muzykę popularną i filmową. W soundtracku do filmu Paula Schradera Mishimama swoje korzenie III Kwartet smyczkowyGlassa, który zabrzmi podczas trzeciego koncertu (16 listopada).

Progresja = postęp, rozwój.Royal String Quartet szuka nowej muzyki i nowych wyzwań. Dlatego sam wykona Luci nella notte V Andrzeja Kwiecińskiego – utwór pierwotnie napisany na 4 kwartety smyczkowe. Dlatego też cały wieczór Kwartesencji (15 listopada) wypełni kompozycjami polskich twórców o wyrazistych charakterach i progresywnych postawach. Obok dwóch kompozycji Kwiecińskiego (powstaje właśnie nowy kwartet smyczkowy), pod elegancką ironią skrywających istotne pytania, zagra Liminal StudiesWojtka Blecharza – twórcy dźwięków intymnych do bólu, splecionych z pulsem ciała, rytmem oddechu. Działania obu kompozytorów wyznaczają dziś kierunek przemian w polskiej muzyce.

Artysta, którego muzyka zamknie 10. Kwartesencję (16 listopada), nie dożył oczekiwanej zmiany na lepsze. Julius Eastman, afroamerykański pianista, kompozytor, wokalista i tancerz, zmarł w zapomnieniu na nowojorskiej ulicy niemal ćwierć wieku temu. Jego politycznie nieobojętne kompozycje Evil Niggeri Gay Guerillawykonają na czterech fortepianach goście koncertu, pianiści Emilia Sitarz, Bartek Wąsik (czyli Lutosławski Piano Duo), Joanna Duda i Mischa Kozłowski. Muzyczny głos wykluczonych – to dobra, choć drobna, zmiana.

ZOBACZ: program Festiwalu

Żydzi w kulturze muzycznej ziem polskich w XIX i XX wieku - spotkanie z autorem

Żydzi w kulturze muzycznej ziem polskich w XIX i XX wiekuStowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce zaprasza na spotkanie z prof. Leonem Tadeuszem Błaszczykiem, autorem słownika Żydzi w kulturze muzycznej ziem polskich w XIX i XX wieku, które odbędzie się dnia 16 listopada 2014 roku (niedziela) o godzinie 17.00 w siedzibie Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie, ul. Anielewicza 6.

Wydawnictwo to jest efektem ponad 50-letniej pracy jednego autora, jego badań w archiwach Polskich i zagranicznych, licznych wywiadów z żyjącymi jeszcze wówczas artystami, ich rodzinami i przyjaciółmi. Słownik zawiera ponad 1500 haseł. Oprócz haseł biograficznych, w słowniku znalazły się hasła rzeczowe dotyczące instytucji, w których działalności muzyka odgrywała istotną rolę (szkoły muzyczne, orkiestry, chóry, zespoły kameralne, teatry muzyczne, synagogi, towarzystwa kulturalno-oświatowe) oraz hasła zbiorcze poświęcone wykonywanym zawodom (kantora, kapelmistrza wojskowego, krytyka i recenzenta muzycznego, producenta i sprzedawcy instrumentów muzycznych oraz gramofonów i płyt, wydawcy i księgarza muzycznego itd.).

Osobne hasła poświęcono też niektórym, szczególnie licznym rodom muzyków. Oprócz muzyków, którzy działali na ziemiach dawnej „Rzeczypospolitej obojga narodów” uwzględniono też osoby działające w innych krajach Europy, a także na innych kontynentach, jeśli pochodzili z ziem polskich oraz tu rozpoczynali naukę i zawodową działalność muzyczną, niezależnie od tego, gdzie się urodzili (dotyczy to zwłaszcza Żydów rosyjskich, którzy wskutek ograniczenia prawa do zamieszkania na terenie Rosji, a następnie nasilających się pogromów, przybywali do Królestwa Polskiego).

Nie ma na rynku europejskim analogicznej publikacji, obejmującej tak szeroki obszar (ziemie polskie w XIX i XX wieku to cały obszar Polski przedrozbiorowej) na przestrzeni dwóch wieków.

Spotkanie poprowadzi red. Anna Skulska– dziennikarka Programu 2 Polskiego Radia.

Filharmonicy Berlińscy w Warszawie

Sir Simon RattleSłynna orkiestra Filharmoników Berlińskich kierowana przez Sir Simona Rattle’a wystąpi 12 listopada 2014 roku wFilharmonii Narodowej w Warszawie. W jej wykonaniu zabrzmi Stabat Mater op. 53Karola Szymanowskiego i IX Symfonia d-moll op. 125 Ludwiga van Beethovena.

W roli solistów usłyszymy: Sally Matthews – sopran, Bernardę Fink – alt, Christiana Elsnera – tenor, Hanno Müllera-Brachmanna – bas, a towarzyszyć im będzie Chór Filharmonii Narodowej pod batutą Henryka Wojnarowskiego. Zestawienie najlepszej niemieckiej orkiestry z najlepszym polskim chórem pod batutą charyzmatycznego dyrygenta zaliczanego do światowej czołówki, do tego zaś dwie kompozycje dla swych twórców emblematyczne i ze wszech miar genialne.

W roku 2014 mija 20 lat od pamiętnego nagrania przez Sir Simona Rattle’a - na zdjęciu (z City of Birmingham Symphony Orchestra & Chorus) dla EMI Classics płyty z utworami Karola Szymanowskiego – było wśród nich m.in. Stabat Mater. Nagranie wzbudziło sensację i ogromne, potwierdzone licznymi nagrodami uznanie słuchaczy oraz krytyków. Fascynacja brytyjskiego dyrygenta muzyką wielkiego polskiego kompozytora okazała się trwała i zaowocowała szeregiem kolejnych koncertów i rejestracji, w wielkim stopniu przyczyniając się do wzrostu zainteresowania zachodniej publiczności i wykonawców spuścizną Szymanowskiego.
Tym razem swą wizję arcydzieła muzyki polskiej okresu międzywojennego Sir Simon przedstawi z niezrównanym zespołem Filharmoników Berlińskich (oraz z międzynarodowym kwartetem wspaniałych solistów), którym kieruje od dwunastu lat. Partie chóralne wykona zaś Chór Filharmonii Narodowej, mający w dorobku niezapomniane kreacje koncertowe i fonograficzne Stabat Mater pod kierownictwem wybitnych polskich kapelmistrzów. Z pewnością „wzorcowe” okaże się także wykonanie IX SymfoniiBeethovena – dzieła prawdziwie epokowego, zamykającego ostatecznie klasyczny rozdział dziejów muzyki i wskazującego drogę romantykom oraz ich śmiałym eksperymentom formalnym i obsadowym.

Jubileuszowy Sądecki Festiwal Muzyczny „Iubilaei Cantus”

Iubilaei Cantus 2014XXSądecki Festiwal Muzyczny „Iubilaei Cantus” odbędzie się w Nowym Sączu w dniach 8-17 listopada 2014 roku.

Podczas tegorocznej edycji wystąpią m.in. Maestro Jacek Kaspszyk, Sebastian Ryś, Marek Bracha, Katarzyna Musiał, zespół New Bone, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orkiestra Straży Granicznej, Orkiestra Musica Florea z Pragi, Szczawnicki Chór Kameralny oraz Teatr Studio K.

W programie m.in. Misterium Oblicze Chrystusa, koncert jazzowy zespołu New Bone, koncert symfoniczny w ramach cyklu„Jeszcze Polska Muzyka”ze specjalnym udziałem Maestro Jacka Kaspszyka, recital fortepianowy Katarzyny Musiał pt. Taneczne inspiracje w muzyce Chopina, Kolberga, Panufnika i innych mistrzów, barokowe eksploracje BACH&HAENDEL oraz Noc dźwięków.

ZOBACZ: program Festiwalu

Koncert w Kielcach w 96. Rocznicę Odzyskania Niepodległości

Michał Spisak7 listopada 2014 roku o godz. 19.00 w Sali KoncertowejFilharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach odbędzie się koncert w 96. Rocznicę Odzyskania Niepodległości.

Wieczór rozpocznie Aubadena małą orkiestręMichała Spisaka (na zdjęciu). Polski twórca, który od czasów powojennych mieszkał na stałe w Paryżu, postrzegany był przez swoich kolegów „z branży” jako osoba z dużym poczuciem humoru. Otrzymał wiele nagród na konkursach międzynarodowych, m.in. za skomponowanie Hymnu olimpijskiego w 1955 roku. Pisał głównie utwory instrumentalne sytuowane w ramach neoklasycyzmu. Jak sam zadeklarował, Aubade to muzyka, z której „słuchacz ma czerpać przyjemność z odkrywania ładu i porządku”.

W programie koncertu, którym Filharmonia uczci narodowe święto, nie mogło zabraknąć postaci kompozytora, pianisty, filantropa oraz polityka - Ignacego Jana Paderewskiego. Jego Koncert fortepianowy a-moll op. 17jest jednym z najbardziej popularnych utworów nie tylko w twórczości kompozytora, ale także w całej literaturze fortepianowej . Być może dzieło naszego zasłużonego dla sprawy polskiej artysty otrzymało to zaszczytne pierwsze miejsce „za tematy śliczne, pełne serdeczności w pierwszej mazurowej części, poetyczne w Romansie, pełne namiętności w Finale”. Solistą w Koncerciebędzie Marian Sobula.

W drugiej części wieczoru zabrzmi IV Symfonia d-mollAntoniego Dworzaka. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Jacek Rogala.

Poznan Baroque 2014

Poznan Baroque 2014FestiwalPoznań Baroque odbędzie się w dniach 5-15 listopada 2014 roku.

Cztery lata wystarczyły, by wśród miłośników muzyki dawnej utrwaliło się skojarzenie: listopad – Poznań – barok. Festiwal, który powstał w 2011 roku przy okazji obchodów Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej, po kilku latach przerodził się w wyjątkową imprezę, która muzykę dawną przybliża słuchaczom z całej Polski; ma swoich wiernych pasjonatów, ale i każdego roku przyciąga uwagę nowych, młodych odbiorców.

W tym roku o niemal każdym koncercie listopadowej odsłony Poznań Baroque można powiedzieć, że przynosi ze sobą jakieś odkrycie i jakieś zaskoczenie. Jeśli pojawiają się tutaj znani już twórcy to z muzyką, której wielu z nas jeszcze nigdy na żywo nie słyszało. Jeśli pojawia się muzyka, którą świetnie znamy, to wykonują ją artyści, o których nic albo prawie nic nie wiemy. Często te dwie niewiadome występują w parze.

- W tym roku dokonujemy wyraźnego rozdziału pomiędzy muzyką instrumentalną i wokalną – mówi Cezary Zych, dyrektor artystyczny festiwalu, i dodaje: – W muzyce instrumentalnej dominować będzie barok dojrzały, osiemnastowieczny. Natomiast część festiwalu poświęcona muzyce wokalnej prowadzić nas będzie konsekwentnie do jego kulminacji, czyli koncertowej (dwukrotnej) prezentacji przez Les Ambassadeurs opery Jerzego Fryderyka Handla Tamerlano. Śledząc poszczególne koncerty wokalne przemierzymy historię barokowej muzyki operowej, a naszymi przewodnikami będą, między innymi Jan van Elsackeri Marc Mauillon. Jak co roku oddamy nasze sceny we władanie przedstawicielom młodego i bardzo młodego europejskiego pokolenia. Wśród nich trzydziestolatkowie, tacy jak Alexis Kossenko, to już prawdziwi weterani. Tegoroczny festiwal pod wieloma względami różni się od poprzednich. Mamy nadzieję, że łączyć go będzie z nimi niepowtarzalna atmosfera i mnogość wspaniałych przeżyć.

Koncert urodzinowy Patrona Filharmonii Pomorskiej

Eduard KunzKoncert „Dzieła Wszech Czasów” z okazji rocznicy urodzinIgnacego Jana Paderewskiego odbędzie się w piątek, 7 listopada 2014 roku o godz. 19 w Sali koncertowejFilharmonii w Bydgoszczy.

Patron Filharmonii bydgoskiej - Ignacy Jany Paderewski - był człowiekiem wielkiego serca i rozumu, hojnym filantropem, bezmiernie oddanym sprawom ojczyzny. Dla Polski - nieobecnej przez 123 lata (1795-1918) na politycznych mapach Europy zasługi Paderewskiego są bezcenne, bowiem niestrudzenie zabiegał o przywrócenie jej niepodległości i dzięki niemu zaowocowało to historycznym Traktatem wersalskim. Wyjątkowy talent wsparty wytrwałą i systematyczną pracą wyniósł artystę na szczyty światowej kariery muzycznej.

Podczas piątkowego koncertu w interpretacji pianisty Eduarda Kunza(na zdjęciu) usłyszymy Paderewskiego Fantazję polską, która obok Koncertu a-moll, zaliczana jest do najpopularniejszych utworów w polskiej literaturze pianistycznej i znalazła się w repertuarze wielu znanych pianistów i orkiestr na całym świecie. Paderewski wielokrotnie wykonywał ją podczas swoich podróży artystycznych w różnych krajach. W 1895 po koncertach w Nowym Jorku i Filadelfii krytycy największych dzienników wskazali, że kompozycja nie tylko przywołuje polski folklor, ale jest także symbolem całego narodu i przypomina o jego istnieniu.

Jubileuszowa Rybnicka Jesień Chóralna im. Henryka Mikołaja Góreckiego

Rybnicka Jesień Chóralna 2014W dniach 7-9 listopada 2014 roku w Rybniku odbędzie się kolejna już, tym razem jubileuszowa X edycjaMiędzynarodowego Festiwalu „Rybnicka Jesień Chóralna” im. Henryka Mikołaja Góreckiego.

Jest to festiwal, którego celem jest szeroko rozumiana promocja muzyki chóralnej oraz propagowanie najlepszych wzorców amatorskiego śpiewactwa chóralnego. W 2014 roku festiwal gościć będzie: w Domu Kultury Chwałowice (przesłuchania), w kościele pw. Matki Boskiej Bolesnej w Rybniku (Koncert Inauguracyjny), w kościele pw. Królowej Apostołów w Rybniku (Koncert Laureatów) i w Rybnickim Centrum Kultury - Koncert Finałowy pt. 6na6 =21- koncert jubileuszowy Zespołu Wokalnego "6na6", którego gościem specjalnym będzie Ewa Bem.

Do części konkursowejFestiwalu zostało zakwalifikowanych 14 chórów: Krakowski Chór Żeński, Męski Zespół Wokalny Kairos z Lublina, Oktet Primafonia z Krakowa, Chór Męski Gorol z Jablunkova (Czechy), Bi-Bi Singers z Bielska Białej, Kameralny Chór PSM I i II St. w Gliwicach, Chór Kameralny Senza Rigore Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, Chór Miasta Siedlce, Classic z Mińska (Białoruś), Sarmata Ars Bendzinensis z Będzina, Chór Studencki Collegium Iuvenum z Czeskiego Cieszyna, Vus Pardubice (Czechy), Stowarzyszenie Muzyczne - Chór Camerata z Wieliczki, Chór Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

ZOBACZ: program Festiwalu

Iwona Glinka: Mój głos w tworzeniu nowej muzyki

Iwona Glinka: Mój głos w tworzeniu nowej muzyki Iwona Glinka zaprasza na recital fletowy pt. Mój głos w tworzeniu nowej muzyki, który odbędzie się 4 listopada 2014 roku o godz. 18.00 w Sali KoncertowejPFK w Operze Leśnej w Sopocie. Wstęp wolny.

- Współpraca z kompozytorami jest najbardziej ekscytującym i wymagającym aspektem mojego życia. – podkreśla Iwona Glinka. - Nie ma nic ważniejszego od mojego udziału w realizacji utworu, omawiania pomysłów, wpływów, nowych technik, a następnie wykonywania pierwszej światowej premiery. Podczas koncertu będzie można usłyszeć dzieła kompozytorów z Polski, Grecji, Wielkiej Brytanii, Kanady, Stanów Zjednoczonych i Australii.

Podczas recitalu odbędą się prawykonaniatrzech kompozycji: Entwirrung for solo flute(2013) Arlana Schultza(Kanada), Sgraffito for flute solo(2014) Rogera Redgate’a(Wielka Brytania) i Vox na dowolny instrument dęty (1977)Mariana Borkowskiego (Polska). Usłyszymy również utwory Piotra Grelli-Możejko (Kanada/Polska) – ...a Portmanteau of Shaddowes and Chimeras...(2005), Philipa Czaplowskiego (Australia) – Sonata for solo flute(2005), Michaila Travlosa (Grecja) – The castle of Kwidzyn for solo alto flute (2013), Forest birds ariasfor solo flute and solo alto flute (2003) i Progressionsfor flute solo (2007), Eugeniusza Glowskiego (Polska) – Mała fantazjana flet solo (1992) i Theodore’a Antoniou (Grecja/Stany Zjednoczone) – Moto perpetuofor flute solo (2002).