polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

Artykuły

Prapremiera baletu do muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego

I przejdą deszcze...Dnia 27 marca 2011 roku w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się prapremiera baletu Krzysztofa Pastora I przejdą deszcze... do muzyki czterech utworów Henryka Mikołaja Góreckiego: Beatus vir op. 38 psalm na baryton solo, chór mieszany i wielką orkiestrę, Quasi una fantasia op. 78 na wielką orkiestrę smyczkową, Kleines Requiem für eine Polka op. 66 na fortepian i 13 instrumentów i Salve, sidus Polonorum op. 72 na wielki chór mieszany, organy, fortepiany i zespół instrumentów perkusyjnych (cz. III). Inscenizacja i choreografia - Krzysztof Pastor, kostiumy - Yumiko Takeshima, projekcje - Miguel Nieto, aranżacja przestrzeni i projekt świateł - Bert Dalhuysen. Wystąpią: Rubi Pronk (gościnnie), Adam Kruszewski (baryton, w Beatus vir), soliści, Polski Balet Narodowy, Chór i Orkiestra Opery Narodowej pod batutą Wojciecha Michniewskiego.

Krzysztof Pastor stworzył już w przeszłości balet z muzyką III Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego – najpierw w Warszawie z Baletem Teatru Wielkiego (1994), a następnie w nowej wersji choreograficznej z Het Nationale Ballet w Amsterdamie (1996). Muzykę Góreckiego wykorzystał także w swoim balecie Moving Rooms, którego premiera w wykonaniu Holenderskiego Baletu Narodowego odbyła się w Amsterdamie podczas Holland Festival 2008. Nie opowiadał w tych baletach konkretnych historii, ale połączone z muzyką wybitnego kompozytora, wywoływały one silne wrażenie czystą formą choreograficzną. Tym razem Krzysztof Pastor również sięgnął do muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego, by w poetycki sposób odnieść się do polskich doświadczeń historycznych i towarzyszących im emocji społecznych w nowym swoim przedstawieniu, którego tytuł wywiedziony został z poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.