Polmic - FB

archive

Nowy sezon w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej

Teatr Wielki - Opera Narodowa w WarszawieW nowym sezonie 2011/2012 Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie zaprezentuje premiery dwóch arcydzieł z lat czterdziestych XIX wieku – Halkę Stanisława Moniuszki i Latającego Holendra Richarda Wagnera. Pierwsza zostanie powierzona Natalii Korczakowskiej, autorce udanej inscenizacji Jakoba Lenza Wolfganga Rihma, a druga - Mariuszowi Trelińskiemu. Ze spektaklem Medeamaterial Pascala Dusapin, wybitnego obecnie francuskiego kompozytora operowego, powróci też na warszawską scenę Barbara Wysocka, laureatka Paszportu „Polityki” 2010, przyznanego za inscenizację Zagłady domu Usherów Philipa Glassa. Medeamaterial będzie kontynuacją eksperymentalnego cyklu Terytoria, którego repertuarową różnorodność wzbogaci także prawykonana przed kilkoma miesiącami w Palermo opera Senso włoskiego kompozytora Marca Tutino. Ponadto wznowiona zostanie również inscenizacja Don Giovanniego Mozarta z Mariuszem Kwietniem w roli tytułowej.

- Wyjątkowo silnie po poprzednim, bardziej „włoskim” sezonie, będzie w tym roku reprezentowana muzyka rosyjska. - podkreśla Waldemar Dąbrowski, dyrektor naczelny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. - Zarówno premiera baletowa uwielbianego przez publiczność Dziadka do orzechów Piotra Czajkowskiego, powierzona przez Krzysztofa Pastora Brytyjczykowi Wayne’owi Eaglingowi oraz Holendrowi Toerowi van Schayk, jak i trzyczęściowe, baletowe Opowieści biblijne (ich ogniwo pierwsze to Syn marnotrwany Siergieja Prokofiewa do libretta Borysa Kochno, niegdysiejszego przyjaciela Szymanowskiego, a potem sekretarza samego Diagilewa) czy wreszcie stojący już na pograniczu opery i baletu baśniowy spektakl Słowika Igora Strawińskiego, stworzą solidny most łączący w Warszawie wrażliwość wschodnią z zachodnią. Najmocniejszym przęsłem tego mostu okaże się zapewne dokonana przez Andrieja Konczałowskiego inscenizacja Wojny i pokoju Siergieja Prokofiewa. Ten najwybitniejszy w dwudziestowiecznej operze fresk historyczny poprowadzi sam Valery Gergiev, który jednak tym razem zawiadywać będzie własnym zespołem Teatru Maryjskiego z Sankt Petersburga.

Sezon 2011/2012 przyniesie również kontynuację cyklu recitali mistrzowskich, w którym po Edicie Gruberovej i Renée Fleming pojawi się teraz jedyny na świecie kontralt koloraturowy – charyzmatyczna Ewa Podleś.

Efektem koprodukcji z prestiżowymi instytucjami zagranicznymi – Bregenzer Festspiele, operami z Bolonii, Kopenhagi, Palermo, Sankt Petersburga - będą natomiast spektakle, prezentowane między 13 a 15 października 2011 roku, podczas Międzynarodowej Konferencji Stowarzyszenia Opera Europa (temat przewodni: Wartość dodana).