Polmic - FB

archiwum

"Warszawska Jesień" 2011

Warszawska Jesień 2011 54. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” odbędzie się w dniach 16-24 września 2011 roku. Motywem przewodnim tegorocznej edycji będzie muzyka, która nie jest jedynie skupiona na sobie, lecz która otwiera się na otaczający świat, komentuje go, pragnie go zmieniać.

- Chodzi o rzeczywistość wokół nas i o postawy kompozytorów, którzy zabierają głos w sprawach społecznych, politycznych, dotyczących współczesnej cywilizacji. – podkreśla Tadeusz Wielecki, Dyrektor Festiwalu. - Usłyszymy szereg dzieł o charakterze dokumentalnym. Na przykład w koncercie inauguracyjnym kompozycję Strange News Rolfa Wallina z tekstem Josse de Pauwa, przeznaczoną na orkiestrę, aktora i projekcję wideo i poruszającą problem dzieci-żołnierzy w Afryce. Tekst i warstwa wideo wykorzystują materiał reportażu telewizyjnego zrealizowanego w 2006 roku w Ugandzie i Kongu. Sopranistka Pia Freund oraz Plus Ensemble przedstawią monodram Lotty Wennäkoski λελελε Lelele. Autorką warstwy wizualnej – zdjęć i filmu wideo – jest Elina Brotherus. W warstwie słownej kompozytorka wykorzystała autentyczne wypowiedzi kobiet uprowadzonych z Europy Wschodniej i sprzedanych na Zachód w celach prostytucji. W dziele Philla Niblocka The Movement of People Working tematem jest praca ludzkich rąk, jej powtarzalność, uporczywość, magia. Kompozycja ma formę koncertu-instalacji i wykorzystuje przestrzenną projekcję dźwięku elektronicznego oraz filmy prezentowane na trzech ekranach. W wykonaniu Neue Vocalsolisten zobaczymy Freizeitspektakel Hannesa Seidla i Daniela Koettera na głosy, elektronikę i instalację wideo, którego treścią jest zjawisko czasu wolnego we współczesnej kulturze. Zorka Wollny i Artur Zagajewski przygotowują oratorium uliczne z udziałem orkiestry i chóru mieszkańców Warszawy, rodzaj zakomponowanej manifestacji. Będzie to wielogłos obywateli, którzy czują się pomijani w społecznym dyskursie. Projekt powstaje we współpracy z Narodową Galerią Sztuki – Zachęta.

Inną relację do rzeczywistości odnajdziemy w Missa pro nobis Romana Bergera, na solistów, chór i orkiestrę – jest to dramatyczny sprzeciw wobec barbarzyństwa i cynizmu współczesnej cywilizacji. Jeszcze inną – w superprodukcji Songs of Wars I have seen, muzyczno-teatralnym dziele Heinera Goebbelsa do dzienników Wars I have seen Gertrudy Stein (1945) – relacji z prozy życia codziennego, toczącego się jednak w atmosferze grozy wojny (koncert London Sinfonietty).

Podczas koncertu finałowego zabrzmi Il Canto Sospeso Luigiego Nono, które pierwszy i jedyny raz w Polsce wykonane zostało pół wieku temu (Warszawska Jesień 1961). W programie Festiwalu znajdą się także tradycyjnie dzieła wykorzystujące środki sceniczne i multimedia: hellhörig Caroli Bauckholt oraz koncert-instalacja Sandglasses Juste Janulyte, podczas którego muzycy zagrają wewnątrz „piaskowych zegarów-klepsydr”, uzyskanych za pomocą projekcji wideo. Ponadto koloński zespół musikFabrik przedstawi 5 nie granych jeszcze w naszym kraju kompozycji ze słynnego cyklu Klang Karlheinza Stockhausena. Z recitalem własnych utworów fortepianowych wystąpi Frederic Rzewski, grając między innymi De Profundis do tekstów Oscara Wilde’a. Prawykonane zostaną: skomponowana w 1975 roku monumentalna I Symfonia Andrzeja Krzanowskiego, jednego z najważniejszych kompozytorów pokolenia stalowowolskiego, oraz utwory zamówione przez „Warszawską Jesień” u polskich kompozytorów młodszej generacji: Agaty Zubel, Pawła Hendricha i Aleksandra Nowaka. Natomiast na koncercie inauguracyjnym usłyszymy słynne orkiestrowe Scontri - to hołd dla postaci zmarłego niedawno Henryka Mikołaja Góreckiego.

- 54. edycja festiwalu w pewnym sensie będzie premierowa – mówi Tadeusz Wielecki - w tym roku ogłaszamy Małą Warszawską Jesień! Zachęceni powodzeniem ubiegłorocznych instalacji, odwiedzanych chętnie przez dzieci, zaplanowaliśmy koncert, instalację i warsztaty specjalnie z myślą o młodszych słuchaczach. Chcemy, aby Mała Warszawska Jesień była stałą częścią festiwalu.

Festiwalowym koncertom towarzyszyć będzie konferencja na temat „Muzyka i polityka”, organizowana przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu - plik pdf