Polmic - FB

archiwum

Opera Krakowska na Armel Opera Competition and Festival na Węgrzech

Cesarz Atlantydy Opera Krakowska wystąpi ze spektaklem Der Kaiser von Atlantis (Cesarz Atlantydy) Victora Ullmanna w dniu 10 października 2011 roku podczas Międzynarodowego Konkursu i Festiwalu Operowego w Szeged (Węgry). Spektakl będzie transmitowany bezpośrednio przez telewizję Arte1 na stronie internetowej www.liveweb.arte.tv Za pośrednictwem tej strony internetowej widzowie mogą oddawać swój głos na wybraną operę. Bezpośrednia transmisja rozpocznie się w dniu 10 października o godz. 19.10.

Festiwal w Szeged jest organizowany od pięciu lat i co roku do udziału w nim jest zapraszanych pięć zespołów całego świata. Dotychczas z teatrów polskich gościły na nim tylko Opera Bałtycka, a w tym roku Opera Krakowska, która o tytuł najlepszej inscenizacji festiwalu będzie konkurować z zespołami operowymi z Szeged (Węgry), Bienne (Szwajcaria), Pilzna (Czechy) i Nowego Jorku (Centrum Opery Współczesnej). Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi podczas gali w dniu 15 października transmitowanej przez telewizje ARTE i DUNA 2.

Główne role w spektaklu odgrywają soliści wybrani w dwóch turach konkursu międzynarodowego. Pierwsza tura konkursu odbywała się w Budapeszcie, Los Angeles, Nowym Jorku i Paryżu. Do drugiej tury konkursu wybrano trzydziestu solistów, którzy prezentowali się w Szeged. Zwycięzcami w zmaganiach o role w Cesarzu Atlantydy zostali Wasyl Slipak - bas z Ukrainy oraz Sasha Petrovic - tenor z Serbii. Wraz z nimi wystąpią Katarzyna Oleś-Blacha, Anna Lubańskia, Vasyl Grokholskyi, Witold Żołądkiewicz i Piotr Miciński. Orkiestrę Opery Krakowskiej poprowadzi Tomasz Tokarczyk.

Opera Der Kaiser von Atlantis, została napisana przez Viktora Ullmanna, czeskiego kompozytora pochodzenia żydowskiego pod koniec 1943 roku w obozie w Terezinie. Partytura ocalała, mimo że Ullmann, jak i autor libretta Petr Kien, zginęli w Auschwitz. Utwór stanowi alegorię hitleryzmu, pozbawioną jednak dydaktycznej nachalności. Więcej tu groteski, nawiązań do comedia dell’arte, niż znaczeniowej doraźności. Twórcy inscenizacji Beata Redo-Dobber (inscenizacja i reżyseria), Tomasz Tokarczyk (kierownictwo muzyczne) i Marek Braun (scenografia i kostiumy) odeszli od historycznych uwarunkowań utworu, podkreślają filozoficzny charakter przypowieści i jej uniwersale wartości.