Polmic - FB

archiwum

25. rocznica śmierci Andrzeja Markowskiego

Andrzej MarkowskiDnia 30 października 2011 mija 25 lat od śmierci wybitnego polskiego artysty Andrzeja Markowskiego, dyrygenta Filharmonii Narodowej w latach 1971-1977 i zastępcy ówczesnego jej dyrektora artystycznego - Witolda Rowickiego. Rocznicę tę Filharmonia Narodowa uczci koncertami poświęconymi jego pamięci. W piątek, 28 października (godz. 19.30) oraz w sobotę, 29 października (godz. 18.00) Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą chilijskiego dyrygenta Maximiano Valdesa - dyrektora muzycznego i pierwszego dyrygenta Orquesta Sinfonica de Puerto Rico (San Juan) zagra cztery utwory muzyki współczesnej, tak lubianej i promowanej przez Andrzeja Markowskiego. Usłyszymy kolejno: Symfonię w kwadracie Stefana Kisielewskiego, Koncert skrzypcowy D-dur Ericha Wolfganga Korngolda (solistą będzie Boris Brovstyn, rosyjski skrzypek, laureat licznych międzynarodowych konkursów m.in. Tibor Varga Violin Competition czy Yehudi Menuhin Competition), Redes Silvestre Revueltasa oraz Nokturny Claude'a Debussy'ego.

Kilka dni później pamięć Mistrza batuty, niezapomnianego interpretatora dzieł epoki baroku i klasycyzmu, ale także nowej muzyki polskiej, uczci Filharmonia Krakowska. W sobotę, 5 listopada 2011 roku o godz. 18.00 podczas koncertu, będącego wspomnieniem znakomitego kapelmistrza, zabrzmią utwory, które szczególnie lubił: sławne Adagio na smyczki i organy, przypisywane Tomaso Albinoniemu, a także Symfonia h-moll Franciszka Schuberta, zwana Niedokończoną.
Markowski z upodobaniem przyjmował wielkie wyzwania, toteż rychło stał się „nadwornym” dyrygentem wielu polskich kompozytorów, nad których dziełami troskliwie pracował, starając się z nich wydobyć maksimum zawartych w nich treści. Dwuczęściowa III Symfonia Witolda Lutosławskiego jest jednym z jego najważniejszych dzieł. Skupiają się w nim najistotniejsze wątki obecne we wcześniejszej twórczości, w tym przeprowadzone z pełnym sukcesem próby zastosowania przestrzennego kontrapunktu oraz liczne sekwencje, w których znalazł zastosowanie „aleatoryzm kontrolowany”, czyli odniesienia frazowe swobodnie wpisywane w czas ogólny utworu, wyrastające z nie do końca określonej w zapisie substancji dźwiękowej.
Podczas koncertu wystąpi Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą José Marii Florência. Zaprezentowany zostanie ponadto fragment filmu pt. „Filharmonia Dwójki” z 1984 roku, przedstawiającego zapowiedź oraz nagranie koncertu, jaki miał miejsce 16 września 1984 roku w Filharmonii Łódzkiej pod batutą Andrzeja Markowskiego.