Polmic - FB

archiwum

Apel OPEM - komentarz sygnatariuszy na odpowiedź MKiDN

Sygnatariusze Apelu OPEM wystosowali w dniu 27 marca 2012 roku komentarz do stanowiska MKiDN przedstawionego w odpowiedzi na petycję w sprawie powszechnej edukacji muzycznej.

W piśmie adresowanym do ministrów EN i KiDN czytamy:
"Dziękujemy za przypomnienie znanych nam dobrze z najlepszej strony inicjatyw resortu kultury na rzecz upowszechnienia muzyki wśród dzieci i młodzieży, zarazem pragniemy podkreślić, że naszym dążeniem jest nie tyle popularyzacja, co edukacja muzyczna, to znaczy kształcenie muzycznych umiejętności praktycznych. Tylko taka edukacja może „doprowadzić do powstania kompetentnych grup twórców i odbiorców muzyki”. Działania popularyzatorskie, nawet zakrojone na najszerszą skalę, do tak sformułowanego celu nie doprowadzą, co wykazuje dotychczasowa praktyka pedagogiczna również w innych krajach europejskich.
Dla nas, sygnatariuszy apelu, jest oczywiste, że bez zaangażowania się we współpracę Ministerstwa Edukacji, stan muzykalności polskiego społeczeństwa będzie się pogarszał. Rozwiązanie tej kwestii leży naszym zdaniem w objęciu wszystkich dzieci praktycznym nauczaniem muzyki, w tym gry na instrumencie solowym. Rozwiązanie takie z powodzeniem wdrożone przed paru laty np. w Norwegii, wymaga stworzenia odpowiednich warunków, do których należą:
1. Organizacja bazy - sal i instrumentów - wiele szkół mogłoby rozwijać taką bazę wspólnie z innymi placówkami oświatowymi lub we współpracy z domami kultury.
2. Powierzenie prowadzenia zajęć muzycznych wykształconym muzykom, tzn. nauczycielom posiadającym właściwe kompetencje muzyczne (analogicznie do wymogu kompetencji językowych stosowanego w nauczaniu języka obcego).
Apel OPEM został entuzjastycznie poparty tak przez najwybitniejszych twórców i dziennikarzy muzycznych, jak i liczną rzeszę artystów i pedagogów muzyki, na czele z rektorem Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, prezesem Związku Kompozytorów Polskich oraz profesorami akademii muzycznych z całej Polski. Aktualnie podpisało go ponad sześćset osób. Świadczy to o rzeczywistym i głębokim zatroskaniu środowiska muzyków polskich stanem powszechnej edukacji muzycznej w naszym kraju. Komentarze wpisywane wraz z poparciem http://www.spimr.pl/index.php/aktualnosci/125-apel-o-powszechn-edukacj-muzyczn-komentarze dostarczają niezliczonych merytorycznych argumentów przemawiających za powszechnym kształceniem muzycznym. Poniżej cytat z wpisu prof. Barbary Przybyszewskiej-Jarmińskiej, która w bezpośredni sposób formułuje to, o czym doskonale wiedzą wszyscy, którzy kiedykolwiek mieli okazje uczyć się gry na jakimś instrumencie: „Czas poświęcony w szkole na muzykowanie zaowocuje lepszymi wynikami w innych przedmiotach i przyjemniejszym życiem” oraz jakże wymowne słowa zanotowane przez prof. Barbarę Gruberne-Bernacką: „Zaniedbania w edukacji artystycznej skutkują analfabetyzmem emocjonalnym!”
Podtrzymujemy nasz apel! Oczekujemy na podjęcie przez oba ministerstwa działań zmierzających do rozpatrzenia i wcielenia w życie naszych postulatów."

PRZECZYTAJ: komentarz sygnatariuszy na odpowiedź MKiDN - plik pdf