Polmic - FB

archiwum

Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie

8. Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie 8. Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie odbędzie się w dniach 13-21 lipca 2012 roku.

Na otwarcie festiwalu w Filharmonii Krakowskiej (13 lipca) usłyszymy najsłynniejsze dzieło Feliksa Nowowiejskiego Quo vadis, oratorium inspirowane powieścią Henryka Sienkiewicza. Skomponowane w 1903 roku, prezentowane było około 200 razy (tylko do roku 1939) w Europie i obu Amerykach. Wykonawcami będą Sinfonia Iuventus, Chór Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz soliści pod batutą Kaspara Zehndera.
Jedną z głównych atrakcji festiwalu będzie występ Motion Trio, 14 lipca w krużgankach kościoła Franciszkanów. Akordeonowe trio wciąż pozostaje ewenementem na światowym rynku muzycznym. „Le Monde” napisał o nich: „Trio polskich akordeonistów drwi z wszelkich przyzwyczajeń i tradycyjnego sposobu gry na akordeonie, przenosi instrument w przyszłość bez jakichkolwiek efektów elektronicznych”. Podczas koncertu trio zaprezentuje m.in. aranżacje utworów Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara (Orawa), Krzysztofa Pendereckiego (Ciaccona) i Grażyny Bacewicz (Oberek).
Prawdziwą gratką będzie niecodzienny koncert 15 lipca w Auli Florianka. Po raz pierwszy w Krakowie wystąpi triumfatorka Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego z 2010 roku - Yulianna Avdeeva. Młoda Rosjanka, nazywana „carycą fortepianu”, jest czwartą kobietą w historii konkursu, która zdobyła pierwsze miejsce. Krakowskiej publiczności Avdeeva zaprezentuje oprócz utworów Chopina również Uwerturę francuską Johanna Sebastiana Bacha.
20 lipca we „Floriance” wystąpi znakomita orkiestra Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Roberta Kabary. Usłyszymy utwory Zygmunta Krauzego, Romana Palestra oraz obchodzącego swoje 80. urodziny Wojciecha Kilara, który będzie gościem specjalnym festiwalu. Beata Bilińska po raz pierwszy w Krakowie zaprezentuje II Koncert fortepianowy, który miał swoje prawykonanie 14 października 2011 w Katowicach. Pianistka tak opisała najnowsze dzieło Mistrza: „...to utwór, którego jakości nie mierzy się ilością dźwięków. Kompozytor odchodzi od pierwiastka wirtuozowskiego na rzecz absolutnie ekstremalnego skupienia i metafizycznej kontemplacji”.
Niezwykle interesująco zapowiada się również recital wybitnej sopranistki Elżbiety Szmytki, która wystąpi 21 lipca w południe, w Auli Collegium Novum UJ. Artystka mieszka obecnie w Belgii, gdzie w roku 1984 zadebiutowała na scenie Królewskiej Opery w Brukseli. Od tamtego czasu występuje na najważniejszych scenach operowych Europy. Współpracowała ze światowej sławy dyrygentami (Sir Georg Solti, Nikolaus Harnoncourt, John Eliot Gardiner, Claudio Abbado, Neville Marriner), na swoim koncie ma nagranie m.in. Króla Rogera (partia Roxany) pod dyrekcją Sir Simona Rattla dla wytwórni EMI. W Krakowie wykona Rymy dziecięce op.49 Karola Szymanowskiego oraz Pieśni Mieczysława Karłowicza. Artystce na fortepianie towarzyszyć będzie Levente Kende.
Na zakończenie festiwalu 21 lipca w Filharmonii Krakowskiej usłyszymy zapomnianą w Polsce operę Romana Statkowskiego Maria. Statkowski uważany za najważniejszego kompozytora przed Szymanowskim napisał swoje dzieło w 1904 roku. Od zapomnienia ocalił je niedawno Łukasz Borowicz, który opracował rękopis dzieła, a następnie z Polską Orkiestrą Radiową dokonał premierowego nagrania dla Polskiego Radia (2010). Pierwszy raz poza Polską sceniczną wersję Marii wystawiono podczas 60. Wexford Opera Festival w Irlandii, w październiku 2011 roku, w ramach programu Polska Music. W Krakowie usłyszymy wersję koncertową. Partię Marii wykona znakomita sopranistka, laureatka Paszportu Polityki - Wioletta Chodowicz. Partię Wacława zaśpiewa Tomasz Kuk (tenor), partię Mieczmika - Adam Kruszewski (baryton), a w partii Wojewody usłyszymy Krzysztofa Szumańskiego (bas-baryton). Solistom towarzyszyć będzie Chór Polskiego Radia w Krakowie oraz Krakowska Orkiestra Festiwalowa pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.
Koncertom towarzyszą warsztaty wokalne pod kierunkiem prof. Heleny Łazarskiej.

ZOBACZ: program Festiwalu