Polmic - FB

archiwum

Łódzka Wielkanoc Muzyczna

Łódzka Wielkanoc Muzyczna 2013Jak co roku, w okresie poprzedzającym Święta Wielkanocne warto znaleźć czas na chwilę zadumy, wyciszenie się i odpoczynek od codziennego zabiegania. Doskonałą okazją ku temu będą trzy koncerty szóstej edycji „Łódzkiej Wielkanocy Muzycznej”, które odbędą się 22, 24 i 25 marca 2013 roku w Filharmonii w Łodzi.

Podczas pierwszego koncertu do powstałej w średniowieczu formy pasji, opisującej mękę i śmierć Chrystusa na krzyżu, odniesie się Krzysztof Penderecki. Jego monumentalna Pasja wg św. Łukasza uważana jest dziś za jedno z najważniejszych, nie tylko polskich, dzieł religijnych XX wieku. Powstała na zamówienie niemieckiego radia WDR z okazji siedemsetlecia katedry w Münster i tam też, 30 marca 1966 roku, odbyło się jej prawykonanie. Pendereckiemu udało się połączyć nowoczesność techniki kompozytorskiej i języka muzycznego (m.in. elementy dodekafonii) z przystępnością emocjonalną utworu. „Zamierzeniem moim – mówił kompozytor – było odejście od relacji statycznej, od opowiadania wydarzeń ewangelicznych. Pasja w zamyśle jest dynamicznym, a niekiedy nawet drapieżnym przeżyciem”. Passio et Mors Domini Nostri Jesu Christi secundum Lucam Krzysztofa Pendereckiego wykonają w piątek, 22 marca 2013 roku o godz. 19.00 soliści: Iwona Hossa – sopran, Adam Kruszewski – baryton, Piotr Nowacki – bas, Krzysztof Gosztyła – recytacje, Vladimir Kiradjiev – dyrygent oraz Orkiestra Symfoniczna, Chór Filharmonii Łódzkiej (Dawid Ber – przygotowanie chóru) i Chór Dziecięcy ZSM im. S. Moniuszki w Łodzi (Kamil Chałupnik – przygotowanie chóru).

Dwa dni później, w niedzielę 24 marca 2013 roku odbędzie się koncert Barokowe aluzje z gościnnym udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Poznańskiej. Christopher Hogwood, ceniony dyrygent specjalizujący się w muzyce dawnej, przygotował program, przerzucający pomosty między muzyką baroku i XX wieku: instrumentalne utwory J. S. Bacha usłyszymy w opracowaniu Krzysztofa Pendereckiego i Antona Weberna, zabrzmi też balet Pulcinella Igora Strawińskiego, w którym kompozytor wykorzystał fragmenty utworów mistrza baroku Giovanniego Battisty Pergolesiego. Do Pulcinelli zatańczą tancerze „Polskiego Teatru Tańca”, realizując choreografię Ewy Wycichowskiej. W roli solistów usłyszymy Marzenę Michałowską – sopran, Sylwestra Smulczyńskiego – tenor, Adama Palkę – bas.

W programie ostatniego koncertu – 25 marca 2013 roku o gdzo. 19.00, współorganizowanego z Akademią Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi - znajdą się utwory Giuseppe Verdiego. Nie należy jednak spodziewać się muzyki operowej. Wszak twórca Rigoletta i Aidy pozostawił niemało dzieł religijnych, wśród nich słynne Requiem. Na marcowy koncert złożą się Ave Maria, Pater noster oraz Quattro pezzi sacri – cztery chóralne utwory religijne, napisane co prawda oddzielnie, ale razem wydane i tradycyjnie razem wykonywane: Ave Maria, Stabat Mater, Laudi alla Vergine Maria i Te Deum. Wystąpią: Agnieszka Wasilewska – sopran, Jerzy Rachubiński – dyrygent, Chór i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.