Polmic - FB

archiwum

Złote Parnasy 2009 przyznane

Sanok 2009Fanfary, feerie świateł i finał z IV Symfonii Koncertującej Szymanowskiego rozpoczęły Galę Finałową IV Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic” w Sanoku. Najwyższym przyznawanym na Forum wyróżnieniem są trzy równorzędne Złote Parnasy 2009 połączone ze stypendium artystycznym i zaproszeniem na kolejną edycję Forum w roli gościa honorowego. Otrzymali je: Stanislav Bazik (student IV roku AM w Bańskiej Bystrzycy w klasie prof. Zuzana Štiasna-Paulechová), Jekaterina Sarajewa (studentka I roku łotewskiej AM w Rydze w klasie prof. Sergieja Osokina) oraz przedstawiciel Polski - Rafał Kowalczyk (student I roku AM w Bydgoszczy w klasie prof. Tatiany Shebanowej). Rada Programowa Forum wyróżniła także utalentowanych pianistów z Bydgoszczy (Marzenę Frankiewicz i Filipa Maciborskiego), z Warszawy (Wojciecha Chłapka, Natalię Quach, Ryszarda Alzina, Jakuba Tuszyńskiego i Karolinę Le Thu Quynch), z Lublina (Tomasza Rittera), z Wrocławia (Annę Haisig) oraz z Lwowa (Mykolę Nestera, Hannę Pankową, Julię Tałyzinę, Olenę Havyuk, Olenę Jurczenko-Seletską i Olenę Miso). Specjalne nagrody ufundowane przez Związek Kompozytorów Polskich otrzymali: pianistka-kompozytorka Maria Narodycka z Kijowa, Oksana Szymańska z Lwowa za ciekawą interpretację Etiud op. 33 Szymanowskiego oraz duet Grzegorz Nowak i Łukasz Chrzęszczyk z Kielc za brawurowe wykonanie Concertina Szostakowicza. Nagroda ZKP w postaci 10-cio płytowyej kroniki Warszawskiej Jesieni będzie dobrą inspiracją dla młodych pasjonatów współczesnego brzmienia.

Sanok 2009Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” jest ważnym miejscem wymiany doświadczeń, poznawania dorobku kultury sąsiadów i promocją tradycji ludowych Sanoka i Bieszczad. Twórcą Forum jest Janusz Ostrowski, który wraz z prof. Jarosławem Drzewieckim i przy wsparciu setek ludzi dobrej woli sprawili, że Sanok zamienił się na krótki czas w stolicę pianistyki. Impreza odbywa się pod patronatem Ministra Kultury RP oraz władz lokalnych i regionalnych zdobywając coraz większe uznanie na międzynarodowej arenie (gościnne koncerty w Konserwatorium w Koszycach i Akademii im. M. Łysenki we Lwowie zrobiły furorę), o czym świadczy liczba i poziom uczestników z Ukrainy, Słowacji, Łotwy, Rosji, Wietnamu, USA i Japonii. Na 8 koncertach Forum wystąpiło ponad 70 pianistów. Wysłuchano 3 wykładów na tematy: Jak polubić utwór współczesny, Jak współpracować z zespołem kameralnym oraz Jak zrozumieć Mazurki Chopina. Dzięki patronatowi Polskiego Radia i TVP Rzeszów codzienne relacje z Forum przeprowadzał red. A. Rozlach. Z inauguracyjnym recitalem wystąpił owacyjnie przyjmowany Stanisław Drzewiecki (Bach-Busoni Chaconne d-moll, Beethoven Sonata f-moll op.57, etiudy Liszta, Rachmaninowa, Dubaja), natomiast ostatnim muzycznym akcentem Forum Pianistycznego w Sanoku był Koncert a-moll J. S. Bacha na 4 fortepiany z Mistrzami w roli solistów: Tatianą Shebanową, Jarosławem Drzewieckim, Andrzejem Jasińskim, Stanisławem Drzewieckim i zespołem smyczkowym „Prima Vista”. Na Koncercie 3-kultur młodzi artyści zaprezentowali współczesną muzykę ukraińską (Skoryk, Kolodyb, Latoszyński, Narodycka), słowacką (Cikker, Suchoň, Suk), łotewską (Medins, Dubra, Pelecis) oraz polską (Szymanowski, Bacewicz, Moszkowski, Dubaj, Górecki).

Od pierwszego dnia Forum młodzież pracowała na lekcjach indywidualnych i pokazowych pod kierunkiem swoich Mistrzów: Tatiany Shebanowej, Iriny Rumiancewej, Jarosława Drzewieckiego, Grzegorza Kurzyńskiego, Artura Jaronia, Stanisława Drzewieckiego i Maxymiliana Bylickiego. Równocześnie trwały zajęcia z kameralistyki wokalnej. Oczekiwany z dużym napięciem koncert Dobry pianista, to dobry kameralista wypadł wspaniale. Jedenastu pianistów zmieniało się przy fortepianie realizując partię akompaniamentów w pieśniach Chopina, Szymanowskiego i Szostakowicza, towarzysząc z wielkim wyczuciem pozostającej cały czas na estradzie Anecie Kapli (sopran). Na koncercie z zespołem smyczkowym wystąpiła m.in. studentka z Rygi prezentując polską premierę łotewskiego kompozytora, Georgesa Pelecisa, ucznia Arama Chaczaturiana. Ten oryginalny utwór, wykorzystujący tylko białe klawisze bardzo przypadł do gustu sanockiej publiczności, która obdarowała urodziwą łotyszkę „nagrodą publiczności”.

A co w przyszłym roku? Forum poszerzone zostanie o mini-kursy improwizacji fortepianowej (prof. Sz. Eszteny), naprawy i strojenia fortepianu (Sz. Jasnowski), wykłady o Symbolice w muzyce J. S. Bacha (prof. W. Nosina), o Sonacie klasycznej (prof. A. Jasiński) oraz transmisje internetowe z koncertów i udział studenckich orkiestr z Lwowa i Koszyc www.interpiano.pl.

(Jarosław Drzewiecki)