Polmic - FB

archiwum

Thomas Simaku zwycięzcą Konkursu Kompozytorskiego w 100-lecie urodzin Witolda Lutosławskiego

Thomas SimakuThomas Simaku z Wielkiej Brytanii został zwycięzcą Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego w 100-lecie urodzin Witolda Lutosławskiego. Pierwszą nagrodę (10 000 euro) otrzymał za Koncert na orkiestrę. Prawykonanie zwycięskiej kompozycji odbędzie się 28 września 2013 roku podczas koncertu finałowego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Lista laureatów Konkursu została ogłoszona na konferencji prasowej w poniedziałek, 24 czerwca 2013 roku o godz. 12:00 w Sali koncertowej PWM w Warszawie. O podziale nagród zdecydowało międzynarodowe jury w składzie: Luca Francesconi, Kazimierz Kord, Magnus Lindberg, Steven Stucky, Paweł Szymański oraz Tadeusz Wielecki. Zgłoszenia na Konkurs przyjmowane były do 25 stycznia 2013 roku – dnia 100. rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego. Przedmiotem Konkursu był oryginalny, nigdy wcześniej nie nagradzany ani nie prezentowany publicznie utwór na orkiestrę symfoniczną o składzie właściwym dla ostatnich symfonii Witolda Lutosławskiego, trwający nie mniej niż 10 minut. Organizatorami Konkursu byli: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, Związek Kompozytorów Polskich oraz Instytut Muzyki i Tańca.

Do Konkursu zgłoszonych zostało 160 utworów z 37 krajów z całego świata, m.in. z: Argentyny, Armenii, Australii, Austrii, Boliwii, Chin, Finlandii, Francji, Grecji, Gruzji, Hiszpanii, Holandii, Hong Kongu, Iranu, Islandii, Izraela, Kanady, Litwy, Łotwy, Malty, Niemiec, Nowej Zelandii, Japonii, Polski, Rosji, RPA, Serbii, Szwecji, USA, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch.

Pierwsza nagroda ufundowana została przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego. Drugą nagrodę - 5 000 euro ufundowane przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego oraz Instytut Muzyki i Tańca - otrzymał Chris Roe za utwór Lavoisier’s Mirrors (Lustra Lavoisiera). Prawykonanie kompozycji planowane jest w Filharmonii Szczecińskiej przez International Lutosławski Youth Orchestra (ILYO) we wrześniu 2013 roku. Trzecią nagrodę - 3 000 euro ufundowane przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS – przyznano Natalyi Chepelyuk za Arię II, a wyróżnienie otrzymała Chikako Yamanaka za utwór Signal to Signalless (Sygnał do braku sygnału).

 

LAUREACI KONKURSU:

Thomas Simaku (ur. 1958) - brytyjski kompozytor o pochodzeniu albańskim. Studia kompozytorskie rozpoczął u Tonina Harapi’ego w Konserwatorium Tirańskim. Po uzyskaniu dyplomu w 1982 r. przez trzy lata pracował z muzykami ludowymi w miasteczku Përmet w południowej Albanii. W 1991 roku wyemigrował do Anglii, gdzie pod kierunkiem Davida Blake’a otrzymał stopień doktora w zakresie kompozycji na Uniwersytecie York (1991-1996). Zdobywca prestiżowego Stypendium Pamięci Lionela Robinsa w 1993 roku (był w tym roku jedynym tak wyróżnionym kandydatem z Wielkiej Brytanii), był uczestnikiem kursów w Tanglewood, USA (1996) pod kierunkiem Bernarda Randsa oraz Pracowni Kompozytorskiej na Uniwersytecie Kalifornijskim (1998), pod kierunkiem Briana Ferneyhougha.

Twórczość Simaku jest obecna i ceniona w Europie i Ameryce od ponad dwóch dziesięcioleci. Jego utwory były wykonywane podczas dziewięciu Światowych Dni Muzyki Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, znalazły się także w programie międzynarodowych festiwali w Huddersfield, Tanglewood, Miami, Weimarze, Rzymie, Stambule, Alicante, Innsbruku, Viitassari (Finlandia) oraz na November Music Festival w Holandii i Biennale w Zagrzebiu. Kompozycje Thomasa Simaku transmitowane były przez szereg publicznych rozgłośni radiowych, wśród wykonawców jego utworów są m.in. Arditti Quartet, Diotima Quartet, Kreutzer Quartet, Orkiestra Kameralna Unii Europejskiej, Filharmonia Północnej Anglii, MusikFabrik, Raschèr Saxophone Quartet, New London Orchestra, Concorde Ensemble (Dublin), El Perro Andaluz (Drezno), Insomnio Ensemble (Utrecht), Sinfonietta Athelas (Kopenhaga). Simaku otrzymał pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. Kazimierza Serockiego w 2004 roku, a w roku 2009 Brytyjska Akademia Kompozytorów i Autorów (BASCA) przyznała mu nagrodę za utwór Soliloquy V – Flauto Acerbo. Obecnie Thomas Simaku jest Starszym Wykładowcą Kompozycji na Uniwersytecie York.
 

Chris Roe (ur. 1988) - ukończył studia na Manchester University w 2010 roku, następnie uzyskał stopnień magistra w Royal College of Music, gdzie studiował u Kennetha Hesketha. Obecnie jest zaangażowany w dwa projekty upamiętniające setną rocznicę urodzin Benjamina Brittena, współpracując z Orchestra of the Swan w charakterze kompozytora-praktykanta i uczestnicząc w Aldeburghskim Projekcie Pieśni Angielskiej.

Roe blisko współpracował z zespołami takimi, jak London Sinfonietta, Composers Ensemble, ECCE, l’Arsenale, i Zespół Instrumentów Dętych Royal College of Music, jego kompozycje wykonywane były m.in. w Amaryllis Fleming Concert Hall, Britten Theatre, National Portrait Gallery i na Festiwalu St. Magnus, natomiast prapremiery jego dzieł miały miejsce w praskim Rudolfinum i na Festiwalu Etchings. W 2011 roku Roe zdobył pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Antonina Dworzaka i został finalistą Villiers Quartet New Works Competition.

Ze względu na szerokie zainteresowania muzyczne Roe’a, jego ostatnie projekty obejmowały przedsięwzięcia tak różne, jak kompozycja opery kameralnej dla Szkoły Operowej Royal College of Music i Tête à Tête, utworu dla orkiestry młodzieżowej z projekcją filmową i pracę nad muzyką do ostatniego filmu wytwórni 51 Prod. (za który był nominowany do Nagrody Cinesonika Golden Earwax Award). W ostatnim czasie otrzymał również wsparcie finansowe PRS/Bliss Trust, przeznaczone na studia muzyki elektronicznej w IRCAM, ponadto stworzył projekt o nazwie ANIMA, łączący kompozytorów, wykonawców i animatorów w celu zorganizowania na wrzesień wydarzenia łączącego muzykę live z filmem.

Natalya Chepelyuk urodziła się w Pskowie, studiowała kompozycję u prof. Dmitry’ego Smolskiego i fortepian u prof. Borisa Spektora w Białoruskiej Państwowej Akademii Muzycznej w Mińsku. Jej kompozycja Terzina została wykonana przez Orkiestrę Filharmoniczną im. Janacka pod batutą Zloty’ego Nagy’a podczas Dni Ostrawskich na Festiwalu Nowej Muzyki 2001. W 2001 roku otrzymała dyplom z wyróżnieniem. W 2002 roku studiowała kompozycję u Enno Poppe’a w Hochschule für Musik „Hanns Eisler” w Berlinie, a w latach 2004-2009 - u prof. Theo Brandmüllera w Hochschule für Musik w Saarbrücken w Niemczech. W tym czasie skomponowała m.in. Piktogramy na 6 instrumentów, Modlą się, Pamiątki, Josef in der Grube na elektronikę, Wind na klarnet solo, Lied na 4 instrumenty i głos, Profumo del mare na mezzosopran i fortepian.

W 2006 roku Chepelyuk otrzymała zamówienie Sinfonietty Luksemburskiej na kompozycję na fortepian i zespół instrumentalny w ramach projektu Luksemburg i Wielki Region, Europejska Stolica Kultury 2007. Premierę utworu e/statico wykonali Marcel Wengler i Inci Yakar wraz z Sinfoniettą Luksemburską w Moguncji, Metzu (Francja), Saarbrücken (Niemcy) i Luksemburgu. W 2012 roku była finalistką na VII Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Dutilleux, gdzie Jacques Pési poprowadził jej Air na 7 instrumentów. Komponowała ponadto dla teatru, ostatnio współpracując z Państwowym Teatrem Kraju Saary w produkcji Operation Orchester. Opera Without Singer pod dyrekcją Toma Rysera (2013). Otrzymała granty centrum „ZIS” Uniwersytetu Kraju Saary, Fundacji Bruno i Elisabeth Meindl i Międzynarodowych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich Beat Furrer, Adriany Hölsky, Dietera Macka i Michaela Reudenbacha.
 

Chikako Yamanaka urodziła się w 1983 roku w Matsusace, mieście leżącym w prefekturze Mie. W 2005 roku została finalistką i laureatką 74. Konkursu Muzycznego Japonii. Ukończyła Tokijski Uniwersytet Sztuki otrzymując Nagrodę Muzyczną Acanthus w 2007 roku, natomiast stopnień magisterski uzyskała w roku 2009. W tym samym roku odbyła się premiera jej Rinne na wiolonczelę i duet fortepianowy podczas zorganizowanego przez Japońskie Towarzystwo na Rzecz Muzyki Współczesnej koncertu Współczesny wirtuoz! W 2010 roku zdobyła trzecią lokatę na Konkursie Toru Takemitsu. Skomponowała m.in. Nocturne 1 na fortepian (2003), Disillient (Pękający) na zespół kameralny (2005), Trzy fragmenty na fortepian na lewą rękę, skrzypce i wiolonczelę (2006), Cytogenezę na orkiestrę (2007) i Pieśń dla Ziemi, Morza i Ludzi na chór mieszany (2011). Studia odbyła u Shozo Aoki, Masayuki Nagatomi, Ichiro Nodairy i Atsutady Otaki.