02 August 2014
English (United Kingdom)Polish (Poland)
U Lutosa na Saskiej Kępie PDF Print E-mail
There are no translations available.

Festiwal "U Lutosa na Saskiej Kępie"Kim jest nietuzinkowy artysta? Kto gra techniką paznokciową na bardzo starym instrumencie? Jaki zespół jest jednym z najciekawszych? Jak śpiewają dzieci? Dokąd wybrać się na Derwidową potańcówkę? I jak brzmi muzyka Witolda Lutosławskiego folkowo, jazzowo i zabawowo?

Na te wszystkie pytania odpowie organizowany w dniach 8-13 października 2013 roku warszawski festiwal „ U Lutosa na Saskiej Kępie”. Festiwal odbywa się z okazji 100. rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego. Jego ideą jest prezentacja muzyki jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, jak i pianisty i dyrygenta, widziana oczami artystów należących do różnych muzycznych kierunków.

8 października o godz. 20:00 koncertem „Lutosławski na folkowo” festiwal otworzy Maria Pomianowska ze swoim zespołem. Ten koncert będzie gratką dla wszystkich miłośników folku, dawnych polskich instrumentów i brzmienia Word Music. 10 października o godz. 19:00 Marcin Olak Trio wystąpi z koncertem „Lutosławski na jazzowo”. Z pewnością to wydarzenie odkryje kolejne oblicze muzyki Witolda Lutosławskiego oraz szeroki wachlarz możliwości gitary lidera zespołu – Marcina Olaka. 12 października o godz. 13:00 zabrzmią między innymi Piosenki dziecinne W. Lutosławskiego w wykonaniu uczestników festiwalowych warsztatów, które odbywały się w warszawskich szkołach podstawowych. Młodym wykonawcom towarzyszyć będą perkusiści - Piotr Domański i Piotr Iwicki. Warsztaty były spotkaniem uczniów z muzyką bohatera festiwalu, aleatoryzmem i improwizacją, które stosował w swoich utworach oraz muzyką współczesną i jej tajnikami. Na finał festiwalu 13 października o godz. 19:00 wystąpi niezwykły wokalista i charyzmatyczny frontman - Janusz Radek. Ze swoim zespołem wykona piosenki „Derwida”. Klimaty retro, liryczne brzmienia, czy spontaniczność wykonawcy są gwarancją doskonałego wieczoru z muzyką stworzoną przez W. Lutosławskiego. Po uczcie muzycznej warto zostać jeszcze kilka chwil i zrelaksować się o godz. 20:30 na „potańcówce w stylu retro”, którą poprowadzi znany bywalcom klubów - DJ Papa Zura. Muzyka z czasów Witolda Lutosławskiego z winyli wprawi wszystkich w doskonały nastrój.

Koncerty festiwalu „U Lutosa na Saskiej Kępie” będą odbywać się w Klubie Kultury Saska Kępa przy ul. Brukselskiej 23 w Warszawie. Wstęp na koncert 12.10 i na potańcówkę 13.10 będzie wolny. Na pozostałe wydarzenia bilety w cenie 25 zł i 40 zł do nabycia w przedsprzedaży oraz na godzinę przed koncertem w Klubie Kultury Saska Kępa.

Organizatorem festiwalu jest Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna. Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Lutosławski 2013 – Promesa” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, m.st. Warszawa oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Patronat honorowy nad festiwalem objął Burmistrz Dzielnicy Praga Południe Tomasz Kucharski.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.



U Lutosa na Saskiej Kępie

Witold Lutosławski
Jeden z najwybitniejszych kompozytorów polskich wszech czasów, urodzony 25 stycznia 1913 r. w Warszawie, zmarł 7 lutego 1994 r. w Warszawie. Studiował w Konserwatorium Warszawskim (1932-1937) kompozycję u W. Maliszewskiego oraz grę na fortepianie u J. Lefelda. Pierwszym sukcesem było prawykonanie Wariacji symfonicznych pod dyrekcją G. Fitelberga (1939). Jego karierę zahamowały lata wojny – grał wtedy wraz z A. Panufnikiem w warszawskich kawiarniach. Twórczość Lutosławskiego przechodziła liczne przeobrażenia stylistyczne, od neoklasycyzmu i inspiracji folklorem w początkowym okresie do bardzo indywidualnego języka w dojrzałych latach. Pierwszym z długiego szeregu arcydzieł stał się Koncert na orkiestrę (1954) – najczęściej na świecie wykonywany utwór Lutosławskiego. Rosnącą międzynarodową sławę Lutosławskiego umocniły takie dzieła, jak np. Muzyka żałobna (1958), wprowadzające aleatoryzm kontrolowany, Trois poèmes d’Henri Michaux (1963), od których rozpoczął działalność jako dyrygent własnych utworów. Za swoje dokonania został uhonorowany licznymi nagrodami, doktoratami honoris causa wielu prestiżowych uczelni w Polsce, Europie i Ameryce.
Wyczulony na potrzeby innych, przez wiele lat prowadził dyskretną działalność charytatywną, m.in. fundując stypendia dla młodych kompozytorów i wykonawców. Dzieła Lutosławskiego wywarły ogromny wpływ na rozwój muzyki naszych czasów.
W latach 1946–1968 mieszkał na Saskiej Kępie przy ulicy Zwycięzców 39. Za namową W. Szpilmana komponował muzykę teatralną i radiową oraz piosenki taneczne, które podpisywał pseudonimem „Derwid”. Wykonywali je m.in.: M. Fogg, K. Jędrusik, S. Przybylska, I. Santor, R. Rolska i V. Villas.

8.10.2013 godz. 20:00 - Lutosławski na folkowo
Maria Pomianowska z Zespołem
Zespół prezentuje nieznane dotąd brzmienia w muzyce. Wynikają one z barwy dźwięku odtworzonych dawnych instrumentów polskich oraz zestawieniu ich z ludowym, klasycznym oraz egzotycznym instrumentarium.
Zespół przedstawia wybór najpiękniejszych i najciekawszych pieśni i tańców ludowych będących skarbnicą tradycji i źródłem inspiracji również dla Witolda Lutosławskiego. Pragnąc kontynuować i propagować najstarsze tradycje, repertuar zaczerpnięty jest ze źródeł historycznych, dokumentacji naukowej oraz podróży po wsiach polskich, owocujących zbiorami pieśni i tańców ludowych. Muzycy postanowili sięgnąć do dawnej tradycji instrumentów tzw. kolanowych, na których grano techniką paznokciową. Maria Pomianowska, tworząc swój zespół, postanowiła wskrzesić tę zapomnianą polską tradycję.
I tak w składzie grupy pośród innych instrumentów znalazła się fidel płocka - XVI-wieczny instrument smyczkowy, pochodzący z wykopalisk archeologicznych z Płocka oraz zrekonstruowana suka biłgorajska - znana z przekazów z końca XIX w.

10.10.2013 godz. 19:00 - Lutosławski na jazzowo
Marcin Olak Trio
Marcin Olak Trio to jeden z najciekawszych zespołów na nowej polskiej scenie jazzowej. To, co go wyróżnia, akustyczne instrumentarium i stylistyka. W centrum brzmienia tria znajduje się gitara klasyczna, czasem akustyczna.
To wyjątkowo rzadko spotykana sytuacja. Podczas koncertów zespołu użycie elektroniki sprowadzone jest do niezbędnego minimum. Pozwala to na wykorzystanie pełnej, naturalnej palety barw i dynamiki instrumentów, dzięki czemu możliwości wyrazowe są ogromne. Muzycy mogą zagrać z jednej strony mocniej, a z drugiej dużo delikatniej.
Zespół Marcin Olak Trio występował na festiwalach jazzowych i gitarowych m.in.: Free Jazz Days (2012), Warsaw Summer Jazz Days (2013, 2008), Guitar City (2005, 2008), Jazz Juniors (2005), Jazz w Ruinach (2007, 2009), Jazz na Buduku (2006, 2008, 2012). Jednym z ciekawszych był występ podczas Warszawskiego Festiwalu Gitarowego (2008), gdzie po raz pierwszy zaprezentowany został koncert Marcina Olaka na trio i orkiestrę. W październiku 2012 r. ukazała się nowa płyta Marcin Olak Trio, zatytułowana „Crossing Borders”. To trzecia płyta w dorobku tria, po ciepło przyjętych przez krytykę i słuchaczy albumach „Simple Joy” i „Zealot”. Jest oryginalnym połączeniem współczesnej kameralistyki i jazzu, zbliżonym w charakterze do działań takich twórców jak Henry Treadgill czy Ralph Towner. Na płycie znalazło obok kompozycji Olaka można usłyszeć trzy melodie ludowe Witolda Lutosławskiego w wariacyjnych opracowaniach lidera, a także kompozycje pozostałych członków zespołu: Huberta Zemlera i Macieja Szczycińskiego.

13.10.2013 godz. 19:00 – Piosenki Derwida
Janusz Radek z zespołem
Janusz Radek - nietuzinkowy Artysta, niebanalny człowiek, niezwykły wokalista i charyzmatyczny frontman...
Na scenie nie tylko świetnie śpiewa... Jego osobowość oraz bliski i wyjątkowy kontakt z publicznością powodują , że potrafi przenieść widza w niezwykłe miejsca ... Raz są to klimaty retro, raz przepiękne liryczne brzmienia. Innym razem zadziwia muzyką taneczną - bardzo nowoczesną, by za chwilę powrócić sentymentalnie do utworów Czesława Niemena, czy Ewy Demarczyk… Koncertowo Janusz Radek to gwarancja jakości i poziomu, ale także emocji, niejednokrotnie zaskakujących...
Bo Janusz Radek lubi niespodzianki. Każdy jego program jest inny, każda płyta odmienna. Nawet w trakcie recitalu nastrój może się radykalnie zmienić - i wykonawca zaserwuje romantycznie zasłuchanej publiczności szalony, zwariowany pastisz, albo wyciszy rozbawioną salę szarpiącym nerwy songiem. Czasem też niewinna zapowiedź piosenki urośnie do rangi samodzielnego utworu zaimprowizowanego na naszych oczach. A jeśli to wszystko zniesiemy spokojnie, to zawsze są jeszcze bisy - a tam się potrafi dziać, oj potrafi… Inny i niepowtarzalny jest nie tylko każdy program, ale każdy koncert - bo to zawsze wypadkowa nastroju wykonawcy i reakcji publiczności. No i jest jeszcze radość. Radość śpiewania, muzykowania na scenie, bycia słuchanym… i taka zwyczajna, bardzo prywatna - radość życia. W dowcipnych komentarzach, w żartach muzycznych, w rozbrajającej autoironii, w każdym zaśpiewanym dźwięku. W geście. W szerokim uśmiechu i blasku oczu. Promieniująca i niepostrzeżenie wypełniająca koncertowe sale i zakamarki podświadomości widzów.

13.10.2013 godz. 20:30 Potańcówka w stylu retro
prowadzenie DJ Papa Zura
Działa aktywnie jako dj od połowy lat 90. Należy do kolektywu Soul Service – odpowiedzialnego m.in. za stworzenie wspólnie z wydawnictwem Polskie Nagrania serii płytowej „Polish Funk”, albumów „Why Not Samba”, „Off Season” i najnowszej kompilacji „Strange Weekend”.
Soul Service to również cotygodniowa audycja muzyczna w radiu Roxy. Ze swoim didżejskimi setami Papa Zura zwiedził kluby i festiwale w Polsce i kilkunastu innych krajach.

Warsztaty w ramach festiwalu „U Lutosa Na Saskiej Kępie”
Celem warsztatów było przybliżenie uczniom szkół podstawowych zagadnień związanych z muzyką.
Okazją do tych działań była przypadająca w tym roku 100. rocznica urodzin wybitnego kompozytora, pianisty i dyrygenta Witolda Lutosławskiego. Zajęcia były prowadzone w formie interaktywnej, która pozwoliła młodym uczestnikom na „dotknięcie” omawianego, abstrakcyjnego tematu, jakim jest muzyka, zwłaszcza muzyka współczesna.
Program festiwalowych warsztatów objął takie tematy jak: sylwetka i twórczość Witolda Lutosławskiego. Co to jest muzyka współczesna? Czym się różni od muzyki „dawnej”? Bałagan czy porządek? Aleatoryzm i improwizacja.
Wykładowcy warsztatów:
Paweł Kos-Nowicki – dyrygent, teoretyk
muzyki, animator kultury
Jarosław Siwiński – pianista, kompozytor
Kwintet Warsaw Camerata

12.10.2013 godz. 13:00 PIOSENKI DZIECINNE W. Lutosławskiego w wykonaniu uczestników warsztatów dziecięcych
prowadzenie Piotr Domański i Piotr Iwicki
Piotr Domański kształcił się w warszawskich szkołach muzycznych. Jego wykładowcami perkusji w szkołach niższego stopnia byli prof. M. Zebura i prof. E. Krzyżaniak, a w Warszawskiej Akademii Muzycznej profesorowie E. Iwicki i H. Mikołajczyk.
Od 1996 r. pracuje jako kotlista i perkusista w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Narodowej na stanowisku muzyka-solisty, a od 2001 r. jest tam kierownikiem grupy perkusji. Z tą orkiestrą nagrał ok. 50 płyt z muzyką K. Szymanowskiego, K. Pendereckiego, S. Moniuszki, L. Janáčka, M. Karłowicza, R. Schumanna, R. Straussa, W. Kilara i F. Chopina dla Naxosi CD Accord. W 2013 r. płyta Orkiestry FN z jego udziałem dostała statuetkę Grammy.
Od 20 lat jest stałym współpracownikiem orkiestry Sinfonia Varsovia. Współpracował z wieloma zespołami symfonicznymi w Polsce i za granicą m.in.: Orkiestra Teatru Wielkiego i Opery Narodowej w Warszawie, Sinfonietta Cracovia, Polska Orkiestra Radiowa, Capella Istropolitana, Litewska Filharmonia Narodowa z Wilna, Orchestra Sinfonica de la Juventud Venezolana Simon Bolivar z Wenezueli, Opera Kameralna w Warszawie. Brał udział w przygotowaniach i ponad 350 przedstawieniach musicalu „Metro” pod dyrekcją J. Stokłosy i Z. Kukli. W 2011 r. odznaczony przez Prezydenta RP Srebrnym Krzyżem Zasługi.
Piotr Iwicki to jeden z najwszechstronniejszych perkusistów i multiinstrumentalistów w Polsce. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, na co dzień pierwszy perkusista Warszawskiej Opery Kameralnej. Ukończył również studia w zakresie prawa w Polskiej Akademii Nauk i finansów w Szkole Głównej Handlowej. Od lat współpracuje z najważniejszymi orkiestrami w kraju m.in.: Filharmonia Narodowa, Sinfonia Varsovia, Penderecki Festival Orchestra, Warsaw Camerata, Musica Antiquae Collegium Varsoviense, Polska Filharmonia Kameralna, Opera Narodowa. Przez wiele lat był szefem orkiestry musicalu „Metro”. Koncertował u boku B. Kahan, J. Iglesiasa, J. Abercrombie, S. Standeage'a, E. Bartosiewicz i A. Lipnickiej. Nagrał ponad 50 płyt zarówno z muzyką klasyczną, jazzem, bluesem, rockiem i muzyką rozrywkową. Zdobywca „Fryderyka”.
Od 25 lat współtworzy polsko-norweski zespół Loud Jazz Band, realizuje rozmaite autorskie projekty jazzowe z którymi występuje w Polsce i całej Europie. Prowadzi też działalność publicystyczną jako krytyk muzyczny oraz animator życia kulturalnego (odznaczenie Ministra Kultury - Zasłużony dla Kultury Polskiej). Koncertował na 4 kontynentach w najważniejszych salach. Dla Piotra Iwickiego jednym z najważniejszych spotkań było granie pod batutą samego W. Lutosławskiego, u którego boku grał m.in. jedną z jego koronnych kompozycji - Koncert na orkiestrę. W sierpniu 2013 r. to samo dzieło zagrał wraz z Filharmonią Narodową na słynnym festiwalu BBC PROMS w londyńskiej Royal Albert Hall.

Szczegółowy program - na www.fnok.pl
 

Share on Facebook
 
about uscontactour sponsors

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information