Polmic - FB

archiwum

Philippe Herreweghe i Collegium Vocale Gent we Wrocławiu - Akademia Bachowska

Akademia BachowskaAkademia Bachowska, której gościem specjalnym będzie Orkiestra i Chór Collegium Vocale Gent pod dyrekcją Philippe’a Herreweghe, odbędzie się we Wrocławiu od 3 do 9 lutego 2014 roku. To organizowane przez Filharmonię Wrocławską oraz Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego przedsięwzięcie poświęcone interpretacji muzyki Johanna Sebastiana Bacha, połączone z serią kursów mistrzowskich przeznaczonych dla studentów.

Philippe Herreweghe to największy autorytet jeśli chodzi o muzykę Bacha. W ciągu czterdziestu lat karierybył uczestnikiem rewolucji w podejściu do muzyki dawnej – od wydobycia jej z wykonawczego niebytu w latach siedemdziesiątych po modę na instrumenty historyczne, która trwa do dziś. Herreweghe – jak sam mówi – od zawsze poszukiwał sposobu, by muzykę barokową wykonywać jak najprościej. Przed ponad czterema dekadami założył w belgijskiej Gandawie zespół Collegium Vocale, który niestrudzenie dąży do jak najbardziej zgodnego z estetyką epoki wykonawstwa muzyki Bacha.

Marzeniem każdego muzyka zakochanego w epoce baroku jest wzięcie udziału w kursie mistrzowskim u solistów i koncertmistrzów Collegium Vocale Gent. W trakcie Akademii Bachowskiej będzie to możliwe, a studenci nie poniosą żadnych kosztów uczestnictwa w zajęciach. Wykładowcami kursów mistrzowskich będą: Benjamin Bayl (chór, orkiestra festiwalowa), Dorothee Mields (śpiew), Peter Kooij (śpiew), Christine Busch (skrzypce), Patrick Beuckels (flet traverso, flet prosty), Ageet weistra (wiolonczela), Maude Gratton (organy). Dodatkowo niezwykłą atrakcją dla studentów oraz melomanów będzie możliwość uczestniczenia w otwartych dla publiczności próbach do Mszy h-moll prowadzonych przez samego maestra Herreweghe.

Koncerty Akademii Bachowskiej to jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych rozpoczętego właśnie roku. Na początek, 5 lutego, mistrzowie z Gandawy wykonają młodzieńczą kantatę Bacha Ich hatte viel Bekümmernis BWV 21, motet Jesu Christ, meins Lebens Licht BWV 118 skomponowany na książęce uroczystości pogrzebowe oraz jedno z największych dzieł Johanna Sebastiana – Magnificat BWV 243. Bohaterami kolejnych koncertów będzie cała rodzina Bachów oraz inni kompozytorzy barokowi z Europy Środkowej. Ponieważ we Wrocławiu również nie brakuje doskonałych artystów zajmujących się wykonawstwem historycznym, 6 lutego zaprezentuje się Wrocławska Orkiestra Barokowa, jedyny w Polsce działający przy filharmonii zespół grający na instrumentach dawnych. Choć orkiestra istnieje zaledwie od kilku lat, zdobywa coraz większą renomę i z powodzeniem współpracuje z najlepszymi solistami muzyki dawnej.

Efekty warsztatów Akademii Bachowskiej usłyszymy 7 lutego na koncercie kursantów pod batutą pochodzącego z Australii maestra Benjamina Bayla, jednego z najzdolniejszych młodych „barokowych” dyrygentów. Podczas finału Akademii, 9 lutego, prowadzone przez mistrza Philippe’a Herreweghe Collegium Vocale Gent wraz z Wrocławską Orkiestrą Barokową wykonają Mszę h-moll BWV 232 nazywaną „Wielką”, uznawaną przez wielu za najdoskonalsze dzieło wszechczasów.

ZOBACZ: program Akademii