19 sierpnia 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Nowy portal POLMIC - o Tomaszu Sikorskim PDF Drukuj Email

Prezentacja portalu www.sikorski.polmic.pl Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC i Polskie Wydawnictwo Muzyczne zapraszają na prezentację portalu poświęconego Tomaszowi Sikorskiemu - www.sikorski.polmic.pl, która odbędzie się w piątek, 19 września 2014 roku o godz. 16.00 w Sali Kameralnej PWM w Warszawie przy ul. Fredry 8. Wydarzenie towarzyszy 57. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Po oficjalnej prezentacji portalu odbędzie się prawykonanie 5 pieśni do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Tomasza Sikorskiego: Cmentarz, Noc I, Kołysanka, Noc II i Takie proste. Wystąpią: Iwona Socha – sopran i Bartłomiej Kominek – fortepian.

Wstęp wolny. Koncert współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Powstałe w 1956 roku Pięć pieśni do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Tomasza Sikorskiego to utwory młodzieńcze. Rozpowszechnione jest jednak ich błędne datowanie na rok 1986. Stało się tak z powodu trudnej sytuacji materialnej kompozytora, który pod koniec życia postanowił sprzedać utwór Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu. Pospiesznie przepisał partyturę, do której wprowadził jedynie kosmetyczne zmiany i opatrzył ją o trzydzieści lat późniejszą datą, zgodną z czasem sporządzenia nowego rękopisu, a nie momentem powstania utworu. Warstwę słowną stanowią całe wiersze bądź fragmenty utworów poetyckich Gałczyńskiego, powstałe w latach 1945 i 1946. Warto zwrócić uwagę, że już w tej młodzieńczej kompozycji pojawiają się tematy, które często przewijać się będą w późniejszej twórczości Sikorskiego: śmierć, błąkanie się, rozpacz, samotność, noc (mrok, zmierzch, półcień). Zadziwiać może, jak wiele smutku zawiera utwór skomponowany przez 18-latka. Pieśni te są bolesnym obrazem przeżyć młodego kompozytora, związanych – między innymi – z tragiczną śmiercią matki, stanowią również okrutną przepowiednię, którą wypełni treść jego życia.
W pieśni Noc I wymowny jest fragment mówiący o rękopisach. Trudno nie odnieść wrażenia, że Sikorski projektuje tu przyszłe wydarzenia związane ze swoim życiem. Jak odnotowują kartoteki Biblioteki PWM w Warszawie, Sikorski kilkukrotnie na przestrzeni lat 1975–83 wypożyczał rękopisy swoich utworów – najczęściej pod pretekstem dokonania korekt. Partytury te nigdy jednak nie zostały przez kompozytora zwrócone. Czy było to działanie celowe, oznaka zwątpienia w wartość własnej twórczości, czy może zwykłe roztargnienie – trudno wyrokować. Symptomatyczny dla omawianego cyklu pieśni jest temat miłości – niespełnionej, trudnej, nieujarzmionej, wręcz mistycznej. Wyraźnie wyczuwalna jest tęsknota za prawdziwym, żarliwym uczuciem oraz – jak w Kołysance – za matczyną troską. Ostatnia pieśń, a szczególnie jej końcowy fragment „i tak zaczął się wieczór miłosny” sugerują osiągnięcie szczęścia. Radosny finał zdaje się jednak rozgrywać wyłącznie w marzeniu sennym. Rzeczywistość natomiast nadal obnaża wiejącą chłodem pustkę.
Język muzyczny Pieśni daleki jest od charakterystycznego dla późniejszych utworów Sikorskiego szeregowania modułów tworzonych z uporczywie powtarzanych akordów czy krótkich motywów. Mamy tu do czynienia z wyraźnym prowadzeniem narracji: linia melodyczna głosu wspierana jest fortepianowym akompaniamentem, a całość w umiejętny sposób koresponduje z tekstem. Utwór zapisany jest w tradycyjnej notacji taktowej, choć nieustannie zmieniające się metrum oraz zastosowanie tak nietypowych jego oznaczeń jak np. 9/16, 7/8 czy 11/16 uniemożliwia zakotwiczenie muzyki w określonym pulsie. Pieśni zdają się stanowić płynący swobodnie strumień dźwięków i słów.
Tomasz Piotrowski
Share on Facebook
 

ZKP

 Archiwum Cyfrowe Muzyki Polskiej

 

ArtMusFair - Warsaw 2010

ArtMusFair - Elektronika wobec wyzwan XXI wieku

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012

kliknij i posłuchaj muzyki!

włącz radio RMF Classic

Od 5 lipca do 30 sierpnia 2017 roku potrwa XVII Festiwal Letnie Wieczory Muzyczne „Dziekanka”, którego dyrektorem artystycznym jest prof. Ryszard Zimak. Koncerty odbywać się będą we środy o godz. 18.00 na zabytkowym dziedzińcu Domu Studenckiego „Dziekanka” (ul. Krakowskie Przedmieście 56/60

Więcej...

Międzynarodowa Konferencja naukowo-artystyczna „Pierre Boulez – Demiurg Nowej Muzyki” – Warszawa, 23–24 IX 2017

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza w dniach 23–24 września 2017 roku do udziału w Konferencji naukowo-artystycznej „Pierre Boulez – Demiurg Nowej Muzyki

Więcej...

XXV Ogólnopolski Otwarty Konkurs Kompozytorski im. Adama Didura – Sanok, 24 VIII 2017

Biuro organizacyjne XXVII Festiwalu im. Adama Didura ogłasza XXV Ogólnopolski Otwarty Konkurs Kompozytorski im. Adama Didura dla twórców, którzy do dnia 31 XII 2017 r. nie ukończą 30. roku życia.

Tematem Konkursu jest pieśń, aria na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu lub kwartetu smyczkowego

Więcej...
Zaprenumeruj nasz Newsletter!

Partnerzy POLMIC

IAMIC

Projekty POLMIC

IAMIC 2011

ArtMusFair - Warsaw 2010

DMET
 

Raport 2008

Mecenasi POLMIC

MKIDN
IMIT
ZAiKS
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
 
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information