Polmic - FB

Artykuły

„NOSPR kameralnie”

n23 lutego 2017 roku o godz. 19.30 odbędzie się kolejny koncert z cyklu „NOSPR kameralnie”, podczas którego zabrzmi Partita Witolda Lutosławskiego.

Wystąpią soliści NOSPR – koncertmistrz Rafał Zambrzycki-Payne i pierwszy waltornista Krzysztof Tomczyk, a towarzyszyć im będzie ceniony pianista akademicki Piotr Sałajczyk.

Czwartkowy wieczór rozpocznie Sonata F-dur op. 17, którą Ludwig van Beethoven skomponował z myślą o Giovannim Punto, jednym z najwybitniejszych waltornistów swoich czasów. Sonata przeznaczona została na naturalny róg (róg francuski), dlatego też przeważają w jego partii motywy fanfarowe, oparte na szeregu alikwotowym, które dopiero uzupełnione partią fortepianu tworzą myśl muzyczną.

Partita należy do najwybitniejszych dzieł Lutosławskiego. Powstała w 1984 roku na zamówienie skrzypka Pinchasa Zukermana, wówczas dyrektora St. Paul Chamber Orchestra. Tytuł utworu i jego budowa nawiązuje do tradycji barokowej. Dzieło w krótkim czasie zasiliło podstawowy repertuar skrzypcowy, a kiedy 4 lata później kompozytor usłyszał swoją kompozycję w znakomitym wykonaniu Anne-Sophie Mutter, sporządził z myślą o niej wersję Partity na skrzypce i orkiestrę. Na obu instrumentach, a zwłaszcza na fortepianie, grywał aż do pierwszych lat powojennych, na oba też wcześniej komponował. Teraz jednak dla wyrażenia różnorodnych emocji i nastrojów posłużył się bardziej nowoczesnym językiem dźwiękowym (ruch półtonowy z pominięciem zasad tonalnych, pochody ćwierćtonowe, wieloplanowość rytmiczna, częste zmiany metrum, upodobanie do dźwięków repetowanych i do glissand), a w partii skrzypiec zasadnicze części oddzielił od siebie fragmentami ad libitum (improwizowanymi kadencjami).

Niecodziennym wydarzeniem będzie z pewnością wykonanie Tria György Ligetiego (na skrzypce, waltornię i fortepian), które poświęcone zostało pamięci Johannesa Brahmsa (finał o charakterze lamentu w nawiązaniu do Tria op. 40 niemieckiego twórcy). W utworze tym Ligeti realizuje koncepcję wielowarstwowości rytmu, a przewodni motyw kompozycji przypomina początek Sonaty Les Adieux Beethovena, co w pewnym sensie zamyka, niczym klamrą, program koncertu.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.nospr.org.pl