Polmic - FB

patronaty

Musica Polonica Nova 2010

Musica Polonica Nova 2010W dniach 8-16 maja 2010 roku we Wrocławiu odbyła się 27. edycja Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova”. Po raz pierwszy festiwal miał miejsce nie w lutym, lecz w maju i przybrał kształt wszechstronnego przeglądu – twórczości najmłodszego pokolenia „lokalnych” kompozytorów wrocławskiego środowiska muzycznego, zasłużonych już „klasyków” muzyki XX wieku, a także socjalistycznych pieśni masowych. Koncerty tegorocznej edycji zostały pogrupowane systematycznie i podzielone na sekcje, a ich program wypełnił m.in. 16 prawykonań nowych kompozycji, jak i wydarzenia parateatralne.

W Sali Polskiego Radia zaprezentowana została najnowsza opera Hanny Kulenty pt. Matka czarnoskrzydłych snów do libretta Paula Goodmana, spektakularny i legendarny teatr instrumentalny Bogusława Schaeffera TIS MW2, a także wystąpił gościnnie zespół „Leitundlause Musiktheater” wykonując utwór greckiego kompozytora Georgesa Aperghisa pt. Récitations pour voix seule. Ponadto podczas koncertu pt. Granie do obrazów w Sali Gotyckiej we Wrocławiu kwartet smyczkowy „Kwartludium” wykonanał improwizacje na temat prac wizualnych polskich artystów oraz nowe realizacje dźwiękowe nieco zapomnianych partytur graficznych Romana Haubenstocka- Ramatiego. Nie zabrakło również koncertów specjalnie poświęconych wielkim i sławnym polskim kompozytorom i artystom muzykom: Krzanowski – Chopin akordeonu, czy finałowy koncert festiwalu pamięci niedawno zmarłego wybitnego kompozytora i pianisty Adama Kaczyńskiego. Podczas tegorocznej edycji festiwalu „Musica Polnica Nova” zabrzmiały ponadto dwa legendarne dzieła Witolda LutosławskiegoMi- parti oraz Partita (w wersji na skrzypce i fortepian).
Oprócz koncertów odbyły się liczne imprezy towarzyszące: prezentacje instalacji dźwiękowych, pokazy filmów animowanych, eksperymentalnych i dokumentalnych. Zaplanowane zostały także wykłady muzykologiczne oraz teoretyczno-muzyczne na wybrane zagadnienia związane z przybliżeniem kontekstu historycznego oraz kulturowego utworów, wykonywanych podczas festiwalu. W roli referentów oraz prowadzących dyskusje wystąpili profesorowie, pracownicy naukowi, a także studenci Katedry Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego, członkowie stowarzyszenia „Laboratorium Res Facta Nova” i pracownicy Narodowego Instytutu Audiowizualnego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

zobacz: PROGRAM FESTIWALU