Polmic - FB

nasze projekty

Ukazał się 18. tom czasopisma „Musicology Today”!

MTTak jak kulinarne pasticcio w XVII i XVIII wieku czyniło arystokratyczne spotkania atrakcyjniejszymi, oddziałując równie mocno na zmysły smaku i wzroku, tak operowe pasticcio i ogólnie praktyka pasticciowania ożywiają współczesne badania muzykologiczne. Zapraszamy do zapoznania się z 18. tomem anglojęzycznego czasopisma „Musicology Today”, wydawanego przez Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i Związek Kompozytorów Polskich, który w całości poświęcony jest zagadnieniu pasticcia.

Prezentowany tom jest częścią projektu badawczego Pasticcio. Ways of Arranging Attractive Operas (program Beethoven 2) współfinansowanego przez Narodowe Centrum Nauki i Deutsche Forschungsgemeinschaft. Obejmuje 14 artykułów na podstawie referatów wygłoszonych podczas podsumowującej projekt konferencji Operatic Pasticcio in Eighteenth-Century Opera: Work Concept, Performance Practice, Digital Humanities, która odbyła się na Uniwersytecie Warszawskim w maju 2021 roku.

Publikowane teksty analizują pasticcia w odniesieniu do koncepcji dzieła operowego z bardzo różnych perspektyw – praktyki teatralnej (Giovanni Polin); publiczności (Ina Knoth), kulinarnych analogii (Berthold Over), przyjemności (Aneta Markuszewska). Anne Desler w swoim artykule prezentuje dramaturgiczne wybory śpiewaków i ich twórczy udział w prezentowaniu pasticciów. Z kolei Raffaelle Mellace pokazuje jak zmieniła się strategia kompozytorska J. A. Hassego w przeciągu 30 lat, które dzieliły jego Siroe (Bolonia 1733) z self-pasticcio o tym samym tytule (Drezno 1763). Emilia Pellicia i Sonia Rzepka obierając za punkt wyjścia recytatyw accompagnato Laodicei, w którą wcieliła się Elisabeth Teyber analizują nie tylko wpływ tej śpiewaczki na muzyczny kształt prezentowanego dzieła i proces twórczy Hassego, ale także możliwości przygotowywanej przez grupę projektową bazy danych.

Artykuł Reinharda Strohma na przykładzie pasticcia Scipione (1730) G. F. Handla porusza zarówno zagadnienie osiemnastowiecznej praktyki teatralnej, ale też wskazuje na problemy związane ze współczesnym edytorstwem pasticciów. Trzy kolejne teksty prezentują specyfikę pasticciów w wybranych ośrodkach europejskich takich jak Hamburg, Praga, Brno i Neapol (w kolejności artykuły Gesy zur Nieden, Jany Spacilovej, Paologiovanni Maione). Migracja i kształt librett to niezwykle ważny i trudny element badań nad pasticciem, który w swoim artykule podejmuje Anna Ryszka-Komarnicka. Zainteresowanie pasticciem dostrzegamy też we współczesnym życiu operowym. O trudnościach i pytaniach, na jakie muszą odpowiedzieć, o decyzjach jakie muszą podjąć muzykolodzy i organizatorzy życia muzycznego, aby zaprezentować dzisiaj pasticcia traktują dwa artykuły: Bruno Formenta i Clemensa Birnbauma.

Czasopismo dostępne w wersji elektronicznej na platformie Sciendo:

https://sciendo.com/issue/MUSO/18/1 

Szczegółowe informacje o projekcie: https://www.pasticcio-project.eu/