Polmic - FB


CDs

Krystian Zimerman's new CD with music by Witold Lutosławski

LUTOSLAWSKI Piano Concerto / Zimerman, Rattle (DG 4794518)
We are sorry. Translation not available.
More information on:
www.deutschegrammophon.com/en/cat/4794518
Polish text available on our Polish site

 

Hashtag Ensemble “Visegrad Songs” - new CD released by Requiem Records label

Premiera płyty “Visegrad Songs” Hashtag Ensemble
We are sorry.
Translation not available.




More information on:

http://requiem-records.com/pl/albumy/102,0
 

Premiera płyty Eugeniusza Rudnika w rocznicę urodzin kompozytora

Premiera płyty Eugeniusza Rudnika Requiem Records i Narodowe Centrum Kultury zapraszają 28 marca 2014 roku na godzinę 19 do Galerii Kordegarda w Warszawie na uroczystą premierę płyty Eugeniusza Rudnika ER Dada. W tym dniu przypadają 82. urodziny mistrza. W programie: Słowo Artysty oraz Uczta ziemniaczano-analogowa jako celebracja jubileuszu.

„...Moje epitafium dla taśmy magnetofonowej przybiera w wydawnictwie Requiem formę kartoflano-analogowego medalu. – napisał kompozytor z okazji premiery albumu. – Odcinek taśmy o długości 76,2 cm zawiera nagranie dwóch sekund mojej muzyki. Razem z białoczerwonym blankiem z ciszą, nałożony na szpule magnetofonu tworzy dźwiękową pętlę. Na zdjęciu przy kopcu kartofli stoję na polu moich przodków. Z odcinka taśmy magnetycznej i własnoręcznie wyhodowanych i ususzonych ziemniaków tworzę rekwizyt, hołd dla niepotrzebnych, niechcianych, podłych materii, z których przez ponad pół życia budowałem struktury muzyczne i semantyczne. Ten gadżet to prezent dla słuchacza płyty ERdada, poetycki kolaż dopełniający mój najwspółcześniejszy dźwiękowy pejzaż, kształtowany przeze mnie przez ostatnie pół wieku pracy w studio i na roli. Prawdę o radio i prawdę o ziemi noszę w sobie. Dzielę się dziś nią z Wami...”

Antologia polskiej muzyki współczesnej 1939-1945

Antologia  polskiej muzyki współczesnej 1939-1945Ukazała się Antologia polskiej muzyki współczesnej 1939-1945 „Jeno wyjmij mi z tych oczu szkło bolesne…”, wydana z okazji 70. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego oraz 75. rocznicy wybuchu II wojny światowej. Trzypłytowy album, zawierający utwory kompozytorów polskich powstałe w czasie wojny, odnoszące się także do tragedii Powstania Warszawskiego, jest unikalnym przedsięwzięciem artystycznym Orkiestry Sinfonia Varsovia.

Na płytach znajdują się m.in. następujące kompozycje: Uwertura Tragiczna Andrzeja Panufnika, Pietà. Na zgliszczach Warszawy Ludomira Różyckiego, Uwertura na orkiestrę symfoniczną Grażyny Bacewicz, Rapsodia Polska Aleksandra Tansmana, Muzyka na smyczki Karola Rathausa, Koncert na orkiestrę smyczkową Tadeusza Zygfryda Kasserna oraz Koncert na orkiestrę kameralną Stefana Kisielewskiego. Wszystkie utwory wykonała Sinfonia Varsovia pod dyrekcją wybitnych dyrygentów: Jerzego Maksymiuka, Jacka Kaspszyka oraz Renato Rivolty, z udziałem solistów młodego pokolenia Marcela Markowskiego (wiolonczela) oraz Macieja Grzybowskiego (fortepian). Nagrań dokonano w marcu i czerwcu 2014 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Antologia polskiej muzyki współczesnej jest wydawnictwem niekomercyjnym. Zostanie rozdystrybuowana m.in. do polskich fonotek i mediatek, uczelni muzycznych, ministerialnych instytutów i Instytutów Polskich za granicą. Do albumu jest dołączona obszerna książeczka z tekstami prof. Michała Bristigera i dr Katarzyny Naliwajek-Mazurek (w polskiej i angielskiej wersji językowej).

Read more: Antologia polskiej muzyki współczesnej 1939-1945

Oskar Kolberg "Pieśni na głos z fortepianem" - światowa premiera płyty

Oskar Kolberg "Pieśni na głos z fortepianem" (AP0300)W dniu 21 lutego 2014 roku w Przysusze, miejscu urodzenia Oskara Kolberga, w przeddzień Jego 200. rocznicy urodzin, odbyła się uroczystość otwierająca Rok Oskara Kolberga. W jej ramach po raz pierwszy publicznie zaprezentowano zapomniane i nigdy nie wykonywane utwory skomponowane przez Kolberga.

Galę otworzyli organizatorzy: Andrzej Kosowski – Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca oraz Ilona Jaroszek – Dyrektor Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu. Inaugurację uhonorowali swoją obecnością liczni znakomici goście, między innymi: Małgorzata Omilanowska – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Adam Struzik – Marszałek Województwa Mazowieckiego, Zenon Butkiewicz – Dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury, Małgorzata Małaszko-Stasiewicz – Dyrektor Polskiego Radia Programu 2, Joanna Wnuk-Nazarowa – Dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Jan Pałka – Dyrektor Instytutu Oskara Kolberga w Poznaniu, a także przedstawiciele rodziny Kolbergów.

Podczas uroczystego koncertu prezentacji utworów Oskara Kolberga dokonali: Iwona Kowalkowska (sopran), Wojciech Maciejowski (tenor) oraz Andrzej Tatarski (fortepian), profesorowie na stałe związani z Akademią Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Artyści wykonali utwory fortepianowe oraz pieśni na głos z towarzyszeniem fortepianu, utrwalone na płycie Pieśni na głos z fortepianem, wydanej przez poznańską Almae Matris specjalnie na okoliczność 200. rocznicy urodzin Oskara Kolberga. Publikacja ta jest częścią składową projektu zatytułowanego Oskar Kolberg w liryce wokalnej, prowadzonego przez poznańską Akademię Muzyczną, a dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kolberg 2014 – Promesa, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Płyta Pieśni na głos z fortepianem to światowa premiera fonograficzna 21 pieśni skomponowanych przez Oskara Kolberga na sopran i tenor. Zamieszczone na płycie utwory stanowią wybór spośród 26 pieśni pozostawionych w spuściźnie kompozytorskiej Kolberga. Płyta prezentuje dorobek kompozytora wpisujący się w zakres polskiej twórczości wokalnej opartej na rodzimej tradycji muzycznej, czerpiącej równocześnie ze skarbnicy ogólnoświatowego dziedzictwa kultury i sztuki. W świetle dokonań Kolberga na polu etnograficznym i naukowym, obszar artystycznej działalności tego wybitnego Polaka umyka uwadze zarówno muzyków, jak i muzykologów. Niedoceniona, w konsekwencji dotąd mało znana, jest jego artystyczna twórczość – w tym także wokalna. Muzyka wokalna zaś, niejako siłą inercji, tworzy podstawę kompozytorskiej działalności Kolberga, ponieważ jako badacz był zafascynowany muzyką ludową, w której dominującą rolę odgrywa ludzki głos i jego wokalne możliwości.

Płyta ukazała się nakładem wydawnictwa Acte Préalable (AP0300).