polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

nasze projekty

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 - prezentacja raportu

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 - prezentacja raportuJak wygląda obecnie polski rynek fonograficzny? Na to pytanie starali się udzielić odpowiedzi autorzy raportu Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012, który został zaprezentowany 21 stycznia 2014 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie podczas konferencji, organizowanej przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Instytut Muzyki i Tańca oraz Związek Producentów Audio Video.

Raport powstał jako projekt Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC i Instytutu Muzyki i Tańca. Pierwszą próbę sporządzenia takiego raportu Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC podjęło w roku 2009, przygotowując informację o polskim rynku muzycznym w roku 2008 dla Instytutu Adama Mickiewicza na targi MIDEM. W obecnym raporcie wykorzystano wcześniejsze doświadczenia, prezentując, z pewnością wciąż niewyczerpująco, stan polskiej fonografii w 2012 roku, widziany z perspektywy firm fonograficznych, z uwzględnieniem jako tła roku 2011. Raport przedstawia stan polskiej branży nagraniowej w bardzo ciekawym momencie – niedługo po wejściu do Polski światowych potentatów w dystrybucji nagrań w formatach cyfrowych (pliki – iTunes, serwisy odsłuchowe – WIMP, Spotify, Deezer). Przeprowadzone badania pokazują fascynującą i bardzo zróżnicowaną branżę. Jak duże są różnice pomiędzy wytwórniami muzycznymi można zrozumieć, porównując np. duże koncerny nagraniowe z mikrowytwórniami specjalizującymi się w muzyce elektronicznej. Te pierwsze to przedsiębiorstwa wydające bardzo różne gatunki muzyki i zatrudniające przynajmniej kilkanaście osób. Te drugie to jednoosobowe inicjatywy prowadzone przez pasjonatów, które nie liczą na zysk. Inna ciekawa obserwacja dotyczy dominacji płyty kompaktowej, która mimo rozwoju dystrybucji cyfrowej ciągle jest dominującym nośnikiem. Warto też podkreślić powrót płyt winylowych, a nawet kaset wydawanych przez małe wytwórnie. Wartość przychodów polskich producentów nagrań w latach 2011-2012 plasowała naszą fonografię odpowiednio na 22. i 23. miejscu na świecie. Sprzedaż nośników fizycznych dawała Polsce 18. miejsce i stanowiła w tym okresie 1% przychodów branży fonograficznej w skali globalnej.

Obraz polskiej fonografii widzianej z perspektywy producentów skonfrontowany został z opiniami przedstawicieli instytucji działających na rzecz polskiej kultury dźwiękowej. W panelu producenckim wzięli udział reprezentanci firm fonograficznych, m.in. Polskich Nagrań, DUX, Kayax i Wielkiego Joł, a w panelu instytucji wspomagających rynek fonograficzny – przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Związku Producentów Audio Video, Narodowego Instytutu Audiowizualnego, WiMP Music oraz e-Muzyki.

PRZECZYTAJ: Raport Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012

ZOBACZ: galerię fotografiiRynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 - prezentacja raportu

Jaka jest polska fonografia?

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 Instytut Muzyki i TańcaPolskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC oraz Związek Producentów Audio Video zapraszają na Konferencję Jaka jest polska fonografia?, która odbędzie się we wtorek, 21 stycznia 2014 roku w godz. 11-16 w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie (ul. Anielewicza 6).

Jaka jest polska fonografia? Na to pytanie starali się odpowiedzieć autorzy raportu Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012, którego wyniki po raz pierwszy przedstawione zostaną podczas konferencji 21 stycznia 2014 roku. Badaniami, które prowadzone były pod koniec 2013 roku przez zespół ekspertów powołany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, objętych zostało 50 najważniejszych producentów fonograficznych działających w Polsce na polu każdego rodzaju muzyki: poważnej – dawnej i współczesnej, filmowej, chillout, jazzu, rocka, punk, hip-hopu, rapu, reggae, world music, folk, disco polo, muzyki elektronicznej i eksperymentalnej, alternatywnej, niezależnej i improwizowanej, piosenki aktorskiej i poezji śpiewanej…

Oprócz prezentacji raportu podczas konferencji zaplanowano dwa panele dyskusyjne. W panelu producenckim wezmą udział reprezentanci firm fonograficznych, m.in. Polskich Nagrań, Universalu, DUX, Kayax, Wielkiego Joł i Monotype Records, a w panelu instytucji wspomagających rynek fonograficzny – przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Związku Producentów Audio Video, Narodowego Instytutu Audiowizualnego, e-muzyki i EMPIK-u.
Spodziewamy się ciekawej prezentacji, bulwersujących wystąpień i burzliwej dyskusji.

Każdy słuchacz konferencji otrzyma wydrukowany egzemplarz 158-stronicowego raportu z badania Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012.

Prosimy o potwierdzenie obecności do poniedziałku 20 stycznia 2014 telefonicznie - 22 88 77 871 lub e-mailowo - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Udział w konferencji jest bezpłatny.

Czytaj więcej: Jaka jest polska fonografia?

Muzyka Polska Dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich

Muzyka Polska Dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich
Dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, we współpracy z Polskim Radiem S. A., Polskie Centrum Informacji Muzycznej zainicjowało w 2013 roku serię płytową Muzyka Polska Dzisiaj. Wydanych zostało 10 monograficznych płyt kompaktowych audio, poświęconych twórczości współczesnych kompozytorów polskich różnych generacji, mieszkających i działających w Polsce i poza granicami kraju: Zbigniewa Penherskiego, Lidii Zielińskiej, Magdaleny Długosz, Tadeusza Wieleckiego, Anny Zawadzkiej-Gołosz, Jacka Grudnia, Jarosława Siwińskiego, Michała Talmy-Sutta, Ewy Trębacz oraz Aleksandra Kościowa.

Dzięki dużemu zaangażowaniu w projekt samych kompozytorów, płyty zawierają reprezentatywne dla twórców zestawy utworów w najbardziej cenionych przez nich samych wykonaniach, a w dołączonych książeczkach opublikowane zostały teksty autorów, rekomendowanych przez twórców. Wydane nagrania pochodzą głównie ze zbiorów Biblioteki Związku Kompozytorów Polskich (są to rejestracje koncertów festiwali „Warszawska Jesień” i „Warszawskie Spotkania Muzyczne”, cyklów „Generacje”, „Portrety Kompozytorów”, „Muzyka Teraz” i in.), z Archiwum Polskiego Radia (wśród nich – najwybitniejsze radiowe nagrania archiwalne) oraz z prywatnych archiwów kompozytorów (głównie ich własne realizacje muzyki elektroakustycznej). Ponadto, dzięki zaangażowaniu wielu innych osób i instytucji, udało się włączyć cenione przez kompozytorów nagrania studyjne i koncertowe, powstałe w innych ośrodkach (m. in. nagranie z koncertu zorganizowanego przez Polish Music Center w USA oraz nagranie studyjne DUX Recording Producers), a nawet – dokonać nowych nagrań: utworów fortepianowych Tadeusza Wieleckiego w wykonaniu Małgorzaty Walentynowicz (nagranie zrealizowane przez Annę Kasprzycką i firmę Musicon) oraz utworu na skrzypce z elektroniką Magdaleny Długosz (nagranie Ewy Guziołek-Tubelewicz z udziałem Dagny Sadkowskiej).

Płyty mają promować również wykonawców, którzy chętnie zgodzili się na udział w projekcie. Poza znakomitymi wykonaniami najlepszych orkiestr radiowych (NOSPR, POR i Amadeus), na płytach zostały wydane świetne nagrania wielu innych najwybitniejszych polskich i zagranicznych zespołów, dyrygentów oraz solistów.

POLMIC planuje kontynuować projekt, a także wzbogacić go o równoległą serię poświęconą wybitnym wykonawcom: Portrety Wykonawców Muzyki Współczesnej; zapotrzebowanie na takie płyty ujawniło się podczas prac nad właśnie wydanymi płytami, w trakcie rozmów z kompozytorami i wykonawcami.

Nakład 500 egzemplarzy podzielony jest na dwie części: 300 egzemplarzy przeznaczonych jest do rozdawania w celach promocyjnych przez POLMIC, 200 egzemplarzy będzie sprzedawanych przez Polskie Radio S. A. – współwydawcę płyt. Książeczki zawierają informacje o kompozytorach, utworach i wykonawcach w języku polskim i angielskim.

Promocja 10 płyt serii Muzyka Polska Dzisiaj odbędzie się w ramach konferencji Jaka jest polska fonografia? - we wtorek, 21 stycznia 2014 roku w godz. 11-16 w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie.

Lutosławski i Nørgård w Kopenhadze

Per Nørgård i Jakob Kullberg29 listopada 2013 roku odbędzie się w Kopenhadze, w gmachu Biblioteki Królewskiej, wyjątkowy koncert organizowany przez Polskie Centrum Informcji Muzycznej POLMIC z okazji setnej rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego.

W programie znajdą się kompozycje Lutosławskiego oraz najsłynniejszego, żyjącego kompozytora duńskiego, Pera Nørgårda, w wykonaniu połączonych sił Athelas Sinfonietty i Aarhus Sinfonietty oraz wielokrotnie nagradzanego wiolonczelisty Jakoba Kullberga (Dania). Za pulpitem dyrygenckim stanie Pierre-André Valade (Francja).

Koncert uświetni światowa premiera Sonaty wiolonczelowej Pera Nørgårda, a także wykonanie jego koncertu altówkowego Remembering Child w nowej wersji na wiolonczelę.

Wydarzenie zaszczyci swoją obecnością Per Nørgård (na zdjęciu razem z Jakobem Kullbergiem), który dla uczczenia pamięci Witolda Lutosławskieo wykona utwór pt.: En blomst som rosen... na fortepian solo.

Wprowadzenie do koncertu poprowadzi Eva Maria Jensen.
Czytaj więcej: Lutosławski i Nørgård w Kopenhadze

Arditti String Quartet zagra Lutosławskiego w Pradze

Arditti String QuartetSłynny brytyjski Arditti Quartet wykona Kwartet smyczkowy Witolda Lutosławskiego na praskim festiwalu "Contemplus", podczas koncertu współorganizowanego przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC w ramach projektu „Lutosławski Accros Europe”.

W programie koncertu znajdą się także kompozycje Iannisa Xenakisa - Tetras, Rebecci Saunders - Fletch i Wolfganga Rihma - Kwartet smyczkowy nr 13.

Koncert odbędzie się 9 listopada 2013 roku o godzinie 21.00 w teatrze La Fabrika w Pradze.

Czytaj więcej: Arditti String Quartet zagra Lutosławskiego w Pradze

Studio for New Music Ensemble zagra Lutosławskiego w Moskwie

SNMPolskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC wraz z moskiewskim Centre for Contemporary Music, w ramach projektu „Lutosławski Across Europe” organizuje koncert z okazji setnej rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego. Koncert odbędzie się 15 października 2013 roku w sali Rachmaninowa legendarnego Moskiewskiego Konserwatorium.

W programie znajdą się utwory Witolda Lutosławskiego i kompozycje jemu dedykowane: Lutosławski in memoriam Macieja Zielińskiego oraz - skomponowany specjalnie na tę okazję - Hommage a Witold Lutosławski Faradja Karaeva (prawykonanie).

Koncert poprzedzi krótki wykład o muzyce Lutosławskiego.

Czytaj więcej: Studio for New Music Ensemble zagra Lutosławskiego w Moskwie

Nowa muzyka z Łotwy - w Warszawie

Łotwa - Amber Coast Artists Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zaprasza na koncert nowej muzyki z Łotwy, który odbędzie się w sobotę, 28 września 2013 roku o godz. 12.00 w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie (ul. Elektoralna 12) jako wydarzenie towarzyszące Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

W programie: Preludia taneczne na klarnet i fortepian (1954) Witolda Lutosławskiego, Varšavas triptihs / Tryptyk Warszawski na fortepian (1974) Imantsa Zemzarisa, Romantiskā mūzika / Muzyka romantyczna na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1980) Pēterisa Plakidisa, Skumjās serenādes vai Trīs dziedājumi mirstošajai jūrai / Smutne serenady /Trzy pieśni dla umierającego morza na klarnet i kwartet smyczkowy (1988) Maiji Einfelde, Pēdējās vēstules / Ostatnie listy na wiolonczelę i elektronikę (2007) Ēriksa Ešenvaldsa, Ainava /Pejzaż na klarnet i elektronikę (2008) Mārīte Dombrovskiej, Alvéoles/ Plastrymiodu na kwartet smyczkowy (2005) Santy Ratniece i Balss / Głos na klarnet (1985) Imantsa Zemzarisa. Wystąpią: Egīls Šēfers – klarnet, Toms Ostrovskis – fortepian oraz Spīķeri String Quartet w składzie: Marta Spārniņa - skrzypce, Antti Kortelainen - skrzypce, Ineta Abakuka – altówka i Ēriks Kiršfelds – wiolonczela. Słowo o muzyce łotewskiej wygłosi Ināra Jakubone (Łotwa).

WSTĘP WOLNY

Koncert organizowany w ramach projektu „Minstrel”. Współorganizacja: Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki. Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Komisji Europejskiej, Program „Kultura”.

Czytaj więcej: Nowa muzyka z Łotwy - w Warszawie

Pierwsza płyta z Kroniki "Warszawskiej Jesieni" 2013 już podczas festiwalu!

Nagraniem kompozycji José Maríi Sáncheza-Verdú - pierwsza płyta Kroniki Dźwiękowej „Warszawska Jesień 2013”Od czwartku 26 września 2013 roku wraz z książką programową „Warszawskiej Jesieni” sprzedawana będzie płyta z nagraniem utworu Libro de las estancias José Maríi Sáncheza-Verdú z sobotniego, festiwalowego koncertu (21 września 2013).

Libro de las estancias (Księga komnat) to jedna z najważniejszych propozycji tegorocznego festiwalu „Warszawska Jesień”. Jest rodzajem metaforycznej pielgrzymki (kompozycja, którą się zwiedza). To dzieło wokalne, instrumentalne, elektroniczne, świetlne i przestrzenne zarazem, przeznaczone na kontratenor, głos arabski, dwa bliźniacze chóry i takież grupy instrumentów, auraphon (gongi i tam-tamy z umieszczonymi tuż za nimi głośnikami pobudzającymi je do drgania) i live electronics. Głosy solowe zrealizują Carlos Mena i Marcel Pérès, zaś przestrzenną projekcję dźwięku elektronicznego – specjaliści ze Studia Eksperymentalnego we Fryburgu. Rozmieszczonymi w przeciwległych końcach wielkiej hali Soho Factory chórami (Camerata Silesia) i zespołami (Orkiestra Muzyki Nowej) zadyrygują Szymon Bywalec oraz sam kompozytor.

Płyta z nagraniem kompozycji José Maríi Sáncheza-Verdú wydana przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC będzie pierwszą w ramach Kroniki Dźwiękowej „Warszawskiej Jesieni 2013”. Publikacja dostępna będzie w sprzedaży w cenie książki programowej tegorocznego festiwalu (30 zł).

Miguel Azguime - warsztaty muzyki elektronicznej na "Warszawskiej Jesieni"

Warsztaty Miguela Azguime'a - Warszawska Jesień 2013Warsztaty kompozytorskie muzyki elektronicznej, prowadzone przez Miguela Azguime’a z Portugalii, odbędą się w poniedziałek, 23 września 2013 roku o godz. 18.00 w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie (ul. Miodowa 22 c-d, Aula im. Ireny Kiriackiej). Wydarzenie organizowane jest przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC jako impreza towarzysząca Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Wykład, pokazy i ćwiczenia tłumaczone będą na język polski. Wstęp wolny. Współorganizacja: Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie, współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Komisja Europejska w ramach Programu "Kultura". Wydarzenie organizowane w ramach projektu „Minstrel”.

Jedną z najważniejszych propozycji tegorocznej „Warszawskiej Jesieni”, powstałą na zamówienie organizatorów festiwalu, będzie multimedialna opera A Laugh to Cry Miguela Azguime’a. Wystawiona zostanie 27 września 2013 roku o godz. 19.30 w Centrum Kultury Koneser. W A Laugh to Cry Miguel Azguime pragnie osiągnąć dynamiczne continuum łączące spektra brzmienia, harmonii, rytmu i głosu. Mowa staje się muzyką a muzyka mową. Opera przeznaczona na dwa soprany, bas, dwoje narratorów oraz zespół instrumentalny, live electronics i rozbudowaną wideoscenografię jest metafizycznym teatrem o archetypicznych problemach gnębiących ludzkość. Autorem libretta jest kompozytor, on też wystąpi – obok m. in. Frances M. Lynch i Nicholasa Isherwooda. Towarzyszyć im będzie szwedzki zespół Norbbotten Neo oraz wideo i elektronika w realizacji Miso Studio z Lisbony.

W ramach festiwalu „Warszawska Jesień” odbędzie się również spotkanie z kompozytorem – w sobotę, 28 września 2013 roku o godz. 10.00 w Austriackim Forum Kultury (ul. Próżna 7/9).

 

Czytaj więcej: Miguel Azguime - warsztaty muzyki elektronicznej na "Warszawskiej Jesieni"

Tadeusz Baird - awangardowy romantyk?

Prezentacja portalu o Tadeuszu BairdziePrezentacja nowego portalu poświęconego Tadeuszowi Bairdowi - www.baird.polmic.pl, przygotowanego przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, odbędzie się w piątek, 20 września 2013 roku o godz. 16.00 w Sali Kameralnej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie (ul. Fredry 8) jako wydarzenie towarzyszące Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

W spotkaniu, zatytułowanym Tadeusz Baird – awangardowy romantyk?, udział wezmą: dr hab. Iwona Lindstedt, która zaprezentuje portal, oraz Mieczysław Kominek - Dyrektor Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. Gościem specjalnym będzie Pani Alina Sawicka-Baird. Kompozytora wspominać będą także Jerzy Artysz i Jerzy Kornowicz.

W części artystycznej prezentacji usłyszymy dwa utwory Tadeusza Baida: Cztery sonety miłosne do słów Williama Szekspira w przekładzie Macieja Słomczyńskiego (1956) w autorskiej wersji na baryton i fortepian oraz Dwa kaprysy na klarnet i fortepian (1953). Wystąpią: Jerzy Artysz – baryton, Artur Pachlewski – klarnet, Bartłomiej Kominek – fortepian.

Współpraca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Współfinansowanie: MKiDN, Projekt „Minstrel”.

Czytaj więcej: Tadeusz Baird - awangardowy romantyk?