polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

nasze projekty

Raport o rynku muzycznym w Polsce 2008

Raport 2008Zachęcamy Państwa do zapoznania się z raportem na temat rynku muzycznego w Polsce, opracowanym przez Aleksandrę Jagiełło-Skupińską. Materiał koncentruje się na rynku fonograficznym, ze szczególnym uwzględnieniem sektora muzyki poważnej. Można w nim znaleźć również dane dotyczące muzyki cyfrowej w internecie, ściągania plików muzycznych na telefony komórkowe, nadawców radiowych i telewizyjnych, organizacji zbiorowego zarządzania, życia muzycznego i wydawców nutowych. Raport obejmuje dane z 2007 roku.

„Znaczenie polskiego rynku muzycznego dla rynku światowego czy europejskiego jest niewielkie. W porównaniu z wiodącymi rynkami światowymi, jak USA, Japonia, UK, Niemcy czy Francja, wartość polskiego rynku jest niska. W Rankingu Światowym opublikowanym przez Międzynarodową Federację Przemysłu Fonograficznego (IFPI) Polska zajmuje 24 miejsce pod względem wartości sprzedaży płyt, 36 miejsce pod względem sprzedaży muzyki cyfrowej, i 28 miejsce pod względem wartości praw wykonawczych. (…)

Polski rynek fonograficzny jest zdominowany przez cztery główne koncerny fonograficzne, tak zwane „majors”, których łączny udział rynkowy wynosi około 75%. Są to: Universal Music Polska, EMI Music Poland, Sony BMG Music Entertainment i Warner Music Poland. Pod tym względem sytuacja na rynku polskim jest odzwierciedleniem sytuacji na światowym rynku muzycznym. Z wymienionymi koncernami konkuruje kilkaset małych krajowych firm fonograficznych, dysponujących ograniczonymi środkami na promocję i niewielkimi katalogami wykonawców. Duża część z nich nie posiada własnego systemu dystrybucji, więc musi polegać na dystrybucji za pośrednictwem majors. Ta sytuacja powoduje, że majors posiadają kontrolę nad dystrybucją wielu niezależnych firm. Tylko kilka z krajowych wytwórni posiada udziały w rynku muzycznym przekraczające 1%. Charakterystyczne dla polskiego rynku jest to, że w ostatnim roku wzrosła sprzedaż płyt – jest to kierunek przeciwny do trendu światowego, gdzie notuje się ciągły spadek sprzedaży płyt przy jednoczesnym wzroście sprzedaży muzyki cyfrowej. (…)

Nagrania muzyki poważnej stanowią 10% pod względem wartości wszystkich sprzedanych nagrań w Polsce. W porównaniu do ogólnej sytuacji na krajowym rynku fonograficznym segment sprzedaży muzyki klasycznej charakteryzuje się mniejszą koncentracją – jest to część rynku, na której majors mają najsłabszą pozycję. Pomimo ich dominacji, krajowi wydawcy nagrań stanowią dla nich silną konkurencję, w przeciwieństwie do segmentów krajowego i zagranicznego czy też segmentu składanek i ścieżek dźwiękowych. (…)

W ostatnich latach stopniowo wzrasta znaczenie rynku muzyki cyfrowej w Polsce, jednak dzieje się to bardzo powoli w porównaniu do rynków Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Jest to spowodowane z jednej strony mniejszym dostępem do Internetu, szczególnie szerokopasmowego, a z drugiej wysokim poziomem piractwa internetowego. (…)

Obecność polskiej muzyki poważnej w sieci zaznacza się bardzo słabo. Możliwości Internetu nie są nawet w niewielkiej części wykorzystywane przez artystów związanych z tym rodzajem muzyki. W wyżej wymienionych sklepach internetowych można znaleźć polską muzykę poważną, rzadziej współczesną, ale znalezienie w sieci konkretnego utworu do kupienia w formie pliku muzycznego jest praktycznie niemożliwe. (…)

Pobieranie muzyki do telefonów komórkowych notuje wyraźny wzrost. Dotyczy to TrueTones / RealTones, czyli muzyki i dzwonków w formatach mp3, WMA itp. (pobieranie dzwonków monofonicznych i polifonicznych systematycznie spada). Udział powyższych kategorii w sprzedaży według ilości pobrań gwałtownie wzrosła na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Według badań przeprowadzonych przez Telecom Media na próbie reprezentatywnej 32000 osób, kobiety pobierają więcej muzyki niż mężczyźni (57%), najwięcej muzyki pobierają osoby w wieku 20-30 lat, posiadające średnie wykształcenie, mieszkające na wsi. Najwięcej muzyki klasycznej pobierają zaś osoby w przedziale wiekowym 30-40 lat (36%), z wykształceniem wyższym (50%).”

 

Przeczytaj pełny tekst: Raport o rynku muzycznym w Polsce 2008 - plik pdf

Projekt „Technologia cyfrowa w rozwoju europejskiej infrastruktury"

DMETCelem projektu „Digital Music Education and Training” (DMET) jest opracowanie, przetestowanie i wdrożenie programu edukacyjnego w zakresie rynku muzyki cyfrowej, skierowanego do osób zajmujących się profesjonalnie muzyką: kompozytorów, wykonawców, producentów i wydawców. Projekt umocni pozycję twórców europejskich, szczególnie promujących się samodzielnie, oraz małych i średnich przedsiębiorstw działających poza głównym nurtem sceny muzycznej, poprzez zapewnienie im lepszego przygotowania do wyzwań cyfrowego rynku muzycznego i rozwój nowych grup docelowych.

Partnerzy uczestniczący w projekcie:
mica – Music Information Center Austria – koordynator projektu,
IMZ – International Music and Media Centre, Austria,
MCS – Music Centre Slovakia,
IEMA – Institute for Research on Music and Acoustics, Grecja
IMPALA – Independent Music Companies Association, Belgia,
POLMIC – Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Polska.
 

Czytaj więcej: Projekt „Technologia cyfrowa w rozwoju europejskiej infrastruktury"

RE:NEW MUSIC w Polsce

Re:New Music Polskie Centrum Informacji Muzycznej organizuje pierwszą w Polsce edycję RE:NEW MUSIC – warsztatów i otwartych prób. Warsztaty zatytułowane Some thoughts about contemporary notation, especially in electronic music odbędą się w czwartek, 17 września 2009 roku w godz. 14.00-15.30 w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie (ul. Miodowa 22 d, tzw. "Mała Miodowa", aula im. Ireny Kirjackiej) i będą otwarte dla publiczności (wstęp wolny). Adresowane są one zarówno do młodych kompozytorów, jak i artystów wykonawców. Poprowadzi je Gilles Gobert. Będzie to “kombinacja” teorii z praktyką: wykład kompozytora o nowej notacji zostanie połączony z prezentacją sposobów interpretacji wybranych zapisów. Uczestnicy warsztatów będą starali się również wykonać fragmenty utworów.

Otwarta próba utworu Pièce pour piano, percussions et électronique z udziałem kompozytora i zespołu KWARTLUDIUM+ odbędzie się w piątek, 18 września 2009 roku o godz. 9.00 w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jeszcze tego samego dnia o godz. 22.30 w warszawskiej Filharmonii kompozycja ta zabrzmi podczas koncertu w ramach 52. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” 2009. Będzie to jednocześnie pierwszy występ zespołu KWARTLUDIUM+, otwierający serię koncertów w ramach projektu Re:New Music. Utwór belgijskiego kompozytora znalazł się w programie obok kompozycji takich znaczących twórców, jak Georges Aperghis, Eduardo Moguillansky czy Philippe Manoury. Oprócz zespołu KWARTLUDIUM+ w koncercie udział wezmą także: Agata Zubel, doskonała sopranistka i kompozytorka, Frank Wörner – baryton i Philippe Manoury – reżyser dźwięku.

plakat do pobrania - plik pdf

POLMIC na MIDEM 2009 - Relacja po targach

MIDEM 2009Kolejna edycja MIDEM - największych światowych targów rynku fonograficznego – odbyła się w dniach 18 - 21 stycznia 2009 roku w Cannes we Francji. Na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Instytut Adama Mickiewicza organizował pawilon narodowy, w którym swoją ofertę zaprezentowały polskie firmy fonograficzne i inne instytucje muzyczne. Jedną z nich było także Polskie Centrum Informacji Muzycznej. Celem całego projektu jest promocja polskiej kultury muzycznej i zapowiedź obchodów Roku Chopina 2010. W polskim pawilonie można było otrzymać informacje dotyczące: polskiej muzyki współczesnej, potencjału gospodarczego branży muzycznej w Polsce, polskiego jazzu i stanu przygotowań do obchodów Roku Chopina 2010. Polskie stoisko cieszyło się niesłabnącym zainteresowaniem odwiedzających w trakcie całych targów.

Polskie Centrum Informacji Muzycznej zaprezentowało szereg publikacji promujących polską muzykę współczesną, m.in. dotyczące "Warszawskiej Jesieni", wydawnictwa DVD o Karolu Szymanowskim i Witoldzie Lutosławskim oraz płytę specjalnie przygotowaną na MIDEM – Polish 20th and 21st Century Music. From Romanticism to New Avant-Garde z utworami Mieczysława Karołowicza, Grażyny Bacewicz, Krzysztofa Knittla, Eugeniusza Knapika, Dobromiły Jaskot i Dariusza Przybylskiego. POLMIC przygotował również materiały prasowe dla dziennikarzy obecnych na konferencji prasowej 19 stycznia, w których znalazły się między innymi płyty ze współczesną muzyką polską oraz raport o rynku muzycznym w Polsce przygotowany specjalnie na MIDEM. Przez cały czas trwania targów prezentowana też była witryna internetowa www.polmic.pl.

Zobacz ramowy plan imprez w pawilonie POLAND – plik pdf

Czytaj więcej: POLMIC na MIDEM 2009 - Relacja po targach

POLMIC na ArtMusFair - 2-4 października 2008

POLMIC i ZKP na ArtMusFairW dniach 2-4 października 2008 roku przedstawiciele Polskiego Centrum Informacji Muzycznej i Związku Kompozytorów Polskich wzięli udział w pierwszej edycji ArtMusFair – konwencji poświęconej muzyce nowej. Na ArtMusFair składały się: stoiska organizacji biorących udział w imprezie, prezentacje projektów związanych z muzyką, warsztaty na temat tworzenia i finansowania muzyki współczesnej w Europie oraz koncerty.

Impreza została zainicjowana i zorganizowana przez European Composers’ Forum, którego członkiem jest ZKP, a mogła odbyć się w Helsinkach dzięki gościnności Finnish Composers’ Society. Goście Konwencji mieli możliwość wysłuchania koncertów festiwalu „Nordic Music Days”.

POLMIC-ZKP prezentował informacje i materiały o polskiej muzyce współczesnej na specjalnie przygotowanym stoisku. Wyjątkową atrakcję polskiego stoiska stanowiły występy zespołu Kwartludium. Zespół wystąpił również dwukrotnie na głównej scenie ArtMusFair.

Czytaj więcej: POLMIC na ArtMusFair - 2-4 października 2008

Koncert w Bratysławie - 19 października 2008

Slowacja 2008W dniu 19 października 2008 roku o godz. 18.00 w Pałacu Burmistrza w Bratysławie odbył się koncert Orkiestry Muzyki Nowej i słowackiego Melos Ethos Ensemble pod dyrekcją Szymona Bywalca. Koncert stanowił kontynuację współpracy między Polskim Centrum Informacji Muzycznej i Music Centre Slovakia. Wydarzenie zostało przygotowane w ramach europejskiego projektu Re: New Music, promującego muzykę współczesną, w który zaangażowane są instytucje z kilkunastu krajów; jest również elementem obchodów setnej rocznicy urodzin najwybitniejszego kompozytora słowackiego Eugena Suchoňa.

Program koncertu:

Eugen Suchoň Serenáda op. 5
Berislav Šipuš Un jardin sous la pluie avec un compositeur sans parapluis
Jerzy Kornowicz Zorze IV « Melos Ethos »
Arvo Pärt Fratres
Roman Berger Post Scriptum

 

Koncert był dedykowany pamięci Jana Pawła II w trzydziestą rocznicę Jego pontyfikatu.