Polmic - FB


nasze projekty

New Aud Concert Walk - koncert spacerowy na "Warszawskiej Jesieni"

Scenatet Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC i Instytut Muzykologii UW zapraszają na New Aud Concert Walk – w piątek, 26 września 2014 roku o godz. 17.30 do Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Koncert spacerowy organizowany jest w ramach 57. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz konferencji finałowej projektu europejskiego „New Music: New Audiences”.

Koncerty spacerowe stanowią nowy typ koncertu, łączący muzykę i ruch z lokalną historią i atmosferą. Autorką pomysłu jest kuratorka i artystka Anna Berit Asp Christensen. Na koncert spacerowy składają się małe muzyczne niespodzianki, pojawiające się w ściśle określonych miejscach podczas spaceru. Efektem tego niezwykłego połączenia programu muzycznego z przechadzką w przestrzeni jest nowy rodzaj spotkania muzyki i publiczności, ciekawe sytuacje na pograniczu sztuki, muzyki, natury, przestrzeni miejskiej i dziedzictwa kulturowego.

New Aud Concert Walk to wyjątkowe wydarzenie artystyczne, podczas którego publiczność spotka się z autorską koncepcją koncertową duńskiej kompozytorki Anny Berit Asp Christensen w wykonaniu zespołów Scenatet (na zdjęciu) i Kwartludium. Współpraca zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki współczesnej była budowana w ramach realizacji europejskiego projektu „New Music: New Audiences”. To europejski projekt kulturalny obejmujący 17 krajów, 16 organizacji muzycznych oraz 31 zespołów specjalizujących się w muzyce współczesnej. Koncepcja koncertu, podczas którego publiczność ma okazję spotkać się z dwoma zespołami współtworzącymi program prezentujący muzykę nową, w pełni oddaje ideę projektu „New Music: New Audiences”.
 

Wstęp wolny.

Czytaj więcej: New Aud Concert Walk - koncert spacerowy na "Warszawskiej Jesieni"

Finał projektu europejskiego „New Music: New Audiences” - w Warszawie

„New Music: New Audiences” Conference - Warsaw UniversityKonferencja finałowa projektu europejskiego „New Music: New Audiences” odbędzie się w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie w dniach 26-27 września 2014 roku jako wydarzenie towarzyszące 57. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC jest partnerem w projekcie, w którym udział wzięły dwa polskie zespoły – Kwartludium i Orkiestra Muzyki Nowej pod kierownictwem Szymona Bywalca.

„New Music: New Audiences (New:Aud)” to europejski projekt promujący nowe formy docierania z nową muzyką do nowych słuchaczy. W ciągu dwóch lat trwania projektu trzydzieści dwa zespoły i osiemnaście instytucji zajmujących się muzyką współczesną z siedemnastu krajów Europy poszukiwało innowacyjnych sposobów przyciągnięcia publiczności do nowej muzyki. Repertuar koncertów pochodził z banku utworów, stworzonego wspólnie przez wszystkich uczestników projektu. Każdy zespół grał w swoim kraju utwory zgłoszone przez zagranicznych partnerów. Projekt kończy konferencja podsumowująca efekty dwuletnich działań, organizowana w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie przez Instytut Muzykologii UW i Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Konferencji towarzyszy koncert spacerowy w wykonaniu zespołów Scenatet i Kwartludium – 26 września 2014 roku o godz. 17.30 w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie.

Szczegółowe informacje o projekcie „New Music: New Audiences” i program konferencji – na stronie: www.newaud.eu

Nowy portal POLMIC - o Tomaszu Sikorskim

Prezentacja portalu www.sikorski.polmic.pl Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC i Polskie Wydawnictwo Muzyczne zapraszają na prezentację portalu poświęconego Tomaszowi Sikorskiemu - www.sikorski.polmic.pl, która odbędzie się w piątek, 19 września 2014 roku o godz. 16.00 w Sali Kameralnej PWM w Warszawie przy ul. Fredry 8. Wydarzenie towarzyszy 57. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Po oficjalnej prezentacji portalu odbędzie się prawykonanie 5 pieśni do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Tomasza Sikorskiego: Cmentarz, Noc I, Kołysanka, Noc II i Takie proste. Wystąpią: Iwona Socha – sopran i Bartłomiej Kominek – fortepian.

Wstęp wolny. Koncert współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Czytaj więcej: Nowy portal POLMIC - o Tomaszu Sikorskim

Muzyka chorwacka podczas "Warszawskiej Jesieni"

Zagreb Trio Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Chorwackie Centrum Informacji Muzycznej i Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zapraszają na koncert muzyki chorwackiej w ramach projektu „Minstrel”, który odbędzie się w środę, 24 września 2014 roku o godz. 16.00 w Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie. Wydarzenie towarzyszy 57. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

W programie koncertu: Trio fortepianowe nr 1 D-dur op. 15 (1902) Dory Pejačević, Impromptu (1990) Krzesimira Dębskiego, Vedute (2011) Marko Ruždjaka, Trio fortepianowe op. 1 (1934) Andrzeja Panufnika i Zovu me Tryor na trio fortepianowe (1996) Dubravko Detoni’ego. Wystąpi Zagreb Trio w składzie: Martin Draušnik – skrzypce, Pavle Zajcev - wiolonczela i Danijel Detoni – fortepian.

Wstęp wolny.

Czytaj więcej: Muzyka chorwacka podczas "Warszawskiej Jesieni"

Koncert jubileuszowy na 50-lecie Sekcji Bibliotek Muzycznych SBP

Uroczyste obchody Jubileuszu 50-lecia Sekcji Bibliotek Muzycznych Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC i Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie zapraszają na koncert z okazji 50-lecia Sekcji Bibliotek Muzycznych Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, który odbędzie się we wtorek, 23 września 2014 roku o godz. 16:00 w Sali im. Bogumiła Lindego Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Wydarzenie organizowane jest jako impreza towarzysząca 57. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

W programie jubileuszowego koncertu znajdą się cztery kompozycje: Andrzeja Panufnika Dreamscape, wokaliza na mezzosopran i fortepian (1976-77) w transkrypcji na klarnet i fortepian, Pawła Mykietyna Choć doleciał Dedal..., trio na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1990), Józefa Kofflera Trio smyczkowe op. 10 (1928) i Krzysztofa Pendereckiego Sekstet na klarnet, róg, trio smyczkowe i fortepian (2000). Wystąpi Sekstet „Penderecki Squad” w składzie: Piotr Zawadzki – klarnet, Rafał Kowalczyk – waltornia, Małgorzata Wasiucionek – skrzypce, Paweł Czarny – altówka, Dobrawa Czocher – wiolonczela i Elena Brunello – fortepian. Wstęp wolny.

12 czerwca 2014 roku minęła 50. rocznica powstania Sekcji Bibliotek Muzycznych Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. Jest to wielkie święto bibliotekarstwa muzycznego w Polsce. Patrząc wstecz na 50 lat historii, mamy w pamięci zasłużonych bibliotekarzy, założycieli Sekcji, członków kolejnych Zarządów oraz wszystkich bibliotekarzy muzycznych, którzy przez 50 lat tworzyli to wielkie dzieło. Złoty Jubileusz uroczyście świętowany będzie w dniach 23-24 września 2014 roku w Warszawie. Będzie to czas oficjalnych obchodów, koncertów oraz towarzyskich spotkań. W środę, 24 września 2014 roku w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się też okolicznościowa Konferencja pt. Muzyczna informacja jutra, w czasie której, dzięki zaproszonym prelegentom, podjęta zostanie dyskusja nad przyszłością informacji muzycznej.

Szczegółowy program obchodów jubileuszu i konferencji – na stronie: www.iaml.pl/jubileusz/program.html

Premiera nowego portalu internetowego o Andrzeju Panufniku

Premiera nowego portalu internetowego o Andrzeju Panufniku Prezentacja nowego portalu internetowego www.panufnik.polmic.pl, przygotowanego przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej, miała miejsce 16 maja 2014 roku o godzinie 16:30 w Sali Kameralnej warszawskiej siedziby PWM.

To kolejny, po www.serocki.polmic.pl i www.baird.polmic.pl, serwis poświęcony kompozytorowi XX wieku. Gościem specjalnym prezentacji zatytułowanej Andrzej Panufnik - tradycja i nowoczesność była Lady Camilla Panufnik, a portal internetowy przedstawiła jedna z jego autorek – Beata Bolesławska-Lewandowska.

Drugą część spotkania wypełnił koncert kameralny, podczas którego wystąpili: Janusz Wawrowski – skrzypce, Magdalena Bojanowicz – wiolonczela i Bartłomiej Kominek – fortepian. Artyści wykonali Trio fortepianowe op. 1 Andrzeja Panufnika z roku 1934.

Wydarzenie towarzyszyło XXVIII Warszawskim Spotkaniom Muzycznym.

Realizacja portalu została dofinansowana przez Instytut Muzyki i Tańca oraz z funduszy europejskich w ramach programu "Minstrel".
 

Czytaj więcej: Premiera nowego portalu internetowego o Andrzeju Panufniku

Warszawska Jesień 2013 na płytach

Warszawska Jesień 2013 na płytach Kronika Dźwiękowa „Warszawskiej Jesieni” publikowana jest od 1999 roku na płytach kompaktowych audio regularnie, co roku. Wyjątkową cechą edycji 2013 było wydanie pierwszej płyty, z Libro de las estancias José Maríi Sáncheza-Verdú, jeszcze w trakcie trwania Festiwalu.

Pod koniec roku 2013 wyprodukowane zostały kolejne płyty, z wybranymi utworami kompozytorów polskich i zagranicznych z programu „Warszawskiej Jesieni”. Album nr 6 to zamówiona przez Festiwal opera Miguela Azguime A Laugh to Cry, a płyta ostatnia, nr 7, tradycyjnie poświęcona jest najmłodszym kompozytorom i zawiera utwory wykonane na koncertach towarzyszących „Warszawskiej Jesieni”, zorganizowanych przez Koło Młodych działające przy Związku Kompozytorów Polskich.

Płyty mają charakter promocyjny, są przekazywane zainteresowanym instytucjom i osobom nieodpłatnie przez wydawcę – Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: spis zawartości płytWarszawska Jesień 2013 na płytach

POLMIC zaprasza: TWOgether Duo z koncertem w Rydze

TWOgether Duo26 marca 2014 o godzinie 19.00, podczas festiwalu Latvian New Music Days, w sali koncertowej Spīķeri w Rydze wystąpi TWOgether Duo. Koncert jest współfinansowany ze środków europejskiego projektu Minstrel i jest współorganizowany przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

TWOgether Duo, które tworzą Magdalena Bojanowicz (wiolonczela) i Maciej Frąckiewicz (akordeon), istnieje na polskiej scenie muzycznej od 2007 roku, odnosząc liczne sukcesy w kraju i za granicą. Do największych osiągnieć zespołu należy I Nagroda na VIII Międzynarodowych Spotkaniach Akordeonowych w Sanoku (2008), II Nagroda w XLV Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Klingenthal (2008) oraz Nagroda Specjalna dla najlepiej zapowiadającego się polskiego artysty na XIV Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2010). W 2012 roku Duet otrzymał Paszport Polityki w kategorii muzyka klasyczna „za bardzo dojrzałe i wyraziste interpretacje muzyki współczesnej i nie tylko. Za odwagę, ryzyko i konsekwencję. Za budowanie repertuaru. Za koncertowe kreacje, pobudzanie naszej wyobraźni i siłę przekonywania”. TWOgether Duo wystąpił z recitalami podczas festiwalu "Musica Polonica Nova" we Wrocławiu (2010), Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie (2011), w cyklu contem.ucha w Filharmonii Łódzkiej (2010), w Thonon-les-Bains we Francji (2010), Filharmonii w Wilnie (2010), w Instytucie Polskim w Pradze (2011) oraz dwukrotnie – w roku 2012 i 2013 – podczas festiwalu „Warszawska Jesień”.

W programie ryskiego koncertu duetu znajdą się utwory polskich i zagranicznych kompozytorów współczesnych – Hanny Kulenty, Piotra Tabakiernika, Mikołaja Majkusiaka i Aleksandra Nowaka, a także Jukki Tiensuu (Finladia) i Anny Veismane (Łotwa). Gościnnie wystąpi wiolonczelista Ēriks Kiršfelds, który wraz z pianistką Hertą Hansena po raz pierwszy wykona Sonatę na wiolonczelę i fortepian znanej łotewskiej kompozytorki Maiji Einfelde.
Czytaj więcej: POLMIC zaprasza: TWOgether Duo z koncertem w Rydze

Piotr Roemer w Miso Music Portugal

Piotr Roemer w Miso Music PortugalMłody polski kompozytor, teoretyk muzyki, skrzypek i literat Piotr Roemer między 21 stycznia a 19 lutego 2014 roku przebywa jako kompozytor-rezydent Lab for Electroacoustic Creation przy Miso Music Portugal. W portugalskim studiu pracuje nad nową elektroakustyczną kompozycją. Rezydencja Piotr Roemera jest współfinansowana w ramach europejskiego projektu MINSTREL i współorganizowana przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

6 lutego polski kompozytor brał udział w spotkaniu z cyklu “Open Farm Thursday - Electroacoustic Agriculture”, podczas którego opowiadał o swojej twórczości, a także o muzyce Krzysztofa Knittla. Gościem spotkania był także Ambasador RP w Lizbonie – Bronisław Misztal.

W 2009 roku kompozycja Tango sonore Piotra Roemera została wyróżniona w konkursie Call for Sounds organizowanym przez Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” i nagrodzona wykonaniem utworu podczas koncertu festiwalowego oraz wydaniem przez POLMIC na promocyjnych płytach CD Kroniki Dźwiękowej Warszawskiej Jesieni. W 2012 roku utwór Re-Sublimacje na orkiestrę smyczkową i perkusję został zaprezentowany na jubileuszowym V Festiwalu „Wawel o zmierzchu”. Jego kompozycje prezentowane były także na festiwalach Audio Art w Krakowie i Sound Screen Festival w Bydgoszczy.

na zdjęciu - od lewej: Paula Azguime, Piotr Roemer, Bronisław Misztal, Miquel Azguime

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 - prezentacja raportu

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 - prezentacja raportuJak wygląda obecnie polski rynek fonograficzny? Na to pytanie starali się udzielić odpowiedzi autorzy raportu Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012, który został zaprezentowany 21 stycznia 2014 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie podczas konferencji, organizowanej przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Instytut Muzyki i Tańca oraz Związek Producentów Audio Video.

Raport powstał jako projekt Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC i Instytutu Muzyki i Tańca. Pierwszą próbę sporządzenia takiego raportu Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC podjęło w roku 2009, przygotowując informację o polskim rynku muzycznym w roku 2008 dla Instytutu Adama Mickiewicza na targi MIDEM. W obecnym raporcie wykorzystano wcześniejsze doświadczenia, prezentując, z pewnością wciąż niewyczerpująco, stan polskiej fonografii w 2012 roku, widziany z perspektywy firm fonograficznych, z uwzględnieniem jako tła roku 2011. Raport przedstawia stan polskiej branży nagraniowej w bardzo ciekawym momencie – niedługo po wejściu do Polski światowych potentatów w dystrybucji nagrań w formatach cyfrowych (pliki – iTunes, serwisy odsłuchowe – WIMP, Spotify, Deezer). Przeprowadzone badania pokazują fascynującą i bardzo zróżnicowaną branżę. Jak duże są różnice pomiędzy wytwórniami muzycznymi można zrozumieć, porównując np. duże koncerny nagraniowe z mikrowytwórniami specjalizującymi się w muzyce elektronicznej. Te pierwsze to przedsiębiorstwa wydające bardzo różne gatunki muzyki i zatrudniające przynajmniej kilkanaście osób. Te drugie to jednoosobowe inicjatywy prowadzone przez pasjonatów, które nie liczą na zysk. Inna ciekawa obserwacja dotyczy dominacji płyty kompaktowej, która mimo rozwoju dystrybucji cyfrowej ciągle jest dominującym nośnikiem. Warto też podkreślić powrót płyt winylowych, a nawet kaset wydawanych przez małe wytwórnie. Wartość przychodów polskich producentów nagrań w latach 2011-2012 plasowała naszą fonografię odpowiednio na 22. i 23. miejscu na świecie. Sprzedaż nośników fizycznych dawała Polsce 18. miejsce i stanowiła w tym okresie 1% przychodów branży fonograficznej w skali globalnej.

Obraz polskiej fonografii widzianej z perspektywy producentów skonfrontowany został z opiniami przedstawicieli instytucji działających na rzecz polskiej kultury dźwiękowej. W panelu producenckim wzięli udział reprezentanci firm fonograficznych, m.in. Polskich Nagrań, DUX, Kayax i Wielkiego Joł, a w panelu instytucji wspomagających rynek fonograficzny – przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Związku Producentów Audio Video, Narodowego Instytutu Audiowizualnego, WiMP Music oraz e-Muzyki.

PRZECZYTAJ: Raport Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012

ZOBACZ: galerię fotografiiRynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 - prezentacja raportu