Polmic - FB


Nasze projekty

Roman Maciejewski – na dwa fortepiany: vol. 2

okladka

W ramach zainicjowanej w roku 2013 serii „Muzyka polska dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich” Związek Kompozytorów Polskich wydał w bieżącym roku kolejną płytę z muzyką na dwa fortepiany Romana Maciejewskiego.

Płyta ta (o numerze katalogowym polmic 164) zawiera dwa duże dzieła na dwa fortepiany tego kompozytora: Allegro concertante w wersji na dwa fortepiany z roku 1944 oraz Pianoduo concertante
nazywane koncertem na dwa fortepiany bez orkiestry skomponowane w latach 1935–1936. Utwory wykonało Novi Piano Duo w składzie Anna Wielgus-Nowak i Grzegorz Nowak; nagrania dokonała firma DUX Recording Producers w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w dniach 29 listopada - 2 grudnia  br. Esej do płyty napisała Marlena Wieczorek – autorka monografii kompozytora wydanej w Poznaniu (Wydawnictwo PTPN) w roku 2008.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Czytaj więcej: Roman Maciejewski – na dwa fortepiany: vol. 2

Archiwum Związku Kompozytorów Polskich – opracowanie i profilaktyka konserwatorska

logo APDzięki wsparciu Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych w ramach konkursu na realizację zadania publicznego „Wspieranie działań archiwalnych 2021” w drugiej połowie roku 2021 realizowany był projekt „Archiwum Związku Kompozytorów Polskich – opracowanie i profilaktyka konserwatorska”. Prace dotyczyły akt ZKP z lat 1945 1989 i polegały na uporządkowaniu dokumentów, stworzeniu nowego, spójnego inwentarza oraz zabezpieczenu archiwaliów przed zniszczeniem zgodnie z aktualnymi wymogami konserwatorskimi.

W ramach zadania Archiwum Akt Związku Kompozytorów Polskich zostało uporządkowane, stworzony został ujednolicony inwentarz w wersji cyfrowej dostępnej online (w miejsce dotychczas używanej księgi inwentarzowej złożonej z cząstkowych inwentarzy tworzonych w kolejnych dekadach wyłącznie w wersji papierowej), a także zabezpieczony zgodnie z wymogami konserwatorskimi, tzn. zgodnie ze standardem technicznego zabezpieczenia materiałów archiwalnych, określonym w załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 października 2015 roku.

ZKPOd tej pory inwentarz Archiwum Akt Związku Kompozytorów Polskich jest dostępny w formie bazy danych na stronie Otwartego Systemu Archiwizacji OSA prowadzonego przez Centrum Archiwistyki Społecznej, a także w formie pliku pdf na stronie www.polmic.pl. Dzięki temu naukowcy mogą wstępną kwerendę przeprowadzić samodzielnie, w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca, a umawiając się na wizytę w naszej czytelni, mogą przedstawić gotowy plan działań.

Nowy inwentarz różni się od starego nie tylko formą cyfrową. Został on również przebudowany. Stworzono jednolitą klasyfikację rzeczową o zalecanej strukturze hierarchicznej oraz spójny układ sygnatur. Nowy podział zasobu na serie, podserie i jednostki archiwalne ma swoje odzwierciedlenie zarówno w inwentarzu, jak i w w całkowicie nowych rozmieszczeniu na półkach.

Jednocześnie zasób archiwalny został przeniesiony do bardziej odpowiednich szaf, gdzie będzie łatwiej dostępny i mniej narażony na przypadkowe uszkodzenia, np. podczas wyjmowania w celu udostępnienia.

Ponadto rozpoczęliśmy publikację skanów wybranych dokumentów archiwalnych na stronie Otwartego Systemu Archiwizacji OSA, wraz z opracowaniem (w tym indeksami osobowymi, rzeczowymi i geograficznymi). Prace te będą kontynuowane.

Zapraszamy do obejrzenia:

  • Inwentarz Archiwum Akt Związku Kompozytorów Polskich plik pdf,
  • Tablicę starych i nowych sygnatur plik pdf.

20 lat Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC!

POLMIC„Dla dobra polskiej kultury muzycznej, w celu jak najszerszej popularyzacji muzyki polskiej, w interesie polskich kompozytorów, muzykologów i muzyków, Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich powołuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej (Polish Music Information Centre), które kontynuuje tradycję Polskiego Centrum Muzycznego ZKP i dotychczasową działalność Biblioteki-Fonoteki ZKP – Ośrodka Dokumentacji Polskiej Muzyki Współczesnej, gromadząc i udostępniając zbiory rzeczowe w dziale bibliotecznym oraz informacje w dziale baz danych, z poszerzeniem zakresu zainteresowania o wykonawców, instytucje oraz imprezy muzyczne w Polsce”.

To pierwsze zdanie o Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zamieszczono 20 lat temu, 21 listopada 2001 roku, w Akcie założycielskim sporządzonym przez członków Związku Kompozytorów Polskich.

Od tego czasu promujemy muzykę polską organizując koncerty w kraju i za granicą. Wydajemy płyty – w tym „Kronikę Dźwiękową Warszawskiej Jesieni”, albumy monograficzne w ramach serii „Muzyka Polska Dzisiaj – Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich”, oraz książki – rozsyłane na cały świat!

POLMIC działa w strukturach International Association of Music Information Centres IAMIC.

Portal Polmic.pl jest pierwszym w sieci serwisem internetowym, poświęconym polskiej muzyce współczesnej. Gromadzimy informacje o muzyce i muzykach w bazach danych POLMIC, prowadzimy Wirtualną Encyklopedię Muzyczną, służymy bieżącą informacją o życiu muzycznym w Polsce i jesteśmy patronem medialnym najważniejszych wydarzeń, podczas których wykonywana jest muzyka współczesna. Prezentujemy archiwa Związku Kompozytorów Polskich w Archiwum Cyfrowym POLMIC. Udostępniamy archiwalia, książki, czasopisma, nuty i nagrania w naukowej Bibliotece-Fonotece Związku Kompozytorów Polskich.

Już 20 lat za nami, a przed nami cały świat! Nowemu etapowi w naszej działalności towarzyszyć będzie nowa identyfikacja graficzna autorstwa znakomitego artysty grafika Marcina Władyki. Jest on również twórcą spotu prezentującego różnorodne aspekty naszej działalności i nowy logotyp. Autorem muzyki do przygotowanego specjalnie z okazji jubileuszu spotu jest Jarosław Siwiński.

Zapraszamy do obejrzenia!

Premiera nowej identyfikacji wizualnej Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC

polmicPolskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC obchodzi w tym roku 20. urodziny! Z tej okazji, wkraczając w nowy etap działalności, postanowiliśmy zmienić naszą identyfikację wizualną, która stanowi odpowiedź na zmieniający się świat, a także potrzeby nowoczesnej komunikacji z partnerami. Przedstawiamy nowy logotyp organizacji wraz ze sformalizowaną księgą identyfikacji.

Sygnet (znak) w swojej prostej formie zawiera zestaw konotacji osadzonych w kontekście dźwięku i interaktywności. Przy pomocy prostego włącznika, przycisku, ikony pozyskujemy potrzebną informację. Znak jest jednocześnie źródłem dźwięku, zapisem koncentrycznie rozchodzącej się fali. Blisko zatem do obrazu i funkcji membrany głośnika. Białe elementy znaku układają się w kształt litery „i” (jak „informacja”). Punktem wyjścia dla palety kolorystycznej były odcienie granatowego i niebieskiego – kolorów inspirowanych barwami poprzedniego loga. Logotyp POLMIC ma dwie wersje kompozycyjne – horyzontalną i wertykalną – oraz dwie wersje językowe: polską i angielską.

Nowa identyfikacja wizualna POLMIC została zaprojektowana i wykonana przez znakomitego artystę grafika Marcina Władykę.

Od 2022 roku będziemy posługiwać się wyłącznie nowym logotypem, który podkreśla naszą tożsamość i nadaje jej nowy wymiar.

POBIERZ: księgę znaku

Dublin | Koncert w hołdzie Krzysztofowi Pendereckiemu

Dublin10 października 2021 w ramach popularnej serii Sundays@Noon w Hugh Lane Gallery w Dublinie zabrzmi muzyka Krzysztofa Pendereckiego. Koncert w wykonaniu Hard Rain Soloists Ensemble pod dyrekcją Sinead Hayes odbędzie się w ramach projektu „Krzysztof Penderecki: Europa w hołdzie Mistrzowi”, który organizowany jest przez Związek Kompozytorów Polskich we współpracy z partnerami zagranicznymi.

Klamrę koncertu stanowić będą wczesne kompozycje zmarłego w marcu 2020 roku światowej sławy kompozytora, dyrygenta i pedagoga, wieloletniego Członka Honorowego oraz Prezesa Honorowego Związku Kompozytorów Polskich. Trzy Miniatury na klarnet i fortepian, nie zdradzające jeszcze śladów późniejszego radykalizmu, Krzysztof Penderecki skomponował w 1956 roku jako student Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie. Trzy lata później powstały Trzy miniatury na skrzypce i fortepian, w których przejawiają się już sonorystyczne poszukiwania kompozytora. To właśnie u progu lat 60., za sprawą zdobycia wszystkich trzech nagród w II Konkursie Młodych Kompozytorów ZKP, kariera Pendereckiego nabrała rozpędu. Wśród jego studentów w krakowskiej uczelni był m.in. Marek Stachowski, którego Audition na flet, wiolonczelę i fortepian (1970) usłyszymy podczas koncertu.

Krzysztof Penderecki przez całe życie był gorącym propagatorem muzyki najnowszej. W programie koncertu nie zabraknie zatem twórczości kompozytorów polskich młodego pokolenia. Usłyszymy ReVerse 4 (2014) Adama Porębskiego, Dance with my Breath (2015) Agnieszki Stulgińskiej oraz Lignes d’hauntologie / 1949? (2017) Pawła Sieka. Kompozycje wykona Hard Rain Soloist Ensemble (HRSE) – zespół muzyki współczesnej z Belfastu, którego misją jest prezentowanie muzyki lokalnych twórców w zestawieniu z dziełami czołowych przedstawicieli muzyki współczesnej z całego świata. Program koncertu uzupełni muzyka współczesnych kompozytorów irlandzkich: Blunt Instrument (2008-09) Grega Caffreya oraz LUCA (2017) Gráinne Mulvey.

Projekt realizowany jest przez Związek Kompozytorów Polskich / Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC oraz Contemporary Music Centre w Dublinie przy wsparciu Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej w Dublinie. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Więcej informacji: https://www.cmc.ie/