Polmic - FB


Nasze projekty

Dwaj Regameyowie – Vol. 2. Nowa, promocyjna płyta CD z muzyką Konstantego i Konstantego Kazimierza Regameyów (polmic 171)

Nowa płyta, wydana w roku 2023 przez Związek Kompozytorów Polskich w ramach serii „Muzyka polska dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich”, nawiązuje do dwupłytowego albumu sprzed trzech lat „Regamey&Regamey – Pasiecznik&Pasiecznik” i jest jego kontynuacją, co podkreśliliśmy w tytule: „Regamey&Regamey – Vol. 2”.

Dzięki wsparciu otrzymanemu w ramach programu „Muzyczny ślad” i bardzo udanej współpracy z Polskim Radiem - Programem 2 i Agencją Muzyczną / Studiami Nagrań PR mieliśmy możliwość zorganizowania sesji nagraniowych w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego z udziałem fantastycznych artystów: śpiewaka barytona Roberta Kollera z Bazylei oraz pianistów Dominiki Peszko, Justyny Danczowskiej i Radosława Goździkowskiego. Pan Jerzy Stankiewicz, który za odkrywanie Regameyów został niedawno nagrodzony Nagrodą ZKP, wyposażył nas w nowo odkryte nuty.

Podobnie jak płyta z roku 2020, również teraz przedstawiamy publiczności muzykę „polskiego kompozytora szwajcarskiego” Konstantego Regameya oraz jego ojca, Konstantego Kazimierza Regameya, postaci, o której do niedawna nie pamiętał niemal nikt, kompozytora i pedagoga, który działał głównie w dalekiej Ukrainie, a w roku 1938 został skazany przez reżim radziecki na śmierć.

Nagrań, tak jak w roku 2020, dokonała w pięknym stylu słynna, najbardziej zasłużona i doświadczona reżyser dźwięku Ewa Guziołek-Tubelewicz.

Książeczka zawiera esej Jerzego Stankiewicza, który zatytułowaliśmy Konstanty Regamey i Konstanty Kazimierz Regamey. Ojciec i syn – Muzyczne spotkanie po latach. Jest to wyraz naszego przejęcia się tematem tej nieznanej dotąd muzyki i historii życia w sposób - obok czysto zawodowego poczucia obowiązku - również bardzo ludzki. Po wyjeździe Regameya syna do Polski po wybuchu rewolucji w roku 1917 tych dwoje ludzi tak sobie bliskich już nigdy się nie spotkało. Dlatego też, publikując ich muzykę na wspólnych płytach, chcemy stworzyć namiastkę ich duchowej współobecności. W książeczce zawarliśmy teksty wszystkich utworów wokalnych w językach: oryginalnych (niemiecki, francuski, rosyjski, polski) oraz w tłumaczeniach na polski i angielski. Przekłady tekstów poetyckich są dziełem Anny Bednarczyk, Marty Kaźmierczak oraz Tomasza Zymera, który przełożył również na język angielski esej Jerzego Stankiewicza.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”.

Logo_NIMIT logo_MKiDN

 

 

 

 

 

Płyta powstała również dzięki wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, a Partnerem ZKP była Repliq Media Sp. z o.o., której wydawca niniejszym dziękuje za bezcenne wsparcie na wszystkich etapach produkcji.

logo_Repliq logo_ZAiKS

 

 

 

 

 

Współproducentem nagrania muzycznego i wydania płyty jest Program 2 Polskiego Radia.

          


Płyty wydawane przez Związek Kompozytorów Polskich przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego egzemplarza może korzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Biblioteką ZKP (kontakt: kTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

 

Zapraszamy też do zakładki Posłuchaj na stronie Biblioteki ZKP, gdzie wybranych nagrań można posłuchać online.

Dwaj Regameyowie - ojciec i syn - na płycie z serii „Muzyka polska dzisiaj”

RegamejOstatnia płyta wydana w roku 2020 przez Związek Kompozytorów Polskich w ramach serii „Muzyka polska dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich” jest wyjątkowa, choćby dlatego, że złamana tu została zasada, w myśl której każde wydawnictwo miało być poświęcone tylko jednemu kompozytorowi, tworząc jego monograficzną, muzyczną wizytówkę. Tym razem wydawca zrobił wyjątek – ze względu na wyjątkowe relacje i losy dwóch postaci – i pozwolił, by z okładki spoglądał, oprócz znanego nam (choć nadal zbyt słabo) „polskiego kompozytora szwajcarskiego” Konstantego Regameya, również... jego ojciec, Konstanty Kazimierz, kompozytor nieznany dotąd właściwie zupełnie, który działał głównie w dalekiej Ukrainie, a w roku 1938 został skazany przez reżim radziecki na śmierć.

Pomysłodawcą projektu, autorem eseju do płyty i wykonawcą niezliczonych działań o charakterze badawczym, organizacyjnym i redakcyjnym jest Jerzy Stankiewicz, który badaniu życia i twórczości obu Regameyów (a także popularyzacji odkrywanych dzieł i kontekstów) poświęcił wiele lat.

Do udziału w projekcie zaprosił dwie gwiazdy – siostry: Olgę Pasiecznik (sopran) i Natalię Pasiecznik (fortepian). Wykonały one repertuar, na który złożyły się pieśni i romanse oraz utwory fortepianowe obu Regameyów. Nagrania dokonała w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w sierpniu 2020 roku Ewa Guziołek.

Książeczka zawiera eseje z zakresu dwóch dziedzin: muzykologii (Jerzego Stankiewicza) i historii literatury (Anny Bednarczyk) - po polsku i po angielsku, a także teksty pieśni w językach oryginalnych (polski i rosyjski) i tłumaczeniach na języki polski i angielski. Przekłady tekstów poetyckich są dziełem Anny Bednarczyk i Marty Kaźmierczak.

Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Płyta powstała również dzięki wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, a Partnerem była firma Repliq Media Sp. z o.o., której wydawca niniejszym dziękuje za bezcenne wsparcie na wszystkich etapach produkcji. Współproducentem nagrania muzycznego i wydania płyty jest Program 2 Polskiego Radia.

Płyty wydawane przez Związek Kompozytorów Polskich przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego egzemplarza może korzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

POCZYTAJ WIĘCEJ: TUTAJ

Roman Maciejewski - na dwa fortepiany

okladka

W ramach zainicjowanej w roku 2013 serii „Muzyka polska dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich” Związek Kompozytorów Polskich wydał w ubiegłym roku kolejne trzy płyty. Pierwsza z nich, zawierająca monumentalną Missa pro nobis Romana Bergera i bardzo ważna dla kompozytora (specjalnie do książeczki tego wydawnictwa napisał tekst będący podsumowaniem jego pracy i filozofii), zdążyła – na szczęście – trafić do jego rąk przed śmiercią w grudniu 2020 roku. Kolejne dwie płyty zostały poświęcone dwóm wielkim postaciom, których twórczość rozwijała się w kilku epokach, a rozpoczęła już w dwudziestoleciu międzywojennym: Romanowi Maciejewskiemu i Konstantemu Regameyowi.

Płyta z muzyką Maciejewskiego (o numerze katalogowym polmic 161) zawiera komplet „drobnych” utworów na dwa fortepiany tego kompozytora: Oberek (1943), cztery Negro Spirituals (1943), Mazurek (1948), Kołysankę (1938), Tarantelę (1938) oraz Tańce szwedzkie (sześć miniatur z lat 1940–1942). Wykonawcą wszystkich utworów na płycie jest Chopin Piano Duo w składzie Anna Boczar i Bartłomiej Kominek; nagrania dokonała firma DUX Recording Producers w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w dniach 29 września – 1 października i 24–25 listopada br. Esej do płyty napisała Marlena Wieczorek – autorka monografii kompozytora wydanej w Poznaniu (Wydawnictwo PTPN) w roku 2008.

Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Płyta powstała również dzięki wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, a Partnerem ZKP była Repliq Media Sp. z o.o., której wydawca niniejszym dziękuje za bezcenne wsparcie na wszystkich etapach produkcji.

Płyty wydawane przez Związek Kompozytorów Polskich przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego egzemplarza może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Prezentacja nowych portali Związku Kompozytorów Polskich: „Archiwum Cyfrowe POLMIC” i „Roman Maciejewski”

pZwiązek Kompozytorów Polskich uruchamia nowe portale internetowe: „Archiwum Cyfrowe POLMIC” i monograficzną stronę internetową „Roman Maciejewski”. Prezentacja obu portali, dostępna dla wszystkich zainteresowanych, odbędzie się na platformie Zoom we czwartek 28 stycznia 2021 roku o godz. 14.00.

Pod adresem www.archiwumcyfrowe.polmic.pl publikowane będą zbiory Biblioteki-Fonoteki ZKP: nagrania, fotografie, partytury, druki programowe oraz dokumenty związkowe. Znaczna część zbiorów bibliotecznych jest związana z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, organizowanym od roku 1956 przez ZKP. Na portalu znajdą się również partytury, z których wiele nie zostało jeszcze wydanych i pozostaje wciąż w rękopisach, publikacje towarzyszące organizowanym przez ZKP festiwalom, koncertom i innym wydarzeniom oraz artykuły dotyczące muzyki współczesnej. W „Archiwum Cyfrowym POLMIC” Związek Kompozytorów Polskich udostępni także niezwykle interesujące archiwalne dokumenty dotyczące funkcjonowania Związku w politycznej rzeczywistości PRL. Polityką były przeniknięte wówczas wszystkie sfery życia, czego najlepszym, przykładem była sławetna Konferencja Kompozytorów i Krytyków Muzycznych w Łagowie.

Wzbogaca się też seria monograficznych portali poświęconych polskim kompozytorom współczesnym. Powstała strona internetowa poświęcona Romanowi Maciejewskiemu (1910–1998). Na www.maciejewski.polmic.pl znaleźć można szczegółowy życiorys kompozytora przedstawiony w atrakcyjnej formie audio-wizualnej z wieloma ilustracjami oraz wszechstronną prezentację twórczości z przykładowymi nagraniami. Roman Maciejewski rozwinął muzyczne skrzydła w okresie międzywojennym, zyskując uznanie takich autorytetów, jak Karol Szymanowski, by po emigracji, z uwagi na sytuację polityczną świata i własną filozofię życia, stopniowo znikać ze świadomości melomanów. Stał się więc Maciejewski częścią większego zjawiska – „elementem” układanki złożonej z całej generacji intelektualistów i artystów, często wybitnych, a jednak zapomnianych. Generacji, którą muzykolog Tadeusz Kaczyński określił terminem „zgubione pokolenie”. Na szczęście, od około 1989 roku, stopniowo zaczęto włączać twórczość kompozytorów emigracyjnych w ogólną historię muzyki polskiej, co również przyczyniło się do wzrostu zainteresowania Maciejewskim. Obecnie jego utwory coraz silniej doceniane są przez wykonawców, muzykologów i miłośników muzyki.

Projekty zostały dofinansowane w ramach programu „Kultura Cyfrowa” ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Prezentacja obu portali odbędzie się na platformie zoom: https://us04web.zoom.us/j/76732024573?pwd=V2ZJa1hBdmJGK0JqZVdyQWNIUzRaUT09  

W razie problemów z logowaniem prosimy pisać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ruszyła strona Archiwum Cyfrowego POLMIC

ArchiwumW styczniu ruszyła nowa strona internetowa Archiwum Cyfrowego POLMIC. Portal powstał w celu prezentacji materiałów archiwalnych i dokumentacyjnych Związku Kompozytorów Polskich / Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. Udostępniamy w nim wybrane fotografie, partytury, nagrania oraz książki i artykuły, których liczba nieustannie rośnie wraz z postępem procesu digitalizacji.

Archiwum Cyfrowe POLMIC to pierwsze archiwum cyfrowe poświęcone polskiej muzyce współczesnej. Znajdziemy w nim dokumentację fotograficzną początkowych lat działalności Związku Kompozytorów Polskich oraz Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, a także zdjęcia portretowe artystów związanych ze środowiskiem muzycznym. Badaczy oraz wykonawców z pewnością zainteresują wersje poglądowe partytur utworów kompozytorów polskich ze zbiorów Biblioteki-Fonoteki POLMIC, między innymi kompozycji, które nigdy nie zostały wydane przez profesjonalne wydawnictwa.

Na stronie można będzie wysłuchać udostępnionych w całości bądź we fragmentach archiwalnych nagrań z Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz innych wydarzeń organizowanych przez ZKP. Większość z nich nigdy nie została wydana komercyjnie, a niektóre ukazały się jedynie we własnych edycjach ZKP, dystrybuowanych w ograniczonym nakładzie. W portalu zaprezentujemy także publikacje towarzyszące organizowanym przez nas festiwalom, koncertom i innym wydarzeniom oraz artykuły dotyczące muzyki współczesnej.MKiDN

Projekt Archiwum Cyfrowego POLMIC dofinansowano w ramach programu „Kultura Cyfrowa” ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Nowy portal dostępny jest pod adresem: http://www.archiwumcyfrowe.polmic.pl/